Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

We zijn inmiddels al weer wat maandjes en veel routes verder.
Er zijn nog geen tickets geboekt, maar wel wat campings. En de lodge in Big Bend NP.

We laten Dallas vallen (tenzij dat voor de tickets gunstiger is), net als Santa Fe.
De huidige opzet ziet er zo uit:

2-apr Amsterdam - Houston
3-apr Houston
4-apr Houston - Brazos Bend State Park
5-apr Brazos Bend State Park - San Antonio
6-apr San Antonio - San Antonio / Hill Country
7-apr San Antonio / Hill Country - Kerrville
8-apr Kerrville
9-apr Kerrville - Big Bend NP
10-apr Big Bend NP
11-apr Big Bend NP
12-apr Big Bend NP - Fort Davis
13-apr Fort Davis
14-apr Fort Davis - Carlsbad
15-apr Carlsbad - Alamogordo (Carlsbad Caverns)
16-apr Alamogordo
17-apr Alamogordo - City of Rocks (camping geboekt)
18-apr City of Rocks - Silver City
19-apr Silver City - Chiricahua National Monument (camping geboekt)
20-apr Chiricahua National Monument
21-apr Chiricahua National Monument - Tucson (Catalina SP?)
22-apr Tucson
23-apr Tucson - Lost Dutchman State Park
24-apr Lost Dutchman State Park - Holbrook (Tonto NM)
25-apr Holbrook - Flagstaff (Petrified Forest)
26-apr Flagstaff (Sedona)
27-apr Flagstaff - Grand Canyon South Rim
28-apr Grand Canyon South Rim (of naar Page als we inloten voor de Wave)
29-apr Grand Canyon South Rim - St George? / Zion
30-apr St George? / Zion - St George
1-mei St George - Valley of Fire (camping geboekt)
2-mei Valley of Fire - Las Vegas
3-mei Las Vegas
4-mei Las Vegas - Amsterdam

Als we inloten voor de Wave gaan we nog wat schuiven op het laatste stuk.
Begin- en einddatum kunnen ook nog veranderen.
Nog tips? Do's of don'ts?

Marianne
Iseut
Amerika-ontdekker
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jul 2017, 17:40
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Iseut »

Mooie plannen hoor! Ik vond Petrified Forest NP zeer de moeite. Vanaf Lost Dutchman SP is het misschien minder logisch op de route, maar wij zijn daarna doorgereden naar Homolovi SP bij Winslow. Vond ik een heel leuk SP om een nachtje te camperen.

De Phantom Ranch zou ik in de gaten houden. Toen wij er een paar jaar geleden waren heb ik de site tijdens de reis in de gaten gehouden en er waren toch best regelmatig annuleringen. Je moet ook behoorlijk fit zijn voor de tocht, dus een verzwikte enkel kan voor iemand al een showstopper zijn voor de overnachting.

Gr. Iseut
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Dude »

Martin & Marianne schreef:
29 okt 2023, 14:48
We zijn inmiddels al weer wat maandjes en veel routes verder.

<knip>

18-apr City of Rocks - Silver City
19-apr Silver City - Chiricahua National Monument (camping geboekt)
20-apr Chiricahua National Monument
21-apr Chiricahua National Monument - Tucson (Catalina SP?)
22-apr Tucson
23-apr Tucson
- Lost Dutchman State Park
24-apr Lost Dutchman State Park - Holbrook (Tonto NM)

<knip>


Nog tips? Do's of don'ts?

Marianne
Eindelijk het diepe zuidwesten, na zoveel jaren !! :wink:

Vreemd, ik zie geen bezoekje aan Dude gepland ?? :dontknow:
Altijd welkom natuurlijk voor een drankje of een hapje :thumbup: :D
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Haha Bart, ja, eindelijk! En een meeting staat zeker in onze planning!

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

@Iseut
We houden de Phantom ranch in de gaten, maar ik vrees dat de GC toch wat te hoog (diep) gegrepen is voor ons.
Voor Petrified Forest zal ik eens kijken of we alles op de middag dat we daar aankomen kunnen doen. Hoeveel tijd denk je dat we daar nodig hebben?

Marianne
Iseut
Amerika-ontdekker
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jul 2017, 17:40
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Iseut »

Wij hebben de overnachting in de Phantom Ranch destijds ook niet gedaan omdat mijn man het niet zag zitten om gescheiden op slaapzaal te slapen (want die plekjes waren vrij gekomen en helaas geen cabin). Maar wij hebben zowel een stuk van de Bright Angel Trail als een stuk van de South Kaibab Trail gelopen en vonden dat goed te doen, wel met wandelstokken. Maar het is inderdaad heel pittig dalen en vervolgens weer heel pittig klimmen.

In Petrified Forest NP hebben wij zeker 4 uur doorgebracht. Het is steeds een stukje rijden en uitstappen op een uitzichtpunt of een kort stukje lopen en dan weer verder rijden.
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door gera_r »

Martin & Marianne schreef:
29 okt 2023, 14:48

10-apr Big Bend NP
11-apr Big Bend NP
12-apr Big Bend NP - Fort Davis

Als jullie op 12 april weggaan uit Big Bend, komen wij precies aan... :shock:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door roelb »

Martin & Marianne schreef:
29 okt 2023, 14:48
6-apr San Antonio - San Antonio / Hill Country
7-apr San Antonio / Hill Country - Kerrville


San Antonio is een verassend leukere stad dan je op het eerste gezicht zou denken. Zeker de moeite waard om een middag en avond vrij te houden om de Alamo te bezoeken, het boottochtje bij de riverwalk te doen en de rest van de avond op een terras neer te strijken op diezelfde riverwalk met een Margarita. Vanuit Kerrville tot aan Big Bend is een eindje rijden.

Als je nog geen accommodatie hebt dan wordt het wel lastig in dat gebied. Ik heb zelf een hotelkamer in Dallas voor de nacht van 7 op 8 april, maar ben al maanden aan het proberen om westelijk van San Antonio te verblijven, maar het is vol en wat er beschikbaar is is extreem duur (een Doubletree die meer dan $3000 vraagt, dat soort dingen).

Martin & Marianne schreef:
29 okt 2023, 14:48
12-apr Big Bend NP - Fort Davis
13-apr Fort Davis
14-apr Fort Davis - Carlsbad
In Fort Davis is niet heel veel te doen. Het state park is klein, en de meest interessante hike (Limpia Creek) was twee weken geleden in ieder geval afgesloten. Of dat volgend jaar ook nog zo is weet ik natuurlijk niet. Het fort zelf is hooguit interessant om een uurtje doorheen te wandelen, maar goed, dat is wellicht persoonlijk.. Ikzelf zou er in ieder geval niet de nacht doorbrengen, hooguit een tussenstopje doen. Er is ook echt helemaal niets in Fort Davis. Misschien slimmer om in Alpine te gaan slapen. Daar kun je 's avonds nog een leuke korte hike de heuvel bij het college oplopen naar de befaamde "desk". Leuke avondwandeling met mooi uitzicht over het stadje en de omgeving.

Martin & Marianne schreef:
29 okt 2023, 14:48
15-apr Carlsbad - Alamogordo (Carlsbad Caverns)
16-apr Alamogordo
17-apr Alamogordo - City of Rocks (camping geboekt)
Plan in ieder geval een avondmoment om tijdens zonsondergang bij de caverns te zijn en de bat flight te zien. Dat zou ik in dit schema dus op de 14e doen. Op de 15e zou je dan 's ochtends de grotten zelf in kunnen en dan doorrijden. Als je een ranger led walk wil in de niet publieke delen van de grotten moet je ver vooraf resereren op recreation.gov, of om 8 uur 's ochtends in het visitor center staan.

Vergeet Guadelupe mountains niet! Erg mooi, zeker de hike in McKittrick canyon. En als je dan toch die kant op rijdt, waarom niet een nachtje in El Paso en een korte (wandel)excursie naar Mexico? Er is een amerikaan die excursies van een uur of 3 tot 4 doet vanuit El Paso naar Juarez (Rich Wright, even googlen en mailen). Uiteraard kun je gewoon zelf de brug over wandelen, een rondje over de Mercado's doen, wat Guccci en Luis Viuton rommel bekijken en een margarita drinken. Steek wel wat US quarters of dimes in je zak, die heb je weer nodig (40ct pp) als je terug gaat naar de US. Op de heenweg heb je 50ct nodig. In Juarez kun je overal met US$ betalen.

White Sands is vervolgens zeker de moeite waard. Als je de hike achterin het park doet kun je er een ruime halve dag doorbrengen. maar buiten dat en een bezoekje aan een van de twee pistachio-nut bedrijven is er rond Alamogordo verder niet veel te doen. Wat wel een erg mooi gebied is maar niet in je planning staat zijn de bergen rond Ruidoso. Leuke hikes ook, en letterlijk een oase in de woestijn.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door jojostravelusa »

Bij Alamagordo kun je ook nog naar het New Mexico of Space History Museum. Wij mochten er toen gratis in, want de kassière had geen zin om naar de kassa te gaan. Kwam op de terugweg wel. Toen we aan het eind dus bij de kassa stonden, zei ze dat we een freebee kregen. Nooit weg :wink:
Het ziet ernaaruit dat het nu wel wat uitgebreider is dan toen en dat kan geen kwaad. Het had wel een update nodig. Toch vonden we het best een leuke stop. Zeker voor die prijs :lol:
https://www.nmspacemuseum.org/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Roel, dank voor de tips. Ik denk dat we Davis Mountains dan even moeten heroverwegen. We hadden daar de mooie Indian lodge op het oog maar die is nu ook niet open. We kunnen dan wat meer tijd uittrekken voor Guadalupe Mountains.
San Antonio is inderdaad prijzig, zeker als je in het centrum zit. Daarbuiten valt het wel mee, maar wel goed om dat ook tijdig vast te leggen.
De vleermuizen zijn er waarschijnlijk niet meer als wij er zijn maar dat houden we in de gaten.
En ja, die ranger tours zitten direct vol zodra ze gereserveerd kunnen worden hebben we al gezien, hopelijk lukt dat.

Alamogordo moet ook nog maar eens bekeken worden. Voor White Sands plannen we een middag/avond en de volgende ochtend. Eens even kijken of dat museum iets is.

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door hemmie »

Wij vonden zowel Davis Mountains en Fort Davis samen toch wel een prima gevulde dag, al reden we eind van die dag wel nog tot Alpine (Indian Lodge had geen 2e nacht beschikbaar). Ook kun je vanuit daar het McDonald Observatory bezoeken (en hopelijk dan met beter weer dan wij.

Volgens mij is april idd net te vroeg voor vleermuizen.
Space museum in Alamogordo vonden wij leuk.
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door roelb »

Martin & Marianne schreef:
01 nov 2023, 09:33
San Antonio is inderdaad prijzig, zeker als je in het centrum zit. Daarbuiten valt het wel mee, maar wel goed om dat ook tijdig vast te leggen.
Ik zou wel ergens op wandelafstand van de riverwalk verblijven.. Er zijn daar ook genoeg meer betaalbare hotels.

Zelf laatst in het Emily Morgan gezeten. Niet de goedkoopste, maar ook zeker niet heel duur voor een hotel op die locatie.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door roelb »

hemmie schreef:
01 nov 2023, 13:15
Ook kun je vanuit daar het McDonald Observatory bezoeken (en hopelijk dan met beter weer dan wij.
Dat moet in dit schema dan wel op de 13e, want op zondag en maandag is die observatory dicht (ik dacht er een paar weken geleden ook naartoe te gaan, maar helaas..)
Volgens mij is april idd net te vroeg voor vleermuizen.
Seizoen is april-oktober, dus het kan wel. Twee weken geleden waren ze er nog. Maar wanneer ze weggaan of terugkomen weet uiteraard niemand vooraf.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door hemmie »

Het bat flight program begint pas eind mei
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door roelb »

Dat is het georganiseerde praatje van de ranger, als tijdvulling voordat ze beginnen te vliegen. Is vooraal een q-and-a voor kinderen.

Van de NPS website:
If you are here before late May, you are welcome to watch the bats exit the cavern nightly at the outdoor Bat Flight Amphitheater from the time they return from migration (usually mid-to-late April) until the Bat Flight Program begins Memorial Day weekend.
Het enige verschil met het officiele programma is dus dat er geen praatje is van een ranger. Maar ik vermoed dat er wel gewoon een ranger aanwezig zal zijn om te voorkomen dat mensen gaan filmen en foto's gaan nemen, dus ik zie het verschil niet zo met het "programma" vanaf eind mei. Zoveel had die ranger nu ook niet te vertellen...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door roelb »

Trouwens alvast een eclipse-voorproefje:
20231014_104135.jpg
20231014_104135.jpg (54.76 KiB) 1085 keer bekeken
Dit was de annular eclipse twee weken geleden (foto genomen met telefoon en met de hand voorgehouden eclipsbril, dus niet al te best, maar goed..). Genomen vanuit Bottomless lake SP, NM.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door jojostravelusa »

Voor Petrified Forest zou ik inderdaad tenminste een halve dag aanhouden. Wij hebben in 2018 niet alle wandelingen gedaan die we best hadden gewild, want het stormde enorm. Maar niettemin was het prachtig. Wij gingen van El Morro, ook een aanrader trouwens, naar Holbrook via Petrified Forest.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 651
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Elendan »

En Walnut Canyon ook leuk onderweg van of naar Petrified Forrest hebben we in 2022 aangedaan. En bij El Morro ligt dan ook nog El Malpais National Monument. Jullie gaan weer tijd tekort komen ;)
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Het is wat onhandig dat wij vanuit het zuidwesten komen als we naar Petrified Forest gaan; aanrijden vanuit het oosten was handiger geweest. We kunnen het beste in Holbrook overnachten lijkt me, dan kunnen we of de middag ervoor of de volgende dag naar het park. Of beide.

Walnut Canyon staat al op onze detail-planning maar we gaan zeker tijd tekort komen!

@roelb Die gedeeltelijke eclips geeft eigenlijk mooiere foto's dan de volledige eclips. Maar een volledige verduistering is wel een heel andere ervaring denk ik.

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door jojostravelusa »

En wat verderop Sunset Crater Volcano NM.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer