Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
L.1989
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2023, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door L.1989 »

Hallo allemaal,

Volgend jaar eind april (waarschijnlijk 29-04 start) / mei willen wij weer een rondreis door Amerika gaan maken. Dit keer met 2 kinderen en met een camper i.p.v. auto. We hebben de volgende route in gedachten:

1. AMS -> SF
2. Yosemite
3. Yosemite
4. Yosemite
5. Kings/ Sequia
6. Lake Isabella
7. Death Valley
8. Las Vegas
9. Zion
10. Zion
11. Bryce Canyon
12. Grand Canyon North Rim
13. Monument valley
14. Arches
15. Arches
16. Dinosaur
17. Grand Teton
18. Grand Teton
19. Yellowstone
20 Yellowstone
21. Yellowstone
22. Bear lake
23. Salt lake city
24. Salt lake city -> AMS

Op dit moment zijn we vooral op zoek naar tips voor campings. Ons plan was om zoveel mogelijk in de nationale parken te overnachten (we weten dat we hiervoor op tijd moeten boeken) maar is dit ook haalbaar omdat de voorzieningen op die campings minimaal zijn. Zoals geen water/ douches en geen dumpplek.

Ook zijn we op zoek naar tips voor wandelingen/ activiteiten die te ondernemen zijn met 2 jonge kinderen (2 jaar en 4 jaar).

Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis 2024 - Tips gevraagd

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Je kunt de route het beste uitschrijven in de van-naar vorm, dus zo:
1. AMS -> SF
2. SF -Yosemite
3. Yosemite
4. Yosemite
5. Yosemite- Kings/ Sequia
6. Kings Canyon/Sequoia -Lake Isabella
etc.
Op deze manier zie je beter waar je een volle dag hebt.
In dit stuk zie je dat je eigenlijk maar heel weinig tijd hebt voor Kings Canyon en Sequoia NP.

Hou er rekening mee dat je eind april/begin mei nog afgesloten wegen kunt hebben in deze parken. Heb je gevolgd hoe het nu is in Yosemite en Sequoia? Kijk eens naar de NPS-sites daarvoor.

De North Rim gaat pas medio mei open, dus daarvoor zijn jullie te vroeg. Ik denk dat een overnachting in Page ook handiger is, je hebt dan wat kortere reisdagen.
Voor Moab (Arches, Canyonlands) is een extra dag wel mooi. Eigenlijk zou een extra dag Yellowstone ook wel mooi zijn, maar wellicht zijn er daar ook nog delen afgesloten.

Ik vind het eigenlijk allemaal iets te gehaast. En voor een aantal parken is het ook wel vroeg in het jaar.
Voor wandelingen in de parken kun je eens naar mijn wandelsite kijken.
Voor de campings kun je het beste de NPS-sites bekijken; daar vind je ook een kaart van het park zodat je de ligging van de campings kunt zien. Reserveren gaat via recreation.gov, maar voor Yellowstone deels ook via www.yellowstonenationalparklodges.com. Die kun je al eerder boeken.
Je kunt de campings in de parken eens afwisselen met een commerciële camping, zoals in Moab. Of in Springdale (voor Zion) of Ruby's voor Bryce.

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1198
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis 2024 - Tips gevraagd

Bericht door paulr »

Is er een speciale reden om zo vroeg te gaan ? Een maand later zou voor de parken een stuk beter zijn, zeker voor Yosemite en Yellowstone. Zijn jullie al vaker die kant op geweest ?
Als je echt eind april wilt gaan zou ik Yellowstone vergeten en concentreren op zuid west. En dan Yosemite aan het eind plannen. Wellicht starten in LV en eindigen in SF. Dan heb je meer kans op goed weer en zit je beter qua tijd in Yosemite. Je zult dan aan de genoemde 24 dagen al je handen vol hebben. Reizen per camper gaat al minder snel en zeker met 2 kinderen zulke je de afstanden wellicht kleiner willen maken en soms niet al te vroeg vertrekken….
Ik zou me over de voorzieningen op sommige campings geen zorgen maken, je hebt immers alles bij je in de camper. Een dag of 3-4 zonder stroom, water of afvoer gaat prima ! En inderdaad pak je onderweg soms een camping met full hookup, dan kan je weer even vooruit. Op de meeste campings heb je wel stroom zodat je airco en evt magnetron kan gebruiken. Anders als nood de generator aan (maar die maakt herrie :) )
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door Marcopstal »

Met een vertrek eind april ben je, zeker ook met een camper, wel echt vroeg in het seizoen en dan moet je echt wel rekening houden met gesloten wegen maar vooral ook faciliteiten.
Algemeen genomen denk ik ook dat he veel te veel wil in de beschikbare tijd. Met een camper gaat het ook allemaal net iets langzamer.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
L.1989
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2023, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door L.1989 »

Wat fijn dat er al zo snel reacties zijn! Bedankt :).

We kunnen helaas niet een maand later gaan. Zelf ben ik werkzaam in het onderwijs en heb voor één keer de mogelijkheid om deels buiten de vakantie op vakantie te gaan. Ook onze oudste zoon kan alleen volgend schooljaar nog een keer buiten de schoolvakanties en is daarna ook leerplichtig. Vandaar dat we helaas niet kunnen schuiven qua data (alleen een paar dagen langer zou nog wel kunnen).

We zijn in 2018 (toen nog met zijn tweeën) ook naar Zuid- west geweest. Toen helaas Yosemite moeten schrappen vanwege de bosbranden. Ook Yellowstone is een grote wens om naar toe te gaan maar ik begrijp ook dat dit te veel gaat worden in het aantal dagen die we nu gepland hebben staan. Keuzes....
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door jojostravelusa »

Over teveel zul je mij niet horen, want wij proppen de dagen ook altijd helemaal vol en rijden veel kilometers. Wij worden daar blij van, een ander krijgt het er Spaans benauwd van. Gelukkig zijn we allemaal anders.
Een punt is wel dat jullie zo vroeg moeten gaan. Dan heb je inderdaad in Yosemite en waarschijnlijk ook in Yellowstone een probleem met afgesloten wegen en campings.
Misschien heb je wat aan onze reisverslagen van 1995 (ik weet het, uit de prehistorie). Toen gingen we voor het eerst met een camper en ook vroeg in het seizoen, maar wel een maand later dan jullie. Toen hebben we ook Yellowstone gedaan, maar Yosemite was nog vrijwel helemaal dicht i.v.m. sneeuw (18 juni)
In 2006 hebben we een deel van de route gedaan, maar wel in het hoogseizoen, evenals in 2014.
Afgelopen jaar zijn we in het najaar in o.a. Yellowstone geweest.
Wellicht haal je er tips uit voor campings of wat anders.
https://onzeamerikareizen.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door Martin & Marianne »

L.1989 schreef:
25 apr 2023, 11:08
We kunnen helaas niet een maand later gaan. Zelf ben ik werkzaam in het onderwijs en heb voor één keer de mogelijkheid om deels buiten de vakantie op vakantie te gaan. Ook onze oudste zoon kan alleen volgend schooljaar nog een keer buiten de schoolvakanties en is daarna ook leerplichtig. Vandaar dat we helaas niet kunnen schuiven qua data (alleen een paar dagen langer zou nog wel kunnen).
staan. Keuzes....
Is de zomervakantie dan geen optie?

Marianne
L.1989
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2023, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door L.1989 »

Bedankt voor jullie reacties en tips!

We hebben er toch voor gekozen om niet naar yellowstone te gaan.

De route ziet er nu ongeveer zo uit (heb de papieren zo niet bij de hand) :

1. AMS - San Francisco
2. San Francisco - Mariposa
3. Mariposa - Yosemite
4. Yosemite
5. Yosemite
6. Yosemite - Sequia
7. Sequia - lake isabella
8. Lake isabella - Las Vegas
9. Las Vegas
10. Las Vegas- Zion
11. Zion
12. Zion - Bryce Canyon
13. Bryce Canyon - Capitol reef
14. Capitol reef - Arches
15. Arches
16 Arches - Black Canyon
17. Black canyon - great sand dunes
18. Great sand dunes - Mesa Verde
19. Mesa Verde - Grand Canyon
20. Grand Canyon - Sedona
21. Sedona
22. Sedona - Phoenix
23. Phoenix - AMS
24. AMS
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door BonnyR »

Dit is duidelijk een warmere route 😃
Ik wilde net reageren op de eerste route, die wij ongeveer hetzelfde hadden gedaan, maar dan in vier weken en het toen best op veel plekken door de metershoge sneeuw gegaan. Met afgesloten campings en wegen.

Deze nieuwe route lijkt me dat probleem grotendeels weg te nemen.
Het wordt dus een one way. Misschien toch omdraaien, want de eerste 7 dagen van de reis kunnen alsnog frisjes zijn.

Over activiteiten met de Kids zou ik me geen zorgen maken. Gewoon wat ' strandspullen' doosje potloden visnetje en de Kids zijn vaak al blij.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1198
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door paulr »

Goed idee om de route om te draaien, starten in warmer weer en meer kans dat laatste deel dan ook opgewarmd is !
Weet je zeker dat je helemaal naar de Sand Dunes wil… veel kilometers en dagen. Die kan je best onderweg nog ergens gebruiken om het iets rustiger aan te doen !
Na de black canyonl kun je dan via de mooie million dollar hway naar Durango en daarna naar Mesa Verde. Nu heb je best lange ritten voor en na Mesa Verde terwijl een bezoek aan de cliff dwellings wel wat planning vergt. Mesa Verde zonder een ranger tour is eigenlijk zonde van je tijd !
Voor arches heb je doorgaans aan 1 of een ruime, halve dag welvoldoende. Pak dus ook Canyonlands mee. Wij vinden dit park vaak even indrukwekkend als de Grand canyon….
L.1989
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2023, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door L.1989 »

Wat fijn dat jullie weer zo snel reageren!
Het stuk na Arches roept inderdaad bij ons ook nog wat twijfel op. We gaan er nog naar kijken!

Mocht iemand nog tips hebben voor goede campings die op de route liggen dan houden we ons aanbevolen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door Martin & Marianne »

Het is al eerder gezegd: voor Sequoia (met nog een o erin) heb je zo te weinig tijd. Bedenk ook dat begin mei vroeg kan zijn voor Sequoia en dat je met een grotere camper niet de CA198 kunt nemen.
Ik zou een extra dag bij Moab niet gek vinden.
Of Mesa Verde geschikt is met jonge kinderen weet ik niet. Geldt ook voor de Black Canyon of the Gunnison. Een park als Goblin Valley is misschien wel zo leuk, je kunt daar ook overnachten.
Als je Great Sand Dunes mee wilt nemen is een one way Denver-SF niet gek. Kijk eens in ons 2013-verslag voor een voorbeeld daarvan.
Het lijkt me gezien het weer niet gek om Yosemite op het laatst te doen. Dus starten in Phoenix en eindigen in SF.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 07 mei 2023, 02:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis L.1989: reis in 2024 - tips gevraagd.

Bericht door Martin & Marianne »

Wat bedoel je met goede campings? Wat voor campings zoek je?
Voor de parken zou ik zoveel mogelijk iets in het park zelf zoeken. Kijk op de verschillende NPS sites voor de mogelijkheden. Reserveren kan via www.recreation.gov, meestal 6 maanden van te voren. Voor Yosemite geldt een ander systeem. Maak eens de 15e van deze maand een proefboeking voor de tweede helft van september fit jaar om te zien hoe het werkt. Er is ook een topic over het reserveren van een camping in Yosemite. Zie hier.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer