Reis Dieka: Roadtrip Californië

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1514
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door pumi1000 »

Wij verblijven ook meestal een aantal dagen in LA en starten vaak onze reis vanuit daar. We zijn vanuit LA ook weleens de kustweg naar La Jolla gereden met de kustplaatsjes onderweg als je niet in San Diego overnacht. Genoeg te doen in en om LA :thumbup:
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door IngridUSA »

Wat erg leuk is in LA (en wat ik zou doen als ik alleen zou reizen) is een fiets huren en dan van Santa Monica naar Venice Beach fietsen.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Mrvanilla »

Ik vind LA ook echt een super stad, zou er zo naar toe verhuizen :lol:

Het is alleen niet een stad waar je lekker doorheen kunt wandelen, zoals New York, of San Francisco. Maar er zijn hele mooie, leuke plekken te vinden en de California vibe op bepaalde plekken vind ik daar erg prettig.

Ik heb geen idee hoe duur het tegenwoordig is, maar enkele jaren geleden heb ik (voor LA begrippen) voordelig geslapen in de Titta In, nabij Pasadena. Redelijk basic, maar schoon en rustig en gratis parkeren.

Leuke plannen voor de rest!
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Martin & Marianne »

Er is meer dan genoeg te doen in LA natuurlijk. Het is alleen een kwestie van keuzes maken; meer tijd in LA betekent minder tijd voor de parken.
Wij vonden het ook erg leuk om de fietsen, en we waren ook erg enthousiast over het Getty Center, zie hier onze ervaring.
Een tour bij Warner Bros is ook de moeite waard!
Dieka schreef:
02 jun 2021, 11:35
Ik ben een beetje huiverig met het boeken van Motels.
Wij verblijven regelmatig in motels. Ik zou niet weten waarom je daar huiverig voor moet zijn. In de grote steden is het misschien wat anders, maar oderweg ontkom je er vaak niet aan. Kijk van te voren op streetview hoe het er uitziet en hoe de omgeving is. en je kunt natuurlijk hier je keuzes voorleggen.

Marianne
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Galapogos »

Dieka schreef:
02 jun 2021, 11:35
Zoals ik het nu in mijn hoofd heb wil ik idd alle dagen in SF blijven, ik begrijp dat daar ook meer dan genoeg te doen is :-P Daar heb ik ook een hostel gevonden (HI San Francisco Downtown hostel, masonstreet). Mijn voorkeur gaat wel uit naar verblijf in een hostel denk ik, puur voor sociale contacten.
Ik heb in 2016 in dat hostel geslapen. Op een privé-kamer met mijn partner, dus we gebruikten het eigenlijk meer als hotel dan als hostel. Er hing een hele vriendelijke, fijne sfeer. Ik heb dit hostel ook weleens aangeraden aan forumleden die gewoon op zoek waren naar een betaalbaar hotel. Want met zo'n privé-kamer (inclusief dagelijkse housekeeping) is het ook prima geschikt als alternatief voor een normaal hotel. Betaalbaar overigens relatief hoor, want een privé-kamer kostte alsnog zo'n 150 dollar per nacht.

De locatie van het hotel is ook prima. In de avond/nacht lopen er wat daklozen rond, maar als je gewoon de kortste weg richting Powell Street loopt is er weinig aan de hand. Je zit super dicht bij Union Square en bij allerlei OV-mogelijkheden.
Dieka schreef:
02 jun 2021, 11:35
Verder zit ik een beetje met dat stuk in de natuurparken.. als ik LA-Valley of fire-Zion-Bryce-GC-Kingman-LA doe, kost me dat wel wat extra dagen en ben bang dat ik dan te veel onderweg ben. Ook vind ik het moeilijk om in te beelden hoe dat is. Iemand hier die dat alleen heeft gedaan en me kan vertellen hoe dat is?
Niet in m'n eentje, maar een rondje Las Vegas - Valley of Fire - Zion - Bryce Canyon - Page - Grand Canyon South Rim - Las Vegas hebben heel veel forumleden weleens gedaan. Het is niet voor niets zo populair. Deze bestemmingen liggen relatief dicht bij elkaar, dus de reistijd valt mee. Maar ook hier geldt zoals overal dat je het niet te snel moet willen doen, want dat voelt altijd gehaast. Dus zo'n rondje zal ten koste gaan van tijd elders. Uiteindelijk is dat een beslissing die je het beste zelf kunt maken. Lees eens wat reisverslagen door en kijk eens naar de voorbeeldreis die ik eerder linkte. Dat helpt denk ik het beste bij het beslissen.

In Los Angeles vond ik net als Marianne de Warner Bros. Studio Tour heel erg de moeite waard (kost een halve dag). Verder heb je in en bij Los Angeles natuurlijk pretparken zoals de Universal Studios en Disneyland Resort. Je hebt de stranden. Het door Marianne ook al genoemde Getty Center. Dan hebben we nog Griffith Observatory, de Hollywood-letters, allerlei stranden. Enfin, er is genoeg te doen. Er is zelf een eigen topic voor op dit forum.

Je noemt in dit topic een aantal keer Kingman. Waarom is dat? Als tussenstop om reistijd te breken? Of wil je ook daadwerkelijk iets in Kingman doen? Ik weet niet wat er te doen is in Kingman. Ik ben er een paar keer gestopt om boodschappen te doen bij de Walmart, maar dat is het wel...
Gast

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Gast »

Galapogos schreef:
02 jun 2021, 13:49
Je noemt in dit topic een aantal keer Kingman. Waarom is dat? Als tussenstop om reistijd te breken? Of wil je ook daadwerkelijk iets in Kingman doen? Ik weet niet wat er te doen is in Kingman.
Volgens mij neemt ze het op als plek om te overnachten om vanaf de Grand Canyon via Route 66 naar LA te reizen. (dit is een prachtig stuk met o.a. Hackberry, de Sitgreaves Pass, Oatman en de route door de Mojave woestijn als hoogtepunten).
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Coyote »

Dieka schreef:
02 jun 2021, 11:35
Ik ben een beetje huiverig met het boeken van Motels. Dit komt omdat ik een jaar in Florida heb gewoond en toen mijn ouders langs kwamen, had ik een goed Motel voor hun geboekt, dacht ik.. 100pn en het was echt zo'n sketchy Motel wat je in de films ziet.. Iemand nog tips waar je op kan letten om dit te voorkomen?
Wat al genoemd is, je kunt via Google Streetview al veel wijs worden van de omgeving. Ik zelf doe dat echter zelden. Ik lees ook nooit reviews. Wel bekijk ik de foto's van het motel en de kamers op de website. Dat geeft altijd al een aardige indruk al moet je je daar ook niet op blind staren. Ze weten soms de buitenkant heel mooi op de foto te zetten terwijl de directe omgeving niet altijd geweldig is. Was dat motel in Florida van een bekende keten? Ik boek zoals gezegd altijd bij één van de eerder genoemde ketens en ik ben nog nooit teleurgesteld. Misschien speelt de ervaring mee na enkele honderden nachten in motels in Amerika? :wink:

Mocht je een motel tegenkomen en twijfelen kun je altijd hier op het forum vragen. Verder heeft dit forum een eigen beoordeling van motels, zie hier. Wie weet zit daar wat tussen dat op jouw route ligt. Op zo'n review zou ik eerder afgaan dan een openbare review.

Succes!

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Galapogos »

Wat ik meestal doe is de Nederlandstalige reviews lezen op TripAdvisor of Booking.com. Kleine kans dat daar mee gesjoemeld wordt. Of de Duitstalige reviews, al moet je die soms met een korreltje zout nemen want over het algemeen zijn ze in Duitsland maar kritisch hoor... :lol:

Wij hebben verder helemaal geen negatieve ervaringen met motels. Het is soms wel handig, je auto recht voor de deur van je kamer. Scheelt weer een wandeltocht door het hotel. Maar goed, het ene motel is het andere niet, net zoals het ene hotel het andere niet is.

Op de een of andere manier komen wij vrij vaak bij Best Western uit. De prijs/kwaliteit van de hotels en motels van Best Western waar we tot nu toe verbleven was altijd dik in orde. Maar goed, het is ook regelmatig een andere keten, en juist ook de hotels die níét bij een keten horen kunnen leuk zijn. Die zijn vaak kleinschaliger en persoonlijker. Alleen moet je het dan vaak weer zonder zwembad doen...
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door IngridZw »

Wij overnachten bijna altijd in motels en op een enkele uitzondering na is dit altijd prima bevallen o.a. qua netheid. Het geeft ons toch meer het typisch Amerikaans gevoel (kan het niet anders beschrijven) en het idee dat je de auto vlak voor de ingang van de kamer kunt parkeren en dat je vanuit de kamer direct naar buiten kunt.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Dieka
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2021, 11:48
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Eindhoven

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Dieka »

Ik heb van de week even gezeten met een goede vriendin die een paar jaar terug een roadtrip heeft gemaakt in deze regio en wij hebben de route toch weer omgegooid . Zoals ie nu is zal hij blijven, in ieder geval t/m LV want anders zit ik daar weer in het weekend XD Ik wil misschien nog een overnachting tussen Yosemite en Napa plannen, nog even kijken wat leuk is.

Uiteindelijk toch besloten om het stuk |Valley of fire - zion - bryce - GC - Kingman - LA| niet erbij te doen. Die doe ik nog wel als ik weer terug kom 8)
@Galapogos Kingman zat idd in mijn route, puur als tussenstop om de reistijd te breken.

Iedereen wederom bedankt voor alle tips & tricks! Elke reactie brengt weer nieuwe inzichten :mrgreen:

Nieuwe planning:
Zaterdag 2-10-2021: Vertrek 07.55 Amsterdam, aankomst SF 14.00
Zondag 3-10-2021:SF
Maandag 4-10-2021: SF
Dinsdag 5-10-2021: SF
Woensdag 6-10-2021: SF > San Simeon, Cambria of pismo beach
Donderdag 7-10-2021: San Simeon/Cambria/Pismo beach > LA
Vrijdag 8-10-2021: LA
Zaterdag 9-10-2021: LA
Zondag 10-10-2021: LA
Maandag 11-10-2021: LA > Lake Havasu City
Dinsdag 12-10-2021: Lake Havasu City > GC > LV
Woensdag 13-10-2021: LV
Donderdag 14-10-2021: LV
Vrijdag 15-10-2021: LV > Lone Pine
Zaterdag 16-10-2021: Lone Pine > Yosemite
Zondag 17-10-2021: Yosemite
Maandag 18-10-2021: Yosemite > Napa (evt. extra overnachting)
Dinsdag 19-10-2021: Napa
Woensdag 20-10-2021: Napa
Donderdag 21-10-2021: Napa
Vrijdag 22-10-2021: Napa > Pleasanton
Zaterdag 23-10-2021: Vertrek 16.30 SF, aankomst 15.15 Amsterdam
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Mrvanilla »

Leuke route! Er zitten wel enkele lange dagen in, maar dat kan een keuze zijn.

Dag 12 is overigens wel schier onmogelijk. Dat is alleen al aan reistijd 8 uur (zonder ook maar ergens te stoppen). Dat geeft je geen tijd voor de Grand Canyon.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Martin & Marianne »

Van Lake Havasu naar de Grand Canyon (gebruik in googlemaps hiervoor Grand Canyon Village) en dan nog naar Las Vegas is inderdaad veel te veel. Hou er rekening mee dat het in oktober al heel vroeg donker is. En in het donker rijden is niet alleen niet echt leuk maar kan ook gevaarlijk zijn vanwege de kans om wild aan te rijden.
Ik zou een overnachting in het park doen, dan zie je de canyon ook bij het mooiste licht, tegen de avond en in de vroege ochtend. Zie voor de mogelijkheden in het park op www.grandcanyonlodges.com.
De tijd voor Napa lijkt me ruim, daar zou je een dag minder kunnen doen, ten gunste van een overnachting bij de GC. Wil je dat toch zo houden, rijdt dan de 11e door naar Kingman; je kunt het ook open laten en zien hoe ver je komt.

Ik begrijp dat je niet in het weekend in Las Vegas wilt zitten, maar je kunt toch ook schuiven met de dagen SF?
In het weekend in Yosemite zitten is trouwens ook niet aan te raden hoewel het in oktober waarschijnlijk wel mee zal vallen met de drukte. Waar wil je overnachten? Je hebt geen plannen tussen Lone Pine en de Tioga Road? en langs de Tioga Raod zelf?
Hou er ook rekening mee dat het mogelijk is dat de Tioga Pass (tijdelijk) gesloten is. In oktober kan er al sprake zijn van sneeuwval. Als je via de Sonora Pass moet rijden is een (extra) overnachting in Lee vining wel fijn.

Marianne
Gebruikersavatar
Dieka
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2021, 11:48
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Eindhoven

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Dieka »

Vanuit Lake Havasu City wilde ik naar LV rijden, via GC West, dat is in totaal 5 uur rijden. Of ik zou ook LV een dagtrip naar GC kunnen doen of een helicoptervlucht.

Goeie tip van Tioga Road, dat is zeker wel iets waar ik rekening mee moet houden.. Hoe laat wordt het donker in oktober dan? Ik dacht rond 6e?

Tussen Lone Pine en Yosemite wil ik stoppen bij de Mammoth lakes. Misschien moet ik mn route een beetje specificeren, zodat jullie ook kunnen zien wat de plannen onderweg zijn.

In Yosemite overnacht ik in Curry Village.
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door IngridZw »

Grand Canyon west valt niet onder het National Park en is ook niet zo spectaculair als de South Rim. Als je dus het "echte" Grand Canyon wilt zien zal je daar moeten zijn. Je kunt daar ook kiezen voor een helikoptervlucht vanuit Tusayan. Heel indrukwekkend is onze ervaring.

Mammoth Lakes is trouwens de naam van de plaats. Hoewel er wel meren zijn in de omgeving.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door Martin & Marianne »

In je oorspronkelijke route ging je zo te zien wel naar GC NP, vandaar dat ik dacht dat je nu ook het nationale park bedoelde. Ik heb geen ervaring met GC West maar het lijkt op een nogal commerciële toestand daar.
Dieka schreef:
09 jun 2021, 17:38
Tussen Lone Pine en Yosemite wil ik stoppen bij de Mammoth lakes. Misschien moet ik mn route een beetje specificeren, zodat jullie ook kunnen zien wat de plannen onderweg zijn.
Dat laatste lijkt me handig!
Zoals Ingrid al zegt is Mammoth Lakes een plaats. Er zijn meren, maar met weinig tijd weet ik niet of dit nu de beste keuze is op dit stuk. Maak in elk geval een stop bij de Alabama Hills (dat kan ook de dag ervoor als je op tijd in Lone Pine bent) en bij Mono Lake (de zuidkant).
Kijk voor dit stuk eens in onze laatste reisverslagen (vanaf 2013).

In Curry Village zit je mooi centraal. Heb je een tent? Een verwarmde tent is prettig, niet alleen omdat het koud kan zijn, maar vooral omdat je dan een stopcontact hebt. Een cabin (without bath) is ook niet gek en niet veel duurder dan een heated tent.

Het wordt inderdaad rond een uur of 6 donker. Dat is toch wel vroeg vind ik, je wilt tegen die tijd wel op de plaats van bestemming zijn, zeker buiten de steden. Neem een goede zaklantaarn mee, die heb je zeker in Yosemite nodig.

Marianne
Gebruikersavatar
kangie
Amerikakenner
Berichten: 561
Lid geworden op: 21 mei 2008, 22:16
Aantal x V.S. bezocht: 22
Locatie: Purmerend

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door kangie »

Hoi, ik lees net alles van jou trip door. En ik heb wel een paar tips.
Ik vind L.A. ook een leuke stad waar je veel kunt bezoeken. De afstanden zijn wel heel groot. Je moet L.A. echt leren kennen, pas na een paar keer was ik om :thumbup:
In dit forum is ook een draadje over L.A.
De volgende tips heb ik in 2019 gemaakt voor een collega :
Tips tussen Santa Monica en Pismo Beach:
* Santa Monica Mountains , je kunt daar prachtig wandelen ! O.a. Naar de site van M.A.S.H. En daar vlakbij Paramount Ranch
* Ventura , leuk stadje met “aparte” winkeltjes, leuke restaurantjes en een pier.
Veel info kun je vinden bij Ventura Visitor Center, 101 S California Street.
Gratis parkeren daar vlakbij : Public Parking 522 E Santa Clara Street.
Als je ANWB lid bent kun je gratis roadmaps krijgen bij de AAA, 1501 S Victoria Avenue
* Vanuit Oxnard/ Ventura kun je met een boot naar Het Channel Islands National Park. Wij zijn naar Santa Cruz geweest. Erg mooi en onbewoond. Onderweg met de boot zagen we veel dolfijnen en zeehonden.
* Carpinteria , klein plaatsje met Nederlandse invloeden ( veel kwekerijen met eigenaars van Nederlandse komaf.)De hoofdstraat heeft ook leuke restaurants en winkeltjes. Aan het eind ligt de oceaan met een mooi strand. Er is daar ook een camping aan zee.
* Santa Barbara : de Missie is mooi, evenals de botanische tuin. Ook een prima strand, haven en pier.
* Solvang ( deense invloeden )is ook leuk. Heeft ook een Missie.
* Daar in de buurt ligt ook een mooi wijngebied met O.a. Santa Inez, Los Olivos. De meest wineries kun je bezoeken.
* Los Alomos is ook leuk. O.a. Bob’s Bread Bakery, lekker voor Lunch. Ook het Union Hotel en the Saloon daarnaast zijn leuk en historisch. Ik geloof dat Michael Jackson en Paul Mac Cartney daar een clip hebben opgenomen.
* Lompoc heeft veel murals, je kunt daar een themawandeling langs maken. Er is ook een Missie
* Daar vlakbij ligt het Ocean Beach Park. Open tussen 1 oktober en 1 maart ivm broedende vogels.
* Grover Beach vlakbij Arroyo Grande ( leuk hotel en leuke restaurants) heeft een strand waar je met de auto op mag tot Oceano Dunes. Een aanrader!
* Pismo Beach : de Monarch Butterfly Grove( natuurreservaat) van november tot februari zijn daar veel monarch vlinders.
Daarachter is een camping en de mooie duinen met strand.
In de outlets van Pismo Beach zit een Californian Welcome Center waar veel info te vinden is.
* Santa Paula : ook daar is een mural wandeling. Wij kregen de folder daarvan bij het Californian Oil museum , 1001 E Main Street. Dit museum is klein maar wel leuk om te zien.
* Ronald Reagan Library in Simy Valley
* Griffith Observatory in L.A. met wandeling naar Hollywood Sign.
* Melrose Avenue heeft ook leuke murals

In Camarillo Langs de snelweg liggen prachtige outlets van grote merken : https://www.premiumoutlets.com/outlet/camarillo

Ten noorden hiervan een winkelcentrum met o.a. een Ross dress for Less, 255 W Ventura Blvd, Camarillo, CA 93010, Verenigde Statens.
In deze winkel kun je veel merkkleding kopen, het oogt wat rommelig maar er zijn goede koopjes te scoren. Is goedkoper dan de outlets. Ook voor tassen, koffers enz.

Als je net bent aangekomen is de Walmart een goede winkel om de 1e inkopen te doen.
In supermarkten kun je vaak gratis een klantenkaart krijgen zoadat je kortingen krijgt.

Californië is een dure staat, ik denk de duurste. Zeker voor de benzine. Dat gaat daar per gallon.
Kost in CA ruim 4 dollar en in bv Utah tegen de 3 dollar. ( prijzen van 2 jaar geleden )
Ook levensmiddelen zijn daar duur. En de wijn in restaurants bv ruim $10 per glas
Las Vegas is ook duur. Wel kan je langs de strip in kiosken goedkopere last minute tickets kopen voor voorstellingen of restaurants.
Ook het oude Las Vegas is leuk (Fremont Street)
San Francisco : fietsen huren bij Blazing Saddles en dan over de Golden Gate naar Sausalito rijden, daar kun je met je fiets met een boot weer terugvaren naar het centrum.
Tickets voor Alcatrez zijn vaak uitverkocht. Dus zodra je weet wanneer je er bent online boeken.

In de weekenden is het in de Nationale Parken heel erg druk bv Grand Canyon, Zion, Yosemite.
Dus beter plannen door de week.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Gebruikersavatar
kangie
Amerikakenner
Berichten: 561
Lid geworden op: 21 mei 2008, 22:16
Aantal x V.S. bezocht: 22
Locatie: Purmerend

Re: Reis Dieka: Roadtrip Californië

Bericht door kangie »

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer