Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Miesss
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2020, 11:42

Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Miesss »

Hallo allemaal,

Al maanden lees ik hier mee op het forum aangezien we 8 april a.s. een rondreis (onze eerste) naar het zuidwesten zouden maken. Helaas valt deze reis in het water door het inreisverbod. Nu hebben we 2 opties:
1: reis annuleren. Hierbij krijgen we een deel van ons geld terug, maar hoogstwaarschijnlijk niet alles.
2: omboeken naar later dit jaar.

Onze voorkeur gaat naar optie 2. Echter, door ons werk zijn we beperkt tot omboeken naar de bouwvakvakantie of naar oktober. Aangezien we heel snel moeten beslissen schakel ik jullie advies in. Wat zouden jullie doen? Annuleren of omboeken (en dan welke periode)? In augustus ben ik een beetje bang voor de drukte en in oktober voor het weer.

Het geplande rondje was als volgt:
8 april aankomst LA
9 april LA - Kingman
10 april Kingman - GC
11 april GC
12 april GC - MV
13 april MV - Page
14 april Page
15 april Page - Bryce
16 april Bryce - Zion
17 april Zion
18 april Zion - LV
19 april LV
20 april LV - Death Valley
21 april Death Valley - Visalia
22 april Visalia - Yosemite
23 april Yosemite
24 april Yosemite - SF
25 april SF
26 april SF
27 april SF - Monterey
28 april Monterey - Pismo Beach
29 april Pismo Beach - Santa Monica
29 april Santa Monica
30 april Santa Monica
01 mei Santa Monica
02 mei terugvlucht

Alvast dank voor jullie reacties.

Mies
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reis Mies: rondje zuidwesten

Bericht door Pete.Z »

Oktober is een perfecte tijd voor je route, de hitte van de zomer ben je kwijt, maar over het algemeen zal je prima weer treffen, en een stuk minder drukte.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Mies: rondje zuidwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou ook voor oktober kiezen.
Kun je de route aanpassen? Had je zelf de accommodatie geboekt? Of is dit een pakketreis?
Zowel in augustus als in oktober kun je de route via de Tioga Pass nemen. Dan vervalt Visalia. In plaats daarvan is een overnachting in Lee Vining of Mammoth Lakes aan te raden.
En ik zou vanuit LA eerst de kust doen om zo vroeg mogelijk in Yosemite te zijn. Een extra nacht Yosemite zou wel mooi zijn.

Marianne
Miesss
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2020, 11:42

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Miesss »

Bedankt voor de tips. Het is een pakketreis die we wel zelf hebben samengesteld. Mijn plan was inderdaad om dan in ieder geval de Tioga Pass te nemen.
De tip om de route om te draaien is een goede. Hier gaan we eens even naar kijken. Een extra nacht Yosemite zou ik graag willen, maar dan zou ik niet weten waar ik een overnachting kan schrappen. Misschien San Francisco?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Martin & Marianne »

Je zou ook een nacht Grand Canyon minder kunnen doen. Tenzij je daar lange wandelingen wilt maken? Vanuit Kingman ben je er redelijk snel. Dan heb je een hele middag en een groot deel van de volgende dag want voor MV is het niet nodig om daar heel vroeg aan te komen. Waar overnacht je in MV?

Een nacht minder Santa Monica kan ook, wat zijn je plannen daar?
SF kan ook met twee nachten; je kunt aardig veel zien in 1 dag.

Heb je in Yosemite accommodatie in het park? Zo nee, hou dan wel rekening met veel reistijd. En in oktober is het snel donker, dus dan blijft er weinig tijd over. Voor een extra nacht Yosemite is accommodatie in Oakhurst misschien een idee; dan zit je goed voorde Mariposa grove. Dit zou je dan tussen SF en Yosemite kunnen doen.

Marianne
Miesss
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2020, 11:42

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Miesss »

In de Grand Canyon wilden we een helikoptervlucht doen en een stuk gaan hiken. In Santa Monica hadden we extra dagen gepland om nog even rustig aan te doen voor we weer in het vliegtuig zouden stappen, maar een dagje minder zou bij nader inzien wel moeten kunnen.
Bij Monument Valley overnachten we in Kayenta en bij Yosemite in de Yosemite Valley Lodge. Ik ben wel erg enthousiast geworden over een extra overnachting rond Yosemite. Oakhurst gaan we zeker even overwegen.

Zijn er in oktober plekken waar we sneeuw/kou kunnen verwachten of valt dat normaal gesproken wel mee? Ik heb me heel erg verdiept in het voorjaar en niet zozeer in het najaar, vandaar..
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Martin & Marianne »

Kayenta is geen aangename plaats. En de route van MV naar Kayenta in het donker (ik neem aan dat je een zonsondergang/opkomst bij MV wit meemaken) is niet fijn. Als het aangepast kan worden zou ik kijken naar The view, of anders Gouldings of iets in Mexican Hat.

Het kan in oktober in Yosemite (zeker lang de Tioga Pass) al koud zijn en als je pech hebt kan de pas door vroege sneeuwval zelfs tijdelijk gesloten zij, Maar die kans is niet heel groot.
Wij waren er vorig jaar in september en toen was het nog heel warm, ook in de hoger gelegen delen.
In Bryce kan het ook sneeuwen in die periode. Het zal er zeker koud zijn, ik denk dat nachtvorst dan heel gebruikelijk is. Maar overdag warmt het vaak wel weer behoorlijk op. In april zal dat niet veel anders zijn.

Marianne
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Trails »

Afgelopen oktober waren we er in september/oktober.
In oktober waren de nachten extreem koud (tot -14 graden).
Wel schitterend weer met strak blauwe luchten en overdag toch meestal korte broek en topje aan.
Bovendien is de natuur dan zó mooi met de herfstkleuren.

In 2017 waren we in dezelfde periode en van 6 weken hebben we maar 2 of 3 mindere dagen gehad. Omdat je in die gebieden nogal hoog zit koelt het wel snel af als de zon onder is.

Wij zouden in geen andere periode willen gaan.
Miesss
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2020, 11:42

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Miesss »

Dank voor jullie info. We hebben gekozen om de reis om te boeken naar de 2e helft september / 1e helft oktober. Nachtvorst vinden we niet erg, als het overdag maar een beetje aangenaam is. We hebben de adviezen van Marianne ter harte genomen en dit ook toegepast in onze nieuwe route.

Hopelijk zijn we met z'n allen snel verlost van het coronavirus.
Miesss
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2020, 11:42

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Miesss »

Hallo allemaal,

Bovenstaande reis is ook in het najaar van 2020 niet doorgegaan. Gelukkig hebben we destijds alles kostenloos kunnen annuleren. We willen in 2023 een nieuwe poging wagen. We zitten echter met het dilemma in welke periode we dan het beste kunnen gaan:
Eind maart tot eind april of de 2e helft van september tot half oktober. Vanaf eind april tot en met half september is het helaas niet mogelijk om te gaan in verband met werk. De route kunnen we als het ware omdraaien afhankelijk van de periode.

Oorspronkelijk zouden we de 2e week van april gaan wat al behoorlijk vroeg in het seizoen is, maar dat zou komend jaar dus nog eerder zijn.

Wat zouden jullie adviseren?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Martin & Marianne »

Lastige keuze! Beide periodes hebben voor- en nadelen. Belangrijkste (en enige?) nadeel van april is dat de Tioga Pass en ook de Glacier Point Road gesloten zullen zijn. Die laatste wil nog wel een vroeg open gaan maar de Tioga Pass is wel een probleem. Zo vroeg in het jaar zijn de watervallen wel mooi! Misschien nog net niet op volle sterkte, maar zeker mooier dan in september/oktober.
De route staat wel vast? Of zou je de route ook aan willen passen aan de periode? Dus bijvoorbeeld in april niet de westkust doen, maar parken als Arches en Canyonlands bezoeken.

Overweeg ook eens om in SF te starten. Qua relaxen is LA op het eind natuurlijk wel mooi, maar in SF zou je op die manier wat dagen autohuur uit kunnen sparen. en je kunt Yosemite dan aan het begin of juist helemaal op het laatst plannen.

Wat je ook doet, kijk op tijd naar accommodatie in Yosemite en de Grand Canyon; dat kan een jaar van te voren gereserveerd worden. Je zit nergens aan vast als je dat nu reserveert.

Voor de periode september./oktober is het misschien leuk om het live-verslag van forumlid sep te volgen op https://www.reizenmetenzondertent.com. Zij zijn nu in Colorado maar gaan nog weer naar het westen. Je ziet dat het qua weer nog alle kanten op kan!
Misschien heb je ook iets aan dit topic.

Marianne
Miesss
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2020, 11:42

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Miesss »

Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips!

De route ligt nog niet vast, dus daar kunnen we zeker in wijzigen. Yosemite is wel een van de parken die ik zeker wil bezoeken en eigenlijk is dat toch wel mooi in combinatie met de Tioga Pass. Wat dat betreft is september dan toch gunstiger.

We gaan er in ieder geval nog eens goed naar kijken en alle voor- en nadelen op een rijtje zetten.
Miesss
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2020, 11:42

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Miesss »

In augustus 2023 gaan we dan eindelijk (hopelijk)! In verband met ons werk hadden we helaas geen andere optie dan het hoogseizoen.

De ronde ziet er als volgt uit (dit ligt ook vast):

12 aug - aankomst LA
13 aug - LA - Kingman
14 aug - Kingman - GC
15 aug - GC
16 aug - GC - Monument Valley
17 aug - Monument Valley - Page
18 aug - Page
19 aug - Page - Bryce
20 aug - Bryce - Zion
21 aug - Zion
22 aug - Zion
23 aug - Zion - LV
24 aug - LV - Bishop
25 aug - Bishop - El Portal
26 aug - El Portal
27 aug - El Portal
28 aug - El Portal - SF
29 aug - SF
30 aug - SF - Monterey
31 aug - Monterey - Pismo Beach
01 sep - Pismo Beach - Santa Monica
02 sep - Santa Monica
03 sep - Santa Monica
04 sep - Santa Monica - LA - AMS

We hebben hier en daar wat concessies moeten doen waardoor we o.a. een nacht in LV hebben moeten schrappen. We wilden liever meer tijd in Zion en Yosemite. Nu hadden we eigenlijk de hele tijd zoiets van 'we zien dan wel welke hikes we willen gaan doen en waar we zin in hebben'. Nu zag ik echter dat we voor Angels Landing een permit nodig hebben en dat de bus voor bijv. de panorama trail van tevoren gereserveerd moet worden. Ik wil daarom toch graag een globale planning maken voor Zion en Yosemite om er zoveel mogelijk uit te halen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer eerlijk gezegd.

We zijn sportief en een langere, moeilijkere hike schrikt ons zeker niet af. Voor Zion gaan we proberen om een permit te krijgen voor Angel's Landing. Mocht dit niet lukken dan willen we naar Observation Point vanuit de East Mesa Trail. De andere dag zouden we dan graag The Narrows doen of hebben jullie betere tips?

In Yosemite vind ik het nog lastiger wat wel of niet verstandig is. Marianne gaf eerder al de tip om de Mariposa Grove te doen op weg naar SF. Dit lijkt me inderdaad een goede optie. Wat zouden jullie dan adviseren wat betreft de planning voor de twee volledige dagen rondom Yosemite? Het liefst zoeken we wat meer de rustigere plekjes op (voor zover dat mogelijk is in deze periode) en er mag best wat uitdaging in zitten.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Ties en Mies
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Martin & Marianne »

Iets meer tijd tussen Las Vegas en Yosemite had ik wel mooi gevonden, maar verder is het een prachtige route zo, met lekker veel tijd voor de parken.
Als jullie graag wandelen zou ik zeker de Panorama Trail doen of wellicht eerst de Four Mile Trail omhoog en dan via de Panorama Trail terug (of andersom). Wil je met de bus naar Glacier Point dan zou ik die nu alvast reserveren, je kunt het altijd nog annuleren. Ik zie dat je er in het weekend bent, dus dan is het wel druk, maar wel een goede reden om de PT te doen, want veel meer mensen dan in de bus kunnen zullen er niet zijn onderweg. Misschien handig om het dan op de zondag te doen; dan zijn aan het eind van de dag de meeste weekend-mensen wel weer weg en dan is het misschien minder druk bij de Mist Trail. .

Voor de dag dat je van Bishop komt zou je naar de trail naar Glen Aulin kunnen kijken. En een aardige, korte wandeling is die naar Gaylor Lakes. De wandeling naar de Pothole Dome (er omheen en erop) is ook de moeite waard. Zie mijn wandelsite (onder Tioga Road) voor de wandelingen die wij daar gedaan hebben, of op www.yosemitehikes.com voor nog meer mogelijkheden.
En natuurlijk even stoppen bij Olmsted Point en Tenaya Lake.
Als je met de bus naar Glacier Point gaat voor de Panorama Trail kom je niet in de gelegenheid om de wandelingen naar Taft Point of Sentinel Dome te doen. Je zou hier op weg naar de Mariposa Gove nog langs kunnen rijden. Met een bezoek aan de Mariposa Grove daarna wordt het een volle dag, maar wel te doen.

Voor Zion is de Narrows een aanrader. Zeker als je wat verder loopt wordt het erg mooi en minder druk. De combinatie van de Emerald Pools (tot de Upper) met de Kayenta Trail is ook een aanrader. Na de Middle Pools zal het daar een stuk rustiger worden.

Marianne
Miesss
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2020, 11:42

Re: Reis Miesss: rondje zuidwesten.

Bericht door Miesss »

Bedankt voor je waardevolle tips. We hebben de bus naar Glacier Point inmiddels geboekt.

Toevallig heb ik in jullie reisverslag vandaag ook gelezen over de Glen Aulin trail. Deze zetten we in ieder geval op het lijstje met opties. :)

Nu al enorme zin in de reis, maar helaas moeten we nog een tijdje aftellen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer