Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Jorn26
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2024, 21:31

Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door Jorn26 »

Beste forumleden,

Over 3 weken begint onze rondreis door Amerika.Tijdens onze reis hadden we een bezoek aan Yosemite gepland staan. Daarvoor hadden we 2 nachten in lee vining voorzien.
Helaas zoals ik het kan inschatten zal de Tioga road nog dicht zijn.
Mijn vraag is, kunnen we deze 2/3 dagen in en rond Lee vining perfect invullen? Of is dat wat te lang op die locatie? In dat geval moeten we de trip aanpassen.
Om wat extra info te geven. We komen van Lake Tahoe en rijden van Lee Vining door naar Lone pine om nadien richting Death Valley te trekken.
Hieronder onze reisroute:

24/5 Vertrek BXL Aankomst SF avond
25/5 SF
26/5 SF
27/5 SF (baseball game)
28/5 SF->sacramento (huurauto ophalen luchthaven)
29/5 Sacramento ->Lake tahoe
30/5 Lake tahoe
31/5 Lake tahoe
1/6 Lake tahoe -> Lee vining
2/6 Lee vining (Yosemite NP)
3/6 Lee vining (Yosemite NP)
4/6 Lee vining -> Lone pine
5/6 Lone pine -> Death Valley
6/6 Death valley->St George (overnachten en door)
7/6 St George-> Page (Horseshoe bend)
8/6 Page (wandeling lower antilope canyon)
9/6 Page-> Las Vegas
10/6 LV (terugbrengen huurauto)
11/6 LV
12/6 LV
13/6 Vertrek BXL middag
14/6 Aankomst BXL

Alle suggesties, tips en commentaren zijn welkom.
Grt Jorn
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42239
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Alternatieven Yosemite NP over 3 weken

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo Jorn,
Welkom op het forum!
Het is een wat ongebruikelijke keuze om Yosemite vanuit Lee Vining te bezoeken. Ten eerste vanwege het risico dat de Tioga Pass nog niet open is, maar voor bijvoorbeeld de vallei, de Mariposa Grove en Glacier Point is de afstand vanuit Lee Vining wel erg lang.
Normaal gesproken zou de pas wel open zijn begin juni, er is deze winter een gemiddelde hoeveelheid sneeuw gevallen, maar het heeft vandaag ook weer gesneeuwd, dus dat zal wel vertraging opleveren. Aan de andere kant is de snelheid waarmee de pas open gaat voor een groot deel afhankelijk van de toestand van de weg en de voorzieningen langs de weg en de benodigde reparaties.
Maar goed, mocht hij gesloten zijn dan is er nog de Sonora Pass (de 108) als alternatief. Dat kost je meer tijd maar is wel een mooie route. Dat zou voor 1 dag een mogelijkheid zijn; je kunt dan toch de vallei bezoeken. Ik zou zelf kiezen voor een overnachting in het park zelf zodat je niet in 1 dag heen en weer hoeft te rijden. Ik zou het ook niet gek vinden om de laatste nacht Lake Tahoe te vervangen door iets in Yosemite Village en dan de volgende dag via de Sonora Pass naar Lee Vining.

Wil je de overnachtingen zo houden dan kun je die ook prima vullen. Een bezoek aan Bodie heb je waarschijnlijk al gepland staan. Rij ook naar Mono Lake, via de zuidingang.
Verder kun je bij Mammoth Lakes wandelingen maken, hoewel daar ook de kans bestaat dat er dan nog iets is gesloten vanwege de sneeuw. Bij ML is een mooi bezoekerscentrum - vlak voor je ML binnenrijdt aan de rechterkant. Daar kunnen ze je goed informeren over de mogelijkheden. Overigens kun je in Lee vIning ook de nodige informatie krijgen.
Wij vonden de wandeling naar de Rainbow Fall de moeite waard. Zie daarvoor ons 2019-verslag.
Voor Bodie en Mono Lake en de Sonora Pass en Yosemite zie ons 2013-verslag. Mocht de Sonora Pass open zijn dan is een bezoek aan Calaveras bog Trees SP ook een optie.

Zie ook dit topic.

Neem voldoende tijd onderweg van St George naar Page; voor Horseshoe Bend heb je de dag erna ook voldoende tijd. Bezoek je Zion niet?

Marianne
Bauke
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2024, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Alternatieven Yosemite NP over 3 weken

Bericht door Bauke »

Hoi Jorn

Glacier road en de Tioga road waren afgelopen week nog gesloten.
Wij waren er voor het eerst. Maar leek niet veel sneeuw meer op de toppen liggen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42239
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door Martin & Marianne »

Wat kun je nog allemaal aanpassen? Is het iets om na Sacramento naar Yosemite te gaan? Kies dan voor iets in de vallei of in El Portal. Als de Tioga Pass dan nog steeds gesloten is kun je daarna naar Lake Tahoe en dan naar Lee Vining etc.
Tussen Lee Vining en Lone Pine kun je naar het Ancient Bristlecone Pines Forest. Of kijk eens naar de Little Lakes Valley Loop. Zie voor die laatste ons 2015-verslag.
Waar overnacht je in Death Valley? Vanuit Lone Pine heb je voldoende tijd die dag voor het park. Wat zijn de plannen daar?

Marianne
Jorn26
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2024, 21:31

Re: Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door Jorn26 »

Vooraleerst bedankt voor de uitgebreide reacties.

In principe kunnen we alles aanpassen aangezien we de verblijven met gratis annuleren hebben geboekt.
Na Sacramento eerst naar Yosemite gaan is een goede tip. Aangezien ik er best laat bij ben is het best prijzig om daar nog te overnachten. Maar dat zou wel een goeie optie kunnen zijn. Hoe is het qua drukte om dan het park binnen te rijden?

In death valley overnachten we bij Hotel The ranch at Death Valley.

Een andere optie zou eventueel kunnen zijn om Yosemite over te slaan, de tijd in lee vining in te korten en in plaats daarvan Zion te bezoeken alvorens naar Page te gaan. Waar kunnen we dan best verblijven en hoeveel tijd hebben we nodig voor Zion?
We weten dat we tijdens onze reis niet alles kunnen doen en zien. De insteek is ook om niet te kort te verblijven op elke locatie of het gevoel te hebben dat we haastig zijn. Ons geluk zit ook in de spontane dingen die op ons pad komen.

De laatste optie, maar hierbij spreek ik mezelf deels tegen is om zowel Yosemite als Zion te bezoeken. Hierbij kunnen we een nacht in Lake tahoe, Lee Vining en Las Vegas schrappen en vervangen door 2 nachten in Yosemite en 1 nacht in de buurt van Zion.
Het reisschema zou er dan als volgt uit zien:

24/5 Vertrek BXL Aankomst SF avond
25/5 SF
26/5 SF
27/5 SF (baseball game)
28/5 SF -> Sacramento (huurauto ophalen luchthaven)
29/5 Sacramento ->Yosemite valley
30/5 Yosemite
31/5 Yosemite -> Lake tahoe
1/6 Lake tahoe
2/6 Lake tahoe -> lee vining
3/6 Lee vining
4/6 Lee vining -> lone pine
5/6 Lone pine-> Death Valley
6/6 Death valley->st George
7/6 Zion
8/6 Zion -> Page (Horseshoe bend)
9/6 Page ( wandeling Lower AC)
10/6 Page -> LV
11/6 LV
12/6 LV
13/6 Vertrek BXL
14/6 Aankomst BXL

Is deze planning te doen?

Grt Jorn
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42239
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door Martin & Marianne »

Als je in Yosemite zelf of aan de westkant overnacht is die tweede nacht Lee Vining niet echt nodig. Je hebt daar ruim de tijd, aan de oostkant. En is Lake Tahoe een must? Je zou dat over kunnen slaan. Ik zou dan een extra nacht Yosemite doen; misschien eerst een nacht in Oakhurst of in Wawona, en dan twee nachten bijvoorbeeld Curry Village of Housekeeping Camp. Dan via de Sonora of Tioga Pass naar Lee vining. Mocht de Sonora Pass ook nog niet open zijn dan heb je nog voldoende tijd om via de CA88 te rijden. In de middag of tegen de avond zal het niet zo druk zijn om het park in te rijden. Verblijf je buiten het park en wil je 's morgens naar de vallei rijden dan zal het drukker zijn.
Waarom Sacramento? Hoe laat haal je de auto op? In principe is Yosemite makkelijk te doen vanuit SF.
Ik neem aan dat de dagen SF wel vastliggen? Drie volle dagen is best veel voor SF.
Met wat aanpassingen is er voldoende tijd om Zion mee te nemen (beste uitvalsbasis is Springdale) en ook de grand Canyon is te doen. Het zou er dan zo uit kunnen zien:

24-mei vr BXL - SF
25-mei za SF - SF
26-mei zo SF - SF
27-mei ma SF - Yosemite (Oakhurst)
28-mei di Yosemite - Yosemite (vallei)
29-mei wo Yosemite - Yosemite
30-mei do Yosemite - Lee Vining
31-mei vr Lee Vining - Lone Pine
1-jun za Lone Pine - Death Valley
2-jun zo Death Valley - St George
3-jun ma St George - Springdale
4-jun di Springdale - Springdale
5-jun wo Springdale - Bryce
6-jun do Bryce - Page
7-jun vr Page - Page
8-jun za Page - Grand Canyon
9-jun zo Grand Canyon - Las Vegas
10-jun ma Las Vegas - Las Vegas
11-jun di Las Vegas - Las Vegas
12-jun wo Las Vegas - Las Vegas
13-jun do Las Vegas - BXL
14-jun vr BXL -

Ik heb nu St George laten staan, dan wordt de rit naar Zion niet te lang. Voor Zion is een volle dag mooi, of 2 dagen. Het is een beetje afhankelijk van de drukte en de trails die open zijn.

Kijk voor Yosemite op www.travelyosemite.com. In Zion is de Zion Park motel een betaalbare optie. In Springdale rijdt een gratis shuttlebus naar Zion. Overnacht je ergens anders dan moet je erg vroeg aanwezig zijn in het park om nog te kunnen parkeren. Parkeren in Springdale kost al gauw 20 tot 30 dollar per dag.

De 27e is Memorial Day, maar ik denk niet dat je daar last van hebt; iedereen gaat dan al weer naar huis.

Marianne
Jorn26
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2024, 21:31

Re: Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door Jorn26 »

Lake Tahoe en Sacramento willen we graag gezien hebben. wellicht kan er 1 nacht Lake Tahoe wel af.
We hebben bewust wat langer de tijd in SF genomen om bij te komen van de reis en om in de stad te vertoeven. We zijn er eerder geweest bij de start van onze rondreis in 2017. Ik had toen erg veel last van de jetlag.
We willen deze keer ook een baseball wedstrijd meenemen en deze ligt vast op de 27e.
De huurauto halen we de 28e op in de voormiddag rond 10u bij de luchthaven.
De Grand Canyon hebben we uitgebreid gezien tijdens onze vorige trip dus dat is niet echt een must.
Ik ga even bekijken of ik wat aanpassingen kan doen met de info die ik gekregen heb.
Op het eerste zicht is het heel erg duur om nu nog iets te vinden bij Yosemite om te overnachten. Ook het Zion Park Motel is reeds uitverkocht. Wat ook normaal is gezien we er laat bij zijn.
Grt Jorn
Jorn26
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2024, 21:31

Re: Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door Jorn26 »

Inmiddels wat gepuzzeld en knopen doorgehakt.
Beslist om Yosemite deze reis niet op te nemen in ons schema. Wat een goed excuus is om nog eens terug te komen.
In plaats daarvan voegen we Zion toe. Hiervoor gaan we dankzij de goeie raad in Springdale overnachten in een nog te zoeken (beschikbaar) hotel.
Dit brengt ons bij volgend programma:

24/5 Vertrek BXL - Aankomst SF avond
25/5 SF-SF
26/5 SF-SF
27/5 SF-SF (baseball game)
28/5 SF- Sacramento (huurauto ophalen luchthaven SF)
29/5 Sacramento - Lake tahoe
30/5 Lake tahoe - Lake Tahoe
31/5 Lake tahoe-Lake tahoe
1/6 Lake tahoe -Lee vining (bridgeport)
2/6 Lee vining - Lee Vining (bodie,mono lake)
3/6 Lee vining-Lone Pine (mammoth lakes,alabama hills)
4/6 Lone Pine -Death Valley (Badwater, zabriskie point)
5/6 Death Valley - Zion
6/6 Zion - Zion (bezoek Zion NP)
7/6 Zion - Page ( Horseshoe bend)
8/6 Page-Page (wandeling lower antilope canyon)
9/6 Page - LV
10/6 LV -LV (terugbrengen auto)
11/6 LV -LV (shooting range)
12/6 LV -LV
13/6 Vertrek BXL
14/6 Aankomst BXL
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42239
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door Martin & Marianne »

Mooi. Heb je de tour bij Antelope Canyon al geboekt? Je kunt die dag ook nog Horseshoe Bend doen en naar Lake Powell of de Glen Canyon Dam. De dag dat je naar Page rijdt kun je nog gebruiken voor Zion, zoals voor de Canyon Overlook Trail en de Pine Creek Fall en de Many Pools Trail. Zie voor de laatse twee onze planning voor 2024.
Leuke stop onderweg naar of van Page is de wandeling naar de Toadstool hoodoos.

Wel jammer van Yosemite. Als de pas open is zou ik wel die dag Lee Vining gebruiken voor de Tioga Road. Zie ons 2015-verslag en 2019-verslag verslag voor tips.
Tussen Lee Vining en Lone Pine is het Ancient Bristlecone Pines Forest nog een optie. Zie daarvoor ons 2017-verslag en 2013-verslag.

Marianne
Jorn26
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2024, 21:31

Re: Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door Jorn26 »

De tour bij Antelope Canyon ligt vast, wel met gratis annuleren.
Als de Tioga Road open is gaan we die dag daarvoor gebruiken.
Ik heb al menig verslag van jullie gelezen en genoten van de mooie plekken waar jullie reeds geweest zijn.
Bedankt voor de tips!

Grt Jorn
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2212
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben Horseshoe Bend overgeslagen toen we zagen dat het $10,- kostte. In een ver verleden zijn we er al eens geweest, dus nog keer hoefde niet.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7603
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis Jorn26: alternatieven Yosemite NP over 3 weken.

Bericht door Marcopstal »

Jorn26 schreef:
07 mei 2024, 13:25
29/5 Sacramento - Lake tahoe
30/5 Lake tahoe - Lake Tahoe
31/5 Lake tahoe-Lake tahoe
1/6 Lake tahoe -Lee vining (bridgeport)
2/6 Lee vining - Lee Vining (bodie,mono lake)
3/6 Lee vining-Lone Pine (mammoth lakes,alabama hills)
4/6 Lone Pine -Death Valley (Badwater, zabriskie point)
Ik vind dat er voor dit stuk toch echt wel heel veel tijd wordt uitgetrokken.
Drie nachten Lake Tahoe eind mei lijkt me echt wel veel, het water zal nog flink koud zijn want Lake Tahoe is hoog gelegen. Die dagen zou ik echt wel later in de reis gaan gebruiken.
Op 1/6 heb je dan meer dan tijd genoeg om Bodie en Mono Lake te bezoeken en te overnachten in Bridgeport.
De dag erna is er meer dan voldoende tijd om reeds naar Lone Pine te rijden.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer