Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Dankjewel! We willen inderdaad zo snel mogelijk de accommodaties gaan boeken maar we komen er niet uit wat de beste periode is. Tot dusver krijgen we vooral stress van deze reis plannen :shock: Exacte data/dagen maken voor ons namelijk niets uit want we moeten nog vrij vragen. De vliegtickets (multicity Amsterdam - New York, San Francisco - Amsterdam) zijn namelijk op dit moment nog steeds schreeuwend duur dus we kunnen nog moeilijk zijn wat het beste gaat uitpakken. We zijn wel erg bang dat vertrek in de meivakantie naar New York sowieso veel duurder zal zijn...

We hebben in ieder geval wat geschoven in de route zodat Zion, Yosemite en Las Vegas buiten het weekend vallen. Dan zien we 3 opties als vertrekdata:
* Vertrek op zondag 23 april, terugkomst op dinsdag 16 mei. Voordeel is dus dat zowel heen- als terugreis buiten de meivakantie vallen. Nadeel is wellicht wel dat het eerder in het seizoen is dus dat meerdere wegen nog niet begaanbaar zullen zijn?
Schermafbeelding 2022-07-31 om 13.44.48.png
* Vertrek op zondag 30 april, terugkomst op dinsdag 23 mei. Nadeel hierbij is dus dat vertrek in de meivakantie is dus misschien een duurdere vlucht zal worden
Schermafbeelding 2022-07-31 om 13.46.16.png
* Vertrek op zondag 14 mei, terugkomst op dinsdag 6 juni. Voordeel is dat je na de meivakantie vertrekt + dat het later in het seizoen is dus meer wegen begaanbaar zullen zijn. Nadeel is weer dat je er met memorial day + dat weekend bent, wat dus ook wel drukker zal zijn denk ik.
Schermafbeelding 2022-07-31 om 13.49.10.png
Wat denken jullie? Excuus voor de 100 vragen trouwens hoor, maar we vinden het best lastig om het allemaal goed te plannen en willen vooral ook niet té veel betalen of echt op de verkeerde momenten op drukke plekken zijn. Ik hoor dus weer graag jullie mening :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb geen idee of het wat de vluchten betreft erg veel uitmaakt. In april zal het qua accommodaties wellicht net iets goedkoper zijn, maar misschien maakt dat ook helemaal niets uit. Qua wegen maakt het niet heel veel uit; de Tioga Pass zou in de laatste variant een optie zijn. De Sonora Pass zal dan wel open zijn. Maar dan moet je de route wel omgooien.
Het zou ook mooi zijn als de Glacier Point Road in Yosemite open is. Dat is meestal rond eind april of begin mei open.

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1171
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door paulr »

Kijk bij een vliegticket eens naar AMS-JFK en SFO-AMS. Die zou ik boeken via KLM of Delta zodat je rechtstreekse vluchten hebt. Vervolgens boek je een “los” ticket JFK-LAS. Daar is een heel scala aan airlines die dat vliegen ! En zeker wat lowcosters. Check wel even goed de ruimbagage kosten…. Hecht je geen waarde aan directe vluchten voor het trans-Atlantische deel, dan kun je deze ook voordelig met bijvoorbeeld BA of LH vliegen…
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Dankjewel voor jullie reacties! Misschien moet ik mijn vragen nog iets scherper stellen:
1. Voor wat betreft de vliegtickets willen we inderdaad gaan kijken naar AMS-JFK en SFO-AMS en dan een los ticket JFK-LAS. Maar er is ons aangeraden om deze nu nog niet te boeken omdat je waarschijnlijk nog betere prijzen zal krijgen de komende maanden. Vooralsnog zien we geen echt verschil in prijzen voor/tijdens/na de meivakantie maar ik weet niet of die prijzen die we nu zijn enigszins representatief zijn voor over een paar maanden. Dus mijn vraag is of jullie ervaring hebben met vliegtickets in de meivakantie, of die echt duurder zijn dan ervoor of erna. We vliegen heen op New York. Reden dat we wel graag voor 1 van de 3 periodes willen kiezen nu is dat het geen doen is om voor 3 verschillende periodes alle accommodaties al te boeken (ook omdat je bij sommige, met name in/rond de parken, wel alvast moet betalen maar dat je een refund krijgt als je nog annuleert - niet heel fijn als alles dan al wel afgeschreven wordt..)
2. Hoe druk is het op/rondom Memorial Day? Kan je, als je de keuze hebt zoals wij, echt beter zorgen dat je er dan gewoon helemaal niet bent of valt het allemaal wel mee? Zoals bijv. in onze optie 3 zouden we in dat weekend in Las Vegas/Death Valley/Los Angeles zijn.
3. En dus inderdaad alle wegen die evt. nog gesloten kunnen zijn, zijn onze kansen aanzienlijk groter op veel open wegen in optie 3 (dus vertrek pas pas op 14 mei uit Nederland) ten opzichte van optie 1 (vertrek 23 april) of optie 2 (vertrek 30 april)? Maar daarvan geef jij (Marianne) dus aan dat dat niet heel veel uit zou moeten maken. Als het goed is kom je in onze route nu niet per definitie over de Tioga Pass dus die zouden we dan evt heen en weer kunnen rijden als hij open is maar kunnen hem ook makkelijk skippen zonder extra gedoe als hij nog gesloten is..

Alvast bedankt weer! Ik hoop dat we snel eea vast kunnen gaan leggen en dat het plannen ook echt leuk wordt :wink:
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1171
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door paulr »

Ik denk dat je nauwelijks goedkopere tickets gaat vinden dan nu… je kan nu KLM boeken voor ruim 800 euro inclusief bagage zonder overstap. Met terugvlucht via Londen zelfs voor net iets meer dan 700. Kijk eens wat je hele reis gaat kosten ! Dan maakt een iets goedkopere of duurdere vlucht niet het verschil. Ik vind vliegtijden en reisduur dan veel belangrijker, je gaat hooguit tientjes verschil krijgen. Of je moet volledig flexibel zijn qua dagen, overstappen etc maar dat is ook lastig voor je planning nu. Ga je een dagje eerder bijvoorbeeld en dat kost je een extra overnachting/autohuur en je bent voordeel weer kwijt. Prijzen meivakantie zijn nu nog ongeveer hetzelfde als andere data er omheen, maar die zullen straks als eerste (flink) stijgen. Andere dagen gaat mogelijk nog een paar tientjes af. Maar zoals je KLM site ziet is de uitgaande vlucht tussen de 218 en 245 euro, dus veel speelruimte naar heeft KLM niet. Je winst met wachten is dus nooit groot.
Laatst gewijzigd door paulr op 01 aug 2022, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik weet niet of de constructie met de losse vlucht per definitie de goedkoopste is. Ik zou zeker ook kijken met de multicity optie wat de prijzen zijn als je alle vluchten in 1 boeking doet.
Misschien ook nog even je vraag stellen in het betreffende topic in het vervoer-subforum?

Het weekend van Memorial Day is druk. Erg druk. Ik zou zeker Zion vermijden dan. We zijn wel eens in dat weekend in Capitol Reef en Bryce geweest en dat viel on toen mee, maar dat was in 2013.
Las Vegas zal ook druk zijn maar dat lijkt me niet direct een probleem. Wel zullen de hotels dan een stuk duurder zijn. Ik zou daar zeker op tijd reserveren. Je kunt nu al kijken wat de prijzen doen in dat weekend, vergeleken met een gewoon weekend of door de week.
Yosemite is ook niet aan te raden in dat weekend. Maar de toegangsreservering zal wel verschil maken. Voor de prijzen in het park maakt het niet uit wanneer je er bent.

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door jojostravelusa »

Het nadeel van losse tickets is dat je nog meer risico loopt om een vlucht te missen door vertraging of je koffers kwijt te raken omdat e.e.a. niet op elkaar is afgestemd. En dan kun je je afvragen of een beetje voordeel echt ook voordeliger is. Wij willen altijd 1 ticket.
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

@jojostravelusa maar dat gaat toch alleen op als het een vlucht is met overstap? In dit geval zouden we dan direct naar New York vliegen en een paar dagen later door naar Las Vegas.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door jojostravelusa »

Je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd gelezen. Jij bedoelt heen en weer los i.p.v. roundtrip. Dan is het inderdaad een ander geval. Dat hebben wij ook weleens gedaan op Kreta. Heen met Ryan Air en terug met Transavia. Was inderdaad goedkoper.
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Ik zat nog te denken.. in onze huidige route hebben we Sequoia NP en Joshua Tree NP niet zitten. Als ik zoek op Google ziet dat er (ook :wink:) allemaal prachtig uit en komen we met onze route er (relatief) dichtbij. Is dit ergens nog logisch in te passen ook qua tijdsplanning/mis je hier iets aan als je zoals wij voor het eerst überhaupt naar een NP gaat? :) Hoe zien jullie dit?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

In je huidige route is dat niet aan te raden. De vluchten liggen vast? Dan kan er dus ook niet meer geschoven worden.
Je zou eventueel een nacht Yosemite en San Francisco kunnen schrappen en dan twee nachten Sequoia/Kings Canyon toevoegen. Kijk voor die parken begin juni eens in ons 2013 verslag. Wanneer ga je nu?
En heb je nu 3 of 4 nachten New York?

Marianne
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

De vluchten liggen nu inderdaad vast. We vliegen op 29 april vanuit Amsterdam naar New York en komen daar dan om 16:30 lokale tijd aan. En dan hebben we 4 nachten, dus op 3 mei gaan we door naar Las Vegas.
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door josea »

Sequoia is heel mooi, zeker aan te raden. Joshua Tree heb ik heel lang geleden gezien, heb ik niet meer zoveel herinneringen aan.
Maar beiden zijn prima in te passen in je reis. Sequoia bijvoorbeeld ná Monterey en voor Yosemite. En dan één of twee overnachtingen in Sequoia/King’s Canyon.
Joshua Tree na Death Valley en voor Los Angeles. En dan een overnachting bij het park in de buurt.

Beiden wel op voorwaarde dat je toch New York laat vallen, en dat bewaart voor een aparte trip :wink:
Anders wordt het allemaal wel erg krap…

Edit: ik lees nu dat je vluchten vastliggen. Dan gaat mijn verhaal dus niet meer op….
Dan is de optie van Marianne de beste, als je Sequoia wilt toevoegen. Joshua Tree zou ik dan vergeten.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1171
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door paulr »

Niet nog meer tussenvoegen ! Als je sequoia’s wil zien, proberen deze in Yosemite te gaan bekijken ! Sequoia, Kings en Joshua Tree zijn mooi, maar probeer juist wat minder kilometers te plannen. Halverwege de reis zou je waarschijnlijk spijt hebben dat je zoveel in 1 x wil zien….
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Ik ga nog eens even puzzelen en kijken we of nog wat in willen voegen of dat we het zo laten, dankjewel!

Wat is eigenlijk jullie ervaring met zo'n annual pass voor de parken? Is dat aan te raden?
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door josea »

Aangezien je naar 5 parken gaat, is dat zeker aan te raden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Op de NPS-sites kun je zien wat een losse entreeticket kost. Normaal gesproken heb je de pas er al bij 3 parken uit

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1171
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door paulr »

Bovendien mag je een “2e gebruiker” op de pas zetten. Wij hadden het geluk dat bij het ophalen van de camper net een ander Nederlands stel een camper kwam inleveren. Vaak maak je dan een praatje en geef je dingen die je “over hebt” door aan iemand die net gaat starten. Zo kwam de parkeerpas ter sprake en die hebben we toen voor usd 40,- overgenomen…
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door Eilasor »

Ik zag ze inderdaad ook al op Marktplaats staan. Maar ik vroeg me wel af: als je sowieso al twee personen op 1 pas kunt zetten, ben je toch net zo duur uit als je gewoon in 1 keer een "nieuwe" koopt en daar 2 personen op zet? Of mag/kan dat niet?
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1171
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Eilasor: rondreis NY + West-Amerika.

Bericht door paulr »

Je hebt 1 pas per auto/camper/hoofdgebruiker voor meerdere personen in een voertuig. De andere gebruiker zet dus een 2e handtekening op deze pas om ook te gebruiken. Je kan dus niet tegelijk gebruiken van 1 pas, maar wel om de beurt of zoals dus nu achter elkaar (binnen de geldigheid van de pas van 13 maanden):

The pass is valid once signed by the pass owner or recipient if it's a gift. Share pass ownership with family or friends; one pass can be signed by two main pass owners.

Each Annual Pass admits pass owner/s and passengers in a non-commercial vehicle at per-vehicle fee areas; and pass owner + 3 adults, not to exceed 4 adults, where per-person fees are charged. (Children under 16 are always admitted free).

https://shop.usparkpass.com/collections ... gJB-PD_BwE
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer