Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Jan - Belgie: zomer 2023 - feedback welkom!

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Jan - België
Amerikafan

Reis Jan - Belgie: zomer 2023 - feedback welkom!

Bericht door Jan - België »

Tijdens de zomer van 2020 gingen mijn vrouw en ik een droomreis naar Amerika maken. Corona besliste daar echter anders over.
Alle hotels e.d. werden geannuleerd en de reis werd uitgesteld. Tijdens de zomer van 2023 willen we onze droomreis deze keer wél laten doorgaan.

Ik had in 2019 al heel wat feedback gekregen op dit forum over onze reisplanning.
Het leek mij geen slecht plan om met een frisse blik opnieuw mijn schema eens onder de loep te nemen.

Mag ik terug een beroep doen op jullie tips/bedenkingen?
Shoot! 8)

DAG 1 / aankomst in LAX - huurwagen oppikken & rijden naar San Diego
DAG 2 / San Diego
DAG 3 / San Diego
DAG 4 / San Diego
DAG 5 / San Diego - Joshua Tree NP (290 km - 2u50 à 3u40)
DAG 6 / Joshua Tree NP - Sedona (600 km / 7u)
DAG 7 / Sedona
DAG 8 / Sedona - Grand Canyon (183 km / 2u10)
DAG 9 / Grand Canyon
DAG 10 / Grand Canyon - Page (221 km / 2u50)
DAG 11 / Page - Monument Valley (200 km / 2u20)
DAG 12 / Monument Valley - Durango (270 km - 3u20) (tussenstop in Mesa Verde NP)
DAG 13 / Durango - Black Canyon of the Gunnison (230 km / 4u10)
+ Black Canyon of the Gunnison - Montrose (60 km / 1u15)
DAG 14 / Montrose - Estes Park / Rocky Mountain NP (560 km - 5u40 à 7u10)
DAG 15 / RMNP (Estes)
DAG 16 / RMNP (Estes)
DAG 17 / RMNP (Estes) - Grand Lake (80 km / 1u50)
DAG 18 / Grand Lake - Grand Junction (330 km / 4u)
DAG 19 / Grand Junction - Moab (Arches NP) (onderweg: Colorado National Monument) (182 km / 2u)
DAG 20 / Moab (Arches NP)
DAG 21 / Moab (Canyonlands NP & Dead Horse Point SP)
DAG 22 / Moab - Capitol Reef NP (250 km / 2u50)
DAG 23 / Capitol Reef NP - Escalante (110 km / 1u40)
DAG 24 / Escalante - Bryce Canyon NP (80 km / 1u)
DAG 25 / Bryce Canyon NP - Zion NP (140 km / 2u10)
DAG 26 / Zion NP
DAG 27 / Zion NP
DAG 28 / Zion NP - Valley of Fire State Park (200 km / 2u20)
DAG 29 / Valley of Fire State Park - Las Vegas (100 km / 1u30)
DAG 30 / Las Vegas
DAG 31 / Las Vegas - Death Valley NP (250 km / 2u50)
DAG 32 / Death Valley NP - Yosemite NP (530 km / 5u30)
DAG 33 / Yosemite NP
DAG 34 / Yosemite NP
DAG 35 / Yosemite NP - Kings Canyon NP & Sequoia NP (240 km / 3u50)
Sequoia NP - Visalia (60 km - 1u)
DAG 36 / Visalia - San Francisco (370 km - 4u40)
DAG 37 / San Francisco
DAG 38 / San Francisco
DAG 39 / San Francisco - Carmel-by-the-Sea (200 km / 3u10)
DAG 40 / Carmel-by-the-Sea - Morro Bay (235 km / 3u)
DAG 41 / Morro Bay - Santa Barbara (175 km - 2u20)
DAG 42 / Santa Barbara - Los Angeles (155 km - 2u50)
DAG 43 / Los Angeles
DAG 44 / Los Angeles
DAG 45 / Los Angeles - Anaheim
DAG 46 / Disney
DAG 47 / Disney
DAG 48 / Anaheim – Hermosa Beach
DAG 49 / Hermosa Beach
DAG 50 / vertrek vanuit LAX
DAG 51 / aankomst in België
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: zomer 2023 - feedback welkom!

Bericht door Martin & Marianne »

Het was misschien niet zo gek om in je oude topic verder te gaan, nu krijg je wellicht veel dezelfde reacties als daar. Ik zie wel dat je wat hebt aangepast ten opzichte van die route, deze is beter vind ik. Maar toch een paar opmerkingen/vragen:

Je hebt nu 3 nachten Estes Park en 1 nacht Grand Lake, dus 3 volle dagen voor RMNP. Dat lijkt redelijk veel. Wat zijn de plannen daar? Je weet dat je een reservering nodig hebt voor de toegang tot het park (dat geldt ook voor Arches en Yosemite)?

Je zou in plaats van 1 nacht Capitol Reef/Torrey en 1 nacht Escalante ook 2 nachten Torrey kunnen doen. Maar als je bijvoorbeeld naar de Lower Calf Creek Fall wilt lopen is deze indeling wel handig.

Tussen Death Valley en Yosemite zou ik nog een overnachting plannen; dat geeft je tijd voor de bezienswaardigheden langs de 395 en voor de Tioga Pass. Twee nachten aan de oostkant (Lee Vining) zou ook niet gek zijn. Kijk eens in ons 2015- en 2019-verslag voor dat deel.
Waar wil je overnachten in Death Valley?

Voor Sequoia is de tijd veel te kort; wat zijn de plannen daar? Waarom helemaal naar Visalia? Je kunt ook in Grant Grove overnachten. Ik weet niet hoe je de reistijd hebt berekend, maar van Yosemite village naar Visalia door Sequoia is bijna 6 uur rijden, en dan heb je alleen nog maar de doorgaande weg gedaan.

Als je weet wanneer je gaat kun je het beste zo snel mogelijk al accommodatie vast gaan leggen, zeker als je ook in de parken wilt overnachten.

Marianne
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Allereerst ben ik jaloers dat jullie ruim 50 dagen op pad gaan!

Dat gezegd hebbende zou ik een aantal dingen in de planning anders doen. Ik ben het eens met @Martin & Marianne dat je op sommige plaatsen (te) veel tijd hebt terwijl je op andere plaatsen (te) weinig tijd neemt.

Waar je volgens mij meer tijd kunt gebruiken:
- Capitol Reef
- Extra nacht LV vind ik wel een leuke tegenhanger
- Tussen Death Valley en Yosemite mis je tijd
- SeKi verdient minstens 1 extra overnachting.

Waar zou ik dat vandaan halen:
- 1 nacht minder in San Diego
- 1 nacht minder in Estes Park
- 1 nacht minder langs de kust
- 1 nacht minder rondom LA.

Persoonlijk heb ik niks met 2 nachten aan de Grand Canyon, maar dat is ook afhankelijk van je plannen daar. Het is niet zo ver rijden vanaf Sedona, dus de middag heb je voor wandelingen en mocht je een helikopter tour willen doen, kun je dat de volgende morgen doen voor je doorrijdt naar Page. Ik zou daar dan liever 2 nachten hebben dan aan de Grand Canyon.

RMNP is erg mooi maar ik denk dat 3 volle dagen wel veel is. Als je 2 overnachtingen in Estes Park doet, kun je die dag gebruiken voor wandelingen aan die kant van het park. De volgende dag rijd je door naar Grand Lake en heb je de hele dag voor de prachtige Trail Ridge Road. Naar mijn mening kun je die derde overnachting op een andere plaats beter gebruiken.

San Diego is een erg leuke stad, maar ik vind je tijd daar ruim. En naar mijn mening kun je die tijd beter elders gebruiken.

Verder is Capitol Reef een prachtig park waar je nu weinig tijd voor hebt, zeker als je bijvoorbeeld onderweg vanaf Moab ook Goblin Valley meeneemt. Of de 'lange route' neemt via de UT95. Daar zou ik dus 2 overnachtingen doen.
De geplande overnachting in Escalante geeft je dan mooi ruim de tijd voor de UT12, maar zou je eventueel ook kunnen skippen.

Ik vind het altijd leuk om midden in al dat natuurgeweld even de gekte van LV te hebben, voor mij mag dat dan 3 nachten. Met wat shoppen, de strip bekijken, Freemont street, wat relaxen aan een zwembad en misschien ook nog wel een show krijg je die tijd easy vol.

Als je in een keer van Death Valley naar Yosemite rijdt heb je weinig tijd voor al het moois langs de 395 en de Tioga pas. Wij zijn fan van overnachten in Bishop, dat dorp heeft 'alles' wat je nodig hebt inclusief een (dure) bakker met goed en lekker brood. Maar je kunt ook ergens anders in die buurt overnachten. In ieder geval geeft een overnachting tijd voor de Alabama Hills, Bristlecone Pine forest, Bodie, Mono Lake en dus 'alles' langs de Tioga pas.

Hoe je nu het bezoek aan SeKi gepland hebt, kun je het er beter uit laten. Je hebt nu nergens tijd voor want het is best een stukje rijden voordat je er bent. Dan 'moet' je het park nog daadwerkelijk in, je wilt nog eens wat bekijken, al dan niet met een (korte) wandeling en dan moet je weer verder om door te rijden naar Visalia. Ik zou kijken naar een extra overnachting in het park, desnoods doe je 2 overnachtingen in Three Rivers.

Ik heb je andere topic er niet bij gezocht dus wellicht heb je bovenstaande tips al gekregen.
Hoe dan ook: veel plezier met voorbereiden. En wat Marianne ook al aangaf: reserveer zo snel mogelijk je overnachtingen in de parken.
Jan - België
Amerikafan

Re: Reis Jan - Belgie: zomer 2023 - feedback welkom!

Wow, wat een feedback. Dikke merci voor jullie tijd & tips. 8)

Ik heb intussen heel wat van jullie tips toegepast:
- 1 dag minder in Estes/RMNP
- 1 dag extra in Capitol Reef NP
- De rit van Death Valley (we logeren in Stovepipe Wells) naar Yosemite was inderdaad te lang. Ik heb bijgevolg een overnachting extra voorzien in Bishop. Op die manier gaan we nu meer kunnen genieten van Highway 395 en nadien de 120 Tioga Rd.
- Kings Canyon NP & Sequoia NP heb ik ook aangepast, maar ik blijf het een lastige plek vinden om de timing in te schatten.
Ik gebruik nochtans gewoon Google Maps maar blijkbaar zijn dit geen realistische tijden als ik jullie reacties lees.
Ik heb het nu als volgt gepland. Willen jullie allebei nog eens nalezen en kijken of dit beter haalbaar is? Thx!

By the way: de reden waarom we na Sequoia NP doorrijden naar VIsalia, is omdat we de dag na ons bezoek aan Sequoia NP vertrekken richting San Francisco.
Net eens gecheckt: indien we toch zouden kiezen om - na ons bezoek aan Sequoia NP - te overnachten in Grant Grove, dan is dit nogal wat tijd verloren (omweg) om de dag nadien naar San Fran te gaan. Toch?

Ik hoor graag wat jullie vinden van het volgende:

DAG 36

Yosemite NP (Curry Village) – Kings Canyon NP (General Grove) (4u – 240 km)

General Grant Grove
Kings Canyon Scenic Byway
Zumwalt Meadows

DAG 37

Kings Canyon NP (General Grove) - Sequoia NP (2u – 80 km)

drive Generals Highway into Sequoia National Park
General Sherman Tree, Giant Forest
Moro Rock, Tunnel Log, and Crescent Meadows

Sequoia NP - Visalia (1u – 63 km)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Jan - België schreef:
03 okt 2022, 16:52
Net eens gecheckt: indien we toch zouden kiezen om - na ons bezoek aan Sequoia NP - te overnachten in Grant Grove, dan is dit nogal wat tijd verloren (omweg) om de dag nadien naar San Fran te gaan. Toch?
Dit scheelt maar weinig, een half uur volgens GoogleMaps, en die win je op dag 37. Ik weet niet hoe je aan die 2 uur komt van Grant Grove naar Sequoia, dat lijkt me te veel. Het zal eerder een uur zijn.
Jouw opzet ziet er verder goed uit.

Misschien heb je iets aan ons 2006- en 2013-verslag voor Sequoia en Kings Canyon.

Marianne
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Het lijkt me een prachtige reis, inderdaad een droomreis.
Ik weet niet of je nog plannen voor meer reizen naar Amerika in de toekomst hebt. Als dat niet het geval is, zou ik het jammer vinden met zoveel tijd het populairste park onder de forumleden over te slaan.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Jan - België
Amerikafan

Bedankt voor jullie feedback.
Zoals ik mijn planning nu heb opgesteld, zou ik dus beter 2 keer overnachten in Grant Grove?
Zowel 's avonds bij dag 36 (na bezoek Kings Canyon) en bij dag 37 (na bezoek Sequoia Canyon)?

Alvast bedankt!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zou twee nachten Grant Grove wel mooi vinden, qua reistijd maakt het weinig uit en een keer niet je spullen inpakken is ook wel fijn. Ik weet niet hoe het met de beschikbaarheid van de accommodatie is, wij vonden de cabins leuk en niet te duur.

Marianne
Jan - België
Amerikafan

Martin & Marianne schreef:
26 sep 2022, 17:13
Je hebt nu 3 nachten Estes Park en 1 nacht Grand Lake, dus 3 volle dagen voor RMNP. Dat lijkt redelijk veel. Wat zijn de plannen daar? Je weet dat je een reservering nodig hebt voor de toegang tot het park (dat geldt ook voor Arches en Yosemite)?
Alweer bedankt voor de reactie, Marianne.

Ik was op de hoogte van de permit voor Estes Park.
Ik zocht net eens op de site van Arches en vond dit:

Admission to Arches National Park is good for seven days. You can come and go any time with your seven-day pass.
Private Vehicle Fee - $30.00
Admits one private, non-commercial vehicle (15 passenger capacity or less) and all its occupants.

Bedoel je dit? Kan je dit gewoon ter plekke kopen of moet dit op voorhand gebeuren?

En voor wat Yosemite betreft: uiteindelijk beslist om niet in Curry Village maar om in Oakhurst te logeren.
Heb je dan ook een permit nodig? Op de Yosemite site lees ik het volgende:

Other than the entrance fee, you don't need a reservation or permit to visit Yosemite. However, you should get a lodging or campground reservation if you plan to spend the night.

Alvast bedankt!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

De afgelopen zomer hebben meerdere parken gewerkt met een toegangsreservering. Dit was onder ander in Yosemite, Arches en Rocky Mountain NP het geval. Op dit moment is die reservering niet nodig, dus je vindt het nu niet terug op de NPS-sites. Of ze er volgend jaar weer mee gaan werken is nu nog niet bekend, maar ik zou er wel van uitgaan. Je moet dan van te voren een permit aanvragen. Hoe dat werkt verschilt per park.

Wat je nu leest bij Arches betreft de entrance fee, dat is iets anders. Met een America the Beautiful Pass hoef je niet apart toegang te betalen.
Jan - België schreef:
07 okt 2022, 17:40
Wat bedoel je hiermee? De timed entry permit voor Rocky Mountain NP?

Als Yosemite weer met een toegangsreservering gaat werken moet je zorgen die je die bemachtigt, of je moet in het park overnachten, dan heb je die reservering niet nodig.

Kijk ook eens in dit topic.
En zie hier voor het nieuwsbericht van Yosemite over de reservering.

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

50 dagen lijkt heel lang… maar toch zie ik ook nog wel een paar dagen die volgens mij niet passen:
Dag 12: MV - Durango: het hoogtepunt van Mesa Verde zijn de Cliff Dwellings die je met een tour/ranger doet. Dat betekent dat je een reservering moet hebben op het juiste tijdstip. Dan is vervolgens nog door naar Durango wellicht iets teveel. Afhankelijk van het moment dat je de tour doet uiteraard.
Dag 13: Durango- BCoTG: zuivere rijtijd wellicht 4 uur, maar je rijdt hier over een van de mooiste passen van de Rockies. Met stops in Silverton, wellicht een wandeling, bezoek Ouray is 1 dag wel karig. Wellicht in 2 dagen opsplitsen. Zeker als je ook nog wat tijd wilt doorbrengen in Durango (erg leuk stadje)
Dag 14: montrose-Estes park: ambitieus… je komt door 1 van de mooiste gebieden van de USA en je raast deze dag denk over de I-70 dwars door de bergen.
Ik weet niet of jullie vooral van sightseeing vanuit de auto of het wandelen enzo zijn, ik snap met zo’n lange reis de ambitie om echt alles te willen gaan bekijken, maar ik zou toch eerder voor een kleiner rondje /one way kiezen. Na zoveel dagen gaat de auto je toch wat tegenstaan denk ik….
Je zal overigens dus minimaal 3 x aan een “tijdslot” vast zitten: Yosemite, RMNP en Arches. Dat betekent goed plannen en hopen dat het weer meewerkt. Dit jaar hebben veel mensen hun planning overhoop moeten gooien ivm gesloten parken, flash floods etc. Hou er rekening mee dat je, zeker bij zo’n lange trip alternatieven achter de hand hebt…. (Wij hebben dit jaar 8 dagen moeten herplannen ivm Yellowstone overstroming)
Succes met voorbereiden!
Paul
Jan - België
Amerikafan

Martin & Marianne schreef:
07 okt 2022, 21:15
Jan - België schreef:
07 okt 2022, 17:40
Wat bedoel je hiermee? De timed entry permit voor Rocky Mountain NP?

Marianne
Ja: https://www.nps.gov/romo/planyourvisit/ ... system.htm
Bedankt voor de feedback, Marianne.

@ Paulr:

Bedankt voor de feedback.
Dag 12 (MV - Durango): het plan is om vroeg in de ochtend te vertrekken (via Valley of the Gods route & tussenstop in Bluff) en om rond de middag in Mesa Verde aan te komen. Dat lijkt mij voldoende tijd om de Cliff Dwellings-tour te doen en om rond 20u in Durango aan te komen.

Dag 14 (Montrose - Estes Park): I know...het wordt een lange rit. Ik ben een autoliefhebber, rijd echt graag met een auto en zie er dus niet tegen op om zo'n lange afstand af te leggen.

50 dagen is lang. Absoluut. Mijn vrouw en ik zijn fervente wandelaars. Zeker niet het type van uitstappen aan een viewpoint, snel een foto nemen en op daar de volgende plek. Integendeel.
Natuurlijk willen we in zo'n reis zo veel mogelijk zien. Er zitten echter voldoende kalme(re) momenten in onze reisplanning zodat het goed in balans is.

Op het einde van de rit blijft een reisplanning iets persoonlijks.
Ik wou vooral weten of onze huidige planning haalbaar is. En dat lijkt toch wel het geval te zijn. Het zal nooit als "ideaal" overkomen bij de gemiddelde forumlezer. Voor ons biedt het een ideale mix van pittige wandelingen, scenic crives en steden op een rustig tempo verkennen.

Ja, ik ben op de hoogte van de flash floods afgelopen zomer. De wet van Murphy kan een bitch zijn. We zullen zien.
Be prepared for the worst but expect the best. Zoiets 8)

Dikke merci alleszins voor je tijd!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

En voor wat Yosemite betreft: uiteindelijk beslist om niet in Curry Village maar om in Oakhurst te logeren.
Heb je dan ook een permit nodig?
Nog even hierop terugkomend; ja, je hebt dan inderdaad een permit nodig. Ik zou mede daarom kiezen voor Curry Village. Je hebt dan ook veel minder reistijd. Voor bijvoorbeeld de Panorama Trail is het wel zo prettig om in de vallei te verblijven. Dat scheelt je 3 uur rijden.

Tussen Stovepipe Wells en Yosemite noem je nu Bishop. Dat betekent een vrij korte rit. De highlights in Death Valley heb je dan al bezocht. Wat zou je die dag nog meer willen doen? Ik zou doorrijden tot aan Lee Vining. Je hebt dan nog de gelegenheid om onderweg naar het Bristlecone Pines Forest te gaan en nasr Mono Lake en Bodie.
De volgende dag heb je dan voldoende tijd voor de Tioga Road. Als jullie graag wandelen zou je bijvoorbeeld de wandeling naar Glen Aulin kunnen doen. Of kijk eens naar de Gaylor Lakes. Zie voor meer mogelijkheden hier.

Tussen Death Valley en de Tioga Pass kun je ook de Little Lakes Valley Trail doen, en de wandeling naar de Rainbow Fall en Devils Postpile. Beide wandelingen staan in dit topic beschreven.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer