Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ApplePapple
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2021, 22:08

Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door ApplePapple »

Hoi allemaal,

Na aanleiding van een tip ben ik op dit forum terecht gekomen en heb ik me aangemeld. Ik heb al veel gelezen maar ik dacht ik zal ook mijn verhaal delen en hopelijk hebben jullie goede tips voor ons.
Ik wil al lang graag naar Amerika, specifiek Californië en om nog specifieker te zijn, naar de sequoia's! Hier heb ik het vaker met mijn beste vriend over gehad en naar zo'n park gaan, met gigantische bomen is ook een droom van hem (hij zit al heel zijn leven in de boomverzorging, dus bomen zijn zijn passie!) Dus besloten dat we dan samen zouden/kunnen gaan.
Het regelen en boeken van deze reis zou geheel op mij aankomen gezien hij daar niet handig in is en beter de praktische dingen zou kunnen doen.
Maar waar begin je met het uitzoeken en plannen van zo'n reis? Ik heb al veel gelezen maar nog blijf ik het iet wat lastig vinden.
Om te beginnen, wanneer is de beste tijd om te gaan? Winter valt sowieso af omdat het ons niet fijn lijkt door sneeuw of met dikke kleren aan te moeten wandelen. Zomer (hoogseizoen) hoeft voor ons ook niet, dus lente en herfst is prima.
Maar wat is wijsheid met de corona momenteel? Ik lees dat momenteel helemaal geen toeristen welkom zijn in Amerika.

We willen graag per auto een roadtrip maken. Kamperen voor een enkele nacht zou een optie zijn maar liever gewoon een hotel/huisje etc.
Ik zal hieronder even wat punten zetten die we minimaal zouden willen zien:
- Sequoia national park
- Grand canyon
- Monument valley (veel over gelezen dat het een aanrader zou zijn)
- Los Angeles
- En zeker Las Vegas!

Ik denk dat we aan de grote steden aan 2 dagen echt genoeg hebben, we vinden het gaaf om een keer de sfeer van bijvoorbeeld Las Vegas mee te maken maar zien het niet zitten hier dagen rond te lopen. We willen onze tijd liever besteden aan de natuur, en voornamelijk dus de bomen ;-)
Maar we willen de echte mooie dingen niet missen en ook graag zien. (daarvoor jullie hulp want ik weet niet wat dingen zijn die je ECHT hebt moeten zien)
Verder zou ik graag een rit te paard maken (vriend kan ook gemiddeld rijden) en hij zou graag eens iets van een jeep/quad rit willen maken (wat ik ook kan haha)

Ik schat onze reis gemiddeld rond de 20-25 dagen met vluchten erbij, of tel ik dan te weinig?

En hoe pak ik dit verder aan? Omdat we totaal onbekend zijn met Amerika lijkt het ons fijn als hotels geboekt worden dichtbij de dingen die we graag willen zien. Welke reisorganisaties zijn goed en betaalbaar? (Ik lees er hier al 1 op de site)

Ik wil jullie vast hartelijk danken voor het mee denken! Ik hoop dat ik binnen nu en 2 jaar ook mee kan praten over hoe geweldig Amerika is.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Galapogos »

Welkom op dit forum, en wat een leuke plannen!

Een goed startpunt voor het uitzoeken en plannen van je reis is uiteraard dit forum, maar kijk ook eens naar de routesuggestie die op deze pagina beschreven staat. Dit is een op hoofdlijnen mooi uitgebalanceerde reis. Sequoia NP staat er niet in, maar valt wel in te passen, bijvoorbeeld tussen Los Angeles en Pismo Beach. Of eventueel in plaats van Pismo Beach en Monterey, afhankelijk van hoe belangrijk jullie de kustroute langs de oceaan vinden. Monument Valley ontbreekt ook, maar die kun je met een extra overnachting eenvoudig inpassen tussen Page en Grand Canyon NP.

Enkele plekken die voor bomenliefhebbers misschien nog interessant zijn om toe te voegen: Ancient Bristlecone Pine Forest, te bezoeken tussen Mammoth Lakes en Death Valley. En Muir Woods National Monument, net ten noorden van San Francisco. Ik ben hier allebei niet geweest, maar ik kan me voorstellen dat het interessant is voor jullie.

Met 20 tot 25 dagen kom je een heel eind, dat zie je al terug in de routesuggestie. Ik zou overigens niet sneller reizen dan de routesuggestie. Dus als je extra plekken wilt bezoeken (Sequoia NP, Monument Valley) dan zou ik t.o.v. de routesuggestie meer dagen toevoegen, of andere plekken laten vallen.

Alle nationale parken en veel andere bezienswaardigheden die je onderweg tegenkomt staan vrij uitgebreid beschreven op https://ontdek-amerika.nl. Dat is ook een heel nuttige site om je mee te oriënteren.

Met paardrijden heb ik zelf geen ervaring, maar er zijn veel plekken waar dat kan. Op deze route wordt dat sowieso vaak gedaan bij Bryce Canyon, en bij Monument Valley.

Het voor- en naseizoen zijn allebei geschikt voor de routesuggestie. Ik vind het voorjaar zelf prettiger, omdat de dagen dan langer zijn en watervallen overvloediger en dus mooier zijn. Ook heb je in het voorjaar minder last van bosbranden en de daarmee gepaarde rookoverlast. Té vroeg in het voorjaar is op deze route ook niet zo gunstig, omdat de kans dan bestaat dat de Tioga Pass nog niet open is. Dat is de bergpas die je kunt gebruiken om vanuit Yosemite NP naar het oosten te rijden (richting Lee Vining / Mammoth Lakes).

Slapen in de nationale parken heeft uiteraard als grote voordeel dat je dan dichtbij de plekken zit je dit wil zien. Hotels en campings zijn allebei een optie. De meeste campings in de nationale parken kun je vanaf 6 maanden voor aankomst reserveren. Voor Yosemite geldt een afwijkend schema. De campings in Yosemite zijn overigens erg populair, dus die moet je exact op het moment dat de reserveringsperiode start boeken, anders ben je te laat. Op dit forum vind je meer informatie over hoe dat in zijn werk gaat. Hotels kun je vaak al langer van tevoren boeken. Ga daar dus op tijd naar kijken. In de meeste gevallen kun je kosteloos annuleren, dus je zit dan nergens aan vast.

Zelf kamperen wij meestal als we in de nationale parken zijn. Dat is daar heel erg goed te doen. De campings zijn ruim van opzet. Je staat letterlijk midden in de natuur. Daarnaast is het ook de goedkoopste manier om te reizen.

De meeste gebruikers van dit forum boeken hun reis niet bij een reisorganisatie, maar boeken zelf een vlucht, huurauto en hotels/campings. Dat is vrij eenvoudig om zelf te doen. Veel eenvoudiger dan bij veel andere bestemmingen, al is het alleen maar omdat alle informatie uiteraard beschikbaar is in het Engels. Mocht je desondanks boeken bij een reisorganisatie, let er dan goed op dat de route in orde is. Veel reisorganisaties hebben er een handje van onmogelijk snelle reisschema's aan te bieden waardoor je meer tijd in je auto doorbrengt dan buiten je auto. Een ander probleem is dat veel reisorganisaties hotels gebruiken die op ongunstige plekken liggen, ver buiten de nationale parken bijvoorbeeld. Er zullen ook reisorganisaties zijn die prima reizen aanbieden hoor, maar je kunt het prima zelf regelen dus waarom zou je het uitbesteden aan een reisorganisatie? Een extra voordeel van het zelf regelen is dat je vaak heel flexibel bent. Hotels en campings kun je vaak tot kort van tevoren annuleren, en datzelfde geldt vaak ook voor de autohuur. Dat geeft je de mogelijkheid om desnoods last minute nog aanpassingen aan je reisplan te doen.

Zodra je een concreet reisplan hebt, schroom dan niet om daar een topic voor te maken op dit forum. We kunnen je dan gericht van feedback voorzien.

Veel planplezier!
ApplePapple
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2021, 22:08

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door ApplePapple »

Galapogos hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik erg veel mee!

Over het zelf de route plannen en niet via reisbureau twijfel ik alleen nog.
Ik snap dat het veel kosten kan besparen en je meer tijd kan uittrekken voor de dingen die je zelf graag wilt zien.
Maar dit is de 1e x dat ik een eigen vakantie regel en ook buiten de EU. Ik ga in iedere geval kijken hoe ver ik zou komen als ik zelf plan, lijkt dat niet haalbaar ga ik eens bij Tioga kijken.

Van wanneer is ongeveer de Tioga pass open? Is april nog te vroeg? Kunnen we dan beter mei/juni pakken? Later wil ik niet gaan ivm hoog seizoen en drukte.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Galapogos »

De Tioga Pass is een kansspel in het voorjaar. Hier zie de openingsdata van de afgelopen 40 jaar: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/seasonal.htm

Mei/juni is een prima tijd om te reizen, zeker als je Yosemite aan het einde van je reis plant. April kan ook, maar je zult dan niet over de Tioga Pass kunnen en ook sommige andere wegen in Yosemite NP en Sequoia NP zullen nog gesloten zijn. In Bryce Canyon kan het in die tijd van het jaar nog fris zijn. Verder is april wel een mooie, rustige maand.

Persoonlijk zou ik met jullie plannen liever voor mei/juni kiezen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vind mei/juni ook een prachtige periode om te gaan, zeker als je in Yosemite en Sequoia watervallen wilt zien. Maar september is ook heel plezierig. En misschien net iets minder druk? Probeer in elke geval de weekenden van Memorial Day (mei) en Labor Day (september) te vermijden.
Met jullie wensen wordt het standaardrondje met ook nog MV en Sequoia wel wat gehaast, zelfs met 25 dagen, maar dat zou net kunnen.
Je kunt ook kijken naar een one way. Bijvoorbeeld staten in LA, dan via de kust naar SF, dan Sequoia, Yosemite, Death Valley, Las Vegas, Zion, Bryce, Page, MV, Grand Canyon en eindigen in Las Vegas. Doe je dit in mei/juni dan kun je de route het beste omdraaien.
Bekijk het eens op googlemaps allemaal.

Ook leuk voor bomenliefhebbers (ik heb er ook eentje thuis zitten :wink: ) zijn natuurlijk de Redwoods, ten noorden van SF.
Een hele mooie site is www.redwoodhikes.com. Daarin staan niet alleen de redwoods maar ook de giant sequoia's.

Wij zijn ook al twee keer naar het Ancient Bristecone Pines forest geweest. Zie daarvoor ons 2013- en 2017-verslag. Diezelfde jaren bezochten we ook Sequoia.

Boek hooguit de tickets en autohuur bij een reisbureau, de route bepaal je zelf met de hulp hier op het forum, en het boeken van hotels etc is heel eenvoudig. En vooral: flexibel!

Marianne
ApplePapple
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2021, 22:08

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door ApplePapple »

@Martin & Marianne Ook bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het Redwood national park hadden we ook eerst op het oog maar deze zit op wel heel ver rijden van SF waardoor ik denk dat we te veel tijd kwijt daaraan gaan zijn, gezien we ook graag nog naar LV willen.
De site die je benoemde is top, daar kan ik wat andere parken vinden rondom SF. Ik ga de reisverslagen bekijken!

Persoonlijk denk ik, dat hoe dan ook het einde van de reis langs te kust moet gaan, dat we daar wat rustiger aan kunnen doen en in het begin zeker genoeg tijd/energie hebben voor de parken.
ApplePapple
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2021, 22:08

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door ApplePapple »

Hoi allen,
Ik ben aan het plannen geweest en dit is mijn planning, of die goed is, weet ik niet dat laat ik aan jullie over. Op 2 overnachtingen heb ik vraagtekens staan omdat ik nog niet weet of we daar een extra overnachting onderweg pakken, want van de ene locatie naar de andere is best veel en zelfs dik 6 u rijden wat ik een beetje zonde vind van de tijd want dan valt die dag al bijna in zijn geheel weg.

Dag 1, aankomst San Francisco, overnachting in SF
Dag 2, richting Yosemite national park overnachting in de omgeving
Dag 3, Yosemite national park, overnachting in de omgeving
Dag 4, richting Sequoia & Kings national park, overnachting in de omgeving
Dag 5, richting Death Valley, overnachting in de omgeving
Dag 6, richting Las Vegas, overnachting in LV
Dag 7, LV, ook weer overnachting in LV
Dag 8, richting Zion national park, overnachting in omgeving
Dag 9, richting Bryce Canyon, overnachting in omgeving
Dag 10, richting Caption Reef national park, overnachting in omgeving
Dag 11, richting Arches national park, overnachting in omgeving
Dag 12, Arches, ook overnachting in omgeving
Dag 13, richting Monument Valley, overnachting in omgeving
Dag 14, Monument Valley, (ik wil daar graag paardrijden na een goede aanbeveling) en ook weer overnachting in die omgeving
Dag 15, Richting Page, twijfel of hier een overnachting pak of doorrijden naar Grand Canyon en zo de reis eventueel een dag kunnen verkorten of de overnachting ergens anders besteden maar dit graag op aanraden van jullie! :lol:
Dag 16, Grand Canyon, overnachting in omgeving
Dag 17, Grand Canyon (of doorrijden als we niet stoppen in Page)
Dag 18, Sedona (of is dat niet de moeite?)
Dag 19, bestemming onbekend, graag tips.
Dag 20, richting Yoshua Trees, overnachting in omgeving
Dag 21, richting Los Angeles, overnachting in LA
Dag 22, LA, ook weer overnachting in LA
dag 23, richting San Simeon, ik vind het stuk redelijk lang, maar weet niet of het de moeite is ergens tussendoor te stoppen
dag 24, San Simeon, overnachting in omgeving
Dag 25, richting San Francisco, daar overnachting
Dag 26, ofja dag, terugreis waardoor we door het tijdsverschil die dag ook weer thuis zijn.

Hier zit eigenlijk wel veel in wat we willen zien, maar wel een paar twijfels dus, mochten Page of Sedona niet de moeite zijn denk ik dat we 2 dagen minder gaan, dus 23 (op dag 24 terug)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Martin & Marianne »

Je ging voor de sequoia's maar je trekt maar 1 nacht uit voor Sequoia NP? Dat begrijp ik niet. Bekijk het eens op Google Maps. Gebruik dan voor Sequoia eens General Sherman, dan heb je een centraal punt in het park. En als je niet in Death Valley wilt overnachten neem dan eens Lone Pine als volgende stop. Voor Sequoia blijft dus heel weinig tijd over.
En je mist de Tioga Pass. Kijk eens naar mijn voorstel. Daarin kies ik bewust na SF eerst Sequoia en dan pas Yosemite.

Met ook nog Arches erbij wordt het wel heel erg veel. En jammer om wel naar Arches te gaan maar geen tijd te nemen voor Canyonlands. Voor Monument Valley heb je echter aan 1 nacht echt voldoende. Je wilt toch niet een hele dag paardrijden neem ik aan?

En liever eens een dag rijden dan twee korte rijdagen op een stuk waar niets te doen is. Dat is echt zonde van de tijd.
aan de kust is genoeg te zien; ik zou daar twee stops doen, en niet twee nachten in San Simeon.

En bedenk: als je op dag 26 vertrekt uit de VS kom je pas op dag 27 aan in Nederland.

Belangrijkste tip: lees eens wat reisverslagen en probeer ook een globale planning per park te maken. Want waarom geen volle dag Sequoia en wel een volle dag Grand Canyon?

Marianne
ApplePapple
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2021, 22:08

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door ApplePapple »

Hoi Marianne, bedankt voor je antwoord.
Ik vind voor Sequoia ook weinig tijd inderdaad, echter dacht ik als je 2 dagen Yosemite ook veel natuur plekken en bomen zouden staan. Maar misschien 1 dag van Yosemite af en bij Sequoia plakken.
Als we eerst Sequoia en dan Yosemite pakken kunnen we (mits open) via de Tioga pass?
Edit, voor mijn gevoel kijkt eerst Sequoia en daarna Yosemite echt wel heel om, als we eerst de Tioga pass pakken, stoppen bij Yosemite, overnachten (2x eventueel) en daarna Seqouia is dat geen doen dan?

Nee, niet de hele dag paardrijden op zich, maar als paardengek ben je niet direct na het paardrijden weg en blijf je nog wel ff knuffelen/kletsen :-D

De bedoeling was ook niet om 2 nachten San Simeon te doen, maar om tussen LA en San Simeon nog iets te pakken. Dus 2 nachten LA, doorrijden en misschien bij Santa Maria (geen idee of dat een aanrader is) 1 nacht en dan 1 nacht San Simeon.
Ik dacht dat we beter korte afstanden konden pakken om zo veel mogelijk te zien maar het is dus beter om wat langere afstanden te maken, dan hou ik daar rekening mee!

De keuze voor volle dag Grand Canyon is omdat ik daar veel lovende verhalen over heb gehoord en er ook echt veel te zien zou zijn, dus ik dacht dat dat beter was.

Pfff, daarom dacht ik dus van ik boek wel via een reisbureau, want ik vind dit echt heel lastig. :?
Ik ga even de reisverslagen bekijken en hopelijk kan ik er wat wijs uit...
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Galapogos »

Ik ben het (uiteraard :lol:) helemaal met Marianne eens. Op een aantal plekken in je route kom je op deze manier tijd te kort. 25 nachten is voor dit uitgebreide rondje inclusief Sequoia en Moab (Arches, Canyonlands, Dead Horse Point) eigenlijk te kort. Je doet er denk ik slim aan er een korter rondje van te maken, of een enkele reis zoals Marianne al suggereert. Met een enkele reis kun je slim tijd besparen. Zijn Los Angeles en Joshua Tree musts? Als je die overslaat heb je veel meer speelruimte.

Page is de uitvalsbasis voor Lake Powell, Antelope Canyon en Horseshoe Bend. Je komt er sowieso min of meer langs tussen Grand Canyon en Monument Valley. Ik zou dit zeker meepakken. Het hoeft ook niet veel tijd te kosten.

Sedona is leuk, maar zou ik voor deze reis vergeten. Het ligt niet op de route en je hebt er simpelweg de tijd niet voor. Je ziet overigens al genoeg mooie rode rotsen op deze reis, dus ik zou er niet heel rouwig om zijn. Sedona is leuk voor een tweede reis, mocht je in de toekomst nog eens terug willen keren. :wink:

Met de dagen die je beschikbaar hebt zou je de volgende enkele reis kunnen doen:
01 Aankomst Las Vegas
02 Las Vegas
03 Las Vegas - Grand Canyon
04 Grand Canyon - Page
05 Page
06 Page - Monument Valley
07 Monument Valley - Moab
08 Moab
09 Moab
10 Moab - Capitol Reef
11 Capitol Reef - Bryce Canyon
12 Bryce Canyon - Zion
13 Zion
14 Zion - Death Valley
15 Death Valley - Lee Vining
16 Lee Vining - Yosemite
17 Yosemite
18 Yosemite
19 Yosemite - Sequoia
20 Sequoia
21 Sequoia - Cambria
22 Cambria - Monterey
23 Monterey - San Francisco
24 San Francisco
25 San Francisco
26 Vertrek naar huis
27 Aankomst thuis

In dit schema heb ik zelfs twee nachten Page ingepland. Dat is zodat je op dag 4 tot laat op de dag bij de Grand Canyon kunt blijven, en zodat je op dag 6 al vroeg in Monument Valley kunt zijn. Twee nachten Monument Valley lijkt me echt overdreven, zelfs als je gaat paardrijden.

In bovenstaande route bijna alles dat op je wensenlijstje staat, inclusief de kustroute. Alleen Los Angeles en Joshua Tree NP ontbreken. Het is bovendien een route waarbij je je nergens hoeft te haasten, maar je waarschijnlijk ook nergens hoeft te vervelen.

Wij deden in mei/juni 2016 bijna exact deze reis. Zie ook ons reisverslag: https://www.galapogos.nl/2016-zuidwesten/

Ik zie nu je laatste reactie. Daar reageer ik hieronder nog even op:
ApplePapple schreef:
29 jul 2021, 21:32
Ik vind voor Sequoia ook weinig tijd inderdaad, echter dacht ik als je 2 dagen Yosemite ook veel natuur plekken en bomen zouden staan. Maar misschien 1 dag van Yosemite af en bij Sequoia plakken.
Als je een nacht van Yosemite afhaalt, blijft er maar één over. Dan zie je Yosemite voornamelijk vanuit de ramen van je auto. Dat zal denk ik niet de bedoeling zijn.
ApplePapple schreef:
29 jul 2021, 21:32
Als we eerst Sequoia en dan Yosemite pakken kunnen we (mits open) via de Tioga pass?
Als je eerst Sequoia doet, en daarna Yosemite, kun je vervolgens inderdaad via de Tioga Pass verder rijden richting Death Valley.
ApplePapple schreef:
29 jul 2021, 21:32
Edit, voor mijn gevoel kijkt eerst Sequoia en daarna Yosemite echt wel heel om, als we eerst de Tioga pass pakken, stoppen bij Yosemite, overnachten (2x eventueel) en daarna Seqouia is dat geen doen dan?
De Tioga Pass verbindt Yosemite National Park met de oostkant van het park. Als je van San Francisco naar Yosemite rijdt en vervolgens naar Sequoia, kom je helemaal niet bij de Tioga Pass. De route San Francisco --> Sequoia --> Yosemite --> Death Valley (via Tioga Pass) kost ongeveer 15 uur pure rijtijd volgens Google Maps. De route San Francisco --> Yosemite --> Sequoia --> Death Valley (niet via Tioga Pass) kost óók ongeveer 15 uur pure rijtijd volgens Google Maps. Het verschil is, dat eerstgenoemde route veel mooier is. :wink:
ApplePapple schreef:
29 jul 2021, 21:32
De keuze voor volle dag Grand Canyon is omdat ik daar veel lovende verhalen over heb gehoord en er ook echt veel te zien zou zijn, dus ik dacht dat dat beter was.
De Grand Canyon is erg mooi, maar het stoppen bij uitzichtpunten aan de rim kost niet heel veel tijd. Je kunt een helikoptervlucht doen. Dat is ook heel mooi, en kost ook niet veel tijd. Je kunt er ook flinke wandelingen maken, dat kost meer tijd. Als je van plan bent een heel stuk naar beneden te lopen (en weer terug natuurlijk...) dan kan een tweede nacht daar wel mooi zijn.
ApplePapple schreef:
29 jul 2021, 21:32
Pfff, daarom dacht ik dus van ik boek wel via een reisbureau, want ik vind dit echt heel lastig. :?
Veel reisbureaus vinden het ook heel lastig, want als je ziet met welke onmogelijke routes die soms op de proppen komen. (niet altijd hoor) :lol:
ApplePapple
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2021, 22:08

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door ApplePapple »

Bedankt voor je reactie! Vooral over de uitleg van de Tioga pass, totaal onbekend mee maar nu helder!
Jouw reisadvies is top, alleen ik wil graag Los Angeles ook mee pakken als we er toch zijn. Wat eventueel wel kan om dagen te winnen is de lijn van Los Angeles naar San Fransisco er niet bij te pakken en die 3 overnachtingen dus ergens anders te pakken.
Toevallig heb ik het er net even met de vriend over gehad en hebben we inderdaad al Sedona van ons lijstje afgestreept.
1 nacht monument Valley is eraf, zo ook Arches, mijn vriend twijfelt er nog over deze helemaal eraf te halen.
Grand Canyon streep ik nu ook een nacht af.
Hij gaf aan toch een extra dag/nacht bij Las Vegas te willen, dus 3 overnachtingen zodat we daar 2 volle dagen hebben. Ook is er bij Sequoia een nacht bij gekomen.
Ik zal eens overleggen of het kust stuk eraf mag van LA naar SF en die dagen dan pakken op andere natuurparken en ga jouw reisverslag ook even lezen en zal morgen even een nieuwe reisroute maken.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Galapogos »

De kustroute zou je inderdaad over kunnen slaan. Dan wordt het een enkele reis San Francisco --> Los Angeles, of andersom. Als je in mei/juni gaat zou ik starten in Los Angeles en San Francisco op het eind doen. Dan heb je de grootste kans dat de Tioga Pass open is, en is het in Joshua Tree iets minder heet.

Voor Moab vind ik drie overnachtingen (dus twee volle dagen) eigenlijk het minimum. Je hebt er in jouw schema nu twee nachten staan. Als er daar maar één overblijft zou ik het helemaal laten zitten.

Je zou de volgende one way kunnen overwegen. Deze heeft ook twee nachten Los Angeles en een nacht Joshua Tree er in zitten, ten koste van de kustroute. En hij heeft twee volle dagen Las Vegas. Je moet voor jezelf even kijken of één volle dag San Francisco en één volle dag Los Angeles voldoende is. Als je nog langer in de steden wilt blijven dan adviseer ik om Moab (en eventueel Capitol Reef) over te slaan, hoe ontzettend mooi het daar ook is.

01 Thuis - Los Angeles
02 Los Angeles
03 Los Angeles - Joshua Tree
04 Joshua Tree - Grand Canyon
05 Grand Canyon - Page
06 Page
07 Page - Monument Valley
08 Monument Valley - Moab
09 Moab
10 Moab
11 Moab - Capitol Reef
12 Capitol Reef - Bryce Canyon
13 Bryce Canyon - Zion
14 Zion
15 Zion - Las Vegas
16 Las Vegas
17 Las Vegas
18 Las Vegas - Death Valley
19 Death Valley - Lee Vining
20 Lee Vining - Yosemite
21 Yosemite
22 Yosemite - Sequoia
23 Sequoia
24 Sequoia - San Francisco
25 San Francisco
26 San Francisco - thuis
27 Aankomst thuis

Ik heb nu één dag Grand Canyon gepland, en twee dagen Page. Dat kun je ook omdraaien als dat beter voelt. Vanuit Joshua Tree is het best een eind rijden naar de Grand Canyon. Ik zou niet in Grand Canyon én in Page maar één nacht plannen. Dat wordt wat krap, want je bent pas later op de dag bij de Grand Canyon en moet al vroeg op de dag vertrekken van Page naar Monument Valley, i.v.m. je paardrijplannen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Martin & Marianne »

ApplePapple schreef:
29 jul 2021, 21:32
Ik vind voor Sequoia ook weinig tijd inderdaad, echter dacht ik als je 2 dagen Yosemite ook veel natuur plekken en bomen zouden staan. Maar misschien 1 dag van Yosemite af en bij Sequoia plakken.
Als we eerst Sequoia en dan Yosemite pakken kunnen we (mits open) via de Tioga pass?
Edit, voor mijn gevoel kijkt eerst Sequoia en daarna Yosemite echt wel heel om, als we eerst de Tioga pass pakken, stoppen bij Yosemite, overnachten (2x eventueel) en daarna Seqouia is dat geen doen dan?
Ik gaf het al aan: bekijk het eens op googlemaps. Een ouderwetse papieren kaart is ook leuk en handig. Ik vind de Hallwag-kaarten erg duidelijk. Je hebt dan in elk geval nr 5 nodig.
Voor de precieze afstanden maakt het natuurlijk ook heel erg veel uit of je in de parken of er (ver) buiten overnacht.
Ik neem aan dat je in Yosemite geen sequoia's gaat bezoeken, daarvoor ga je naar Sequoia NP. En Kings Canyon. Nogmaals: bekijk voor beide parken eens ons 2013-verslag. En voor de Tioga Pass zie ons 2015- en 2017- en 2019-verslag.
En inderdaad; geen dag minder Yosemite, daar is zonder bomen meer dan genoeg te zien en te doen. Wel allemaal natuur. :wink:
ApplePapple schreef:
29 jul 2021, 21:32
Nee, niet de hele dag paardrijden op zich, maar als paardengek ben je niet direct na het paardrijden weg en blijf je nog wel ff knuffelen/kletsen :-D
Maar dan nog: wat wil je er verder doen? Daar ben je toch niet een hele dag mee bezig?
ApplePapple schreef:
29 jul 2021, 21:32
Pfff, daarom dacht ik dus van ik boek wel via een reisbureau, want ik vind dit echt heel lastig. :?
Maar dan heb je óf een standaardreis, en dan zit Sequoia er waarschijnlijk niet in, óf je moet zelf aangeven wat je wilt doen, en dan moet je dus toch zelf nadenken. :wink:

De rouite van Galapagos is mooi. Als je ewel de kust mee wilt nemen wordt Arches te veel. Je kunt dan zoiets doen:
Dag 1 naar SF
Dag 2 SF - Monterey
Dag 3 Monterey - Pismo Beach
Dag 4 Pismo Beach - Los Angeles
Dag 5 Los Angeles
Dag 6 Los Angeles - Joshua Tree
Dag 7 Joshua Tree - Williams
Dag 8 Williams - Grand Canyon
Dag 9 Grand Canyon - Monument Valley
Dag 10 Monument Valley - Page
Dag 11 Page
Dag 12 Page - Bryce
Dag 13 Bryce - Zion
Dag 14 Zion
Dag 15 Zion - Las Vegas
Dag 16 Las Vegas
Dag 17 Las Vegas - Death Valley
Dag 18 Death Valley - Lee Vining
Dag 19 Lee Vining - Yosemite
Dag 20 Yosemite
Dag 21 Yosemite - Sequoia
Dag 22 Sequoia
Dag 23 Sequoia - SF
Dag 24 SF
Dag 25 SF vlucht
Dag 26 aankomst Nederland

Marianne
ApplePapple
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2021, 22:08

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door ApplePapple »

Hallo Marianne,

Bedankt weer voor je helpende antwoorden!

Ik heb even overlegd met vriend en hij wil graag Highway 1 ook rijden dus langs de kust moet er zeker in zitten.
We zijn erover uit dat Arches eruit gaat. Dat reisschema ziet er prima uit maar 1 dag LV te weinig. Langs de kust hoeven wij niet perse meerdere dagen te besteden, het gaat vooral om Highway 1 (mocht het weer niet te gek doen en er weer zo'n modder/aard verschuiving komen)
Vanuitgaande dat we jouw reisschema pakken, kiezen we ervoor om of Monterey of Pismo beach te schrappen zodat we die bij Las Vegas kunnen plakken. Dan is het stuk wat we in 1 x moeten rijden natuurlijk wel een stuk groter maar dat zij zo.
Onze voorkeur was om vanuit San Fransisco naar LV, LA en weer terug SF (gezien we de laatste dagen dan wat rustiger aan kunnen doen omdat dat dan vooral rijden is en niet veel lopen) maar ivm Tioga pass is hoe jullie het beschrijven (dus omgekeerd) wel een betere optie.

Morgen heb ik een rustige dag en ga ik jouw en andere reisverslagen even rustig doorlezen en tips eruit halen.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Galapogos »

Het schema van Marianne zit heel goed in elkaar!

Vergis je niet in de kustweg. Je zult regelmatig ergens willen stoppen want er is genoeg te zien. Met één overnachting in plaats twee overnachtingen kan het wel, maar ik zou er toch echt twee inplannen.

Willen jullie op dag 26 of op dag 27 aankomen in Nederland? Het schema van Marianne gaat uit van dag 26, mijn suggestie ging uit van dag 27. In jullie oorspronkelijke voorstel was het niet helemaal duidelijk, omdat je er vanuit ging dat je door het tijdverschil op dezelfde dag in Nederland aan zou komen dat je vanuit Amerika vertrekt, wat niet zo is.
ApplePapple
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2021, 22:08

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door ApplePapple »

Ik heb me inderdaad vergist in de tijden, als het daarop aankomt ben ik daar erg slecht in, ik begrijp heel dat tijdsverschil niet :shock:

Ik denk dat we sowieso op SF vliegen, die heeft in vergelijking met LV en LA de gunstigste prijs qua tickets maar ook qua voorwaarden! (ik wil namelijk een directe vlucht en geen tussenstop/overstap, aangezien ik vliegen toch wel spannend vind en dan vooral het boarden/opstijgen)
Dus we moeten nog even bedenken of we dan jullie route volgen, omdat we zelf in gedachten hadden de kust als laatste te doen zodat we dan rustiger aan konden doen. Sequoia op bijna het laatst van onze reis lijkt ons niet heel prettig gezien we dan al 15-20 dagen gehad hebben en waarschijnlijk al goed moe zijn waardoor we mogelijk minder zin hebben om nog hele stukken te wandelen. Dus mogelijk maar de gok nemen of de Tioga pass tegen die tijd open is.

Ik ben ook al wat reisverslagen aan het doorlezen, erg leuk om te lezen. Mochten we er helemaal uit zijn plaats ik opnieuw het reisschema en hoor ik graag wat jullie daarvan vinden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Martin & Marianne »

Als je in mei wilt vertrekken zou ik echt niet de 'gok nemen om de Tioga Pass in het begin plannen. Ik begrijp je argument ook niet helemaal; waarom zou je op het eind van de vakantie te moe zijn om Sequoia te bezoeken? En hoezo rust langs de kust als je de kustroute met maar 1 stop wilt doen?

Als je het te druk vindt kun je het beste iets overslaan en voor de rest meer tijd nemen. Maar de route zoals ik die gaf is prima te doen, dan ben je echt niet moe aan het eind van de vakantie. In tegendeel: je bent meer gewend aan de hoogte en datz al het wandelen op hoogte alleen maar makkelijker maken.
Misschien is het goed om aan te geven wat je precies in gedachten hebt qua wandelingen (lengte, aantal), dan kunnen we beter meedenken en kijken of het allemaal te doen is.
Misschien heb je iets aan mijn wandelsite voor mogelijke wandelingen.
ApplePapple schreef:
31 jul 2021, 12:38
Ik heb me inderdaad vergist in de tijden, als het daarop aankomt ben ik daar erg slecht in, ik begrijp heel dat tijdsverschil niet :shock:
Het is hier 9 uur later dan in SF. Dus als je daar in de ochtend vertrekt, zeg om 10 uur, dan is het hier 19.00 uur, en kom je dus pas de volgende dag in Nederland aan

Marianne
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Old Faithful »

ApplePapple schreef:
31 jul 2021, 12:38
Ik denk dat we sowieso op SF vliegen, die heeft in vergelijking met LV en LA de gunstigste prijs qua tickets maar ook qua voorwaarden! (ik wil namelijk een directe vlucht en geen tussenstop/overstap, aangezien ik vliegen toch wel spannend vind en dan vooral het boarden/opstijgen)
Wij vlogen in 2019 rechtstreeks Amsterdam - Las Vegas met KLM. Volgens mij kan dat nog steeds, niet dagelijks maar 3 keer per week. Een one way San Francisco/Los Angeles - Las Vegas of omgekeerd met rechtstreekse vluchten is dus een optie en kan wat meer routemogelijkheden opleveren.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
ApplePapple
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2021, 22:08

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door ApplePapple »

Marianne, ik heb naar jouw site met wandelroutes gekeken. Fijn dat er zo veel routes al staan! Die ga ik zeker mee nemen dan.
Ook heb ik jouw reisverslagen gelezen. Licht jaloers op de mooie reizen die jullie al gemaakt hebben en ik kan hier zeker wat uit mee nemen, uiteraard willen we zelf ook wat ontdekken qua restaurants bijvoorbeeld. Dus ik sla ze wel op voor als we echt niks kunnen vinden.
Het tijdsverschil van 9 uur is me inderdaad bekend maar ik vind dat zo lastig met als je dus een vlucht neemt dat je dan ineens in een andere tijdszone zit. Hoe doet je telefoon dat eigenlijk? Houdt die onze tijd aan of past die aan naar waar je op dat moment bent?
Dag 1 naar SF
Dag 2 SF - Monterey
Dag 3 Monterey - Pismo Beach
Dag 4 Pismo Beach - Los Angeles
Dag 5 Los Angeles
Dag 6 Los Angeles - Joshua Tree
Dag 7 Joshua Tree - Williams
Dag 8 Williams - Grand Canyon
Dag 9 Grand Canyon - Monument Valley
Dag 10 Monument Valley - Page
Dag 11 Page
Dag 12 Page - Bryce
Dag 13 Bryce - Zion
Dag 14 Zion
Dag 15 Zion - Las Vegas
Dag 16 Las Vegas
Dag 17 Las Vegas - Death Valley
Dag 18 Death Valley - Lee Vining
Dag 19 Lee Vining - Yosemite
Dag 20 Yosemite
Dag 21 Yosemite - Sequoia
Dag 22 Sequoia
Dag 23 Sequoia - SF
Dag 24 SF
Dag 25 SF vlucht
Dag 26 aankomst Nederland

Deze route bevalt mij wel (ik heb me eroverheen gezet dat we Sequoia en Yosemite dus als laatst op onze route hebben) alleen moet er nog 1 nacht LV bij, zou 1 nacht Page eraf kunnen of hou je dan niet genoeg tijd daar over?

Old Faithful, bedankt voor je reactie, een one way willen we niet gezien dat we ook echt de kust willen.
En puur naar het geld kijkend scheelt of SF of LV vliegen. Ook qua 'opties' is LV beprekter en op een willekeurige dag in mei en terug in juni heeft bijvoorbeeld de terugvlucht wel een tussenstop.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis ApplePapple: Tips gevraagd, national parken, LV, LA

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt met een one way toch ook de kust doen?
Begin in Las Vegas, dan Zion, Bryce, Page, MV, GC, Las Vegas, DV, Lee Vining, Yosemite, Sequoia, SF, kust, LA. Je mist dan Joshua Tree, maar ook de lange rit van Joshua Tree naar Je bent dan wel eerder in Yosemite dan ik jouw route, dat hoeft geen rpobleem te zijn als je er niet al te vroeg bent. en je hebt de kust op het laatst.
ApplePapple schreef:
01 aug 2021, 15:20
Het tijdsverschil van 9 uur is me inderdaad bekend maar ik vind dat zo lastig met als je dus een vlucht neemt dat je dan ineens in een andere tijdszone zit. Hoe doet je telefoon dat eigenlijk? Houdt die onze tijd aan of past die aan naar waar je op dat moment bent?
Je telefoon past de tijd automatisch aan. Ik begrip niet waarom je het lastig vindt dat je na een vlucht in een andere tijdzone zit. In de praktijk merk je het vanzelf. Dat het nog licht is als je aankomt helpt wel (hoewel het dus voor je gevoel dan al midden in de nacht is).
Als je dit al lastig vindt, maak dan je borst maar nat voor de situatie in en rond Page. :wink:

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer