Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Gympies: advies route SF - LV - Yellowstone - SLC gevraagd

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gympies
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis Gympies: advies route SF - LV - Yellowstone - SLC gevraagd

Bericht door Gympies »

Hallo allemaal,

komende zomer willen we met ons gezin (2 kids van dan 17 en 14 jaar) een one-way reis (camper) in Zuid-West Amerika gaan maken.

We willen de route SF - LV - Yellowstone - SLC gaan doen in 23 dagen.
Het reisbureau vindt de tijd te kort (min 28 dagen), vrienden van ons zeggen dat het te doen is omdat zij deze zelf een keer vanuit Denver naar SF gemaakt hebben in dezelfde aantal dagen.

We zijn mensen van de natuur (wildlife), water en steden dus deze verdeling zul je ook terug zien in onze route.
Grand Canyon, Zion, Bryce willen we wel stoppen om te zien hoe indrukwekkend dit is maar niet al te lang bij stilstaan.
Dit zouden we liever in een andere periode doen wanneer het minder warm en rustiger is.

We hebben ook gekeken naar de routes Seattle - Denver met de noordelijke nationale parken, maar we denken dat SF en LV leuker is voor onze kinderen. Ook de route SF - LV - LA is bekeken, maar Yellowstone staat het hoogste bij de kids en ons op het lijstje waardoor we tot onderstaande route zijn gekomen.

Hieronder de opzet:

1 Amsterdam/Dusseldorf - San Francisco
2 San Francisco
3 San Francisco
4 San Francisco - Yosemite
5 Yosemite
6 Yosemite
7 Yosemite - Sequoia - Bakersfield
8 Bakersfield - Las Vegas
9 Las Vegas - Kingman
10 Kingman - Grand Canyon
11 Grand Canyon
12 Grand Canyon - Page
13 Page - Zion
14 Zion - Bryce
15 Bryce - Park City
16 Park City - Grand Teton (Jackson Hole)
17 Grand Teton - Yellowstone
18 Yellowstone
19 Yellowstone
20 Yellowstone - Bear Lake
21 Bear Lake - Salt Lake City
22 Salt Lake City - Amsterdam/Dusseldorf
23 Amsterdam/Dusseldorf

Onze vrienden hebben ons meegeholpen met een opzet te maken, aan deze opzet hebben we nog het eea gepast, niet via Moab en Vernal maar via Park City naar Jackson omdat dit meer bij ons past en we dit eventueel op een ander moment willen doen icm Denver - Rocky Mountains e.d.

Zouden jullie eens met ons mee kunnen kijken naar onze route planning waar winst te bepalen is of suggesties van betere keuzes.
Aangezien het voor ons de eerste keer is (wel ooit een reis in Canada gemaakt) vinden we het moeilijk om zelf de inschatting te maken.

Alvast bedankt
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Advies route SF - LV - Yellowstone - SLC gevraagd

Bericht door paulr »

Welkom !
Meestal maken reisburo's en touroperators te snelle rondjes, dus ben enigszins verbaasd dat zij aangeven dat je dit eigenlijk in 28 dagen moet doen :-).
Maar...ik geef ze helemaal gelijk ! Ik zie een aantal dingen die nooit mijn keuze zouden zijn. Je komt op een aantal plekken flink tijd tekort. Denk eraan dat je met een camper ca 15-20% extra neemt tov de gangbare tijden op google maps.
De opmerkingen:
- dag 1-3: dit kan zo, maar omdat je verderop tijd tekort komt zou ik een nacht minder in SF doen
- dag 4: zonder early bird boeking bij de camper ga je Yosemite niet halen. Pick up, wennen, boodschappen doen, rijden. Reken erop dat je ruim voor Yosemite een camping zal gaan zoeken.
- dag 5-6: prima
- dag 7: op deze wijze heeft een bezoek aan absoluut geen zin. Wil je per se grote bomen zien, bekijk deze dan in Yosemite, bijvoorbeeld Mariposa Grove
- dag 8: saaie reisdag, maar ok (ik vermoed dat je d Death Valley wilt vermijden met de camper ? Op zich zou van west naar oost best kunnen als het van de evrhuurder mag. je krijgt dan een veel interessante route via de Tioga Road)
- dag 9: waarom wil iedereen toch naar Kingman? In de ochtend is LV niet zo interessant, dus rij bijtijds weg en ga via de Hooverdam tot aan bijvoorbeeld Williams.
- dag 10-11: wat wil je gaan doen in GC. Als je geen lange wandeling gaat maken de kloof in, dan volstaat 1 nacht ook, zeker als je in Williams overnacht ervoor
- dag 12: ok
- dag 13-14: Zion met maar 1 nacht is zinloos. Je komt in de loop van de middag aan en zal met shuttlebus de vallei in moeten. Als je wilt wandelen zou ik dat niet meer op dat tijdstip doen ivm warmte én mogelijk een forse regenbui.
- dag 14: Naar Bryce moet je met een camper ''omrijden'' (tunnel verboden voor campers komende zomer) dus kost je zeker een uur (of 2?) extra. Hou daar rekening mee.
- dag 15 en 16: ok
dag 17: Grand Teton verdient een extra nacht. je komt er nu pas laat aan en er is veel te zien. Neem 1e nacht Gros Ventre en de 2e nacht bijvoorbeeld Colter Bay en dan door naar Yellowstone
dag 17-tot einde: Yellowstone verdient ook minimaal een dag extra (en probeer sowieso IN de parken te boeken, anders is het zeker te kort)
terugweg: je kan ook overwegen op heen- én terugweg een nacht Grand Teton te doen. Je kan dan vanaf Grand Teton in één keer naar Salt Lake, dat scheelt de nacht bij Bear Lake

Conclusie: je ziet voor niets vaak routes Denver-Salt Lake en andersom. In 3 weken is eigenlijk een combi tussen San Francisco mét ook de zuidelijke Grand Canyon én Yellowstone altijd een gekunstelde route met veel compromissen. Als je alleen maar even wil kijken bij GC, Zion en Bryce ivm mogelijk warmte, dan zijn het heel veel uren rijden ! In mij ogen heb je 2 mogelijkheden:
- Vergeet de Grand Canyon & Page en rij vanaf Las Vegas via Zion en Bryce naar het noorden
- beperk je tot de meer noordelijk route dus DEN-SLC of andersom (evt aangevuld met de Dakota's) en bewaar de zuid west hoek voor een volgende reis...
Veel plezier met deze puzzel :-)
Paul
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Eens met Paul. Je hebt te weinig tijd voor je route.
Vergeet Sequoia en neem de Tioga Pass tussen Yosemite en Las Vegas, met een stop in bijvoorbeeld Lee Vining.
Voor Yellowstone moet je zeker een dag extra uittrekken, het is een ontzettend groot park en je bent veel tijd kwijt met heen en weer rijden. Campings in het park kun je nu al boeken, kijk daar alvast naar. Je kunt tot een maand voor aankomst kosteloos annuleren dus het is niet gek om alvast iets vast te leggen als je weet wanneer je er bent. Kijk voor reserveringen op www.yellowstonenationalparklodges.com. Je zou twee nachten Madison en twee nachten Canyon of Bridge Bay kunnen doen.
Vergeet de stop in Kingman, je kunt prima in 1 keer van Las Vegas naar de GC rijden. Zion verdient een extra nacht of sla het over als de GC een must is. Dan kun je na de GC via Page, Bryce, en Capitol Reef naar Grand Teton rijden.

Kijk eens in onze reisverslagen. Wij hebben meerdere keren Yellowstone bezocht in combinatie met het Zuidwesten. Zie bijvoorbeeld ons 2004-, 2008-, 2015- en 2017-verslag.

Marianne
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Een heerlijk vooruitzicht!

Maar... ook ik geef het reisbureau niet vaak gelijk (wij hebben in 2012 een standaard reis gedaan en vind het nog steeds schandalig dat die zo werd aangeboden) maar hier hebben ze echt een punt hoor!

Wij zijn ook niet vies van een stevig stukje rijden om te zien wat we willen zien, maar op deze manier heb je overal precies geen tijd om te doen wat je eigenlijk zou willen doen.

Als de kinderen SF en Las Vegas ook leuk vinden, doe dan alleen het Zuidwesten en een andere keer een rondje met Yellowstone. Of vertrek vanaf Las Vegas, ga direct naar 'boven' (Zion, Bryce, eventueel Moab) en dan naar Yellowstone waar je dan ook echt de tijd hebt om wat te doen. Want als Yellowstone een hoogtepunt moet zijn, 'moet' je daar echt meer tijd voor uittrekken. Nu ben je er maar 2 dagen. En bedenk echt: het is een gigantisch groot park. Als je tijd wilt hebben om een geiser te zien uitbarsten of wildlife te zien, dan heb je echt meer tijd nodig dan 2 dagen.
Maar in je huidige route zit je nergens zo ruim dat je die tijd makkelijk ergens anders vandaan kunt halen.
Bovendien mis je een hoop moois (Tioga Pass, tijd voor Grand Teton), ik zou het zonde vinden als je het zo zou doen.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Gympies: advies route SF - LV - Yellowstone - SLC gevraagd

Bericht door Pete.Z »

Ik zou Yellowstone simpelweg overslaan, en me beperken tot het ZW.
Je hebt nu, zoals al gezegd, overal net niet genoeg tijd.
MarcoUSAUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door MarcoUSAUSA »

Sluit me aan bij voorgaande t.a.v. yellowstone.
Zijn daar twee keer geweest, ik zou 2 overnachtingen Teton en 5 Yellowstone (3 Madison, 2 canyon) nemen als basis.
Je hebt 2 keuzes:
- begin in Las Vegas maak je rondje Grand Canyon, Page, (Monument Valley?), Bryce, (Zion is stuk omrijden vanwege tunnel zoals al gemeld) , Salt Lake Grand Teton, YellowStone, of
- Begin Sf en ga dan via Monterrey , Yosemite via Tioga pas richting naar Grand Teton en Yellowstone.
Mits genoeg tijd kun je dan ook Sequoia toevoegen. Houd rekening dat je niet met camper langer dan 22 foot vanuit Visalia het park in kan, neem camping bij ingang en reserveer commerciele shuttle bus.

Ten aanzien van de hitte Bryce, Zion, Grand Canyon in de zomer. De laatse paar jaren daar met de kinderen 2x geweest en goed te doen omdat het op hoogte ligt.
Zion de Narrows hike (dag bezig) is super leuk en niet warm.
Bryce, als je lange wandeling in de canyon doet gewoon uur of acht beginnen.
Grand Canyon, zou alleen langs de rand kijkjen en dan is 1 overnachting genoeg.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Op onze eerste Amerikavakantie hebben we een min of meer zelfde rondje gedaan vanuit San Francisco maar... wel in 4 weken. We hebben toen 7600 km gereden. Dat vonden we niet erg, dat doen we nog steeds, maar het is wel iets om je te realiseren. Nu vanaf deze zomer de tunnel in Zion dicht is voor campers komt er nog tijd bij in die regio.
Moet je Yellowstone overslaan? Als je echt 3 weken hebt wel denk ik. Heb je 4 weken dan kun je het overwegen, want het is echt prachtig, maar het verdient wel tijd.
Kijk eens naar onze reisverslagen zou ik zeggen. In 1995 waren we voor het eerst in de States. In 2006 hebben we ook een rondje zuidwest met Yellowstone gedaanvanuit Denver, maar toen hadden we in totaal 31 dagen. In 2022 hebben we Yellowstone gecombineerd met de Dakota's, ook in 4,5 week en hebben we het rondje vanuit Calgary gedaan. Wij reizen ook altijd met een camper.
https://jojostravel1995usa.blogspot.com/
https://jojostravelusa2006.blogspot.com/
https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Met de auto zou de route zoals jullie hem hebben nog wel kunnen, maar dan zou ik wel wat schuiven met het aantal dagen overal:
Dag 1 naar SF
Dag 2 SF - SF
Dag 3 SF - Yosemite
Dag 4 Yosemite - Yosemite
Dag 5 Yosemite - Yosemite
Dag 6 Yosemite - Lee Vining
Dag 7 Lee Vining - Las Vegas
Dag 8 Las Vegas - Las Vegas
Dag 9 Las Vegas - Grand Canyon
Dag 10 Grand Canyon - Page
Dag 11 Page - Zion
Dag 12 Zion - Zion
Dag 13 Zion - Bryce
Dag 14 Bryce - Park City
Dag 15 Park City - Grand Teton
Dag 16 Grand Teton - Yellowstone
Dag 17 Yellowstone - Yellowstone
Dag 18 Yellowstone - Yellowstone
Dag 19 Yellowstone - Yellowstone
Dag 20 Yellowstone - Jackson
Dag 21 Jackson - SLC

Zijn jullie niet al laat om nog een camper te huren? Hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt. En als je dat wel wilt doen wacht dan niet te lang met het uitstippelen van de route want je moet dan al op korte termijn campings gaan reserveren. Voor Yosemite bijvoorbeeld geldt een afwijkend schema en het is aan te raden o daar zeker een maand eerder te oefenen. De eerste mogelijkheid daarvoor is 15 februari. Dat is dan voor de periode van 14 juni t/m 14 juli. Zie voor meer informatie https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/camping.htm.
Is de combinatie hotels en tent iets?

Marianne
Gympies
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Gympies »

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties, heel erg blij mee.

Ik was er al bang voor dat we teveel wilde in de tijd die we hebben.

Ik merk nu ook dat je veel eerder moet beginnen met plannen. Wij hebben in de kerstvakantie pas besloten om een verre reis te maken en ik merk dat het nogal wat tijd vergt. Erg leuk natuurlijk allemaal om te doen, maar als je onervaren bent dan komt er opeens veel op je af en is de druk er wel om een snel een keuze te maken.

Marianne, de route die jij aangeeft is deze relaxed te doen met de auto?
Heb je mss tips voor mij waar ik zou kunnen kijken voor autohuur, wat zoiets kost? Ga hier natuurlijk ook zelf naar opzoek.
Volgens het reisbureau is het wel nog mogelijk en Yosemite staat genoteerd in de agenda om te boeken.
Is hierin hotels/lodges makkelijker reserveren als campings?

Ik zit nu een beetje aan de volgende opties te denken:

Toch een keuze maken tussen het zuidwesten en Yellowstone en kiezen voor optie 1 of 2.
Of de suggestie van Marianne doen en de auto/hotels pakken (in tent liever niet) optie 3.

1. Rondje Denver of One-way DEN-SLC zoals Paul aangaf met RMNP - Teton - Yellowstone - Cody (nog niet helemaal ingedoken,
maar zag een route van Kim_V op het forum die wel aansprak)
viewtopic.php?f=36&t=82245&p=1354829&hi ... r#p1354829
2. Rondje Zuidwesten - LV - LA - SF - LV, denk dat een auto rondreis hier makkelijker is met de 3 grote steden.
3. Suggestie van Marianne maar dan met de auto.

Optie 3 spreekt me het meeste aan omdat we dan hebben wat iedereen wil op de camper na dan maar dat vind ik niet zo erg.
Optie 2 fijn voor de rust en natuur, maar mss iets minder voor de kids qua leuke steden of hebben jullie suggesties van leuke steden voor dit rondje.(zoonlief vind Downhill Mountainbiken leuk, dat is voor hem in Park City en Estes Park
Optie 1 als we de keuze van de kids zouden volgen
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je kunt op www.travelyosemite.com zien wat de mogelijkheden zijn in Yosemite. Je kunt ook buiten het park kijken, bijvoorbeeld in El Portal, maar dat is ook prijzig.
De lodges zijn wel makkelijker te boeken dan de campings. Je ziet ook regelmatig dat er annuleringen zijn.

Wij hebben in 2017 met onze dochter gekampeerd in Yosemite en ook in Yellowstone, met twee kleine tenten. Kijk daarvoor eens in ons reisverslag. Voor het eten kun je altijd uitwijken naar een van de restaurants in het park als je geen zin hebt om te veel spullen mee te moeten nemen. Verder heb je weinig nodig qua kampeerspullen en je bespaart echt honderden dollars op die manier.

In Yellowstone zijn campings veel makkelijker te reserveren dan de lodges; je kunt ze nu al reserveren. De lodges zijn ook nu al te reserveren (een jaar voor aankomst). Mooi is om sowieso iets bij Old Faitfu te boeken. De Lodge of de Snowlodge hebben de goedkoopste kamers. Wij hebben een overnachting daar gecombineerd met twee nachten op een camping. Ik zou sowieso op meerde locaties iets boeken. Kijk op www.yellowstonenationalparklodges niet bij exact dates, maar bij flexible dates; dan zie j waar er op welke dag iets betaalbaar vrij is.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer