Reis Gerben Steeg: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Reis Gerben Steeg: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas.

Bericht door Gerben Steeg »

Hoi!

Eindelijk weer kort richting de States. Al paar keer in de ZW regio geweest, alleen nog nooit Yosemite ("dat komt nog wel"...). Nu dus. :)

Planning 1e dagen: start is rond een uur of 10am vanuit Las Vegas op 13 juni, via ET hw (Alamo, sc6) route naar Yosemite. Death Valley al vaak geweest, dus dit keer omweg via de ET hw.
Eind vd dag ergens bij Yosemite. Doel is daarna 2 a 3 dagen in Yosemite. Vervolgens richting Moab, via Ely etc. 

Vraag: Waar kan je (nu nog) het beste een hotel boeken voor die 2/3 nachten? De Tioga pass is iig gelukkig open. Ik zie nog plekken in Long Barn en Twain Hart, maar dat is een flink stuk omrijden (als dat al mogelijk is). Is het dan handig om ergens rond Lee Vining (Bridgeport? ) te boeken en dan 2x heen en terug de Tioga over te gaan? Of toch beter in het park (als het überhaupt nog kan....waarschijnlijk erg duur...). Of.... :confused2:

Thnx. Gr, Gerben
Gr, Gerben
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door josea »

Nu nog boeken? Hmmmm…. Dat zal lastig worden als je niets in het park zelf vindt.
Want als je buiten het park overnacht, dan moet je een entry ticket hebben om het park binnen te komen, en die zijn op jouw datum uitverkocht. Of je moet gokken dat je er nog eentje kunt bemachtigen als 7 dagen van tevoren de resterende tickets vrijgegeven worden. Om 8 uur ‘s ochtends (Amerikaanse tijd) klaar zitten dan.

De plaatsen die je noemt, vind ik niet echt acceptabel voor een paar dagen Yosemite. Dat is steeds 2 uur heen en 2 uur terug rijden. Het kan natuurlijk, maar liever vind je iets dichterbij. Is alles in El Portal ook vol?
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Gerben Steeg »

Ja, voor die entry tickets idd 8am 7 juni klaarzitten, anders houdt Yosemite sws op, want hotel in het park wordt erg lastig.
Dichterbij ook erg prijzig en El Portal zo goed als vol. Op zich 2x 1:45u rijden wel voor over (1e keer is sws wel leuk om te doen). Dus dan boeken met cancelation optie..

Is die kans op een entry laag? Of meer een kwestie van op tijd klaarzitten? Het is een doordeweekse/niet-vakantiedag, dus zou hopelijk moeten lukken....?
Gr, Gerben
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Tantelotje »

Ik zie nog wel wat 'betaalbare' opties voor Yosemite, maar dan moet je tussendoor verkassen. Je kunt bijvoorbeeld de 14e overnachten in een tent in Curry Village, en de 15e is er nog een kamer vrij in Wawona. Heb je geen gedoe met permits, je zit de eerste overnachting middenin de vallei en de 2e in de buurt van de Mariposa grove. Je zou dan voor de volgende overnachting nog El Portal (of juist Lee Vining) kunnen kiezen, omdat je permit die je automatisch krijgt bij een reservering in het park 3 dagen geldig is
Misschien is dat een optie?

Voor wat betreft Ely: ik weet niet of het nog bestaat maar wij verbleven ooit (2015) in het Jailhouse Rock motel. Niet heel bijzonder, wel grappig aangekleed, goedkoop en prima restaurantje waar we lekker (en ook al goedkoop) hebben ontbeten.

Heb je al gekeken naar accommodatie voor Moab? Houd er rekening mee dat je ook voor Arches een timed entry ticket moet hebben.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door josea »

Gerben Steeg schreef:
30 mei 2022, 15:57

Is die kans op een entry laag? Of meer een kwestie van op tijd klaarzitten? Het is een doordeweekse/niet-vakantiedag, dus zou hopelijk moeten lukken....?
Ik denk dat dat wel moet lukken. Het is nog 30% van het totale aantal tickets dat dan vrijgegeven wordt. En de overige 70% waren in maart ook niet allemaal heel snel weg.
En anders voor 6 uur ‘s ochtends naar binnen rijden…. Moet je vroeg opstaan, maar vanuit Lee Vining is het niet zo ver rijden naar ingang park.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Martin & Marianne »

Vanuit Lee Vining kun je ook veel doen (ook buiten Yosemite), maar als je naar de vallei wilt zou ik zeker proberen om 1 of 2 nachten in de vallei te overnachten. Zelfs als de entry ticket lukt is overnachten in het park wel erg fijn; het scheelt je heen en weer rijden en zoeken naar een parkeerplaats.
Als je ook naar de Mariposa Grove wilt zou je ook een overnachting in Wawona kunnen doen.
Ik zie op www.travelyosemite.com dat er nog wel wat mogelijkheden zijn. Op 15 juni zijn er zelfs cabins in Curry Village beschikbaar. Als je een tent neemt daar, neem dan een heated tent want daar zit een stopcontact bij. Leg nu alvast iets vast; je betaalt wel een nacht aan maar annuleren is tot een week voor aankomst gratis; dus dan kun je nog even op je gemak kijken wat je gaat doen.

Kijk eens in ons 2019-verslag voor Wawona en voor Tuolumne Meadows en Lee Vining.
En zie ons 2013- en 2015-verslag voor Yosemite in juni; erg mooi dan!

Je hebt DV al vaker gedaan, maar heb je ook de 395 al vaker gereden? Dat blijft toch wel de mooiste route tussen Las Vegas en Yosemite.

Marianne
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Gerben Steeg »

Top, dank voor jullie reacties.
Nu 1e nacht op 14 juni vastgelegd bij Curry Village, scheelt idd gedoe met permit regelen en even de tijd om de rest verder in te plannen.
@Marianne: de 395 hebben we al eens gereden vanuit DV (vanaf Olancha) naar beneden (richting LA). Bedoel je met de 395 het stuk boven Olancha richting Lee V? Want dat zou dan ipv de 'ET-road' zijn. Die lijkt me ook wel leuk nl.
Gr, Gerben
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Martin & Marianne »

Ja, het stuk tussen Lone Pine en Lee Vining is mooi en er is veel te zien. Een paar bezienswaardigheden, van zuid naar noord:
Alabama Hills
Whitney Portal
Manzanar
Ancient Bristlecone Pines Forest
Little Lakes Valley loop
Devils Postpile en Rainbow Fall
Mono Lake
Bodie.
Via de indexpagina op onze site kun je het verslag van ons bezoek aan deze bezienswaardigheden vinden.

Met 1 overnachting in het park heb je daar dus de 14e en 15e toegang. Ik zou de 15e dan wel dicht bij het park overnachten, anders is je tijd voor de vallei wel beperkt.

Marianne
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Old Faithful »

Wij reden de ET Highway in 2019. Wij kwamen van Bryce N.P., brachten een bezoek aan Cathedral Gorge S.P. en overnachtten in de Little Aleinn.
Littlealeinn.jpg
Littlealeinn.jpg (79.58 KiB) 2091 keer bekeken
Als je bij je oorspronkelijke route blijft, zou dat een plek voor lunch kunnen zijn.
Je rijdt voornamelijk door een grote leegte. Ik vind dat wel iets hebben maar heel spectaculair is het niet. Vergeet niet op tijd te tanken. Als je op 14 juni naar Yosemite N.P. rijdt, zou je eerst nog Bodie en Mono Lake kunnen bezoeken. Dat gaat wel ten koste van de tijd in Yosemite N.P.
De door Marianne genoemde Us-395 heeft wat toeristische trekpleisters betreft ongetwijfeld meer te bieden. De vraag is of je daar tijd voor hebt als je in één dag van Las Vegas naar Lee Vining rijdt. Als je voor deze route kiest, heb je in mijn ogen twee opties: Een overnachting in Lone Pine met tijd voor enkele genoemde bezienswaardigheden in die omgeving of een overnachting in Lee Vining met ook dan eventueel tijd voor Bodie en Mono Lake de volgende dag als je naar Curry Village - heet dat nog zo? - rijdt.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Martin & Marianne »

Ja in één dag van LV naar Lee Vining is wel veel als je onderweg nog iets wilt doen. Het is sowieso wat veel rijden voor een bliksembezoek aan Yosemite. Ligt de rest van de route al vast?
Old Faithful schreef:
31 mei 2022, 13:17
Curry Village - heet dat nog zo?
Inmiddels wel weer. :thumbup:

Marianne
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Gerben Steeg »

Dank weer!

Ja, klopt. Het wordt deze reis ook deels even roadtrippen (best leuk), maar met Alabama Hills en Mono Lake als korte tussenstops gaat het wel lukken die dag. Bodie wordt die dag lastig. En de ET Highway dit keer dus ook niet. @Old F: Iig bedankt voor je tip.
En dan iig 2 volle dagen voor Yos. Daarna via Ely naar Moab (1e nacht in Green River, beetje hotel in Moab best prijzig). Bodie en Mono Lake kunnen die dag naar Ely evt ook nog.
Gr, Gerben
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Gerben Steeg »

Morning!
Het meest praktische is om vanuit Yosemite (laatste nacht geboekt in Mammoth Lakes) via de 6 (Tonopah) naar Ely te gaan, alleen dat is dan een groot stuk van de 50 minder. Is het de moeite om de omweg in te plannen, dus dat je dan het hele stuk 50 tussen Carson en Ely meepakt? Ik lees wel leuke verhaaltjes over dat stuk Loniest Road. In dat geval zou een hotel in bijv Bridgeport handiger zijn dan in Mamm Lakes.

Aan de andere kant is het ook mogelijk om via Tonopah en de 395 naar Ely te gaan. Om toch die ET Highway te rijden...
Tja...keuzes.. :roll: :D
Gr, Gerben
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Martin & Marianne »

Mammoth Lakes is voor die laatste dag wat minder handig. Voor de eerste nacht is het wel een optie.
Ziet het er nu zo uit?
13 juni Las Vegas - Lee Vining
14 juni Lee Vining - Curry Village
15juni Curry Village - Mammoth Lakes
16 juni Mammoth Lakes - Ely

Bridgeport is niet gek voor de 15e. Kijk bijvoorbeeld naar de Virginia creek Settlement, die is hier al vaak genoemd. Zelf vonden we het El Mono hotel in Lee Vining plezierig.

Wij hebben de 50 eens gereden (met een stop in Baker voor een bezoek aan Great Basin NP); erg leeg, maar het heeft zeker wel iets.

Marianne
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Gerben Steeg »

Het is een flitsbezoek:-) Wel eerder gedaan. Voorheen zijn we ook wel een paar keer een paar weken geweest met een duidelijk schema, hopelijk volgende keer weer wat ruimer in de tijd.
Dit keer hoofddoelen Yosemite, Moab en beetje Vegas. Klinkt veel, maar beetje roadtrippen (oa via de 395 en 50) is ook een onderdeel van deze reis.
13e in Vegas
14e van Vegas in 1x naar Curry Village via oa Alabama Hills. Ruim 400 miles (ruim 7 uur volgens GMaps en zal dus langer worden met paar stops), maar prima te doen. Zullen weinig files zijn :)
15e Yosemite
16e Yosemite. Eind vd dag naar Mamm Lakes, maar die wellicht dus aanpassen nog. El Mono in Lee V lijkt al vol die dag, maar Bridgeport ook goed.
17e naar Ely via de 6 of de 50
Daarna nog paar dagen Moab (al vaker geweest, dus wel bekend daar) en weer terug naar Vegas.

Twijfel dus nog over die 6 of de 50.
Gr, Gerben
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Martin & Marianne »

Volgens mijn GoogleMaps is het wel 8 uur rijden. :? Het is wel veel. Je hebt natuurlijk later nog tijd voor stops langs de Tioga Road en Mono Lake, maar met alleen de Alabama Hills zit je dag al behoorlijk vol. Het is wel lang licht, dat scheelt natuurlijk. Waar overnacht je die tweede nacht Yosemite, ook in Curry Village?

Voor Mono Lake is de zuidzijde het mooiste, dat kun je dan doen op weg naar Mammoth Lakes/Bridgeport. Neem voldoende tijd voor de Tioga Road; bekijk Olmsted Point en Tenaya Lake, en wandel naar Soda Springs of nog wat verder, en kijk eens naar de Pothole Dome (zie voor die laatste ons 2019-verslag bij 1 september).

Marianne
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Gerben Steeg »

Ja, je hebt gelijk. Ik voerde de reguliere route in, maar via de 395 idd bijna 8 uur.... :think: Maar goed, vanwege de kortheid vd vakantie en overige dingen toch maar doen. Icm dus met Alabama H en de Tioga Road zal het een lange autodag worden. Maar ja, het is geen saaie route Soleil :)
Ja, 2 nachten Curry Village.
Voor de Tioga zal ik je verslag vanavond even lezen.
Thnx Marianne
Gr, Gerben
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Gerben Steeg »

Korte vraag nog: ik lees dat er een loterij is voor tickets naar de Half Dome hike. Is er een reele kans dat je een ticket kan krijgen, of ben ik al te laat.?
'Most challenging dayhike in any National Park'. Ziet er zeker challenging uit.. :shock:
Neem aan dat hier wel mensen zijn met deze ervaring?
Gr, Gerben
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door josea »

De pre-season lottery voor Half Dome is al geweest.
Je kunt nog wel proberen een ticket te bemachtigen twee dagen van tevoren. Volgens mij ligt je kans dan op ongeveer 10%.
https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/hdpermits.htm

Zie ook deze blog voor een gedetailleerde beschrijving van de wandeling/klim:
https://www.earthtrekkers.com/hiking-ha ... tep-guide/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat je op het forum weinig of geen mensen vindt met ervaring met de Half Dome hike.
Als je een uitdagende wandeling wilt doen kan ik je de combinatie van de Four Mile Trail en de Panorama Trail aanraden. Zie voor de eerste ons 2013-verslag. Wij waren er toen ook in juni.
Een mooie site voor wandelingen in het park is www.yosemitehikes.com. En op mijn wandelsite kun je zien welke hikes wij gedaan hebben.

Kijk ook eens naar dit topic: viewtopic.php?f=7&t=76852&p=1255398&hil ... e#p1255398

Marianne
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vegas - Yosemite - Moab - Vegas

Bericht door Gerben Steeg »

Ok, die kans op de Half Dome is wel erg klein. Maar er zijn natuurlijk behoorlijk wat keuzes:)
Dacht nu:
1e dag Upper Falles/Yosemite Point. Eind vd dag nog even naar Tunnel View rijden; meende dat dat betere tijd is qua zonlicht
2e dag: 4 Mile-Panorama. Maar ik lees iets over Glacier Point Road closed, dus dan sws heen en terug hike. Vraag me af of de combi met de Panorama Trail dan haalbaar is? Misschien dan die dag beter naar Vernan Fall ipv Glacier Point?

Nu dus 2 dagen highlights en hopelijk ergens komende jaren nog eens terug.
Gr, Gerben
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer