Reis paulr: rondje Zuidwest, wat eerst boeken ? (vlucht, vervoer of acco)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Reis paulr: rondje Zuidwest, wat eerst boeken ? (vlucht, vervoer of acco)

Bericht door paulr »

Hoi allemaal,
Ik lees op het forum veel vragen over routes, mogelijkheden en tips. Wat mij opvalt is dat bepaalde onderdelen van de reis dan al geboekt zijn. Dat betekent dat gegeven tips niet altijd meer verwerkt kunnen worden en routes niet meer aangepast kunnen worden.

Onderstaand (mijn) advies m.b.t. de volgorde van het boeken van verschillende zaken zodat je alle tips die gegeven worden óók nog kan verwerken in je reisschema.

1. maak een globale route en bepaal wat je wilt gaan zien. Maak een route voor zowel een rondje als ook een ''one way'' waarbij de volgende plaatsen doorgaans gebruikt worden als start- en eindpunt ivm camperhuur of niet te dure one way autohuur mogelijkheid: LAS, LAX, SFO, SLC en DEN. Uiteraard zijn andere airports in de regio soms ook interessant zijn. TIP: plan niet teveel kilometers !!! Je ziet meer als je de auto/camper uit gaat... onze reizen worden qua tijd steeds langer en qua mijlen steeds korter.

2. zoek alvast naar wat vluchtmogelijkheden die bij deze route passen en check ook wat de extra kosten van een ''open jaw'' zijn (''meerdere steden'' bij KLM of ''multicity'' bij andere airlines of ''meerdere steden op Google Flights). Bedenk dat je bij vluchten met een overstap zo'n 16 uur onderweg bent. Tel daarbij 8-9 tijdsverschil en je vervoer van en naar de luchthaven op. Als je eind van de middag landt, dan is het dus al diep in de nacht voor jou en je bent meer dan 24 uur in touw....

3. bedenk of je met camper of met auto wilt gaan reizen. Bij campers heb je bijna altijd een one way toeslag, bij auto's lang niet altijd. Denk eraan dat een camper 1 op 4 zal rijden en dat je naast tijd dus ook (heel) veel benzinekosten hebt als je ''teveel'' gaat rijden, alleen maar om een one way kosten uit te sparen. Camperhuur: deze ligt wel vast bij boeken. Auto: bijna altijd te annuleren of te wijzigen zonder kosten.

4. Campings: doorgaans 6 maanden vantevoren te boeken (Yellowstone 1 jaar). Annuleren kost meestal alleen de reserveringskosten en die vallen mee. Lodges in Parken: lang vantevoren te boeken en (nu nog) altijd zonder kosten te annuleren. Hotels/motels onderweg: vaak zonder kosten te annuleren. Dat betekent dat je dus al ver vooruit wat kan boeken zonder dat je aan (hoge) kosten zit. En veel belangrijker: je kan je route en verblijf dus nog wijzigen !

5. Zet je route op het forum vóórdat je iets vastgelegd hebt. Zoals je ziet zijn er vele ''experts'' die er al wat reizen gemaakt hebben en ook graag tips met je delen.

6. Kosten: maak alternatieve rondjes op basis van de tips én op basis van start- en eindpunt ivm vluchtprijs én auto- of camperhuurprijs. Hier kunnen flinke verschillen in zitten en het loont de moeite om die naast elkaar te zetten. Een 50 euro goedkopere vlucht kan zo teniet gedaan worden door een duurdere auto of camper. Check dan ook de one way verschillen. Bedenk dat een vakantie van zeg 20 dagen al snel 3000 euro pp kost, oftewel 150 euro per dag ! Als je 2 saaie reisdagen plant om een alleen je rondje af te maken ipv een one way, dan ''kost'' je dat dus bij 2 personen 2 x 2 x 200 = 800,- euro !

7. stel je eigen rondreis vervolgens samen die (dat is mijn ervaring hahaha) op details ongetwijfeld nog wel een paar keer zal wijzigen op basis nieuwe ideeën, nieuwe inzichten en nieuwe tips die je gaat lezen :)

Ik denk dat andere forumleden ongetwijfeld mijn lijstje tips kunnen (zullen :D ) aanvullen met hun ervaringen (of wellicht tips zullen tegenspreken...)
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7939
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reis paulr: rondje Zuidwest, wat eerst boeken ? (vlucht, vervoer of acco)

Bericht door Pete.Z »

Ik kan slechts voor onszelf spreken, maar wij boeken altijd eerst de vlucht, gebaseerd op prijs, en daarna gaan we is kijken welke route we nemen.
Natuurlijk is dat voor ons makkelijker omdat we veel daar komen, zeker in het zuid-westen, en dus niet echt dingen hebben die we persé willen zien.

Populairste aanvlieg locaties voor ons zijn Las Vegas en Phoenix, puur gebaseerd op prijs. In Las Vegas betaal je dan vaak weer mat minder voor een huurauto, maar tussen Arizona en Californië is er dan weer (meestal) geen one-way fee.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Reis paulr: rondje Zuidwest, wat eerst boeken ? (vlucht, vervoer of acco)

Bericht door Coyote »

Goede punten @paulr! :thumbup:

Wat mij betreft verplichte leesvoer voordat je hier je route plaatst... (of nog beter, voor je iets boekt). :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer