Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Hi!

Weer eens aan het plannen geslagen voor het geval ik mooie prijzen tegenkomen. Ik ben aan het kijken naar een reis met als bestemmingen Yosemite en Sequoia. Qua planning dacht ik aan de 2e week van september (na Labor Day) en dan een nacht of 10 in/bij de parken. Ik hou van hiken dus af en toe een flinke trail waarbij ik een dag onderweg ben vind ik heerlijk. Ook doe ik liever 1 of 2 bestemmingen goed dan meerdere half.

Hoe zouden jullie de dagen verdelen per park? Ik dacht aan zoiets. Of is dat wat te ruim per park en zouden jullie nog wat dagen ergens anders besteden zoals Kings Canyon bv. Of is dat weer meer van hetzelfde. Ik zat ook evt nog aan Death Valley te denken maar het is daar in sept. volgens mij goed heet plus dan moet ik wel via Vegas terugvliegen. Iets wat volgens mij altijd wel weer iets duurder is qua vliegtickets/autohuur.

Dag 1 AMS - SFO (of LA, afhankelijk vd prijzen, lichte voorkeur SFO want minder rij-uren)
Dag 2 SFO - Yosemite (Bug Rustic Mountain, heated tent, 85)
Dag 3 Yosemite (Bug Rustic Mountain, heated tent, 85)
Dag 4 Yosemite (Bug Rustic Mountain, heated tent, 85)
Dag 5 Yosemite (Curry Village, heated tent, 170)
Dag 6 Yosemite (Curry Village, heated tent, 170)
Dag 7 Yosemite - Sequoia
Dag 8 Sequoia
Dag 9 Sequoia
Dag 10 Sequoia
Dag 11 Sequoia - SFO/LA
Dag 12 SFO/LA - AMS

Dan volgt natuurlijk de eeuwige tweestrijd tussen verblijf in of buiten het park. In het park heb ik de heated tent cabin van Curry Village op het oog. Die is met 170 p/n volgens mij redelijk betaalbaar? Iemand nog andere suggesties? Tioga Pass Resort is helaas dicht wegens restauratie. Buiten het park denk ik aan Yosemite Bug Rustic Mountain. Daar hebben ze een heated tent voor 85 p/n, om de kosten wat te drukken @Markstaal Ik las dat jij hier hebt overnacht, hoe is dat bevallen qua slapen en rijden naar het park toe? Het scheelt dat het in september nog aardig lang licht is, als ik het goed zie gaat de zon om 1930 onder. Voor de dag(en) dat ik een volle dag wil wandelen kan ik dan 1 of 2 nachten in het park doen.

Overnachtingen uitzoeken voor Sequoia staat hierna op de planning.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou toch de optie met Death Valley eens bekijken. Tussen SF en Las Vegas betaal je geen drop off kosten en de vlucht hoeft ook niet duurder te zijn.
Ik zou hoe dan ook ook het oostelijke deel van Yosemite meenemen. Het is jammer dat de Tioga Pass Resort nog steeds niet open is. Wij zaten er in 2015, erg leuk en geweldige ligging. Je kunt ook naar een tent in Tuolumne Meadows kijken. Maar Lee Vining kan ook.
Als je Sequoia en Yosemite doet ligt het voor de hand om ook Kings Canyon te bezoeken. Je rijdt er sowieso doorheen. Qua overnachting zit je daar ook goed.
Kijk voor Sequoia en Kings Canyon eens in ons 2013- verslag.
Vorig jaar waren we in september in Yosemite. We hebben toen met name het oostelijke deel bezocht, met een overnachting in Tuolumne Meadows en in Lee Vining. Misschien heb je iets aan aan ons reisverslag.

In plaats van Curry Village zou je ook naar Housekeeping Camp kunnen kijken. Dat is iets goedkoper. En de ligging is mooi, aan de rivier.

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Dankje voor de info! Ik ga eerst eens Yosemite en Sequoia verder uitwerken want Death Valley trekt me toch minder. Zie ik het goed dat je vanuit de oost-kant van Yosemite een flinke lus van 86km moet maken om bij valley te komen? Heb wat gespeeld met data op Google maps maar dat haalt ook niks uit. Dat zou wel iets zijn om rekening mee te houden qua planning.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

Ja, dat kan wel kloppen, het is ongeveer 2 uur rijden van Yosemite Village naar Lee Vining.
Als je dar bent is maakt het dus niet heel veel uit of je terug naar SF gaat of doorrijdt naar Las Vegas.
Je hoeft geen tijd te besteden aan DV - hoewel ik het wel een prachtig park vind - maar de route alleen al, langs de 395 en door DV, is mooi.

Maar terug via de Tioga Pass, of als alternatief de Sonora Pass, is ook mooi.

Voor afstanden en reistijden in en rond Yosemite is dit wel een handig overzicht: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/ ... 9-2007.pdf

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Dat is zeker een handig overzicht! En inderdaad, ik kan altijd minimaal door DV heen rijden of evt een nacht in de buurt om wat viewpoints te bezoeken. Alleen vanuit Sequoia moet je met een enorme lus naar Death Valley. Voor een logisch rondje zou het dan van Sequoia - Yosemite - Death Valley moeten worden (of andersom natuurlijk). Kan natuurlijk, maar dan zou ik volgens mij beter op LA kunnen vliegen en terug vanuit Vegas. Of doe ik iets verkeerd?

Screenshot 2020-11-23 at 15.33.07.jpg
En valt er trouwens iets algemeens te zeggen over wanneer lodges etc je creditcard charged, @Martin & Marianne ? In de regel is dit bij het inchecken toch? Ik lees dit nl niet altijd terug bij het boeken terwijl dit juist nu natuurlijk wel wenselijk is.
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door Markstaal »

TradeMarkNL83 schreef:
21 nov 2020, 17:45
Buiten het park denk ik aan Yosemite Bug Rustic Mountain. Daar hebben ze een heated tent voor 85 p/n, om de kosten wat te drukken @Markstaal Ik las dat jij hier hebt overnacht, hoe is dat bevallen qua slapen en rijden naar het park toe?
We vonden dit een fijne overnachtingsplek. Alles was keurig netjes en bij de receptie zat een sfeervol restaurantje waar je voor een nette prijs erg lekker eten kreeg. Hou er wel rekening mee dat je bij de heated tents een paar trappen omhoog moet en je auto niet naast de tent kan parkeren.
Het rijden naar het park viel ons erg mee, ongeveer 30 minuten van El Portal af. Wij hadden de pech dat er tijdens de eerste dag dat we in Yosemite waren er brand uitbrak rondom Midpines (vlak bij de overnachtingsplek). Door dat er weinig wegen zijn in dit gebied hebben we meer dan 2 uur moeten omrijden rijden. Maar goed dat is overmacht/pech en natuurlijk vooral erg zonde van de natuur. Al met al zal ik er zo weer heen gaan, prijs kwaliteit verhouding is prima, zeker in vergelijking met de enorm hoge prijzen van El Portal (we hebben toen 135€ betaald voor 2 nachten). Het is wel wat basic maar erg de moeite waard! In het park zelf overnachten vind ik altijd fijner maar de prijzen lagen vorig jaar zover uit elkaar dat de keuze makkelijk was.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Oke thnx! Ja plan is om het te combineren, binnen en buiten het park overnachten. Zo kan ik er toch wat meer dagen zijn tegen een iets vriendelijkere prijs :) Ik reis alleen en met weinig spullen dus dat die auto niet naast de tent kan is geen probleem. Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

TradeMarkNL83 schreef:
22 nov 2020, 14:31
Alleen vanuit Sequoia moet je met een enorme lus naar Death Valley. Voor een logisch rondje zou het dan van Sequoia - Yosemite - Death Valley moeten worden (of andersom natuurlijk). Kan natuurlijk, maar dan zou ik volgens mij beter op LA kunnen vliegen en terug vanuit Vegas. Of doe ik iets verkeerd?
Ik zou inderdaad niet van Sequoia naar Death Valley rijden. Ik noemde DV vooral omdat je dan de Tioga Pass kunt nemen. Een mooie route lijkt me SF of LA - Seki - Yosemite- Death Valley - Las Vegas.
Kijk eens in ons 2017-verslag voor die route.

Wat betreft het reserveren; voor de parken betaal je de eerste nacht aan. Dat zou wel terug te vinden moeten zijn op bijvoorbeeld www.travelyosemite.com.
Verder betaal je meestal pas ter plekke.

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Dat moet inderdaad de route worden! Beginnen in LA lijkt me dan nog iets handiger dan SF, maar dat ligt er ook even aan of er een drop off fee is voor LA -> Las Vegas.
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door Markstaal »

Normaal gesproken gelden er geen Drop-off kosten tussen de staten CA, NV en AZ.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Dat is mooi! Dan heb ik nu dit. Nog iemand op of aanmerkingen qua verdeling van de dagen over de verschillende parken? Twijfel zelf alleen nog om eventueel 1 nacht toe te voegen aan LA of Vegas voordat ik terugvlieg, om een beetje te relaxen. Heb de steden zelf wel al veelvuldig gezien.

Dag 1 di 7 sept: AMS - LA (auto ophalen) (overnachting LA)
Dag 2 wo 8 sept: LA - Grant Grove (GG Rustic Cabin, 150) (400 km, 4u)
Dag 3 do 9 sept: Grant Grove (GG Rustic Cabin, 150)
Dag 4 vr 10 sept: Grant Grove (GG Rustic Cabin, 150)
Dag 5 za 11 sept: Grant Grove - Yosemite (Bug Rustic Mountain, heated tent, 85) - (210 km, 3u)
Dag 6 zo 12 sept: Yosemite (Bug Rustic Mountain, heated tent, 85)
Dag 7 ma 13 sept: Yosemite - Yosemite Valley (Curry Village, heated tent, 170) - (55km, 1u)
Dag 8 di 14 sept: Yosemite Valley (Curry Village, heated tent, 170)
Dag 9 wo 15 sept: Yosemite Valley (Curry Village, heated tent, 170)
Dag 10 do 16 sept: Yosemite Valley - Lone Pine (320 km, 4u)
Dag 11 vr 17 sept: Lone Pine - Furnace Creek (170km, 2u)
Dag 12 za 18 sept: Furnace Creek - Las Vegas (overnachting LA of LV) (200km, 3u) / Los Angeles (420km, 4,5u)
Dag 13 zo 19 sept: Las Vegas / Los Angeles - AMS (auto wegbrengen)
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door Markstaal »

Zelf zou ik zeker wat tijd willen hebben in Vegas aan het einde. Door het aantal dagen zou je natuurlijk keuzes moeten maken, je gaf aan dat hiken een grote voorkeur heeft. Persoonlijk zou ik liever 1 nachtje natuur inleveren voor Vegas (moet daarbij wel zeggen dat we Vegas helemaal geweldig vinden). Ook ligt de juiste planning af van wat je al wel en nog niet hebt gezien. Wij reden vorig jaar vanuit Yosemite naar Bishop via de Tioga Pass, was een redelijk volle dag omdat we Bodie en Mono Lake ook nog wouden bezoeken. Vanuit Bishop reden we door naar Las Vegas en sloegen we Death Valley over omdat we er al 3x geweest waren.

Mocht je een nacht willen opofferen voor een extra dagje stad aan het einde zou ik zelf 1 nacht van Yosemite afhalen.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Duidelijk! Ik vind Vegas en LA ook geweldig maar ben er echt al zo vaak geweest dat ik daar enkel een nacht aan vast zou plakken om nog wat te ontspannen voor de terugvlucht. Van de overige bestemmingen (en alles in de omgeving) heb ik nog niks gezien, afgezien 1 snelle rit vanuit LA naar Sequoia en Yosemite en terug waarbij we nauwelijks de auto uit zijn geweest. Ik zou evt nog Lone Pine kunnen vervangen voor Lee Vining, om Mono Lake en/of Bodie te bekijken.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou zeker een nacht aan de ooostkant van Yosemite plannen. Lee Vining kan, of de Tuolumne Meadows Lodge. Als je wilt wandelen is het echt te ver om in 1 dag van Yosemite Village naar Lone Pine te rijden.
Vorig jaar hadden wij zowel een nacht bij Tuolumne Meadows als in Lee Vining, en ook nog in Lone Pine. Er is ontzettend veel te doen op die route.

Heb je wel een overwogen om te kamperen? Dat scheelt je heel veel geld, en je zou dan in Sequoia op bijvoorbeeld Lodgepole kunnen staann. Zie voor onze kampeerervaringen in Sequoia en Yosemite ons 2017-verslag.
TradeMarkNL83 schreef:
24 nov 2020, 10:42
Dat moet inderdaad de route worden! Beginnen in LA lijkt me dan nog iets handiger dan SF, maar dat ligt er ook even aan of er een drop off fee is voor LA -> Las Vegas.
Ik had al aangegeven dat je geen drop off kosten hebt.
Als je in Grant Grove overnacht dan ben je daar vanuit SF net zo snel als vanuit LAX.

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ik zal nog even kijken naar de route! En denk dat ik dan inderdaad naar Lee Vining ga ipv Lone Pine. Ik had het bericht uiteraard gelezen over geen drop off fee tussen SF en LV maar wist niet of dit ook voor LA zou gelden.
Martin & Marianne schreef:
24 nov 2020, 18:00
Heb je wel een overwogen om te kamperen? Dat scheelt je heel veel geld, en je zou dan in Sequoia op bijvoorbeeld Lodgepole kunnen staann. Zie voor onze kampeerervaringen in Sequoia en Yosemite ons 2017-verslag.
Kamperen lijkt me ook wel een ervaring maar daar heb ik weinig ervaring mee en nog minder spullen. Zou je het dan nog steeds aanraden, wat betreft investering van spullen en in die tijd van het jaar? Ik ga je verslag lezen!

Denk dat ik van onderstaande planning de overnachtingen in/rondom de parken boek voor de zekerheid, dan kan ik die altijd tegen de tijd dat bij de campgrounds gereserveerd kan worden dat nog proberen.

Dag 1 ma 6 sept: AMS - LA (overnachting LA) (auto ophalen, of volgende dag)
Dag 2 di 7 sept: LA - Grant Grove (GG Rustic Cabin, 150) (400 km, 4u)
Dag 3 wo 8 sept: Sequoia Grant Grove (GG Rustic Cabin, 150)
Dag 4 do 9 sept: SequoiaGrant Grove (GG Rustic Cabin, 150)
Dag 5 vr 10 sept: Sequoia Grant Grove - Yosemite (Bug Rustic Mountain, heated tent, 85) - (210 km, 3u)
Dag 6 za 11 sept: Yosemite (Bug Rustic Mountain, heated tent, 85)
Dag 7 zo 12 sept: Yosemite - Yosemite Valley (Curry Village, heated tent, 170) - (55km, 1u)
Dag 8 ma 13 sept: Yosemite Valley (Curry Village, heated tent, 170)
Dag 9 di 14 sept: Yosemite Valley (Curry Village, heated tent, 170)
Dag 10 wo 15 sept: Yosemite Valley - Lee Vining via Tuolumne Meadows (overnachting …) (120 km, 2u) Mono Lake/Bodie bekijken
Dag 11 do 16 sept: Lee Vining - Lone Pine (overnachting …) (200 km, 2u10) Alabama Hills bekijken
Dag 12 vr 17 sept: Lone Pine - Furnace Creek (overnachting …) (170km, 2u) Death Valley #1
Dag 13 za 18 sept: Furnace Creek - Las Vegas (overnachting LV) (200km, 2,5u) Death Valley #2 Of LA, 430km, 5u rijden
Dag 14 zo 19 sept: Las Vegas - AMS (auto wegbrengen)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

Wij namen de laatste keer onze eigen tent, een luchtbed en een slaapzak mee. Ter plekke kochten we nog een tweede slaapzak en dingen als een koelbox.
Koken deden we niet zelf, maar we hadden wel borden etc mee om een ontbijt of lunch klaar te maken.
Een tent kun je voor een paar tientjes aanschaffen, net als een luchtbed, slaapzakken zijn misschien iets duurder, in september kan het al aardig afkoelen dus dan kun je beter iets meer uitgeven aan een goede slaapzak. Je hebt de aanschaf er dus in een paar nachten al uit.

Het is wel verstandig om alvast iets te reserveren, zeker in Yosemite kan het lastig zijn om te reserveren.

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ja dankje, heb het hele kampeertopic al doorgespit qua benodigdheden en in m’n agenda gezet wanneer de campings gereserveerd kunnen worden. Ga ik vrijdag de ‘kritieke’ overnachtingen reserveren! Denk haast dat ik het kamperen voor een ander jaar bewaar als het wat warmer is, maar dan is het uitzoekwerk maar alvast gedaan.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

De eerste overnachtingen zijn ondertussen geboekt :)

2 nachten Grant Grove Rustic Cabin 150 p/n
2 nachten Bug Rustic Mountain, heated tent, 95 p/n
3 nachten Curry Village, heated tent, 185 p/n (cabin was helaas niet meer vrij)

Voor de overnachtingen in de parken 1 nacht vooruit moeten betalen, dient als borg en krijg ik terug bij annuleren.

In Lee Vining hoop ik het El Mono Motel te boeken, maar dat kan als ik het goed zie pas vanaf 3 maanden van te voren. Hebben sowieso weinig kamers volgens mij dus de kans dat dat lukt zal wel klein zijn.
Laatst gewijzigd door TradeMarkNL83 op 28 nov 2020, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

Wij zaten vorig jaar in het El Mono Hotel, erg leuk (zie hier en hier). Ik weet niet meer wanneer wij dat geboekt hebben, maar ik denk dat het wel lukt.

Edit: wij boekten het eind juni, voor ons verblijf begin september.

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yosemite & Sequoia (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Uiteraard gelezen @Martin & Marianne! Lijkt me inderdaad een mooi en vooral hele sfeervolle plek dus ik ga het in de gaten houden!

Heeft er trouwens iemand tips voor een leuke plek tussen LA en Sequoia voor 1 overnachting, of in de buurt van LA? Ik zou natuurlijk in LA zelf kunnen overnachten, maar daar heb ik veel al gezien. Een kleinere, minder toeristische stad ergens op de route (max 2u rijden) lijkt me daarom ook wel leuk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer