Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
ErwinD
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 dec 2018, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Bericht door ErwinD »

Beste allen,

Wij zijn van plan om eind maart/begin april van Middlebury (bij Chicago) naar San Francisco te gaan.
Ons plan is als volgt:
dag 1: Chicago – Middlebury - Elkhart
dag 2: Elkhart, – Springfield, IL
dag 3: Springfield, IL – St. Peters, MO
dag 4: St. Peters, MO – Topeka
dag 5: Topeka – WaKeeney
dag 6: WaKeeney – Denver
dag 7: Denver – Carbondale
dag 8: Carbondale – Moab
dag 9: Moab
dag 10: Moab – Monument Valley – Page (Lake Powell)
dag 11: Page (Lake Powell), bezoek aan Antelope Canyon
dag 12: Page (Lake Powell) – Grand Canyon
dag 13: Grand Canyon – Las Vegas
dag 14: Las Vegas
dag 15: Las Vegas – Barstow
dag 16: Barstow - Sequoia National Park
dag 17: Sequoia National Park
dag 18: Seqouia National Park – Yosemite National Park
dag 19: Yosemite National Park
dag 20: Yosemite National Park - San Francisco
dag 21: San Francisco
dag 22: Camper inleveren en terug naar Europa

Hebben jullie nog adviezen, tips, etc.?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41975
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Bericht door Martin & Marianne »

Gezien de tijd van het jaar zou ik eerder voor Zion kiezen dan voor Sequoia. En ik zou ook Death Valley niet overslaan.
Heb je al een camping in Yosemite vastgelegd? Zo nee dan zal dat nu wel lastig of onmogelijk worden.
Vanuit Denver zou je nasr Colorado NM kunnen rijden. Dat geeft je ook wat meer tijd voor Moab.
Ik zou na Moab in MV overnachten en dan 1 nacht Page doen.

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Bericht door Marcopstal »

Is dit jullie eerste trip ?

Zo ja, dan neem je met 100% zekerheid te veel hooi op de vork.

De eerste dagen verspeel je in mijn ogen wel wat tijd. Elkhart ligt vlak naast Middleburry en ook Springfield de dag erna is helemaal niet zo ver.

Voor Moab is meer tijd toch echt wenselijk. Ik zou ook overnachten bij MV en geen twee nachten bij Lake Powell. Die tijd van het jaar is het meer nog te koud.

Sequoia is ook nog heel vroeg op het seizoen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
ErwinD
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 dec 2018, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Bericht door ErwinD »

Allereerst iedereen de beste wensen voor 2019!

En bedankt voor de snelle reacties :clap:
Martin & Marianne schreef:En ik zou ook Death Valley niet overslaan.
Death Valley is ons waarschijnlijk te warm (20-25 graden is al mooi genoeg..). Dan gaan we liever als echte toeristen naar Calico Ghost Town.
Marcopstal schreef:Is dit jullie eerste trip ?

Zo ja, dan neem je met 100% zekerheid te veel hooi op de vork.
Waar gaat het dan mis?
De eerste dagen verspeel je in mijn ogen wel wat tijd. Elkhart ligt vlak naast Middleburry en ook Springfield de dag erna is helemaal niet zo ver.
Dat is een bewuste keuze. Waarschijnlijk rijden we pas na het middaguur weg uit Middlebury. We willen daarna naar een Walmart om inkopen te doen en dan op een camping bij daglicht de camper leren kennen.
Als het qua tijd allemaal meevalt, dan rijden we door, maar daar gaan we maar niet van uit.
Voor Moab is meer tijd toch echt wenselijk. Ik zou ook overnachten bij MV en geen twee nachten bij Lake Powell. Die tijd van het jaar is het meer nog te koud.
Ik had het opgezocht en vorig jaar was het in Page ruim boven de twintig graden. De gemiddelde max. temperatuur schijnt in april 20 graden te zijn. Maar we houden nu serieus rekening met een overnachting in MV.
Sequoia is ook nog heel vroeg op het seizoen.
Lage temperaturen zijn geen bezwaar, zolang het maar niet vriest. Of is er een andere reden om niet naar Sequoia te gaan?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Bericht door Marcopstal »

ErwinD schreef:Death Valley is ons waarschijnlijk te warm (20-25 graden is al mooi genoeg..). Dan gaan we liever als echte toeristen naar Calico Ghost Town.
Calico Ghost Town is een toeristisch iets, niet authentiek. In april is het in Death Valley gemiddeld tussen de minimum 17 en maximum 33 graden. Ideaal dus om dit te bezoeken.

Waar gaat het mis, vooral in het stuk Moab - Monument Valley - Page. Al heb ik eraan toegevoegd dat je dit zou kunnen corrigeren door in het begin iets minder tijd te "verliezen".

Ik heb niet gezegd dat de temperatuur in Page zelf niet aangenaam kan zijn, alleen dat het water (het meer) dan nog te koud is voor wateractiviteiten en je dus met één nacht ruimschoots kan volstaan.

Als je het voor de ene locatie opzoekt, waarom dan niet voor de andere ? In Sequoia NP is het in april gemiddeld 10°C overdag en -3,6 's nachts. De kans dat het er nog vriest gedurende de nacht is dus heel groot. In de maand april valt er gemiddeld ook nog een halve meter sneeuw. De reden hiervoor is dat dit park op een grotere hoogte ligt. De toegankelijkheid van sommige delen is dus verre van gegarandeerd in de maand april.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41975
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Bericht door Martin & Marianne »

Death Valley is heerlijk in die periode; ik zou zeker die route nemen. En dan niet naar Barstow maar stoppen bij Lone Pine of iets verder richting Sequoia. Je hebt dan een veel mooiere route. En als je het te warm vindt blijf je lekker binnen en beperk je je tot wat uitzichtpunten, maar ik zou toch zeker ook wat korte wandelingen maken. Kijk bijvoorbeeld - naast de standaard bezienswaadigheden - eens naar de pupfish in de Salt Creek. Wij deden dat in mei 2013, en we liepen toen ook een stuk van Mosaic Canyon. Kijk eens naar ons verslag daarvoor.

Sequoia kan misschien wel maar de kans dat er sneuw ligt of valt is aanwezig. Dan zul je zonder sneeuwkettingen het park niet binnenkomen. Omdat je Sequoia op het laatst hebt lijkt het me verstandig om van te voren te bekijken of je er wel of niet naar toe wilt. Als je er in je planning rekening mee houdt en je blijkt het park niet in te kunnen zit je met 2 dagen die je dan nog moet opvullen. dan is het wellicht handiger om van te voren die dagen in te plannen, zeker omdat je die dagen elders heel goed kunt gebruiken.
Ik weet ook niet wat de plannen zijn voor Sequoia, maar als het alleen om de bomen gaat dan kun je die ook in Yosemite zien (Mariposa Grove).

Wat zijn de plannen in Page, waarom daar twee nachten?

Marianne
ErwinD
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 dec 2018, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Bericht door ErwinD »

Bizar, volgens Accuweather is het in april boven de twintig graden in Sequoia.
Maar ik begrijp dat jullie ervaringen anders zijn.
Nog eens goed nadenken over Sequoia dus.
En dan is DV ook weer een optie.

De parken aan het eind hebben we ook min of meer als reserve ingebouwd. Mocht het onderweg zo lopen dat daar geen tijd meer voor is, dan slaan we daar een van over.

In Page min of meer een rustdag gepland. Wel een uitstapje naar Antelope Canyon. En een dag extra bij de Grand Canyon lijkt ons een stuk kouder.

De tip over Lone Pine nemen we zeker mee! We weren alleen dat LV-Sequoia te ver is voor een dag en waar we dan stoppen is helemaal willekeurig.

We houden onderweg ook het weer in de gaten, zodat we tijdig genoeg onze plannen kunnen aanpassen.
In het meest rigoureuze geval gaan we vanaf St. Louis niet richting Denver, maar richting Oklahoma City. Dan wordt alles weer helemaal anders...
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41975
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat je dan naar de temparatuur kijkt in de foothills; niet in de hoger gelegen gebieden in Sequoia. Maar ook al is het gemiddeld 20 graden (wat ik wel betwijfel), dan nog is de kans op sneeuw reëel. Het kan zelfs in mei nog flink sneeuwen. En de vraag is of je dat risico wilt nemen.
Zie hier voor de temperatuur in de verschillende delen van het park.

Ik begrijp trouwens dat je niets vastlegt? Hou er dan wel rekening mee dat je in parken als Arches en Yosemite geen camping in het park zult kunnen vinden.

Een extra dag GC is niet nodig, maar het ging me om de stop in Monument Valley, in plaats van de extra nacht Page. Je houdt meer dan genoeg tijd over voor Page met een overnachting in MV en dan één in Page.

Marianne
ErwinD
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 dec 2018, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis ErwinD: advies april Chicago-SF

Bericht door ErwinD »

Hartelijk dank voor de info!

Een overnachting in MV staat nu op de lijst net als die in DV.

In Moab kijken we wat de weercondities in Californië zijn. Vallen die tegen dan blijven we wat langer in Moab en/of gaan naar Zion.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer