Reis Eilasor: 2-3 weken rondreis.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Eilasor: 2-3 weken rondreis.

Bericht door Eilasor »

Hi allemaal,

We zijn nog maar een paar dagen terug van onze eerste keer Amerika (New York, Las Vegas, Grand Canyon, Page, Bryce Canyon, Zion, Death Valley, Los Angeles, San Simeon, Monterey, Yosemite, San Francisco) en omdat het zo goed bevallen is, begint het stiekem alweer te kriebelen om een volgende reis te gaan plannen. Wellicht zelfs al volgend jaar...? Dan zitten we te denken aan bijv. september.

Hoewel er uit onze eerste reis zeker plekken zijn waar we naar terug zouden willen (o.a. Grand Canyon en Yosemite), denk ik niet dat we die meteen weer in onze volgende reis zouden bezoeken. Het idee voor een volgende reis begon met wat we deze reis ook al hadden willen zien maar niet meer in de planning kregen:
- Monument Valley
- Arches

Wat ons daarnaast ook sowieso mooi lijkt:
- Yellowstone
- Rocky Mountains

Mochten we inderdaad een rondje in die omgeving willen maken (waarbij je denk ik vliegt op Denver of Salt Lake City?), hebben jullie tips voor een route? Reisperiode? Minimale reisduur? Andere mooie bezienswaardigheden? Of nog iets anders waar we rekening mee moeten houden?

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: 2-3 weken rondreis

Bericht door josea »

Als je dat in 2-3 weken wilt doen, dan is een one-way het beste denk ik. Heen naar Salt Lake en eerst Yellowstone omdat daar al plaatsen gaan sluiten in september. Daarna via Moab naar Denver of naar Las Vegas voor terugvlucht, afhankelijk van wat je het liefst wilt, nog een stukje Colorado of stukje Utah erachteraan.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: 2-3 weken rondreis

Bericht door Martin & Marianne »

Eilasor schreef:
27 mei 2023, 13:41
omdat het zo goed bevallen is, begint het stiekem alweer te kriebelen om een volgende reis te gaan plannen
Heel herkenbaar! :wink:
Als je in september gaat zou ik ook Yellowstone zo vroeg mogelijk doen. Er sluiten die maand al een aantal voorzieningen. Een rondje SLC zou dan mooi zijn, dan heb je Arches en Canyonlands zo laat mogelijk in de route.
Wij deden in 2019 een route met onder andere Monument Valley en Arches (die laatste niet uitgebreid want hadden we al eerder gedaan) en Rocky Mountain NP, misschien heb je iets aan dat reisverslag.

Een rondje SLC zou er zo uit kunnen zien:
dag 1 naar Salt Lake City
dag 2 Salt Lake City - Grand teton
dag 3 Grand teton
dag 4 Grand teton - Yellowstone
dag 5 Yellowstone
dag 6 Yellowstone
dag 7 Yellowstone
dag 8 Yellowstone - Cody
dag 9 Cody - Sheridan
dag 10 Sheridan - Custer
dag 11 Custer
dag 12 Custer
dag 13 Custer - RMNP
dag 14 RMNP
dag 15 RMNP - Grand Lake
dag 16 Grand Lake - Grand Junction
dag 17 Grand Junction - Moab
dag 18 Moab
dag 19 Moab
dag 20 Moab - Salt Lake City
dag 21 Salt Lake City
Dit is wel zonder Monument Valley.
Wil je dat meenemen dan is een one way inderdaad beter, bijvoorbeeld zoiets:

dag 1 naar Salt Lake City
dag 2 Salt Lake City - Grand Teton
dag 3 Grand Teton - Yellowstone
dag 4 Yellowstone
dag 5 Yellowstone
dag 6 Yellowstone
dag 7 Yellowstone
dag 8 Yellowstone - Grand Teton
dag 9 Grand Teton - Capitol Reef
dag 10 Capitol Reef
dag 11 Capitol Reef - Monument Valley
dag 12 Monument Valley - Moab
dag 13 Moab
dag 14 Moab
dag 15 Moab - Grand Lake
dag 16 Grand Lake - Estes Park
dag 17 Estes Park
dag 18 Estes Park - Denver
dag 19 Denver

In beide gevallen mis je de mooie route tussen Bryce en Capitol Reef (de UT12), maar je hebt bij de tweede route wel de mooie UT95.

Marianne
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: 2-3 weken rondreis

Bericht door Eilasor »

Dank voor de snelle reacties. Een oneway lijkt me dan inderdaad het beste.

Monument Valley willen we wel echt graag doen dan dus dan zou jouw tweede route al een goede optie zijn, Marianne. Het zijn aardig wat nachten Yellowstone (maar er is ook veel te doen/zien zag ik), zou je dan alle overnachtingen op 1 plek/aan 1 kant doen of is dat juist niet handig? En het voelt wat onlogisch om heen en terug Grand Teton - Yellowstone te doen (een behoorlijke afstand ook zie ik), maar dat zal vast ook niet zonder reden zijn.. :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: 2-3 weken rondreis

Bericht door Martin & Marianne »

Voor Yellowstone zou ik zeker meerdere locaties kiezen. Overnachten bij Old Faithful is een aanrader, omdat je dan op de rustige uren van de dag het geisergebied kunt bekijken. en een overnachting bij bijvoorbeeld Canyon is ook mooi. Wel duur, Roosvelt of Lake Lodge zjn goedkopere alternatieven. Een nacht minder kan ook, maar je krijgt je dagen makkelijk vol. Wij vinden het mooi om de tijd te nemen om de geisers uit te zien barsten; die zijn niet allemaal zo stipt als Old Faithful.
Als je van Yellowstone richting Utah gaat is het mooi om weer door Grand teton te rijden; er zijn twee wegen in het park die van noord naar zuid lopen, je kun je op deze manier beide wegen meenemen zonder heen en weer te hoven rijden. Van Grand Teton is het wel ver naar Capitol reef, daar zou een tussenstop wel mooi zijn.
Kijk voor een indeling van Yellowstone eens in ons 2015- en 2017-verslag.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: 2-3 weken rondreis

Bericht door IngridZw »

Wij hebben zo ongeveer dezelfde route gereden die Marianne beschrijft in route 1, maar dan in een rondje Denver. Wat mij betreft één van onze mooiste reizen wb variatie in natuur en leuke sfeervolle stadjes.
Bedenk wel dat je de Black Hills in South Dakota (met o.a. Custer SP, Mount Rushmore en Badlands NP) meestal niet in een andere reis kunt inpassen. Dat is dan wel weer jammer want het is een prachtig gebied. En dan heb je nog de Beartooth Hyw een schitterende weg die je kunt rijden vanuit Yellowstone naar Cody.
Capitol Reef en Monument Valley kun je wel eenvoudiger combineren met gebieden die jullie t.z.t. nog een keer willen terugzien. Misschien toch iets om over na te denken.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: 2-3 weken rondreis.

Bericht door Eilasor »

Vanaf welke maand zouden we dit rondje kunnen doen gelet op wegen/andere zaken die mogelijk gesloten zijn en aangename temperaturen?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: 2-3 weken rondreis.

Bericht door Martin & Marianne »

Dat is lastig; voor Moab is april/mei mooi, maar dan ben je veel te vroeg in Yellwostone of RMNP. Juni lijkt me prima. Kijk eens op de NPS-sites om te zien wanneer de wegen in bijvoorbeeld Yellowstone allemaal open zijn. De Beartooth Hwy gaat meestal ergens in juni open.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer