Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Liwi: West-Amerika 21 dagen.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Liwi
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Liwi: West-Amerika 21 dagen.

Bericht door Liwi »

Hi Reisexperts en US liefhebbers,

Na een tijdje te hebben rondgespeurd op het forum heb ik toch een account aangemaakt om jullie advies te vragen over onze geplande reis. We hebben hem vrij last minute geboekt. Tickets en huurauto zijn geboekt (ik heb geprobeerd wijzer te worden over alle huurauto tips en tricks, maar ik vond dit echt een mega doolhof, hopelijk is de service ter plekke van Hertz een beetje fatsoenlijk en krijgen we een fijne auto mee !) en ook de eerste nachten SF liggen vast. De tickets terug ook en daar tussenin hebben we al een aantal zaken geboekt, maar alles met flexibel annuleren.

We hebben enorm getwijfeld of we gezien de korte tijd tot vertrek (mei 2022), alles wilden laten regelen door een reisorganisatie, maar we hebben besloten om het vanwege de extreem hoge kosten zelf te gaan regelen.

Hieronder vind je een afbeelding van de planning van onze trip. Ik vind het lastig om de goede balans te bepalen tussen zoveel mogelijk zien en ervaren en een enigszins relaxed reistempo (ook gezien de lange rijafstanden). Zo twijfelen we of we voldoende tijd hebben langs de kust (zou zelf nog wel en nachtje in Santa Barbara willen verblijven), maar dit betekend dat de reis zodanig opschuift dat we in het weekend in Vegas belanden en ik zag dat dat wel echt een heel groot verschil was qua verblijfskosten. Zo zijn we nog een beetje aan het stoeien.

Ik ben 1x eerder in de US geweest (NY en Florida), geen rondreis en voor mijn partner is het de eerste kennismaking met de US.
We zien jullie adviezen graag tegemoet, het is een behoorlijke puzzel maar we hebben zoveel zin in deze reis.

Mega bedankt alvast. :)

https://ibb.co/3NbTYQs

*ps, het lukte deze mega newbie niet om een afbeelding te plaatsen dus vandaar bovenstaande link. ;)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Liwi: West Amerika 21 dagen

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!

Ik heb de route hier even ingeplakt; gewoon een kwestie van het knipsel kopiëren. Het kan soms even duren voordat je het ziet verschijnen.

image.png
image.png (170.17 KiB) 774 keer bekeken

Een andere methode, en vaak wel zo fijn om te lezen, is om het vanuit het spreadsheet hier als tekst naar toe te kopiëren. Ik zet dan altijd nog even een kolom met een liggend streepje erin tussen begin- en eindpunt.
Wat je schema betreft; de start zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn als de plaats van overnachting, dat klopt nu niet in je schema en maakt het wat verwarrend.

Even voor de duidelijkheid: Bij dag 1 heb je als start SF staan, dat is dus niet de dag dat je vliegt? Of zou hier eigenlijk Amsterdam moeten staan? Met andere woorden, heb je één of twee volle dagen voor San Francisco (met 2 c's)?

Het eerste stuk ziet er prima uit, hoewel meestal voor Pismo Beach of Morro bay wordt gekozen in plaats van Santa Maria. Voor de Grand Canyon zou 1 overnachting ook wel voldoende kunnen zijn. Ik weet niet waar je zou willen overnachten bij Joshua Tree? Misschien kun je al een stuk verder rijden, het is daar erg heet in de zomer, dus veel kun je er niet doen. Na de GC is Page is een goede stop, maar niet om daarvandaan Zion te bezoeken. Je rijdt dan immers heel erg veel heen en weer. Heb je dit op Googlemaps bekeken? Gebruik voor Zion de plaats Springdale in GoogleMaps, daar zit de ingang van Zion Canyon. Zonder oponthoud is dat 2u20 rijden. Dus 4.40 op dag 12. En als je van Page naar Las Vegas rijdt kom je er weer langs. Kies voor iets in Springdale. Een betaalbare optie daar is het Zion Park Motel. Je kunt dan met de shuttlebus naar het park; de parkeerplaats bij het park is snel vol.

Van Las Vegas naar Three Rivers is een lange rit, ook als je niet door Death Valley rijdt (wat wel de moeite waard is). Tijd om die dag nog naar Sequoia te gaan is er niet. De volgende dag kun je dan vnauit Three rivers naar Sequoia rijden maar zoals je het nu hebt rij je dan weer terug naar Three Rivers (en dat is een lange en bochtige weg), en de dag erna rij je van Three Rivers naar Yosemite. Je maakt minder kilometers en je ziet meer van Sequoia en Kings Canyon als je de tweede nacht in bijvoorbeeld Grant Grove Village gaat overnachten, of in Fresno. Een andere optie is om na Las Vegas via Death Valley naar Lee Vining te rijden en dan via de Tioga Pas naar Yosemite te rijden. dat is ene prachtige route. Na Yosemite kun je via de noordingang (de CA180) naar Kings Canyon en Sequoia rijden.

Zelf zou ik Napa vergeten, en een bezoek aan Bryce doen, tussen Page en Zion.

Heb je al gekeken naar accommodatie voor Yosemite? Je weet dat je een toegangsreservering nodig hebt voor het park? Die kun je op 23 maart reserveren, zie daarvoor www.nps.gov/yose. Als je accommodatie in het park hebt is dat niet nodig. Kijk voor de mogelijkheden in het park op www.travelyosemite.com.

Wanneer gaan jullie precies? Valt het Memorial Day weekend in jullie reis?

Marianne
Liwi
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Liwi: West Amerika 21 dagen

Bericht door Liwi »

Hi Marianne,

Allereerst bedankt dat je de tijd hebt genomen voor deze uitgebreide reactie en je feedback. Even zoeken hoe alles werkt en wat de beste methode is om ons voorgenomen schema uit te leggen.

We vertrekken in de eerste week van Mei en zijn net voor Memorial Day weer terug in NL.

Dag 1 is inderdaad de aankomstdag in SF. Daar zou inderdaad AMS moeten staan. We arriveren rond de middag in SF en hebben dus eigenlijk 1 volle dag daar (dag 2). Dag 3 gaan we onze huurauto ophalen en vertrekken we richting Monterey.

We begrepen inderdaad dat er meestal voor Pismo Beach wordt gekozen maar aangezien we pas laat verwachten aan te komen omdat er zoveel leuke stops zijn hebben we besloten om een simpel verblijf te boeken. We verwachten in Santa Maria verder niets te doen en willen graag de volgende ochtend door.

Bij Joshua Tree zouden we graag overnachten in het nabijgelegen Palm Springs (in een hotel met zwembad omdat we begrepen dat het er inderdaad redelijk warm kan worden. Zou jij aanraden om Joshua over te slaan?

We zitten inderdaad een beetje te stoeien met het stuk van de reis na de GC. We willen dan verblijven in Page en vanuit daar naar Lake Powell en Horseshoe bend gaan en daarna door naar Zion (thanks voorde Springdale tip!). We hebben de route helemaal in Google Maps gezet en daar leek het vrij logisch zoals hij nu is opgebouwd, maar daar staan de exacte adressen nog niet in

Je geeft aan:
Zelf zou ik Napa vergeten.
We zien dit niet vaak terug komen in andere reizen inderdaad maar we denken zelf dat we na alle parken en steden wel toe zijn aan een wat kalmer verblijf. Daarnaast zijn we dol op wijn en alles culinair dus dit leek ons een prettig einde. Wel hadden we zelf geconstateerd dat we dat verblijf iets willen inkorten en ergens anders wat langer willen verblijven.

We weten dat we een toegangsreservering nodig hebben voor Yosemite maar we willen graag in het park zelf verblijven. Mocht je daar nog tips voor hebben dan hoor ik het graag?

Het is een behoorlijke puzzel voor leken zoals wij en ik vind het fijn dat er mee wordt gedacht zodat we hopelijk een logische, mooie route (zonder teveel onnodige KM's) en een onvergetelijke reis kunnen gaan maken. :D Mocht je nog andere tips hebben qua verblijven of niet te missen stops dan hoor ik het graag!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Liwi: West-Amerika 21 dagen.

Bericht door Martin & Marianne »

Misschien staat het niet goed in je schema, zoals ik het nu lees overnacht je in Page om Zion te bezoeken. Maar misschien is dat een kopieerfoutje?
En wil je vanuit Sonoma naar het vliegveld rijden?
Ik heb je route even uitgeschreven met een paar aanpassingen.

Dag 1 Amsterdam - San Francisco
Dag 2 San Francisco
Dag 3 San Francisco - Monterey
Dag 4 Monterey - Santa Maria
Dag 5 Santa Maria - Los Angeles
Dag 6 Los Angeles
Dag 7 Los Angeles - Palm Springs
Dag 8 Palm Springs - Grand Canyon
Dag 9 Grand Canyon
Dag 10 Grand Canyon - Page
Dag 11 Page - Zion
Dag 12 Zion
Dag 13 Zion - Las Vegas
Dag 14 Las Vegas - Tree Rivers
Dag 15 Tree Rivers - Grant Grove Village
Dag 16 Grant Grove Village - Yosemite Village
Dag 17 Yosemite Village
Dag 18 Yosemite Village - Sonoma
Dag 19 Sonoma
Dag 20 Sonoma
Dag 21 Sonoma -San Francisco - Amsterdam

Zoals ik al aangaf heb je nu voor Sequoia heel weinig tijd. En je mist Death Valley. Palm Springs kan wel, maar de mooiste route door Joshua Tree is het deel van de plaats Joshua Tree naar Twentynine Palms (de parkboulevard, zie de kaart op www.nps.gov/jotr). En dan ligt Palm Springs niet heel logisch. Ik zou doorrijden naar Needles of Kingman. Dat zou je zelfs wel ter plekke kunnen bekijken.

Het is niet zeker of de Tioga Pass in mei open is, maar tot nu toe ligt er heel weinig sneeuw, dus een vroege opening is mogelijk. Ik zou de route via de Tioga Pass (of anders de Sonsora Pass) zeker overwegen. Dan zou het er zo uit kunnen zien:

Ik zou daarom zelf de route zo doen:
Dag 1 Amsterdam - San Francisco
Dag 2 San Francisco
Dag 3 San Francisco - Monterey
Dag 4 Monterey - Santa Maria
Dag 5 Santa Maria - Los Angeles
Dag 6 Los Angeles
Dag 7 Los Angeles - Needles
Dag 8 Needles - Grand Canyon
Dag 9 Grand Canyon
Dag 10 Grand Canyon - Page
Dag 11 Page - Bryce
Dag 12 Bryce - Zion
Dag 13 Zion
Dag 14 Zion - Las Vegas (via Valley of fire)
Dag 15 Las Vegas - Death Valley/Lone Pine
Dag 16 Death Valley/Lone Pine - Lee Vining
Dag 17 Lee Vining - Yosemite Village
Dag 18 Yosemite Village
Dag 19 Yosemite Village - Sonoma
Dag 20 Sonoma
Dag 21 Sonoma -San Francisco - Amsterdam

Je mist nu Sequoia. Een extra dag Yosemite zou dan wel mooi zijn zodat je daar naar de Mariposa grove kunt om sequoia's te zien.

Voor accommodatie in Yosemite kun je op de site kijken die ik gegeven heb. Er is waarschijnlijk niet veel keuze. De tenten in Curry Village zijn vaak nog wel beschikbaar. Als je daar een cabin kunt krijgen is dat ook mooi. Wij vinden de Lodge ook mooi, maar wel duur. En Housekeeping Camp is qua ligging geweldig, aan de Merced river. Met een picknicktafel en fire ring. Maar wel primitief.

Voor sequoia en Yosemite begin juni zou je eens ons 2013-verslag kunnen bekijken. Ook voor de Grand Canyon en Bryce.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Liwi: West-Amerika 21 dagen.

Bericht door IngridZw »

Van Sonora naar San Francisco is nog meer dan 200 km. Ik vind het nl. altijd wel tricky om op de dag dat je vliegt nog zoveel kilometers te rijden. Je kan ook tegelslag krijgen bijv. als je in een file terechtkomt. Wij hebben een keer meegemaakt dat de auto op de laatste dag niet wilde starten. We kregen hem niet meer aan de praat ook niet met een monteur erbij. Gelukkig zaten we dichtbij het vliegveld en hebben we uiteindelijk een taxi genomen maar het was wel stressen.
Hoe laat vliegen jullie terug?
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer