Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Eliesloveshiking
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Eliesloveshiking »

Hallo allemaal

Wij hebben een camper gehuurd vanaf 22 april tot 18 mei en hebben dan nog een paar dagen in San Fransisco voordat we teruggaan.
We hebben al campings kunnen boeken in Zion, Arches en Yellowstone. Spannende toestand maar wel gelukt :thumbup: . Voor Yosemite gaan we dit ook nog proberen.

Ik heb wel wat vragen waar ik jullie hulp bij kan gebruiken, want nu ik meer meer erin verdiep kom ik niet overal uit met online zoeken.
Vraag 1:
Yosemite, de Tiogapas is hoogstwrsch dicht, wat houdt dit precies in wat kan er niet en wat kan er wel? Want ik wil hier wel heeeeeel graag heen en daar wandelen.

Vraag 2:
Is de North Rim van de Grand Canyon wel te bezoeken begin mei? Ik kan daaar geen camping vinden die open is, en we vragen ons af of we er wel heen kunnen om te wandelen of is dat dan echt afgesloten daar? Dan moeten we de route wellicht toch omgooien en naar de Zuidkant gaan. Graag hoor ik wat jullie daarover weten!

22 Apr 2024 : San Francisco aankomst in ochtend, Camper ophalen
22 Apr 2024 : Yosemite (Upper/ North Pines proberen te boeken 15 dec.)
27 Apr 2024 : Zion (Watchman Campground geboekt)
2 May 2024 : Grand Canyon North Rim (camping pas open 15 mei)
4 May 2024 : Antelope/Horseshoe
6 May 2024 : Bryce (first come first serve campings, misshien is dit te lang?
9 May 2024 : Arches (Devils Garden)
11 May 2024 : Salt Lake City oid, nog uitzoeken wat hier leuk / mooi is
12 May 2024 : Yellowstone (Madison campground)
16 May 2024 : San Francisco
20 May 2024 : Retourvlucht

Geweldig leuk deze voorpret!
Tips en adviezen zijn welkom!

Elies
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Planning en route april-mei 2024

Bericht door paulr »

Welkom !
Allereerst… schrijf de route eens uit zoals gebruikelijk op het forum in een van dag tot dag schema.
Waarschijnlijk ga je dan al snel knelpunten zien, zeker met een camper. De ritten zullen namelijkflink langer zijn dan Google maps je laat zien: snelweg minder snel, binnenwegen door bochten en heuvels/bergen flink minder snel.
Als de Tioga dicht is zulke je onderlangs of bovenlangs moeten omrijden. Dat gaat je op weg naar Zion dus (flink) wat meer tijd kosten. De pas is dan vaak vanaf de benzinepomp bij Crane Flat dicht. Daar kan je nog wat wandelen en verder richting de pas niet meer. De kans dat ie eind april open is kun je hier vinden: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/seasonal.htm
De campings aan de noordkant van de GC zijn niet voor niets dicht. Het is erg hoog gelegen en de kans op sneeuw is dus groot in jouw periode.
Het middenstuk van je route is nog wel te doen. Maar hoe je in 5 dagen van Salt Lake naar Yellowstone en dan weer terug naarSan Francisco wil rijden is mij een raadsel.
Kortom, maak eens een excel met van-naar en zet de mijlen en de rij uren erin. Reken ook op tijd dat je moet tanken, boodschappen doen etc. Het rondje lijkt me derhalve erg ambitieus. Sorry… Paul
Laatst gewijzigd door paulr op 09 nov 2023, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42134
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Martin & Marianne »

Ik had in je voorsteltopoc al wat bedenkingen geuit. Jullie gaan ongetwijfeld een mooie reis maken maar het is jammer dat je niet een maandje eerder op het forum was, nu zal het lastig zijn om nog wat om te gooien.

Bij de North Rim gaan alle voorzieningen pas medio mei open, dat geldt niet alleen voor de camping. Ben je bekend met de NPS sites? Daar kun je alles vinden over openingstijden, afgesloten wegen etc.
Je hebt niet alleen in Yosemite te maken met afgesloten wegen (naast de Tioga Pass zal de Glacier Point Road ook nog dicht kunnen zijn) maar in Yellowstone zal ook niet alles open zijn.
De Tioga Road is de CA 120 door het park, tussen Crane Flat en Lee Vining. Als die niet open is moet je bovenlangs via de 108 of 88 of onderlangs via Bakersfield.
Ook in mei is de kans groot dat de Tioga Pass nog gesloten is maar ik zou toch adviseren om Yosemite op het laatst te doen omdat de wandelmogelijkheden dan veel groter zijn.
In principe is alles in de vallei open dan en je kunt ook naar de Mariposa Grove. Hetch Hetchy zal in die periode ook mooi zijn maar je kunt daar met een grotere camper niet komen. Zie voor meer informatie hier.

Begrijp ik goed dat je de camper ophaalt op de dag van aankomst? Kom je niet uit Nederland die dag? Want dan mag je niet dezelfde dag de camper ophalen. En wil je dezelfde dag nog naar Yosemite rijden?

Een route per dag is inderdaad veel duidelijker, want hoeveel nachten Madison heb je nu? Daar zit je toch niet tot 16 mei? Want dan is SF op 16 mei niet haalbaar. Idem voor Zion en Arches; hoeveel nachten heb je daar geboekt? En wanneer moet je de camper inleveren?

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42134
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb geprobeerd ene route te maken waarin je op dezelfde dagen in Zion en Arches zit. Yellowstone heb ik naar voren gehaald, maar misschien moet je dat helemaal overslaan. Yosemite zit nu op het eind. Met meer kans op open wegen en begaanbare trails in het park en wellicht een open Tioga Pass of naders Sonora Pass.

22-apr naar SF
23-apr SF - Monterey
24-apr Monterey - Pismo Beach
25-apr Pismo Beach - Joshua Tree
26-apr Joshua Tree - Valley of fire
27-apr Valley of fire - Zion
28-apr Zion - Zion
29-apr Zion - Zion
30-apr Zion - Salt Lake City (via Snow Canyon of Kolob Canyon? )
1-mei Salt Lake City - Grand Teton
2-mei Grand Teton - Yellowstone
3-mei Yellowstone - Yellowstone
4-mei Yellowstone - Yellowstone
5-mei Yellowstone - Grand Teton
6-mei Grand Teton - Capitol Reef (of nog een tussenstop)
7-mei Capitol Reef - Capitol Reef
8-mei Capitol Reef - Arches
9-mei Arches - Arches
10-mei Arches - Moab
11-mei Moab - Monument Valley
12-mei Monument Valley - Grand Canyon
13-mei Grand Canyon - Las Vegas
14-mei Las Vegas - Death Valley
15-mei Death Valley - Lee vining
16-mei Lee vining - Yosemite
17-mei Yosemite - Yosemite
18-mei Yosemite - SF
19-mei SF - SF
20-mei SF

Als Watchman geen must is (South kan 2 weken van te voren geboekt worden, dat is ook een optie, of kijk naar de camping in Springdale) dan ben je wat vrijer in je route. Ik zou dan vanuit SF onderlangs richting Grand Canyon rijden (al dan niet via de kust en Joshua Tree).

Ik zou hoe dan ook proberen om Valley of fire en Capitol Reef in de route mee te nemen. Vooral die eerste is in die periode nog aangenaam.

Kijk eens in ons 2015 verslag voor een route met Yosemite en Yellowstone, en in ons 2019-verlsag voor onder andere Capitol Reef.

Marianne
Eliesloveshiking
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Eliesloveshiking »

Dank voor jullie reacties! We gaan er vanavond eens even goed voor zitten!

Elies
Eliesloveshiking
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Eliesloveshiking »

Ha,
Na jullie opmerkingen was ik wel wat kritischer op ons bedachte schema... ik heb alles uitgeschreven en veel op google maps gecheckt. Tuurlijk zijn het forse afstanden hier en daar, maar we denken nog steeds dat dit zo mogelijk moet zijn. Grand Canyon Nord is geschrapt, en vervangen door Zuid, want die wil ik echt niet missen. Ik heb een alert gezet, mocht er nog een andere plek op de Zion camping beschikbaar komen, maar daar reken ik niet op, gezien het feit dat ie zo snel vol is, dus dan maar wat extra rijden, het uitzicht is vanuit de camper vast ook vaak prachtig!
Yosemite daar rekenen we op kou, en hopelijk is het eind april daar ook goed toeven! Goede kleding mee.
Zo ziet het er dan nu uit..

22 april: Aankomst SFO 11.50 , camper ophalen John Muir
23 april: Richting Yosemite reizen
24 april: Yosemite (in park overnachten liefst)
25 april: Yosemite (in park overnachten liefst)
26 april: Yosemite (in park overnachten liefst)
27 april: richting Zion reizen
28 april: Zion (Watchman )
29 april: Zion (Watchman )
30 april: Zion (Watchman )
1 mei: Zion (Watchman )/ evt eerder naar Grand canyon
2 mei: richting Grand Canyon (Mather campground)
3mei: Grand Canyon (Mather campground)
4 mei: Richting Antelope
5 mei: Antelope/ & Horseshoe
6 mei: richting Bryce
7 mei: Bryce
8 mei: Bryce via capitol Reef naar Arches (Devils garden)
9 mei: richting Arches: (Devils Garden)
10 mei: Arches, (Devils garden)
11 mei: Richting Salt Lake of verder (wat is daar leuk?)
12 mei: richting Yellow Stone (Madison campground)
13 mei: Yellowstone (Madison campground)
14 mei: Yellowstone (Madison campground)
15 mei: Yellowstone (Madison campground)
16 mei: richting San Francisco, overnachten halverwege (uitzoeken waar leuke plek is)
17 mei: verder richting San Francisco
18 mei: inleveren camper
19 mei: San Francisco city
20 mei: San Francisco en retourvlucht SFO 22.50
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door paulr »

Blijft een uitdaging en zie ook weer rare kronkels in deze route. Denk dat je de geplande nachten moet vergeten (en hopen dat je wellicht toch nog ergens een nachtje Zion of Arches kan boeken). Je zal onderlangs van Yosemite naar Zion moeten gaan rijden. Flinke rit... en daarna een vreemde uitstap naar de GC. Kortom, het was al een uitdaging, maar met deze route mogelijk nog meer... Het is gewoon niet de juiste tijd van het jaar voor zowel Yosemite als Yellowstone en dan ook nog Moab in één reis. Wederom sorry...
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42134
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Martin & Marianne »

Tja, het is erg lastig, en inderdaad niet de beste tijd van het jaar voor Yosemite en Yellwostone.
Ik begrijp dat Yosemite op het eind geen optie is? Het gaat niet om de kou, daar kun je je wel op kleden, maar de kans op een open Glacier Point road is wel erg klein in april, en zo vroeg in het jaar kan er nog veel sneeuw liggen op de wandelpaden. Ik zou sowieso voor goede schoenen zorgen. Ook in Bryce heb je kans dat je nog door sneeuw moet lopen.
Voor Zion heb je veel tijd; ik zou overwegen om de eerste nacht te vervangen door een overnachting in Valley of Fire. Ten eerste scheelt je dat een stuk rijden als je van Yosemite komt, en ten tweede is het prachtig om daar te wandelen in die tijd van het jaar.
Voor Bryce is 1 nacht voldoende. Ik zou zeker een overnachting doen in Capitol Reef.
Wat zijn jullie plannen bij de Grand Canyon? Twee nachten daar is normaal gesproken voldoende. Dan heb je voldoende tijd voor de rim trail en ook om een stuk naar beneden te lopen, bijvoorbeeld de South Kaibab Trail tot aan Cedar Ridge.

Bij SLC zou je naar Antelope Island kunnen gaan. Of rij verder tot aan Bear Lake. Jullie hebben geen tijd gepland voor Grand Teton?

Van Yellowstone naar SF is echt heel ver en ik denk niet dat je daar onderweg moet kijken naar een leuke plek, maar meer naar wat haalbaar is en waar een camping is. Wij deden dit stuk in 2008, vanaf Yosemite. Misschien heb je iets aan ons reisverslag.

Marianne
Eliesloveshiking
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Eliesloveshiking »

Dank weer voor jullie meedenken!
Goede schoenen hebben we zeker!
Ik hoop vooral dat er in Yosemite genoeg te doen en te kijken is, ondanks de mogelijke sneeuw. Dat Tioga road dicht is, daar had ik me al bij neergelegd, dat is niet anders, dan moeten we een andere keer maar terug!
Wat het betekent dat Glacier Road dicht is weet ik nog niet helemaal. Kunnen we dan veel niet zien? Ik zou een aantal watervallen zeker willen zien. Daar moet ik me nog even in verdiepen.

Valley of fire is inderdaad een goed idee, die heb ik even toegevoegd in mn schema.
Grand Teton zeker leuk en wil ik ook graag, dus die past er wellicht nog tussen ;-)

Bryce kan inderdaad in 1 dag, dat had ik elders ook al wel gehoord.
Grand Canyon wil ik gewoon graag zien en zeker 1 wandeling doen, dat lijkt me super!

Yellowstone laten vallen hebben we gisteren over gedacht, maar dat is wel heel spijtig, dus voorlopig staat ie er nog op...

T is een planning, we hebben nog even!

Elies
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Elendan »

De camper mag je niet ophalen, na een intercontinentale vlucht, op de dag van aankomst. Heb je daar rekening meegehouden?
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Eliesloveshiking
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Eliesloveshiking »

Yes!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42134
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Martin & Marianne »

Eliesloveshiking schreef:
10 nov 2023, 16:32
22 april: Aankomst SFO 11.50 , camper ophalen John Muir
Naar dit suggereert toch dat je de camper ophaalt op de dag van aankomst?
Eliesloveshiking schreef:
10 nov 2023, 19:48
Wat het betekent dat Glacier Road dicht is weet ik nog niet helemaal. Kunnen we dan veel niet zien? Ik zou een aantal watervallen zeker willen zien. Daar moet ik me nog even in verdiepen.
Een gesloten Glacier Point Road betekent dat je dat deel van het park niet kunt bezoeken; dus ook geen wandeling naar Taft Point of Sentinel Dome, en geen Panorama Trail. Wat je wel kunt doen had ik in mijn eerste reactie vermeld.
Ik zou zeker eens naar Hetch Hetchy kijken als je daar kunt komen; hoe groot is jullie camper?
Kijk eens op www.nps.gov/yose onder maps naar de kaart van het park (in de linkerbovenhoek voor 'brochure' kiezen).
In de vallei heb je de meeste watervallen, maar in Hetch Hetchy heb je ook twee watervallen. Dit deel ligt lager dan de vallei en is dus al sneller wat aangenamer van temperatuur.
Verder kun je in de Mariposa Grove - in het zuiden van het park - sequoiabomen bekijken. Het kan zijn dat de wegen daar ook nog gesloten zijn, maar vaak kun je de Grove dan wel lopend bereiken.
Mocht het net zo'n winter worden als afgelopen jaar dan kun je helemaal niets, maar die kans is niet zo groot.

Je kunt eens in de Yosemite Guide kijken wat er te doen is. Dit krantje krijg je bij de ingang maar is ook online in te zien. Het verschijnt meerdere keren per jaar. Dat van afgelopen voorjaar vind je hier.

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2180
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door jojostravelusa »

Ik weet niet precies wanneer de wegen in Yellowstone weer open gaan, maar als je te vroeg bent, zou het kunnen zijn dat alleen de noordingang open is en dan moet je een eind omrijden.
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Lilo »

Ben nog nooit in april in Yosemite geweest, maar volgens de nps zijn de Nevada en Vernal falls via de trails een heel jaar bereikbaar. Je zal er wel nat worden in april veronderstel ik, maar de watervallen zijn dan in full force dus indrukwekkend.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reis Eliesloveshiking: Planning en route april-mei 2024

Bericht door Pete.Z »

Ik krijg de indruk dat jullie je een beetje verkijken op rijden met een camper. Reken maar op een veel langere reistijd dan Google Maps aangeeft, want het is echt wat anders dan een auto.
Verder heb je in april nog een behoorlijke kans op sneeuw en afgesloten routes, dat kan per dag verschillen.
Ik zou Yellowstone absoluut vergeten en me concentreren op de rest van je route en die wat vloeiender maken met kortere afstanden.
Verder ter plekke kijken hoe het er voor staat in Yosemite, en je plannen daar op aanpassen.
Onze ervaring met camperplekken in de parken is dat er vaak wat vrijkomt, en je kan natuurlijk ook dag 1 een andere plek nemen dan dag 2, gewoon in de ochtend even verkassen, je hieft geen twee dagen op dezelfde plek te staan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer