Bedankt voor de leuke reacties!
Het blijft inderdaad een gelukkig toeval dat ik uitgeloot ben onder zoveel inzenders. Overigens wil ik iedereen die mee wil doen ook nog dit meegeven: mijn schatting van "twee eeuwen meedoen" was wat érg kort door de bocht.
Bij de loterij wordt per regio een "quotum" van een bepaald aantal te verdelen visa vastgesteld en het KCC moet proberen zoveel mogelijk van dit quotum in te vullen.
Wij als Europeanen hebben daarbij geluk, omdat er verhoudingsgewijs veel minder Europeanen meedoen met de loterij dan bijvoorbeeld Afrikanen. (Tja, in Europa hebben we het behoorlijk goed, dus de economische reden om te verhuizen valt alvast af.) Het resultaat is dat we ook een verhoudingsgewijs grotere kans hebben om te "winnen", aangezien dat quotum toch ingevuld moet worden.
Freek, sorry, maar ik ben geen liefdadigheidsinstituut... en besides, ik hou van alles wat met Amerika te maken heeft, dus is het EENMALIGE verhaal dan niet iets wat er goed bijpast? (Zonder verder in details te willen treden - dit moet geen forumdiscussie worden.)
Haye, ook ik heb verschillende getallen gehoord voor "voldoende financiële middelen". Het minimum voor één persoon schijnt tussen de $10.000 en $15.000 te liggen, en voor elke additionele persoon dient daar $5.000 bij opgeteld te worden.
Roland, in den beginne zal ik in de VS elk rotbaantje aannemen dat ik kan vinden... het maakt me echt niets uit of ik een tijdje burgers moet flippen bij de Mac. Gewoon om de eerste periode even door te komen en op zoek te kunnen naar wat beters. Daarna zou ik graag weer iets in de trant doen van wat ik nu doe (IT-managementfunctie) en uiteindelijk, maar dat is echt lange-termijnplanning, hoop ik full-time zelfstandig ondernemer te kunnen worden.
Marc, ik blijf voorlopig gewoon Nederlands staatsburger hoor. Je kunt pas na 5 jaar je Amerikaanse staatsburgerschap aanvragen. En wat betreft mijn studie: ik heb Bedrijfscommunicatie gestudeerd.
Redneck, ik vraag me weleens af of die mensen
verplicht zijn om zo onvriendelijk mogelijk te zijn om zo al teveel consulaatbezoek te vermijden. Een soort "policy" van het consulaat om mensen af te schrikken die er niet serieus iets te zoeken hebben, en natuurlijk om een grondige voorbereiding af te dwingen.