Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Amerika2022: loterij Yosemite en alternatieve route.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Amerika2022
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis Amerika2022: loterij Yosemite en alternatieve route.

Bericht door Amerika2022 »

Beste allemaal,

Al heel wat informatie kunnen vinden om onze reis samen te stellen en dit is dan ook goed gelukt. Waarvoor dank! :clap:

Grootste punt van aandacht wat betreft de route is de loterij voor Yosemite en de uiteindelijke reservering. Indien dit niet lukt ben ik een plan B aan het bedenken.

Planning is nu als volgt:

Zaterdag 30/Jul Las Vegas --> Lee Vining
Zondag 31/Jul Lee Vining
Maandag 01/Aug Lee Vining --> Yosemite via Tioga Road
Dinsdag 02/Aug Yosemite
Woensdag 03/Aug Yosemite
Donderdag 04/Aug Yosemite --> Nader te bepalen tussenstop voor inleveren
Vrijdag 05/Aug Inleveren camper --> San Francisco stad

Voor plan B zie ik 2 opties:
1: vanuit Lee Vining richting Lake Tahoe rijden en via die route naar San Francisco,
2: vanuit Las Vegas onderlangs richting Sequoia National Forest en dan vanaf daar een route richting San Francisco uitdokteren.

Wat zou met al jullie ervaring (wij zijn nog nooit in Amerika geweest) het advies zijn? Omdat we met kids reizen wil ik het toch wel graag vooraf helder hebben.

Alvast veel dank!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Loterij Yosemite en alternatieve route

Bericht door Martin & Marianne »

Welkom op het forum!
Je hebt het over de loterij, je bedoelt die voor North Pines? Je kunt natuurlijk ook op 15 maart voor North Pines en de andere campings in de vallei proberen te reserveren. Oefen in elk geval op 15 februari. En hou er rekening mee dat je op 15 maart hier om 15.00 uur klaar moet zitten en niet om 16.00 uur.

Ik zou een derde variant voor willen stellen. Want ook al heb je geen reservering in het park, dan nog is de route via de Tioga Pass zeer aan te raden.

Zaterdag 30/Jul Las Vegas --> Lee Vining
Zondag 31/Jul Lee Vining
Maandag 01/Aug Lee Vining --> ergens ten westen van Yosemite
Dinsdag 02/Aug > ? - Kings Canyon (Grant Grove Village)
Woensdag 03/Aug Kings Canyon
Donderdag 04/Aug Kings Canyon--> Nader te bepalen tussenstop voor inleveren
Vrijdag 05/Aug Inleveren camper --> San Francisco stad

Vanuit Grant Grove Village kun je naar Sequoia NP en ook de Kings Canyon Scenic Byway rijden. Je kunt ook kijken of er een camping in Cedar Grove vrij is. Het Cedar Grove-gedeelte lijkt op Yosemite. Kijk daarvoor bijvoorbeeld in ons 2006- of 2013-verslag.

Probleem is wel dat je nu net te laat bent voor het reserveren van andere campings, voor de parken kan dat 6 maanden van te voren.
Wat je tweede optie betreft: je bedoelt Sequoia National Forest en niet het NP? Dat betekent dat je dan ook niet naar Lee Vining gaat? De omgeving van Lee Vining is wel een aanrader, net als de route langs de 395.

Marianne
Amerika2022
Amerika-ontdekker

Re: Reis Amerika2022: loterij Yosemite en alternatieve route.

Kijk, dat is interessante info Marianne! Bedankt!

Maar even via nummering antwoorden op de suggesties om het overzicht te houden voor mijzelf:
1. Ik bedoel inderdaad de North Pines camping, uiteraard ga ik ook de andere proberen wanneer de loterij tegenvalt qua resultaat.

2. Wat ik had begrepen is dat wanneer je geen campingplaats hebt je ook niet over de Tioga road mag rijden aangezien je geen toegang tot Yosemite hebt. Of ben ik niet goed geinformeerd?

3. Vanuit Las Vegas dacht ik via Tonopah naar Lee Vining te rijden en dat is niet de 395 toch? Met de camper mogen we in de zomer niet door DV. Of kan dat toch via de 395 vanuit Las Vegas naar Lee Vining?

4. De suggestie die je doet klinkt wel heel leuk. Ik moet dan campings vinden in de parken zelf bedoel je (gov. campings) of zijn er andere camping tips in de buurt van Cedar Grove?

Dank voor het meedenken!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Amerika2022 schreef:
08 feb 2022, 14:56
2. Wat ik had begrepen is dat wanneer je geen campingplaats hebt je ook niet over de Tioga road mag rijden aangezien je geen toegang tot Yosemite hebt. Of ben ik niet goed geinformeerd?
Dat was vorig jaar het geval, toen was er een reservering nodig om het park binnen te komen. Dat is nu (nog?) niet het geval. Ik neem aan dat je www.nps.gov/yose kent? Altijd handig om regelmatig te checken.
Amerika2022 schreef:
3. Vanuit Las Vegas dacht ik via Tonopah naar Lee Vining te rijden en dat is niet de 395 toch? Met de camper mogen we in de zomer niet door DV. Of kan dat toch via de 395 vanuit Las Vegas naar Lee Vining?
Ik noemde de 395 voor je tweede optie; je wilt dan van Las Vegas richting Sequoia. Maar je zou dan wel naar Lee VIning kunnen gaan (via Tonopah inderdaad), en dan via de 395 naar Sequoia. De 395 is een mooie weg, met ook de nodige bezienswaardigheden, maar voor een bezoek aan Sequoia is de route via de Tioga Pass mooier. Bovendien wordt de weg naar Sequoia vanuit Three Rivers (de 198) afgeraden voor grotere campers, dus je zult het park via de 180 binnen moeten rijden waardoor de route via Yosemite mooier én logischer is. Kijk eens op www.nps.gov/seki voor een kaart van het park, en voor de kampeermogelijkheden - er wordt ook verwezen naar campings buiten het park. Er zijn alternatieven bij Kings Canyon, bij Hume Lake bijvoorbeeld, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Reserveren gaat via www.recreation.gov.

Rijden jullie ook lang Hwy1?

Marianne.
Amerika2022
Amerika-ontdekker

Dat is dan wel een heel leuk alternatief, op die manier kan ik ook een groot deel van de reis in stand houden. Dank hiervoor.
Ik probeerde overigens via https://www.recreation.gov/ voor SEKI te boeken maar iedere camping daar geeft aan 'no seasons available'. Iemand hier een idee van? Nu lijken de campings niet geboekt te kúnnen worden.

Jazeker rijden we langs hwy1.
Reis start in SF (bezoeken doen we aan het einde) en we dalen af naar LA, vanaf daar richting Grand Canyon. En dan via Monument Valley, Bryce, Zion naar Vegas om vervolgens via Yosemite te eindigen in SF.
Berry
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Berry »

Volgens de site komen reserveringen 1 maand vantevoren beschikbaar op moment

'How far in advance of my trip can I make a reservation?
Currently, you may make a reservation one month in advance of your stay.'

https://www.nps.gov/seki/planyourvisit/campgrounds.htm

Wij zitten met hetzelfde, maar even in de gaten houden of en wanneer dit verandert.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Amerika2022 schreef:

Volgens mij heb je dat verkeerd begrepen. Vorig jaar (en voor sommige parken gekdt dat ook dit jaar, maar voor Yosemite zo te lezen niet) moest je een reservering hebben voor toegang tot het park. Al je al een reservering had voor een overnachting in het park had je voor die dagen geen aparte reservering nodig om het park in te komen. Dus ook zonder campingreservering kon je het park in, maar dan moest je wel een reservering hebben voor toegang op die dag.
Terug in Texas!
Amerika2022
Amerika-ontdekker

Ok, dat hoop ik dan maar.

Voor de loterij in iedergeval uitgeloot, dat is niet zo mooi.
Nu op zoek naar alternatieven...
Amerika2022
Amerika-ontdekker

@marianne en henk ik heb het volgende alternatief bedacht, is dat logisch?

- Lee Vining naar Yosemite Pines RV Resort & Family Lodging (ongeveer 2u via Tioga Road)
- Vanaf die plek naar SEKI, daar zie ik nu als mogelijkheid camping Ten Miles. Kent iemand deze?

Idee is om dan bij het Yosemite park 2 nachten te blijven en dan op de SEKI camping 2 nachten te blijven.
Is dat voldoende of prop ik dan juist teveel in die dagen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Jammer van de loterij, maar het betekent niet dat je nu geen kans meer hebt op een camping in Yosemite. Ik weet niet hoe snel de campings buiten het park volgeboekt zijn, en wat hun annuleringsvoorwaarden zijn, maar he is niet verkeerd om alvast naar alternatieven te kijken.

Mocht Yosemite niet lukken dan is de camping in Groveland niet gek, maar het lijkt me dan wel mooi om daar maar 1 nacht te staan, en dan 3 nachten in Sequoia/Kings Canyon. Anders heb je eigenlijk voor beide parken net te weinig tijd. Je kunt nog wel via de vallei rijden op weg van de Pines Resort naar Sequoia/Kings Canyon op weg van Lee VIning naar Groveland. Maar je kunt ook een hele dag uittrekken voor de Tioga Road.
De Ten Miles campground lijkt me niet gek qua ligging, maar je zit nergens echt dichtbij. Probeer iets bij Grant Grove Village of bijvoorbeeld Lodgepole. Bij die laatste kun je gebruik maken van de shuttlebus om naar bijvoorbeeld de General Sherman Tree te gaan.
Wij stonden in 2017 op Lodgepole, kijk daarvoor eens in ons reisverslag. En in 2006 en 2013 overnachtten we in Grant Grove Village. Dat ligt ook voor Sequoia NP niet gek.

Marianne
Amerika2022
Amerika-ontdekker

Bedankt @Martin & Marianne!
Op basis van jouw informatie heb ik gekeken naar Lodgepole, helaas nog niet te boeken.

Wat ik nu wil doen is het volgende (naast de campings in Yosemite op 15 maart proberen en Lodgepole in het andere geval):
- Lee Vining --> Groveland (hele dag ontspannen over Tioga Road)
- Groveland --> Grand Grove (https://www.sequoiaresort.com/, op ongeveer 30 min van Grand Grove)
- Grand Grove
- Grand Grove --> tussenstop voor inleveren camper (nog te vinden)

Ken je Sequoia Resort en is dat een goede uitvalsbasis zoals je bedoelde?

Bedankt!!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Amerika2022 schreef:
11 feb 2022, 11:41
Op basis van jouw informatie heb ik gekeken naar Lodgepole, helaas nog niet te boeken.
Nee, dat klopt, dat was hiervoor al aangegeven voor de campings in Sequoia.
Amerika2022 schreef:
11 feb 2022, 11:41
Ken je Sequoia Resort en is dat een goede uitvalsbasis zoals je bedoelde?
Bekijk het eens op de kaart; de camping die je eerder noemde, bij Hume Lake, lijkt mij net zo goed liggen. Maar op googlemaps kun je prima kijken wat de afstanden en reistijden zijn naar de verschillende bezienswaardigheden. Kijk ook eens naar een kaart van het park, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.nps.gov/carto/hfc/carto/media/SEKImap3.jpg. De camping die jij noemt ligt zie ik daar niet op, maar bekijk dat dan eens op googlemaps. Je ziet wel de andere campings in en buiten het park. Dus kijk eens goed naar de ligging van de campings. De campings bij Grant Grove liggen ook goed. Of kijk naar Dorst creek.
Kijk wat je allemaal wilt doen in het park en wat de reistijden zijn. Met een camper zal je op veel wegen (veel) langer onderweg zijn dan wat googlemaps aangeeft.

Het is Grant Grove, geen Grand Grove. Genoemd naar General Grant, net als de boom.

Marianne
Amerika2022
Amerika-ontdekker

Die kaart werkt inderdaad super goed. Gisteravond ook even contact gehad met de RV camp die ik noemde. Er is geen shuttle en hij gaf aan dat het ook nog maar de vraag is of ze Sequoia na de branden weer open krijgen dit jaar.

Is het volgende een gekke gedachte:
Vanuit Lee Vining via de Tioga Road naar Groveland en dan daar een overnachting. Dan zien we toch ook al het een en ander van het moois rond Yosemite. En de kids willen graag een Sequoia boom zien, maar die zijn er vast?
Vervolgens naar Lake Tahoe voor 2 dagen voor dat we weer naar de camper inleveren en San Francisco gaan verkennen.

Gezien het onze eerste keer Amerika is en we al veel natuur zien wil ik het ook niet onnodig ingewikkeld maken.

Gekke gedachte?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dat kan prima. Je komt in Yosemite op die route langs twee sequoia groves; de Tuolumne Grove en de Merced Grove. Beide zijn klein en je moet wel een eind lopen.
Je zou ook op weg van Groveland naar Lake Tahoe naar Calaveras Big Trees SP kunnen gaan. Dat is een leuk park met meer sequoia's en makkelijker bereikbaar. Kijk eens hier voor de Merced Grove en hier voor Calaveras.

Een mooie site, niet alleen voor Redwoods, is www.redwoodhikes.com.

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Inmiddels is bekend gemaakt dat er weer een reserveringssysteem geldt in Yosemite voor de komende zomer. Je mag dan tussen 6 am en 4 pm niet het park in zonder reservering.
Zie www.nps.gov/yose.

Marianne
Amerika2022
Amerika-ontdekker

Re: Reis kwarktaart: maximaal twee weken zuidwesten.

Weet iemand of je voor de Tioga Road ook een permit moet hebben?
En moet je in het andere geval na 16u de reis over de Tioga Road starten... Dat lijkt mij best een haastklus.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

De Tioga Pass ligt voor het overgrote deel in het park. Kijk hiervoor eens op de nps site van Yosemite.
Dus ja, voor het deel binnen het park heb je een permit nodig, of een reservering voor accommodatie in het park.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

@Amerika2022 Stel dit soort vragen het liefst in je eigen topic, het past niet in dit topic. Jouw situatie is heel anders dan die van Kwarktaart.

Op de NPS site staat onder andere dit: A reservation will be required to drive into Yosemite during peak hours starting May 20, 2022

Dus inderdaad, je kunt zonder reservering (voor toegang of overnachting) niet buiten de genoemde uren het park binnen. Je kunt nog na 4 uur het park binnen rijden maar het is jammer dat je dan nauwelijks tijd hebt voor de Tioga Road. Voor 6 uur het park binnen rijden is ook nog een optie natuurlijk. Voordeel daarvan is dat je dan nog een hele dag hebt voor de Tioga Road en dat je nog makkelijk een parkeerplaats zult kunnen vinden bij bijvoorbeeld Tenaya Lake.
Op 15 maart weet je of je een plaats op een camping hebt. Lukt dat niet, dan heb je op 23 maart de gelegenheid om een toegangsreservering te bemachtigen. Wacht dat eens af. Heb je geoefend op 15 februari? En weet je dat het op 15 maart al om 15.00 uur is?

Marianne
Amerika2022
Amerika-ontdekker

Bedankt voor de reactie en verplaatsing van het bericht!

Goed om te weten dat je in ieder geval voor 6u het park mag inrijden, dat gaan we dan ook doen.
Mits we natuurlijk geen plaats hebben kunnen krijgen op de 15e of een bewijs op de 23e.

Misschien een vreemde vraag: maar weet iemand hoe laat het licht wordt begin augustus in Yosemite? Wanneer we voor 6u het park inrijden, is het dan aarde donker?
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Voor de zonsopkomst/zonsondergang bij het Yosemite NP kan je eens kijken op: https://www.timeanddate.com/sun/@5410959
De data kan je aanpassen en voor augustus kom je dan op: https://www.timeanddate.com/sun/@541095 ... &year=2022
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer