Monument Valley zelf rijden

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
MariskaUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2022, 17:23
Aantal x V.S. bezocht: 3

Monument Valley zelf rijden

Bericht door MariskaUSA »

We willen met onze huurauto door Monument Valley rijden. Gewoon de ''toeristische route'' Ik zie hier wisselende verhalen over maar die zijn al van een paar jaar geleden. Iemand ervaring?
thebruins
Amerikakenner
Berichten: 534
Lid geworden op: 07 jun 2005, 17:21
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door thebruins »

Ik heb helaas voor je ook alleen maar ervaring van 10 jaar geleden. Heb het toen gereden in een normale sedan, en vooral het eerste stuk waar je van het visitor center naar beneden rijdt, was best tricky. Maar iemand anders die er recent geweest is, heeft vast betere info.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door BonnyR »

Wij hebben in 2019 het toeristische rondje gereden met een gehuurde jeep ( bij de KOA) . Heel redelijk geprijsd. De route is prima te rijden mits je gewoon je snelheid aanpast.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door Martin & Marianne »

Als je doelt op de toestand van de weg, die kan van jaar tot jaar verschillen, en zelfs van dag tot dag als er bijvoorbeeld recent sprake is geweest van regenval. Ik zou dat dus ter plekke bekijken. Als de weg er goed bijligt is het met een gewone auto te doen. Wij hebben in 2017 een stukje gereden maar zijn teruggekeerd omdat we het niet prettig rijden vonden. Er waren toen wel veel gewone auto's die wel de hele Valley Drive reden.
Misschien bedoel je echter of het toegestaan is. Met een huurauto mag het niet. Dus als er iets gebeurt heb je een probleem.
Het is wel mooi om de vallei niet alleen van boven af te bekijken. Wij hebben in 2019 de Wildcat Trail gelopen, dat was prachtig.

Marianne
Kath90
Amerikafan
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 feb 2013, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door Kath90 »

Ik vond het goed te doen met een standaard sedan, het had bij ons wel licht gevroren in de nacht ervoor waardoor de grond redelijk hard was, zoals eerder aangegeven kan dit van dag tot dag verschillen.

En idd mag het technisch gezien niet, dus of je neemt wel een risico.
09: NYC
13: Cross Country
15: Zuidwesten + NY
15: Music-cities
17: Westen
19: NY, New Orleans en Florida
22: Zuidwesten
Mijn blog en reisverslagen <2019http://kathregina.wordpress.com
=>2019https://www.polarsteps.com/KathleenvanSchepen
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door IngridUSA »

Wij hebben hem een paar jaar geleden ook gedaan. Het was wel uitkijken waar je rijdt en we hebben ook diverse andere auto's gezien die zich toch in meer of mindere mate hadden vastgereden. Er kwamen ook van die open trucks langs van MV zelf met mensen die niet zelf rijden. Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan zie je er echt niet uit na afloop van de rit. Lekker stoffig met zakdoeken voor hun gezicht (werkt vast beter dan een mondkapje :wink: ).
Gast

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door Gast »

Met een Sedan zou ik wel een beetje voorzichtig zijn. Als je in een SUV rijdt heb je al wat minder problemen. Ik zou toch wel een auto nemen met enige bodemvrijheid (en liefst ook nog 4WD). Als je op de hoofdroute blijft verwacht ik weinig problemen (mits het droog is). :thumbup:
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door jojostravelusa »

Je mag met eigen vervoer maar een klein stukje van het park berijden. Buiten de toestand van de weg vinden we dat een beperking. Wij hebben een tour gedaan en vonden het zeer de moeite waard. https://monumentvalleysafari.com/monument-valley/
Wij deden toen de sunset tour. Ik zie dat die op dit moment niet aangeboden wordt. In juli gaat de laatste om half 5 's middags, maar mogelijk komt dat door coronamaatregelen.
Gast

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door Gast »

Ik vind 27 kilometer, waar je een 2-3 uur over doet, wel iets meer dan een klein stukje....
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door gera_r »

Wij hebben deze route twee maal gereden, in 2013 en 2017. Beide keren vond ik het eerste stuk (dat ook het laatste stuk is) het meest uitdagend. Verder hadden we de tweede keer een enorme stortbui. Keien komen los te zitten en er ontstaan 'washes', stukken weg die onder water komen te staan. Het verraderlijke is, dat je niet ziet hoe diep het er dan is. We zagen andere auto's een aanloop nemen en er dwars doorheen rijden. Het water stoof aan beide kanten wel twee meter hoog op. Na een tijdje hebben we het zelf ook aangedurfd. Het was een avontuurlijk moment en ging gelukkig goed, maar het had ook heel goed anders af kunnen lopen... Het alternatief was om te wachten tot het water gezakt is, maar ja hoe lang gaat dat duren?
Dus houdt het weer in de gaten voordat je de route gaat rijden, is mijn advies.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door jojostravelusa »

Ik bedoel met een klein stukje dat er een heel groot stuk is wat je niet mag doen en dus niet ziet. Hadden wij een gemis gevonden. Maar ieder maakt zijn eigen keuzes.
MariskaUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2022, 17:23
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door MariskaUSA »

Dank voor alle reacties! Wij gaan in het hoogseizoen dus de kans op regen is dan klein. Ik zal het weer in dexgaten houden. Goed te lezen dat er meerdere mensen de route hebben gereden.
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door gera_r »

Daar kun je je goed in vergissen.
Wij waren er ook in het hoogseizoen, nl. op 4 augustus in 2017.
In 2013 hadden we ook noodweer daar op 29 juli. We hadden geluk toen, want we hadden de rit net beëindigd...
E.e.a. valt terug te lezen in onze verslagen. Zie link hieronder...
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door d_vdploeg »

Wij hebben in 2018 er voor gekozen om één van de tours te doen. Ja je ziet er niet meer uit na de rit want het is dan in een open Jeep. Met al dat zand. Maar goed dat is onder de douche in je accommodatie en klaar.

Maar je hebt zo wel meer de ruimte om te genieten van het moois wat je ziet. In plaats van dat je constant aan het opletten bent waar je rijdt. Wij hadden overigens wel stralend weer en 30 graden + ,half september.

Het mag inderdaad niet met een huurauto en als je iets sloopt heb je denk ik een probleem. Vastzitten in een kuil of diepe plas water leek ons ook niet zo'n goed idee.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
iLoveStedentrips
Amerika-ontdekker
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 mei 2019, 10:52
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door iLoveStedentrips »

Wij hebben de route ook gereden, zelfs in de winter met (beetje) sneeuw.

De route is prima te rijden, althans de normale hoofdroute, maar daar ben je al rustigs enkele uren zoet mee en bij ons nagenoeg geen andere bezoekers.

Officieel mag het niet van bijna alle verhuurbedrijven. Maar bij droog weer, beetje ruimte onder je auto en logisch nadenken (dus stapvoets rijden en kuilen "ontwijken") is het prima te doen.

Als je op google zoek naar "Valley Drive Huurauto" kom je wel wat tekst en afbeeldingen van de weg tegen die een redelijk representatief beeld geven van de Valley Drive door Monument Valley.
1997: Zuidwesten USA
2015: Florida
2017: Zuidwesten USA
2019: Las Vegas e.o.
2020: Florida
2023: Noordwest USA & West-Canada
Informatie en ervaringen op Rondreizen Noord-Amerika - Gratis informatiebladen downloaden - NP Kaart
Cobert
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 apr 2021, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door Cobert »

Ik heb daar een keer een auto vreselijk vast zien zitten, toevallig een Nederlands stel. Dat was in juni, het was prachtig weer. Die mensen waren niet blij. Persoonlijk zou ik kiezen voor een tour. Alleen al vanwege de uitleg en verhalen over de historie en cultuur van de Navajo’s
Wij hebben de Drive niet zelf gereden, dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken. We hebben destijds een tour gedaan in Mystery Valley.
Coby

Camperreis Canada 2010 (British Columbia, Vancouver Island)
Camperreis USA: 2014, 2016, 2018, 2022, 2024
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1755
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door Lilo »

Ik verdenk indianen ervan grote putten in het begin niet te vullen om mensen te ontmoedigen, en dus met hun tour mee te gaan, want later lijkt de weg te verbeteren.
Wij reden 1 maal zelf, teruggedraaid na 10 minuten, kosten en risico beschadiging huurauto wegen niet op tegen kost indian tours.

Iedereen moet voor zichzelf beslissen welk risico ze willen lopen voor wat besparing.
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gast

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door Gast »

Lesson learned: in de US moet je gewoon geen sedan maar een SUV rijden :thumbup:
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door Marcopstal »

Al vaak de valley drive gereden, meestal met een minivan en nog nooit problemen gehad. Maar het weer moet je uiteraard in de gaten houden en voor de rest goed op de baan letten.
MariskaUSA schreef:
25 jan 2022, 21:55
Wij gaan in het hoogseizoen dus de kans op regen is dan klein
Hoogseizoen (juli en augustus) is voor die streek ook "monsoon" seizoen. (15 juni - 30 september)
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Monument Valley zelf rijden

Bericht door ClaireVHaut »

wij waren er pas. Bij droog weer prima te rijden met een SUV (sedan zou ik sowieso nooit huren, zeker niet als je naar de parken gaat.. er zijn zulke leuke dirt roads ) als het nat is, zou ik een 4x4 doen. Maar je kan ook met tours mee..deden wij ook.. en wij zaten niet in een open jeep. Leuke van die tours is dat je ook in gebied komt waar je anders niet mag komen
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer