Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis Maritabma: Las Vegas - Parken - Los Angeles; is dit een realistische planning?
Reis Maritabma: Las Vegas - Parken - Los Angeles; is dit een realistische planning?
Dag iedereen,
Wij gaan in oktober voor het eerst naar Amerika.
Ik heb al een beetje een planning gemaakt, maar kan iemand aangeven of dit wel realistisch is?
Planning:
Las Vegas (in Las Vegas is het 9 uur eerder)
Dag 1 - Aankomst Las Vegas & Las Vegas bekijken
Dag 2 - # Las Vegas #
Dag 3 - Naar Grand Canyon & daar slapen (tussenstop: Hoover Dam & Radiator Springs (Cars Film) (stukje route 66) (5u)
Dag 4 - # Grand Canyon # naar Bluff & daar slapen (3u 15 min)
Dag 5 - Naar Monument Valley (50 min.) - # Monument Valley # - Naar Page & daar slapen (2u)
Dag 6 - # Lower Antelope Canyon (15min) # - # Horse Shoe Bend (15min) # - Vlakbij Bryce Canyon slapen (2u 50)
Dag 7 - # Bryce Canyon # - In Springdale (vlakbij Zion) slapen (2u)
Dag 8 - # Zion National Park # - Slapen in Death Valley Junction (4u)
Dag 9 - Rijden naar Sequioa Park (Three Rivers) Via Death valley (stoppunten zie route) - Slapen in Three Rivers (totaal 7u rijden)
Dag 10 - # Sequoia park # - Slapen in Oakhurst (2,5u)
Dag 11 - # Yosemite Park # - Slapen in Oakhurst (3u)
Los Angeles
Dag 12 - Naar Los Angeles rijden - Via Hollywood (hier ook Walk of Fame) (4u 15 min) (daar slapen) & Los Angeles bekijken - Slapen nabij Santa Monica Pier
Dag 13 - Universal studios & Los Angeles bekijken - Slapen nabij Anaheim
Dag 14 - Disneyland Anaheim (tot 31 oktober in Halloween sfeer) - Slapen nabij Anaheim
New York
Dag 15 - Naar New York vliegen & New York bekijken
Dag 16 - # New York #
Dag 17 - # New York #
Dag 18 - # New York #
Dag 19 - Terugreis
Alvast heel erg bedankt!
Oja en we gaan met de auto.
Wij gaan in oktober voor het eerst naar Amerika.
Ik heb al een beetje een planning gemaakt, maar kan iemand aangeven of dit wel realistisch is?
Planning:
Las Vegas (in Las Vegas is het 9 uur eerder)
Dag 1 - Aankomst Las Vegas & Las Vegas bekijken
Dag 2 - # Las Vegas #
Dag 3 - Naar Grand Canyon & daar slapen (tussenstop: Hoover Dam & Radiator Springs (Cars Film) (stukje route 66) (5u)
Dag 4 - # Grand Canyon # naar Bluff & daar slapen (3u 15 min)
Dag 5 - Naar Monument Valley (50 min.) - # Monument Valley # - Naar Page & daar slapen (2u)
Dag 6 - # Lower Antelope Canyon (15min) # - # Horse Shoe Bend (15min) # - Vlakbij Bryce Canyon slapen (2u 50)
Dag 7 - # Bryce Canyon # - In Springdale (vlakbij Zion) slapen (2u)
Dag 8 - # Zion National Park # - Slapen in Death Valley Junction (4u)
Dag 9 - Rijden naar Sequioa Park (Three Rivers) Via Death valley (stoppunten zie route) - Slapen in Three Rivers (totaal 7u rijden)
Dag 10 - # Sequoia park # - Slapen in Oakhurst (2,5u)
Dag 11 - # Yosemite Park # - Slapen in Oakhurst (3u)
Los Angeles
Dag 12 - Naar Los Angeles rijden - Via Hollywood (hier ook Walk of Fame) (4u 15 min) (daar slapen) & Los Angeles bekijken - Slapen nabij Santa Monica Pier
Dag 13 - Universal studios & Los Angeles bekijken - Slapen nabij Anaheim
Dag 14 - Disneyland Anaheim (tot 31 oktober in Halloween sfeer) - Slapen nabij Anaheim
New York
Dag 15 - Naar New York vliegen & New York bekijken
Dag 16 - # New York #
Dag 17 - # New York #
Dag 18 - # New York #
Dag 19 - Terugreis
Alvast heel erg bedankt!
Oja en we gaan met de auto.
Re: Reis Marit Abma: Las Vegas - Parken - Los Angeles; Is dit een realistische planning?
Eerste keer USA, leuk!
Liggen alle vluchten al vast?
Zoals ik het nu lees is het vanaf dag 3 tm 10 elke dag verplaatsen, dat lijkt me niet erg relaxt.
Als alles nog niet vast ligt zou ik in dit geval NY achterwege laten zodat je meer tijd hebt voor het zuidwesten, 14 dagen voor deze planning is echt veel te weinig.
- Voor Zion heb je minimaal 2 nachten nodig
- De route Death Valley - Sequoia is erg lang, plus de tijd die je in het park wilt doorbrengen is te kort
- Slapen in Oakhurst is niet helemaal ideaal, in het park zelf is mooier en scheelt reistijd. Ook hier is de tijd veel te kort.
Als alles vast ligt dan zou je toch wat dingen moeten schrappen.
Liggen alle vluchten al vast?
Zoals ik het nu lees is het vanaf dag 3 tm 10 elke dag verplaatsen, dat lijkt me niet erg relaxt.
Als alles nog niet vast ligt zou ik in dit geval NY achterwege laten zodat je meer tijd hebt voor het zuidwesten, 14 dagen voor deze planning is echt veel te weinig.
- Voor Zion heb je minimaal 2 nachten nodig
- De route Death Valley - Sequoia is erg lang, plus de tijd die je in het park wilt doorbrengen is te kort
- Slapen in Oakhurst is niet helemaal ideaal, in het park zelf is mooier en scheelt reistijd. Ook hier is de tijd veel te kort.
Als alles vast ligt dan zou je toch wat dingen moeten schrappen.
Re: Reis Marit Abma: Las Vegas - Parken - Los Angeles; Is dit een realistische planning?
De vluchten liggen nog niet vast, maar we willen ook niet alles uit de parken halen zeg maar.
Het korte antwoord: Nee, dit is niet realistisch. Voorbeelden hoe het wel kan te over op dit forum.
Kun je aangeven wat er niet realistisch aan is daar heb ik iets meer aan
-
Marcopstal
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 28
Nee, realistisch is dit niet echt. Zeker niet voor eind oktober wanneer de dagen kort zijn.
- Je hebt weinig tijd voor Vegas
- Met Hooverdam en route 66 heb je die dag nog amper tijd voor de GC
- Bluff ligt bijna een uur verder dan MV, iets dichterbij zoeken is dus wel de boodschap
- Voor Zion is de tijd beperkt
- Waarom Death Valley Junction en niet Death Valley zelf
- Met 7 uur rijden tot Sequoia heb je geen tijd om ook iets in Death Valley te zien
- Voor Sequoia heb je te weinig tijd, je bent er amper een paar uur
- Voor Yosemite heb je eigenlijk geen tijd als je ook nog op en af naar Oakhurst moet
- Na een dagje Universal blijft er amper nog tijd over voor LA en je moet ook nog naar Anaheim
- Het is nooit een goed idee om eerst het westen en dan New York te doen aangezien je op die manier eigenlijk een dag verliest door het tijdsverschil. In een combinatie doe je best eerst NY.
Ik ben het eens dat de combinatie hier niet zinvol is. Gebruik die dagen in het zuidwesten zodat je daar een rustige reis hebt.
- Je hebt weinig tijd voor Vegas
- Met Hooverdam en route 66 heb je die dag nog amper tijd voor de GC
- Bluff ligt bijna een uur verder dan MV, iets dichterbij zoeken is dus wel de boodschap
- Voor Zion is de tijd beperkt
- Waarom Death Valley Junction en niet Death Valley zelf
- Met 7 uur rijden tot Sequoia heb je geen tijd om ook iets in Death Valley te zien
- Voor Sequoia heb je te weinig tijd, je bent er amper een paar uur
- Voor Yosemite heb je eigenlijk geen tijd als je ook nog op en af naar Oakhurst moet
- Na een dagje Universal blijft er amper nog tijd over voor LA en je moet ook nog naar Anaheim
- Het is nooit een goed idee om eerst het westen en dan New York te doen aangezien je op die manier eigenlijk een dag verliest door het tijdsverschil. In een combinatie doe je best eerst NY.
Ik ben het eens dat de combinatie hier niet zinvol is. Gebruik die dagen in het zuidwesten zodat je daar een rustige reis hebt.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
- MichelH
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Ook hier geldt weer: Less = more.
Voor Sequoia heb je minstens 2 nachten nodig, voor Yosemite ook.
Monument Valley is het mooist bij zonsopkomst of zonsondergang, dus probeer daar iets te vinden qua overnachting, bv. Gouldings Lodge.
Idem voor Yosemite, als je daar niet gaat wandelen zie je hooguit Bridalveil Fall en Lower Yosemite Fall, maar mis je de mooiste stukken van het park.
Sequoia & King NP zul je alleen bomen zien als je geen tijd hebt.
De eerste 6 dagen van je route gaan nog wel qua tijd en afstanden.
Wat je daarna wil doen is veel te veel in te weinig tijd.
Persoonlijk zou ik New York vergeten en bewaren voor een andere keer. Voor het zuidwesten zul je al je tijd nodig hebben.
Ik zou zoiets doen:
Dag 7 - Bryce Canyon - Springdale
Dag 8 - Zion National Park
Dag 9 - Zion - Death valley
Dag 10 - Death Valley - Lee Vining
Dag 11 - Lee Vining - Yosemite
Dag 12 - Yosemite
Dag 13 - Yosemite - San Francisco
Dag 14 - San Francisco
Dag 15 - San Francisco - Monterey
Dag 16 - Monterey - Pismo Beach
Dag 17 - Pismo Beach - Los Angeles
Dag 18 - Los Angeles
Dag 19 - Terugreis
Als je echt wil eindigen in New York, zou ik me concentreren op een klein rondje Las Vegas incl. Moab.
Voor Sequoia heb je minstens 2 nachten nodig, voor Yosemite ook.
Monument Valley is het mooist bij zonsopkomst of zonsondergang, dus probeer daar iets te vinden qua overnachting, bv. Gouldings Lodge.
Voor Zion zul je met de shuttlebus het park in moeten, tenzij je in de Zion Lodge slaapt. Als je daar niet gaat wandelen, zie je alleen de bergwanden en verder niets.Maritabma schreef:De vluchten liggen nog niet vast, maar we willen ook niet alles uit de parken halen zeg maar.
Idem voor Yosemite, als je daar niet gaat wandelen zie je hooguit Bridalveil Fall en Lower Yosemite Fall, maar mis je de mooiste stukken van het park.
Sequoia & King NP zul je alleen bomen zien als je geen tijd hebt.
De eerste 6 dagen van je route gaan nog wel qua tijd en afstanden.
Wat je daarna wil doen is veel te veel in te weinig tijd.
Persoonlijk zou ik New York vergeten en bewaren voor een andere keer. Voor het zuidwesten zul je al je tijd nodig hebben.
Ik zou zoiets doen:
Dag 7 - Bryce Canyon - Springdale
Dag 8 - Zion National Park
Dag 9 - Zion - Death valley
Dag 10 - Death Valley - Lee Vining
Dag 11 - Lee Vining - Yosemite
Dag 12 - Yosemite
Dag 13 - Yosemite - San Francisco
Dag 14 - San Francisco
Dag 15 - San Francisco - Monterey
Dag 16 - Monterey - Pismo Beach
Dag 17 - Pismo Beach - Los Angeles
Dag 18 - Los Angeles
Dag 19 - Terugreis
Als je echt wil eindigen in New York, zou ik me concentreren op een klein rondje Las Vegas incl. Moab.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Reis Maritabma: Las Vegas - Parken - Los Angeles; is dit een realistische planning?
Ik zou ook de route via de Tioga Pass nemen.
Wil je New York meenemen doe dat dan in het begin. Op die manier win je twee keer wat uren.
Je kunt ook Yosemite overslaan, zeker als je - blijkbaar? - niet naar San Francisco wilt. Kijk voor een mogelijke route eens naar mijn 2011-verslag. Ik deed toen LA-Phoenix in 2 weken, in september.
Zoals gezegd moet je ook echt rekening houden met het feit dat in oktober de dagen kort zijn.
Marianne
Wil je New York meenemen doe dat dan in het begin. Op die manier win je twee keer wat uren.
Je kunt ook Yosemite overslaan, zeker als je - blijkbaar? - niet naar San Francisco wilt. Kijk voor een mogelijke route eens naar mijn 2011-verslag. Ik deed toen LA-Phoenix in 2 weken, in september.
Zoals gezegd moet je ook echt rekening houden met het feit dat in oktober de dagen kort zijn.
Marianne
Re: Reis Maritabma: Las Vegas - Parken - Los Angeles; is dit een realistische planning?
Zie dat ik 1 dag verkeerd heb opgeschreven.
Op de dag van de hoover dam rijden we alléén richting de grand canyon, we bezoeken hem de volgende dag.
New York is een must, San Fran slaan we over
Op de dag van de hoover dam rijden we alléén richting de grand canyon, we bezoeken hem de volgende dag.
New York is een must, San Fran slaan we over
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er stond ook niet dat je op dag 3 al de GC ging bekijken. Als je in het park overnacht kun je natuurlijk al wat uitzichtpunten doen. Voor meer tijd daar en op dag 5 is het handiger om in MV te overnachten. Dat scheelt je een paar uur heen en weer rijden.
Op dag 10 ben je veel meer tijd kwijt dan de 2,5 uur die jij noemt. Reken op 4 uur aan reistijd. Je wilt toch door Sequoia (en Kings Canyon) rijden?
Lees eens wat reisverslagen om te zien hoeveel tijd je in de praktijk kwijt bent met het bezoeken van de parken.
Wat stel je je voor bij de parken, wil je wel eens een wandeling doen?
Marianne
Op dag 10 ben je veel meer tijd kwijt dan de 2,5 uur die jij noemt. Reken op 4 uur aan reistijd. Je wilt toch door Sequoia (en Kings Canyon) rijden?
Lees eens wat reisverslagen om te zien hoeveel tijd je in de praktijk kwijt bent met het bezoeken van de parken.
Wat stel je je voor bij de parken, wil je wel eens een wandeling doen?
Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 20 dec 2018, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
mv klopt, goede tip.
Welke dag bedoel je?
Welke dag bedoel je?
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Als NY een must is dan is het verstandiger dit aan het begin te zetten.
Bluff ligt de verkeerde kant op voor monument valley of page, dus gouldings lodge, of iets in mexican hat of zelfs kayenta is dan verstandiger.
verder is het mij onduidelijk hoe je alles precies inpland op je planning. Dag 6 de horseshoe bend en antelope canyon willen doen betekent die dag heel weinig tijd voor Bryce omdat het echt al vroeg donker wordt. Maar wil je dag 7 bryce doen dan heb je weer amper tot geen tijd voor Zion en zo trekt zich dat tot in LA aankomt eigenlijk door. Je gaat op deze manier door de parken rijden, wat al erg mooi is, maar om dingen te zien zal je echt, in ieder geval korte stukken, de auto uit moeten. Soms is het maar een viewpoint, een andere keer zal je een paar 100m tot een km moeten lopen of een shuttlebus moeten pakken.
Je krijgt nu al zeker 6 antwoorden dat je eigen plan niet echt realistisch is. Ik zou er wat mee doen
Ik begrijp uit de overnachtingslocaties dat prijs/kosten waarschijnlijk een flinke rol zullen spelen of dat je info van reisbureaus/organisaties hebt gehaald. Ik vind persoonlijk met oakhurst helemaal niets mis, maar mocht je het niet erg vinden om een nacht in een tent, met bed en dergelijke, te slapen dan kan je beter iets IN Yosemite vinden.
death valley junction zou ik af laten hangen van je uiteindelijke route. Ik mis hier een nacht vegas, maar als je daar een nacht zou blijven zou je bv naar Lone Pine kunnen gaan en hoef je ook de dure overnachting IN death valley niet te nemen. Bluff ligt zoals hierboven al gezegd is helemaal niet goed.
Ik zou NY aan het begin van de reis plannen en wat meer tijd nemen voor Page/Zion/Bryce en in jullie geval of kiezen voor Yosemite of Sequoia voor je naar LA gaat.
Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met 'we willen niet alles uit de parken halen'... vluchtig wat parken doorkruisen met viewpoints? Geen lange wandelingen maken kan ik ergens begrijpen, maar vergis je echt niet in de afstanden en tijd die je voor bepaalde zaken gewoon zonder dat al nodig hebt. Verder kan het in oktober sneeuwen en koud zijn op sommige plekken. Ik had in 2016 overdag tshirt weer, maar 's nachts voor het 14 graden, waar het elders weer 40 graden plus was.
Bluff ligt de verkeerde kant op voor monument valley of page, dus gouldings lodge, of iets in mexican hat of zelfs kayenta is dan verstandiger.
verder is het mij onduidelijk hoe je alles precies inpland op je planning. Dag 6 de horseshoe bend en antelope canyon willen doen betekent die dag heel weinig tijd voor Bryce omdat het echt al vroeg donker wordt. Maar wil je dag 7 bryce doen dan heb je weer amper tot geen tijd voor Zion en zo trekt zich dat tot in LA aankomt eigenlijk door. Je gaat op deze manier door de parken rijden, wat al erg mooi is, maar om dingen te zien zal je echt, in ieder geval korte stukken, de auto uit moeten. Soms is het maar een viewpoint, een andere keer zal je een paar 100m tot een km moeten lopen of een shuttlebus moeten pakken.
Je krijgt nu al zeker 6 antwoorden dat je eigen plan niet echt realistisch is. Ik zou er wat mee doen
Ik begrijp uit de overnachtingslocaties dat prijs/kosten waarschijnlijk een flinke rol zullen spelen of dat je info van reisbureaus/organisaties hebt gehaald. Ik vind persoonlijk met oakhurst helemaal niets mis, maar mocht je het niet erg vinden om een nacht in een tent, met bed en dergelijke, te slapen dan kan je beter iets IN Yosemite vinden.
death valley junction zou ik af laten hangen van je uiteindelijke route. Ik mis hier een nacht vegas, maar als je daar een nacht zou blijven zou je bv naar Lone Pine kunnen gaan en hoef je ook de dure overnachting IN death valley niet te nemen. Bluff ligt zoals hierboven al gezegd is helemaal niet goed.
Ik zou NY aan het begin van de reis plannen en wat meer tijd nemen voor Page/Zion/Bryce en in jullie geval of kiezen voor Yosemite of Sequoia voor je naar LA gaat.
Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met 'we willen niet alles uit de parken halen'... vluchtig wat parken doorkruisen met viewpoints? Geen lange wandelingen maken kan ik ergens begrijpen, maar vergis je echt niet in de afstanden en tijd die je voor bepaalde zaken gewoon zonder dat al nodig hebt. Verder kan het in oktober sneeuwen en koud zijn op sommige plekken. Ik had in 2016 overdag tshirt weer, maar 's nachts voor het 14 graden, waar het elders weer 40 graden plus was.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Sorry, dag 10. Ik heb het aangepast.Maritabma schreef: Welke dag bedoel je?
Marianne
Dank voor de tips.
Toch heb ik het idee dat mijn planning wat onduidelijk is of verkeerd wordt gelezen.
Op de dag van Horseshoe & Antelope bezoeken we de Bryce niet, we rijden alleen die kant op.
Hetzelfde geldt voor de dag van Zion.
Ik zal allereerst even naar wat andere hotels wellicht kijken (sowieso monument valley)
Toch heb ik het idee dat mijn planning wat onduidelijk is of verkeerd wordt gelezen.
Op de dag van Horseshoe & Antelope bezoeken we de Bryce niet, we rijden alleen die kant op.
Hetzelfde geldt voor de dag van Zion.
Ik zal allereerst even naar wat andere hotels wellicht kijken (sowieso monument valley)
Qua parken is het onze bedoeling om een uur of 4/5 de tijd (gemiddeld) te hebben. Zo nu en dan stoppen en eens een wandelingetje.
Het is niet onze bedoeling om in, bijvoorbeeld, Zion, alle mogelijke wandelingen of uitzichtpunten mee te pakken
Het is niet onze bedoeling om in, bijvoorbeeld, Zion, alle mogelijke wandelingen of uitzichtpunten mee te pakken
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat we het wel goed lezen. Als je op dag 6 Bryce niet bezoekt betekent dat dat je dat op dag 7 doet. Maar die dag moet je ook al Zion bezoeken want daar heb je geen tijd voor als je naar Death Valley rijdt. Je moet dan immers eerst weer met de shuttlebus naar het parkMaritabma schreef:Dank voor de tips.
Marianne
Voor dag 7 staat Bryce op de planning. Op dag 8 Zion.
Denk dat het er toch wat onhandig staat dan, wellicht is het qua tijd op dag 8 wel wat krap..
Denk dat het er toch wat onhandig staat dan, wellicht is het qua tijd op dag 8 wel wat krap..
Op jullie aanraden begin ik denk ik toch maar in New York.
Dit zorgt er echter wel voor dat we rond eind oktober / begin november in de parken Sequioa en Yosemite zijn, is dat nog te doen?
Dit zorgt er echter wel voor dat we rond eind oktober / begin november in de parken Sequioa en Yosemite zijn, is dat nog te doen?
-
Aurora
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Ik snap dat je zoveel mogelijk wilt zien, maar om New York mee te pakken vind ik wel heel veel in die korte tijd. Het doet me een beetje denken aan de pakketvakanties die worden aangeboden, waarbij je iedere dag kilometers rijdt en alleen maar oppervlakkig de hoogtepunten ziet.
In de meeste parken wordt gebruik gemaakt van shuttlebussen. Houdt ook rekening met de tijd die je in die bussen zit. Er gaat al gauw wat tijd verloren.
Persoonlijk zou ik me beperken tot de westkust en de NY dagen gebruiken om rustiger te reizen.
In de meeste parken wordt gebruik gemaakt van shuttlebussen. Houdt ook rekening met de tijd die je in die bussen zit. Er gaat al gauw wat tijd verloren.
Persoonlijk zou ik me beperken tot de westkust en de NY dagen gebruiken om rustiger te reizen.
Reisverslagen 2017, 2018 & 2019 https://lovetocookhealthy.nl/reizen/
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het staat er goed maar je hebt toch geen tijd voor Zion op dag 8? Daarom geef ik aan dat je op dag 7 al iets in Zion moet bezoeken. Je rijdt er die dag toch al door.Maritabma schreef:Voor dag 7 staat Bryce op de planning. Op dag 8 Zion.
Waarom doe je niet een rondje Las Vegas met Moab erbij? En dan geen Sequoia en Yosemite. In oktober is dat wel zo aantrekkelijk.
Wil je wel jouw route aanhouden kijk dan eens naar de volgorde; eerst Yosemite en dan Sequoia is mooier en korter.
Marianne
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 32 Reacties
- 14509 Weergaves
-
Laatste bericht door Pete.Z
-