Reis spls: Tips gevraagd

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
spls
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2024, 19:58
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis spls: Tips gevraagd

Bericht door spls »

De vluchten zijn geboekt, dus begin jullie gaan we 17 dagen naar de westkust.
In 2010 hebben we al een dergelijke reis ondernomen (SA-LA-San Diego-LV). maar ditmaal gaan we het iets anders en uitgebreider doen.

We hebben volgend schema bedacht:
Dag 1 AMS->Los Angeles
Dag 2 Los Angeles
Dag 3 Los Angeles
Dag 4 Palm Springs
Dag 5 Antelope Canyon en Grand Canyon / Flagstaff
Dag 6 Lake Powel / Page
Dag 7 Bryce National Park en Zion National Park / Panguitch
Dag 8 Las Vegas
Dag 9 Las Vegas
Dag 10 Las Vegas
Dag 11 Las Vegas
Dag 12 Death Valley
Dag 13 Sequoia en Kings Canyon National Park / Bakersfield
Dag 14 Yosemite National Park / Fresno
Dag 15 San Francisco
Dag 16 San Francisco
Dag 17 San Francisco
Dag 18 San Francisco->AMS (+1 dag)

M.a.w. wisselen we de steden nu wat meer af met natuurschoon. We verplaatsen ons per huurauto en er zijn al drie hotels (Flagstaff, Page en Panguitch) geboekt.

Heeft er iemand tips voor onderweg? Dingen die niet in het lijstje staan, maar die je echt gezien moet hebben en een eventuele detour waard zijn?
Uiteraard sta ik ook open voor andere op- en/of aanmerkingen op het schema :wink:

Groet,
Sander (spls).
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42146
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis spls: Tips gevraagd

Bericht door Martin & Marianne »

Het zou mijn route niet zijn, je hebt bijzonder weinig tijd voor de parken op deze manier. Als dat bewust is, is dat natuurlijk prima.
Ik heb het schema even in de van/naar vorm gezet, dat maakt het wat duidelijker waar je een volle dag hebt en waar een reisdag. Klopt dat zo met de overnachtingen?

Dag 1 AMS Los Angeles
Dag 2 Los Angeles
Dag 3 Los Angeles
Dag 4 Los Angeles - Palm Springs
Dag 5 Palm Springs - Flagstaff
Dag 6 Flagstaff - Page
Dag 7 Page - Panguitch
Dag 8 Panguitch - Las Vegas
Dag 9 Las Vegas
Dag 10 Las Vegas
Dag 11 Las Vegas
Dag 12 Las Vegas - Death Valley
Dag 13 Death Valley - Bakersfield
Dag 14 Bakersfield - Fresno
Dag 15 Fresno - San Francisco
Dag 16 San Francisco
Dag 17 San Francisco
Dag 18 San Francisco - AMS

Je schrijft bij dag 5 Antelope Canyon maar dat ligt bij Page, dus dat zou voor dag 6 zijn. Voor de Grand Canyon is niet veel tijd, beter zou zijn om in het park te overnachten, dat scheelt weer heen en weer rijden. Bovendien kun je dan een zonsondergang meemaken. Op dag 7 kun je naar Bryce; dat wordt dan wel een kort bezoek, want ik denk niet dat je de volgende dag nog terug rijdt naar Bryce. Je hebt nauwelijks tijd voor Zion als je dat onderweg naar Las Vegas wilt bezoeken. Hou er rekening mee dat parkeren bij het park een probleem zal zijn, ik denk dat er ook erg weinig tijd is om de canyon in te gaan.
Voor Sequoia en Yosemite heb je zo helemaal geen tijd. Ik zou Sequoia vergeten en de route via de Tioga Pass nemen. En overnacht bij voorkeur in het park of in elk geval dichterbij dan Fresno; je kunt anders echt niets zien van het park. Zie voor accommodatie www.travelyosemite.com.

Je vraagt naar mogelijke bezienswaardigheden of detours voor onderweg; maar met dit schema heb je absoluut geen tijd voor detours. Neem de mooiste route naar Yosemite, dus via de Tioga Pass, en probeer zoveel mogelijk tijd voor de parken uit te trekken. Als je in Yosemite niet in het park overnacht heb je een entry reservering nodig. Kijk daarvoor op www.nps.gov/yose.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 10 mar 2024, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
spls
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2024, 19:58
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis spls: Tips gevraagd

Bericht door spls »

Hoi Marianne,

Dank je voor het meekijken. Ja, qua overnachtingen klopt jouw schema inderdaad.

We hebben het reisschema losjes gebaseerd op dat van een reisaanbieder op internet. Maar dan in omgekeerde richting en ingekort. In de steden blijven we daarentegen wel wat langer. Vanwege de omgekeerde richting heb ik misschien de verkeerde parken bij de dagen genoteerd, dus daar moet ik nog eens goed naar kijken.

Ik heb geen idee hoeveel tijd je precies kwijt bent aan een parkbezoek en hoe druk het er is, dus hoelang je erover doet om binnen te komen. Maar vanwege een knieblessure kunnen we sowieso niet uren gaan hiken in de parken. Het kan dus goed zijn dat ik me hier behoorlijk op verkeken heb :(

Gelukkig kan ik de geboekte hotels nog annuleren, dus aanpassen van de route is nog mogelijk, indien we daartoe besluiten.
2009: Rondrit Florida
2010: Rondrit Californië + LV
2023: NYC
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42146
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis spls: Tips gevraagd

Bericht door Martin & Marianne »

Heb je al eens naar de voorbeeldroute gekeken? Daar staat 21 dagen voor, wel incl kustweg. Zonder kustweg heb je voor die route ongeveer 19 dagen nodig. En dan heb je niet te veel tijd voro de parken, echt lange wandelingen zitten er dan niet in.

Kijk eens op mijn wandelsite om te zien welke korte wandelingen er zijn in de parken, Ik denk dat je niet te vel hoogteverschil wilt hebben, daar kun je dan ook rekening mee houden. Wandelstokken zijn trouwens sowieso erg prettig om te gebruiken.

Kijk voor de route van Las Vegas naar Yosemite in onze laatste reisverslagen (vanaf 2013). Voor sequoia's kun je in Yosemite naar de Mariposa grove (zie ons 2019-verslag).

Marianne
spls
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2024, 19:58
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis spls: Tips gevraagd

Bericht door spls »

Dankjewel, we gaan nog eens puzzelen!
2009: Rondrit Florida
2010: Rondrit Californië + LV
2023: NYC
spls
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2024, 19:58
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis spls: Tips gevraagd

Bericht door spls »

Dit is het nieuwe reisschema:

Dag 1 AMS - Los Angeles
Dag 2 Los Angeles
Dag 3 Los Angeles
Dag 4 Los Angeles - Palm Springs
Dag 5 Palm Springs - Flagstaff -> helaas was dit het enige hotel dat we niet kunnen annuleren, anders waren we dichterbij de Grand Canyon gaan zitten
Dag 6 Flagstaff - Page -> Grand Canyon
Dag 7 Page - Panguitch -> Antelope Canyon
Dag 8 Panguitch - Las Vegas -> Bryce Canyon
Dag 9 Las Vegas
Dag 10 Las Vegas
Dag 11 Las Vegas - Death Valley
Dag 12 Death Valley - Mammoth Lakes -> via de 395
Dag 13 Mammoth Lakes - 'Yosemite West' -> Tioga Pass/Yosemite -> 's avonds een hotel aan de westkant van Yosemite, waar moet ik nog uitzoeken
Dag 14 'Yosemite West' - San Francisco
Dag 15 San Francisco
Dag 16 San Francisco en omgeving
Dag 17 San Francisco en omgeving
Dag 18 San Francisco - AMS

Ja, we hebben nergens (behalve Yosemite wat meer) heel erg ruim de tijd in de parken, maar zoals gezegd kunnen we door een blessure niet uitvoerig gaan hiken. Dus het wordt zoveel mogelijk met de auto naar uitzichtpunten waar je redelijk makkelijk/snel naartoe kan lopen.
Uiteraard houden we ons (wat dat betreft) aanbevolen voor tips.
2009: Rondrit Florida
2010: Rondrit Californië + LV
2023: NYC
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42146
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis spls: Tips gevraagd

Bericht door Martin & Marianne »

Als je niet kunt lopen dan wordt het in de steden toch ook erg lastig lijkt me. Hoe ha je dat gedacht?
De tijd voor Yosemite is echt heel kort. Ik zou een dag SF minder doen en die bij Yosemite voegen. Je kunt daar veel met de shuttlebus doen. En misschien is fietsen wel een optie? De rit naar Glacier Point is ook de moeite waard.
Met een extra overnachting heb je ook nog tijd voor de Mariposa Grove. Dat is een korte, vlakke wandeling.

Marianne
spls
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2024, 19:58
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis spls: Tips gevraagd

Bericht door spls »

Er is een verschil tussen niet kunnen lopen en niet uren achter elkaar/over slecht begaanbare trails kunnen lopen :wink:
In de steden willen we daarnaast gebruik gaan maken van de huurauto, openbaar vervoer en/of Uber. In 2010 hebben we dat toentertijd prima op die manier kunnen oplossen. In de parken hebben we wat dat betreft wat minder opties. Shuttle bus en fiets heb ik ook al naar zitten kijken, maar dat moet ik nog verder induiken. Dank voor de tip over Mariposa Grove.
Ik zie inderdaad dat Glacier Point in principe te ver is om tijdens de reis naar SF mee te nemen. Food for thought :wink:
2009: Rondrit Florida
2010: Rondrit Californië + LV
2023: NYC
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer