Reis Jan - België: Zuidwesten 2020 - feedback welkom

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Jan - België: Zuidwesten 2020 - feedback welkom

Bericht door stegeman » 17 mar 2019, 19:41

Zion-Valley of fire-LV in 1 dag wil zat naar mijn idee. Wij gaan het ook doen! Maar wel zonder de verwachting in dit park te gaan wandelen. Ook in VOF overnachten kost je weer een extra nacht die je elders vandaan moet halen en die zou ik persoonlijk toch liefst bij sequaia zetten dan of anders SF. Sjah. Keuzes. Zelfs met zo’n overvloed aan dagen kom je toch weer dagen tekort :wink:

AnitaV
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door AnitaV » 17 mar 2019, 19:49

In Moab niet Canyonlands overslaan. Arches is prachtig maar Canyonlands maakte op ons de meeste indruk.Neem dan meteen Dead Horse Point SP mee.
Op weg naar Moab proberen Colorado National Monument te bezoeken. Een mooi klein park.
Josea gaf Aspen (Maroon Bells) aan en the Black Canyon of Gunnison. Helemaal mijn keus.

Wij hebben over twee maanden 38 dagen tot onze beschikking. Dan rijden we een route die de meeste in drie weken doen maar als ik tien weken had gehad dan had ik ze met hetzelfde rondje vol kunnen maken. Het probleem is gewoon dat er zoveel moois te zien is. :roll:

Jan - België
Amerikafan

Bericht door Jan - België » 23 mar 2019, 17:05

Nogmaals een dikke merci voor alle reacties.
Ik heb alle tips nog eens op een rijtje gezet en ben deze week aan de slag gegaan.
Onze huidige route komt nu grotendeels overeen met die van Josea. Ik heb er ook tips in verwerkt van Marcopstal, Anita V, Martin & Marianne, ...

Ik heb geluisterd naar jullie en kort samengevat heb ik het volgende gedaan:
- Scottsdale laten vallen en ipv hiervan Joshua Tree NP
- 1 nacht GC minder
- 1 nacht BC minder
- meer tijd voor Moab
- meer tijd voor Valley of Fire SP
- meer tijd voor Death Valley NP
- Yosemite (via Tioga Pass)
- de afstand Monterey - Santa Barbara was inderdaad misschien net iets te groot. Dus: hier de route ingekort door 1 overnachting eraan toe te voegen
- ik twijfel nog om Disney te verzetten. Voorlopig denk ik wel dat het haalbaar moet zijn als we de dag van ons pretparkverblijf erg vroeg vertrekken 's morgens om het beruchte 'LA trafic' één stap voor te zijn.
- ...

In totaal heb ik 4 dagen meer. Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten laten vallen. Ik wil het allemaal zien...
Nu, het aantal vakantiedagen vormt geen probleem. Het budget daarentegen...dat wordt nog spannend :thumbup:

Om het overzicht wat te bewaren, heb ik de gewijzigde/nieuwe items vetjes gezet.

DAG 1 / aankomst in San Diego
DAG 2 / San Diego
DAG 3 / San Diego
DAG 4 / San Diego
DAG 5 / San Diego - Joshua Tree NP (250 km / 2u40)
DAG 6 / Joshua Tree NP - Sedona(641 km / 6u15)
DAG 7 / Sedona
DAG 8 / Sedona - Grand Canyon (183 km - 2u10)
DAG 9 / Grand Canyon
DAG 10 / Grand Canyon - Page (212 km - 2u30
DAG 11 / Page - Monument Valley (200 km - 2u)
DAG 12 / Monument Valley - Durango (270 km - 3u) (tussenstop in Mesa Verde NP)
DAG 13 / Durango - Colorado Springs (505 km - 5u30)
DAG 14 / Colorado Springs
DAG 15 / Colorado Springs - Rocky Mountain NP (Estes) (215 km / 2u30)
DAG 16 / RMNP (Estes)
DAG 17 / RMNP (Estes) - Aspen (Maroon Bells) (400 km / 4u45)
DAG 18 / Aspen - Moab (385 km / 3u45) (onderweg: Colorado National Monument)
DAG 19 / Moab (Arches NP)
DAG 20 / Moab (Canyonlands NP & Dead Horse Point SP)
DAG 21 / Moab - Capitol Reef NP (220 km / 2u15)
DAG 22 / Capitol Reef NP - Escalante (110 km / 1u40)
DAG 23 / Escalante - Bryce Canyon NP (80 km / 1u)
DAG 24 / Bryce Canyon NP - Zion NP (140 km / 1u50)
DAG 25 / Zion NP (Observation Point via East Rim trail)
DAG 26 / Zion NP (the Narrows)
DAG 27 / Zion NP - Valley of Fire State Park (210 km / 2u20)
DAG 28 / Valley of Fire State Park - Las Vegas (80 km / 1u)
DAG 29 / Las Vegas
DAG 30 / Las Vegas - Death Valley NP (252 km / 2u30)
DAG 31 / Death Valley NP - Mammoth Lakes (360 km / 4u)
DAG 32 / Mammoth Lakes - Yosemite NP (110 km / 1u30)
DAG 33 / Yosemite NP (The Mist trail)
DAG 34 / Yosemite NP (Cathedral Lakes trail)
DAG 35 / Yosemite NP - Sequoia NP (315 km / 4u)
DAG 36 / Sequoia NP
DAG 37 / Sequoia NP - San Francisco (430 km / 4u20)
DAG 38 / San Francisco
DAG 39 / San Francisco - Monterey (200 km / 2u30)
DAG 40 / Monterey - Morro Bay (235 km / 2u30)
DAG 41 / Morro Bay - Santa Barbara (172 km - 2u)
DAG 42 / Santa Barbara - Santa Monica (150 km - 1u30)
DAG 43 / Santa Monica & Venice Beach
DAG 44 / Rodeo Drive - Walk of Fame - Mulholland Drive - Elysian Park - Griffith Observatory
DAG 45 / downtown LA (shopping day)
DAG 46 / Disneyland
DAG 47 / LAX - Brussel

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 23 mar 2019, 17:24

Je kunt wel een dag minder doen langs de kust. Monterey - Santa Barbara is inderdaad ver, maar als je Santa Barbara vervangt door Morro Bay of Pismo Beach is dat probleem al opgelost.

Hoe wil je van Durango naar Colorado Springs rijden? En wat zijn de plannen bij Colorado Springs? Ik zou daar een dag minder doen en die dag gebruiken tussen RMNP en Aspen. Of laat Aspen vallen; het lijkt mij veel te veel om van Estes Park (geen Estes) naar Aspen te rijden en ook nog de Maroon Bells te doen. Wij deden dat in 2017 met een tussenstop in Kremmling, kijk eens naar ons verslag daarvoor.

Ik geloof dat je Yosemite niog niet goed in beeld hebt: de wandeling naar Cathedral Lakes begint aan de Tioga Road; die zou ik dus doen als je van Mammoth Lakes naar Yosemite Valley rijdt. Zie voor deze wandeling ons 2015-verslag.

Ook een optie: twee nachten aan de oostkant; probeer bijvoorbeeld een tent in Tuolumne Meadows te boeken (reserveren kan een jaar van te voren, ze zijn snel volgeboekt). Dus twee nachten daar in plaats van 1 nacht Mammoth Lakes.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 24 mar 2019, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.

josea
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door josea » 23 mar 2019, 17:51

Ik zou in ieder geval tussen Durango en Colorado Springs een nacht bij Montrose of Gunnisson zetten en het Black Canyon of the Gunnisson park meepakken. Anders race je wel heel snel door dit gebied heen.
Eventueel te ruilen tegen een nacht San Diego?

IngridZw
Amerikakenner

Bericht door IngridZw » 24 mar 2019, 00:11

Ik ben het eens met de vorige reacties. De route door Colorado is nu erg gehaast terwijl het zoveel te bieden heeft. Ik vraag me ook af wat Colorado Springs zo aantrekkelijk maakt dat je daar 2 overnachtingen voor uittrekt. Ik zou ook zeker via de prachtige Million Dollar Hyw eerst richting Montose/Gunnison rijden en daarna naar Colorado Springs. Of vergeet CS en richt je meer op de omgeving Aspen (Maroon Bells) en RMNP. Waar je in de meeste parken of steden veel tijd uittrekt komt dit er juist bekaaid van af. Bedenk ook dat de Trail Ridge Road, wat onderdeel is van RMNP, een schitterende weg is waar je voldoende tijd voor uit moet trekken.

Omdat je zoveel dagen ter beschikking hebt zou ik nog eens goed kijken waar je eventueel wat kunt besparen t.g.v. Colorado.
Niettemin is het natuurlijk geweldig dat je zo'n reis, waar de meesten van dromen, kunt maken.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida

Jan - België
Amerikafan

Bericht door Jan - België » 24 mar 2019, 09:24

In Colorado Springs doen we:
- Seven Bridges trail
- Garden of the Gods
- 's avonds een optreden in het Red Rock Amphitheatre

Het is een ietwat kalmere planning van heel onze reis.
Ik begrijp jullie wel als jullie zeggen dat we tussen Durango en CS beter een overnachting plannen bij Gunnison, zodat we bvb Black Canyon of the Gunnison Park kunnen meepikken.
Het probleem is echter dat ik er niets voor in de plaats wil ruilen. En nóg een dag erbij...tjah, het stopt ergens natuurlijk.
Dus: ik doe nog wat opzoekingswerk om te kijken of we CS inderdaad niet beter zouden laten vallen en ons meer kunnen focussen op Aspen.

Maar als ik het goed snap: Durango - Colorado Springs is perfect te doen qua tijd/afstand. Alleen vinden jullie het zonde om doorheen deze regio te rijden en onderweg niets extra mee te pikken? En zouden jullie het "kalmere aspect" van CS links laten liggen en dit inruilen om bvb Aspen of Black Canyon of the Gunnison grondiger te verkennen?

Net toen ik dacht ik klaar was plannen... 8)

Ziet de rest van onze planning er nu wél goed uit, zonder echt propvol te zitten?

josea
Amerikafan

Bericht door josea » 24 mar 2019, 09:38

Tja, zo’n hele reis is natuurlijk persoonlijke keuzes maken... maar ik vind het persoonlijk zonde om zo door Colorado te racen met zoveel dagen tot je beschikking. Dit in tegenstelling tot San Diego en LA waar je dan wel weer veel tijd spendeert.
Ook een optie is om Colorado geheel over te slaan deze keer, wat dagen minder te gaan, en bij een volgende vakantie uitgebreid de tijd te nemen voor die omgeving. Je racet daar namelijk aan heel veel mooi dingen voorbij... :wink:
Je zou dat een volgende keer kunnen combineren met Yellowstone/Grand Teton.

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 24 mar 2019, 10:10

Helemaal eens met josea. Een dag minder San Diego zou wat mij betreft prima kunnen maar als je dat niet wilt is het niet zo gek om Colorado over te slaan. Je hebt niet alleen geen tijd voor de Black Canyon maar ook niet voor de Million Dollar Hwy. En de tijd voor Rocky Mountain NP en Aspen is ook zeer beperkt.
Jan - België schreef:
24 mar 2019, 09:24
Maar als ik het goed snap: Durango - Colorado Springs is perfect te doen qua tijd/afstand. Alleen vinden jullie het zonde om doorheen deze regio te rijden en onderweg niets extra mee te pikken? En zouden jullie het "kalmere aspect" van CS links laten liggen en dit inruilen om bvb Aspen of Black Canyon of the Gunnison grondiger te verkennen?
Ik had al gevraagd hoe je wilde rijden tussen Durango en Colorado Springs. Zonder dat te weten is het niet te zeggen of het te doen is. De reistijd kun je natuurlijk op Google Maps opzoeken.
Ik zou zelf Colorado Springs laten vallen en een overnachting in Grand Lake toevoegen tussen Estes Park en Aspen.
Heb je voor dit deel al ons 2017-verslag bekeken? En kijk voor Colorado Springs en de Black Canyon eens in ons 2013-verslag.

Marianne

Cheesecake
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Cheesecake » 24 mar 2019, 10:17

Ik zou dag 45 eruit halen, shoppen kun je heel goed in Santa Monica en daar heb je meer dan genoeg tijd voor. En de winkels zijn overal hetzelfde.
En San Diego zou ik ook minimaal 1 dag minder doen.

Jan - België
Amerikafan

Bericht door Jan - België » 25 mar 2019, 19:10

OK. Ik heb wat zitten sleutelen aan de planning.
In San Diego kan ik inderdaad één dag weglaten.

Colorado Springs: ik wil dit gerust weglaten, maar dan worstel ik met een ander probleem...

Van Page gaan we naar Monument Valley.
Van Monument Valley gaan we naar Durango (onderweg pikken we Mesa Verde NP mee).
Maar - in de veronderstelling dat ik dus Colorado Springs laat vallen - als we dan van Durango naar Estes Park gaan, zit ik aan een reistijd van meer dan 7u. Niet haalbaar dus.

Hoe los ik dit nu het best op? Voorstel:
Van Durango naar Aspen (via de Million Dollar Hwy).
De dag nadien van Aspen naar Grand Lake (merci voor de tip; ziet er fantastisch uit!)
En de daaropvolgende dag naar Estes Park.
Zoiets? Of zouden jullie het anders aanpakken?

In alle eerlijkheid: ik wil Colorado niet helemaal weglaten uit onze planning. Ik wil er dus gerust één San Diego voor weglaten, en Colorado Springs uit m'n planning halen, maar om dan ons verblijf in Colorado op te vullen (en het nog haalbaar te laten)...ik vind het moeilijk.
Hopelijk kunnen jullie mij concreet verder helpen.

AnitaV
Amerikafan

Bericht door AnitaV » 25 mar 2019, 19:30

Bijna :-)
Ik zou Mesa Verde vergeten. Het is een lang gerekt park dus het duurt een tijdje voor je bij de dingen bent die je wilt bekijken. Ik vind het daar het mooist als je met een ranger mee gaat maar dat kan je pas ter plekke regelen. Mesa Verde vergeten en dan door rijden tot waar je komt (kijk voor campings dan op campendium of rvparky). Dan door naar Aspen (wel jammer dat er geen tijd is voor Black Canyon of Gunnison) en dan Maroon Bells bekijken. Als je van Durango naar Aspen rijdt, ben je anders een hele dag bezig.
Schrijf de route nog eens op :lol: ik ben het overzicht nu kwijt. Je rijdt over de Tioga Road en ziet verder niets van het park? Dat is eigenlijk zonde.

josea
Amerikafan

Bericht door josea » 25 mar 2019, 20:28

Als je San Diego een dag minder doet, kom je dus op dag 11 vanuit Monument Valley, en dag 18 moet je in Moab zijn.

Dan zou je rondje door Colorado kunnen zijn:
11. MV - Durango (eventueel door Mesa Verde als je zou willen)
12. Durango - Million dollar Highway - Black Canyon of the Gunnisson - Montrose
13. Montrose - Salida - St. Elmo ghost town - Breckenridge (via Collegiate Peaks Highway)
14. Breckenridge - Estes Park (via Peak to Peak Highway 73 en dorpje Nederland)
15. Estes Park (wandelen)
16. Estes Park - Grand Lake (Trail Ridge Road)
17. Grand Lake - via Top of the Rockies Highway 91 / Independence Pass - Aspen
18. Aspen - Colorado Nat. monument - via Highway 128 - Moab

Ik heb de tijden en afstanden niet allemaal doorgerekend, maar het is denk ik haalbaar en op deze manier rijd je wel een aantal van de mooiste wegen van Colorado.
Laatst gewijzigd door josea op 26 mar 2019, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

AnitaV
Amerikafan

Bericht door AnitaV » 25 mar 2019, 20:42

Mooie route Josea! Zo pak je al het moois mee. Hier (San Diego) laat je wat maar verderop krijg je er veel voor terug in Colorado.
Dag 18 is een stevige dag dan maar kan wel. De scenic drive rijden en meer niet in Colorado NM, maar dat is ook schitterend.
Dag 14 de Peak to Peak Highway is mooi en dan in RMNP bv nog rond Sprague Lake wandelen.

Volgend jaar wel op tijd gaan zitten voor de campings in de NP. Las vorige week dat Moraine campground in RMNP ook heel snel vol was.

josea
Amerikafan

Bericht door josea » 26 mar 2019, 10:11

Ja, dag 18 is een drukkere, met Colorado N.M. En de mooie Highway 128.
Je zou ook dag 15 kunnen offeren (als je dag 14 en 16 voldoende bezoek van Rocky Mountains vindt), en die gebruiken om de route tussen Aspen en Moab op te splitsen.
Dag 17. Aspen - Grand Junction
Dag 18. Grand Junction - Colorado N.M. - Moab

Op dag 17 heb je dan tijd om een uitstapje te maken naar ghost town Crystal, wel met een gehuurde jeep, of een heel stuk lopen... maar daar staat de Crystal Mill, zó fotogeniek, echt iets aparts. Google hem maar eens, schitterend!

IngridZw
Amerikakenner

Bericht door IngridZw » 26 mar 2019, 11:48

Ik zou de extra dag RMNP erin houden. Het is toch wel prettig om er een extra dag te verblijven zodat je niet direct weer hoeft te verkassen. Geeft ook even een rustmoment zowel voor het park zelf als voor Grand lake. Misschien is het niet zo gek om Aspen te laten vallen en na Grand Lake te kiezen voor een overnachting in Grand Junction. Geeft meer rust en voldoende tijd voor Colorado NM en de 128.

Na RMNP, de Trail Rigde Road en de overige prachtige bergritten die er al gereden zijn schuilt ook het gevaar dat je op een gegeven moment wat "bergenmoe" bent. Je moet ook realistisch zijn want je kunt niet alles zien. Maar goed dat is mijn idee.

Jan - België
Amerikafan

Bericht door Jan - België » 26 mar 2019, 17:16

OK. Update! Nogmaals bedankt voor alle tips.
Ik ben echt aan het worstelen met dit deel van onze reis. Alles wat jullie aanraden, zoek ik effectief op (things to do én Google Maps uiteraard) maar ik vind het een moeilijke streek om knopen bij door te hakken.

Van al jullie suggesties, heb ik momenteel het volgende ervan gemaakt. Willen jullie zo vriendelijk zijn om nogmaals eens na te lezen?

11. MV - Durango (270 km - 3u) --> ik laat Mesa Verde vallen. Ik heb dit eens in detail opgezocht en je kan inderdaad enkel maar tourtickets voor de ranger-uitleg ter plaatse kopen (vanaf 2 dagen op voorhand). Lijkt me dus onnozel om dit in te plannen met een grote waarschijnlijkheid dat alle tours zullen uitverkocht zijn als wij er aankomen.

12. Durango - Black Canyon of the Gunnison (200 km - 3u)
- via Million Dollar Hwy
- in Black Canyon of the Gunnison: South Rim Road scenic drive

vooravond: Black Canyon of the Gunnison - Montrose (22 km - 30 min)

13. Montrose - Estes Park (505 km - 6u)
Ik weet dat ik hier terug de opmerking zal krijgen dat ik op die manier door zo'n mooi gebied "race". Maar...ik heb het voorstel van Josea uitgebreid opgezocht en eerlijk gezegd...Salida, Saint Elmo, Breckenridge...het zegt mij absoluut niets. Ja, het wordt op onze manier die dag een lange autorit, maar als voordeel hebben we dan meer tijd in Estes Park. Met m'n vorige versie kwamen we hier pas aan in de namiddag en hadden we er vervolgens nog één volle dag. Nu gaan we er 2 volle dagen kunnen spenderen.

14. Estes Park (RMNP)
- Bear Lake Trail
- Emerald Lake Trail
+ ...

15. Estes Park (RMNP)
- Flattop Mountain Trail

16. Estes Park - Grand Lake
- via Trail Ridge Road (Google Maps blokkeer hier wat doordat dit momenteel "gesloten" is. Klopt het dat deze route 80 km is en een 2-tal uur duurt?)

17. Grand Lake - Grand Junction (340 km - 4u)
--> hier weet ik nog niet meteen wat we kunnen doen in Grand Junction. Tussenstop maken 's middags in Glenwood Springs? Tips opnieuw welkom.

18. Grand Junction - Moab (165 km - 2u)
- onderweg: Scenic Utah Byway State Route 128 om naar Colorado National Monument te gaan.

Dus: Colorado Springs laat ik vallen. Maroon Bells laat ik vallen. Ik heb het verslag van Martin & Marianne er eens bijgenomen. Ik vrees een beetje voor hetzelfde effect dat zij hadden. Tijdens de herfst moet dit er subliem uitzien, maar in volle zomer...ik vrees dat dit gebied wel eens een teleurstelling zou kunnen zijn.

Nogmaals een dikke merci om de tijd te nemen om ons te helpen :thumbup:

IngridZw
Amerikakenner

Bericht door IngridZw » 26 mar 2019, 19:38

Van Montrose naar Estes Park is inderdaad een flinke rit. Maar het kan natuurlijk wel als je er hele dag over doet. Ik zou dan toch wel via Salida, naar boven rijden en niet via de Interstate omdat je die ook al op de terugweg neemt.

Van Grand Lake naar Estes Park via de Traill Ridge Road is zo'n 75 km. Als je de route van Grand lake naar Estes Park invoert in Google Maps moet je de datum veranderen naar een datum in de zomer. (Vertrekken om.....) Dan komt de weg tevoorschijn.
Er zijn meerdere plekken waar je van adembenemende uitzichten kunt genieten en ook kom je wat meertjes tegen waar je kunt stoppen. Op het hoogste punt zit je op zo'n 3700 meter. Bij het Alpine Visiter Center kunt je ook nog een korte wandeling maken.
Dus het ligt eraan hoe vaak je wilt stoppen maar ik zou er wel de tijd voor nemen. Wij deden er in ieder geval langer over dan 2 uur.

Bij Glenwood Springs kun je de Hanging lake Trail doen. Schijnt heel erg mooi te zijn. Op google/afbeeldingen lijkt het wel wat op de Plitvice meren in Kroatië. Volgens mij er nu ook een shuttledienst.

Maak na Durango ook zeker een stop in het plaatsje Silverton waar de oude stoomtrein vanuit Durango aankomt. Mooi pittoresk western stadje.

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 27 mar 2019, 01:31

stegeman schreef:
17 mar 2019, 19:41
Zion-Valley of fire-LV in 1 dag wil zat naar mijn idee. Wij gaan het ook doen! Maar wel zonder de verwachting in dit park te gaan wandelen. Ook in VOF overnachten kost je weer een extra nacht die je elders vandaan moet halen en die zou ik persoonlijk toch liefst bij sequaia zetten dan of anders SF. Sjah. Keuzes. Zelfs met zo’n overvloed aan dagen kom je toch weer dagen tekort :wink:
Prachtig park(je). Zeker even achterin links toch de niet zo lange trail lopen en ook de elephant trail doen. Zonde om alleen kort doorheen te rijden. Persoonlijk zou ik daarna via de weg langs Lake Mead naar Vegas rijden ipv de snelweg. Al moet ik zeggen dat het opdoemen van deze stad en 20min voor je er echt binnenrijd ook echt elke keer weer indrukwekkend is om zo die stratosphere tower te zien opdoemen

Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door Trails » 27 mar 2019, 06:22

Bij Escalante ligt ook Escalante Petrified Forest SP en daar is een hele mooie wandeling met versteende stukken boom in de mooiste kleuren.
http://www.schoutenjanssen.nl/nl/westen ... 0sept.html

Tussen Valley of Fire is ook een schitterende (korte) wandeling, direct langs de weg: Redstone Dune Loop trail:
http://www.schoutenjanssen.nl/nl/westen ... 0sept.html
West USA: 1979, 1993, 2017, 2019
NYC: 1999, 2002, 2012, 2017
FL: 1986, 1992, 1997, 1998, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016
Georgia: 2014, 2016
Arizona: 2017; CA-NV-UT-CO-AZ: 2017
Colorado, Wyoming & Utah: 2019

http://www.schoutenjanssen.nl

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves