Reis Annick05/07: ik geef het bijna op.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Annick05/07
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2023, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Annick05/07: ik geef het bijna op.

Bericht door Annick05/07 »

Waar moet ik beginnen? In 2012 hebben we, op eigen houtje onze eerste reis gemaakt: SF-YOS-LV-GC-28PALMS-SD-ANAHEIM-LA. In 2020 hadden we een begeleide reis naar het zuiden geboekt, maar die is niet doorgegaan ivm Corona. En eigenlijk achteraf gezien hebben we daar geen spijt van gehad. Alleen....Graceland, mijn man wil daar heel graag naartoe. Maar het lijkt bijna onmogelijk om dat samen met een route langs de westkust te plannen. Of kan iemand ons helpen?

Hoeveel tijd hebben we: ongeveer 28 dagen.

Wat willen we graag zien?

Graceland en Sun Studio's
Zion en Bryce (wij zijn geen geoefende hikers dus heeft niet heel lang te zijn)
Monument Valley (liefst slapen in The View en begeleid bezoek of rit met paard)
Las Vegas (hebben we vorige keer ook al gedaan dus hoeft niet te lang te zijn)
Sequoia NP (Yosemite hebben we vorige reis al gedaan)
Higway 1 (San Francisco hebben we ook al gedaan dus overnachting of bezoek aan de stad is niet noodzakelijk)
Disneyland in Anaheim (hebben we vorig keer ook gedaan, we willen nu enkel gaan voor de niet Star Wars attracties)
Evt. Oatman, Kingman, Williams

Wat had ik al bekeken?

1) Amsterdam - Memphis, Graceland en Sun Studio's bezoeken en dan via Oklahoma en Albuquerque richt MV rijden met huurauto, ongeveer 3 dagen. Volgens mij is een binnenlandse vlucht of rijden ongeveer even duur (overnachtingen, huur van auto en brandstof). Maar je bent veel dagen kwijt, die ten koste gaan van de dingen die je verder in de reis wil zien.

2) Amsterdam - Memphis en dan vanuit Memphis een binnenlandse vlucht nemen en zo die 'rijdagen' uitsparen. Maar hier heb ik enkele bedenkingen bij:
- ik vind alleen een rechtstreekse vlucht vanuit Memphis naar Phoenix. Dan moet ik de afstand met MV overbruggen. Wss door een overnachting in GC maar dat hebben we vorige reis al gedaan.
- wat met vervoer in Memphis?

3) Amsterdam - Los Angeles of Amsterdam - San Francisco, eerst daar onze reis maken en dan de laatste dagen een binnenlandse (wel rechtsstreekse) vlucht naar Memphis en van Memphis terug naar Amsterdam

Ik heb dit probleem al op een FB pagina ivm Amerika gezet voor het door veel mensen is afgeschoten (soms op harde toon :wink: ). Mijn man wil heel graag naar Graceland, verder in die regio rondreizen hoeft voor ons niet dus een tweede reis in de richting zit er niet in.

Ik lees graag jullie mening of tips qua route hierover (jullie hebben me in 2010 ook goed geholpen). Als het echt niet anders kan is hij uiteindelijk wel bereid om zijn Graceland op te geven om de westkust 'relaxter' te kunnen doen. Mss dat we dan ergens in de volgende jaren een weekje Memphis kunnen doen (wel zonde van de vliegtickets dan).
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Tipsy_1 »

De mensen die je hier gaan adviseren zitten allicht ook voor 99% in die facebook group hoor en je kreeg toch ook positieve opmerkingen?
Ga gewoon enkele dagen naar Tennessee (eventueel combo met bvb Nashville. Als je van Elvis houdt, dan is Tupolo ook wel top denk ik zo (als niet Elvis fans vonden wij dat absoluut iets hebben, tgo de birth house kan je in een ieniemienie diner (aannemende dat dit nog bestaat, wij waren er mei 2020) gaan ontbijten of zo in dezelfde boot als waar de King zat (foto hangt er) - erg bijzonder). Of vandaaraf gewoon doorvliegen naar eender waar in het Zuidwesten.
Jullie idee ivm het zuidwest gedeelte is het "cliche" (dat bedoel ik niet slecht he, er is gewoon veel info over te vinden dus dat is top) rondje, dat kan je toch prima flexible inpassen obv beschikbare tijd.
Ik zou voor optie 2 gaan en vliegen naar Phoenix, Las Vegas, LA of SF, afhankelijk van de kost en vluchtschema. Ik weet niet of dit eventueel in een multi city kan met dus een "lange" layover in Memphis als je van A'dam komt.
Ik zou ook aanraden in Memphis een auto te huren.

Persoonlijk zie ik het probleem absoluut niet.
je hebt 28 dagen. Tijd zat. Wij zijn ooit wel eens vanuit Belgie voor een week naar het zuidwesten gegaan.

Het rijden naar het zuidwesten zou ik persoonlijk ook wel zien zitten, ik zou dan van Memphis doorsteken naar Route 66 en route 66 volgen.

Maw boek gewoon :-)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Martin & Marianne »

Ik ben dan die 1% die niet op die FB pagina zit. Maar ook ik zie het probleem niet.
Ook als vliegen op Phoenix het gunstigste is, is dat toch prima te doen als je naar Monument Valley gaat? Kan in 1 dag, maar afhankelijk van de aankomsttijd kun je ook een tussenstop maken.
Het lijkt mij wel handig om te weten wanneer je wilt gaan. Dit jaar nog? In de zomer? Herfst?
En je hoeft absoluut gene geoefende hiker te zijn om in Zion en Bryce enkele wandelingen te maken; dat is toch wel een voorwaarde om echt van die parken te kunnen genieten,

Een voorbeeld, met een vlucht naar Phoenix:
dag 6 naar Phoenix
dag 7 Phoenix - Sedona
dag 8 Sedona - Monument Valley
dag 9 Monument Valley - Page
dag 10 Page - Bryce
dag 11 Bryce - Zion
dag 12 Zion
dag 13 Zion - Las Vegas
dag 14 Las Vegas
dag 15 Las Vegas - Lake Isabella
dag 16 Lake Isabella - Sequoia
dag 17 Sequoia
dag 18 Sequoia - Kings Canyon
dag 19 Kings Canyon - San Francisco
dag 20 San Francisco
dag 21 San Francisco - Monterey
dag 22 Monterey - Pismo Beach
dag 23 Pismo Beach - LA
dag 24 LA
dag 25 LA
dag 26 LA
dag 27 LA

Hier zit nog de nodige ruimte in als SF geen must is. Misschien ook mooi om Moab mee te nemen, dan kun je op Denver of SLC vliegen; dan naar Moab, MV etc.
Zou ik wel van de periode af laten hangen.
De Tioga Pass is ook een aanrader; je rijdt dan wel door Yosemite maar daarna kun je naar Sequoia/Kings Canyon doorrijden. Heb je Death Valley al bezocht? Ik denk trouwens niet dat je alles al in Yosemite hebt gezien met 1 bezoek.
Kijk voor mogelijke routes eens in onze reisverslagen.

Marianne
Annick05/07
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2023, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Annick05/07 »

Ik zou voor optie 2 gaan en vliegen naar Phoenix, Las Vegas, LA of SF, afhankelijk van de kost en vluchtschema. Ik weet niet of dit eventueel in een multi city kan met dus een "lange" layover in Memphis als je van A'dam komt.
De multi city is een goed tip, die kende ik nog niet. Met welke maatschappij is dat het gemakkelijkst te doen denk je?
Laatst gewijzigd door Annick05/07 op 15 mei 2023, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Martin & Marianne »

Volgens mij kan dat met elke maatschappij.

Marianne
Annick05/07
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2023, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Annick05/07 »

Martin & Marianne schreef:
15 mei 2023, 16:25
Ik ben dan die 1% die niet op die FB pagina zit. Maar ook ik zie het probleem niet.
Ook als vliegen op Phoenix het gunstigste is, is dat toch prima te doen als je naar Monument Valley gaat? Kan in 1 dag, maar afhankelijk van de aankomsttijd kun je ook een tussenstop maken.
Het lijkt mij wel handig om te weten wanneer je wilt gaan. Dit jaar nog? In de zomer? Herfst?
En je hoeft absoluut gene geoefende hiker te zijn om in Zion en Bryce enkele wandelingen te maken; dat is toch wel een voorwaarde om echt van die parken te kunnen genieten,

Een voorbeeld, met een vlucht naar Phoenix:
dag 6 naar Phoenix
dag 7 Phoenix - Sedona
dag 8 Sedona - Monument Valley
dag 9 Monument Valley - Page
dag 10 Page - Bryce
dag 11 Bryce - Zion
dag 12 Zion
dag 13 Zion - Las Vegas
dag 14 Las Vegas
dag 15 Las Vegas - Lake Isabella
dag 16 Lake Isabella - Sequoia
dag 17 Sequoia
dag 18 Sequoia - Kings Canyon
dag 19 Kings Canyon - San Francisco
dag 20 San Francisco
dag 21 San Francisco - Monterey
dag 22 Monterey - Pismo Beach
dag 23 Pismo Beach - LA
dag 24 LA
dag 25 LA
dag 26 LA
dag 27 LA

Hier zit nog de nodige ruimte in als SF geen must is. Misschien ook mooi om Moab mee te nemen, dan kun je op Denver of SLC vliegen; dan naar Moab, MV etc.
Zou ik wel van de periode af laten hangen.
De Tioga Pass is ook een aanrader; je rijdt dan wel door Yosemite maar daarna kun je naar Sequoia/Kings Canyon doorrijden. Heb je Death Valley al bezocht? Ik denk trouwens niet dat je alles al in Yosemite hebt gezien met 1 bezoek.
Kijk voor mogelijke routes eens in onze reisverslagen.

Marianne
Oef, dit was wat ik nodig had, ik kreeg het zelf niet meer op een rij :thumbup: . De Tioga Pass is prachtig ja langs daar willen we graag rijden. Langs Death Valley ook, als het kan. Yosemite was 1 van de mooitse dingen tijdens onze vorige reis maar we kiezen er voor om nieuwe dingen in de plaats te doen. Enorm bedankt!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Martin & Marianne »

Er zijn nog veel meer mogelijkheden natuurlijk maar het uitschrijven geeft al aardig wat inzicht in de mogelijkheden.
Het is niet nodig om volledige berichten te quoten, zeker niet als ze zo lang zijn. :wink:

Met DV en de Tioga Pass kun je het na LAs vegas zo doen:
dag 14 Las Vegas - Las Vegas
dag 15 Las Vegas - Death Valley
dag 16 Death Valley - Lee Vining
dag 17 Lee Vining - Oakhurst
dag 18 Oakhurst - Sequoia
dag 19 Sequoia - Sequoia
dag 20 Sequoia - Kings Canyon
dag 21 Kings Canyon - Monterey
dag 22 Monterey - Pismo Beach
dag 23 Pismo Beach - LA
dag 24 LA

En nu ben ik nog steeds wel benieuwd wanneer je wilt gaan. :wink:

Marianne
Annick05/07
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2023, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Annick05/07 »

En nu ben ik nog steeds wel benieuwd wanneer je wilt gaan.
We willen graag mei 2024 gaan. Bedankt voor de vele opties, hier kan ik zeker iets mee :thumbup:

Bij Delta en KLM vind ik wel geen mogelijkheid tot 'multicity' die van toepassing is op onze reis, kan dat?

UPDATE: gevonden, via Kayak!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Tipsy_1 »

het lijkt mij nog wat vroeg om al conclusies te maken voor 2024 vluchten, die vluchtschema's zijn vast nog niet finaal.
Maar inspiratie opdoen kan natuurlijk wel.
tanteto
Amerikafan
Berichten: 249
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door tanteto »

Delta vliegt ook op SLC, is dat een optie?
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Martin & Marianne »

Annick05/07 schreef:
15 mei 2023, 17:04
We willen graag mei 2024 gaan.
Dat is een mooie periode. Ook mooi om Moab mee te nemen in die periode.
De Tioga Pass is dan wel onzeker. En hou rekening met het Memorial Day weekend.

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1212
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door paulr »

Wat je ook kunt doen qua tickets:
heenvlucht AMS-MEM en terugvlucht LAX-AMS boeken via “multi city” of bij KLM of Delta “meerdere steden”. Daar komt vast een aardig tarief uit. Doorgaans vlieg je heen dan via Atlanta. Retour kan direct. Vluchten op alleen KLM trajecten kun je 1 jaar van tevoren boeken. Vluchten waar ook een andere airline bij zit (zoals naar Memphis), kun je doorgaans pas 11 maanden voor vertrek boeken. Dus nu nog niet voor mei 2024. Je kunt al wel alvast even kijken wat de mogelijkheden zijn door hetzelfde te doen voor april of maart. Doorgaans zal mei iets duurder zijn.
Ik zou vervolgens aanraden om het tussentraject MEM-PHX of een andere Airport in het westen apart te boeken. Soms kan dat via een lowcosters airline zoals South West. Wellicht is het beter om je 2e deel in een andere stad te starten: er zijn maar weinig directe vluchten tussen MEM en PHX waardoor dit traject relatief duur is… denk eens aan Denver (goedkoop) of LAS…. Of SLC.
Ook een overweging: als je ook naar Nashville wilt kun je daarvandaan naar het westen vliegen. Ook hier zijn diverse mogelijkheden onder de 100 euro one way…
Annick05/07
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2023, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door Annick05/07 »

Check, check, check, check, check!
Dank jullie allemaal, met deze antwoorden ben ik super veel!
Ik ga terug met volle moed aan de slag :D
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2167
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Ik geef het bijna op

Bericht door jojostravelusa »

HIer nog iemand zonder facebook. Ik had je bericht nog niet eens helemaal gelezen toen ik al dacht: vliegen van Memphis naar het zuid-westen. Dat is inderdaad ook al vaker geadviseerd hierboven. Waar je misschien nog wel over na kunt denken als je toch "in de buurt" bent en een auto huurt, om ook Nashville aan te doen. Dat vonden wij ook erg leuk.
Vergeet in Memphis ook het Civil Rights Museum niet. Erg indrukwekkend en zeer zeker een bezoek van meerdere uren waard. Reken er gerust een halve dag voor.
Misschien gooi ik nu weer je hele schema in de soep, sorry dan :oops: .
Succes met puzzelen.
Gebruikersavatar
thefreeze
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 06 jan 2008, 21:47
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Annick05/07: ik geef het bijna op.

Bericht door thefreeze »

Hier iemand die je bericht op FB wel had gezien. Altijd zo jammer dat mensen op een neerbuigende toon de routes afkraken. je mening geven is prima, maar hou het gezellig. Daar heb ik echt moeite mee. Zelfs als ze proberen zogenaamd vriendelijk te zijn dan zit er toch nog een vileine sneer in.

Je kan ook op Atlanta vliegen en dan van daaruit een rondje rijden met Memphis en Nashville. Je bent door de jet lag 's ochtends toch vroeg wakker dus dan is een stuk rijden de eerste dag niet zo'n probleem.

Dag 1: Amsterdam - Atlanta. Na aankomst nog een uurtje rijden om alvast buiten de stad te zitten
Dag 2: Naar Memphis rijden
Dag x: Naar Nashville
Dag y: naar Atlanta en binnenlandse vlucht naar Phoenix en dan de route verder rijden.

Reden dat ik aan Atlanta denk is omdat dat een van de grootste hubs van het land is en je daarom op bijna elke route veel concurrentie hebt; dat is dan gunstiger voor de prijs wellicht.
1995 + 2008 West, 2010 + 2011 Florida, 2012 West, 2013 FL, 2014 NY / FL, 2015 TX / FL, 2016 TX - LA - MS / FL, 2017 Vegas / FL / FL, 2018 FL / FL, 2019 CA/OR/NV, 2022 zomer FL, 2022 herfst FL/CA/NV, 2023 West
Annick05/07
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2023, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Annick05/07: ik geef het bijna op.

Bericht door Annick05/07 »

Ik weet niet of ik hier nog verder vragen mag stellen die over mijn reisplanning. Zoniet laat het mij weten aub :)

De reden waarom we in mei wilden gaan is omdat het scheelt in verlofdagen. Hier in België zijn er in de maand mei enkele feest- en brugdagen.

De eerste optie was om begin mei te vertrekken voor 4 weken maar dan valt Memorial Weekend in die 4 weken.

Omdat te vermijden dachten we om mss vroeger te gaan ergens rond 18 april (optie 2). En we proberen dan zo te plannen dat zeker Las Vegas en Disney niet in een weekend vallen.

Bij optie 2 zouden we rond begin mei in de buurt van Yosemite en Sequoia NP komen en bij optie 1 half mei. Zou die 1,5 week veel verschil maken om de Tioga Pass te kunnen doen of in de parken te kunnen?
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Annick05/07: ik geef het bijna op.

Bericht door PSVwally »

Ik zou er half Mei niet op rekenen dat de tioga pass open is en dus sowieso een route 'onderlangs' via lake isabella naar Sequoia en Yosemite plannen en dan die overnaching echt open laten tot het laatste moment. Is het wel open dan kan je altijd nog wat regelen op die dag
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Annick05/07: ik geef het bijna op.

Bericht door Martin & Marianne »

Half mei is erg vroeg voor de Tioga Pass. Maar ook wel voor Sequoia en Kings Canyon. Ik zou echter wel proberen om het Memorial Day weekend langs de kust of bij Disney te vermijden.
De Tioga Pass kun je natuurlijk overslaan als je niet naar Yosemite gaat, ik denk dat je die al gedaan hebt?
Annick05/07 schreef:
20 mei 2023, 21:11
Ik weet niet of ik hier nog verder vragen mag stellen die over mijn reisplanning.
Natuurlijk, dat is juist zo handig van een routetopic, je hebt dan alles bij elkaar. :thumbup:

Marianne
Annick05/07
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2023, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Annick05/07: ik geef het bijna op.

Bericht door Annick05/07 »

Ik zou echter wel proberen om het Memorial Day weekend langs de kust of bij Disney te vermijden.
Dan heb ik daar weer een vraag over, ik ben bezig met jouw voorgestelde route uit te werken :thumbup: .:

*Waar zouden we dan het beste zitten?
*Wss in een natuurpark, zou Graceland of downtown Memphis te doen zijn?
*Zouden de binnenlandse vluchten dan duurder zijn dat weekend?
*Memorial Day is maar 1 dag maar heel dat weekend wordt gevierd?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Annick05/07: ik geef het bijna op.

Bericht door Martin & Marianne »

Het gaat eigenlijk om het weekend; op de maandag gaan de meeste mensen alweer naar huis en zal het met de drukte meevallen. Het gaat de Amerikanen om de mogelijkheid om een lang weekend ergens naar toe te gaan, niet om het vieren van Memorial Day.
Hoe het in dat weekend in Memphis is zou ik niet weten. Ik zou zelf het liefste dan in een stad zitten, daar is het toch altijd al druk. Populaire natuurparken als Yosemite of Zion - zeker als ze dichtbij een grote stad liggen - moet je dan echt vermijden. En Disneyland zal het hele weekend ook druk zijn.
Ik kan me voorstellen dat vluchten ook duurder zijn, met name op vrijdag en maandag; je kunt het voor dit jaar eens vergelijken met andere dagen in mei.

Zelf zou ik niet gek vinden om dan in Las Vegas te zitten hoewel het daar zeker veel duurder zal zijn dan normaal. En welllicht is het in Sequoia ook wel te doen, maar dan zou ik proberen om accommodatie in het park te vinden zodat je dicht bij de bezienswaardigheden zit. Als je naar SF gaat is dat ook niet gek m=voor dat weekend.
Is iets later in mei vertrekken ook nog een mogelijkheid? Dan kun je nog een week juni meenemen en dan kun je wat meer schuiven.


Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer