Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Eline14
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 mar 2014, 21:29

Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Eline14 »

Hi allemaal,

Sinds kort ben ik weer aan het meelezen op dit geweldige forum, omdat we plannen hebben voor een Amerikareis volgend jaar september.

Even in het kort over ons: in 2014 hebben mijn man en ik het standaard rondje Zuidwesten met de auto gedaan. Het zelf uitstippelen van de reis, uiteraard mbv de ervaringsdeskundigen hier, is ons prima bevallen. In 2016 stond een nieuwe trip gepland maar door een ruggenmerginfarct bij mijn man kon deze reis helaas niet doorgaan. Maar volgend jaar willen we toch eindelijk echt weer die kant op!

Yellowstone staat hoog op ons verlanglijstje. De rode rotsen vonden we de vorige keer prachtig, dus willen we nu ook weer gaan zien, evenals de Grand Canyon maar dan de north rim. Las Vegas kiezen we ivm rechtstreekse vlucht en ticketprijs en omdat we benieuwd zijn of/wat er in 10 jaar is veranderd daar.

Ik ben alvast een beetje aan het stoeien geweest met een mogelijke route:

Dag 1: Ams - Las Vegas
Dag 2: Las Vegas - Bryce
Dag 3: Bryce - Torrey
Dag 4: Torrey
Dag 5: Torrey - Salt Lake City
Dag 6: SLC - Jackson
Dag 7: Jackson
Dag 8: Jackson - Yellowstone
Dag 9: Yellowstone
Dag 10: Yellowstone
Dag 11: Yellowstone
Dag 12: Yellowstone- Vernal
Dag 13: Vernal - Moab
Dag 14: Moab
Dag 15: Moab - Page
Dag 16: Page - GC north rim
Dag 17: GC
Dag 18: GC - LV
Dag 19: LV
Dag 20: LV - AMS
Dag 21: Thuis

Willen jullie hier eens naar kijken?

Bij onze vorige reis hebben we in alle parken ook veel gewandeld. Mijn man heeft aan het infarct een incomplete dwarslaesie overgehouden, waardoor hij alleen kleine stukjes kan lopen. Voor lange afstanden gebruikt hij een rolstoel. Met de bezoeken aan de parken zullen we hier dus rekening mee moeten houden, weet nog even niet of hierdoor de planning ook veel verandert? Maar we zullen dus eerder met de auto langs viewpoints rijden tenzij er goede rolstoelpaden zijn. (Hier heb ik me nog niet echt in verdiept)

Ik heb begrepen dat we oa bij Alamo een aangepaste auto kunnen huren. (Mijn man heeft een linker gaspedaal nodig, dat is opklapbaar zodat ik de auto ook gewoon kan gebruiken.) Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik verheug me al op de voorpret van het plannen en hoor graag jullie feedback en tips. Alvast bedankt.

Groet, Eline.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Rondje Las Vegas incl Yellowstone sept '24

Bericht door paulr »

Mooi plan !
1e reactie: je hebt best kort de tijd voor zoveel kilometers. Heb je al gekeken naar starten in SLC en terugvliegen vanaf LAS. Kan ook direct met KLM. Tickets hoeven niet veel duurder te zijn…. (Alhoewel slc doorgaans ietsje duurder is dan las…). Denk dat je iets aan extra kosten voor de auto hebt wellicht, maar dat heb je er met een keer tanken er wellicht zo weer uit ? Het scheelt je gewoon een hele rijdag. Bovendien kan je direct de 2e dag een flinke rijdag maken (jetlag) en ben je snel in Jackson. Het rondje ziet verder logisch uit !
Is Page alleen overnachtingsplaats of wil je ook Antelope Canyon doen? Wellicht kun je anders ook als stoppen bij Monument Valley voor een overnachting, mooi met zonsopgang en ondergang.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Rondje Las Vegas incl Yellowstone sept '24

Bericht door BonnyR »

Ik gok dat je man een invalideparkeerkaart heeft. Vergeet niet deze in de parken te laten zien. Je mag nl met je auto langs de viewpoints en hoeft dan in de Grand Canyon niet met de shuttle.
Het is allemaal wel wat strenger geworden, maar in 2019 mochten wij ook gewoon met de camper de Rim op.
Er zijn ook vaak in de parken speciale rolstoelroutes. Dus altijd even langs het visitor center gaan.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat voor de North Rim 1 overnachting wel voldoende is. Zie daarvoor bijvoorbeeld ons 2015-verslag. Ik zou dan wel een tussenstop doen tussen de Grand Canyon en Las Vegas. Misschien bij Valley of Fire? Prachtig om daar doorheen te rijden.

Op de NPS sites is van alles te vinden over accessibility. Heb je daar al eens gekeken?
In Yellowstone zijn veel bezienswaardigheden via een board walk te bereiken dus dat is prima te doen.
Op mijn wandelsite heb ik aangegeven welke trails rolstoeltoegankelijk zijn.

Marianne
Eline14
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 mar 2014, 21:29

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Eline14 »

Dank voor jullie reacties. Fijn om te horen dat de route logisch en te doen is.

@paulr : ik heb idd gekeken naar een oneway SLC - LV, maar is toch behoorlijk duurder. Door vanaf LV eerst via Bryce en Capitol Reef naar SLC te rijden dacht ik juist meer afwisseling en een saaie lange rijdag te voorkomen. Leek mij ook qua afstanden te doen?
Monument Valley is prachtig, maar hebben we de vorige keer bewonderd en willen we nu overslaan. Antelope Canyon staat ook niet op ons lijstje.

@BonnyR Dank voor de tip over GC, staat genoteerd!

@Martin & Marianne : ik dacht idd al dat 1 overnachting voor GC voldoende zou zijn. Maar we vinden het wel fijn om soms meerdere overnachtingen op 1 plek te doen, om ook wat rust in te bouwen. Maar wellicht plannen we deze overnachting nog ergens anders. (Moab?) Valley of Fire hebben we vorige reis niet gezien, dus die hou ik zeker ook even in gedachten.
En dankjewel voor de tip over je wandelsite. Leuk! De site van de nationale parken komen ook zeker aan de beurt, maar heb ik me nog niet echt in verdiept. Gelukkig nog even de tijd ;)

Vraagje nog: ik heb in de route nu Grand Teton vóór Yellowstone gepland. Zie in routes hier ook regelmatig dat dit andersom wordt gepland of onderweg naar Yellowstone door het park via de ene weg en op de terugweg via de andere weg. Wat zijn hiervan plus- of minpunten?

Fijn zo'n forum, het helpt enorm!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door paulr »

Wij hebben GT inderdaad afgelopen reis “in het midden” gezet. Gewoon leuk voor de afwisseling. Zo konden we geisers afwisselen met de wandelingen in GT. En handig omdat we toen in Jackson weer naar een flinke supermarkt konden (er zit een grote Albertsons (zelfde als Safeway). En zo konden we inderdaad beide wegen pakken….

Voor komend jaar staat GT nu voor YS gepland, maar dit kan zomaar weer wijzigen ivm bovenstaande redenen :)

edit: wij kwamen uit Calgary dus net ''andersom'' :)
YS-GT-YS, voor jullie zou het dus net andersom zijn en heb je dus inderdaad het voordeel van de 2 verschillende wegen én natuurlijk zoals Marianne onderstaand aangeeft de kilometers terug naar het zuiden...
Laatst gewijzigd door paulr op 31 jul 2023, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vind het niet gek om zowel voor als na Yellowstone naar Grand Teton te gaan. Misschien sowieso niet gek om eens te kijken naar de reistijden op dat stuk; van Yellowstone naar Vernal is een behoorlijke afstand.

Marianne
Eline14
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 mar 2014, 21:29

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Eline14 »

Ik zal inderdaad dat stuk nog eens onder de loep nemen. Want wellicht heb ik de onderlinge afstanden toch een beetje onderschat.

Dank voor jullie snelle reacties Paul en Marianne!
Ik ga me ook nog eens storten op alle reisverslagen hier. Mooie tijdsbesteding, want zomer in Nederland...

Eline
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Martin & Marianne »

In 2015 waren wij in Grand Teton en Yellowstone en toen zijn we na Yellowstone ook weer door Grand Teton gereden. Misschien heb je iets aan ons reisverslag. Als je er twee keer een nacht bent is het niet gek om zowel voor een nacht in het park als een nacht in Jackson te kiezen. Van Jackson is het goed te doen naar Vernal.

Marianne
Eline14
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 mar 2014, 21:29

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Eline14 »

Inmiddels weer wat (leuk) huiswerk gedaan in de vorm van reisverslagen lezen, rond neuzen op het forum en de NPSsites.

Voor nu even gefocust op het Yellowstone-gedeelte want ik zou daarvoor straks in september al de overnachtingen willen gaan boeken. We hebben besloten om vanuit Salt Lake City eerst Yellowstone aan te doen en daarna pas Grand Teton, voornamelijk omdat de afstand naar de volgende tussenstop in Vernal dan wat korter is. Omdat we het ook prettig vinden om soms 2 overnachtingen op 1 plek te hebben, daarom ook niet gekozen voor Grand Teton op heen en terugweg naar YS te doen maar erna.

Nu nog een logische verdeling van de locaties in YS... Wat zijn jullie aanbevelingen hiervoor? We willen sowieso een nacht bij Old Faithful doorbrengen.

Alle ervaringen en tips, ook voor de dagindeling YS, zijn van harte welkom :)

Groet,
Eline.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Martin & Marianne »

Deze vraag is al heel vaak gesteld, en best wel lastig te beantwoorden want er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Met de zoekfunctie kun je al heel veel vinden, zie bijvoorbeeld hier.

Kijk eerst eens welke gebieden je wilt bezoeken en wat je daar precies wilt doen. Voor het geisergebied is het wellicht niet gek om 2 nachten Old Faithful te doen. Dan zou je daarnaast twee nachten Canyon kunnen doen. Of een nacht Mammoth of Roosevelt en een nacht Lake.
Hoe wil je rijden van SLC naar Yellowstone? Dat is ook een flinke afstand ook al neem je de snelste route. Hou bij de eerste overnachting in Yellowstone rekening met die reistijd.
Had je ons 2015-verslag al bekeken? Wij hebben toen op meerdere plaatsen overnacht; en we reden best wel veel heen en weer, maar daar ontkom je niet echt aan in Yellowstone. In 2017 zaten we op een camping in Canyon en in de Old Faithful Inn.

Marianne
Eline14
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 mar 2014, 21:29

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Eline14 »

Bedankt weer voor je input Marianne! Zeker heb ik jullie (en andere) reisverslagen gelezen, het geeft een goeie indruk van wat mogelijk is op een dag.

Vooralsnog zit ik te denken om dag 6 vanuit SLC te rijden naar West Yellowstone voor een overnachting, de 2 overnachtingen daarna in een cabin in Lake en de laatste bij Old Faithful te plannen.

Voor West Yellowstone gekozen ivm de toch wel torenhoge prijzen voor overnachtingen in het park en hopelijk wat meer keus aan gezellige lekkere eettentjes. De volgende dag kunnen we dan op tijd het park in om met het bovenste gedeelte te beginnen.

Heerlijk om een regenachtige zondagmiddagdag door te brengen met het plannen van een aanstaande reis en speurend op het forum!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door paulr »

Afgelopen juni wat dorpjes rondom Yellowstone geweest (voor boodschappen, wat eten of toeval). Waren met een camper, dus geen overnachting.
Onze bevindingen:
Gardiner, aardig plaatsje, leuke eettentjes en letterlijk direct ''aan de poort'' van Yellowstone. Kan ik zonder meer aanraden voor een nacht. Je kan dan in alle rust Mammoth bekijken zonder veel andere toeristen in de ochtend of begin van de avond, of een stukje het park inrijden voor wildlife viewing.
Silvergate/Cooke City: ideaal gelegen voor Lamar Valley. Wat cabins, paar hotels, één straat, wat winkeltjes en aardige restaurantjes. Wij overwegen er komend jaar een nachtje te verblijven op één van de campgrounds. Beetje western sfeer.
West Yellowstone: wat een kermis :-). Vooral toeristenwinkeltjes met goedkope souvenirs. Op zaterdagochtend stonden de auto's op het kruispunt in het dorp voor de entree van het park (denk dat ze er een uurtje over gedaan hebben om binnen te komen).
Kortom... wie weet heb je wat aan onze, uiteraard subjectieve mening :-)
Als er zeg 20-30 km vóór West Yellowstone een goedkope acco te vinden is zou ik dus nooit de hoofdprijs betalen om hier te gaan slapen...
De Old Faithful regio (neem de goedkoopste kamer in de OF Inn, die is prima en fraai authentiek) en The Lake zijn prima uitvalsbases uiteraard. De omgeving van Lake heeft ons positief verrast, wij gaan daar volgend jaar 1 of nachten op de camping staan denk ik.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Martin & Marianne »

Accommodatie in Yellowstone is niet goedkoop maar volgens mij is West Yellowstone ook prijzig.
De prijzen in het park lopen sterk uiteen. De frontier cabin bij de Old Faithful Snowlodge is heel betaalbaar en heeft een eigen badkamer. De kamers in de Inn in het oude deel zijn mooi en ook nog wel betaalbaar maar daar heb je geen eigen sanitair. Roosevelt en Lake Lodge cabins zijn ook betaalbaar.
Betaalbaar is natuurlijk heel subjectief maar vergeleken met kamers van 400 of 500 dollar zijn bovengenoemde opties zeker goed te doen.
Ik zou zelf niet voor 2 nachten Lake kiezen, dan liever nog een nacht Gardiner/Mammoth of Silvergate of Roosevelt erbij.

Marianne
Fleur1994
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 nov 2018, 15:56
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Fleur1994 »

In september 2022 hebben we tijdens onze reis ook in Yellowstone gezeten. Wij hebben hiervoor de volgende indeling aangehouden;
- 2 nachten Yellowstone Old Faithful Lodge - kosten zo'n €280,-
- 1 nacht Yellowstone Lake Lodge Cabins - kosten zo'n €210,-
- 1 nacht Yellowstone Canyon Lodge - kosten zo'n €300,-

Voor een eerste keer Yellowstone was dit wat mij betreft een prima indeling en hebben we gezien en gedaan wat we wilde. Het originele plan was om ook nog een nacht bij Mammoth Hot Springs te verblijven, maar vanwege de overstromingen was dit dicht en zijn we doorgereden naar Cooke City.
Eline14
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 mar 2014, 21:29

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door Eline14 »

Dank voor jullie ervaringen weer!

@paulr : poeh, kermis is juist niet wat we zoeken :o Fijn zo'n uitgebreide review.
Tja, keuzes keuzes keuzes.... Ik ga toch de hotels in West Yellowstone nog eens extra checken, had wat verschillende data ingevoerd voor prijzen maar vraag me dan even af of deze voor onze reisdata ook zouden gelden. Het is nog ver weg.

Eline
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Eline14: rondje Las Vegas incl. Yellowstone sept '24.

Bericht door jojostravelusa »

De kermis in West Yellowstone is erg afhankelijk van wanneer je er bent. Wij waren er begin oktober en dan is het een slaperig plaatsje en een ideale uitvalslocatie voor Yellowstone. De camping waar we stonden was niet direct gezellig, maar heel praktisch gelegen, midden in het plaatsje en op zich was er niks mis mee. Sanitair oud, maar schoon en lekker warm in oktober.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer