Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Volgend jaar zal het vijf jaar geleden zijn dat we voor het laatst naar Amerika zijn geweest, hoog tijd om dan weer eens die kant op te gaan. Aanleiding c.q. excuus is de totale zonsverduistering van 8 april 2024. In 2017 hebben we zoiets ook meegemaakt en dat vonden we heel bijzonder. Na bestudering van de route die de zon van plan is te nemen en van de tabellen met de kans op onbewolkt weer hebben we gekozen voor Texas en wel voor een plek (Kerrville) in de Hill Country.

Omdat de zonsverduistering van ruim vier minuten wat kort is om daarvoor alleen heen en weer naar Amerika te vliegen, knopen we er een rondreis van ruim vier weken aan vast, te beginnen in Texas en daarvandaan richting New Mexico, een voor ons grotendeels onbekend gebied. Om een rondreis te plannen door de westelijke staten als Californië, Arizona, Nevada en Utah hoeven we niet op een kaart te kijken, maar dit is ‘different cook’ voor ons. Na het nodige puzzelen is er als eerste opzet de volgende reis uit gekomen. Naast de plaatsen heb ik tussen haakjes ook de te rijden afstand in mijlen volgens Google Maps aangegeven en de daarvoor benodigde tijdsduur (afgerond). Het zijn namelijk soms best wel grote afstanden waardoor er minder tijd resteert voor de ‘attracties’ die we onderweg of ter plaatse willen bekijken. Zie hier onze voorlopige planning.

1 april: Amsterdam – Dallas
2 april: Dallas – Forth Worth; (45 mijl; 1 uur rijden; 6th Floor museum Dallas; Fort Worth)
3 april: Forth Worth – Houston; (350 mijl; 5,5 uur rijden; onderweg Dinosaur Valley State Park?)
4 april: Houston (Space Center; Museum of Fine Art)
5 april: Houston – San Antonio; (250 mijl; 4 uur; onderweg Brazos Bend SP?, Palmetto SP?)
6 april: San Antonio (The Alamo; Riverwalk)
7 april: San Antonio – Kerrville; (150 mijl; 3 uur; via Lyndon B. Johnson Ranch? Enchanted Rock?)
8 april: Kerrville (zonsverduistering)
9 april: Kerrville - Big Bend NP; (400 mijl; 7 uur; lange reisdag)
10 april: Big Bend NP; (Chisos Basin area + Rio Grande deel)
11 april: Big Bend NP; (Ross Maxwell Scenic Drive deel)
12 april: Big Bend NP – Fort Davis; (180 mijl; 4 uur; Big Bend Ranch SP; Fort Davis SP)
13 april: Fort Davis – Carlsbad; (220 mijl; 4 uur; Guadaloupe NP? (kort bezoek) en Carlsbad Cavern NP)
14 april: Carlsbad – Santa Fe; (300 mijl; 5 uur; Kings Palace Tour in Carlsbad Cavern NP; Roswell)
15 april: Santa Fe; (Kasha-Katuwe Tent Rocks NM (75 mijl heen en weer); Old Santa Fe)
16 april: Santa Fe; (Bandelier NM; 90 mijl heen en weer)
17 april: Santa Fe – Alamogordo; (300 mijl; 5 uur; Lincoln History Site?; Three River Petroglyph Site?)
18 april: Alamogordo; (White Sands NM)
19 april: Alamogordo – City of Rocks SP; (150 mijl; 4 uur; Museum of Space History; City of Rocks SP)
20 april: City of Rocks SP – Chiricahua NM; (250 mijl; 6 uur; via Gliff Dwellings NM)
21 april: Chiricahua NM
22 april: Chiricahua NM – Tucson; (150 mijl; 3 uur; Tombstone; Saguaro NP East)
23 april: Tucson; (Arizona-Sonora Desert museum; Saguaro NP West; San Xavier Mission.; Pima Air & Space museum?)
24 april: Tucson – Lost Dutchman SP; (135 mijl; 3 uur; Goldfield Ghost Town?; Lost Dutchman SP)
25 april: Lost Dutchman SP – Holbrook; (225 mijl; 4 uur; Tonto NM?; Tonto Natural Bridge SP?)
26 april: Holbrook – Flagstaff; (140 mijl; 2,5 uur; Petrifried Forest NP; Barringer crater Winslow?)
27 april: Flagstaf – Grand Canyon NP; (125 mijl; 3 uur; Walnut Crater NM; Sunset Crater; Wupkati NM)
28 april: Grand Canyon NP; ( Bright Angel trail tot 3-Mile Resthouse en hopelijk weer terug; 4 tot 6 uur.)
29 april: Grand Canyon NP - Overton; (325 mijl; 6 uur; Seligman; Hoover Dam?; Lake Mead)
30 april: Overton - Las Vegas; (100 mijl; 2 uur; Valley of Fire SP; White Domes Trail; Fire Wave Trail mits niet te warm)
1 mei: Las Vegas; (‘s morgens nog Red Rock Canyon Sp; Calico Tanks Trail)
2 mei: Las Vegas – Amsterdam

We hebben nog wel de nodige twijfels over de route, bijvoorbeeld over het deel in Texas. Kennen we absoluut niet. Het 6th-floormuseum in Dallas is iets wat ik wel wil zien. Het lijkt mij historisch gezien interessant; het Space Center in Houston ook vanwege de ruimtegeschiedenis en het Museum of Fine Art vanwege de Poppy Corn van Kees van Dongen (die hangt bij ons thuis; oké, een kopie; het origineel hangt in het Museum of Fine Art). San Antonio lijkt mij de mooiste stad van Texas en de Hill Country het mooiste gebied. Maar verder? We zouden bijvoorbeeld ook op Houston kunnen aanvliegen. Dan wordt het Houston -> Dallas –> San Antonio. Is rijden van Dallas naar San Antonio mooier dan rijden van Houston naar San Antonio? We zouden Dallas eventueel ook over kunnen slaan.

Het kan overigens heel goed zijn dat onze reservering in Kerrville vervalt. In dat geval is het plan om de zonsverduistering in Del Rio te bekijken, op de grens met Mexico. Weliswaar 1 minuut minder zonsverduistering dan in Kerrville (ruim 3 minuten versus ruim 4 minuten) maar het is wel de plaats met de kleinste kans op bewolking in Amerika en het ligt 150 mijl dichter bij Big Bend NP. We hebben daarom ook al in Del Rio een motel als back up gereserveerd. In dat geval wordt de route in Texas anders en moeten we van San Antonio naar Del Rio, al dan niet via Hill Country .

Verder vragen we ons aan de ene kant af of we niet te veel in New Mexico willen doen - de uitstap naar Santa Fe geeft bijvoorbeeld een beetje een rare kronkel in de route (en het Kasha-Katuwe Tent Rocks NM is al drie jaar gesloten; onduidelijk wanneer dat weer open gaat), maar aan de andere kant: zien we in New Mexico misschien pareltjes over het hoofd?

Een ander punt zijn de overnachtingen, vanaf 19 april willen we eventueel zo’n 7 tot 10 dagen kamperen in New Mexico met een tent. Is dat bij normale omstandigheden goed te doen in die tijd van het jaar? Iemand ervaring mee in april?

(Over overnachtingen gesproken, ik zag dat je in hotel Pasiono in Marfa, vlakbij Fort Davis, je voor $270 inclusief taxes kan overnachten in de kamer waar James Dean verbleef tijdens de filmopnames van ‘Giant’ in 1955. Een groot deel van de buitenopnames vond plaats in en om Marfa. Dertig dagen na de opnames overleed hij maar dat lag niet aan de kamer. De verleiding is groot om in die kamer te overnachten maar ik denk dat het we toch maar niet doen.)

Enfin, nog 10 maanden voorbereiding te gaan. Sorry voor het lange verhaal. Tips zijn welkom.

Martin
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Felicitas »

Mooie plannen! Geen adviezen, maar ik ben wel heel benieuwd hoe jullie Texas en New Mexico ervaren. Staat ook nog op ons lijstje om een keer te bezoeken. Veel plezier met de voorpret.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Pete.Z »

San Antonio is zeker de moeite, 2 dagen krijg je daar wel vol met de riverwalk en de Alamo.
Op je route liggen ook nog Austin en Waco, beide ook een bezoek waard, ik zou daar persoonlijk de dagen Santa-Fe voor inwisselen.

In Waco is het Dr.Pepper museum best leuk om te doen, maar zeker ook de Texas Ranger Hall of Fame.
Austin ben ik wat minder bekend mee, wij komen daar weleens een dag bij vrienden, en dan zien we voornamelijk restaurants en bars van binnen….
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Elendan »

Mooie plannen en lekker veel tijd ook. Dit voorjaar zijn we voor het eerst door Texas gereden en vorig jaar hebben we New Mexico en Zuid Arizona gedaan. De meeste 'grote' bezienswaardigheden heb je al wel in de route staan.

Hill Country is erg leuk, we waren onder andere in Bandera en Boerne, erg leuke plaatsjes. De 'grote' steden in Texas hebben we overgeslagen, voor ons te veel stad en te weinig natuur in de route, omdat we New Orleans, Memphis en Nashville ook al hadden aangedaan.

Sante Fe is een leuke plaats om te bezoeken, maar daardoor wel een beetje twee lange rijdagen van veel km's als je vervolgens weer naar White Sands gaat. Als jullie nog vaker gaan, dan misschien in een route vanuit Denver opnemen?

Hoe graag ik ook een goed advies wil geven (dat doen jullie namelijk ook altijd voor ieder forumlid) ik vind het lastig om advies te geven vanwege de afstand, omdat wij zelf met camper reizen en liever geen lange dagen maken en interstates verafschuwen. Ook al ontkom je er soms niet aan.

Ik denk dat je in Texas zelf en tussen Big Bend en White Sands ook wel enkele stops meer kunt inplannen nu je toch die kant uit gaat. Ik zou dan de state parken van Texas voorrang geven boven Sante Fe. Je kunt ook even in onze reisverslagen van 2023 en 2022 kijken of er nog dingen in staan die jullie aanspreken. We houden van de kleinere stops en plaatsjes onderweg.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
dirkmuis
Amerikakenner
Berichten: 540
Lid geworden op: 26 mei 2009, 22:08
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door dirkmuis »

Ik ga deze zeker even volgen. Wij hebben hetzelfde idee. Na een paar jaar weggeweest in 2024 weer die kant op. Het westen al vaak geweest, dus op zoek naar een alternatief. Dit zou er 1 kunnen zijn (net als Yellowstone).
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Coyote »

Leuke plannen Martin en Marianne! :thumbup:

Ik weet niet wat jullie inmiddels allemaal al bezocht hebben (of nog een keer willen bezoeken) dus ik noem enkele bezienswaardigheden op jullie route die ik persoonlijk leuk vind. Wellicht is het interessant voor jullie.
Martin & Marianne schreef:
31 mei 2023, 22:53
2 april: Dallas – Forth Worth; (45 mijl; 1 uur rijden; 6th Floor museum Dallas; Fort Worth)
3 april: Forth Worth – Houston; (350 mijl; 5,5 uur rijden; onderweg Dinosaur Valley State Park?)
Nabij Dallas, Parker, heb je Southfork Ranch van de beroemde serie Dallas waar jullie vroeger vast ook wel naar keken. :wink:

In Dallas zelf heb je nog het George W. Bush Presidential Center. Ongeacht je politieke voorkeur vind ik zulke bezoekjes altijd wel interessant. Heb naast naast George W. Bush inmiddels ook die van Ronald Reagan en Bill Clinton (2x) bezocht.

In Fort Worth kun je ook nog een bezoek brengen aan het Bureau of Engraving and Printing. Momenteel overigens gesloten maar wie weet volgend jaar wel weer open.

Ook nog in Fort Worth, de Forth Worth Water Gardens. Midden in de stad maar leuk voor een kort bezoekje. Parkeren kon in 2019 eenvoudig langs de weg naast het park.
Martin & Marianne schreef:
31 mei 2023, 22:53
14 april: Carlsbad – Santa Fe; (300 mijl; 5 uur; Kings Palace Tour in Carlsbad Cavern NP; Roswell)
15 april: Santa Fe; (Kasha-Katuwe Tent Rocks NM (75 mijl heen en weer); Old Santa Fe)
16 april: Santa Fe; (Bandelier NM; 90 mijl heen en weer)
17 april: Santa Fe – Alamogordo; (300 mijl; 5 uur; Lincoln History Site?; Three River Petroglyph Site?)
Dit stuk zou eerlijk gezegd niet mijn keuze zijn met 2x 300 mijl voor (hoofdzakelijk) Kasha-Katuwe Ten Rocks NM, al ben ik zelf ook niet vies wat wat extra mijlen. :wink: Overigens, absoluut de moeite waard, ben er inmiddels 2x geweest.

Mocht het volgend jaar nog steeds gesloten zijn zou je het stuk er ook uit kunnen laten. Enkele bezienswaardigheden zijn dan bijv.
- Roswell (mochten aliens jullie aanspreken), Valley of Fires, leuk voor een stop met een korte wandeling (kun je nog kamperen ook) en VLA (Very Large Array) nabij Socorro. Meerdere keren bezocht, blijf het prachtig vinden die grote schotels.
Martin & Marianne schreef:
31 mei 2023, 22:53
22 april: Chiricahua NM – Tucson; (150 mijl; 3 uur; Tombstone; Saguaro NP East)
23 april: Tucson; (Arizona-Sonora Desert museum; Saguaro NP West; San Xavier Mission.; Pima Air & Space museum?)
24 april: Tucson – Lost Dutchman SP; (135 mijl; 3 uur; Goldfield Ghost Town?; Lost Dutchman SP)
In 2012 heb ik in januari Sabino Canyon Recreation Area bezocht. Met de bus tot het einde gereden en vervolgens helemaal terug gelopen. Een prachtige wandeling.

Succes met de planning! 8)

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door michelly »

Mooie plannen! En wat leuk dat jullie ook met de tent gaan kamperen. Wij zijn er nooit in april geweest (wel in maart en augustus) maar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Waarom willen jullie in Texas niet kamperen? Met name Pedernales Falls vonden wij een mooie camping en ook Big Bend was mooi.
City of Rocks is zeker een goed idee om te kamperen. Ik weet zo uit m'n hoofd niet meer of daar voorzieningen zijn omdat wij hier met de camper waren.
Ik zie Lost Dutchman als overnachting staan. Wij kwamen hier (met de camper) voor een volle camping te staan en zijn toen uiteindelijk doorgereden naar Tortilla Flat wat achteraf gezien een prima camping was en heel mooi gelegen.
Misschien kun je nog wat inspiratie uit onze reizen van 2007, 2014, 2016 en 2023 halen.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Corv »

Ik zou in ieder geval de Carlsbad Caverns in de route opnemen. Een van de meest indrukwekkende dingen die ik ooit gezien heb. De rest van jullie route ga ik op mijn gemak doorlezen.
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4899
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Hinko »

Leuke plannen!
Wij gaan, als het goed is, 3 april naar het space Center om vervolgens langs de kust richting Del Rio te trekken.

Jullie Arizona en New Mexico route doen wij grotendeels in september.

In Santa Fe wil ik graag naar Meow Wolf.

Voor de rest heb je aardig goed van mijn plannen afgekeken.
Knap want niemand weet ze verder :wink:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door hemmie »

Persoonlijk vind ik uiteraard dat Texas er wat bekaaid vanaf komt😉.
Op 1 dag Nasa en Museum of Fine Arts lijkt me niet goed haalbaar, als je ze beide wil bezoeken heb je denk ik toch minstens een halve dag extra nodig.
In tegenstelling tot wat iemand hier zegt vind ik 1 dag voor SA prima, de Missions zijn nog wel leuk om te bezoeken, maar dat zou ook onderweg naar SA kunnen als je die dag tijd hebt.
Brazos Bend SP is een aanrader, maar niet echt op de route, dan ligt Palmetto gunstiger. Ik vond Palmetto mooier dan verwacht, maar uiteraard geen alligators.
De Lyndon B Johnson ranch vind ik niet zo bijzonder mee sinds de Texas White House dicht is. Enchanted Rock is zeker wel de moeite waard, en ik mis hier Pedernales SP. Er zijn in dat gebied nog wel meer mooie SP's. Austin sla je over zie ik, op zich is dat prima, maar het is wel echt anders dan de andere steden in Texas, en mooi gelegen, en de hoofdstad, dus als je er wel wat tijd voor kunt inplannen wel leuk.
Als je de route anders zou doen is tussen Dallas en Austin Waco Mammoth NM een bezoek waard.
Op 1 dag van Fort Davis naar Carlsvad en zowel Guadalupe als Carlsbad Caverns bezoeken lijkt me ambitieus, ook omdat er in Guadalupe weinig korte wandelingen zijn (al hebben wij er een leuke (korte) dag gehad met alleen korte wandelingen, we moeten nu de kinderen ouder zijn nodig eens terug). Ik zou overwegen Guadalupe over te slaan als je er niet meer tijd voor hebt.
Met meer tijd voor Texas kun je wat rustiger reizen, en wellicht de panhandle toevoegen (Palo Duro Canyon SP, Caprock Canyon SP).

Over NM: Kasha Katuwe is al jaren dicht, geen idee of die volgend jaar weer open is.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door jojostravelusa »

Ik denk dat ik ook meer tijd aan Texas zou besteden en in dit geval Santa Fé laten vallen. Dat laat zich makkelijker in een andere reis inpassen dan het zuiden van Texas. Wij hebben een deel gezien en gaan in april een ander stuk zien, dus we kunnen maar beperkt uit ervaring spreken. We vonden Palo Duro Canyon en Caprock Canyon ook heel mooi en je zou na Houston naar Austin en via Fredericksburg naar San Antonio kunnen gaan. Dan BIg Bend en met een slinger naar de Canyons. Je rijdt wel veel over the Plains en die zijn echt kaal en plat en ongelooflijk groot, maar Texas is groter dan Frankrijk, dus ontkom je er niet echt aan soms. Dan via Alamogordo en White Sands naar Tucson. Je kunt dan via de noordelijke kant, dus Silver City of de zuidelijke via Tombstone (daar waren we in 2014). Catalina SP is een mooie overnachting.
Jullie zijn al in de Grand Canyon geweest. Is het een optie om dat ook te laten vallen en bv. vanaf Phoenix terug te vliegen? Zijn jullie al eens in Petrified Forest geweest?
Je kunt natuurlijk ook, zoals wij in 2018 gedaan hebben, van Palo Duro naar Albuquerque en/of Santa Fé gaan en dan naar beneden naar Alamogordo. Wij zijn toen wel naar Las Vegas gegaan, zonder Grand Canyon, maar met Valley of Fire.
Wat vreselijk dat er altijd zoveel opties zijn :lol:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door hemmie »

Ik moet nog even aanvullen dat ik New Mexico geweldig vind en dat zou ik dus niet inkorten.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Dank voor alle reacties.

@Felicitas. Ja wij zijn ook wel benieuwd hoe het ons gaat bevallen. Meestal reizen wij in het late voorjaar, de zomer of in het najaar en lijkt ons deze streek dan te warm

@Pete.Z. Wij zijn meer van "natuur bekijken" dan van steden maar San Antonio lijkt ons wel aardig.
Ik begreep dat in het Texas Ranger Hall of Fame vooral veel oude vuurwapens te zien zijn. Niet direct mijn ding maar ik zal het eens bekijken.

@Elendan. De keuze is reuze. Zoveel te zien. Ik zag in één van jullie mooie reisverslagen de Very Large Area staan. Zoiets vind ik ook interessant maar ai, te ver buiten de route. We hebben er aan zitten denken om niet in Las Vegas te eindigen maar in Denver, maar voorlopig "afgewezen" omdat ik bang ben dat het wellicht eind april daar nog te koud is en te veel sneeuw onderweg.

@dirkmuis. Plannen is altijd leuk. Een bezoek aan Yellowstone is iets wat ik van harte kan aanbevelen!

@Coyote. Van Dallas naar Houston rijden is 5,5 uur rijden, dus heel veel tijd om dingen onderweg te doen is er niet. De Water Gardens in Forth Worth heb ik op ons lijstje gezet.
Het Kasha-Katuwe Ten Rocks NM bij Santa Fe is met Old Santa Fe de aanleiding om die kant op te gaan. Het is echter momenteel al meer dan drie jaar gesloten. Officieel nog steeds vanwege Covid maar ik zag een Amerikaans tv-programma over het NM waarin werd gezegd dat het nog steeds gesloten is omdat ze nog geen goede oplossing hebben om de bezoekersstroom (die is van 14.000 naar 140.000 gestegen in 20 jaar tijd) in goede banen te leiden. Als het volgend jaar nog steeds gesloten is, dan moeten we Santa Fe wellicht heroverwegen. Het is wel twee keer 300 mijl rijden.

@michelly. Elke keer als we iets willen weten over een bestemming, kijken we bij jullie verslagen om te zien of jullie er geweest zijn en elke keer blijken jullie er al geweest te zijn. Ik geloof niet dat we ergens geweest zijn waar jullie al niet eerder waren. Pedernales Falls SP staat ook op ons lijstje. We hebben zelfs overwogen om daar de zonsverduistering te bekijken, maar je kan daar pas zes maanden van te voren een camping reserveren. In Texas willen we naast Hill Country vooral wat steden bekijken - eigenlijk alleen maar wat historische zaken in die steden - en dan zitten we liever in een motel in de stad of aan de rand. (En wat ik zag van campings buiten de stad, zien ze er vooral stoffig uit.) Kamperen in de staatsparken in New Mexico lijkt ons wel leuk, maar misschien is het verstandig om die van te voren te reserveren als dat kan.

@Corv. De Carlsbad Caverns staan op ons lijstje. Je kan voor de Kings Palace Tour dertig dagen van te voren online reserveren. Ik heb er al eens naar gekeken. Om 4 uur gaat (momenteel) het systeem open. Om 1 over 4 is het uitverkocht. Yosemite-camping-achtige taferelen.

@Hinko. Goed reisroute. :clap: De Meow Wolf kende ik niet. Even op de site gekeken. Lijkt meer een spookhuis dan een kunstexpositie maar wel interessant.

@hemmie. Voor wat betreft dat bezoek aan het Space Center en het Museum of Fine Arts vroeg ik me al af of dat op één dag kan. Toevallig zag ik dat het museum op de dag dat wij in Houston zijn (donderdag) 's avonds tot 9 uur open is (en het is op donderdag ook nog eens gratis; Hollanders!)
De Lyndon B Johnson ranch had ik opgenomen omdat het min of meer langs de route ligt. Ik zal er me eens verder in verdiepen. Ik zag dat er een hoop staatsparken in Texas zijn. Moet ik me ook in verdiepen. Is het wat dat betreft beter om van Houston naar San Antonio te rijden of van Dallas naar San Antonio? Guadalupe staat niet echt op het programma. Lijkt me inderdaad te veel tijd kosten. Het idee was om heel even kort in het Visitor Center te kijken en wellicht een korte trail ter plekke te doen als die daar aanwezig is.

Ik durf het bijna niet richting jou te zeggen maar New Mexico spreekt me wat meer aan dan Texas, dus ik zat er zelfs aan te denken om één of twee dagen Texas op te offeren ten faveure van New Mexico, maar deze zin moet je direct vergeten. 8)

@jojostravelusa. New Mexico spreekt ons zoals net gezegd wat meer aan dan Texas, dus als we Santa Fé laten vallen denk ik dat we in New Mexico of in Arizona / Nevada wat meer tijd gaan besteden (in plaats van wat extra dagen in Texas). Bij de Grand Canyon zijn we inderdaad al een paar keer geweest, dus die hoeft niet zo nodig meer. De reden dat hij op het lijstje stond is dat april ons een goede tijd leek om er in af te dalen naar de Phantom Ranch, daar te overnachten en dan de volgende dag s morgens heel vroeg weer omhoog. Echter bij dit mooi plan had ik overzien dat de loterij voor een overnachting in de Phantom Ranch tegenwoordig 15 maanden van te voren is in plaats van 12 maanden. Oeps, foutje, de loterij dus gemist. Het plan is nu om om de Bright Angel Trail af te dalen tot het 3-miles punt en dan dezelfde dag weer omhoog. Pfff. Wellicht komt er later nog wat vrij in de Phantom Ranch. Misschien laten we de Grand Canyon zitten. Hangt ook af of we ingeloot worden voor the Wave. (De loterij daarvoor is in december; staat genoteerd!)

Het Petrifried Forest NP hebben we nog niet gezien en is iets wat we beslist willen zien, net zoals de White Sands. Dus die twee zaken blijven zeker in de planning. Terug vliegen vanaf Phoenix is een optie, maar we hebben voorlopig voor Las Vegas gekozen vanwege Valley of Fire. De laatste twee keer dat we in Valley of Fire waren, was het veel te warm was om er te wandelen. We hebben het daarom deze keer opnieuw in de planning opgenomen in de hoop dat het deze keer wel door kan gaan. Als dat ter plekke niet mogelijk blijkt, wordt het een dagje extra Las Vegas of wellicht Snow Canyon State Park.

@hemmie. "Ik moet nog even aanvullen dat ik New Mexico geweldig vind en dat zou ik dus niet inkorten."
Gelukkig, ik voel me nu wat minder bezwaard om te zeggen dat mijn voorkeur meer bij New Mexico dan bij Texas ligt. :wink:

Het blijft puzzelen. Tips blijven welkom.

Martin
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door hemmie »

Er zijn in het oosten van Texas best mooie plekjes te vinden (de Hill Country, maar ook aan de kust), maar (delen van) West-Texas en New Mexico hebben mijn hart gestolen. Morgen vertrekken we op weg naar California, 3 dagen rijden, maar door dat gebied geen straf!

De wegen tussen Dallas en SA en tussen Houston en SA zijn allebei grotendeels saai. Vanuit Houston kun je onderweg Palmetto doen, en als je net SA binnen rijdt de Missions, en dat is het eel zo'n beetje. Vanuit Dallas wordt het landschap rond Austin volgens mij boeiender, en kom je langs Austin uiteraard, maar kun je in Waco naar het al genoemde Waco Mammoth NM, en bijvoorbeeld het Dr Pepper museum.
De weg tussen Houston en Dallas is overigens helemaal saai, de rit kost je 4,5 uur.
Mocht je toch meer tijd voor Texas uittrekken en Austin meepakken, daar is een bezoek aan de State Capitol leuk, en het Bullock museum een aanrader (maar dat is groot en kost dus veel tijd). Dat is dus ook tussen Dallas en SA.

Oh ja, was even de avondopening van het MFAH vergeten, dat geeft opties. Wel een lange vermoeiende dag.

Zijn jullie ooit in Florida of de andere zuidelijke staten geweest? Zo nee, dan zou het mooi zijn om toch Brazos Bend mee te pakken, dat is in elk geval heel anders dan je de rest van de reis ziet. Wij wonen er niet zo ver vandaan, en vinden het altijd leuk om daar alligators en vogels te gaan kijken.

Ik vind voor Texas (en het aangrenzende deel van New Mexico) wel een beetje wat altijd over de Black Hills in South Dakota wordt gezegd, als je er bent, pak het dan goed mee, want je komt waarschijnlijk niet snel weer in de buurt. Maar dan op grotere schaal, everything is bigger in Texas😂
Terug in Texas!
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1543
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door jill1234 »

Wat leuk dat jullie weer gaan! Kan ik t.z.t. weer inspiratie uit jullie verslagen halen. Altijd leuk om die te lezen! Veel plezier met de voorpret!
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
appelsap
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2008, 16:07

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door appelsap »

Ik ben in NM wezen kamperen in april dus wie weet kunnen jullie nog iets uit mijn verslag halen? https://mirandagoeslasvegas.wordpress.com/reisverslag/ Het tweede deel gaat over NM. Jammer dat Kasha Katuwe Tents dicht is, was toch wel een van de onverwachte hoogtepunten.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Corv »

'@Corv. De Carlsbad Caverns staan op ons lijstje. Je kan voor de Kings Palace Tour dertig dagen van te voren online reserveren.'

Kings Palace Tour ken ik niet. Tijdens onze eerste RV trip kwamen we toevallig de Carlsbad Caverns tegen in het KOA boek wat we kregen bij het ophalen van de RV. Op de bonnefooi naar toe gereden. Was toen (eind maart) rustig daar. We gingen toen met de lift met ze 2en en een begeleider naar beneden, meen 300 meter. Maar zo onvoorspelbaar mooi daar .
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

@hemmie. In Florida zijn we nog nooit geweest en zo lang iemand als Ron DeSantis het daar voor het zeggen heeft, gaan we ons geld daar ook niet uitgeven, maar dat is een heel andere discussie. Ik heb even naar het Brazos Bend SP gekeken. Dat ziet er wel leuk uit. Van Houston via het Brazos Bend SP naar San Antonia is dat op één dag te doen of kost een bezoek aan het SP te veel tijd?

Ik begrijp dat een bezoek aan het Space Center vrij veel tijd kost? Ik zie op tripadvisor staan dat je daar minimaal 4 tot 6 uur voor moet uittrekken? Klopt dat? Het op één dag combineren met een bezoek aan het MFAH is dan wellicht een beetje te veel?
hemmie schreef:
02 jun 2023, 16:23
De weg tussen Houston en Dallas is overigens helemaal saai, de rit kost je 4,5 uur.
Nou, dat is fraai. Dat klinkt nou niet echt aantrekkelijk. 8)

@jill1234.
jill1234 schreef:
02 jun 2023, 20:07
Wat leuk dat jullie weer gaan! Kan ik t.z.t. weer inspiratie uit jullie verslagen halen.!
Ha, jij bent dus degene die onze reisverslagen leest!

@appelsap. Wat een informatief reisverslag met mooie foto's heb je! Ik heb er al een aantal tips voor wandelingen uitgehaald. Ik zag dat je temperaturen van -8 tot +30 heb gehad, maar ik begrijp dat kamperen in april - "ijs, hitte en wederdienende" uiteraard - te doen is. Wel zie ik dat het verstandig is om de campings van te voren te reserveren (en wat extra rotsharingen) te kopen. Wat heb je trouwens met je tent gedaan die je in Amerika hebt gekocht? Achtergelaten of mee terug genomen?

@Corv. De Kings Palace 'kamer' kan je alleen onder begeleiding van een ranger lopen via een tour waar je een kaartje voor moet kopen. https://www.nps.gov/cave/planyourvisit/kings_palace.htm De belangstelling daarvoor is zeer groot. De online-kaartjes zijn meestal binnen 1 minuut weg zag ik.

Martin
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door hemmie »

Brazos Bend kost niet zo veel tijd, het is alleen wel een eindje rijden van de route naar SA af, maar kan best als je op de dag dat je van Houston naar SA rijdt. Je zult dan denk ik geen tijd meer hebben voor Palmetto SP.
Wij doen altijd het rondje rond Elm Lake, meestal icm een rondje 40 Acre Lake, dan zie je eigenlijk altijd wel alligators, soms een paar, soms heel veel. Als het open is is een bezoek aan het discovery center (weet niet zeker meer hoe het heet) leuk, voor wat slangen en baby alligators enzo.

NASA kost behoorlijk veel tijd idd, je wil neem ik aan alle tours sowieso doen, en dan is er binnen nog veel. Er is daar niet voor niets ook een food court, dagvullend programma. Als je krap in de tijd zit zou je je tot de tours kunnen beperken, maar toch wel een beetje zonde van alles wat er verder is (en de hoge prijs).
Terug in Texas!
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Martin & Marianne: zonsverduisteringreis 2024.

Bericht door stegeman »

Wat leuk. Jullie geven leden zo ontzettend veel goede adviezen. Nu ook een stuk wat je zelf nog niet hebt gezien en zelf van de adviezen gebruik kunt maken. Ziet er uit als een mooie reis.
Onlangs hebben mijn man en ik besloten niet te investeren in auto/caravan/camper, maar gewoon steeds voor Amerika te blijven sparen :D . Benieuwd tzt naar je ervaringen die kanten op.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer