Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Jonatius: rondreis september 2022.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Jonatius
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis Jonatius: rondreis september 2022.

Bericht door Jonatius »

Hallo allemaal! Mijn vriendin en ik willen aanstaande september graag voor het eerst een rondreis door het Zuidwesten van de VS doen en hebben er heel veel zin in. We reizen van 2 sep - 1 okt en hebben 28 volle dagen. We zijn van plan een auto te huren en waar mogelijk met een tentje te overnachten in de parken. Het volgende reisschema is even een hele grove schets:

Dag 1-3 San Francisco
Dag 4-6 Yosemite
Dag 7-8 Sequoia
Dag 9 Tussenstop/reisdag
Dag 10-11 Death Valley & Las Vegas
Dag 12-13 Zion
Dag 14-15 Horseshoe & Antelope
Dag 16-18 Grand Canyon
Dag 19 Tussenstop/reisdag
Dag 20-22 San Diego
Dag 23 Disneyland
Dag 24 LA/Santa Monica
Dag 25-26 Santa Barbara
Dag 27 Big Sur
Dag 28 San Francisco

Wat denken jullie? Te druk? Ik kan de afstanden en de benodigde/gewenste tussenstops niet zo goed inschatten, maar we willen ook weer niet een te gehaast programma.

Voor welke dingen zouden jullie meer tijd uitrekken? En ten koste van wat?

En ik was ook benieuwd of jullie goeie ervaringen hebben met kamperen in de parken in september, niet te koud?

Alvast heel erg bedankt!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Rondreis september 2022

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Jullie route ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar voor de duidelijkheid is het wel zo handig om het eens per dag uit te schrijven. We zien nu niet goed wat de reisdagen zijn en waar je een volle dag hebt.
Heb je al campings gereserveerd? Zo nee, dan zal dat zo hier en daar best wel een uitdaging worden. Zo had je voor Yosemite bijvoorbeeld op 15 april al moeten reserveren (zie https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/camping.htm voor meer informatie).
Wat de route betreft zou ik willen voorstellen om vanuit SF eerst naar Sequoia te gaan en dan naar Yosemite. Je kunt dan via de Tioga Pass naar Death Valley rijden. Verder mis ik Bryce, dat is toch wel een must.
Als ik het goed zie heb je 3 dagen voor de Grand Canyon uitgetrokken Wil je daar naar beneden lopen? Zo nee, dan is twee nachten/1 volle dag voldoende.

Wij hebben in 2019 in september gekampeerd en dat was goed te doen.
Wat de afstanden betreft, dat lijkt me ook allemaal goed te doen. Heb je het al in GoogleMaps bekeken? Dat geeft een goede indruk van de reistijden.

Het weekend van 3-5 september is het Labor Day weekend. Dan is het in de parken erg druk. Probeer dan ook zo snel mogelijk voor dat weekend iets te reserveren.
Kijk eens in ons 2019-verslag voor onze ervaringen in dat weekend.
Voor onze kampeerervaringen in onder andere Sequoia en Yosemite en de route via de Tioga Pass kun je eens ons 2017-verslag bekijken.

Marianne
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Jonatius: rondreis september 2022.

Bericht door Old Faithful »

Jonatius schreef:
01 mei 2022, 18:47
En ik was ook benieuwd of jullie goeie ervaringen hebben met kamperen in de parken in september, niet te koud?
Mijn ervaringen met kamperen in Amerika waren in juli en augustus en stammen alweer van bijna 50 jaar geleden.
Zo herinner ik me een keertje gekampeerd te hebben op een camping aan de Tioga Road - ik weet niet meer welke - en daar was het in juli 's nachts ook behoorlijk koud. Op andere plekken was het dan weer bloedheet. Ik had daarom een molton lakenzak en een donzen slaapzak, zodat ik van warm naar koud kon slapen in alleen de lakenzak, alleen de slaapzak of de lakenzak + slaapzak.

In 2019 maakten wij van 19 september tot 10 oktober een rondreis in dat gebied en hadden wij op enkele hooggelegen plekken nachttemperaturen duidelijk onder het vriespunt, bijvoorbeeld in Bridgeport, Grand Canyon en Bryce. Op andere plekken zoals Death Valley zul je daar minder last van hebben. :wink:

Houd er rekening mee dat het in september al vrij vroeg donker is.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Jonatius
Amerika-newbie

Re: Rondreis september 2022

Bericht door Jonatius »

Dank voor alle tips! We moeten het schema inderdaad nog iets verder uitwerken, ik heb nu eigenlijk alleen een losse "reisdag" opgenomen bij de op het oog langste stukken waar je waarschijnlijk wel tussenstop in wil fietsen.
Martin & Marianne schreef:
01 mei 2022, 20:23
Wat de route betreft zou ik willen voorstellen om vanuit SF eerst naar Sequoia te gaan en dan naar Yosemite. Je kunt dan via de Tioga Pass naar Death Valley rijden. Verder mis ik Bryce, dat is toch wel een must.
Oeps Bryce helemaal vergeten! Die zou er wel tussen moeten passen als we een paar dagen van Grand Canyon afsnoepen.
Old Faithful schreef:
02 mei 2022, 12:16
Mijn ervaringen met kamperen in Amerika waren in juli en augustus en stammen alweer van bijna 50 jaar geleden.
Zo herinner ik me een keertje gekampeerd te hebben op een camping aan de Tioga Road - ik weet niet meer welke - en daar was het in juli 's nachts ook behoorlijk koud. Op andere plekken was het dan weer bloedheet. Ik had daarom een molton lakenzak en een donzen slaapzak, zodat ik van warm naar koud kon slapen in alleen de lakenzak, alleen de slaapzak of de lakenzak + slaapzak.
Ik begreep van iemand dat het goed mogelijk is om je parkeerspullen ter plekke te kopen (bij een Walmart oid). Hebben jullie goeie ervaringen mee? Welke kampeerspullen kan je misschien beter vanuit Nederland meebrengen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik heb de route even uitgeschreven, met Bryce erbij, en de Tioga Pass. Het zijn niet altijd lange afstanden, maar je bent toch wel snel een halve dag aan het reizen tussen de verschillende parken en plaatsen. De enige echte tussenstop is die tussen de GC en San Diego.

2-sep vr naar San Francisco
3-sep za San Francisco
4-sep zo San Francisco
5-sep ma San Francisco - Sequoia
6-sep di Sequoia
7-sep wo Sequoia
8-sep do Sequoia - Yosemite
9-sep vr Yosemite
10-sep za Yosemite - Lee Vining
11-sep zo Lee Vining - Death Valley
12-sep ma Death Valley - Las Vegas
13-sep di Las Vegas - Zion
14-sep wo Zion
15-sep do Zion - Bryce
16-sep vr Bryce - Page
17-sep za Page
18-sep zo Page - Grand Canyon
19-sep ma Grand Canyon
20-sep di Grand Canyon - ?
21-sep wo ? - San Diego
22-sep do San Diego
23-sep vr San Diego - Anaheim
24-sep za Anaheim - Los Angeles
25-sep zo Los Angeles
26-sep ma Los Angeles - Santa Barbara
27-sep di Santa Barbara - Big Sur
28-sep wo Big Sur - San Francisco
29-sep do San Francisco

Hier kan nog in geschoven worden, op zich zou 1 dag Page ook voldoende zijn, of 1 overnachting in de GC.
Voor Las Vegas heb je weinig tijd; ik zou daar een extra nacht wel mooi vinden, of doe een nacht bij Valley of Fire.

Wat het kamperen betreft: een donzen slaapzaak is wel fijn. Wij gebruiken een lakenzak daarbij. Op veel plaatsen is alleen de lakenzak voldoende.
Wij slapen altijd prima, ook als het koud is. Erger is het opstaan als het buiten rond het vriespunt is. :wink: Dat kan geburen in bijvoorbeeld Bryce.
Omdat je in Yosemite te laat bent voor een camping (maar je kunt het regelmatig eens checken of er iets vrij komt) zou je daar ook eens naar Housekeeping Camp kunnen kijken. zie daarvoor www.travelyosemite.com.

Wij hebben een klein koepeltentje dat heel licht is en makkelijk in de koffer past. We hebben eens bij de Walmart een luchtbed gekocht; die paste op de terugreis ook nog in de koffer, dus die is de volgende keer weer meegegaan. Pannen etc nemen we niet meer mee omdat we de laatste keren niet heel veel nachten gekampeerd hebben. Als je goede spullen hebt en ze passen in de koffer, dan zou ik die meenemen.
Kijk ook eens in het tentkampeertopic onder Reizen Algemeen.

Het belangrijkste is om zo snel mogelijk de route te fine tunen en campings te reserveren. Er zijn ook mensen die eerst reserveren en dan een route maken. :wink:

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 02 mei 2022, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

Eventueel vanaf Grand Canyon via Flagstaff naar Kingman en dan Lake Havasu? En dan een route naar San Diego uitstippelen (ben toen naar LA gereden).
27 States so far...
sep
Amerikakenner

Bericht door sep »

Zoals @Martin & Marianne al schrijft: in het tentkamperen-topic staan heel veel tips! Je vragen worden daar allemaal in beantwoord.

Maar even kort: wij hebben het in juli erg koud gehad in Yellowstone, en in september erg warm in Moab. Ook -8 in Colorado trouwens. Hangt er dus gewoon een beetje van af. Wel vroeg donker, zoals @Old Faithful ook zegt, tussen 18 en 19 uur.

Donzen slaapzakken zijn heerlijk maar duur. Wij kopen er dus een die tot -18 beschermt, bij de Walmart. De nieuwe materialen zijn zó goed en licht tegenwoordig dat ze qua warmte kunnen concurreren met dons. Niet qua volume maar we laten ze toch achter dus geeft niet. Dons kan trouwens nog wel eens wat klam worden, dat heb je met de synthetische niet. Aan lakenzakken hebben we een hekel, die draaien altijd mee als je je ondraait. Maar een extra fleece-slaapzak gaat wél mee.

Van gewone luchtbedden zijn we geen fan (sorry Marianne) vanwege de optrekkende kou. Een selfinflating matje voldoet veel beter.

Ach, kort reageren, het lukt me gewoon niet 😉

Zie ook ons blog voor inspiratie en ideeën. Veel plezier met de voorbereiding!

Saskia
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Onze donzen slaapzakken stammen nog van onze eerste kampeervakantie in 1988. :wink: We hadden ruimte voor 1 slaapzak, ter plekke hebben we een tweede gekocht. Het ging me er vooral om om aan te geven dat je best wel veel mee kunt nemen.
Luchtbed of matje is heel persoonlijk natuurlijk; ons luchtbed heeft een zachte bovenlaag, we hebben geen last gehad van optrekkende kou.

Marianne
sep
Amerikakenner

Bericht door sep »

Klopt hoor, je kunt best veel meenemen. Wij hebben slaapmatten, tent en fleece-slaapzakken sowieso mee. Verder een oude aluminium pannenset, dito keteltje, koekenpan, bekers, Franse wijnglaasjes, bestek en - onmisbaar voor ons - een plastic opzet koffiefilter (al meer dan 60 jaar oud, is nog van mijn tot haar laatste snik kamperende moeder geweest). Daarmee zetten we filterkoffie op grote bekers. Gasstel kopen we ter plekke maar we koken ook regelmatig op een houtvuur.

We nemen geen hardschalen koffers mee maar een xxl tas met wieltjes, en sinds onze laatste reis ook een xl spinner van Samsonite van zachte stof. Voldoet uitstekend.

Waar we ook altijd ontzettend veel plezier van hebben zijn de donsjacks die we tijdens onze eerste Amerika-reis bij Rei gekocht hebben. Héél klein weg te stoppen/proppen in zo'n mini kledingtasje, en ze geven heel veel warmte. Mutsen, sjaals en handschoenen ook niet vergeten!

Saskia
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

sep schreef:
03 mei 2022, 17:34
een plastic opzet koffiefilter
Wij gaan altijd met een camper, maar bij ons gaat de filterhouder (+filters) ook altijd mee. Er zit meestal geen koffiezetapparaat bij en huren of kopen vinden we niet nodig. De filterhouder op de thermoskan of de thermosbeker. Gaat prima.
Ik zal maar niet zeggen wat we verder allemaal meenemen :oops: Toevallig hebben we net de koffer met al deze spullen bekeken en genoteerd wat we hebben.
sep
Amerikakenner

Bericht door sep »

@jojostravelusa Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig geworden :wink:

@Jonatius Na het bekijken van jullie reisschema enige nuance: jullie komen niet op plekken waar je het erg koud zult hebben lijkt me. Misschien in Yosemite en Sequoia, maar ik kan me niet herinneren dat we daar ergens last van hadden. Nu zitten jullie er wel in september maar helemaal in het begin, je zult het vermoedelijk eerder te warm hebben dan te koud. Dan voldoet een gewone slaapzak van de Walmart prima. Voor $15 ben je voorzien. Eventueel kun je voor drie dollar meer een iets warmer exemplaar aanschaffen. Kost je allemaal de kop niet, en als je het aan het enbij de goodwill inlevert wordt er weer iemand anders blij mee gemaakt.

Datzelfde geldt ook voor de slaapmatjes. Als je zoals wij heel veel kampeert, niet alleen in Amerika maar ook in Europa, kun je de aanschaf van duurdere en beter isolerende matjes overwegen. Die isoleren niet alleen uitstekend bij kou trouwens, maar hebben ons ook heerlijk koel gehouden in zeer warme streken zoals Page. Maar is het een eenmalig gebeuren, of weet je niet zeker of het allemaal bevalt, kun je ook prima uit de voeten met een luchtbed zoals @Martin & Marianne aangeeft.

Saskia
(off topic: auto geboekt voor eind augustus, nu de vliegtickets nog :wink: )
Old Faithful
Amerika-expert

Bericht door Old Faithful »

Ik ben iets minder optimistisch wat de kou betreft. Wij waren ook op 20 september bij de Grand Canyon en toen vroor het 's nachts. Wij waren wel twee later in Bryce dan Jonatius maar ook daar kan het in september 's nachts op 2300m hoogte behoorlijk koud zijn. In Yosemite zal het in de vallei wellicht meevallen maar de campings langs de Tioga Road gaan ook een aardig eindje richting 2500m. Hoe hoog de campings in Seki liggen weet ik niet.

Misschien is het een optie op de potentieel koude plaatsen voor een h(m)otel te kiezen.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Jonatius
Amerika-newbie

Bericht door Jonatius »

Voor de populairdere parken zijn we inderdaad een beetje aan de late kant qua reserveringen.

Voor Yosemite is het gelukt een plekje op Wawona campground te reserveren, wat meer afgelegen maar lijkt verder niet verkeerd.

Bryce wordt een uitdaging, North campground zit zo goed als vol en voor Sunset geldt first come first serve. In theorie is de rit vanuit Zion niet heel lang en zouden we er vroeg kunnen zijn. Hebben jullie hier ervaring mee? Enig idee hoe vroeg vroeg is?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik denk dat het heel lastig is te zeggen hoe snel iets vol raakt. Ik zou daar zelf liever niet op gokken. Je moet je dan haasten om in Bryce te komen, terwijl de oostkant van Zion ook nog het nodige te bieden heeft, Je schrijft dat North 'zo goed als vol' is, dus niet helemaal vol? Waarom reserveer je daar dan niet? Hoe ziet je route er uit, wanneer ben je er?

Voor Yosemite is Wawona niet verkeerd, je hebt iets in het park waardoor je geen toegangsreservering nodig hebt.
Het is wel een eindje rijden naar de vallei. Iets als Housekeeping Camp of Curry Village is geen optie?

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

sep schreef:
04 mei 2022, 16:33
Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig geworden
Breek me de bek niet open :lol:
plastic bakjes, wat kruiderijen, vershoud- en alufolie (hadden we nog over en nemen we dus weer mee) vuilniszakken (idem), de genoemde koffiefilterhouder en filters, wat extra bestek optioneel, maar in elk geval een goed keukenmes, bbq tang en een knoflookpers, aansteker (lang) berenfluitje, wereldstekker, verlengsnoer, usb-verloopsnoer/stekker, antislipmatjes voor in de keukenkastjes, plastic glazen 2 groot, 2 klein, koelrugzakje, knijpers, scheerlijn bij wijze van waslijn voor in de camper, van die met lucht te vullen stoelen met hoezen (optioneel) en de levelers voor onder de wielen. En dan nemen we natuurlijk ook nog kleren, toilettassen, 2 fototoestellen, de laptop, e-readers, omvormer mee. En wat ik hier vergeten ben :oops: :lol:
Nu vliegen wij eigenlijk altijd premium economy, dus dan kunnen we net wat meer meenemen.
sep
Amerikakenner

Bericht door sep »

:lol: Dat komt me wel bekend voor allemaal :D
sep
Amerikakenner

Bericht door sep »

@Jonatius Ik denk dat het meevalt bij Bryce Sunset. Tot nu toe was er elke keer veel plaats daar. Wil je zeker zijn rij dan gewoon heel vroeg weg van Zion, om een uurtje of 6/7. Je zult er verbaasd van staan hoeveel mensen er dan al aan het opbreken (en eieren bakken) zijn. Ik zou de gok wel nemen. Wij hebben dit meermaals zo gedaan voor verschillende terreinen, met succes. Alleen als je er op vrijdag of zaterdag aankomt kan het misschien wat lastiger zijn, maar nogmaals, het was daar bij Bryce nooit vol.

Verder, om toch eventuele kou te trotseren, zou je ook een extra slaapzak (dekenmodel, op te ritsen) of een losse deken kunnen kopen. Die gooi je dan 's avonds gewoon over je slaapzakken heen.

Saskia
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer