Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik weet niet of er tijd is voor sequoia, voor SF is er dan weinig tijd. Mijn voorstel zou er zo uitzien - waarbij je dan het rondje Las Vegas ook in omgekeerde richting kunt doen, misschien laten afhangen van de ebschikbare accomoatie, weekenden etc):

1 naar New York
2 New York
3 New York
4 New York - Las Vegas
5 Las Vegas - Grand Canyon
6 Grand Canyon - Page
7 Page
8 Page - Bryce
9 Bryce - Zion
10 Zion
11 Zion - Las Vegas (via Valley of Fire)
12 Las Vegas
13 Las Vegas - Death Valley
14 Death Valley - Los Angeles
15 Los Angeles
16 Los Angeles - Pismo Beach
17 Pismo Beach - Monterey
18 Monterey - Yosemite
19 Yosemite
20 Yosemite - San Francisco
21 San Francisco
22 San Francisco

Marianne
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Dankjewel weer voor de uitgebreide reacties en de suggesties voor routes!

@Marianne, als ik naar jouw route kijk, zie ik een aantal verschillen tov de eerdere route:
- Langere tijd in Page (een extra dag). Dus vanuit daar is ook genoeg te bezoeken/zien om wat langer te verblijven?
- Geen stop in Kingman. Of is dat sowieso 'alleen maar een tussenstop' en niet per se de moeite waard op zichzelf?
- Niet naar Mammoth Lakes. Of is dat dan gewoon de concessie die we moeten doen als we het stuk route van Tiago Pass (/een alternatief daarop) willen omzeilen? Missen we daar dan niet echt wat aan?
- En de af te leggen afstanden zijn daarmee dus ook iets anders per dag.. dit is ook nog steeds haalbaar denk je?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Marcopstal »

Ik zou het wat stom vinden om na één nacht uit Vegas te vertrekken en dan later terug te keren.
Een volle dag Page lijkt me ook geen echte meerwaarde te hebben. Horseshoe bend en Antelope Canyon zijn beide geen extra lange activiteiten en zo veel meer heeft dit nu ook niet te bieden. Ok, er is Lake Powell en de Glen Canyon dam, maar dat lijken me niet DE hoogtepunten uit de reis.

Sequoia is natuurlijk maar een suggestie, er zijn nog andere mogelijkheden zoals het toevoegen van Monument Valley bvb, maar ook Joshua Tree kan.

Aangezien de terugvlucht op dag 23 is is er naar mijn gevoel wel voldoende tijd voor SF.

Ik heb zeker niet het gevoel dat je iets mist aan Mammoth Lakes op zich. OK, er zijn wel zaken aan die kant van de bergen maar gezien de reisperiode is dat moeilijker. Mammoth Lakes op zich is niks.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Kingman op zich is geen stop waard. In mijn route heb ik Death Valley opgenomen. Dat is zeker in april de moeite waard.
Voor Page kan 1 nacht ook voldoende zijn maar met twee nachten heb je meer tijd voor de Grand Canyon. Je hebt dan nog een groot deel van de dag bij de Grand Canyon. Als je het niet erg vindt om meerdere dagen achter elkaar maar 1 overnachting te hebben zou je tussen de GC en Page nog Monument Valley kunnen toevoegen.
Het zijn allemaal suggesties, kijk zelf wat je aanspreekt.
In en rond Page is heel veel te zien, zie bijvoorbeeld de mogelijkheden op www.ontdek-amerika.nl. En kijk eens wat je bij de GC wilt doen. Wij waren er in onder andere 2013 twee nachten, bekijk dat verslag eens.

Ik ben een groot liefhebber van de route tussen Death Valley en Yosemite via de 395 en de Tioga Pass. Wij hebben ook al meerdere keren in Mammoth Lakes overnacht. Maar dat was puur als tussenstop. In 2019 hebben we daar wel wat bezocht maar voor een eerste keer en met een gesloten Tioga Pass zou ik het niet meenemen. Wil je toch die route doen dan kun je van Death Valley naar Mammoth Lakes en dan via Lake Tahoe naar Yosemite.

Twee keer Las Vegas hoeft natuurlijk niet, maar ik vind het helemaal niet gek om 1 nacht bij Fremont Sreet te doen en dan later 2 nachten aan de Strip.

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Marcopstal »

Fremont Street kan je natuurlijk ook perfect bezoeken als je op de strip logeert. Met de bus is dit goed bereikbaar.
Kingman is inderdaad niet echt een bezienswaardigheid op zich, maar goed geplaatst als tussenstop als je enkele stukjes route 66 wil meenemen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Het was niet meer dan een suggestie. Vooral ingegeven door de wens om Death Valley mee te nemen. Door Death Valley te bezoeken op weg naar LA kun je het hele park doorkruisen. Dat je dan twee keer in LV bent leek me niet onoverkomelijk. Wij hebben eens heeel plezierig en betaalbaar overnacht in het Main Street Station hotel. Het is natuurlijk ook mogelijk om vanuit Zion in een keer door te rijden naar Death Valley.

Het is voor de route wel handig om te weten of die voornamelijk in april zal plaatsvinden of juist voor een groot deel in mei.
En het lijkt wat vroeg maar je zou al eens naar accommodatie kunnen kijken. Je hebt nu nog veel keuze, bijvoorbeeld voor de betaalbare Bright Angel Lodge aan de rim in de Grand Canyon.

Nog even over de afstanden; ja, die zijn goed te doen. Zet eens verschillende routes uit in Google Maps en bekijk de reistijden.

Marianne
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Bedankt voor alle suggesties weer! We zijn nu de twee verschillende routes verder aan het uitwerken.

Nog even over de route van Yosemite naar Death Valley. Ik vind veel verschillende namen/benamingen voor volgens mij dezelfde routes? Klopt het dat er in principe 4 opties zijn:
1. Tioga pass --> waarschijnlijk gesloten in april/mei
2. Carson pass --> bovenlangs via de bergen, langste route maar wel de mooiste route (via de 88).
3. Sonora pass --> Via de 108? Ik kan niet goed vinden welke route dit precies is en wanneer deze dan wel of niet open zou zijn.
4. Route onderlangs via Bakersfield --> saaiste maar wel kortste route

Klopt dit zo?

En voor wat jij nog zei Marianne over wanneer de reis precies zal gaan plaatsvinden: waarschijnlijk vertrekken we ergens midden/eind april (afhankelijk van de beste vliegtickets) maar het grootste deel zal dus in mei plaatsvinden. Vraag je dit voornamelijk voor de bovenstaande route of zijn er dan nog meer dingen waar we rekening mee moeten houden?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

De Sonora Pass is inderdaad de 108. De Tioga Pass is de 120. Kijk eens op google maps, dan zie je de verschillende wegen lopen. Tussen de 108 en de 88 heb je nog de Ebbetts Pas (de 4). Maar die is niet sneller of eerder open dan de Sonora Pass.
De 88 is mooier dan de route onderlangs maar niet mooier dan de Tioga Pass of Sonora Pass.

Om te zien wat de status van de verschillend wegen is vul je het wegnummer hier in: https://roads.dot.ca.gov/

Je kunt de openingsdata in de afgelopen jaren hier vinden:

Tioga Pass: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/seasonal.htm
Sonora Pass: http://www.sonorapassvacations.com/wint ... .html#hist

De periode is vooral van belang voor dit deel. In een hooggelegen park als Bryce kan ook koud zijn en zou je nog sneeuw kunnen hebben.

Marianne
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Oké, dankjewel. Ik ga hier even verder induiken als we uiteindelijk voor die route kiezen!

Er zijn nu namelijk nog twee routes waar we tussen moeten kiezen:

Route 1
Dag Plaats
1 NL > New York (vlucht)
2 New York
3 New York
4 New York > Los Angeles
5 Los Angeles > Pismo Beach
6 Pismo Beach > Monterey
7 Monterey > San Francisco
8 San Francisco
9 San Francisco > Yosemite
10 Yosemite
11 Yosemite > Mammoth Lakes
12 Mammoth lakes > Death Valley
13 Death Valley > Las Vegas
14 Las Vegas
15 Las Vegas > Zion
16 Zion
17 Zion > Bryce Canyon
18 Bryce Canyon > Page
19 Page > Grand Canyon
20 Grand Canyon > Kingman
21 Kingman > Los Angeles
22 Los Angeles
23 Los Angeles > NL

Route 2
Dag Plaats
1 NL > New York (vlucht)
2 New York
3 New York
4 New York > Las Vegas
5 Las Vegas > Grand Canyon
6 Grand Canyon > Page
7 Page
8 Page > Bryce Canyon
9 Bryce Canyon > Zion
10 Zion
11 Zion > Las Vegas
12 Las Vegas
13 Las Vegas > Death Valley
14 Death Valley > Los Angeles
15 Los Angeles
16 Los Angeles > Pismo Beach
17 Pismo Beach > Monterey
18 Monterey > Yosemite
19 Yosemite
20 Yosemite > San Francisco
21 San Francisco
22 San Francisco > NL

Ik vind het alleen heel moeilijk om tussen beide routes te kiezen en hier de voor- en nadelen van te bepalen. Voordeel van route 1 is volgens mij in ieder geval dat we de huurauto zowel kunnen ophalen als terugbrengen in LA (wat goedkoper is). Nadeel is het hele "routegedoe" tussen Yosemite en Mammoth Lakes. Voordeel van route 2 is ook dat we een dag "over" hebben dus die zouden we evt nog ergens aan kunnen plakken.

Zien jullie nog echt andere grote voor- of nadelen van één van beide routes/een reden om voor 1 vd 2 te kiezen?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

De route via een van de passen is net iets mooier, maar wel langer.
De eerste route kun je ook vanuit SF doen; als je dan eerst richting LA rijdt en dan Yosemite op het laatst heb je net iets meer kans dat er iets open is. Niet alleen een van de passen maar ook bijvoorbeeld de Glacier Point Road is iets om rekening mee te houden.
Vroeger had je nooit drop off kosten tussen Las Vegas en Californië maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door IngridZw »

Tja lastige keuze. Ik zou denk ik toch kiezen voor route 2 (maar dat is heel persoonlijk omdat ik liever zekerheid heb) en de extra dag die je over hebt bij Yosemite zetten. Stel dat de Tioga Pass toch open is dan heb je in ieder geval tijd om hem te rijden. Wel heen en terug maar dat is geen straf. En anders is er genoeg te zien en te doen in het park. Denk bijv. aan Mariposa Grove waar je ook de nodige uurtjes kwijt bent.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Hetch Hetchy is vroeg in het jaar ook een aanrader in Yosemite. En lekker rustig.
Het is verstandig om parken als Zion en Yosemite buiten het weekend te plannen.

Marianne
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door josea »

Ik zou kiezen voor route 2. Dan heb je ook niet het lange stuk rijden tussen Grand Canyon en LA, wat naar mijn mening redelijk saai is.
En dan kun je inderdaad altijd nog de Tioga Pas rijden als hij open is, en een dagtochtje naar Bodie maken als je de extra dag bij Yosemite neemt.
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Dankjewel voor jullie mening en toelichting! Nog andere mensen die een voorkeur of nadelen/voordelen kunnen benoemen voor 1 van de 2 routes? :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Het helpt als je weet wanneer je gaat. Als je pas in mei vertrekt heb je wat meer mogelijkheden in Yosemite. En kans op een open Sonora Pass. Ik zou hoe dan ook een extra dag Yosemite doen.
In route 1 kun je ook eindigen in Las Vegas in plaats van in LA, dat geeft je wat meer tijd voor de rest.
Als je in mei gaat probeer dan het Memorial Day weekend op populaire plaatsen te vermijden. Dus voor dat weekend terugvliegen, of ergens zijn waar het niet druk is.

Marianne
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Ben ik weer :) We hebben inmiddels wat beter gekeken naar de periode waarin we weg willen en hoewel het nog afhankelijk is van wanneer de vliegtickets het meest voordelig zijn, kijken we nu naar vertrek op 4 mei 2023 en terugkomst op 26 mei 2023. Hierbij houden we dan de route in de bijlage aan (gekleurde dagen zijn weekenddagen).

- Waar we nog over twijfelen is of het handig is om de huurauto op te halen in Las Vegas en hem weer in te leveren in San Francisco. We zien tot nu toe sowieso alleen maar idioot hoge prijzen voor de huurauto's en weten niet goed of dat komt doordat we te vroeg zijn of doordat het op een andere locatie ophalen/wegbrengen is. Hoe ver van tevoren kan je het beste een auto reserveren?
- Of is het dan toch handiger om de route zo aan te passen dat je start en eindigt in dezelfde plaats? Het maakt ons niet zoveel uit in welke plek (Las Vegas/LA/San Francisco) dat dan is, maar we hebben zitten puzzelen in Google Maps en komen er niet uit wat dan de meest logische route zou zijn. Als we dat op die manier zouden kunnen aanpassen, voorkom je natuurlijk sowieso dat je straks toch extra kosten betaalt voor de verschillende locaties voor de auto
- Eerder werd gezegd dat je de echt drukke plekken zoveel mogelijk wil vermijden in het weekend. Nou lijkt het mij dat zowel parken als steden in het weekend druk zijn, maar het wordt lastig om die beide te vermijden op weekenddagen... Wat zijn de plekken waar je echt niet wil zijn in het weekend?
- Ik zou het liefst tussen al het rijden door ook nog wat dagen/momenten hebben dat je even kan relaxen op een rustige plek/strandje/meer/oid. Zijn dit soort momenten wat jullie betreft in deze route voldoende ingebouwd of waar kunnen we dat evt nog toevoegen?
- Nog andere dingen om rekening mee te houden in deze route? :)

Heel erg bedankt alvast alweer! We hopen nu echt snel te gaan boeken :D
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Volgens mij is het niet goed gegaan met de bijlage. Bij deze nogmaals een poging
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-07-30 om 13.22.49.png
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Ik zie nu dat in het screenshot overal 2022 staat maar het gaat dus om 2023. De gekleurde data zijn in 2023 de weekenddagen :)
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door josea »

Is het ook een optie om twee dagen later te gaan? Dan schuif je zowel Las Vegas, als Zion, als Yosemite naar achteren zodat het niet meer in het weekend valt. En dat zijn juist beruchte plekken in het weekend…
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Zion en Yosemite zou ik zeker buiten het weekend proberen te plannen. Op zondag aankomen zoals je nu bij Yosemite hebt kan wel.
Las Vegas is duurder in het weekend m aar verder is het een probleem om in het weekend in een staf te zitten.
Je kunt eventueel wat schuiven met de dagen in Las Vegas of inderdaad iets eerder of later gaan.

Kijk voor autohuur eens in het topic daarover in het vervoer-subforum. Daar kun je ook het beste je vragen over de huur stellen. Maar lees je wel even in.
Eilasor schreef:
30 jul 2022, 13:28
Ik zou het liefst tussen al het rijden door ook nog wat dagen/momenten hebben dat je even kan relaxen op een rustige plek/strandje/meer/oid. Zijn dit soort momenten wat jullie betreft in deze route voldoende ingebouwd of waar kunnen we dat evt nog toevoegen?
Als je meer rust wilt moet je wat dagen toevoegen, maar op zich kan het prima zo. Bij Lake Powell kun je aan het strand zitten, net als bij LA. Zwemmen zal wel te koud zijn. Ook in de parken zijn voldoende mogelijkheden om even niets te doen. Bij de Ldoge in zion is het heerlijk rusten op het grasveld voor de lodge. In Yosemite kun je ook strandjes bezoeken of even zwemmen of fietsen.

Waarom zou je niet nu alvast de accommodatie gaan boeken, zoals bijvoorbeeld de Grand canyon? Dat loopt echt snel, de Bright Angel Lodge heeft nog maar een paar kamer op 8 mei. Ook voor Yosemite zou ik zo snel mogelijk iets boeken Als je gaat schuiven kun je altijd het nog annuleren.

Je weet dat je je eigen berichten aan kunt passen? :wink: Klik daarvoor op het pennetje bovenin je bericht.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer