Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door Martin & Marianne »

brentnl schreef:
12 aug 2022, 21:38
SF/YS laten vallen voelt niet goed, dus dat willen we liever niet doen; Valley of Fire ziet er mooi uit, maar heb wel het idee dat het qua landschap wel gelijkenissen heeft met arches/moab/bryce e.o., terwijl Yosemite hele andere vegetatie heeft. Ik heb nu een camping gevonden (Indian Flat RV) en die zitten zo te zien vrij dicht bij de entree. En ook elders kan ik nog wel wat vinden, misschien allemaal niet de A-locatie die je idealiter zou wensen, maar wat is het alternatief? Niet gaan is geen optie, en in het ergste geval moeten we nog een keer terug om het over te doen :thumbup:
Je zit met Valley of Fire inderdaad ook in het rode rotsen-deel. Maar het is toch niet te vergelijken met de parken in Utah.
Ga eens vroeg in de zomer naar Yosemite, met de watervallen op het hoogtepunt. Want als je toch nog eens die kant opgaat kun je beter niet alles nog eens gehaast doen, maar beter tijd nemen voor beide delen afzonderlijk. Voor het groen kun je een extra dag Zion doen (met bijvoorbeeld het Kolob-deel).
Maar goed, Yosemite moet er in. Dan is Indian Flat niet zo gek, hoewel diht bij de ingang niet veel zegt; het park is groot, je blijft niet bij de ingang hangen.
Overweeg voor de rust om Moab weg te laten, want echt, het is heel gehaast zo, met ook lange rijdagen er in zoals de dag van DV naar Zion. En als je dan eens naar Yellowstone gaat kun je de parken bij Moab meenemen,.

Zonder Moab zou zoiets kunnen:
17-okt ma naar SF
18-okt di SF
19-okt wo SF - Indian Flat (camper ophalen)
20-okt do Indian Flat - Yosemite
21-okt vr Yosemite
22-okt za Yosemite - Lee Vining
23-okt zo Lee Vining - Death Valley
24-okt ma Death Valley - Valley of Fire
25-okt di Valley of Fire - Zion
26-okt wo Zion
27-okt do Zion
28-okt vr Zion - Bryce
29-okt za Bryce - Capitol Reef
30-okt zo Capitol Reef
31-okt ma Capitol Reef - Monument Valley
1-nov di Monument Valley - Page
2-nov wo Page - Grand Canyon
3-nov do Grand Canyon - Las Vegas
4-nov vr Las Vegas - Las Vegas camper inleveren
5-nov za Las Vegas

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 13 aug 2022, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door Old Faithful »

Ik wil buiten de keuze camper of auto/hotels blijven, die is heel persoonlijk. Ik wil er wel op wijzen dat het eind oktober en begin november al heel vroeg donker zal zijn en op enkele plaatsen ook behoorlijk koud. Wij hadden eind september al vorst bij Bryce, Grand Canyon en aan de oostkant van de Sierra's.

Ik wens topicstarter succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
brentnl
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2022, 22:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door brentnl »

Bedankt voor de uiteenzetting hotel/camper; ik denk dat (mits je qua eten hetzelfde doet) een auto iets goedkoper zal zijn. Maar zoals al door vele hier benoemd is het eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Onze meeste reizen zijn met hotels/lodges geweest, en 1x met de camper (Namibië). Voor nu trok ons de camper meer vanwege de vele nationale parken en het feit dat Amerika gewoon ingesteld is op RV's. Budget is bij ons niet leidend, dus ik wil graag proberen om voor een RV te gaan.

Ik ga met Tioga in overleg om te kijken of we vast vluchten en camper kunnen reserveren. Wat is een eerlijke prijs voor een vlucht tegenwoordig? We reizen dus met een kind van 2,5, dus die moet inmiddels ook een eigen stoel.

Edit; zie ondertussen de andere reacties. Ja het zal vast koud zijn op sommige plaatsen, maar denk dat we de camperervaring dan toch nog leuker gaan vinden dan hotels, ondanks de kou. :lol:

De voorgestelde route van Marianne ga ik ook even bestuderen, dat zou nog wel eens een optie kunnen zijn :thumbup:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door roelb »

Waarom wil je zo graag met een reisbureau zaken doen? Tickets kun je veel beter zelf, direct bij de airline kopen. Op flights.google.com zoek je wat je precies wilt, en met een druk op de knop kun je die tickets vervolgens kopen bij de airline. Voor de route die je voor ogen had (AMS-SFO heen, LAS-AMS retour voor de eerder genoemde data kom je op ca 800 euro uit. Ook een RV kun je gewoon bij de verhuurders zelf boeken.

Je hebt je keuze al gemaakt en ik begrijp jullie overwegingen. Vergis je alleen niet in het seizoen. Eind oktober/begin november kan het echt koud zijn. 's avonds buiten zitten zal er op de meeste plekken niet meer inzitten. Voor 19.00u zit je al in de schemer.

Met een RV wordt het reizen een doel op zich, en niet alleen de bestemming of wat je daar doet. Dat heeft zeker zijn charme, zeker ook met kinderen. Wat ik zelf echter een groot nadeel vind is dat je een groot deel van de dag bezig bent met je accomodatie, zeker als je dagelijks verplaatst. Je kunt daardoor uiteindelijk veel en veel minder doen. Als je niet vooraf een plek kunt reserveren moet je vaak vroeg ergens zijn om op zoek te gaan naar een plek voor je RV. Ook al heb je wel een reservering, dan nog wil je niet 's avonds laat aankomen, wat in een hotel geen enkel issue is. Je verplaatst dus eigenlijk altijd overdag, en in de middag moet je alweer bezig zijn om je RV ergens neer te zetten. Sta je eenmaal? Dan heb je geen aparte auto meer tot je beschikking en kun je eigenlijk niet meer weg. Je moet dan immers weer je volledige "huis" meenemen. In de middag nog een leuke hike doen is er niet bij - je moet dan immers alweer ergens op een camping staan. En 's avonds verplaatsen is er ook niet bij.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1198
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door paulr »

Keuze auto of camper: genoeg over geschreven.
Maar over ''direct'' of via een reisorganisatie wil ik nog wel wat kwijt.

Tickets:
Organisaties als Tioga, Camper.nl, Victoria Camper Holidays etc krijgen geen/nauwelijks commissie meer over de verkoop van tickets. Een ticket fee is dan het enige dat ze er aan over houden. Zij zijn dan ook doorgaans ook niet verdrietig als je dat zelf doet. Dan is er de keuze tussen direct bij de airline of een ''ticketsite''. Dat laatste kan je soms enkele tientjes schelen óf zij weten een mooie combi te maken tussen airlines die je doorgaans niet zo makkelijk zal combineren. Dat kán een voordeel opleveren. Je vliegt dan wel vaak met wat overstappen (hetgeen ikzelf altijd probeer te voorkomen ivm extra reistijd en kans missen doorverbinding (is me iets te vaak overkomen). Met een kleine zou ik sowieso een overstap op de heenreis niet aanraden (douane, koffers van de band, etc), terugreis is vaak wat soepeler, maar toch... En SFO en LAS lenen zich juist uitstekend voor een directe vlucht...

Campers:
Deze kún je inderdaad direct bij Cruise America, Road Bear of andere aanbieder direct boeken, maar dat levert je geen nauwelijks voordeel op. Sterker nog, men heeft vaak aparte tarieven voor de Europese markt die lager liggen dan lokaal. Ook qua verzekeringen etc ligt het allemaal net iets anders, waardoor ik elke keer toch weer bij een Nederlandse aanbieder uitkom. Soms kan een camper huren via een Duitse aanbieder iets voordeliger zijn, maar kijk hier ook goed naar hetgeen inclusief is en ook weer naar de verzekeringen...

Succes weer !
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door Old Faithful »

roelb schreef:
14 aug 2022, 11:48
Voor 19.00u zit je al in de schemer.
Het hangt ook af van de tijdzone, maar wij zaten een maand eerden dan al vaak in het pikkedonker.
Groet,

Old Faithful
brentnl
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2022, 22:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door brentnl »

Inmiddels Tioga de opdracht gegeven tot het boeken van vliegtickets en camper; beide zijn akkoord, dus de eerste stappen zijn gezet :thumbup: Vliegtickets kreeg ik online zeker niet goedkoper gevonden. Camper vind ik wel fijn via een NL-partij, dus al zou het duurder zijn, dat is het me waard.

De voorpret is in ieder geval begonnen :D , en de eerste twee campings ook al geboekt (Indian Flat bij Yosemite, en New Shady Rest bij Mammoth Lakes). Voor Death Valley kijken we nu naar Furnace Creek, alleen twijfelen omdat deze geen hookup heeft, en bij de stop ervoor zitten we ook al zonder hook-up. Generator is wel toegestaan @ Furnace, dus dat is wel een optie, maar onze camper in Namibië destijds kon prima een dag zonder stroom, dus misschien is het niet eens nodig.

Verder aan het kijken naar een plek bij Zion; Zion Canyon Campground heeft plek, maar is vrij prijzig, Watchman heeft maar 1 van de 2 nachten plek en South Campground geeft pas 14 dagen voor de te boeken data de reservering vrij, dus kan nog niet boeken. Tips/suggesties? :)

Verder las ik dat Road Bear geen kinderzitjes verhuurde, dus zijn nu even aan het bedenken wat het handigste is om te doen; we zijn natuurlijk eerst een paar dagen in SF, dan wilde ik alles met openbaar vervoer doen (al moeten we wel van vliegveld naar hotel komen). Alleen als we een taxi regelen naar de RV-pickup, dan is een stoel al vereist officieel toch? Dan zouden we in SF al ergens een stoel moeten kopen en meenemen/gebruiken in de taxi? En in Vegas leveren we de camper weer in, en doen we alles weer met OV/shuttelbus denk ik, en zullen we de stoel moeten achterlaten (of inchecken in vliegtuig).
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1198
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door paulr »

Furnace Creek: zo te zien heeft deze hook ups en ik denk in ieder geval electra (hele nacht generator aan voor airco lijkt met wat onhandig ?): https://www.recreation.gov/camping/camp ... 6?tab=info

Zion: ik zou nu sowieso die plek op Watchman pakken en kijken of er nog wat vrij komt. En wellicht is Zion Canyon Campground nog te annuleren als je een plek op South kunt bemachtigen. Ik denk eerlijk gezegd dat je dat wel gaat lukken 2 weken voor vertrek...Je zou nu alvast even kunnen kijken hoe snel de plekken weg boeken voor de komende weken, dat geeft vertrouwen voor wanneer jij mag kan boeken...

Van kinderzitjes geen verstand, maar kijk alvast eens online bij Walmart. Wellicht niet eens zo duur en dan laat je die gewoon achter na je vakantie.
brentnl
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2022, 22:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door brentnl »

Inmiddels zijn alle campings geboekt :thumbup: , en ook een hotel in San Francisco (Coventry Motor Inn). In Las Vegas zijn we nog zoekende; moet ook leuk zijn voor onze dochter, dus een toegankelijk zwembed zou leuk zijn (mits de temperatuur het toelaat). Twijfelen tussen diverse opties, waaronder Luxor, Harrah's en Excalibur.

Nu ben ik benieuwd naar de makkelijkste/voordeligste optie om;
  1. Van viegveld SF naar Hotel Coventry Inn te komen
  2. Van hotel naar Road Bear SF
  3. Van Road Bear LV naar Hotel
  4. Van Hotel naar Airport LV
Kan alleen vinden dan Road Bear pickup's aanbied vanaf SF airport, maar niet downtown. Uber zou kunnen, dan kom ik op +- $45 voor ritje aiport/hotel, en $60 van hotel naar roadbear. Alleen ben benieuwd naar jullie tips/ervaringen.
SnoopyMetKids
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 apr 2022, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door SnoopyMetKids »

Ik vind doorgaans in California Lyft sneller en betrouwbaarder dan Uber :) Veel meer drivers beschikbaar. Qua prijs ongeveer hetzelfde.

Vanaf SFO kun je overigens ook makkelijk met het openbaar vervoer de stad in komen, je kunt de BART bijv nemen naar Civic Center en vanaf daar met de bus verder gaan of alsnog een taxi voor de laatste paar mijl. Persoonlijk zou ik gewoon voor gemak gaan en met een Lyft of Uber gaan als je net aankomt met al je koffers :) Zelfde voor van hotel naar Roadbear, je kunt wel de blauwe BART lijn nemen maar dan moet je nog wel een klein kwartier lopen met al je spullen vanaf de halte, dus wederom zal het makkelijkste een rideshare zijn.

In Las Vegas ligt het vliegveld zo ongeveer middenin de stad, dus daar ben je met een ritje van 5-10 minuten wel. Sommige hotels hebben airport shuttles en er zijn ook shared airport shuttles, maar sowieso ben je door de korte afstand voor 15 dollar wel klaar.
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1544
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door jill1234 »

Vorige week van The Mirage naar het vliegveld: Uber was 28 dollar.
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
brentnl
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2022, 22:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door brentnl »

Inmiddels weer terug van deze fantastische reis! Er volgt nog een mooie video, misschien dat ik die ook wel hier post als die af is. :thumbup:

Zodat andere reizigers er ook wat aan hebben; hier wat feedback op de route wat we anders zouden doen met de kennis van nu;
  • Zion hadden we nu 2 nachten, dat hadden er misschien 3 mogen zijn, omdat het gewoon een mooi park is. Maar kan ook komen omdat de route vanaf Death Valley lang was, waardoor we pas laat aankwamen. Zit je dus dichterbij en kom je rond de middag aan, kan je dan nog een hike meepakken.
  • 3 Weken was ons maximum, en we wilden een aantal dingen gewoon per se zien, maar 2 nachten per locatie is doorgaans wel het minimum als je er wat meer wilt zien. Gebruik je het puur als doorreis en is een korte stop voldoende, dan volstaat 1 nacht. Bryce/Monument/Grand was 1 nacht prima. Death Valley/Page waren 2 nachten beter geweest (maar niet haalbaar).
  • We hadden niet goed nagedacht dat de drop-off van de camper krap zou worden qua tijd.. omdat we vanaf Grand Canyon moesten komen was Vegas meer dan 4 uur rijden; inclusief stops/lunch zou dat wel érg vroeg opstaan worden om 10.30 te halen. Daarom gekozen voor een late drop-off (last minute bijgeboekt en kost een dag extra). Achteraf dus misschien beter geweest om een camping bij Vegas te pakken.
  • We hadden nu 3 nachten een hotel in Vegas, maar 2 was voor ons ook genoeg geweest, was niet echt onze stad. Kan ook komen omdat de temperatuur matig was (17 graden) en zwembaden sowieso gesloten waren.
Lijst met campings/hotels;
  • 21-okt - San Francisco - Coventry Motor Inn
  • 22-okt - San Francisco - Coventry Motor Inn
  • 23-okt - San Francisco - Coventry Motor Inn
  • 24-okt - Yosemite National Park - Indian Flat RV
  • 25-okt - Yosemite National Park - Indian Flat RV
  • 26-okt - Mammoth Lakes - New Shady Rest camp
  • 27-okt - Death Valley National Park - Furnace Creek
  • 28-okt - Zion National Park - Zion Canyon Campground
  • 29-okt - Zion National Park - Zion Canyon Campground
  • 30-okt - Bryce Canyon National Park - Bryce Canyon Pines
  • 31-okt - Capitol Reef National Park - Fruita Campground
  • 1-nov - Moab - Sun Outdoors Downtown Moab
  • 2-nov - Moab - Sun Outdoors Downtown Moab
  • 3-nov - Moab - Sun Outdoors Downtown Moab
  • 4-nov - Monument Valley - Hummingbird Campsite
  • 5-nov - Page - Wahweap RV
  • 6-nov - Grand Canyon National Park - Mather Campground
  • 7-nov - Las Vegas - Flamingo
  • 8-nov - Las Vegas - Flamingo
  • 9-nov - Las Vegas - Flamingo
Verder wat praktische dingetjes;
  • Amerika is dúúr (geworden).. boodschappen zijn echt geen pretje, $5 dollar voor een pak jus d'orange, $1 per banaan of $9 voor wat kaas is geen uitzondering. Eerste dag hadden we al $450 uitgegeven voor nog geen 1,5 week aan eten. Ook ontbijt hadden we niet bij stilgestaan dat dit in SF/LV gewoon makkelijk $40-$60 kan kosten als je bij een ontbijt-restaurant gaat eten. In de camper gewoon lekker zelf brood afgebakken 's ochtends en kaas meegenomen uit Nederland.
  • de Walmart nabij SF werd door Road Bear zelf afgeraden vanwege criminaliteit (ze willen daar schijnbaar nog wel eens inbreken als ze een camper zien staan), dus uiteindelijk die bij Tracy gepakt (was op de route naar Yosemite).
  • De nationale parkpas hebben we via marktplaats voor de helft van de prijs kunnen kopen; er is op zo'n kaart plek voor 2 handtekeningen, dus kan je deze legitiem gebruiken.
  • De verwarming van de camper werkt op propaan, niet op elektriciteit. Dit is een losse tank die je kunt laten vullen bij bepaalde winkels. Een volle tank kostte ons $25, wat erg meeviel. Als we dat vooraf hadden geweten hadden we de verwarming vaker aangezet.
  • Kinderstoeltje hebben we ter plaatsen bij wallmart gekocht; tot aan dat we die hadden ons kind op schoot meegenomen in de Taxi van vliegveld naar hotel, en van hotel naar Road Bear. Dat ging allemaal prima, stoeltje kostte $60.
  • Veel zaken zoals peper, zout, prullenbakje, afvalzakken etc. mee kunnen nemen van de achtergelaten spullen van iemand anders. Zelfs een mini BBQ'tje.
  • Campingstoelen bij Walmart kostte $8 per stuk; huren was duurder. Achtergelaten in Vegas voor een volgende gast. Samen met kinderzitje, mini bbq en nog veel meer.
  • Van te voren een e-sim gekocht bij https://www.airalo.com, daardoor op veel plekken data kunnen gebruiken. Handig voor route, opzoeken bezienswaardigheden en boeken van trips.

    Al met al gewoon super gehad, en reizen met camper is weer top bevallen. Ook met jong kind veel relaxter dan van hotel naar hotel.
Laatst gewijzigd door brentnl op 14 nov 2022, 20:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door Martin & Marianne »

Leuk dat je een terugkoppeling geeft, en fijn dat het goed bevallen is!
Wat betreft de dingen die je anders zou doen: je hebt dus jouw route aangehouden, met Moab? In mijn voorstel komt alles terug wat je nu anders gedaan zou hebben. :wink:

Marianne
brentnl
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 aug 2022, 22:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door brentnl »

Heb de post aangevuld met de campsites/route :thumbup: Jouw advies was nog om SF/YS te laten vallen toch? Vooral YS was erg mooi en SF is een fijne stad om te beginnen. Maar door alle adviezen hebben we denk ik een mooie afgewogen beslissing kunnen maken :thumbup:
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door Martin & Marianne »

In eerste instantie wel, maar later heb ik een route uitgeschreven met SF en Yosemite en zonder Moab. Met meer tijd voor de rit tussen Death Valley en Zion, 3 nachten Zion en nog een dag LV op het eind.

Marianne
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis brentnl: advies alvorens route plannen - Yellowstone in oktober?

Bericht door Harry »

De nationale parkpas hebben we via marktplaats voor de helft van de prijs kunnen kopen; er is op zo'n kaart plek voor 2 handtekeningen, dus kan je deze legitiem gebruiken.
Hmmm, dit advies wordt op het forum niet erg gewaardeerd, het is volgens de regels ook niet toegestaan om dit te promoten. :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer