Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis FamScheelings: tips voor onze route?

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
FamScheelings
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis FamScheelings: tips voor onze route?

Bericht door FamScheelings »

Hoi, we zien graag feedback op onze route!

Screenshot_20241109_185137_Word.jpg

Vluchten en Camper zijn geboekt, nu de nachten nog!
Als jullie pareltjes weten qua RV parken dan horen we het graag! De NP's proberen we zoveel mogelijk in het park te staan (met een Nationale Pass, we houden recreation.gov in de gaten). Is het wijs om in Yellowstone en Yosemite alle nachten op dezelfde campground te doen of toch verschillende gezien het oppervlakte van de NP's, hebben jullie aanraders?

Er zitten 5 hele lange rij dagen tussen... Maar ook 12 keer een dubbele overnachting met een X op een niet-rij-dag. We rijden met een C30 camper.

Onze twijfels zitten nog op:
dag 15; de route van Page tot Moab...we willen langs Monument Valley en het liefst ook nog langs het Four Corners Monument en Mesa Verde in Colorado. En Capitol Reef zit er nog niet bij op onze route, hoorden we later pas van, waar voegen we die toe? Iemand een tip om de 1e nacht Moab elders op de route te doen om de lange rij dag op te breken? Vanaf Moab wilden we Canyonslands en Arches doen.
dag 20, eerst 2 nachten Grand Teton en daarna van Yellowstone terug naar beneden tot Salt Lake City, of 1 nacht Grand Teton voor en 1 nacht na Yellowstone doen?

groetjes ARJY
Laatst gewijzigd door FamScheelings op 09 nov 2024, 22:58, 2 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: tips voor onze route?

Bericht door paulr »

welkom !
lekker lang de tijd maar... het is ook een flinke route !
Het voordeel van een camper is dat je niks hoeft in te pakken en op te ruimen. Ik zou dus (ivm lanhge ritten) wellicht overwegen om juist niet altijd 2 dagen op één plek te zitten, maar al stukjes de juiste kant op te rijden. Voor auto/hotel is 2 nachten vaak lekker, maar als je je eigen huis bij je hebt en dat minder nodig.
Om met je vragen te beginnen: kijk goed of je Mesa Verde de moeite waard vindt. Het is qua natuur nauwelijks interessant, maar je gaat er heen voor de cliff dwellings. Een bezoek daaraan kost (ivm de tours je moet reserveren) relatief veel tijd. Wij vonden het erg mooi, maar het kost je minimaal dus zeker 1 nacht en met omrijden'' wellicht wel 2.
Dan GT opsplitsen: ja, doen ! Pak 1 nacht Gros ventre of colter Bay, en op de terugweg een andere camping, bijv signal mountain.
Dan de vraag over verschillende campings: ja, doen ! Het maakt echt niks uit of je naar dezelfde of een andere camping gaat rijden. Wellicht dat je je campingstoel laat staan, maar de rest gaat gewoon mee.

Dan de route: zet eens al je bestemmingen in verschillende volgordes in maps. Wie weet dat er een route tussen zit die minder kilometers geeft. Ik denk bijvoorbeeld dat je het beste eerst alles in Zuid West kan doen en dan van Yellowstone, via Salt Lake direct naar Yosemite kan rijden.
Ik heb ff een plaatje gemaakt tot aan GT (wegen Yellowstone nu dicht). Op deze wijze kun je Capitol Reef tussen Bryce en Moab zetten.

denk dat er nog wel wat tips gaan volgen, dus veel plezier met plannen maken...
Oja: reken op ca 20% extra reistijd met een camper, dan rijtijden op maps, je rijdt minder hard, tanken en boodschappen kost net meer tijd etc etc

Paul

image.png
FamScheelings
Amerika-newbie

Hoi Paul, bedankt voor je snelle reactie!
De route van Salt Lake City naar Mammoth Lakes/Yosemite is inderdaad wel 536 Miles t.o.v. via Las Vegas 718 Miles (scheelt bijna 300 km), maar de langere route is ook meerdaags met stops zoals Bruce en Zion....is er iets moois als tussenstop op de kortere route van SLC naar Yosemite?? Dat lijkt me niet te doen op 1 dag?
Mvg ARJY
Laatst gewijzigd door FamScheelings op 09 nov 2024, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie lange reis!
Wanneer gaan jullie precies? Ik ga even uit vanaf half juli. Ik zou dan eens kijken of het niet mooier is om eerst naar Yosemite te gaan; de watervallen zijn dan mooier. Maar kijk ook goed wanneer je waar bent, hoe de weekenden vallen.

Schrijf de route liever uit zonder lege regels, want die lege regels maken het wat onduidelijk. Als je een spreadsheet gebruikt, verwijs dan in de kolom "Van" naar de kolom "Naar" van de regel erboven. Dus in mijn voorbeeld zet je in B2: = D1
image.png
image.png (14.78 KiB) 1969 keer bekeken

Kijk eens in ons 2008-verslag, toen deden wij ook zoiets.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 09 nov 2024, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
FamScheelings
Amerika-newbie

Hoi Marianne,

We gaan van 17 juli t/m 21 augustus 2025 (camper van de 21e tot de 21e). In ons voorstelbericht had ik geschreven zomerschoolvakantie ivm schoolgaande kinderen.

Mvg ARJY
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik had het inmiddels gevonden. :thumbup: Maar het is wel handig om alle relevante informatie ook bij het routeschema te zetten.

Marianne
paulr
Amerika-expert

Re: Reis FamScheelings: tips voor onze route?

Bericht door paulr »

nee, je kan vanuit SLC zeker niet in één keer naar Yosemite/Mammoth, maar wij kiezen er af en toe om even door te bijten en 1 of 2 x per reis een echt lange reisdag te doen. Dan ben je er maar van af :) .
Nu heb je een reisdag van LV naar Mammoth die óók lang is, terwijl je niet door DV mag rijden. Die rit is net zo saai als het stuk tussen SLC en Mammoth (denk ik, zelf dat stuk niet gereden, maar Marianne kan je meer info geven lijkt me...)
Goed idee inderdaad om eerst te starten met Yosemite, in juli is er nog wel wat water over, een maand later al een stuk minder. Wij bezochten het park in zowel voorjaar als najaar: een wereld van verschil !
Paul
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Deze route lijkt sprekend op onze eerste Amerikareis in 1995. Toen hebben we in 31 dagen 7600 km gereden. We vonden het toen niet alleen maar rijden, maar de afstanden die ik op een paar dagen bij jullie zie staan, schrikken me toch af. 570 en 580 km is met een camper echt heel veel.
Toen hield ik voor het verslag nog niet de gerden kilometers per dag bij, dus hoeveel we echt gereden hebben, per dag dus, durf ik niet te zeggen.
Kijk eens naar ons verslag van toen, wie weet heb je er wat aan. Tegenwoordig is de voorbereiding wel heel anders :lol:
https://jojostravel1995usa.blogspot.com ... iding.html
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik vind het een lastige. Het lijkt alsof je heel veel tijd hebt maar er gaat natuurlijk veel tijd in SF af. Kun je de 21e de camper al vroeg ophalen? Is het mogelijk om dan al naar Yosemite te rijden? Als je pas 's middags de camper op kunt halen zou je misschien de boodschappen al 's ochtends kunnen doen.
In je huidige route is de tijd voor Yellowstone te kort vind ik. Reken op de nodige opstoppingen en parkeerproblemen daar. En het wild en de geisers laten zich ook niet altijd op het juiste moment zien. Dus neem de tijd daar; minstens 3 of 4 dagen, dus 4 of 5 nachten.
Je moet dan wel ergens iets laten vallen. Is LA een must? Wat is de bedoeling op die ene dag daar? Of is het een optie om Moab te laten vallen?
Rijden van SLC richting Yosemite kan, maar het is zeker een saaie route. Zie daarvoor ons 2008-verslag. (Wij waren toen kort in Yellowstone maar dat was omdat we er al een paar keer waren geweest.) Maar omdat jullie toch niet via de 395 en DV rijden is het zeker een optie.
Als ik de route van Paul uitschrijf zou je zoiets kunnen krijgen:

17-jul-25 naar SF
18-jul-25 SF - SF
19-jul-25 SF - SF
20-jul-25 SF - SF
21-jul-25 SF - Monterey
22-jul-25 Monterey - Monterey
23-jul-25 Monterey - Pismo Beach
24-jul-25 Pismo Beach - Los Angeles
25-jul-25 Los Angeles - Los Angeles
26-jul-25 Los Angeles - Las Vegas
27-jul-25 Las Vegas - Las Vegas
28-jul-25 Las Vegas - Grand Canyon
29-jul-25 Grand Canyon - Grand Canyon
30-jul-25 Grand Canyon - Page
31-jul-25 Page - Zion
1-aug-25 Zion - Zion
2-aug-25 Zion - Bryce
3-aug-25 Bryce - Capitol Reef
4-aug-25 Capitol Reef - Moab
5-aug-25 Moab - Moab
6-aug-25 Moab - Moab
7-aug-25 Moab - Flaming Gorge
8-aug-25 Flaming Gorge - Grand Teton
9-aug-25 Grand Teton - Yellowstone
10-aug-25 Yellowstone - Yellowstone
11-aug-25 Yellowstone - Yellowstone
12-aug-25 Yellowstone - Yellowstone
13-aug-25 Yellowstone - Grand Teton
14-aug-25 Grand Teton - ?
15-aug-25 ? - Lee Vining
16-aug-25 Lee Vining - Yosemite
17-aug-25 Yosemite - Yosemite
18-aug-25 Yosemite - Yosemite
19-aug-25 Yosemite - San Francisco
20-aug-25 San Francisco - San Francisco
21-aug-25 San Francisco

Ik heb er een dag Yellowstone bij gedaan, en Capitol Reef als stop opgenomen. Een extra dag daar zou ook niet gek zijn. Neem in elk geval tijd tussen CR en Moab voor Little Wild Horse Canyon.
Van Grand Teton naar Lee Vining (of bijvoorbeeld June Lake) met 1 stop kan in principe maar het worden dan wel twee lange rijdagen. Maar nog een extra dag ervoor uittrekken is ook weer jammer, hoewel je met een extra stop wat meer tijd rond Lee Vining hebt zodat je tijd hebt voor Bodie en Mono Lake.
Je mist in deze route Monument Valley. Wil je daar naartoe dan kan dat tussen de GC en Page, maar dan wordt dat stuk wel erg gehaast.
FamScheelings schreef:
09 nov 2024, 18:19
Als jullie pareltjes weten qua RV parken dan horen we het graag! De NP's proberen we zoveel mogelijk in het park te staan (met een Nationale Pass, we houden recreation.gov in de gaten). Is het wijs om in Yellowstone en Yosemite alle nachten op dezelfde campground te doen of toch verschillende gezien het oppervlakte van de NP's, hebben jullie aanraders?
Voor Yellowstone zou ik zeker op meerdere campings gaan staan. Je kunt nu al reserveren, via www.yellwostonenatironalparklodges.com. Het is niet gek om iets vast te leggen als je ongeveer weet wanneer je er bent. Zeker met een grotere camper is het aantal plaatsen niet onbeperkt. Annuleren is tot 30 dagen voor aankomst gratis. Er zijn ook campings in het park die via recreation.gov zijn te reserveren. Dat kan 6 maanden van te voren. Maar ik zou daar niet op gokken, dus leg alvast iets vast via deze site. Zie voor meer informatie www.nps.gov/yell.

Voor Yosemite is een plaats op een van de Pines campings het mooiste. Ik zou daar ook zeker niet iets anders proberen want dan wordt het reserveren namelijk erg lastig. Kijk daarvoor eens op www.nps.gov/yose. Oefen zeker een maand van te voren. Of ook een maand eerder al. En let op het tijdstip. Als je er voor 15 augustus bent moet je op 15 maart (om 15.00 uur) reserveren. Ben je er na 15 augustus dan is het op 15 april, om 16.00 uur. In jouw schema ben je er op 16 augustus. Dat is niet heel gunstig want er kunnen dan al plaatsen gereserveerd zijn door mensen die een maand eerder vanaf bijvoorbeeld 13 of 14 augustus meerdere nachten hebben gereserveerd.

Voor de GC is Mather mooi, voor Zion kun je op Watchman staan. In Arches is een nacht op Devils Garden mooi, de andere nachten is Moab leuk.
Voor Bryce is ter afwisseling van de parken Ruby's wel leuk. In Capitol Reef is Fruita een aanrader.

Marianne
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wow Marianne, dit is ook niet leuk meer voor de fam. scheelings: nu hebben zij niks meer te doen :lol: :lol:
Ik zeg campings boeken en gaan… !
Paul
FamScheelings
Amerika-newbie

Dankjewel voor jullie reacties! Wij gaan ze aandachtig bekijken!
FamScheelings
Amerika-newbie

WhatsApp Image 2024-11-13 at 11.52.38.jpeg
Oke, bedankt voor alle beschikbare reisverslagen! We hebben ons beraden over al jullie tips, mooiste wegen meegenomen in de route en alle NP's die we wilden zien, de leukste/handigste campings zijn we aan het boeken (op de NP's van recreation.gov na).

Ben overigens wel benieuwd hoe Highway 1 volgend jaar te doen is om misschien toch door te kunnen rijden ipv over de 101, iemand toevallig ervaring over wat er daar gebeurd met de aardverschuiving en herstelwerkzaamheden?

Soms 2 nachten i.v.m. een te boeken activiteit op een niet-rij-dag. Maar bij Grand Canyon en Bryce de dubbele nacht toch weggehaald. Een extra nacht Yellowstone en Bear Lake en Capitol Reef in de Route.
We blijven onder de 6000 kilometers in 30 dagen (via SLC - Yosemite was uiteindelijk geen noemenswaardig verschil in km's). Daar waar 5 dagen boven de 500 km zaten, blijft er nu nog maar 1 superlange rij dag over (LV - Junes lake). 4 dagen rond de 250 Mi/410 km. En de rest onder de 220 Mi/350Km. En nog steeds 9 ''niet-rij'' dagen. Dit lijkt ons prima te doen.

Yosemite blijft wel aan het eind i.v.m. familie die aansluit. De staat van de watervallen nemen we voor lief (2e keer). En Las Vegas zien we als welnessnachtje in hotel na al die NP's, dus die wilden we niet direct al na LA.

Benieuwd of er toch nog tips/reacties op het bovenstaande komen :)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ziet er goed uit!
En ja, de kustroute is afwachten maar je hebt voldoende tijd om toch het nodige mee te nemen ook al is er iets afgesloten. Je zou misschien al wat eerder kunnen stoppen dan Santa Barbara.
Een handige site voor de wegen in Californië is https://roads.dot.ca.gov/?roadnumber=1.
Meer informatie vind je bijvoorbeeld op https://www.bigsurcalifornia.org/highwa ... tions.html

Mooi dat je een extra dag Yellowstone hebt maar die gebruik je nu volledig voor de Beartooth Hwy. Die is schitterend maar het kost je wel erg veel tijd. Waar overnacht je in Yellowstone?
De Mt Carmel Hwy is de Ut9, dus die doe je niet een dag later nog eens. Ik zou een extra kolom maken voor dat soort toevoegingen, dat is makkelijker met aanpassingen.

Marianne
FamScheelings
Amerika-newbie

Dankjewel Marianne voor de 'wegen nieuws' websites!
Santa Barbara/Pismo is idd nog niet geboekt, wellicht doen we die ene overnachting op de bonnefooi/ first come, er zit genoeg. Hooguit wordt 't n dure...

Je wilt ons excelbestand niet zien haha, die bevat nog veel meer kolommen en werkbladen hoor haha, probeerde het voor hier te minimaliseren.

De beartooth highway gaan we niet helemaal rijden waarschijnlijk, even kijken wat het weer en onze energie toelaten die dag. We hebben de campgrounds in het zuiden, noorden en westen. Dus lekker verdeeld, ook een fijne tip!
Ik merk een enorme opluchting nu de route definitief is.
Alleen de recreation.gov NP sites nog proberen te bemachtigen, agenda staat vol alerts.
We zullen vast nog wel een beroep doen op de aanwezige kennis in andere items hier.
Mvg ARJY
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, die andere campings kan nog wel een uitdaging worden, zeker bij Yosemite. Misschien is het niet gek om daar alvast een back up te reserveren. Kijk eens of er iets is wat je gratis kunt annuleren. Voor de mogelijkheden buiten het park is dit een mooie site: https://jrabold.net/yosemite/campn.shtml

De kust is erg druk, en inderdaad erg duur als je niet op een van de stateparks staat. Of het handig is om daar niets te reserveren weet ik niet.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer