Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Berry »

Na in 2022 in drie maanden een fantastische Coast to Coast roadtrip gemaakt te hebben van San Francisco dwars door Amerika naar Washington DC is het in 2024 weer tijd voor een volgende reis :clap:
Dit keer iets minder episch, maar alsnog heel leuk! Het idee is om van half september tot begin oktober door Utah en Colorado te trekken en zo hopelijk iets betere temperaturen en crowds te hebben in Utah en al wat fall foliage mee te kunnen pakken in Colorado. Tevens plakken we hier nog klein stukje Nevada aan vast gezien startlocatie Las Vegas en op de terugweg vanuit Colorado nemen we stuk Arizona mee.

Groot verschil met de voorgaande reizen is dat we dit keer niet reizen met een huurauto en de tent achterin, maar met een camper gaan daar ons dan 1 jarige zoontje (15 maanden) mee gaat :thumbup:

Op zich ligt nog niks vast van onderstaande reisplan. Wel heb ik reeds een camper geboekt bij USAReisen.de bij Cruise America in Las Vegas, dusdanig goede deal (ca 2200 e voor 22 dagen) dat ik deze niet wilde laten liggen. Tevens willen we een directe vlucht, geen zin in een overstap met de kleine man, dus Denver als start/ eindpunt valt af.

Routeplan:
Vrijdag 13 september / zaterdag 14 / zondag maandag Vliegen op Las Vegas (nog nnb welke dag precies)
Ma 16 Camper ophalen, reeds stuk richting Zion rijden.
Di 17 Las Vegas - Zion NP
Wo 18 Zion NP
Do 19 Zion NP - Bryce NP
Vr 20 Bryce NP
Za 21 Bryce NP - Capitol Reef
Zo 22 Capitol Reef NP - Moab
Ma 23 Moab
Di 24 Moab – Grand Junction
Wo 25 Grand Junction - Mesa
Do 26 Mesa – Black Canyon NP
Vr 27 Black Canyon NP – Ridgway SP
Za 28 Ridgway SP - Telluride
Zo 29 Telluride
Ma 30 Telluride – Mesa Verde NP
Di 1 Mesa Verde NP - Durango
Wo 2 Durango (de trein naar Silverton, de moeite en het geld waard?)
Do 3 Durango – Monument Valley
Vr 4 Monument Valley – Grand Canyon NP
Za 5 Grand Canyon NP
Zo 6 Grand Conyon NP – Richting Las Vegas
Ma 7 Camper weer inleveren in Las Vegas
Di 8 of Wo 9 oktober terugvliegen

Zoals gezegd; de route staat zeker nog niet vast en dit is een eerste opzet. Hoor graag jullie op- en aanmerkingen en tips! Alvast onze dank!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42085
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie plannen! Het ziet er goed uit.
Zijn er parken die jullie al eerder hebben bezocht? Als je nog niet in Moab bent geweest zou ik daar een extra nacht niet gek vinden. En een extra nacht Capitol Reef. Of doe een stop halverwege, bij Goblin Valley. Voor Bryce zou je aan één overnachting voldoende kunnen hebben.
Misschien niet gek om nog een nacht in Valley of Fire te doen voordat je naar Zion rijdt. Grand Junction - Mesa is niet ver, wat zijn de plannen daar?
Wij hebben geen ervaring met de trein naar Silverton, maar Silverton zelf is een leuk plaats, dus aardig om even te bezoeken.
In 2019 waren wij in september in Colorado, net iets te vroeg voor de herfstkleuren maar het was erg mooi. Wij vonden de Grand Mesa Scenic Byway mooi, net als de Unaweep Tabeguache Scenic Byway, maar die laatste ligt niet op jullie route als ik het goed zie.
Voor de Grand Canyon is twee nachten neit echt nodig dnek ik. Je zou voor de tweede nacht ook voor de KOA in Williams kunnen kiezen; dan heb je wat meer voorzieningen en iets meer rust op de laatste reisdag.

Misschien hebben jullie voor een groot deel van de route iets aan ons 2019-verslag.

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1223
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door paulr »

hoi,
mooi rondje !
Wij hebben voor het treinloket gestaan maar uiteindelijk niet gedaan. Helemaal tot Silverton is best een lang treinreis, vast mooie uitzichten maar wel de gehele dag mee bezig. Wij zijn dus gewoon gereden. Wellicht dat je de route iets om kan gooien: vanaf Ridgway via Ourray en Silverton naar Durango en dan naar Mesa Verde. Ridgway is trouwens een mooie camping en iets vóór Durango ligt ook een mooie: Haviland Lake. Op deze wijze kom je door het leuke Ouray en Silverton én je rijdt de prachtige million dollar hwy. Je mist dan well Telluride...
Bij Williams heb je ook de Railway RV Ranch. Goede camping en wellicht wat minder duur dan de KOA. Vergeet in Williams niet even langs het railway museum te wandelen !
Paul
Malou97
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 nov 2018, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Malou97 »

Ik heb je een privébericht gestuurd met een link naar mijn reisverslag (i.v.m. privéfoto's gooi ik de link liever niet helemaal openbaar).
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9257
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door markro »

Berry schreef:
13 okt 2023, 13:44
Di 1 Mesa Verde NP - Durango
Wo 2 Durango (de trein naar Silverton, de moeite en het geld waard?)
Do 3 Durango – Monument Valley
Als je treinen-enthousiast bent en het goed weer is, dan is deze treinreis zeker de moeite waard.
Als je heen en terug met de trein naar Silverton gaat, ben je de gehele dag onderweg.
Er zijn ook mogelijkheden om een deel van de reis met een autobus te doen.
Of deze uitstap fijn is voor jouw zoontje, kan je zelf tegen die tijd inschatten.

Mocht je besluiten iets met deze trein te doen al vast een tip: zorg voor goede kleding, voor alle seizoenen iets meenemen (laagjes over elkaar/afritsbroek en de pijpen ook meenemen).
Wij hadden in Durango korte broeken en T-shirt weer, maar tijdens de treinreis hadden wij regen, hagel, sneeuw, voor kortere perioden, maar in hoger gelegen gebied was het koud. Je gaat namelijk hoog de bergen in.
Ondanks dat, hadden wij een geweldig mooie dag en waren wij blij dat wij deze tocht gemaakt hadden.
Doe ook geen al te besmettelijke kleren aan, want bij een treinreis met een stoomlocomotief is de kans groot dat je met roetdeeltjes uit de stoompijp te maken krijgt.

Nog een tip betreffende de Million Dollar Highway (van Silverton tot Ouray): lees je in, kijk eventueel op YouTube naar video's.
Niet iedereen vind deze weg prettig om te rijden i.v.m. veel bochten en steile afgronden. Ook bij slecht weer een uitdaging. Heb je erge hoogtevrees, bedenk je dan goed of je hem wel wil rijden.

https://www.dangerousroads.org/north-am ... y-usa.html
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
tanteto
Amerikafan
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door tanteto »

Zag heel toevallig dit bericht:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1869135 ... n-colorado

Dus zeker met die trein gaan :D
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1223
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door paulr »

Om je toch niet teveel af te schrikken over de million dollar hwy: wij hebben m 2 jaar geleden gereden met een 30ft camper en ja, er waren bochten, maar om nou over een “dangerous road” te spreken…. En het is ook niet dat we iedere dag in zo’n bakbeest rijden :-). Maar goed, het is natuurlijk wel een bergpas en je dient wel met de weersomstandigheden rekening te houden. Vergelijk de weg met de Trail Ridge in RMNP of the Beartooth Hwy bij Yellowstone…..
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Berry »

Dank allen voor jullie reacties!
Het gebied is voor mij helemaal nieuw, m'n vriendin is wel al in Utah geweest jaren terug. Zelf ben ik meer van de bergen en de bossen dus neig naar meer tijd in Colorado. Maar die discussie moet thuis nog wel gevoerd worden :wink:

Ik heb er ook nog over nagedacht om de reis tegen de klok in te maken, dus beginnen bij Grand Canyon, dan Colorado en als laatste Utah. Dit met de aanname dat dit nog meer scheelt qua hitte en drukte. Tegelijkertijd schijnt er begin oktober ook iets te zijn als de Utah variant van de herfstvakantie?
Iemand een mening over deze variant?

Trein boeken we nog niet nee, even afwachten ook hoe onze zoon het lang stil zitten vindt tegen die tijd :D

Wat betreft the Million Dollar Highway. Ik ben zelf een ervaren chauffeur in Amerika en al flink wat pittige wegen gereden. Echter wel met de auto. Camper is waarschijnlijk 25ft, dus dat zou dan op zich te doen moeten zijn als ik dit zo lees.
M'n vriendin kan alleen soms iets minder tegen bochten (die was goed misselijk na de weg tussen de Foothills en Giant Forest in Sequoia Np) dus dat wordt nog wat :lol:
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1223
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door paulr »

Ik wilde al voorstellen, met het oog op het weer, om het rondje andersom te doen, maar dacht dat je juist zo laat mogelijk naar CO wilde ivm de herfstkleuren...
Mijn vrouw is ook vaak wat misselijk in de bergen (zeker al ik te hard, met gewone auto, door de Alpen rij :-)), maar met de camper rijdt je sowieso veel minder hard. Daardoor heeft ze daar nooit last van gehad in Amerika op onze camperreizen... en zoals je ziet hebben we de meeste bergpassen wel gehad in West USA...
Reny
Amerikakenner
Berichten: 1325
Lid geworden op: 26 okt 2006, 08:48
Aantal x V.S. bezocht: 22
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Reny »

We net terug uit Colorado, waar we ook in 2016 zijn geweest.
In 2016 waren de herfstkleuren op piek, dit jaar was alles veel later.

Mocht je inderdaad in Grand Junction rij dan vooral via de 128 naar Moab. Wij hebben hem dit jaar weer gereden, prachtig! Ik vond hem mooier (en prettiger rijden) dan Monument Valley, kun je die schrappen :lol:

De trein (Durango / Silverton) hebben wij niet gedaan en zouden we ook niet doen. Zal ongetwijfeld prachtig zijn maar m.i. kost dat teveel tijd. Bovendien vinden we het fijner om zelf te rijden en niet afhankelijk te zijn.

Wat zijn je plannen in Telluride? Mocht je in tijdnood zitten zou ik geen hele dag in Telluride willen zitten, zie ons verslag van 2023.

Ons verslag uit 2016: https://justcolorado2016.blogspot.com/

Ons verslag uit 2023: https://colorado2023.blogspot.com/

Veel plezier met het uitzoeken !
Gr.
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Diederik52 »

Berry schreef:
14 okt 2023, 13:39
M'n vriendin kan alleen soms iets minder tegen bochten (die was goed misselijk na de weg tussen de Foothills en Giant Forest in Sequoia Np) dus dat wordt nog wat
Twee tips voor een wagenzieke vriendin: 1) Laat haar zelf rijden, maar als dat op de Million Dollar Highway geen optie is, dan 2) laat haar een flesje water o.i.d. in de handen houden en “meesturen” (dus ze moet doen alsof ze zelf rijdt c.q. stuurt met dat flesje). Beide tips hebben mij als ook gauw wagenzieke persoon zeer geholpen. De MD Highway is overigens prachtig en best goed te doen met een camper.
Reny schreef:
17 okt 2023, 16:15
Mocht je inderdaad in Grand Junction rij dan vooral via de 128 naar Moab. Wij hebben hem dit jaar weer gereden, prachtig! Ik vond hem mooier (en prettiger rijden) dan Monument Valley, kun je die schrappen
De 128 is prachtig en dan ook zeker doen, maar hij is niet te vergelijken met Monument Valley! De Valley of the Gods Road is wel te vergelijken met Monument Valley maar beter, hoewel niet echt geschikt voor een camper vind ik (zeker niet als het de eerste keer met een camper is) en bovendien een stuk zuidelijker dan jullie route in dat deel van Utah.

De route van Bryce via Capitol Reef naar Moab voert wsch via weg 24 langs Fruita (UT). Zeker de "Scenic Drive" vanuit Fruita doen (paved road) en de zijweg (unpaved maar behoorlijk goed) naar de Grand Wash Canyon: prachtige indrukwekkende rode rotsformaties. De parkeerplaats is echter gauw vol. Even verder langs de Scenic Drive nog de Capitol Gorge Road, ook prachtig maar die konden we niet doen: de weg was afgesloten omdat het de vorige dag had geregend, de hele weg was een vette, kleverige modderpartij. In Fruita natuurlijk ook even een vruchten pie kopen in de Gifford Homestead.

Vanuit Moab zeker doen: Dead Horse Point Overlook en Grand View Point Overlook, beide uitzichtpunten (en op weg ernaartoe zijn er veel meer!) zijn overweldigend en niet meer van deze wereld. Van dezelfde orde is Goosenecks State Park, maar dat is weer en stuk zuidelijker en best vanuit Mexican Hat of Bluff te bereiken.

Op weg naar Grand Junction is zuidelijk van IS70 het Colorado National Monument te bezoeken: een relatief onbekend, maar daardoor rustig maar prachtig natuurgebied met indrukwekkende uitzichten. Je kunt vanuit Fruita (CO) een halve cirkel rijden en in Grand Junction uitkomen. Reken op 1.5 uur extra, maar natuurlijk afhankelijk hoe vaak je stopt en een wandelingetje maakt.

Een hele dag Bryce lijkt mij overdreven tenzij je daar heel veel wilt wandelen wat me met een peutertje wel een uitdaging lijkt. De uitzichten vanaf de wandeling langs de ridge zijn al prachtig genoeg.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Diederik52 »

Aanvulling: ook hele dagen in Telluride en Grand Canyon lijken mij overdreven, beide heb je in (veel) kortere tijd gezien. Wel zorgen dat je ruim voor zonsondergang bij Grand Canyon bent en dat is al best bijtijds in september/oktober!
De gewonnen dagen zou ik toevoegen aan Capitol Reef c.q. Canyonlands/Moab.
Bij Las Vegas is nog een aanrader de Red Rock Canyon NCA dichtbij ten westen van LV. Volgens mij moet je vanaf 1 oktober entree betalen, maar de America The Beautifull jaarpas zou ook zomaar daar geldig kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42085
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Martin & Marianne »

Diederik52 schreef:
26 okt 2023, 16:50
Dead Horse Point Overlook en Grand View Point Overlook, beide uitzichtpunten
Bij de Grand View Point Overlook heb je ook een mooie, korte wandeling langs de rim; zeker meenemen als je daar bent! Zie hier voor een beschrijving.

Marianne
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Berry »

Dank allen! We nemen de suggesties mee en komen in de volgende weken met een update van het reisschema :thumbup:
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Trails »

Telluride is ontzettend leuk. Je kunt er gratis met de kabelbaan naar boven, ze hebben een grote parking voor o.a. campers niet ver van de kabelbaan.
De weg verder naar Dolores is geweldig mooi. Picknick aan Trout Lake is mooi.
Overigens: vlak boven Ridgeway ligt het Dennis Memorial Park, wij vonden dat heel erg mooi een soort van spirituele plek in een prachtige omgeving.
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9257
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door markro »

Overigens: vlak boven Ridgeway ligt het Dennis Memorial Park, wij vonden dat heel erg mooi een soort van spirituele plek in een prachtige omgeving.
Volledig heet dat het "Dennis Weaver Memorial Park", ter ere van de overleden acteur Dennis Weaver.
In ons reisverslag uit 2018 heb ik er over geschreven en staan een aantal foto's, zie https://www.pindat.com/pindata/user/men ... 2018-09-13
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42085
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Martin & Marianne »

Trails schreef:
03 nov 2023, 15:29
De weg verder naar Dolores is geweldig mooi. Picknick aan Trout Lake is mooi.
Dat is inderdaad een schitterende weg; zie hier voor ons verslag van dat stuk. Erg bijzonder daar: de Hanging Flume.

Marianne
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Trails »

markro schreef:
04 nov 2023, 06:35
Volledig heet dat het "Dennis Weaver Memorial Park", ter ere van de overleden acteur Dennis Weaver.
In ons reisverslag uit 2018 heb ik er over geschreven en staan een aantal foto's, zie https://www.pindat.com/pindata/user/men ... 2018-09-13
Klopt :thumbup: , ik was de naam Weaver vergeten te typen.
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door Berry »

Dank allen voor jullie feedback!
Routeschema hierop aangepast. Op sommige plekken zijn we iets langer dan wordt aangeraden, maar met een kind van 15 maanden willen we ook niet te snel gaan.

Routeplan:
Di 17 september: Vliegen op Las Vegas vanaf Schiphol, aankomst ca 14:10. Overnachting geboekt bij South Point hotel.
Wo 18: Camper ophalen bij El Monte en hierna doorrijden naar Valley of Fire, overnachting geboekt op de Atlatl Rock Campground.
Do 19: naar Zion NP, nog plekje boeken op Watchman Campground.
Vr 20: Zion NP.
Za 21: Zion NP.
Zo 22: naar Bryce NP, in het park kamperen.
Ma 23: naar Capitol Reef NP (via HW12), plekje boeken op Fruita Campground.
Di 24: Capitol Reef NP.
Wo 25: naar Moab tot zaterdag de 28e. Plan is waarschijnlijk 1e dag in Moab zelf te overnachten, hierna een dag in Arches (Devil's Garden) en Canyonlands (Willows Flat).
Do 26: Moab, zie bovenstaande.
Vr 27:Moab, zie bovenstaande.
Za 28: naar Grand Junction (via HW128). Onderweg nog pogen Colorado National Monument aan te doen. Plan om te kamperen in James M. Rob SP.
Zo 29: naar Black Canyon NP (via Grand Mesa Scenic Byway). Ik kan nog niet goed vinden of de South Rim Campground nu wel of niet open is.
Ma 30: Black Canyon NP / Ridgway SP. Of extra dag in Black Canyon of doorrijden naar Ridgway Sp voor extra dag hier.
Di 1 oktober: Ridgway SP
Wo 2: naar Durango (Via Ouray & the Million Dollar Highway). Kamperen op Haviland Lake of Junction Creek Campground (beide fcfs).
Do 3: naar Mesa Verde NP. Kamperen op Morefield Campground.
Vr 4: Mesa Verde NP verder bekijken (Cliff Palace tour?). Doorrijden naar Dolores, kamperen bij The Views RV Park o.b.v. @Trails zeer lovende recensies.
Za 5: San Juan Skyway verder verkennen richting Telluride. Wederom overnachten bij The Views RV Park in Dolores.
Zo 6: naar Monument Valley. The View campground geboekt.
Ma 7: naar Grand Canyon NP. Mather Campground nog boeken.
Di 8: Grand Canyon NP.
Wo 9: vertrekken richting Las Vegas. Plan is om nog een stukje Route66 mee te pakken. Iemand hier tips voor + leuke mogelijkheid voor overnachting (camper)?
Do 10: naar Las Vegas. Camper inleveren en om 16:10 terugvliegen naar Schiphol.


Wat ons betreft een prima reisschema zo. Tips en opmerkingen staan we uiteraard graag voor open! Verder staan er nog enkele vragen zo hier en daar in het reisschema waar ik ook wel benieuwd naar ben.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1223
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Berry: Utah, Colorado, Arizona in September/ Oktober 2024

Bericht door paulr »

Mooie route !
Wellicht nog één overweging/tip: Ridgway State Park stelt (vind ik) niet zoveel voor. Wel mooie campingplek ! Dus als je dat als een als een soort rustdag ziet is het prima. Wellicht is een 2e nacht Haviland dan leuker ! Kan je wellicht ook even naar Durango (25 min rijden volgens mij) en dat is een leuk stadje... Is Haviland niet te reserveren (of als jij er bent niet meer in laat in het seizoen?)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer