Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Martin & Marianne »

Die camper had ik gemist, ik dacht dat jullie met auto + tent gingen. Dan geen DV inderdaad. Maar wel goed om te vermelden, dat maakt ook wel iets uit voor de route. Zo kun je bijvoorbeeld Sequoia met een grotere camper niet via de CA190 binnen rijden. Meer tijd daar is echt niet gek.
En het blijft echt erg veel tijd voor de kust. Het is van Santa Cruz naar Big Sur 1,5 uur rijden, met een camper wat meer.

Moab is de gebruikelijke uitvalsbasis voor Arches en Canyonlands. Voor Arches is een overnachting in het park aan te raden, dan heb je ook geen reservering voor de toegang nodig.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door IngridZw »

Parken als de Grand Canyon en vooral de BCofG zijn niet echt geschikt om daar met kleine kinderen lang te verblijven. Je gaat dan toch meer voor de uitzichtpunten en dan is 1 overnachting voldoende.
Voor route 66 heb je ook geen 2 overnachtingen nodig. Een aantal bekende plekken zoals Oatman en Seligman kun je onderweg bezoeken en dan is vervolgens Williams wel een leuke route 66 plaats om te overnachten. Je hebt daar ook Bearizona Wildlife park wat leuk is voor kinderen. Voor het bezoek aan de GC is een overnachting in GC Village het mooist.

Na Capitol Reef kan je de route ook iets anders indelen. Bijv. van Capitol Reef naar Monument Valley, vervolgens naar Durango en via de Million Dollar Highway naar de BCotG en tenslotte naar Green River. Je rijdt dan een paar prachtige scenic routes en je neemt een stukje Colorado mee.

En waarom 2 nachten Buffalo. Ik zou daar een nacht afhalen en die gebruiken voor een extra overnachting in San Diego. Veel mooier om daar wat langer te zijn.

Je hebt inderdaad veel dagen aan de kust tussen SF en LA. Misschien daar iets minder en ook wat tijd besteden aan de kust ten zuiden van LA ter overbrugging op de route naar San Diego.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Martin & Marianne »

Zoals gezegd zou mijn voorkeur uitgaan naar de eerste route. Ik denk dat het goed is als je zo snel mogelijk vaststelt waar je gaat beginnen en eindigen zodat je de camper kunt huren. Hoe langer je daarmee wacht, hoe duurder het zal zijn.
Heb je al gekeken wat de mogelijkheden zijn voor zo'n lange periode? En of een one way mogelijk is? Kijk ook eens naar de manier waarop je de kinderen veilig kunt vervoeren; verschillende staten hebben daarvoor verschillende regels als ik het goed heb begrepen.
Hou ook rekening met het Memorial Day weekend. In je eerste route valt dat tijdens je verblijf aan de kust. Het zal er dan ontzettend druk zijn. Je moet dan echt 6 maanden van te voren de campings gereserveerd hebben.
De afgelopen zomer hadden Yosemite, Arches en RMNP een toegangsreservering. Die heb je niet nodig als je in het park overnacht. Zorg er dus voor dat je die parken ook 6 maanden van te voren vastlegt; voor Yosemite geldt een ander systeem; daar moet je op de 15e van de maand reserveren. Lees je daarover goed in! En oefen een maand van te voren (dat is 15 december).

Wat de route betreft: zoals gezegd is een paar dagen minder voor het stuk rondom Monterey niet gek, ten gunste van de omgeving van San Diego.
Joshua Tree zal ook in juni al heet zijn, ik zou daar maar 1 nacht doen. Vervolgens zou ik een extra nacht toevoegen aan Sequoia, Kings Canyon en aan Yosemite. Ook aan de oostkant van Yosemite is een extra nacht niet gek. Kijk daarvoor ook eens naar June Lake.
In Page is een extra nacht niet gek. Je kunt aan het meer kamperen. Voor Bryce zou een nacht minder kunnen.
Voor Yellowstone zou wat meer tijd niet verkeerd zijn, net als voor Grand Teton. Een overnachting in Jackson is aardig, maar ik zou daar ook een camping in het park nemen.
Voor South Dakota begrijp ik Rapid City niet zo goed, ik denk dat het aardiger is om bijvoorbeeld naar Custer SP te kijken. Er zijn ook leuke KOA-campings, bijvoorbeeld die in de omgeving van Mt Rushmore.

Kijk ook eens naar de tips van IngridZw over Colorado. Meer tijd daar is ook mooi, zeker omdat het daar minder heet zal zijn. Misschien kun je daarvoor wat tips halen uit ons 2019-verslag.

Marianne
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door josea »

Eens met het meeste bovenstaande.
Als je hier en daar wat dagen afhaalt, dan heb je wat meer tijd om de route nog wat te verfijnen en verder uit te breiden door Colorado, via Durango en Silverton.
Overigens voorkeur voor route 1.

Waar naar mijn idee dagen af kunnen:
Kustroute (3 à 4)
Joshua tree (1)
Grand Canyon (1)
Bryce (1)
Black Canyon (2)
Firehole Canyon (1) Zegt me eigenlijk niet zoveel.
Cheyenne (1)

Waar dagen bij mogen:
San Diego (2)
Sequoia (1)
Yosemite (1)
Zion (1)
Page (in plaats van alleen “Antelope Canyon”) (1)
Dagen toevoegen aan Colorado (4)
Bijvoorbeeld: Moab - Durango - Ridgway - Grand Junction - Dinosaur
Jackson (1)

Moab zou mijn voorkeur hebben boven Green River.
Rapid City zou ik vervangen door Custer of Keystone
Sadnips
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2022, 22:16
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Sadnips »

Dank voor alle tips so far!
We hebben besloten het rondje SF - Denver te doen :). We gaan deze week vluchten en camper boeken en dan verder in detail naar de reis kijken met hulp van jullie tips (waar willen we hoeveel dagen doorbrengen en wanneer moeten we dan campings etc. boeken). Als we weer wat verder zijn zal ik de detail route ook nog eens in het forum gooien.

Voor nu nog één concrete vraag. We hebben nu staan dat we 19 mei met de reis willen starten. Qua vluchten en campers is het een stuk goedkoper als we een maand eerder (rond 23 april) starten. Ik vraag mij alleen af of dit verstandig is qua temperatuur en ook ivm de Tiogapass (en eventueel andere routes) die dan mogelijk nog gesloten zijn. We zouden dan tussen 15/20 mei in Yosemite zijn. Wat denken jullie is vertrek op 19 mei zoals nu gepland verstandig of juist wat eerder of later?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Martin & Marianne »

Kun je met een vertrek in april de route niet wat aanpassen zodat je iets later in Yosemite bent? Op zich is mei ook mooi voor Yosemite, maar de Tioga Pass is dan hoogstwaarschijnlijk gesloten. April/mei is voor het zuiden en voor bijvoorbeeld Arches wel mooi.

Marianne
Sadnips
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2022, 22:16
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Sadnips »

Martin & Marianne schreef:
26 okt 2022, 21:01
Kun je met een vertrek in april de route niet wat aanpassen zodat je iets later in Yosemite bent?
We zouden van Denver naar SF kunnen reizen. Maar dan zit je vrij vroeg in het seizoen in Rocky mountain NP, Mount rushmore, Yellowstone, etc.
Anders zou ik niet zo goed weten hoe we 'later' in Yosemite kunnen aankomen.... Suggesties zijn welkom.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door paulr »

Nog een overweging: starten in Las Vegas en de eerste dagen/weken het ''hete'' gebied doen in Nevada/Arizona en Utah, daarna via de zuidelijke Rockies in CO (mesa verde, durengo, GCoTG naar Denver/RMNP, dan naar het Noorden en vervolgens via Yosemite naar SF.
Sadnips
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2022, 22:16
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Sadnips »

paulr schreef:
26 okt 2022, 21:41
og een overweging: starten in Las Vegas en de eerste dagen/weken het ''hete'' gebied doen in Nevada/Arizona en Utah, daarna via de zuidelijke Rockies in CO (mesa verde, durengo, GCoTG naar Denver/RMNP, dan naar het Noorden en vervolgens via Yosemite naar SF.
Dat is inderdaad ook nog een interessante optie. Welke route zou je hierbij nemen van Yellowstone naar Yosemite?
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door paulr »

Dat is een kant die ik (nog) niet ken. Wij gaan volgend jaar voor het eerst Yellowstone doen en hebben Yosemite “gewoon” ooit via kings en sequoia gedaan. Maar ik dank dat Marianne of Ingrid wellicht ideeen hebben. Voordeel is dat je veel tijd hebt, dus eens een keertje saaie rijdag is wellicht niet zo erg….
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Martin & Marianne »

Wij reden in 2008 van Yosemite via Lake Tahoe/Reno naar Idaho en Yellowstone.
De I15 (of liever de 89 denk ik) is ook een mogelijkheid. En afhankelijk van wat je dan al hebt gedaan zou je dan nog dingen als Antelope Island, Snow Canyon, Kolob Canyon etc mee kunnen nemen. Of via Capitol Reef en Bryce en Zion.
Je hebt inderdaad genoeg tijd, dus een rare kronkel is ook niet erg. :wink:

Als je in SF begint en eindigt heb je weliswaar voor de kust niet echt warm weer (maar dat heb je daar sowieso niet) maar dan heb je wel de warmere delen in het begin en ben je wat later in Yellowstone en Yosemite.
Wel een lastige puzzel!

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door IngridZw »

Wel leuk dat puzzelwerk. Een andere optie is starten in Phoenix. Vandaaruit naar Sedona, GC, LV vervolgens Zion, Page, Bryce, Capitol Reef, Arches/Canyonlands, Monument Valley, Durango, daarna richting RMNP, naar het noorden naar de BlackHills SD, en dan richting Yellowstone, Grand Teton, richting Lake Tahoe, Yosemite, Seki, Yoshua Tree en tot slot naar San Diego en via de kust naar boven naar SF.
Met zoveel dagen zou dat wel moeten lukken denk ik.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Sadnips
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2022, 22:16
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Sadnips »

Wederom dank voor de tips.
We willen waarschijnlijk gaan voor de optie Las Vegas - Denver (Phoenix vinden we wat te veel kilometers worden :) ). Vertrek met de camper op 24 april en afronden op 19 juli. Wil alleen wel zeker weten dat we qua tijden/temperaturen nu het juiste rondje gaan maken.

De globale planning zou nu zijn:
- Eind april/half mei - Las Vegas, parken in Nevada/Utah/Arizona en BCotG
- Eind mei - Denver, Rocky Mountain NP
- Begin juni - Rond rapid city
- Vanaf 10 juni - Yellowstone
- Eind juni - Yosemite, Sequoia & Kings Canyon
- Begin juli - Highway one (San diego - San Francisco)

Zijn dit goede tijden om deze gebieden te verblijven, ik denk van wel. Maar toch even de check bij mensen met meer ervaring met de VS :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Martin & Marianne »

Ja, dat lijkt me een goede indeling zo. Bij Bryce zou het dan nog wel koud kunnen zijn en Colorado in mei is in de bergen nog niet ideaal maar qua weer kan het al prima zijn. Let op het Memorial Day weekend, dan kun je beter niet in RMNP zitten. Kijk ook eens wanneer de Trail Ridge Road open gast.
Wij waren in 2013 vanaf half mei in Colorado en Utah. Ik had al naar ons verslag verwezen denk ik. Kijk er eens naar, dan zie je hoe wisselend het kan zijn qua temperatuur.
In 2015 waren we vanaf 11 mei in Yellowstone, er waren toen nog veel wegwerkzaamheden maar het weer was prachtig. Kijk eens of er wegen afgesloten zijn en leg daar nu alvast de campings vast. Die via Xanterra kunnen tot een maand voor aankomst gratis geannuleerd worden.
Voor campings in Arches, Capitol Reef en Zion moet je al heel snel reserveren.

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb geprobeerd om het per dag uit te schrijven, dat is eigenlijk de enige manier om te zien of het lukt allemaal.
Je ziet dan ook waar je in het (Memorial Day) weekend bent; dat zijn sowieso de dagen waarop een reservering nodig is. En sommige parken kun je dan het beste vermijden. Aan de kust zie je vaak dat je in het wekend minimaal 2 nachten moet reserveren. In jullie geval is dat geen probleem.

Ik zou een stop bij Valley of Fire mooi vinden, maar dat ligt niet op de route. Eerst via VoF naar Zion rijden is ook een optie, maar dan is het weer lastiger om de Grand Canyon in te passen.
Je bent in deze opzet wel vroeg in RMNP. De Trail Ridge Road gaat normaal gesproken in de laatste week van mei open. In het Memorial Day weekend wil je daar echter ook niet zitten, dus dat is een beetje schipperen.
Kijk eens of dit een beetje overeenkomt met jullie planning en kijk dan welke campings je kunt reserveren.

Tussen Grand Teton en Yosemite heb je meerdere mogelijkheden. Je kunt ook vanaf Jackson en Craters of the Moon naar Lake tahoe rijden. Wij deden dat (in omgekeerde richting) in 2015.

24-apr-23 ma ophalen camper Las Vegas
25-apr-23 di Las Vegas - ?
26-apr-23 wo ? - Grand Canyon
27-apr-23 do Grand Canyon - Grand Canyon
28-apr-23 vr Grand Canyon - Page
29-apr-23 za Page - Page
30-apr-23 zo Page - Zion
1-mei-23 ma Zion - Zion
2-mei-23 di Zion - Zion
3-mei-23 wo Zion - Zion (Kolob)
4-mei-23 do Zion (Kolob) - Snow Canyon
5-mei-23 vr Snow Canyon - Snow Canyon
6-mei-23 za Snow Canyon - Bryce
7-mei-23 zo Bryce - Bryce
8-mei-23 ma Bryce - Capitol Reef
9-mei-23 di Capitol Reef - Capitol Reef
10-mei-23 wo Capitol Reef - Goblin Valley/Hankersfield
11-mei-23 do Goblin Valley/Hankersfield - Moab
12-mei-23 vr Moab - Moab
13-mei-23 za Moab - Moab
14-mei-23 zo Moab - Moab
15-mei-23 ma Moab - Grand Junction
16-mei-23 di Grand Junction - Grand Junction
17-mei-23 wo Grand Junction - Black canyon of the gunnison
18-mei-23 do Black canyon of the gunnison - Durango
19-mei-23 vr Durango - Durango
20-mei-23 za Durango - Great Sand Dunes
21-mei-23 zo Great Sand Dunes - Great Sand Dunes
22-mei-23 ma Great Sand Dunes - Colorado Springs
23-mei-23 di Colorado Springs - RMNP
24-mei-23 wo RMNP - RMNP
25-mei-23 do RMNP - RMNP
26-mei-23 vr RMNP - Denver
27-mei-23 za Denver - Denver
28-mei-23 zo Denver - Cheyenne
29-mei-23 ma Cheyenne - Custer
30-mei-23 di Custer - Custer
31-mei-23 wo Custer - Custer
1-jun-23 do Custer - Custer
2-jun-23 vr Custer - Custer
3-jun-23 za Custer - Sheridan
4-jun-23 zo Sheridan - Cody
5-jun-23 ma Cody - Cody
6-jun-23 di Cody - Yellowstone
7-jun-23 wo Yellowstone - Yellowstone
8-jun-23 do Yellowstone - Yellowstone
9-jun-23 vr Yellowstone - Yellowstone
10-jun-23 za Yellowstone - Yellowstone
11-jun-23 zo Yellowstone - Yellowstone
12-jun-23 ma Yellowstone - Yellowstone
13-jun-23 di Yellowstone - Grand Teton
14-jun-23 wo Grand Teton - Grand Teton
15-jun-23 do Grand Teton - Grand Teton
16-jun-23 vr Grand Teton - Antelope Island
17-jun-23 za Antelope Island - Antelope Island
18-jun-23 zo Antelope Island - ?
19-jun-23 ma ? - ?
20-jun-23 di ? - ?
21-jun-23 wo ? - ?
22-jun-23 do ? - June Lake
23-jun-23 vr June Lake - June Lake
24-jun-23 za June Lake - Yosemite
25-jun-23 zo Yosemite - Yosemite
26-jun-23 ma Yosemite - Yosemite
27-jun-23 di Yosemite - Yosemite
28-jun-23 wo Yosemite - Sequoia
29-jun-23 do Sequoia - Sequoia
30-jun-23 vr Sequoia - Sequoia
1-jul-23 za Sequoia - Sequoia
2-jul-23 zo Sequoia - ?
3-jul-23 ma ? - San Diego
4-jul-23 di San Diego - San Diego
5-jul-23 wo San Diego - San Diego
6-jul-23 do San Diego - Los Angeles
7-jul-23 vr Los Angeles - Los Angeles
8-jul-23 za Los Angeles - Los Angeles
9-jul-23 zo Los Angeles - Pismo Beach
10-jul-23 ma Pismo Beach - Pismo Beach
11-jul-23 di Pismo Beach - Big Sur
12-jul-23 wo Big Sur - Big Sur
13-jul-23 do Big Sur - Monterey
14-jul-23 vr Monterey - Monterey
15-jul-23 za Monterey - Monterey
16-jul-23 zo Monterey - San Francisco
17-jul-23 ma San Francisco - San Francisco
18-jul-23 di San Francisco - San Francisco
19-jul-23 wo San Francisco

Marianne
GodsSon
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2012, 20:10
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door GodsSon »

Wij hebben dit jaar een rondreis in West Amerika gedaan van 16 april tot begin juli met onze zoon van 3.
Ik heb het reisverslag uitgewerkt in word, die kan ik eventueel wel mailen.

Geeft je een idee wat voor ons beviel en wat niet.

Onze keuze was iig een rondtrip, met camper, vanuit Denver. Eerst naar het Zuiden (Sand Dunes, Mesa Verde), met de klok mee tot in Noorden van Oregon en afgesloten in de Rockies :-)

Even gezocht, dit was het routeplan in ieder geval:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
2013 - Las Vegas - San Diego | 4 weken (Camper + Auto)
2017 - Las Vegas - Vancouver | 6 weken (Camper)
2022 - Denver - Denver | 12 weken (Camper)
Sadnips
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2022, 22:16
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Sadnips »

De tickets en camper zijn geboekt! :) 23 april aankomst in Las Vegas en 20 juli vertrek vanuit San Francisco. Nu gaan we aan de slag om de detail planning verder uit te werken en te kijken welke overnachtingen we ASAP moeten boeken.
Martin & Marianne schreef:
31 okt 2022, 16:01
Je bent in deze opzet wel vroeg in RMNP. De Trail Ridge Road gaat normaal gesproken in de laatste week van mei open. In het Memorial Day weekend wil je daar echter ook niet zitten, dus dat is een beetje schipperen.
Dit was ook mijn afdronk van het route voorstel. Waarbij de overige parken etc. wel goed zouden uitkomen qua tijden en temperaturen. Goed te zien dat mijn beeld daarvan lijkt te kloppen!
GodsSon schreef:
31 okt 2022, 19:29
Ik heb het reisverslag uitgewerkt in word, die kan ik eventueel wel mailen.
Heel graag! Zou ik je ook een keer telefonisch/videocall kunnen spreken om wat praktische vragen te bespreken mbt een langere VS rondreis met een kleine kind?
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door IngridUSA »

Willen jullie op Esta reizen? Met 92 dagen kom je daar dus niet voor in aanmerking; beter even tickets aanpassen.
https://help.cbp.gov/s/article/Article- ... uage=en_US
Sadnips
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2022, 22:16
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door Sadnips »

IngridUSA schreef:
02 nov 2022, 21:55
Willen jullie op Esta reizen? Met 92 dagen kom je daar dus niet voor in aanmerking; beter even tickets aanpassen.
Volgens mij komen we uit op 89 dagen....
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Reis Sadnips: rondreis west VS (+/-80 dagen)

Bericht door IngridUSA »

Oh echt hè… mijn excuus, niet goed gekeken :o
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer