@Martin & Marianne
Geen paniek, je hebt alle tijd om er een mooie reis van te maken. Je gaat in een prachtige periode, autopech is iets zeldzaams en je gaat heel veel moois zien.
Ik heb jouw voorstel even per dag uitgeschreven. Probeer dit zelf ook altijd te doen, dat maakt het bijvoorbeeld duidelijker - voor ons en ook voor jezelf - waar je een reisdag hebt. Het laat je ook zien waar je het best een overnachting kunt plannen.
Even voor de duidelijkheid; vlieg je op 3 juni terug, en dus 4 juni thuis, of vlieg je op 2 juni terug?
Ik heb totaal geen ervaring met lange afstanden rijden in een vrij korte periode in een auto met hiernaast ook nog echt op een planning te rijden en laat staan in een land als Amerika.
Jouw overzicht is inderdaad overzichtelijker, ik vlieg terug eind van de middag op vrijdag 3 juni en zaterdagmorgen aankomst op Schiphol.
15-mei Aankomst SF
16-mei SF – Yosemite - Overnachting (310km)
17-mei Yosemite
18-mei Yosemite – Overnachting - Death Valley (678km indien Tioga Pass nog gesloten is, indien open 472km)
19-mei Death Valley – Overnachting - Las Vegas (241km)
20-mei Las Vegas
21-mei Las Vegas – Zion – Bryce – Overnachting (392km)
22-mei Bryce – Page - Grand Canyon – Overnachting (461km)
23-mei Grand Canyon
24-mei Grand Canyon - Kingman – Overnachting (590km)
25-mei Kingman – LA – overnachting (211km)
26-mei LA
27-mei LA
28-mei LA
29-mei LA via Big Sur – Monterey - Overnachting (521km)
30-mei Monterey - San Francisco – Overnachting) (187km)
31-mei San Francisco
1-jun San Francisco
2-jun San Francisco
3-jun San Francisco – Terug naar huis
Ik heb het schema beetje aangepast en geef mij nu een beter beeld maar vooral vanaf Las Vegas tot Joshua Tree lijkt het mij zo krap.
Wat mij opvalt is dat je relatief veel tijd voor de steden hebt uitgetrokken en dat je bijvoorbeeld Zion NP mist. Kijk voor Zion en voor een vergelijkbare route eens naar de voorbeeldroute.
Verder ben ik een filmfanaat sinds ik mij herinner en wil toch alles wat op dit gebied bekend is in Los Angeles wil ik doen, omgeving verkennen wat de moeite waard is en proberen te shoppen indien de prijzen dit toe laat

.
In San Francisco kan ik het beste zo’n hop on hop off tour doen denk ik toch? En één/twee dagen zelf rondhangen tot terugkomst.
Lake Tahoe wou ik eigenlijk ook bezoeken maar als ik vroeg aan kan komen in SF dan kan ik ook nog wel 321km hieraan wagen, maar het lijkt mij zo krap allemaal.
Alle gemaakte kilometers zit zoveel uren in en even hoofdrekenen qua tijden van punt a naar b zit er in Amerika dus echt niet in.
Vooral mijn laatste stukje Amerikaanse beleving wil ik rustig afsluiten zonder een hectische reisprogramma.
Ik weet niet wat een standaard en wat een midsize is, misschien je vraag eens in het vervoer-forum stellen? Reis je alleen?
De verhuurbedrijven volgens ook niet wat onder bepaalde categorieën komt heel veel van hetzelfde terug maar onder een andere formaat.
Standaard size is geloof ik een normale sedan zoals een Volkswagen Jetta en midsize zelf maar een Golf of Peugeot 308.
Economy is weer iets lager zeg maar een Peugeot 208. Ik reis overigens met mijn partner en van belang is zuinig/comfort op lange afstand en in stadsverkeer geen enorme slurper, maar zal het inderdaad in de auto topic ook is advies vragen.
Wat wij gebruiken is de gratis HereWeGO app. Je hebt daarvoor geen internet nodig.
Wij gebruiken ook altijd een kaart, vinden we leuk, en die doet het altijd. Buiten de steden is het makkelijk rijden. Voor de parken kun je het beste de borden volgen, daar werkt de GPS niet altijd even goed. En eenmaal in het park gebruik je de kaart van het park die je bij de ingang krijgt. Daarop staan ook alle bezienswaardigheden. Tegenwoordig heb je ook vaak navigatie in de auto, ook al heb je die er niet bij gehuurd.
Tolwegen heb je nauwelijks in het zuidwesten. Waar Google Maps aangeeft dat er een tolweg is, betekent dat meestal dat je een nationaal park binnen rijdt. Daar moet je toegang betalen (tip: koop bij het eerste park de America the Beautiful pas).
HereWeGo is inderdaad heel erg fijn maar Google Maps is de traffic functie vooral nuttig van is mijn ervaring en anders heb ik ook nog een betaalde Sygic Navigatie en kan dit eventueel dan gebruiken samen met de Sygic Travel app.
Kaart kan ik inderdaad als reserve aanschaffen just in case maar mijn weg er in vinden is een andere verhaal haha.
Fijn dat het qua tolwegen dus meevalt dan kan ik mij gewoon houden aan de navigatieroutes. Dank voor de tip betreft de America the beautiful pass, deze was ik nog niet tegengekomen.
Nog even over de route: ik zou proberen ook Zion mee te nemen, je rijdt er langs tussen Las Vegas en Bryce. En tussen Bryce en de Grand Canyon is een stop in Page een aanrader (voor Antelope Canyon, Horseshoe Ben, Lake Powell).
Dit heb ik nu dus aangehouden in mijn schema
Werk zo snel mogelijk je route uit, en reserveer dan de overnachtingen. Dat wil je niet nog ter plekke doen. Mocht je nog iets willen wijzigen dan is het vaak tot 24 uur voor aankomst mogelijk om gratis te annuleren. En hou er rekening mee dat het duur is overal, zeker als je in de parken of dicht bij de parken overnacht.
Het is Tioga Road. En waarop baseer je dat die in 2022 afgesloten zal zijn? Normaal gesproken is de pas in juni wel open.
Ik zou daarom de route omdraaien (zie het voorbeeld hieronder). Dus eerst de kust en op het laatst Yosemite. Dat geeft je meer kans op een open Tioga Pass.
Tioga Road inderdaad. Ik had het verkeerd gelezen, Glacier Point Road ligt er in 2022 helemaal uit
Hou ook rekening met het Memorial Day weekend; je kunt dan het beste de drukke parken vermijden. Daarom heb ik de dagen SF in het begin gedaan.
15-mei naar SF
16-mei SF
17-mei SF
18-mei SF - Big sur/Pismo Beach
19-mei Big sur/Pismo Beach - LA
20-mei LA
21-mei LA
22-mei LA - Kingman
23-mei Kingman - Grand Canyon
24-mei Grand Canyon - Page
25-mei Page - Bryce
26-mei Bryce - Zion
27-mei Zion
28-mei Zion - Las Vegas
29-mei Las Vegas
30-mei Las Vegas - Lee Vining
31-mei Lee Vining - Yosemite
1-jun Lee Vining
2-jun Yosemite - San Francisco
3-jun San Francisco
Een feestdag had ik totaal geen rekening mee gehouden maar indien het verstandig is de route om te draaien dan zou ik dit kunnen overwegen, maar zoals ik aangaf wil op het eind echt even bijkomen.
Verder hoop ik al totaal niet dat ik een jetlag heb na aankomst omdat ik echt zelf moet rijden.
Ik moet inderdaad veel boeken, de boekingen wil ik op locaties echt vermijden en wat kilometers verderop doen. Heb je hier nog echt tips voor?, als ik een definitieve logische schema heb moet ik zoals je aangeeft direct locaties boeken.
Lees je goed in. Begin bij de voorbeeldroute, en kijk ook eens op
www.ontdek-amerika.nl en lees wat reisverslagen. Kijk bijvoorbeeld eens in ons 2013-verslag voor een deel van jouw route. Wij waren er toen ook in mei/juni.
Dank, ik zal dit ook is doornemen