Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Somarits
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2022, 16:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Bericht door Somarits »

Goeden Dag,
Een jaar of 1,5 A 2 geleden is het idee ontstaan om voor ons 25 jarig huwelijk in augustus 2024 met het gezin (wij en onze 2 kinderen van dan 22 en 17) naar Amerika te gaan. In eerste instantie was het idee om de route 66 te gaan volgen, van Chicago naar LA, maar na een paar dagen dingen uitzoeken leek ons dat niet zo'n goed idee. Een beetje te oubollig. Om nou van de "gemini Giant" naar een paar voetafdrukken van een kalkoen in het cement te gaan kijken en weer verder te rijden naar een oud bruggetje. Daar krijg ik de kinderen niet enthousiast mee.

Toen is het idee ontstaan om naar de westkust te gaan om een rondreis te gaan maken. Na veel gelezen te hebben hier op het forum en routes bekeken te hebben is het volgende tot stand gekomen.

15-08: Aankomst San Francisco
16-08: Yosemite
17-08: Yosemite
18-08: Mammoth Lakes
19-08: Pahrump
20-08: Las Vegas
21-08: Las Vegas
22-08: Las Vegas
23-08: Zion np
24-08: Page
25-08: Page
26-08: Grand Canyon np
27-08: Grand Canyon np
28-08: Kingman
29-08: Los Angeles
30-08: Los Angeles
31-08: Los Angeles
01-09: Pismo Beach
02-09: Monterey
03-09: San Francisco
04-09: San Francisco
05-09: Amsterdam

Alhoewel ik nu toch weer twijfel over Pahrump om die toch misschien te verplaatsen naar Furnace Creek.

Graag hoor ik jullie mening hier over en of er nog verbeterpunten zijn.

Alvast bedankt, Cor.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1212
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Somarits Rondreis SF-LV-LA

Bericht door paulr »

welkom !
Mooie eerste versie, mag ik vragen wat jullie interesses zijn. Er zit vrij veel ''stad'' in, maar waarschijnlijk is dit bewust ivm de kinderen ? Wij hebben een paar jaar geleden een reis met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd gedaan. Zij houden van natuur dus iets minder in de steden geweest. Ik zou als eerste gaan kijken wát je allemaal in de steden wilt gaan doen.
In SF is Alcatraz natuurlijk leuk, Fishermans Warf en ik zou zeker een dag een fiets huren. De tijd die je in SF hebt gepland lijkt dus prima. Wat wil je gaan doen in LA ? Wij deden Hollywood en Santa Monica, natuurlijk Universal en dat vonden we voldoende. 3 nachten LA is mogelijk dus wat lang, maar maak eens een ''must see'' lijstje. 3 nachten LV ? hmmm... in augustus is de Strip overdag super heet. Check dus ook hier goed of 3 nachten een must is...
De reden dat ik zoek naar extra nachten is omdat je eigenlijk direct aan het begin al tijd tekort komt. Het zou mooi zijn als je een nacht extra in Yosemite hebt. Pahrump vervangen door Furnace Creek is natuurlijk een heel goed idee, maar zal wel wat duurder zijn. Er zijn nieuwe cottages gebouwd bij de Ranch, kijk daar eens.
Voor Zion kom je tijd te kort. Daar moet zeker een nacht bij als je het park in wilt. Je zal de shuttlebussen moeten gebruiken en als je uit LV komt zal parkeren dus al lastig worden. Daarom is het beter om een nacht minder LV te doen en in de middag naar Springdale te gaan. Dan kan je de volgende dag (of nog even in de avond) het park in.
Wil je niet naar Bryce ? Dan kan prima met één nacht. Einde middag aankomen, dan langs de rim wandelen. De volgende ochtend (heel vroeg :-)) een wandeling naar beneden. Vervolgens rij je om een uurtje of 11-12 naar Page. In Page kun je dan 1 nacht doen (ochtend Antelope Canyon en Horseshoe Bend en in de middag richting GC.
2 nachten GC kán, maar mogelijk is 1 ook voldoende. Behalve als je een heel flink eind de canyon in wil lopen én bijv een helicoptervlucht wilt doen. Dan is wellicht 2 wel handig. Of rij de 2e dag alvast een stukje verder richting bijvoorbeeld Williams. Dat is een aardig stadje en wellicht voordeliger dan GC. Als je in Williams overnacht kún je overwegen een flinke rijdag in te plannen, of bijvoorbeeld via Joshua Tree naar Palm Spring/Palm Dessert te rijden. Kingman is namelijk niet zo bijzonder...
Dan de laatste 2 tips: vermijd teveel rijden in LA door op één plek te gaan zitten. Je wil daar echt niet in de file staan. Dan beter 2 acco's als je daardoor onnodig rijden kan vermijden. En dan zou 1 extra nacht langs de kust ook iets beter zijn. Als je bijv een whale tour in Monterey gaat doen ben je zo een halve dag kwijt. Dan heb je de 17 mile drive nog, mogelijk het aquarium etc...
Ben even de tel kwijt of je nu nog uitkomt met de wisseling van de nachten :) , maar wellicht heb je iets aan dit advies...
Veel plezier met voorpret én... snel boeken, want met name in Yosemite, Zion/Springdale en de GC zal accommodatie vinden al lastig worden !
Paul
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Somarits Rondreis SF-LV-LA

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou ook de accenten wat anders leggen, maar het is natuurlijk heel persoonlijk. Schrijf het ook eens uit in een van-naar schema per dag, dan zie je wat de reisdagen zijn en waar je een volle dag hebt.
Je hebt nu zoals Paul zegt weinig tijd voor Yosemite, en Zion, en jammer om Bryce over te slaan.
Misschien een paar dagen langer gaan? Of kijk eens naar een one way.
Las Vegas zou wat mij betreft ook een dag minder kunnen. Voor de jongste is er nog veel niet mogelijk.

Misschien heb je iets aan ons 2017-verslag voor een deel van de route; wij waren toen met onze volwassen dochters in het zuidwesten.

Marianne
Somarits
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2022, 16:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Somarits Rondreis SF-LV-LA

Bericht door Somarits »

Hoi Paul,

Een "must do" lijstje is inderdaad wel handig denk ik.
In SF staan inderdaad de dingen die je benoemd op het lijstje + lombardstreet en de cable car natuurlijk.

Voor LA staat Universal (harry potter) op het programma eveneens als santa monica, venice beach en holywood. Dus misschien een dagje minder is zeker het overwegen waard. en om die extra dag in Monterey te verblijven wat dan samenvalt met Laborday.

In LV staat op het programme. Hooverdam, Stratosfer, the strip, fremont en ook even langs de pawnshop. ook wilde we wel een show zien van cirque du soleil in de avond.
Is het een idee om de dag dat je weggaat uit LV naar de hooverdam te rijden en vanuit daar door rijden naar Zion?
Als we dan ook een dag van LV afhalen kan die er bij Zion bij. Zodat we daar 2 nachten verblijven.
Wilde sowieso daar na het tunneltje de canyon overlook doen.

In Yosemite (view lodge) slapen we nu 2 nachten. Op de heen weg wilde we eerst langs mariposa grove om de sequoias (must do) te bekijken.
Dan hebben we 1 volle dag in Yosemite. Ik heb gekeken voor in het nationale park maar die accommodatie heeft geen airco, is dat nodig die tijd of weegt dat niet op tegen de voordelen van in het park slapen.

Bryce hebben bewust laten vallen om 2 dagen in Page te zijn omdat we daar ook een trip willen maken met zo'n motor raft over de colorado rivier.

GC slapen we 2 nachten in de maswik met in de avond van aankomst een tour voor de zonsondergang en de volgende dag een tour met een treintje. ook wilde we nog een helikoptervlucht doen over de CG. ben er alleen nog niet uit of we die de 2e dag in de middag te doen of de dag van vertrek in de ochtend om dan door te rijden naar Kingman om toch ook nog een stukje route 66 mee te pakken.

Ik ga dit even in de groep gooien.


Hoi Marianne,

Ik ga zeker even een van-naar schema maken, dat om het wat inzichtelijker te maken. Maar dat volgt nog dan.


Misschien nog een rare vraag maar wat zijn de gemiddelde uitgaven voor een dag? Bij de meeste overnachtingen zit ontbijt, maar het is toch wel belangrijk om hier een juiste inschatting voor te maken, wat je zoal uit gaat geven per dag. Ik snap dat het voor iedereen anders is, maar ik vind het best lastig.


Beide bedankt.

Groet Cor
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1212
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Bericht door paulr »

Lombard street doe je met de fiets :) (huur electrische fietsen, scheelt een hoop !). Ook leuk om de Coit Tower heuvel op te fietsen en de toren te beklimmen (de lift is al een tijdje ''stuk''). Mooi uitzicht over de stad. dan fiets je downtown in en vervolgens richting Golden Gate park (leuk om te picknicken), dan de brug over en met ferry vanaf Sausalito terug naar de stad.

LA lijkt me voldoende zo (maar goed, wij geen LA fans). Plan een hotel dichtbij Universal zodat je er van vroeg tot laat kunt zijn, het zal druk zijn...

LV - Hooverdam en dan naar Springdale kan prima. Kan je zelfs nog even de viewpoints in de Valley of Fire doen. Het zal te heet zijn dan om daar te wandelen. Wij vonden de wandeling in de dam wel leuk. Kan je niet reserveren, duurt ca een uurtje.

Je zit in berggebied, dus zal het 's avonds afkoelen. Ik zou daar een airco geen must vinden. Ik denk dat je minimaal 1 nacht in de vallei moet slapen zodat je niet teveel last van de drukte hebt en veel met de shuttlebus kunt doen.

jammer van Bryce, maar ja... je moet ergens keuzes maken.

GC: tour met een treintje ? Dat ken ik niet :-). Als het de stoomtrein is dan is dat wél een mooie trein, maar die rijdt ook wel door een saaie omgeving...

En dan de kosten, tja. Wij vinden de USA de afgelopen jaren ongelofelijk duur geworden qua eten en drinken. Daarom reizen wij bij voorkeur per camper (uit eten vinden we er doorgaans toch al niet bijzonder). Aan de andere kant waren wij een paar weken geleden voor 2 avonden eten inkopen bij een supermarkt in de buurt van Yosemite ook ruim 180 usd kwijt (4 volwassenen) voor 2 x ontbijt, 2 x diner en wat drank...

check even goed de reviews over het ontbijt: in genoemde hotels wellicht wel ok, maar doorgaans is het niet veel soeps. Dat betekent of naar een ontbijtrestaurant (maar reken dan op ca 15-20 usd pp) of gewoon wat yoghurt, fruit en muesli bij de supermarkt ! :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou liever meer tijd nemen voor Yosemite of Zion of Bryce in plaats van de trein bij de Grand Canyon, maar goed, dat zijn persoonlijke keuzes. Wat bedoel je precies met een tour bij de Grand Canyon? Willen niet gaan wandelen? Een stuk naar beneden lopen geeft je het beste beeld van de grootte en diepte van de Grand Canyon.

Hou er rekening mee dat het erg druk is in het Labor Day weekend. Reserveer in dat weekend zo snel mogelijk iets als je dat nog niet gedaan hebt. Kijk eens in ons 2019-verslag bij 31 augustus en verder om een idee te krijgen van de drukte. En bedenk dat het om het weekend gaat en niet zozeer om Labor Day zelf.

Airco heb je normaal gesproken niet nodig in Yosemite.
Hou in de gaten of er weer een toegangsreservering komt. Dat was een paar jaar het geval. Als ze dat weer in gaan voeren heb je een reservering nodig of accommodatie in het park.

Marianne
Somarits
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2022, 16:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Bericht door Somarits »

Hoi Paul
paulr schreef:
16 nov 2023, 17:10
GC: tour met een treintje ? Dat ken ik niet . Als het de stoomtrein is dan is dat wél een mooie trein, maar die rijdt ook wel door een saaie omgeving...
Het is inderdaad die stoomtrein. Mijn vrouw wil dit graag.

Wat betreft LV daar hebben we 1 dag vanaf gehaald en die bij Zion erbij gedaan. Daar verblijven we nu dan 2 nachten in de Zion-Lodge in het park.

In Yosemite heb ik de reservering veranderd van de yosemite view lodge naar de Yosemite Valley Lodge in het park.

LA daar zijn we nog niet over uit of we daar een dag vanaf halen. Dus dat volgt nog. Ik begrijp wel dat we daar niet te lang mee moeten wachten ivm. een extra dag in Monterey die dan in het Labor-weekend valt.
Tijdens het schrijven van dit bericht hebben we toch besloten om ook een dag van LA af te halen en die bij Monterey te voegen (wat dan op zondag en maandag valt, labor weekend) zodat we daar wat rustiger aan kunnen doen. Walvis spotten het aquarium en de 17 mile road.

DV heb ik ook veranderd van Pahrump naar The Ranch at Death Valley in Furnace creek.

Je andere tips ga ik zeker meenemen in m'n voorbereidingen.

Hoi Marianne
Martin & Marianne schreef:
16 nov 2023, 22:34
Wat bedoel je precies met een tour bij de Grand Canyon?
Op de dag dat we aankomen in de GC hebben we de "sunset tour" geboekt. En voor de volgende dag in de ochtend die tour met de stoomtrein. Dan hebben we nog heel de middag en avond de tijd om in de GC zelf te wandelen
Het zijn keuzes die we moeten maken om een balans te vinden om het voor ons alle 4 leuk te maken.
Martin & Marianne schreef:
16 nov 2023, 22:34
Airco heb je normaal gesproken niet nodig in Yosemite.
Hou in de gaten of er weer een toegangsreservering komt. Dat was een paar jaar het geval. Als ze dat weer in gaan voeren heb je een reservering nodig of accommodatie in het park.
Zoals hierboven aangegeven hebben we een reservering in het park zelf gemaakt.

Maar ik denk dat we er nu wel zijn qua tijd voor ons en tijd voor de kinderen.
Ik ben er al best lang mee bezig en elke keer denk ik. "Oh als we dat dan daar doen en dit daar en zolang hier zijn" en ga zo maar door.
Dan twijfel ik weer over dit en dan weer over dat. Dus kortom er moeten knopen doorgehakt worden en zo moet het dan maar.

Later vandaag zal in nog een van-naar uitschrijven om alles wat duidelijker te maken.

Cor
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Bericht door markro »

paulr schreef: ↑do nov 16, 2023 5:10 pm
GC: tour met een treintje ? Dat ken ik niet . Als het de stoomtrein is dan is dat wél een mooie trein, maar die rijdt ook wel door een saaie omgeving...
Het is inderdaad die stoomtrein. Mijn vrouw wil dit graag.
Of er de laatste tijd iets veranderd is weet ik niet, maar zover ik weet, is er geen (stoom)treinrit in het Grand Canyon National Park als zodanig mogelijk. In het park rijdt een shuttlebus.
Er rijdt dagelijks een trein vanuit de plaats Williams (op 60 mijl = ruim een uur met de auto, zuid van het Grand Canyon NP) naar Grand Canyon Village aan de zuidrim van het Grand Canyon NP heen en terug. Je komt daarbij tot vlakbij de zuidkant van de canyon. Daarbij heb je circa 3 uur te besteden in het park, voordat de trein de terugreis aanvaart. Veelal wordt de trein getrokken door een diesellocomotief en op gezette dagen door een stoomloc.
Hierbij een link naar die trein: https://www.thetrain.com/
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Somarits
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2022, 16:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Bericht door Somarits »

Hoi Markro,

Ik weet niet of dat wij hetzelfde geboekt hebben als dat jij bedoelt. Wij heb deze geboekt https://www.grandcanyonlodges.com/plan/train-tour/
het lijkt er wel veel op hoor.

Dan nu de nieuwe versie van de plannen tot nu toe in een van-naar.

Vertrek 15-08-2024 van uit Amsterdam.
Dag 01: Amsterdam - San Francisco
Dag 02: San Francisco - Yosemite Valley
Dag 03: Yosemite
Dag 04: Yosemite - Mammoth Lakes
Dag 05: Mammoth Lakes - Furnace Creek
Dag 06: Furnace Creek - Las Vegas
Dag 07: Las Vegas
Dag 08: Las Vegas - Zion national park
Dag 09: Zion
Dag 10: Zion - Page
Dag 11: Page
Dag 12: Page - Grand Canyon national park
Dag 13: Grand Canyon
Dag 14: Grand Canyon - Kingman
Dag 15: Kingman - Los Angeles
Dag 16: Los Angeles
Dag 17: Los Angeles - Pismo Beach
Dag 18: Pismo Beach - Monterey
Dag 19: Monterey
Dag 20: Monterey - San Francisco
Dag 21: San Francisco
Dag 22: San Francisco - Amsterdam

Alle accommodaties zijn geboekt, maar zijn nog wel te annuleren.

Nu ga ik het nog verder uitwerken van dag tot dag van wat er te doen of te zien is onderweg. Maar dat is meer voor mezelf en tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Paul en Marianne mag ik jullie bedanken voor jullie input zover. Zonder jullie adviezen die jullie dagelijks doen bij heel veel mensen zou het gepuzzel een stuk lastiger zijn. :clap: :thumbup:

Word vervolgd.

Dank jullie wel.

Groet Cor
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7940
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Bericht door Pete.Z »

Die trein is geen stoomtrein, dus hou daar rekening me als dat juist wel de bedoeling is. Ook zal je naar Williams moeten rijden vanuit de GC en daar op de trein moeten stappen, een rit van ongeveer een uurtje, en dus ook weer terug daarna.
Verder een mooie route.
Somarits
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2022, 16:31
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Bericht door Somarits »

Hoi Pete,

we worden bij het hotel opgehaald 's morgens (6:55 uur voor de maswik. heb je nog wat aan de dag :lol: ) en dan met de Harvey Car-shuttle naar Williams gebracht waar we aan boord gaan van de vintage train die terug rijd naar de GC. het is inderdaad geen stoomtrein.

Zo staat het in de booking.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7940
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reis Somarits: rondreis SF-LV-LA.

Bericht door Pete.Z »

Oh, dat is natuurlijk een stuk makkelijker, leuke rit hoor met die trein, dat is zeker!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer