Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Diederik52 »

Wat jetlag betreft zijn we allemaal verschillend in hoe we erop reageren. Normaliter heb je (ik in elk geval) heen (naar het Westen) minder last dan terug (naar het Oosten). Heen heb je een erg lange dag, dus op tijd naar bed; terug mis je een nacht goed slapen en dat kan harder aankomen. Los Angeles --> New York is ong. 5:30u, New York --> Amsterdam is ong. 7:00u maar meestal toch nog steeds de nachtvlucht (en dus nacht lekker slapen missen). Qua vliegen en jetlag zou ik het dus denk ik niet weten. Iets anders is hoe vermoeid je bent na een kleine 3 weken (intensief) rondreizen in het Zuidwesten en je in New York misschien alleen nog maar wilt slapen..... Dus dat zou dan pleiten voor New York op de heenweg.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Martin & Marianne »

Als je NY aan het begin doet heb je twee keer een lange dag; je reist met de tijd mee. Dat is fijn, want zo maak je de reistijd al deels goed. En je went iets gemakkelijker aan het tijdverschil. Op de dag dat je van NY naar het westen vliegt heb je nog zeker een halve dag over om in NY iets te doen, natuurlijk wel afhankelijk van de vluchttijden.
Als je NY op de terugreis aandoet heb je twee keer een erg korte dag. Die dagen zijn dan helemaal verloren want je vliegt dan alleen maar.
Van NY terug naar België kost je minder vliegtijd, maar het verschil met LA/SF naar België is niet groot. En hoe langer de vlucht, hoe meer gelegenheid je hebt om nog iets te slapen. Maar als je niet kunt slapen in een vliegtuig vervalt dat argument. :wink:

Hoe dan ook, je vluchttijden zijn wel iets om mee te nemen in deze beslissing.
Iets anders is, zoals hierboven ook gezegd: hoeveel zin heb je nog in een drukke stad na een lange rondreis?
TomDB schreef:
24 aug 2021, 13:23
Je hebt dan ook een direct vlucht terug en minder reisuren ...
Je hebt in beide gevallen natuurlijk evenveel reisuren. En vanuit SF of LA heb je toch ook directe vluchten?

Marianne
TomDB
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2021, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door TomDB »

Allen bedankt al voor de input ...
Ondertussen nog wat verder nagedacht en we zullen toch waarschijnlijk New York op een andere keer doen.

De reis zouden we eventueel reeds volgend jaar doen omdat we toch al redelijk enthousiast zijn door de "voorpret".
De twijfel was er door de leeftijd van onze kinderen - nu 5 jaar en 13jaar- en we dachten dat dit té jong zou zijn, zou blijkbaar goed meevallen.

De aanpassingen aan de route:
- Death Valley gaan we normaal enkel doorrijden door de hitte, daar terug Lone Pine in de plaats voor gezet ...
- In Yosimite zoeken we ook Mariposa aan te doen voor de bomen

Zion + Yose - Parken én Las Vegas liggen buiten het weekend dus dat zou goed moeten zijn.

Het huidig schema Juli 2022:

za 1 Belgie > LA (vlucht late middag)
zon 2 : LA
maa 3 : LA
di 4 LA > LV
woe 5 Las Vegas > Grand Canyon
do 6 Grand Canyon > Monument Valley
vr 7 Monument Valley > Page
za 8 Page > Bryce Canyon NP
zon 9 Bryce Canyon NP > Zion NP
maa 10 Zion NP
di 11 Zion NP > ,, Valley of Fire,, > Las Vegas
woe 12 Las Vegas
do 13 Las Vegas
vr 14 Las Vegas > Lone Pine
za 15 Lone Pine > ,, Mammoth L ,, > Lee Vining
zon 16 Lee Vining
maa 17 Lee Vining > Yosemite NP
di 18 Yosemite NP > SF
woe 19 : SF
do 20 : SF
vr 21 SF > Belgie (vlucht late middag)
za 22 thuiskomst

Vragen;
Zou ik tijd sparen door naar de North Rim van de Grand Canyon te gaan ipv the South?
Nog goedkope adressen voor auto's te huren in LA of SFO?
Alternatief - misschien beter voor meer tijd in park Yosemite te krijgen
-Dag 15 Lone Pine > Mammoth > Lee Vining
- Dag 16 s' morgen Lee Vining > s avonds yosemite (2h rijden)
- Dag 17 Yosemite > wandelen + mariposa (voor de kids)
- Dag 18 Yosemite > SF
groeten
Tom

2022 - 3.5 weken USA westkust
San Fran > Monterey > Yosemite > Death Valley > Las Vegas > Zion > Bryce > Page > Mon. Valley > Grand Canyon > Los Ang
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Mr. Patrick »

Goed idee om New York te laten varen voor een later moment. :thumbup:

Ik ga even kort op je vragen in:
Zou ik tijd sparen door naar de North Rim van de Grand Canyon te gaan ipv the South?
Voor een eerste keer en met kinderen in jouw leeftijd zou ik voor de South Rim gaan, dat is wat meer toeristisch en daarom toegankelijker (denk ik, nooit aan de North Rim geweest).
Nog goedkope adressen voor auto's te huren in LA of SFO?
Check eens het Vervoer in en naar Amerika-subforum. Daarin vind je heel veel informatie. Belangrijkste tip voor nu: boek ver vooruit alvast iets dat je gratis kunt annuleren en blijf zoeken naar betere deals. Dat kan rechtstreeks bij autoverhuurbedrijven of bij brokers.
Alternatief - misschien beter voor meer tijd in park Yosemite te krijgen
-Dag 15 Lone Pine > Mammoth > Lee Vining
- Dag 16 s' morgen Lee Vining > s avonds yosemite (2h rijden)
- Dag 17 Yosemite > wandelen + mariposa (voor de kids)
- Dag 18 Yosemite > SF
Meer tijd in Yosemite is altijd :clap:
Wat is er te zien in Mariposa waar je tijd voor wilt maken? Ik ben er geweest (heb er overnacht) en zou je alleen Charles Street Dinner House aanraden om te eten. Verder is het niet meer dan een overnachtingsplaats - die best wel even van de highlights in het park af ligt - in mijn ogen. Als je wat leuks voor de kids wilt doen zou ik dan eerder in het park wat anders dan wandelen doen, zoals bijvoorbeeld een raft of kano-tochtje over de Merced River.
Lee Vining ben ik niet geweest, dus kan ik niks van vinden. TOen ik er was, was de Tioga Road ook dicht, maar ik heb begrepen dat dat een weg is waar je de tijd voor moet nemen vanwege de mooie plekken onderweg. Die 2 uur worden er dus vanzelf aanzienlijk meer, maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, als je op tijd uit Lee Vining kunt vertrekken.

Nog een extra opmerking: waarom stop je tussen LA en de GC in Las Vegas voor één nacht? Je komt er bovendien later nog terug. Kies voor de snelste route dan kun je perfect overnachten in Needles en dan via Oatman naar de GC Village rijden. Dan heb je een beetje Route 66 en Western nostalgie meegepakt.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Martin & Marianne »

Je hebt de dagen die je nu uitspaart door NY niet mee te nemen, niet gebruikt voor je route. Wil je dat niet? Je zou zo hier en daar wel wat meer tijd kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in Page en zeker in Yosemite.
De twee nachten Lee Vining en maar 1 nacht Yosemite begrijp ik niet, wat wil je vanuit Lee Vining doen? Ik zou dat alleen doen als je ook voor de vallei een volle dag hebt.
Sequoia bomen kun je in de Mariposa Grove zien. Dat is iets heel anders dan de plaats Mariposa.
Kijk eens in onze verslagen vanaf 2002 voor Yosemite met onze dochters. Dan krijg je een idee van de mogelijkheden daar.

Ik weet niet hoe het uitkomt met de weekenden maar je zou ook eens kunnen kijken naar starten in SF en eindigen in LA. Je bent dan eerder in Yosemite waardoor je meer kans hebt dat de Yosemite Fall nog loopt. En je zou dan kunnen raften.

Wat betreft de Grand Canyon; ik heb er in een ander topic ook al over geschreven. Je kunt zelf zien hoeveel tijd het scheelt, heb je je route al eens in Google Maps uitgezet?
Gebruik voor de South Rim Grand Canyon Village en voor de North Rim Grand Canyon North Rim.

Marianne
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Old Faithful »

TomDB schreef:
27 aug 2021, 13:22

Alternatief - misschien beter voor meer tijd in park Yosemite te krijgen
-Dag 15 Lone Pine > Mammoth > Lee Vining
- Dag 16 s' morgen Lee Vining > s avonds yosemite (2h rijden)
- Dag 17 Yosemite > wandelen + mariposa (voor de kids)
- Dag 18 Yosemite > SF
Lee Vining - Yosemite Valley is theoretisch twee uur rijden. Maar dat wil je niet, want dan doe je de Tioga Road tekort en daarvoor de volgende dag teruggaan kost alleen maar meer tijd.
Een extra nacht in Yosemite is niet verkeerd, maar ik zou dan niet pas tegen de avond uit Lee Vining vertrekken.

Kijk goed naar je plannen tussen Las Vegas en Lee Vining. Misschien komt het beter uit als je twee overnachtingen in Lone Pine plant.
Wil je enkele of alle bezienswaardigheden in Death Valley aandoen en kom je pas 's avonds in Lone Pine of rijd je er alleen door en ben je 's middags al daar?
Wat wil je bij Lone Pine doen? Alabama Hills, Whitney Portal Road, Filmmuseum?
Wat wil je doen tussen Lone Pine en Lee Vining? Manzanar, Ancient Bristlecone Pine Forest, Mono Lake, Bodie? Of doe je één of twee van die laatste op de dag dat je naar Yosemite rijdt?
Op die manier kom je erachter of je het beste twee overnachtingen in Lee Vining kunt plannen of in Lone Pine.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
TomDB
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2021, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door TomDB »

Even enkele opmerkingen meegenomen:

@Martin & Marianne
verslag 2002 even doorgenomen, heb je ook info over de TiogaPass in een verslag (waarschijnlijk wel)
- Extra dagen van NY zou ik liever niet gebruiken, doch route van 21 dagen aanhouden.
- Route omdraaien met start SFO ipv LA is zeker een optie, dat was de eerste opzet doch intussen reeds omgedraaid naar LA > SFO (te bekijken volgens kostprijs van de vluchten denk ik)

@ Allen
- Lee Vining en Yosemite even in detail bekeken, normaal nu betere indeling
- Tioga Pass weet ik niet hoelang ik daarvoor moet rekenen, bij voorkeur heb ik een volledige dag bij Yosemite
- Route LA > Grand Canyon via Las Vegas, was bij uitzetting in Google Maps 2 uur verloren tijd, die ik liever gebruik om GC te bezoeken.

image.png
groeten
Tom

2022 - 3.5 weken USA westkust
San Fran > Monterey > Yosemite > Death Valley > Las Vegas > Zion > Bryce > Page > Mon. Valley > Grand Canyon > Los Ang
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Hans B »

Ik zou kiezen voor LA - Kingman - Grand Canyon.
Las Vegas is een omweg en kom je later ook nog.
Misschien is het iets om de laatste nacht LA ergens in het oosten te overnachten, dat scheelt je de volgende dag veel drukte en dan zou het ook best mogelijk zijn om verder dan Kingman te rijden. BV Williams of misschien zelfs in 1x naar de south rim (ca. 8u ) zonder stops.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
TomDB
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2021, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door TomDB »

Hans B schreef:
28 aug 2021, 22:10
om de laatste nacht LA ergens in het oosten te overnachten
Goed idee, optie is dan Palm Springs ofzo.
Palm springs > Kingman 3h45
Palm springs > Seligman 4h45 (nog perfect doenbaar mits tussenstops)
Palm springs > Williams 5h15

Op die manier kan ik de volgende dag reeds meer kilometers maken, alsook de stadjes op de route 66 ook meer op het gemak bezoeken.
Volgende dag ben ik ook veel sneller aan de Grand Canyon (nog 1h45 rijden).

> In hoeverre zou ik dan die dag na bezoek GC nog doorrijden naar MV of Page ???
Wandelen zoek ik niet te doen bij de GC.
groeten
Tom

2022 - 3.5 weken USA westkust
San Fran > Monterey > Yosemite > Death Valley > Las Vegas > Zion > Bryce > Page > Mon. Valley > Grand Canyon > Los Ang
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Old Faithful »

Zonder lange wandelingen is één nacht voldoende voor de Grand Canyon. Ik zou dan wel aan de rim willen overnachten om van een zonsondergang en/of zonsopkomst tee kunnen genieten.
Als je op tijd arriveert kun je 's middags het stuk tussen Grand Canyon Village en Hermits Rest bekijken. De volgende dag kom je langs de uitkijkpunten aan de East Rim Drive (Desert View Drive, Highway 64) als je naar Monument Valley rijdt.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Martin & Marianne »

TomDB schreef:
28 aug 2021, 20:09
@Martin & Marianne
verslag 2002 even doorgenomen, heb je ook info over de TiogaPass in een verslag (waarschijnlijk wel)
In 2002 reden we ook over de Tioga Pass. Net als in 2004, 2006, 2008, 2015, 2017 en 2019. In 2013 namen we de Sonora Pass maar kijk toch eens in dat verslag voor het stuk tussen Lone Pine en Lee Vining en voor Mono Lake en Bodie. Je kunt op ons blog per reis de route zien op het kaartje en op die manier zie je in welke reis we de Tioga Pass namen.

Voor Yosemite kun je eens op www.nps.gov/yose kijken voor informatie over het park. Onder Maps vind je een kaart van het park - klik linksboven op de kaart bij park files op brochure map - zodat je kunt zien waar alles ligt.
Yosemite is meer dan alleen de vallei. Vanuit Lee Vining ben je zo in het park en dat stuk, langs de Tioga Road, is net zo goed een bezoek waard als de vallei. Je kunt er mooie wandelingen maken of picknicken aan een rivier of meer, en vergeet het uitzicht bij Olmsted Point niet. In 2019 liepen wij on de Pothole Dome. Je loopt dan langs een rivier waar je heerlijk kunt pootje baden. Ook het beklimmen van de Dome is leuk. Kijk voor meer wandelmogelijkheden daar en in de rest van Yosemite eens op mijn wandelsite.
Kijk ook alvast eens waar je wilt overnachten. Als je buiten het park overnacht moet je rekening houden met extra reistijd en mogelijk met het reserveringssysteem.

Waarom zou je bij de Grand Canyon niet willen wandelen? Ik zou zeker niet doorrijden na je bezoek maar een overnachting in het park nemen. Is net als Yosemite nu al te boeken.

Marianne
TomDB
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2021, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door TomDB »

Update van het reisschema en aanvullend nog enkele restvragen ;

REIS 2022 Van Naar Reistijd
za 1 Belgie (vlucht late middag) San Francisco
zon 2 : SF
maa 3 : SF
di 4 SF Yosemite NP 4h
woe 5 "Yosemite NP
" Valley > Grove 1h
do 6 Yosemite NP Lee Vining 1h55
vr 7 Lee Vining Lone Pine 2h7
za 8 Lone Pine Las Vegas 3h50
zon 9 ?? Las Vegas ?? eventueel te vervangen door ?
maa 10 Las Vegas
di 11 Las Vegas
woe 12 Las Vegas
do 13 Las Vegas > ,, Valley of Fire,, (3h50) Zion NP 2h45
vr 14 ??? Zion ???
za 15 Zion NP Bryce Canyon NP 1h30
zon 16 Bryce Canyon NP Page 2h40
maa 17 Page Monument Valley 1h45
di 18 Monument Valley Grand Canyon 3h07
woe 19 Grand Canyon Oatman 3h26
do 20 Oatman Los Angeles 4h25
vr 21 LA
za 22 LA
zon 23 LA (vlucht late middag) Belgie
maa 24 thuis

# ivm reisschema
Doel is om toch wat te groeperen én rustpauze(s) in te lassen om een aangenaam verlof te hebben met onze kids (6jr en 14jr).
23dagen reistijd is voldoende voor ons, meer niet.
Wij zijn zeker geen wandelaars , enkel kortere "gemakkelijke" wandelingen van 1 a 1.5 gaan we doen. Dus een extra dag ergens om NOG een extra wandeling te maken is voor ons weinig zinvol.

Waar ik nog aan denk:
> 1 dag extra voor Yosemite ipv 1 dag Las Vegas inboeken ?
Bedenking > nu reeds veel tijd regio Yosemite-LeeVining-Lone Pine
OF kan ik die ene dag las vegas beter inboeken elders?
> Zion > 1 hele dag nodig? Of kan ik die dag daar beter voor iets anders gebruiken?
> Page > is hier nog een extra dag nodig?

Alternatieven waar ik ook nog interesse in zou hebben (indien haalbaar om 1 dag las vegas te vervangen)
> 1DAG NEMEN: Capitol Reef Park ; - overnachten in Torrey > dus route Zion > Bryce > Capitol Reef > monument valley > page
Ik schat dat dit iets teveel van het goede is
> 2 DAGEN: Moab ; die ene dag LV nemen én die dag ??Zion?? nemen
en daar de route maken LV > Zion > Bryce > Capitol Reef > MOAB > monument valley > page
> Sedona is dit iets?

> Verplaatsing Oatman > Los Angeles ... dit is een lange - zinloze verplaatsing. Kan ik die -met hetzelfde aantal dagen- vervangen door een andere route, bv vlucht > LA > highway 1 > SFO > Yosemite > ... > GC > LV > vlucht
Volgens mij kom ik dan altijd uit op een extra dag wat ik dus liever niet heb.

Boeken hotels > Mijn insteek was om eerst vluchten te boeken
Yosemite Valley > is blijkbaar reeds bezet voor mij datum (daarnet gekeken), annuleringsvoorwaarden zie ik op die site niet echt staan
Grand Canyon > hier is nog een lodge beschikbaar, best snel boeken? Prijzen zijn 300 dollar ... , goedkopere alternatieven zijn reeds geboekt.
Monument Valley > ook best reeds boeken, via welke link is dat?

ps > aan de input én verslagen van Marianne heb ik al heel veel gehad, thx

Allen bedankt van input

Tom
groeten
Tom

2022 - 3.5 weken USA westkust
San Fran > Monterey > Yosemite > Death Valley > Las Vegas > Zion > Bryce > Page > Mon. Valley > Grand Canyon > Los Ang
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik had denk ik al aangegeven dat je Yosemite nu al kon reserveren en dat je gratis - tot een week voor aankomst- kunt annuleren. Er zijn vaak annuleringen dus check het regelmatig. Gebruik altijd de officiële site!
Zie hier voor de annuleringsvoorwaarden. Te vinden via de homepage en dan onder policies (helemaal onderop).

Voor de Grand Canyon zou je ook naar de Yavapai Lodge kunnen kijken, dat is ook in het park, iets verder van de rand. Als je in het park wilt overnachten kun je de Yavapai Lodge of die lodge van 300 dollar boeken en dan regelmatig checken of er iets goedkopers vrij komt. De Bright Angel Lodge is niet duur maar heeft denk ik geen kamers voor 4 personen. Je zou misschien twee kamers kunnen doen als er wel iets vrij is voor twee personen.
Zie voor het reserveren van de Yavapai Lodge hier.

Wil je in Monument Valley in The View overnachten? Dat is te boeken via https://monumentvalleyview.com/.
Let op, voor zover ik weet is het niet gratis te annuleren.
Je kunt ook bij Gouldings kijken maar de View ligt het beste. Je kunt het hotel doen, of de cabins. Die cabins leken mij erg mooi.
Om een idee te krijgen: wij stonden met onze tent tussen het hotel in de cabins, zie ons 2019-verslag daaroor. In 2008 overnachtten we in een cabin bij Gouldings.
Je kunt natuurlijk ook nar Mexican Hat kijken, dat is een stuk goedkoper. Je kunt dan tot de zonsondergang in MV blijven en dan naar Mexican Hat rijden.

Een extra dag Yosemite is echt niet gek want het is een groot park met veel activiteiten. Naast wandelen kun je ook zwemmen, fietsen of raften. En waarom niet eens een extra wandeling? Of je nu helemaal naar Capitol Reef rijdt of je doet een extra dag Yosemite, dat maakt qua aantal wandelingen niet uit, behalve dan dat je met een extra dag Yosemite meer rust hebt. En er is genoeg variatie, je hebt de vallei, de Mariposa Grove en de Tioga Road. Glacier Point is gesloten, maar als je in 2023 zou gaan kun je dat ook meenemen
Neem ook de tijd om je te verdiepen in het park. Bezoek het visitor center, die mee aan het junior ranger programma of doe een ranger wandeling. Het is je eerste park en je bent ongetwijfeld overweldigd door alles.

Voor Zion heb je echt een volle dag nodig. Het is weliswaar niet zo groot maar wel erg druk
Probeer daarom zoveel mogelijk de vroege en late uren van de dag in het park te zijn. Leuk voor de kinderen is de wandeling door de Narrows. Zie daarvoor mijn wandelsite.

Wat betreft het stuk naar LA, tja, dat is even doorbijten.
Je kunt ook in LA beginnen, dan naar SF etc en eindigen in Las Vegas. Dan heb je een mooiere route.

De route is verder prima, maar ik zou zelf zonder aarzelen een dag Las Vegas inruilen voor een nacht Capitol Reef.

Marianne
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Hans B »

Ik lees dat jullie geen erg grote wandelingen gaan maken, prima want het is op veel plaatsen ook erg warm.
Maar om wat te zien ontkom je niet aan wandelen.
In SF heuveltje op, heuveltje af, tenzij je bij de waterkant blijft
In Yosemite zijn er diverse prachtige korte wandelingen. Mijn favoriet is de Panorama trail, maar die is wel 4u.
Ook opweg van Y naar Lee Vining bv Tenaye Lake.
Vergeet Mono Lake niet South Tufa's
Heb je tijd kun je overwegen Bodie ghosttown te doen
In Valley of Fire : White Domes en Fire Wave, (2 korte) de rest is minder interessant.
Zion is een en al wandelpark kies daar wat je iets lijkt, De Narrows (de rivier in) is altijd leuk
Bryce zou ik toch kiezen voor een langere 2 á 3u (naar beneden) Navajo / Queens Garden
En in de Grand Canyon een stuk wandelen langs de rand of als je het aandurft naar beneden (45min tot 1e stop)

Ondanks dat ik in LV erg geniet zou daar best een dag af kunnen, misschien zelfs wel 2. (Zion en Grand Canyon???)
T is veelal s avonds te doen.
De Strip is één en het andere leuke deel is de Fremont Street

Ik weet niet of er in Oatman veel accommodatie is, dat zou je misschien beter als koffie of lunchstop kunnen doen.
Kies Kingman of Needles dan voor de overnachting.

Al met al weer wat stof om over na te denken.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Old Faithful »

In je openingspost staat dat je de reis in 2023 of 2024 wilt maken. Is dat veranderd? Zo niet, acht ik de kans groot dat je veel accommodatie nu nog niet kunt boeken.
Hoeveel nachten je ergens moet blijven hang erg af van je plannen daar. Je zou de voorbeeldroute als uitgangspunt kunnen nemen en die eventueel aan jullie wensen aanpassen. Om de mogelijkheden in de parken te bekijken kun je naast reisverhalen ook gebruik maken van de sites van de National Park Service en van https://www.ontdek-amerika.nl/, de site van forumlid Henriëtte en haar man*.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding

* Let op. Je had het over "dit verslavende forum". Dat geldt m.i. ook voor deze site. :wink:
Groet,

Old Faithful
ericvdvlugt
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mar 2010, 15:21

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door ericvdvlugt »

Hoi Tom, ik hoop je niet nog meer keuzestress te bezorgen, maar heb je al overwogen om te vliegen op Las Vegas en terug vanaf LA? Voor Las Vegas zijn ook heel veel vlucht opties
Je bespaart dan een - in mijn ogen - minder interessante trip van LA naar LV.
Je route zou dan globaal zoiets kunnen worden:
LV -> via Kingman -> Grand Canyon -> Monument Valley -> Page -> Bruce -> Zion -> Las Vegas -> Death Valley -> Lone Pine / Lee Vining -> Yosemite -> SF -> Highway 1 -> Los Angeles.

Zoals je ziet heb ik Highway 1 er in deze optie bij staan. die had ik niet gezien in je eerdere schema's en lijkt mij heel erg de moeite waard. Het voordeel is dat je die , in dit schema, van Noord naar Zuid rijdt.
TomDB
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2021, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door TomDB »

ericvdvlugt schreef:
10 sep 2021, 10:08
LV -> via Kingman -> Grand Canyon -> Monument Valley -> Page -> Bruce -> Zion -> Las Vegas -> Death Valley -> Lone Pine / Lee Vining -> Yosemite -> SF -> Highway 1 -> Los Angeles.
@ericvdvlugt
Bedankt van input, die optie heb ik ook al eens in gedachten gehad maar nog niet uitgeschreven.
Echter volgens mij heb ik dan 1 overnachting extra tussen SF en LA ... . Dat is het enige dat me tegenhoudt en ik zou liever niet meer dagen hebben. (en 2 dagen extra autohuur voor de dagen in SF).
Of hoe zag jij dat ?

Ik weet ook niet of je bij de highway 1 dicht tegen een afgrond rijdt (wat ik niet zo graag doe).

>> Reis zou doorgaan in 2022, we kunnen niet meer wachten :wink:
groeten
Tom

2022 - 3.5 weken USA westkust
San Fran > Monterey > Yosemite > Death Valley > Las Vegas > Zion > Bryce > Page > Mon. Valley > Grand Canyon > Los Ang
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Martin & Marianne »

Schrijf het eens uit. Ik had ook al die suggestie gegeven. Als je maar 1 stop doet tussen LA en SF kost het geen extra tijd denk ik.
En als je de kustweg van zuid naar noord rijdt zit je niet langs de afgrond. Hoewel je niet echt langs afgronden rijdt.

Marianne
TomDB
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2021, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door TomDB »

Ik kom effectief een dag extra uit ...

1 bel > LV
2 LV > Gr Can
3 GC > MV
4 MV > Page
5 Page > Bryce
6 Bryce > Zion
7 Zion
8 Zion > LV
9+10+11 LV
12 LV > Lone Pine
13 Lone Pine > Lee Vining
14 Lee Vin > Yose NP
15+16 Yose NP
17 Yose NP > SF
18+19 SF
20 SF > highw 1
21 highw 1 > LA
22+23 LA
24 LA > bel

Was een goed idee, doch liever hou ik het op de 23 dagen ... Op eerste zicht spreekt de Highway mij niet in die mate aan om daar 1 dag extra voor te nemen ... ik ben dan meer voorstander van MOAB of dergelijke (maar dan zijn het er al 2 extra; > Capitol Reef > MOAB)

Wat wel in het voordeel spreekt momenteel is dat de vluchten op Las Vegas goedkoper zijn ... Voor 200 euro goedkoper van vlucht kan ik al een hotel betalen voor 1 xtra dag :clap: :thumbup: .
Dan zou ik straks al beter Las Vegas >...>...>..> Las Vegas doen :roll:
groeten
Tom

2022 - 3.5 weken USA westkust
San Fran > Monterey > Yosemite > Death Valley > Las Vegas > Zion > Bryce > Page > Mon. Valley > Grand Canyon > Los Ang
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TomDB: Westkust roadtrip (advies aub)

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt natuurlijk een dag Las Vegas minder doen, 4 nachten op een rondreis van ruim 3 weken is redelijk veel.
Je kunt ook de route als volgt doen: LA, kust, SF, Yosemite, Lee Vining, Death Valley, Zion, Bryce, Page, MV, GC, Las Vegas. Je rijdt dan in 1 dag van DV nasr Zion. Een overnachting in Death Valley zelf (Furnace Creek) is dan het beste. Dat is wel een duurdere optie maar het is voor een eerste reis wel een bijzondere ervaring.
Maar je kunt natuurlijk ook je oorspronkelijke route doen, dit zijn alleen masr suggesties omdat je zelf aangaf moeite te hebben met het stuk van de GC naar LA.

Moab toevoegen als je 23 dagen hebt is echt te veel. Je wilt dan ook een nacht Capitol Reef doen als je er langs rijdt en voor de parken bij Moab heb je zeker 2 dagen - dus 3 nachten - nodig.

Als je een rondje Las Vegas doet heb je zowel de kustweg als het stuk van de Grand Canyon naar LA dus dat zal je nog meer tijd kosten.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer