Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
MatthioP
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jun 2023, 19:50

Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door MatthioP »

We, 3 vrienden, willen graag een rondreis maken in west Amerika met een camper. Dit zou in de zomer van 2024 zijn. Het is de eerste keer dat we naar de VS gaan. Hieronder vind je onze reisplanning en enkele opmerkingen hierbij. We hebben de datums erbij gezet omdat dit de periode is dat we kunnen gaan. Is dit te doen? Zouden jullie opmerkingen en tips over de route kunnen geven?

Bij dag 3 is de bedoeling dat we enkele mooie uitzichten kunnen meenemen aan Big Sur en mc Way Falls en nadien doorrijden richting Yosemite.
Bij dag 5, 9 , 10, 12, 15, zouden we de voormiddag nog op de startlocatie iets willen bezoeken en vanaf de middag doorrijden naar de eindlocatie voor die dag.
Dag 26 en 27 zijn we nog niet aan uit waar we ze willen plaatsen en of we deze dagen nodig hebben. Las Vegas willen we bewust alleen even s’avonds zien.
Moab ( Arches en canyon Lands) en Vernal waren voor ons geen plaatsen die we wilden bezoeken, maar het lijkt de enige interessante route richting Grand Teton en Yellowstone.

Aan de grootte van de camper zijn we ook nog niet uit. Salt Lake City blijkt ook bij sommige campersaanbieders ook niet te lukken om de camper terug in te leveren.

Dag 1 (23 juli): Amsterdam – San Francisco (ochtendvlucht)
Dag 2 (24 juli): San Francisco - 16u30: ophalen camper - Carmel by the sea
Dag 3 (25 juli): Carmel by the sea - Big Sur - Mc Way Falls - terugrijden naar Yosemite National Park
Dag 4 (26 juli): Yosemite National Park
Dag 5 (27 juli): Yosemite National Park - Mammoth lakes
Dag 6 (28 juli): Mammoth lakes - Las Vegas
Dag 7 (29 juli): Las Vegas - Fire state park - Zion National Park (Springdale camping)(1 uur tijdsverschil)
Dag 8 (30 juli): Zion national park
Dag 9 (31 juli): Zion national park - Mount Carmol Highway - Bryce national park (Ruby's Inn RV Park en Campground)
Dag 10 (1 augustus): Bryce canyon- Glen Canyondam - Horseshoe Bend - Page (1 uur tijdsverschil)
Dag 11 (2 augustus) Page
Dag 12 (3 augustus) Page - Grand Canyon (Mather campground)
Dag 13 (4 augustus): Grand Canyon
Dag 14 (5 augustus): Grand Canyon - Monument Valley (in Valley of the Gods campground zoeken of Gouldings monument valley campground)
Dag 15 (6 augustus) Monument valley - Moab
Dag 16 (7 augustus) Moab
Dag 17 (8 augustus) Moab - Vernal
Dag 18 (9 augustus) Vernal - Grand Teton National park
Dag 19 (10 augustus) Grand Teton National park
Dag 20 (11 augustus) Grand Teton National park - Yellowstone
Dag 21(12 augustus) Yellowstone
Dag 22 (13 augustus) Yellowstone
Dag 23 (14 augustus) Yellowstone
Dag 24 (15 augustus) Yellowstone - Craters of the moon national park - Idaho falls
Dag 25 (16 augustus) Idaho falls - Salt Lake City (bezoek Bonneville salt flats )
Dag 26 (17 augustus) --
Dag 27 (18 augustus)--
Dag 28 (19 augustus) Camper inleveren in Salt Lake City.
Dag 29 (20 augustus) Terugvlucht
Dag 30 (21 augustus) Terug thuis
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024

Bericht door Marcopstal »

Lijkt me allemaal toch wel een beetje teveel van het goede.
Dag 2 lijkt me al niet echt een haalbare kaart te zijn. Je bent met een camper niet op 1-2-3 weg en dan moet je nog boodschappen doen. De rit naar Carmel vraagt ook wel nog wat tijd. Je begint dus al direct gehaast (en dat is op dag 3 niet beter)
Wil je niet ook iets van SF zien ?

Zoals jullie Las Vegas nu plannen zal je er amper iets van zien en dat is, hoe je het ook bekijkt toch zonde.

Ook dag 9 en 10 zijn naar mijn gevoel te gehaast.
2 nachten Moab is dan ook weer veel te weinig.

Zeker met een camper dien je toch echt wel meer tijd uit te trekken voor sommige zaken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024

Bericht door paulr »

Ik denk dat het goed is de kaart er nog eens bij te pakken en een excel te maken met:
- rijtijden
- reistijden: neem Google maps tijd +0% met rechte stukken en snelweg, + 30% met bochtige routes en heuvels en bergen
- noteer tijden voor sightseeing, maar zeker ook voor boodschappen etc
Als je dat doet, dan zal je zien dat sommige dagen eenvoudigweg onmogelijk zijn (of bij zonsopgang wegrijden en tegen de avond aankomen…
Verdiep je eens in Arches en met name Canyonlands. Als je wel 2 dagen uitrekt voor de Grand Canyon, maar de regio Moab eigenlijk wil overslaan zou ik jullie aanraden je nog eens goed in de parken te verdiepen.
Wij hebben ooit ook geprobeerd om zowel de westkust, Yosemite, de rode stenen van Utah en Yellowstone te combineren in 1 reis. Dat is ons nooit gelukt. Daarom gaan we nu voor de derde keer die kant op, steeds een keuze gemaakt wat wel en niet haalbaar was. Wat jullie proberen lijkt niet de beste keuze…. Maar, 2024 is nog een eind weg, dus de plannen kunnen natuurlijk nog aangepast worden…. :)
MatthioP
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jun 2023, 19:50

Re: Camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024

Bericht door MatthioP »

Bedankt voor beide reacties alvast.

We zijn aan de begindagen niet realistisch begonnen inderdaad.
Om dag 2 en 3 goed te krijgen zou je al bijna 2 extra dagen/nachten nodig hebben in die regio als ik het goed zie? of 1 extra dag en de kustroute eruitlaten?

@paulr We hebben de google reistijden gebruikt, maar hebben er inderdaad geen extra's bijgerekend.
Waar zou je de extra 2 dagen die we nog hadden gebruiken? Welk deel van de route raad je aan om te laten vallen?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42059
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Die eerste dagen zijn inderdaad druk maar verder is het goed te doen. Rondom Page en de Grand Canyon is het zelfs wat ruim. Arches en Canyonlands NP trekken jullie niet aan? Waarom dan via Moab rijden? Kijk eens naar de UT12 en Capitol Reef.
Het is goed om aan te geven waar jullie interesses liggen. Willen jullie veel gaan wandelen in de parken? Ik denk dat hoe dan ook een extra dag Yosemite niet gek is zodat je niet alleen tijd hebt voor de vallei maar ook voor de Mariposa Grove en Glacier Point.
En zoals al gevraagd: willen jullie SF niet bezoeken?
En waar is die 16.30 uur op gebaseerd? Als je dan pas bij camperverhuurder bent ga je die dag niet veel meer doen. Met 1 extra dag heb je al veel meer ruimte.

Marianne
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 651
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Elendan »

Aan de grootte van de camper zijn we ook nog niet uit. Salt Lake City blijkt ook bij sommige campersaanbieders ook niet te lukken om de camper terug in te leveren.
Ik heb even gezocht wat het kost om een camper te huren, voor die periode en met de genoemde plaatsen, huren kan wel. Geen probleem, maar kosten komen op $400 voor het inleveren op de andere locatie. Ik kom een totaal bedrag tegen van € 7.381,- alles inclusief voor een C21 en € 7.500 voor C25. Ik zou voor de C30 gaan als je met z'n drieën bent, maar dan betaal je € 7.715,-.

Het is dus een afweging wat voor jullie betaalbaar is en of je met zo'n grootte camper wilt rijden. Overigens is het rijden daar veel eenvoudiger dan hier in Europa, omdat alles ruimer is opgezet.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42059
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Hou er wel rekening mee dat het met een grote camper lastiger zal zijn om een plaats te vinden op sommige campings.
Ik weet niet of een camper een must is, auto met tent is goedkoper en geeft je meer flexibiliteit.

Marianne
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door BonnyR »

@Elendan het verbaast mij dat de C 30 duurder uitkomt. Meestal waren die in verhouding net iets goedkoper.

Grote camper is zoals Marianne zegt stuk onhandiger met parkeren. Kan het weten bijna altijd C30 gehad. En vergeet niet wat dat bakkie drinkt...kolkt zo weg als door de afvoer.

SF is echt de moeite waard, tenzij je echt niet van steden houdt. Ook Las Vegas is ook als het maarvoor 1x gewoon fun en je ogen uitkijken daar. Even naar Fremont street ook leuk.

Boodschappen doen kost, is mijn ervaring best veel tijd, vooral als je met 4 man tegelijk gaat. Iemand alleen met een lijstje naar binnen sturen scheelt tijd 🤣

Als je echt extra tijd wilt hebben op de eerste dag kun je een ' early bird' overwegen.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Corv
Amerikakenner
Berichten: 661
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Corv »

De usa is een rv land, heb op de verschillende reizen nog nooit meegemaakt dat je een rv niet kan parkeren op een camping. Zeker niet de class tot C30/A die wij hier in nl huren, meeste campings hebben plaatsen voor de grote diesel pushers waar veel Amerikanen mee rijden, misschien een uitzondering daargelaten. Maar geen plaats voor een C30, lijkt me sterk. En qua verbruik, zo'n beetje alle rentals zijn gebouwd op een chassis met dezelfde Ford V8/10 motor.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door BonnyR »

Denk dat de meeste campings inderdaad meevalt, maar in de parken zelf op de view points kan het in het hoogseizoen echt moeilijk zijn.

@Corv wist niet dat de grote en de kleine bak kwa verbruik niet veel uitmaakt.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Corv
Amerikakenner
Berichten: 661
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Corv »

@BonnyR

Er hangt een meter of 2 meer kunstof achteraan mbt c25/31, qua verbruik zal het weinig uitmaken .
Laatst gewijzigd door Corv op 15 jun 2023, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 661
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Corv »

Bijvoorbeeld Roadbear geeft aan 25/35 liter per 100km. Zowel voor de C25 als de C29/31.
MatthioP
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jun 2023, 19:50

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door MatthioP »

Martin & Marianne schreef:
15 jun 2023, 09:31
Die eerste dagen zijn inderdaad druk maar verder is het goed te doen. Rondom Page en de Grand Canyon is het zelfs wat ruim. Arches en Canyonlands NP trekken jullie niet aan? Waarom dan via Moab rijden? Kijk eens naar de UT12 en Capitol Reef.
Het is goed om aan te geven waar jullie interesses liggen. Willen jullie veel gaan wandelen in de parken? Ik denk dat hoe dan ook een extra dag Yosemite niet gek is zodat je niet alleen tijd hebt voor de vallei maar ook voor de Mariposa Grove en Glacier Point.
En zoals al gevraagd: willen jullie SF niet bezoeken?
En waar is die 16.30 uur op gebaseerd? Als je dan pas bij camperverhuurder bent ga je die dag niet veel meer doen. Met 1 extra dag heb je al veel meer ruimte.
Zoals eerder de suggestie kwam moeten we ons wat meer verdiepen in Arches en Canyonlands, de reden dat we langs Moab gaan is omdat we een reisverslag gezien hadden die na bryce canyon/page/grand canyon richting Antelope island en zo naar Yellowstone reden. Wij wilden graag nog Monument Valley doen, dan waren er 2 opties of helemaal terug langs waar we al geweest waren of langs Moab.

We willen allesinds graag gaan wandelen of andere activiteiten doen in de parken, zoals vb fietsen in Zion en Angels Landing in Zion. Bij Grand Cayon de helikoptervlucht en de desert view road rijden. We zouden ook graag ergens gaan zwemmen (niet in een zwembad).

We zullen dan inderdaad een dag extra SF nemen om te beginnen. Dus eerder zoiets:
Dag 1 (23 juli): Amsterdam – San Francisco (ochtendvlucht)
Dag 2 (24 juli): San Francisco -
Dag 3 (25 juli): SF - Carmel by the sea
Dag 4 (26 juli): Carmel by the sea -een stuk highway 1 - Yosemite National Park (=> hier zal waarschijnlijk nog een extra dag tussenmoeten of kan dit lukken? We hebben de excel nog niet kunnen maken).
We kijken momenteel een beetje naar deze route nu voor het SF tot aan Moab: https://www.reisjevrij.nl/rondreizen/ca ... /#reacties

De 16u30 was beetje gebaseerd omdat we pas in de namiddag de camper kan ophalen, tenzij je een early bird hebt, en dan moet je nog wachten soms, en dan hadden vooraf beetje rustigere tijd.
MatthioP
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jun 2023, 19:50

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door MatthioP »

Bedankt voor de info ivm de campers, dit was inderdaad waar we wat over twijfelden, de grootte en plaats vinden.
Met een camper kan je ook niet overal passeren dachten we gelezen te hebben? Er was een route waar je niet onderdoor kan met camper en je moet omrijden?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42059
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

@Corv Ik zeg niet dat er geen plaatsen zijn voor grotere campings maar in bijvoorbeeld Yellowstone zijn er veel plaatsen die maar geschikt zijn tot max 22 ft. Je hebt gewoon minder keus met een 30 ft.

@MatthioP Volgens mij zijn er geen restricties op jullie route.

Van de kust naar Yosemite in 1 dag kan prima. Kijk daarvoor eens in ons 2019 verslag. En zie ons 2017-verslag voor een route via Capitol Reef naar Yellowstone.
Je kunt dan na Las Vegas eerst naar de Grand Canyon gaan, dan MV, Page, Zion, Bryce en dan Capitol Reef.

Marianne
Corv
Amerikakenner
Berichten: 661
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Corv »

@Martin & Marianne

Idd, wat ik zeg, er zijn uitzonderingen. Maar ik ging er van uit dat vraagsteller met 3 volwassenen in een rv ging reizen, geen B class camper.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 661
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Corv »

MatthioP schreef:
15 jun 2023, 19:06

Met een camper kan je ook niet overal passeren dachten we gelezen te hebben? Er was een route waar je niet onderdoor kan met camper en je moet omrijden?
De meeste campers hebben een gele sticker op het voorraam met de hoogte, meestal 13f6. Voor de zekerheid zou ik dat invoeren in de navigatie.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door paulr »

Qua verbruik is het allemaal hetzelfde, of je moet inderdaad voor een heel kleintje gaan. Dat geldt ook voor de sites in de parken. Ook hier zijn er inderdaad ((veel)meer plekken tot zeg 23ft. Daarboven zul je dus snel meten reserveren. Op al onze reizen is dat gelukt met een c30. Wij namen de afgelopen jaren zelfs een C30 met z’n 2-en omdat we dan niks hoeven om te bouwen en/of dat we echt een aparte slaapkamer hebben. Vaak ook douche en toilet apart ipv in 1 ruimte. Parkeerplaatsen in de parken is sowieso een probleem met een camper, ongeacht grootte. Afgelopen jaar viel het overigens goed mee: altijd overal parkeerplek gehad (en we reisden met zelfs 2 x c30). Met 3 man/vrienden zou ik dus de grootste pakken….
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Marcopstal »

Martin & Marianne schreef:
15 jun 2023, 19:25
Van de kust naar Yosemite in 1 dag kan prima.
Klopt, die rit is op zich best te doen. Vanuit Carmel met een camper ga ik uit van 5 uur rijden.
Probleem zie ik als je die dag ook de kust zelf wil doen en minstens een flink stuk van de kustroute wil rijden (of het ganse stuk van Monterey naar Morro Bay) en dan nog naar Yosemite. Dat lijkt me dan weer wat te veel van het goede.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42059
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis MatthioP: camperreis San Francisco - Salt Lake City zomer 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Ja, je hebt gelijk.
Misschien is het sowieso handig om die dag niet naar de vallei te rijden maar tot aan Oakhurst of Wawona. Wij deden dat in 2019 vanuit Big Sur. Zie daarvoor ons reisverslag.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer