Reis HaMPeL: aug 2024.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
HaMPeL
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door HaMPeL »

Hallo Allemaal,
op mijn vorige vraag over de tickets kreeg ik het advies eerst naar de route te kijken. Hieronder onze route tot nu toe:
2 volwassenen met 2 tieners: 13 en 16.

8/08/2024 DUS-LAS (Arr: 20:30)
9/08/2024 las-zion
10/08/2024 zion - bryce
11/08/2024 bryce-page
12/08/2024 page- Monument valley - Grand canyon
13/08/2024 grand canyon- kingman
14/08/2024 kingman-LA
15/08/2024 LA
16/08/2024 LA-pismo beach
17/08/2024 pismo-monterey
18/08/2024 monterey-SF
19/08/2024 SF
20/08/2024 SF-Yosemite
21/08/2024 Yosemite
22/08/2024 Y - mammoth
23/08/2024 Dag over :-)
24/08/2024 Mammoth-Death Valley
25/08/2024 Death Valley- Las vegas
26/08/2024 vertrek 13:15 LAS
27/08/2024 aankomst DUS

Zoals jullie zien heb ik grotendeels de voorbeeldroute gevolgd. Finetunen komt nog. En ik heb nu nog een dag teveel. :-)

We gaan graag eens van de gebaande paden af. Dus misschien wel liever een mooie wandeling ergens waar het niet zo druk is dan per sé die ene wandeling in Yosemite, waar je door 3 hoepels moet qua parkeren, bus en op tijd beginnen..
We zijn normaal gezien Scandinaviëgangers en kilometervreters. Dus ene flink stukje in de auto schrikt ons niet af.

Het moet wel allemaal een beetje op budget.
Daarom vliegen op LAS. Dat is verreweg het goedkoopst.

Nu heb ik al even vluchtig overal naar accommodatie gezocht (enkel snel op booking.com), dan kom ik alle hotels bij elkaar op een dikke € 3.000. Dat is de grootste post en daar zou nog wat af mogen om ook nog wat geld over te houden voor activiteiten.

Nu is dit standaard-rondje wel een vrij specifieke route, waardoor er op sommige plaatsen niet teveel keuze is qua overnachting ... (itt tot bijvoorbeeld een roadtrip van oost naar west waar je meer kunt 'spelen' met je overnachtingsplek).
- Het middelste weekend aan de kust is het moeilijk iets te vinden en moet ik op het eerste zicht fors uitwijken voor de overnachting.
- In Yosemite hebben ze alleen nog maar van die lelijke tenten over.

Nu is kamperen een voor de hand liggende optie. We hebben In het verleden al vaker rondreizen met tent gedaan, dus dat zijn we wel gewend. Dat zie ik ons in Yosemite prima doen. Maar in de steden niet.
En dan een behoorlijk deel van de route lijkt mij te warm om te kamperen? Voor de ervaring is één dag in de woestijn staan met een tentje wellicht wel leuk, maar meerdere dagen op een dorre vlakte tussen de auto's en RV's maakt ook niet echt leuk kamperen (is wel eens wat anders dan kamperen bij +4 graden in de regen in IJsland). :-)
Bryce en Zion liggen wellicht wat hoger en daarom iets beter te doen?

Kan ik ergens een overzichtje vinden over hoe het te verwachten weer is? Dat heb ik nog niet helemaal uitgezocht. Wel dat het overal warm kan worden. Maar hoe zit dat 's nachts? En de moesson, moeten we daar veel rekening mee houden, of is dat enkel in Arizona?

Andere gouden tips of suggesties mbt het rondje zijn welkom. Eerder vertrekken kunnen we niet. En de kinderen moeten 2 september weer fris en uitgerust naar school, dus later thuiskomen dan de 27ste wil ik ook niet.

Mvg, Hampel
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42146
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Hampel aug 2024

Bericht door Martin & Marianne »

De tickets liggen vast? Jammer dat je niet langer wilt, mijn ervaring is dat je de jet lag sneller te boven bent als je meteen weer in het juiste ritme zit. Nu heb je wel heel veel dagen om bij te komen. Ik vind dan ook niet dat je een dag te veel hebt maar eerder een paar dagen te weinig.
Ik zou voor Zion een extra overnachting doen, en ook Yosemite kan wel een extra dag gebruiken. En als je naar MV wilt dan is een overnachting daar aan te raden. Nu rij je een flink stuk om door een oninteressant gebied terwijl je de mooiste uren in het park mist.

Kamperen is een erg leuke en goedkope manier om in de parken te overnachten. Voor de steden niet, maar dat is het voordeel van tentkamperen; je kunt dan wisselen tussen campings en hotels. Je bent nu wel aan de late kant, dus als je echt gaat kamperen kijk dan zo snel mogelijk naar campings. Die zijn 6 maanden van te voren te reserveren (behalve Yosemite).
Kamperen in Yosemite, Bryce, Grand Canyon is goed te doen. En bij Mammoth Lakes (of June Lake) ook. Langs de kust ook (ook op tijd reserveren!). Zion is warm, daar zou ik niet kamperen. Kijk voor Springdale eens naar de Zion Park Motel (via hun eigen site).
In 2017 hebben wij met onze dochters in augustus gekampeerd, zie daarvoor ons reisverslag. Dat was toen goed te doen. Een overzichtje met het weer zal er niet zijn, daarvoor zijn de omstandigheden te wisselend. Voor de parken kun je op de verschillende NPS-sites zien hoe het weer in grote lijnen is.

Met deze route zal het lastig worden om van de gebaande paden af te gaan. :wink: Misschien is de Panorama Trail in Yosemite iets? Daar ben je ook niet alleen, maar omdat je met de bus naar boven gaat is het aantal wandelaars toch wel beperkt. En maak overal gebruik van de vroege en late uren van de dag. Dus overnacht in Yosemite in een tent, daar is niets mis mee. Als je niet in het park overnacht heb je een toegangsreservering nodig.
Wij vinden Housekeeping Camp erg leuk; je hebt daar ook een picknicktafel bij de tent. En elektriciteit. Bij de tenten in Curry Village heb je alleen in de heated tents een stopcontact. Leg alvast iets vast; annuleren kan altijd nog.

Marianne
thebruins
Amerikakenner
Berichten: 538
Lid geworden op: 07 jun 2005, 17:21
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door thebruins »

En dan een behoorlijk deel van de route lijkt mij te warm om te kamperen? Voor de ervaring is één dag in de woestijn staan met een tentje wellicht wel leuk, maar meerdere dagen op een dorre vlakte tussen de auto's en RV's maakt ook niet echt leuk kamperen (is wel eens wat anders dan kamperen bij +4 graden in de regen in IJsland). :-)
Bryce en Zion liggen wellicht wat hoger en daarom iets beter te doen?
Als je zou gaan camperen, lijkt de enige plek waar je dat in augustus niet echt goed kunt doen, Death Valley. De overige locaties zouden te doen moeten zijn, al zal het er natuurlijk op zijn tijd warm tot erg warm zijn. Ook afhankelijk van hoe je zelf met hitte om kunt gaan. Ik heb niet veel problemen met camperen in 35 graden, maar een ander zal dat vreselijk vinden.
HaMPeL
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door HaMPeL »

dank voor de reacties. en dank voor het verplaatsen naar het juist sub-forum :-)

De ervaring die ik heb met warm kamperen is ook wel een andere, nl. een tent die lang in de zon staat en dan 's avonds (te) warm is. Wanneer je rondtrekt kun je natuurlijk de tent 's avonds pas opzetten..
Dus overdag warm, maar 's avonds behoorlijk afgekoeld lijkt dan best doenbaar...

Maar kent iemand een handig overzicht met temperaturen/gemiddelden/.. dag/nacht waaruit dit af te leiden is?
Dat death valley te warm is had ik zelf wel bedacht. Maar waarom Bryce beter te doen zou zijn dan Zion, daarvoor heb ik nog onvoldoende inzicht.
En rondom Page en MV ziet het mij er nogal warm uit. Dus ik was best verbaasd dat het rondom GC dan wel weer te doen is. Ligt dat hoger?

Vlucht is nog niet geboekt, maar ligt wel ongeveer vast qua begin en eind. Die dag over had ik idd in Zion moeten plannen. Nu weten we ook hoe het komt dat ik een dagje over had :-)

Housekeeping camp heb ik bekeken. Vond het rare foto's, maar die kan ik nu beter plaatsen. Locatie lijkt mooi. Recente reviews zijn echter verschrikkelijk...
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42146
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Bryce ligt hoger dan Zion, dus daar is het, zeker 's nachts, beter te doen in een tent. De Grand Canyon ligt ook redelijk hoog. En je staat daar tussen de bomen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Monument Valley. Hoewel het daar wel schitterend is om te kamperen, zie hier en hier voor onze ervaring in september.

Ik zou toch echt een extra dag doen, en die voor Yosemite gebruiken. Met de sequoia's in de Mariposa Grove, Glacier Point en de vallei zelf heb je echt niet genoeg aan 1 dag.
Zie hier en hier onze ervaringen met Housekeeping Camp. Het is basic, maar de leukste en goedkoopste mogelijkheid in het park. Helemaal mooi als je een riverside unit hebt. Leg iets vast, dan kun je er altijd nog over nadenken; het is een gewilde locatie - ondanks die recensies - dus er is niet altijd iets beschikbaar.

Nogmaals, kijk voor temperaturen eens op de site van de parken. Zie bijvoorbeeld voor Yosemite hier: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/weather.htm

Marianne
thebruins
Amerikakenner
Berichten: 538
Lid geworden op: 07 jun 2005, 17:21
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door thebruins »

De ervaring die ik heb met warm kamperen is ook wel een andere, nl. een tent die lang in de zon staat en dan 's avonds (te) warm is. Wanneer je rondtrekt kun je natuurlijk de tent 's avonds pas opzetten..
Dus overdag warm, maar 's avonds behoorlijk afgekoeld lijkt dan best doenbaar...

Maar kent iemand een handig overzicht met temperaturen/gemiddelden/.. dag/nacht waaruit dit af te leiden is?
Ik check altijd accuweather.com voor hoe het weer ergens vorig jaar was en gemiddeld zou moeten zijn dit jaar of volgend jaar.

Mijn ervaring is trouwens dat je tent in de zon laten staan niet het probleem is. Ik heb het idee dat de warmte in de grond zit en daarom je tent zo lang warm blijft 's avonds en 's nachts, en het dus niet echt uitmaakt wanneer je je tent opzet.
HaMPeL
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door HaMPeL »

dat is een nuttige ervaring. had ik niet aan gedacht en geeft een heel nieuwe dimensie aan de isolatiewaarde van de slaapmatjes :-)
HaMPeL
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door HaMPeL »

Waar zouden jullie in Death Valley verblijven? In het park of er vlakbij?

Ik lees dat het een unieke ervaring is. 's avonds nog zonsondergang bekijken etc.
maar ook een beetje een tourist-trap en dat vooral het eten en de properheid van de kamers flink tegenvalt..
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42146
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou het toch echt geen tourist trap noemen...
De keren dat wij in Furnace Creek overnachtten was het eten daar prima, maar dat kan van jaar tot jaar of van dag tot dag verschillen. En ja, het is duur, maar ook een prachtige belevenis. Kijk v=bijvoorbeeld eens naar Zabriskie Point bij zonsopkomst of -ondergang.
Furnace creek ligt het mooiste, maar je kunt ook naar Stovepipe Wells kijken; dan kun je tegen de vond of vroeg in de ochtend een stuk door de Sand Dunes lopen.
De kamers waren altijd prima en wij hebben er al verschillende gehad.

In 2019 overnachtten we vlak voor en vlak na DV, omdat we er al meerdere keren de ervaring in het park hadden meegemaakt. Dat kun je ook doen, maar probeer dan wel nog het mooiste licht in het park mee te maken. Zie hier voor ons verslag van 2019.

Marianne
Fleur1994
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 nov 2018, 15:56
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door Fleur1994 »

Wij hebben in 2019 in Panamint Springs overnacht. Onze cabin was zeer simpel, maar erg netjes en het uitzicht was natuurlijk prachtig. Ik zou overnachten in DV dan ook zéker geen tourist trap noemen.
HaMPeL
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door HaMPeL »

Martin & Marianne schreef:
18 mar 2024, 11:53
Ik zou het toch echt geen tourist trap noemen...
De keren dat wij in Furnace Creek overnachtten was het eten daar prima, maar dat kan van jaar tot jaar of van dag tot dag verschillen.
Marianne
OK, dank voor de input. Ik ben er nooit geweest, maar lees toch alarmsignalen in de reviews over schoonheid, overpriced eten en onderhoud..
We hebben het over the ranch in furnace creek, toch? Er is ook nog the Inn, die ziet er een stuk beter uit, maar die is boven budget.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42146
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Alarmsignalen over schoonheid???
De Inn is mooi, maar inderdaad een stuk duurder. Bij de Ranch heb je verschillende mogelijkheden. HEt is niet bijzonder luxe maar je slaapt er natuurlijk alleen maar.

Het eten is er inderdaad erg duur. Als dat een bezwaar is zou je zelf iets kunnen meenemen of onderweg ergens eten.

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1234
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis HaMPeL: aug 2024

Bericht door paulr »

Vorige maand in The Ranch overnacht… de kamer was best ruim, maar inderdaad wat gedateerd. Het eten in het buffet restaurant leek me niet zo aantrekkelijk, maar is iets van usd 35,- dus ook niet zo duur. Wij hebben daarom in de Saloon gegeten, dat zag er gezellig uit en het eten was ook uitstekend. Maar ja, ook kostbaar inderdaad…. De volgende ochtend, na een schitterende zonsopkomst bij Zabriskie, gebruik gemaakt van het ontbijtbuffet en dat hadden we beter toch niet kunnen doen. Dat viel tegen en was (te) duur. Prijzen kun je vinden op hun website trouwens en daar kun je de Saloon ook reserveren. Was best druk….

Zijn trouwens ook even bij de Inn gaan kijken (wilden koffie na een wandeling halen, maar dat hadden ze niet) en dat is inderdaad een prachtig hotel met mooi uitzicht. En ja…. Ook boven onze budget :)
HaMPeL
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door HaMPeL »

Martin & Marianne schreef:
18 mar 2024, 18:02
Alarmsignalen over schoonheid???
"properheid" bedoelde ik natuurlijk :-)
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 882
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door Tantelotje »

Wij hebben 2 keer in Stovepipe Wells overnacht en 1 keer in Furnace Creek.
Voor 't prijsverschil zou ik zeker weer SW kiezen, en het eten is er helemaal prima, en betaalbaar :wink:

Zou het ook zeker geen touristtrap noemen, maar luxe hoef je niet te verwachten. Gewoon prima.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6136
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door Old Faithful »

Wij hebben in Panamint Springs overnacht en herkennen de alarmsignalen over properheid en eten beslist niet. Wij vonden het begin oktober een fantastische plek.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
HaMPeL
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door HaMPeL »

bedankt voor alle reacties. die signalen kwamen allemaal uit reviews over the ranch at furnace creek. The Inn was te duur en heb ik niet goed bekeken.

Inmiddels weet ik dat er ook nog opties zijn bij stovepipe wells en panamint springs..

Nadeel: we zouden 's avonds wel zabriski point willen doen en dan is het 's avonds toch nog weer een eindje verder in de auto...dan kunnen we ook wel buiten DV in een hotel gaan zitten..decisions decisions.. :-)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42146
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt alvast verschillende hotels reserveren en later een keuze maken. Als je nu iets reserveert heb je meer keuze, dus daar zou ik niet te lang mee wachten.
Van Stovepipe Wells naar Zabriskie Point is het een half uur rijden; naar bijvoorbeeld de Longstreet Inn (zie ons 2019-verslag waar ik naar had verwezen) is het even ver. Je rijdt niet het hele stuk in het donker want de zon is al weg achter de bergen voor hij helemaal onder is (hou daar rekening mee in de planning). De Longstreet Inn ligt niet zo handig als je nog in de ochtend naar het park wilt.
Wij zitten eind april in Stovepipe Wells, ik zal dan eens even kritisch kijken naar de netheid en het eten en dat terugkoppelen (ons verslag komt hier).

Marianne
HaMPeL
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2023, 09:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door HaMPeL »

we zouden graag bryce - burr trail - mexican hat - monument valley - page doen..
bryce op 1 dag. s avonds alvast een klein beetje doorrijden naar escalante of iets verder
volgende dag een lange rijdag over de 12 en de burr trail
dag erna via MV naar page

Heeft iemand nog goede ideeën voor goede stops op deze route?

Stops zijn niet zo ruim bemeten, iemand suggesties? Mexica Hat?

Dan volgende ochtend vroeg langs MV en dan naar Page voor o.a. Antelope canyon ergens midden op de dag..
's avonds MV was mooier geweest, maar dat lijkt me helemaal niet haalbaar
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42146
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis HaMPeL: aug 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Het gaat over dit deel? Of heb je meer tijd voor dit stuk?
10/08/2024 zion - bryce
11/08/2024 bryce-page
12/08/2024 page- Monument valley - Grand canyon
13/08/2024 grand canyon- kingman

Ik zou zeker een overnachting bij Bryce doen, zo dicht mogelijk bij het park zodat je daar van de zonsondergang kunt genieten. Of beter gezegd; van de laatste zon op de hoodoos. Als je al doorrijdt naar Escalante mis je de mooiste uren bij Bryce.
Ik zie niet echt tijd voor de Burr trail in deze opzet. Je weet dat de Burr Trail niet overal verhard is? En wou je naar Bullfrog rijden?
Je noemt nu Mexican Hat en Monument Valley; dat ligt vlak bij elkaar. Je zou in Mexican Hat kunnen overnachten als je MV te duur vindt, en dan 's avonds bij de View het uitzicht bekijken en dan terug naar Mexican Hat voor de overnachting. Wij overnachtten in 2017 in Mexican Hat, zie hier voor ons verslag.. Mooier is natuurlijk om bij de View te overnachten; zie hier voor onze ervaring daar.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer