Reis RvdL: december 2019 - januari 2020.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
RvdL
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2019, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis RvdL: december 2019 - januari 2020.

Bericht door RvdL »

Na een tijdje in het forum rondgeneusd te hebben om ideeën op te doen, heb ik nu voldoende moed verzameld om mijn eigen plan te delen. Allereerst: alvast dank voor de vele tips die in andere topics gegeven zijn, zelf hebben we vooral inspiratie gehaald uit de tips in het sticky topic over een rondreis door het Zuidwesten en het topic van TradeMark, die in dezelfde periode ongeveer in dezelfde streek zit.
Echter, onze situatie verschilt op een aantal punten van de eerder genoemde topics, vandaar toch een apart topic.

Op dit moment studeert mijn vriendin voor een halfjaar in Amerika, en in de periode rond de Kerst wil ik haar op gaan zoeken. Ondanks dat we beide <25 zijn willen we een auto huren, omdat dit toch wel een must is voor een rondreis, dus de extra kosten nemen we voor lief. Hier is het volgende (voorlopige) reisschema uitgerold:

20 december: Aankomst SF vliegveld 16:00 uur
21 december: SF - SF
22 december: SF - SF
23 december: SF - LA (Reisdag naar LA, met eventuele tussenstop in Santa Cruz). Reis duurt ongeveer 8 uur.
24 december: LA - LA (Kerstavond)
25 december: LA - LA (Kerst)
26 december: LA - San Diego. Reis duurt ongeveer 2,5 uur.
27 december: San Diego - San Diego
28 december: San Diego - Joshua Tree National Park. Reis duurt ongeveer 3 uur.
29 december: Joshua Tree - Grand Canyon. Reis duurt ongeveer 5 uur.
30 december: Grand Canyon - Grand Canyon
31 december: Grand Canyon - Las Vegas (Oudjaarsavond). Reis duurt ongeveer 3 uur.
1 januari: Las Vegas - Las Vegas (Nieuwjaarsdag)
2 januari: Las Vegas - Death Valley. Reis duurt ongeveer 3 uur.
3 januari: Death Valley - Death Valley
4 januari: Death Valley - SF (Reisdag naar SF). Reis duurt ongeveer 9 uur.
5 januari: SF - SF
6 januari: Terugvlucht vanaf SF om 18:30 uur

Zion en Bryce hebben we links laten liggen in verband met het waarschijnlijk slechte weer. Naar aanleiding van de tip van Martin & Marianne in het TradeMark topic hebben we in plaats hiervan San Diego, Joshua Tree en Death Valley gekozen.

Aangezien mijn vriendin in San Francisco verblijft en ik zowel heen als terug op SF vlieg, is deze stad gekozen als een soort van basis.

Dingen waar we nog over twijfelen of die we ons nog afvragen:
- Hebben we toch niet een dagje teveel SF? Zo ja, welke andere, logische, alternatieven zijn er? Met Kerst en Oud en Nieuw lijken ons respectievelijk LA en LV wel een zekerheidje.
- Zijn er leuke opties om kort te verblijven op de weg van SF naar LA en van Death Valley naar SF? Dit aangezien dat de dagen zijn met de meeste reistijd +/- 8 uur.
- Zijn er op de route bepaalde hotspots die we over het hoofd gezien hebben?
- Zijn er in deze lijst plaatsen die jullie links zouden laten liggen of waar jullie korter zouden verblijven?
- Zouden jullie in Joshua Tree, Grand Canyon en Death Valley iets georganiseerds boeken of eerder zelf op verkenning gaan?

Sowieso willen we zoals ook getipt in het TradeMark topic flexibel blijven qua slaapplaatsen, omdat het laagseizoen is. Rond Kerst en Oud op Nieuw willen we wel wat eerder iets vastzetten.

Alvast bedankt voor jullie ideeën, zodat onze reis een groot succes wordt!
Laatst gewijzigd door RvdL op 25 sep 2019, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis RvdL December 2019 - Januari 2020

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou wel een stop doen op de kustroute maar dan iets verder dan Santa Cruz. San Simeon is een mogelijkheid. Schrijf de route eens uit in de van- naar vorm, dan zie je duidelijker wat de reisdagen zijn.
Death Valley lijkt me mooi in januari maar het is er dan wel druk dus daar zou ik wel iets vastleggen.
Volgens mij is er weinig of niets georganiseerde in de parken. Waar denk je aan? Kijk eens op de NPS sites voor de mogelijkheden. Voir Joshua Tree in december kun je ons 2011/2012-verslag eens bekijken.

Marianne
Gebruikersavatar
Aricon
Amerika-expert
Berichten: 2038
Lid geworden op: 20 nov 2007, 21:38
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: boven Groningen

Re: Reis RvdL December 2019 - Januari 2020

Bericht door Aricon »

Je hebt nu 2 dagen gepland voor de Grand Canyon. Ik was er een paar jaar geleden in december en toen lag er een pak sneeuw. Er waren wel een paar parkeerplaatsen sneeuwvrij gemaakt, maar veel meer dan langs de rim rijden ( je mag er in die periode zelf langs rijden, in plaats van met een shuttlebus) en een paar uitzichtpunten bezoeken kun je er niet doen. Ik zou 1 nacht Grand Canyon doen en de 2e nacht besteden in het zuiden van Californië of Arizona. Bijvoorbeeld Anza Borrego State Park in Californië is erg mooi en niet te warm in die periode.
RvdL
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2019, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis RvdL December 2019 - Januari 2020

Bericht door RvdL »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de route uitgeschreven in van-naar, inclusief grove schatting van de reistijden.
Martin & Marianne schreef:
25 sep 2019, 09:22

Volgens mij is er weinig of niets georganiseerde in de parken. Waar denk je aan? Kijk eens op de NPS sites voor de mogelijkheden. Voir Joshua Tree in december kun je ons 2011/2012-verslag eens bekijken.
Marianne
Oke, dat wist ik niet. Ik zal een kijkje nemen op de NPS-sites en in je 2011-2012 verslag. Bedankt!
Aricon schreef:
25 sep 2019, 11:05
Je hebt nu 2 dagen gepland voor de Grand Canyon. Ik was er een paar jaar geleden in december en toen lag er een pak sneeuw. Er waren wel een paar parkeerplaatsen sneeuwvrij gemaakt, maar veel meer dan langs de rim rijden ( je mag er in die periode zelf langs rijden, in plaats van met een shuttlebus) en een paar uitzichtpunten bezoeken kun je er niet doen. Ik zou 1 nacht Grand Canyon doen en de 2e nacht besteden in het zuiden van Californië of Arizona. Bijvoorbeeld Anza Borrego State Park in Californië is erg mooi en niet te warm in die periode.
De reden dat we 2 dagen gepland hebben voor de GC is dat we de eerste dag waarschijnlijk pas na de middag aankomen, dus feitelijk is het 1,5 dag. Mocht er echt weinig te doen zijn, dan kunnen we een alternatief bedenken. Anza Borrego kende ik verder nog niet, ik ga me hier eens in verdiepen!
RvdL
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2019, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis RvdL: december 2019 - januari 2020.

Bericht door RvdL »

Na jullie reacties hebben we een aantal kleine aanpassingen gemaakt in het reisschema. Sommige dagen staan nog niet helemaal vast, maar aangezien we in het laagseizoen zitten hebben we de luxe om flexibel te blijven tijdens de reis. We gaan deze week vast de overnachtingen boeken voor LV, LA en Death Valley. De rest komt later wel. Alvast bedankt voor jullie reacties en mocht er nog iemand tips hebben dan horen wij dat uiteraard graag.


20 december: Aankomst SF vliegveld 16:00 uur

21 december: SF - SF

22 december: SF - SF

23 december: SF - LA (Reisdag naar LA, met eventuele tussenstop in Santa Cruz / ergens langs de kust). Reis duurt ongeveer 8 uur.

24 december: LA - LA (Kerstavond)

25 december: LA - LA (Kerst)

26 december: LA - San Diego. Reis duurt ongeveer 2,5 uur.

27 december: San Diego - San Diego

28 december: San Diego - Joshua Tree National Park. Reis duurt ongeveer 3 uur.

29 december: Joshua Tree - Grand Canyon / Andere bestemming. Reis duurt ongeveer 5 uur.

30 december: Grand Canyon / Andere bestemming - Grand Canyon

31 december: Grand Canyon - Las Vegas (Oudjaarsavond). Reis duurt ongeveer 3 uur.

1 januari: Las Vegas - Las Vegas (Nieuwjaarsdag)

2 januari: Las Vegas - Death Valley. Reis duurt ongeveer 3 uur.

3 januari: Death Valley - Death Valley

4 januari: Death Valley - SF (Reisdag naar SF)/Yosemite. Reis duurt ongeveer 9/4 uur.

5 januari: SF/Yosemite - SF. Reis duurt ongeveer 0/4 uur.

6 januari: Terugvlucht vanaf SF om 17:30 uur
Laatst gewijzigd door RvdL op 01 okt 2019, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis RvdL: december 2019 - januari 2020.

Bericht door Martin & Marianne »

Wat bedoel je precies met die stop in Santa Cruz? Een overnachting? Of alleen een bezoek? Er zijn wel interessantere stops. Ik zou sowieso een overnachting plannen daar. En misschien de dagen SF op het laatst doen. Als er nu iets uitloopt moet je je op het laatst ontzettend haasten.
Zie ik nu 4 uur staan voor Death Valley naar Yosemite? Reken eerder op 8 uur.
Waar wil je overnachten in Death Valley?

Marianne
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis RvdL: december 2019 - januari 2020.

Bericht door PSVwally »

Ik zou Yosemite helemaal vergeten in Januari. Je mag er zonder sneeuwkettingen niet in en op een huurauto zijn sneeuwkettingen weer verboden. En je hebt er helemaal geen tijd voor. Die 4 uur vanuit Death Valley klopt niet. Zet de tijd in google maps naar Januari. Je kan niet kver de tioga en sonora pass. Dus je moet over de Carson pass of ‘onderlangs’. Op deze manier heeft Yosemite 0 toegevoegde waarde voor jullie trip

Verder is JT - Grand Canyon zonder stops al 6 uur rijden. Reken zonder route66 maar misschien lunch in seligman of Williams op zeker 7 uur rijden. Ik vond die 2 nachten daar zo gek nog niet, al is het maar de vraag of je er veel kan doen natuurlijk.

SF - LA langs de kust... ik zou dat helemaal vergeten. Je zit van ‘s ochtends tot ‘s avonds in de auto (en je moet zeker vroeg vertrekken als je ook de huurauto nog moet ophalen). Op deze manier heeft een stop in santa cruz imo helemaal geen nut. Als je geen overnachting halfverwege in het plan hebt zo je kunnen overwegen om naar Santa Cruz te rijden en dan terug via Gilroy naar Los Banjos en dan hw 5 naar LA te pakken. Dat is een rit van 6u zonder stops en files boven LA.

Ik zou 3 januari zeker al richting Ridgecrest/Lake Isabella rijden (hou er rekening mee dat rond Kernville ook sneeuw kan liggen en wegen afgesloten zijn). Anders is de rit naar SF echt veel te lang de dag erna.
RvdL
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2019, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis RvdL: december 2019 - januari 2020.

Bericht door RvdL »

Martin & Marianne schreef:
01 okt 2019, 23:09
- Wat bedoel je precies met die stop in Santa Cruz? Een overnachting? Of alleen een bezoek? Er zijn wel interessantere stops. Ik zou sowieso een overnachting plannen daar.
- En misschien de dagen SF op het laatst doen. Als er nu iets uitloopt moet je je op het laatst ontzettend haasten.
- Zie ik nu 4 uur staan voor Death Valley naar Yosemite? Reken eerder op 8 uur.
- Waar wil je overnachten in Death Valley?

Marianne
- Santa Cruz moest inderdaad nog gewijzigd worden in een andere plek bij de kust (zoals je in je eerste bericht had geadviseerd). Dit heb ik nu gewijzigd. Een overnachting daar is misschien wel een interessante optie, ook gezien we al redelijk wat dagen in LA verblijven.

- We willen graag met Kerst in LA zitten en met NYE in Las Vegas, als we dan SF naar het laatst verplaatsen dan wordt dat wel lastig denk ik. Ook land ik op SF, en mijn vriendin heeft die dag nog een tentamen dus de nacht na aankomst moeten we sowieso in SF verblijven.

- Oei 8 uur is wel veel inderdaad. Zie via Google Maps nu 4 uur en 230 mijl staan (wordt dan waarschijnlijk 5 of 6). Mochten dat er 8 worden dan slaan we misschien toch Yosemite over, dan hebben we op het laatst wat meer rust.

- Dat weten we nog niet, willen we deze week bekijken en dan uiterlijk volgende week dinsdag boeken. Mocht je nog tips hebben dan zijn deze altijd welkom natuurlijk :D. Ik ga deze week ook even in het forumdeel kijken dat de verblijfplaatsen behandelt natuurlijk.

Ralf
RvdL
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2019, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis RvdL: december 2019 - januari 2020.

Bericht door RvdL »

PSVwally schreef:
01 okt 2019, 23:50
Ik zou Yosemite helemaal vergeten in Januari. Je mag er zonder sneeuwkettingen niet in en op een huurauto zijn sneeuwkettingen weer verboden. En je hebt er helemaal geen tijd voor. Die 4 uur vanuit Death Valley klopt niet. Zet de tijd in google maps naar Januari. Je kan niet kver de tioga en sonora pass. Dus je moet over de Carson pass of ‘onderlangs’. Op deze manier heeft Yosemite 0 toegevoegde waarde voor jullie trip

...

Ik zou 3 januari zeker al richting Ridgecrest/Lake Isabella rijden (hou er rekening mee dat rond Kernville ook sneeuw kan liggen en wegen afgesloten zijn). Anders is de rit naar SF echt veel te lang de dag erna.
Bedankt voor je reactie!

Op basis van jouw en Mariannes reactie kunnen we Yosemite inderdaad beter niet doen. Dit lost de 'problemen 1 en 4' die je schetst allebei op.
Santa Cruz stond er inderdaad nog verkeerd in, zie ook mijn reactie op Marianne. Als ik je zo hoor over GC lijken 2 nachten daar inderdaad ook beter, ook omdat we pas relatief laat daar aankomen en dus de eerste dag niet heel veel kunnen zien. Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis RvdL: december 2019 - januari 2020.

Bericht door PSVwally »

Ik weet niet in hoeverre het allemaal toegankelijk is bij de GC eind December. Het zou best kunnen dat je t in die halve dag en de volgende ochtend al gezien hebt natuurlijk. Je kan dan evt al naar Kingman rijden.

Die tijden die je nu ziet van death Valley naar Yosemite zijn over de tioga pass. Ik weet niet waar je overnacht in death valley, maar als ik het midden van death valley neem ( stovepipe wells) en Yosemite (valley) dan was het nogsteeds 5,5 a 6 uur rijden. Dus die 4u waar jij het over had klopt sowieso al niet.

Hou er ook rekening mee dat SF, LA en Vegas ‘s avonds in de winter wel goed afkoelen. SF zal overdag ook goed fris zijn. Ik had gisteren bij de Grand Canyon al nachtvorst...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer