Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door vana »

Nadat we dit jaar onze Canada reis hebben moeten annuleren, hebben we ineens weer zin gekregen om een USA-reis te gaan maken. De tickets zijn inmiddels geboekt.

We gaan 25 dagen en onze dochter gaat de eerste 16 dagen met ons mee. We hebben al veel dingen gezien, maar het gedeelte rond Telluride en Aspen is nieuw voor ons.
Het gedeelte met onze dochter heb ik al redelijk ingedeeld volgens mij, maar met het tweede gedeelte worstel ik een beetje.
Het enige wat we in die dagen echt willen zien/doen is de GC North Rim, Valley of the Gods en we willen de US 95 rijden. Toch willen we de route wel een beetje rustig houden met niet te lange rijdagen. En we hoeven ook niet naar de heel toeristische plekken.
Gunnison, Crested Butte, Million Dollar Hwy hebben we al bezocht, dus we willen liever de andere richting uit. De Great Sand Dunes trekken ons niet zo. En dan wordt het wel lastig voor het stuk tussen Denver en Bluff.

Voorlopig ben ik op deze route gekomen:

Met zijn drieën:
zo 19/7 Amsterdam - Phoenix
ma 20/7 Phoenix
din 21/7 Phoenix - Salt River Canyon Scenic Drive - Petriefied Forrest - Holbrook
woe 22/7 Holbrook - Albuquerque
don 23/7 Albuquerque - Kasha Katuwe Tent Rocks - Santa Fe
vrij 24/7 Santa Fe
zat 25/7 Santa Fe - Cortez
zon 26/7 Cortez - Telluride - overnachten in Ouray
ma 27/7 Ouray - Moab
din 28/7 Moab
woe 29/7 Moab - Glenwood Springs
don 30/7 Glenwood Springs (Aspen, Maroon Bells)
vrij 31/7 Glenwood Springs - Independence Pass - Twin Lakes - Leadville - Silverthorne (outlet)
zat 01/8 Silverthorne - Mount Evans - Idaho Springs/Boulder
zon 02/8 Idaho Springs/Boulder (bezoek Denver?)
Ma 03/08 Dochter 's middags afzetten op vliegveld en doorrijden naar omgeving Buena Vista

Verder met zijn tweeën:
di 04/8 Buena Vista - Lake City - Creede - Pagosa Springs
woe 05/8 Pagosa Springs- Bluff
do 06/8 Bluff (Valley of the Gods)
vrij 07/8 Bluff - US 95 - Torrey
zat 08/8 Torrey - Kanab
zon 09/8 Kanab (GC North Rim)
ma 10/08 Kanab (via 89 a) naar Flagstaff
di 11/08 Flagstaff - Sedona - Watson Lake - Phoenix
woe 12/8 Phoenix - Amsterdam

- Wie helpt me met onze route en/of heeft tips voor onderweg, leuke plaatsjes, leuke restaurantjes?
- De dagen met onze dochter willen we zoveel mogelijk twee kamers boeken. Wie heeft tips hiervoor op de route, zodat de kosten een beetje beheersbaar blijven?

<< Mijn route is inmiddels veranderd, zie enkele berichten hieronder. >>
Laatst gewijzigd door vana op 13 okt 2019, 22:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door Trails »

Wij hebben gisteren de Silver Thread Scenic Byway gereden van South Fork (CO) naar Gunnison (CO) en vonden dit de mooiste weg die we hier ooit hebben gereden. Van begin tot eind schitterend.

In Telluride moet je beslist met de gratis gondel de berg op. Telluride vonden wij een stuk mooier dan Ouray.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door vana »

@Trails Fijn om te horen, dan laten we die weg erin!
Ouray is zuiver bedoeld als overnachtingsplaats. In Telluride rijzen de prijzen de pan uit. Ouray is veel voordeliger.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door Felicitas »

Mooie plannen!

Op 3 aug. zou je via de prachtige Guanella Pass van Denver naar Buena Vista kunnen rijden.

En op 4 aug. (Buena Vista - Pagosa Springs) is de route via de Cottonwood Pass een aanrader. Deze pas is onlangs helemaal verhard. Je komt dan ook in de buurt van het leuke plaatsje Crested Butte. Vanaf half juli staan de hellingen rondom Crested Butte vol met bloemen. Lake City is heel leuk om rond te lopen evenals Creede. Onderweg van Lake City naar Creede kom je nog langs de mooie North Clear Creek Falls. Zelf zou ik denk ik voor dit traject meer tijd inplannen. Leuke plaatsjes en heerlijk wandelgebied.
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door Markstaal »

Als je vanuit Cortez naar Santa Fe gaat is het de moeite waard om Bandelier NM mee te nemen, wij waren hier vorig jaar september. Een rustig park met mooie historie en natuur.

Wat leuke restaurantjes, mochten jullie van een speciaal biertje houden:

- Moab Brewery
- Glenwood Canyon Brewing Company
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door vana »

@Felicitas Dat lijkt me wel een mooie optie om via de Cottonwood Pass te rijden. In Crested Butte zijn we al (heel even) geweest, inderdaad een heel leuk plaatsje in een prachtige omgeving. Meer tijd hier doorbrengen is alleen wel lastig, we hebben gewoon maar 9 dagen om terug te rijden van Denver naar Phoenix.

Maar je hebt me wel aan het denken gezet; De US 95 is een heel eind om en we hebben Capitol Reef al eens bezocht en de US 12 al eens gereden. Misschien moet ik toch die route maar laten vallen voor wat meer rust op de terugweg. Ik ga er even mee puzzelen.

@Markstaal
Lijkt me een mooi park, ik zet hem op het lijstje voor als we er tijd voor hebben.

Ik heb nog wat vragen:
Ik twijfel tussen Santa Fe en Taos, omdat we eerder al twee nachten in Santa Fe doorgebracht hebben.
Ik las ergens dat Taos leuker is dan Sante Fe, klopt dat? Is er iemand van het forum in Taos geweest?

Ook twijfelen we voor de laatste twee nachten tussen Idaho Springs, Boulder of een ander plaatsje (van daar uit rijden we dan ook naar het vliegveld om onze dochter weg te brengen).
Ik ken Boulder wel, maar Idaho Springs niet. Is dat een leuk plaatsje? Is Golden een leuke plaats ?
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door vana »

Inmiddels heb ik de route helemaal omgegooid omdat het zo iets afwisselender/leuker is voor onze dochter. Ik heb al wat voorlopige boekingen gedaan voor wat Airbnb's en een condo in Moab (allemaal annuleerbaar).
Het tweede gedeelte gaan we waarschijnlijk op de bonnefooi doen.

De route ziet er nu als volgt uit;

Met zijn drieën:
zon 19-7 Amsterdam - Phoenix
ma 20/7 Phoenix
din 21/7 Phoenix- Watson Lake- Sedona - Flagstaff
woe 22/7 Flagstaff - Kanab (via de 89 a Marble Canyon)
don 23/7 Kanab (GC North Rim)
vrij 24/7 Kanab - Red Canyon (korte hike) - Kodachrome Basin - Torrey (297 km, 3.41)
zat 25/7 Torrey - US 95 - Valley of the Gods - Blanding
zon 26/7 Blanding - Telluride - Ridgway
ma 27/7 Ridgway - Moab
Din 28/7 Moab
woe 29/7 Moab- (Unaweep Tabeguache scenic) - Glenwood Springs (Aspen is superduur)
don 30/7 Glenwood Springs (Aspen en Maroon Bells)
vrij 31/7 Glenwood Springs - Twin Lakes- Manitou Springs
zat 01/8 Manitou Springs (rustdagje, Old Colorado City en wat wandelen in Garden of the Gods)
Zon 02/8 Manitou springs - Castle Rock outlet - Boulder
ma 03/8 Boulder -'s middags dochter wegbrengen naar vliegveld Denver
- en dan met zijn 2-en verder rijden naar Idaho Springs (bezoek Mount Evans)

Heeft iemand nog wat leuke tips voor onderweg of een beter idee voor dit gedeelte van de route?

Het tweede deel vind ik nog een beetje lastig
Wat we graag willen zien vanaf Idaho Springs naar Phoenix is:
- de Silverthread Scenic Byway (Lake City- Creede)
- Taos
- Misschien nog een keer Santa Fe, maar dat hoeft niet persé
- Canyon de Chelly
- Salt River Canyon Scenic Drive (Show - Globe, Arizona)

We hebben hier 8 hele dagen voor, op 12-08 vertrekken we weer naar huis.
Kan iemand me helpen met een mooie route, wat leuke dingen onderweg en voor een goede indeling van deze route?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door Martin & Marianne »

Willen jullie bij de North Rim niet in het park zitten? Het is nog een behoorlijk eind rijden vanuit Kanab,
Mocht je op de rustdag in Manitou Springs toch nog iets willen doen, dan is het Florissant Fossil Bed National Monument misschien leuk om te doen. ZIe hier ons verslag daarvoor.

Wij waren dit jaar voor het eerst in Kodachrome Basin SP. Was een leuke verrassing. Wij deden daar de prachtige Angel Trail. Voor Canyon de Chelly kun je ook eens naar ons 2019-verslag kijken.

Marianne
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door vana »

Over een cabin aan de North Rim heb ik wel nagedacht. Maar we vinden het niet erg om een eindje te rijden. Vanuit Kanab zijn we wat flexibeler als het bijvoorbeeld niet zo mooi weer is.
Die cabins zijn ook vrij basic en we hebben nu een mooie Airbnb met alles erop en eraan en met zwembad. Voor minder geld dan een cabin.

Bedankt voor de tip van Florissant Fossil Bed. Hier komen we langs van Aspen naar Manitou Springs, dus het komt op het lijstje.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door Martin & Marianne »

Die cabins zijn inderdaad redelijk primitief (wel eigen badkamer) en duur. De ligging is wel prachtig.

Ik weet niet hoe je precies gaat rijden op de 26e, maar misschien heb je voor dat stuk iets aan ons 2019-verslag voor de Hanging Flume. Dat vonden wij wel interessant.

Marianne
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door swissdutchie »

Hallo Vana,
Voor het stuk terug naar Phoenix kun je misschien nog wat ideeën opdoen in onze verslagen van 2016 Colorado / Utah en 2017 (Rondje Phoenix - Phoenix). Hier zijn de links naar de desbetreffende reisverslagen:
https://franziskaenklaas.waarbenjij.nu/ ... tah-2016/2
https://franziskaenklaas.weebly.com/blog
Wij vonden in New Mexico de omgeving van Farmington met de Bisti Badlands ook heel mooi. Tussen Farmington of eigenlijk Shiprock en de Canyon de Chelly loopt ook een hele mooie en nog vrij onbekende scenic byway, de Indian Route 13. We zijn er de hele dag nauwelijks andere auto's tegengekomen, terwijl het uitzicht onderweg toch echt schitterend was.
In het grensgebied van Colorado en New Mexico ligt nog een hoogtepunt van ons rondje Phoenix - Phoenix in 2017: met een historische stoomtrein kun je daar van Antonito (Colorado) naar Chama (New Mexico) rijden. Terug gaat het dan met de bus. Voor deze rit moet je wel een hele dag uittrekken, dus ik weet niet of jullie daar tijd voor hebben. Kijk voor meer info in onze blog van 2017 of op de website van de Cumbres & Toltec Scenic Railroad:
https://cumbrestoltec.com/
Uiteraard zou ik nog talloze andere mooie gebieden kunnen opnoemen, maar misschien bekijk je eerst even onze blogs voor meer inspiratie. Als er dan nog vragen zijn over een bepaald gebied, ben ik uiteraard graag bereid, die te beantwoorden.
Alvast heel veel plezier met de planning gewenst! Groetjes,
Franziska
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door vana »

@swissdutchie Prachtige reisverslagen. Ik heb al een heel stuk doorgelezen en er staan al wat mooie tips in. Bedankt!
Gebruikersavatar
Roosuithoorn
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door Roosuithoorn »

Wij hebben in Ouray een jeeptour gedaan. In de bergen waren vroeger mijnen waar men met ezeltjes vanut Ouray naar toe ging. Dat zijn nu jeeproutes. Je gaat dus over hele smalle weggetjes hoog de bergen in. Wij vonden dat super leuk.
In Albuquerque hebben we Old Town bezocht, heel gezellig om 's avonds te eten, leuke restaurantjes en live muziek. Hier hebben we ook de Sandia Peak Tramway genomen. Je hebt hier heel mooi uitziicht over de omgeving en kunt er mooi wandelen.
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door swissdutchie »

Graag gedaan Vana! En zo een jeep tocht in Ouray is inderdaad een aanrader, want je komt dan op plekken waar je met de huurauto niet kunt komen. Je moet er wel weer minstens een halve dag voor uittrekken.
Laatst gewijzigd door swissdutchie op 08 nov 2019, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door vana »

@Roosuithoorn Ik denk niet dat we dit keer in Ouray komen omdat we via Telluride rijden en nu overnachten in Ridgway.
De Sandia Peak staat op het lijstje, die hebben we vorige keer gemist omdat we die dag een nogal vervelende ervaring hadden, zie ons verslag
Gebruikersavatar
Roosuithoorn
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door Roosuithoorn »

Ik begon over Ouray omdat je dat noemde in je eerste bericht. En ik zag aan je link dat je al eens in Albuquerque geweest bent. Je hebt dus niets aan mijn tips :D
Ik hoop dat het halen van de Sandia Peak nu wel lukt, zonder vervelende zaken! Met de gondel is het trouwens ook leuk om te doen.
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door vana »

We hebben nu het idee opgevat om de twee nachten Moab te schrappen. Dit omdat we op onze reizen al totaal 7 nachten in Moab geweest zijn en al veel gezien hebben. Bovendien zijn we een beetje huiverig geworden door de verhalen over de drukte in het plaatsje en in de parken. Daar hebben we niet zo'n zin in
In plaats van Moab denken we nu aan twee nachten Vernal om Dinosaur NM te bezoeken want in deze omgeving zijn we nog nooit geweest.
De route zou dan worden:

1. Amsterdam - Phoenix
2. Phoenix
3. Phoenix- Watson Lake- Sedona
4. Sedona- Kanab (via de 89 a Marble Canyon)
5. Kanab (GC North Rim)
6. Kanab - US 12 - Torrey
7. Torrey - US 95 - Valley of the Gods - Blanding
8. Blanding - Telluride - Ridgway
8. Ridgway - Vernal
9. Vernal
10. Vernal- Glenwood Springs

11. Glenwood Springs - Aspen (Maroon Bells) - (Leadville) -Buena Vista
12. Buena Vista - Fairplay- Manitou Springs
13. Manitou Springs (rustdagje, Old Colorado City, Garden of the Gods)
14. Manitou springs - Castle Rock Outlet - Boulder
15. Boulder - Denver (dochter wegbrengen)

Is dit stukje route naar Vernal een beetje haalbaar? Hoe zouden we dan deze twee dagen het beste kunnen indelen voor de verschillende delen van het park?
Wie weet leuke niet al te lange hikes?
Is Flaming Gorge ook nog in te passen of wordt dat te veel?
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door Felicitas »

Ik kan je niet adviseren, want wij zijn nog nooit in Dinosaur NM geweest. Maar de twijfel over Moab herken ik wel. Wij hebben er een beetje haat-liefde verhouding mee. Het plaatsje zelf vind ik steeds lelijker worden en de parken steeds drukker. Toch hebben we er altijd prachtige dagen. Afgelopen zomer was het bijvoorbeeld aan het eind van de dag best rustig in Arches NP. Misschien hadden we geluk. In de buurt van Moab zijn de Corona Arch Trail, Fisher Towers Trail, Grandstaff Canyon Trail en de Professor Creek Trail ook mooie hikes die niet druk zijn. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je Moab overslaat. Succes met de keuze!
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door vana »

@Felicitas Bedankt. De keuze valt toch denk ik op Dinosaur, ik heb een hotel geboekt. Maar de boeking voor Moab laat ik voor de zekerheid nog even staan.
Tja die drukte, dat vind ik echt niet fijn. Wij hebben gelukkig alle bekende parken al gezien en zoeken nu de iets minder toeristische plekjes op.

De hike bij Fisher Towers hebben we al gedaan. En hoewel ik daar een zonnesteek op liep, vonden we die inderdaad prachtig! En we kwamen de hele hike geen mens tegen!
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Reis Vana: rondreis vanuit Phoenix door AZ, NM, CO en UT.

Bericht door swissdutchie »

Ook ik herken die haat-liefde-verhouding met Moab. Bij ons vorige bezoek zijn we inderdaad Arches uitgevlucht vanwege de drukte. We konden de auto simpelweg nergens meer kwijt en zelfs tijdens de wandeling, die we daar deden, was de rust ver te zoeken. (Misschien had je dat al in ons reisverslag gelezen.) Maar er zijn inderdaad goede alternatieven in de omgeving: Zo vonden wij de trail naar Corona Arch bij voorbeeld ook prachtig en een stuk rustiger dan die in Arches. Ook het Needles District van Canyonlands is een schitterend en nog relatief rustig gebied, tenminste als je er de tijd voor neemt en gaat wandelen. Ook leuk, als je het landschap liever vanuit de auto bekijkt, is de La Sal Mountain Loop. Er is dus ook buiten de grote toeristenmassa om nog best veel te zien in de omgeving van Moab en ook de parken Canyonlands en Arches blijven ondanks de drukte gewoon prachtig om te zien.
In Dinosaur NM zijn we 9 jaar geleden voor het laatst geweest. We hadden toen helaas alleen tijd voor het gedeelte langs de Harpers Corner Drive, waar we een paar leuke, maar vrij korte wandelingen hebben gedaan. In het gedeelte met de Dinosaur Quarry zijn we dus niet geweest, want dat werd toen verbouwd en het visitor center was dicht. Als je beide gedeeltes gaat bezoeken en ook nog een paar trails gaat lopen, dan kun je je daar zeker een dag vermaken. En anders is er in de buurt van Vernal ook nog een site met oude Indiaanse rotstekeningen te zien. Kijk voor meer informatie maar op de site van Ontdek Amerika: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/be ... lyphs.html
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer