Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
De Rijk
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 aug 2014, 20:46

Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door De Rijk »

Allen,
Wij zijn van plan volgend jaar, ergens mei/juni, voor de 3e keer rond te trekken in de USA.
Wij= 2 "oudjes" van 61 en 60 jaar oud. De leeftijd heeft enkel belang om aan te geven dat we het vrij rustig willen aanpakken. We zien er niet tegen op om stevige wandelingen te maken, maar hebben al eens rust nodig.
Vermits we al een aantal "klassiekers" gedaan hebben (Grand Canyon, Yosemite, Zion, Las Vegas, LA, San Francisco, Yellowstone, én mijn absolute favoriet Bryce) hebben we nu de onderstaande route in gedachten. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik die grotendeels gestolen heb. :oops:

1) Vlucht Amsterdam - Denver ( Normaal Brussel, maar blijkbaar veel goedkoper vanuit Schiphol)
1) Naar Central City/Idaho Springs ( voorziene vlucht komt rond 15 u 30 aan, dat lukt nog net die dag)
2) Central City/Idaho Springs
3) Naar Black Canyon of the Gunnison National Park
4) Black Canyon of the Gunnison National Park
5) Naar Mesa Verde National Park
6) Mesa Verde National Park
7) Mesa Verde National Park ( Cortez)
8 ) Naar Canyon de Chelly National Monument
9) Canyon de Chelly National Monument
10) Naar Valley of the Gods – Monticello
11) Naar Moab/arches
12) Moab/Arches
13) Moab/Arches
14) Naar Salt Lake City
15) Salt Lake City
16) Salt Lake City
17) Naar Dinosaur Nat Park
18) Naar Rocky Mountain Nat Park
19) RMNP
20) Denver
21) Naar Amsterdam

Vermits ik bij een vorige reis - al paar jaar geleden - zeer nuttig advies kreeg via deze weg, graag opnieuw jullie bedenkingen.
Ik heb alvast één groot probleem: ik moet 2 dagen schrappen. :D
Zelf dacht ik een dag te schrappen in Mesa verde en één in Salt Lake City ...

Alvast bedankt !
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Enkele dagen te veel in planning

Bericht door ingrid1955 »

hallo,

Mesa Verde is een prachtig park, probeer er te overnachten zodat je al kan bezoeken voor en na de drukte. In 1 volledige dag kan je zeker veel zien, dus die tweede kan eventueel geschrapt worden.

Jullie rijden van Moab naar SLC, weg van Denver, en dan helemaal terug naar Denver. Is een one-way SLC- Denver geen optie ? Bespaart kilometers.

Woon op 30 km van luchthaven Brussel maar heb door de aanhoudende moeilijkheden met de luchtverkeersleiding daar besloten niet meer het risico te nemen vanuit Brussel te vertrekken. Ook andere vliegvelden hebben soms hun problemen maar in Brussel duurt het al maaaaaaanden.

Veel plezier, zeker ook in Canyon de Chelly, prachtig uniek rustig.

Jacques
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Enkele dagen te veel in planning

Bericht door Martin & Marianne »

Inderdaad, een nacht minder Mesa Verde. Waarom Salt Lake City? Ik zou daar die omweg niet voor maken. Een extra dag RMNP zou niet gek zijn. Als je vroeg in juni gaat is het ook mooi om Great Sand Dunes NP mee te nemen.
Misschien heb je iets aan ons 2013 verslag voor dit park en de Black Canyon. En zie ons 2017-verslag voor RMNP. Wij hadden daar te weinig tijd toen. Gaan we dit jaar opnieuw doen.
En 60 en 61 is nog jong hoor! Leeftijd zegt ook niets over je reistempo. Sterker nog: 30 jaar geleden deden we het rustiger aan.

Marianne
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door Mr. Patrick »

Ik zou in de planning ook Mesa Verde en SLC inkorten.
Ik zou zeker een dag RMNP extra toevoegen. Daarnaast zijn er tussen Idaho Springs en BCotG ook nog wel voldoende leuke dingen te bezoeken (Aspen/Maroon Bells bijvoorbeeld) en tussen Moab en SLC zou je Capitol Reef NP en Goblin Valley SP kunnen toevoegen.

Van BCotG naar Mesa Verde zou ik aanraden via Ouray en Silverton te rijden, twee leuke dorpjes in de bergen die een stop waard zijn.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
De Rijk
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 aug 2014, 20:46

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door De Rijk »

Jullie rijden van Moab naar SLC, weg van Denver, en dan helemaal terug naar Denver. Is een one-way SLC- Denver geen optie ? Bespaart kilometers.
Inderdaad te overwegen. Ik ben echter bang dat we dan een zware "one-way fee" aan ons broek hebben én duurdere vliegtickets. De reden van vertrek uit Amsterdam is eigenlijk dat de tickets veel goedkoper zijn. Helaas eig, want vanuit Brussel is voor ons zeer handig
Inderdaad, een nacht minder Mesa Verde. Waarom Salt Lake City?
We hebben vorige keer (ook op aanraden van dit forum ) SLC laten vallen. Willen het nu wel eens zien, maar dan een dag minder :D
Trouwens, door jullie verslag te lezen, krijg ik vooral interesse in de gevangenis in Laramie :P . Zo iets spreekt ons wel aan
Ik zou zeker een dag RMNP extra toevoegen. Daarnaast zijn er tussen Idaho Springs en BCotG ook nog wel voldoende leuke dingen te bezoeken (Aspen/Maroon Bells bijvoorbeeld) en tussen Moab en SLC zou je Capitol Reef NP en Goblin Valley SP kunnen toevoegen.
Bedankt !! Capitol Reef lijkt me zeker iets!! Kan van Moab naar Capitol Reef en dan Dinosaur . Alleen kom ik nu nog een dag meer tekort :D
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door Mr. Patrick »

Ik was zelf zwaar teleurgesteld in Mesa Verde en het is voor mij dan ook een no-brainer waar ik die dag vandaan zou halen :!:
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door jojostravelusa »

Ik ben het eens met Mr. Patrick. Wij hebben Mesa Verde een keer ingepast omdat het paardrijden in Mancos niet door ging i.v.m. het weer, maar al rondrijdende hebben we besloten niet verder het park in te gaan, want we zagen niets wat we niet konden missen op dat moment. Wel een mooi visitor center trouwens.
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door IngridZw »

Wij hebben Salt lake City ook bezocht omdat het op de route lag. Best een interessante stad met het Mormon Temple complex maar om daar in jullie geval zoveel kilometers voor om te rijden lijkt me wel een beetje zonde van de tijd. Vooral omdat er in Colorado zoveel te zien is.

Zomaar wat tips voor een mooi rondje:
Neem bv na Idaho Springs een kijkje in Georgetown. Heel mooi historisch stadje. Vandaaruit kun je de prachtige Guanella Pass rijden (als hij open is) naar Grant en vervolgens zuidelijker richting Buena Vista/Salida. Vanuit Salida naar Montrose waarbij je onderweg een kleine omweg kunt maken naar Crested Butte. Ook prachtig.
Na Black Canyon of the Gunnison vervolgens via de Million Dollar Hyw en Silverton naar Durango. Je zit dan al dicht bij Mesa Verde waar je normaal aan 1 of 2 nachten genoeg hebt.
Monument Valley is dan de volgende bestemming en vandaaruit via het stukje Moki Dugway en de prachtige UT 95 naar Capitol Reef - Moab - RMNP en Denver. Tussen Moab en RMNP kun je, als de tijd het toelaat, nog via Aspen gaan.

Mocht je dit aanspreken dan kun je voor jezelf eens bekijken hoe je dit in dagen kunt verdelen.
Wij zijn trouwens ook 60+ maar zijn geenszins van plan om het nu al héél rustig aan te doen :D
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
De Rijk
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 aug 2014, 20:46

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door De Rijk »

Mocht je dit aanspreken dan kun je voor jezelf eens bekijken hoe je dit in dagen kunt verdelen.
Dit is zeer nuttige info, bedankt ! Alleen,als ik het juist lees, bezoek ik Canyon De Chelly niet, tenzij met een tour vanuit Monument Valley. Ik heb een beetje een wrang gevoel ivm tours daar.... Paar jaar geleden hebben we "Antelope" gedaan. Reservatie van hieruit tegen bepaalde prijs ( weet niet juist meer) . Bleek ginder dat het "plots" duurder was.... Sta je daar
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door Markstaal »

Dat komt waarschijnlijk omdat het Navajo gebied is. Ze vragen vaak een extra "Navajo" fee. Dit is inderdaad ook zo bij Antelope Canyon.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door jojostravelusa »

Waarschijnlijk is dit de toegangsprijs tot het park. Monument Valley o.a. valt niet onder de America the Beautiful pas en dus moet je daar nog toegang betalen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door Martin & Marianne »

De Rijk schreef:
10 jul 2019, 18:52
Alleen,als ik het juist lees, bezoek ik Canyon De Chelly niet, tenzij met een tour vanuit Monument Valley.
Waarom met een tour vanuit Monument Valley? Ingrid heeft Canyon de Chelly niet genoemd maar dat kun je nog toevoegen als je dat wilt.
Misschien niet gek om een van beide te kiezen, Mesa Verde of Canyon de Chelly. Wij vonden Mesa Verde trouwens zeer de moeite waard. Zie voor ons bezoek ons 2008-verslag.

Marianne
De Rijk
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 aug 2014, 20:46

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door De Rijk »

Ik heb nog een bijkomende vraag over de wagen. Niet over waar huren ed, daar staat al veel van op forum.

Wat ik me afvraag is of het zin heeft om een 4x4 te huren, zodat je bepaalde "tours" zelf kan doen. I denk bvb aan de monument valley drive.

Vraag is of de meerkost opweegt tegen de besparing van de kost van de tour én of het mag. Als ik het juist interpreteer , mag je eigenlijk niet op "unpaved" wegen rijden, ook niet met 4x4
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door Martin & Marianne »

Een 4x4 heb je niet nodig. De MV drive is ook met een gewone auto te doen. Je kunt een midsize SUV doen, high clearance is wel handig.

Marianne
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door tomhster »

Salt Lake City en Mesa Verde zou ik zonder twijfel schrappen als je daar bijvoorbeeld Crested Butte en Glenwood Springs/Hanging Lake voor kunt bezoeken.
De Rijk
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 aug 2014, 20:46

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door De Rijk »

Martin & Marianne schreef:
18 jul 2019, 19:16
Een 4x4 heb je niet nodig. De MV drive is ook met een gewone auto te doen. Je kunt een midsize SUV doen, high clearance is wel handig.

Marianne
Tja, het kan ms wel.. maar in de polis van de verzekeringen staat dat het niet mag. Moet juist daar maar eens een probleem krijgen

zie bvb ( van Sunny Cars) , bij uitsluitingen

a) Schade veroorzaakt door het rijden op ongenummerde en/of niet voor
regulier wegverkeer toegelaten of geschikte wegen of terreinen of door
wegwedstrijden.

Ps: zo'n midsize SUV is ind handig
De Rijk
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 aug 2014, 20:46

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door De Rijk »

tomhster schreef:
18 jul 2019, 22:18
Salt Lake City en Mesa Verde zou ik zonder twijfel schrappen als je daar bijvoorbeeld Crested Butte en Glenwood Springs/Hanging Lake voor kunt bezoeken.

Effe gaan kijken.. ind wel mooi... effe zien of ik het in route kan stoppen :)
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door ingrid1955 »

tomhster schreef:
18 jul 2019, 22:18
Salt Lake City en Mesa Verde zou ik zonder twijfel schrappen
Als je in de omgeving bent Mesa Verde niet bezoeken is echt wel zonde : uniek, prachtig, interessant. Het is één van de weinige of misschien zelfs het enige park gewijd aan natuur + mens.

Jacques
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door Mr. Patrick »

De Rijk schreef:
19 jul 2019, 00:00
Tja, het kan ms wel.. maar in de polis van de verzekeringen staat dat het niet mag. Moet juist daar maar eens een probleem krijgen
Met een SUV (ook met 4WD) van een normale verhuurder mag het ook niet. DUs als je het doet overtreedt je sowieso de regels. Wel is er minder risico dat je vast komt te staan. Als je echt wil gaan offroaden zoals vaak wordt gedaan bij Moab, moet je toch een 4x4 bij een lokaal bedrijf huren.

Wij hadden een 4WD Escalade en ik ben even over een weg die alleen voor 4WD geschikt was gaan rijden (de bedoeling was een weg van 2 mijl enkele reis, maar heb dat afgebroken vanwege sneeuw en ijs op de weg). Het reed best goed in 4WD low gearing, maar de treeplanken aan het apparaat hadden wel een laag modder van een cm dik opgeschept over de volle lengte :lol:

Dus huur voor je reis geen gewone 4WD auto omdat je echt wilt gaan offroaden, want daar zijn ze niet geschikt voor. Huur wel een SUV als je af en toe een onverharde weg gaat tegenkomen, want dan is het risico niet zo groot dat je vast komt te staan.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis De Rijk: enkele dagen te veel in planning.

Bericht door BonnyR »

jojostravelusa schreef:
10 jul 2019, 19:57
Waarschijnlijk is dit de toegangsprijs tot het park. Monument Valley o.a. valt niet onder de America the Beautiful pas en dus moet je daar nog toegang betalen.
Wij kwamen aan en wilden nog even s'avonds kijken nadat we een camping hadden, toen was er niemand bij de entree en konden we gewoon s'avonds doorrijden. Dit was na een uur of acht. De volgende dag wel een kaart gekocht.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer