Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
PieterSilke
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2020, 12:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door PieterSilke »

Beste allen,

Net zoals zoveel anderen hadden ook wij een reis geboekt en gepland in 2020, normaal gingen we toen de laatste twee weken van oktober + de eerste week van november richting het zuidwesten. Daar we het goeie nieuws kregen dat we weer mogen vliegen begint het terug te kriebelen om onze plannen voor te zetten in 2022. Echter zouden we deze keer wel een andere periode moeten kiezen.

Optie 1:
2 april t.e.m. 24 april.
Optie 2:
16 juli t.e.m. 7 aug.

We willen graag rondreizen vanaf San Francisco naar LA, of net andersom indien dat interessanter zou zijn qua weer?
Prijsgericht lijkt ons de zomerperiode ook stukken duurder?

We hadden graag ongeveer onderstaande route aangehouden in dat aan te raden is ... (Vooral de periode april lijkt ons hier een probleem te worden i.v.m. Yosemite en de Tioga pass?)

We vragen ons af of het in april wel nog haalbaar is om het stuk tussen San Francisco en Las vegas te doen (Daar de Tioga pass zal dicht zijn?) Starten of eindigen we onze reis dan beter in Las Vegas? (jammergenoeg)

san francisco
san francisco - yosemite
yosemite
(via tioga pass) mammoth lakes - lone pine (Indien mogelijk?)
lone pine - death valley - las vegas
las vegas
zion
bryce canyon
moab
page
grand canyon
joshua tree
LA

Alle hulp/advies meer dan welkom. :-)
Is onze eerste keer richting het zuidwesten, Florida deden we hiervoor reeds (rondreis 3 weken).

Groeten.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 883
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Advies gevraagd omtrent reisperiode en route

Bericht door Tantelotje »

Mooie plannen!

Ik weet niet of het veel scheelt qua prijzen. Wij gaan zelf altijd ergens in de periode juni/september en dan merk ik weinig prijsverschil qua overnachtingen. De tickets zouden het wel eens minder leuk kunnen maken in juli/augustus.

Dat gezegd hebbende: ik denk dat je precies te weinig tijd hebt om je huidige wensenlijstje in 22 dagen te proppen, of je nu in april of in de zomer gaat. Over het algemeen genomen nemen mensen Moab niet mee in een (eerste) rondje Zuidwest, omdat je hier relatief wat meer tijd nodig hebt. En die tijd heb je eigenlijk elders in je reis ook nodig.
Voor je huidige wensenlijstje heb je minimaal nodig:

Europa - SF
SF
SF - Yosemite
Yosemite
Yosemite - Mammoth Lakes/Bishop/Lone Pine
ML/Bischop/LP - Death Valley (zeker in April geeft dit je de mogelijkheid dit mooie park te bezoeken zonder dat je smelt 8) )
Death Valley - Las Vegas
Las Vegas
Las Vegas - Zion
Zion
Zion - Bryce Canyon
Bryce Canyon - Torrey
Torrey - Moab
Moab
Moab
Moab - Monument Valley
Monument Valley - Page
Page - Grand Canyon
Grand Canyon - Palm Springs
Palm Springs - LA
LA
LA - Vliegtuig
Vliegtuig - thuis

Persoonlijk zou ik een nacht extra LV willen, een extra nacht in Yosemite en misschien ook wel in SF.
Het kan hoor, wat ik hierboven heb geschetst, maar dan moet je al een overnachting ergens skippen om binnen de 22 dagen te blijven, en als je dan op zondag thuiskomt, moet je op maandag weer aan het werk.
Eigenlijk zou Moab eruit moeten, een nacht extra in Torrey (voor Captiol Reef), dan naar Monument Valley en zo de route verder. Maar dan nog is het krap op 22 dagen, inclusief de reisdagen.

Met dat in je achterhoofd, kun je wellicht overwegen om een rondje Vegas of een one-way Vegas/LA te doen in april. Het kan op bepaalde plekken nog wel fris zijn (Bryce canyon, misschien de Grand Canyon), maar de wegen zullen open zijn.

Dat geeft veel meer ruimte voor een relaxtere reis.
Je kunt een extra dag LV plannen, een extra overnachting Torrey (voor Capitol Reef), nog een overnachting in de buurt van Route 66, een dag LA extra...

Kortom: keuzes, keuzes! :thumbup:
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door IngridZw »

Het is op zich altijd mooi als je wat meer dagen ter beschikking hebt, maar ik ben het niet helemaal eens met @Tantelotje dat de route op deze manier te gehaast is. Als je genoegen neemt met 2 overnachtingen in de steden en het is geen probleem om op dag 23 weer thuis te zijn is het m.i. goed te doen.
De Tioga pas is inderdaad in april niet haalbaar en waarschijnlijk de Sonora pas ook niet. Je moet dan al vanuit Yosemite een route noordelijker nemen om op de 395 te komen en dat kost tijd.
Een alternatieve route zou ook kunnen zijn om in San Francisco te starten, dan de kustweg naar LA , vervolgens een rondje parken (met of zonder Moab) en eindigen in Las Vegas.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
PieterSilke
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2020, 12:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door PieterSilke »

Bedankt voor de reacties!

Voorlopig zullen we inderdaad nog het idee aanhouden om het rondje op de grootste manier te doen.
Vorige reis (die niet doorging) hadden we eigenlijk zelf 2 overnachtingen minder tijd, waardoor we bij de volgende reis twee nachten meer hebben, graag jullie ideeën waar deze extra te verdelen? Alsook blijft het ons nog wat onduidelijk waar te stoppen tussen Grand Canyon en LA.

@IngridZw Kan je ons even verduidelijken waarom je noordelijker zou rijden om de gesloten Tioga Pass en de (normaal ook gesloten) Sonora Pass te vermijden? Het lijkt ons korter om langs onder (zuiden) te rijden? Of zou je dit niet aanraden omdat noordelijker rijden een veel mooiere route is? Bedoel je met noordelijker dan de 88? langs de 88 kom ik op 7u + naar Lone pine, langs onder kom ik op 5u +? (langs Bakersfield)
Indien we langs onder zouden rijden, zou het dan haalbaar zijn een extra nacht te spenderen voor Sequoia National park? Of beter doorrijden en elders de extra nachten elders gebruiken tijdens de reis?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!
image.png
image.png (29.98 KiB) 2877 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42190
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door Martin & Marianne »

Als je van Yosemite naar Lone Pine wilt zal onderlangs inderdaad sneller zijn, maar het is mooier om bovenlangs te rijden zodat je ook langs de oostelijke sierra's rijdt. Dat mis je als je onderlangs rijdt. De 88 zelf is ook een mooie route, net als de CA49 (zie ons 2006-verslag daarvoor).
Het is echter de vraag hoe toegankelijk alles is in april. Maar je kunt in elk geval Mono Lake bezoeken. Ik zou dan overnachten in de uurt van Lee VIning, en vervolgens in Death Valley zelf; in april is het wel mooi om daar wat meer tijd te hebben, en de uren aan het eind en het begin van de dag zijn heel erg mooi.
Als je onderlangs gaat kun je inderdaad via Sequoia rijden en daar overnachten. Je hebt daar dan niet heel veel tijd maar wel voldoende om een indruk te krijgen. Hou er wel rekening mee dat sequoia vrij hoog ligt en dat er het risico is dat je zonder sneeuwkettingen niet het park in kunt.
Als je in april gaat zou ik zeker de route omdraaien zodat je zo laat mogelijk in april in Yosemite bent.

Wat de route betreft: tussen Bryce en Moab rij je via de UT12, en door Capitol Reef. Ik zou minimaal 1 overnachting voor Capitol Reef uittrekken. Onderweg kun je ook naar Goblin Valley en Little Wild Horse Canyon.
En wil je niet overnachten in Monument Valley? Het is prachtig om daar een zonsondergang en -opkomst te zien (kijk bijvoorbeeld eens in ons 2019-verslag daarvoor).

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door IngridZw »

PieterSilke schreef:
02 okt 2021, 13:59
@IngridZw Kan je ons even verduidelijken waarom je noordelijker zou rijden om de gesloten Tioga Pass en de (normaal ook gesloten) Sonora Pass te vermijden?
Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik bedoelde daarmee dat als je bovenlangs rijdt er alternatieve noordelijker routes zijn bij een afgesloten Tioga Pas, zoals Marianne ook aangeeft.
Je kunt geluk hebben, maar je hebt in april altijd kans op sneeuwval in de hooggelegen gebieden. Geldt bijv. ook voor Bryce en de Grand Canyon.
Als je een 2de optie hebt (zomerperiode) zal je de voor en nadelen tegen elkaar moeten afwegen om te besluiten in welke periode je gaat.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
PieterSilke
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2020, 12:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door PieterSilke »

Dag iedereen!

We hebben nog even verder zitten sleutelen aan de route en zijn tot op vandaag tot de volgende route gekomen:

image.png
image.png (48.55 KiB) 2719 keer bekeken
Wat denken jullie?
Tussen LA en Grand Canyon blijft ons nog een raadsel, maar we willen sowieso wel een tussenstop, zodat er tijd vrij komt om Joshua Tree ook te bezoeken. Lijken de afstanden jullie wat haalbaar? Alsook de periode van het jaar?
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1934
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door Frasi »

Er is een issue op dag 18: in april is de Tioga pass zo goed als zeker nog niet geopend.
Dus je komt niet van Lee Vining naar Yosemite.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19). Planning '24: Colorado e.o.
PieterSilke
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2020, 12:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door PieterSilke »

Kunnen toch hoger rijden via de 88?

Was hierboven aangegeven als mogelijke optie?
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1934
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door Frasi »

Excuus, ik had de hele discussie erboven niet goed gelezen.
Omrijden kan, is wel een eind. Niet zeker of daar ook geen afsluitingen zijn (waardoor je mogelijk nog verder om moet).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19). Planning '24: Colorado e.o.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42190
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door Martin & Marianne »

De Carsson pass is het hele jaar open. Eind april is het ook niet ondenkbaar dat de Sonora Pass open is. Masr het blijft een risico. Als zelfs de CA88 niet open is zou je vanuit Death Valley alsnog onderlangs kunnen rijden. Reserveer in Lee Vining iets dat te annuleren is, dan kun je de route nog aanpassen.

Ik vind het een mooie route maar ik blijf het jammer vinden dat er zo weinig tijd is voor het stuk tussen Bryce en Moab. Wil je wel de UT12 nemen?

Ik denk dat het verstandig is om alvast naar accommodatie in Moab te kijken, het kan daar in april al druk zijn omdat de temperatuur daar dan beter is dan in de zomer. En de springbreak kan ook voor drukte zorgen.

Marianne
Richard033
Amerikafan
Berichten: 205
Lid geworden op: 29 nov 2013, 11:12
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Amersfoort

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door Richard033 »

Kijk ook eens naar de prijzen als je vliegt op San Jose! vaak een stuk goedkoper dan vliegen op San Francisco. En let op bij het huren van een auto of er een oneway fee in rekening wordt gebracht, niet alle verhuur maatschapijen doen dat.
PieterSilke
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2020, 12:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door PieterSilke »

Goeiemorgen!

Bedankt voor alle tips, kunnen we een stuk verder mee!

Tot op vandaag enkele aanpassingen:
De reisperiode hebben we een week verlaat (dus we reizen nu van 09 april tot 1 mei 2022).
Laat ons hopen dat dit ten goede komt voor de oversteek vanaf Death Valley naar Yosemite.

Reeds enkele locaties geboekt:
- Death Valley
- Yosemite

Wat ons verder opvalt:
- Prijzen van hotels zijn soms tot 3 à 4x zo duur i.v.m. onze boekingen van vorige keer (2020 die niet door is kunnen gaan)
- In Grand Canyon Village is niets meer vrij? Alles reeds volgeboekt voor zo goed als de gehele maand april? (daar verschieten we van)

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42190
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door Martin & Marianne »

Voor de Grand Canyon zou je ook nog naar de Yavapai Lodge kunnen kijken. Maar er kan via grandcanyonlodges.com ook nog wel iets vrijkomen. Regelmatig checken.

Die prijsverhogingen lijken mij wel heel extreem. Gaat het dan om dezelfde hotels?

Marianne
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 883
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door Tantelotje »

Eerlijk gezegd herken ik prijzen van 3 tot 4 x meer niet.
Ik ben bezig (bijna klaar, voorlopig dan :D) met het plannen van een rondreis LA - SF, via Moab en de bekende parken eind juni tot half juli.
Kortom: 'gewoon' de bekende, dure, locaties en als zodanig goed te vergelijken met eerdere reizen, ook omdat we vaker in deze periode of net na de schoolvakantie reizen en de prijzen in die beide periodes ongeveer gelijk zijn.

En als ik dan de planningen naast elkaar lig, zie ik praktisch geen prijsverschil (gemiddeld genomen) in de planning van 2022 ten opzichte van die van 2019 en 2018. We verblijven 'altijd' in dezelfde soort hotels, er zitten altijd wel een aantal nachten in een NP bij dus wat dat betreft goed te vergelijken.

Het valt mij wel op dat dan bijvoorbeeld Bishop qua overnachtingen aan de dure kant is, maar dat dit in bijvoorbeeld Page helemaal niet het geval is. Los van dat we nu eindelijk eens een tip van Marianne hebben opgevolgd en het Red Rock motel hebben geboekt :)
Het hotel in LV bijvoorbeeld (NY NY) is op de kop af even duur als in 2018 toen we daar op dezelfde weekdagen verbleven. Het hotel in Zion is ook gelijk aan dat van 2018 en kost dan weer een klap minder.

Kortom: volgens mij is er geen pijl op te trekken en als het zo is dat wat je eerder geselecteerd hebt nu veel duurder is geworden, dan zou ik kijken naar alternatieven.
PieterSilke
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2020, 12:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door PieterSilke »

Misschien was het wat overdreven maar er is af en toe toch wel een groot verschil.
Ik moet wel zeggen dat we in een andere periode reizen dan twee jaar terug. Twee jaar geleden gingen we in oktober reizen, nu in april.
Het hotel dat we twee jaar terug boekten in Moab (expedition lodge) koste destijds 180 euro en nu 847 euro :o
Hotel in Zion van 216 naar 440 euro...

Vandaag ontdekte mijn vriendin ook de app 'hopper' de hotels zijn toch elke keer beduidend goedkoper.
Iemand ervaring met deze app?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42190
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door Martin & Marianne »

Die 847 euro lijkt me niet te kloppen. Waar kijk je? Op de site van het hotel zie ik prijzen van ruim 200 tot 300 dollar.

Marianne
PieterSilke
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2020, 12:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door PieterSilke »

De prijs is vanop booking.com.
Op hun eigen site komt het op 651,95 usd.

Wat nog steeds drie dubbel is in vergelijking met onze vorige boeking. Waarschijnlijk hebben we pech met de datum? (16-19 april)

Las vegas is voor ons ook stuk duurder doordat ons verblijf jammer genoeg in het weekend valt … Kunnen we niet aanpassen, jammergenoeg.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7780
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door mtl »

De periode 16-19 april valt precies in pasen. En dan kan het druk zijn. Overigens is er al enkele jaren sprake van forse hotelprijzen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42190
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterSilke: advies gevraagd omtrent reisperiode en route.

Bericht door Martin & Marianne »

De prijs die je noemt is voor 2 of 3 nachten? Liggen de data voor je reis vast? Je zou eventueel dat weekend en het weekend in Las Vegas kunnen vermijden door van LA eerst naar Las Vegas te rijden.
Voor Moab zou je eens naar het Bowen Motel kunnen kijken, dat vonden wij niet zo duur en het ligt centraal. En kijk ook vooral ook bij het hotel zelf, in jouw voorbeeld is dat een groot verschil met booking.com.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer