Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
wimpie1
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2018, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door wimpie1 »

Wij, echtpaar (70 en 67 jaar) in goede conditie, willen voor het eerst en vermoedelijk eenmalig een rondreis maken door zuidwest-Amerika en zijn nog niet in Amerika geweest.
Maar door het lezen op dit forum zien wij langzamerhand door de bomen het bos niet meer.
Wij willen de voorgestelde rondreis in het autoreisboek van Lannoo volgen,
- start reis 23 sep 2019 Ams - San Francisco, terug 21 okt 2019 San Francisco - Ams met KLM
- met huurauto (Hertz b klasse)
- overnachten in eenvoudige hotels/motels
- budget tussen 5000 - 6000 euro totaal voor deze reis.

Vraag:
- zijn er mensen die deze rondreis reeds gemaakt hebben
- is dat goed te doen in de bijna 4 weken en zien we dan de high lights (steden + natuur)
- lopen we grote risico's (volle/dure) hotels/motels om deze ter plaatse een dag van tevoren te reserveren (Las Vegas niet in het weekend)
- geven hotels/motels de mogelijkheid en info om het volgende hotel/motel te boeken
- beste nu reeds de vliegreis + auto + eerste overnachtingen te boeken of later in bijv maart 2019

Alvast bedankt, Wim.
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika

Bericht door MichelH »

Hallo Wim, welkom!
Leuke plannen hebben jullie.
4 weken is normaal gesproken een prima tijd om het standaard rondje te doen met wat uitbreidingen links en rechts naargelang jullie interesses.
In grote lijnen zou het er dan zo ongeveer uit komen te zien:
San Francisco - Yosemite NP - Death Valley NP - Las Vegas - Zion NP - Bryce NP - Page - Monument Valley - Grand Canyon NP - Joshua Tree NP - San Diego - Los Angeles - kustroute highway 1 - San Francisco.
Je kunt dit evt. uitbreiden met de omgeving Moab en dan heb je in mijn optiek een zeer uitgebreide reis met alle hoogtepunten van het zuidwesten.

Voor wat betreft het boeken van de accommodaties: Persoonlijk zou ik deze vooraf reserveren en vastleggen, eventueel met mogelijkheid tot gratis annuleren.
Vliegreis zou ik boeken zodra er een prijs voorbij komt die voor jullie interessant en betaalbaar is. Rond de 600 euro p.p. zou wel moeten lukken verwacht ik.

Lees eens wat reisverslagen van andere mensen en pik eruit wat jullie interesses en must sees zijn. Op basis daarvan valt er zeker wel een mooie reis te maken met de dagen die jullie hebben. Onthoud wel: less is more.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika

Bericht door tomhster »

600 euro met de KLM lijkt mij niet heel realistisch. Ik denk dat je p.p. daar een paar honderd euro bij op moet tellen inclusief bagage. Verder is deze reis prima te doen. Kijk alleen even naar de leeftijdseisen bij de huurauto. Sommige verhuurders maken het duurder of lastiger bij een bestuurder van 70 of hoger.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika

Bericht door Old Faithful »

Welkom op het forum. :hello2:

Ik acht €600 p.p. voor vliegtickets in september niet per se onhaalbaar.
Het totale budget van 5 à 6000 euro lijkt me moeilijker, als dit inclusief vliegtickets e.d. is. Wij waren dat in 2012 al kwijt voor een vrij sobere reis van drie weken. Sindsdien zijn m.n. de hotelprijzen fors gestegen en is de dollarkoers voor ons Europeanen ongunstiger geworden. Je zou kunnen besparen door (gedeeltelijk) te gaan kamperen.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika

Bericht door Martin & Marianne »

Ik ken die Lannoo reis niet (en ik vermoed dat ik niet de enige ben). Hoe ziet die er uit? Het is zo niet mogelijk om aan te geven of het te doen is en of je alle highlights te pakken hebt.

Voor 600 euro vliegen moet wel lukken, maar het helpt als je wat flexibel bent en ook naar andere maatschappijen kijkt. En misschien ook een ander startpunt. Vliegen op Las vegas bijvoorbeeld is vaak ook wel interessant.

Misschien heb je iets aan het reisverslag van Bert en Saskia (forumlid sep) op http://bertensaskia.blogspot.nl.
Zij hebben dit jaar in dezelfde periode een rondreis gemaakt en ook veel op de bonnefooi gedaan. Maar wel veel gekampeerd, dat geeft je wat meer mogelijkheden.
Als je een goede planning maakt en zorgt dat de hotels annuleerbaar zijn is van te voren vastleggen ook niet verkeerd; dat geeft ook wel rust als je weet dat er iets vastligt.

Marianne
wimpie1
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2018, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door wimpie1 »

Het reisschema volgens het Lannoo reisboekje :
San Francisco - Sonora -Yosemite Village - Lone Pine - Furnace Creek - Las Vegas - Zion NP - Bryce -Capitol Reef - Moab - Durango -kayenta -Canyon NP -Phoenix -Palm Springs -San Diego - LA - Santa Barbara -San Francisco.
Een vlucht AMS - San Francisco vv kan met KLM rechtstreeks en kost 800 euro incl bagage in die periode, goedkoper kan maar dan moet je overstappen.
Een budget voor deze reis van 5000 -6000 euro is wat te laag ingeschat denk ik nu.
Zelf kampeer ik graag, maar mijn vrouw wil het niet meer. Je kan op sommige campings cabins huren maar ik weet niet of dat voordeliger is.

Groet
Wim
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika

Bericht door MichelH »

tomhster schreef:600 euro met de KLM lijkt mij niet heel realistisch. Ik denk dat je p.p. daar een paar honderd euro bij op moet tellen inclusief bagage. Verder is deze reis prima te doen. Kijk alleen even naar de leeftijdseisen bij de huurauto. Sommige verhuurders maken het duurder of lastiger bij een bestuurder van 70 of hoger.
Ah, dat het persé via KLM moest had ik dan weer niet gezien.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door mtl »

wimpie1 schreef: - geven hotels/motels de mogelijkheid en info om het volgende hotel/motel te boeken
In principe niet. Hooguit als het volgende hotel van dezelfde keten is. Maar op internet zijn zat mogelijkheden om vooraf te boeken.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door tomhster »

Ik vind Best Western wel een aardig referentiepunt, hoewel het niet mijn favoriete keten is. Zitten bijna overal, dus je kunt via die ene site of app voor bijna elke etappe berekenen wat de kosten zijn voor een middenklasse hotel.

Ik denk dat de KLM-tickets zo'n 850 p.p. zullen kosten en de huurauto 1000 ( denk even om de anwb korting bij Hertz). Met een gemiddelde van 120 dollar per overnachting ben je in vier weken al door je 6000 euro heen. Dan moet je nog eten, tanken, toegang betalen enzovoort.
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door IngridZw »

Zou je de route eens kunnen voorleggen zoals het beschreven staat in de reisgids. Dus ook met het aantal nachten die ze aangeven voor de verschillende parken, steden etc. Het lijkt me zelfs met 4 weken een behoorlijke volle route.

Af en toe overnachten in een cabin is leuk voor de afwisseling en soms ook als het gunstig ligt qua locatie, maar over het algemeen is dit niet goedkoper is onze ervaring.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Easy
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 aug 2018, 21:02
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika

Bericht door Easy »

Mooie plannen! De route uit het boekje is mooi maar naar mijn idee inderdaad wel wat gehaast. Moab bijvoorbeeld kan je zeker wel 3 nachten gebruiken om al het moois te zien. Wij hebben bijvoorbeeld 27 dagen de tijd en slaan het gedeelte tussen Phoenix en San Francisco helemaal over. Nu moet ik wel zeggen dat wij er bewust voor kiezen om bijna overal twee nachten te slapen. Dit had ook hier en daar minder gekund. Jullie hebben gelukkig nog veel tijd, en dat je met 4 weken een enorm mooie reis kan samenstellen is zeker :thumbup:

Kijk voor vliegtickets ook eens bij United, zij vliegen sinds kort rechtstreeks op San Francisco vanuit Amsterdam. Ik vermoed dat je dan wel wat goedkoper uit kan zijn. Regelmatig checken en direct vastleggen als je een prijs ziet wat je aanspreekt werkt het beste. Je hebt nog wel even tijd, ik denk dat 600pp inclusief bagage best haalbaar is.
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door Franciscus »

wimpie1 schreef: Zelf kampeer ik graag, maar mijn vrouw wil het niet meer. Je kan op sommige campings cabins huren maar ik weet niet of dat voordeliger is.
Prijzen van cabins kunnen ook nogal varieren, afhankelijk van ligging camping en faciliteiten. Het is niet perse goedkoper dan een motel. Vaak wel leuker dan een motel, meer sfeer en variatie. Nadeel is wel dat je dan je eigen beddengoed moet meenemen. Dus dat moet je van huis meenemen of daar kopen. En dat is ook nogal wat als je maar een paar nachten in een cabin zou verblijven.
geven hotels/motels de mogelijkheid en info om het volgende hotel/motel te boeken
Sinds de komst van internet doen we het niet meer op die manier maar 'vroeger' informeerden we regelmatig bij de receptie of de betreffende keten ook een vestiging had dichtbij ons reisdoel. Over het algemeen werden we altijd vriendelijk geholpen, kregen we info en werd er ook voor ons gereserveerd. De laatste reizen hebben we nagenoeg alles vooraf vastgelegd met wel de mogelijkheid tot annuleren. Dan heb je zekerheid en flexibiliteit tegelijk. En tijdig accommodatie boeken is vaak voordeliger.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zie dat ik die Lannoo gids ook heb. :wink: Ze geven aan dat het in ruim drie weken kan zonder ergens meerdere nachten te verblijven.
Maar zelfs in vier weken is het krap. Als ik uitga van een minimum aantal overnachtingen per park/stad zoals vaak op het forum per stad en park wordt geadviseerd dan zou het er zo uit zien:

Dag 1 naar San Francisco
Dag 2 San Francisco
Dag 3 San Francisco
Dag 4 San Francisco - Sonora
Dag 5 Sonora - Yosemite
Dag 6 Yosemite
Dag 7 Yosemite - Mammoth Lakes
Dag 8 Mammoth Lakes - Death Valley
Dag 9 Death Valley - Las Vegas
Dag 10 Las Vegas
Dag 11 Las Vegas - Zion
Dag 12 Zion
Dag 13 Zion - Bryce
Dag 14 Bryce - Capitol Reef
Dag 15 Capitol Reef - Moab
Dag 16 Moab
Dag 17 Moab
Dag 18 Moab - Mesa Verde
Dag 19 Mesa Verde - Monument Valley
Dag 20 Monument Valley - Page
Dag 21 Page - Grand Canyon
Dag 22 Grand Canyon - Phoenix
Dag 23 Phoenix - Phoenix
Dag 24 Phoenix - Palm Springs
Dag 25 Palm Springs - San Diego
Dag 26 San Diego
Dag 27 San Diego - Los Angeles
Dag 28 Los Angeles
Dag 29 Los Angeles
Dag 30 Los Angeles - Pismo Beach
Dag 31 Pismo Beach - Monterey
Dag 32 Monterey - San Francisco

Zij doen geen overnachting in Page, die heb ik toegevoegd.
Als je Sonora, Mesa Verde/Durango en Phoenix laat vallen kom je een aardig eind met 4 weken.

Marianne
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door tomhster »

En drie/vier dagen in Los Angeles vind ik ook erg zonde van de tijd.
wimpie1
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2018, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door wimpie1 »

Het schema van Marianne komt goed overeen met wat in de Lannoo reisgids staat, ik moet dan alleen minimaal 5 dagen laten vervallen.
ik laat 1 dag San Francisco en 1 dag Los Angeles vallen.

Moet ik nog 3 dagen laten vallen:
- In het begin van de rondreis in een keer van San Francisco naar Yosemite te gaan ( 1 dag gewonnen )
- Van de Grand Canyon in twee dagen naar Palm Springs te gaan ( Phoenix skippen 1 dag gewonnen)
- In 2 dagen van Los Angeles naar San Francisco ipv 3 dagen.

Indien de reis te vermoeiend blijkt te zijn, gaan we gelijk van Palm Springs naar Los Angeles en skippen we San Diego.

Ik hoop in de bijna vier weken toch een goede indruk te krijgen van (Zuidwest) Amerika.

Wim
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door SanFran »

Met die aanpassingen kom je al een heel eind. Ik zou alleen geen dag laten vallen op het stuk LA - SF. De kustroute is prachtig en je zult vaak willen stoppen en foto's maken. Hoe het nu is ingedeeld heb je daar meer dan genoeg tijd voor. Anders heb je maar 1 tussenstop in bijvoorbeeld Pismo Beach en dan wordt het toch wel een stuk krapper. Ik zou dan eerder Mesa Verde schrappen en vanuit Moab rechtstreeks naar Monument Valley rijden.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
wimpie1
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2018, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door wimpie1 »

na wat puzzelen is onze planning (het is en blijft en planning !!) deze geworden:

24-sep dag 1 Schiphol – San Francisco
25-sep dag 2 San Francisco
26-sep dag 3 San Francisco – Yosemite
27-sep dag 4 Yosemite
28-sep dag 5 Yosemite – Mammoth Lakes
29-sep dag 6 Mammoth Lakes – Death Valley
30-sep dag 7 Death Valley – Las Vegas
1-okt dag 8 Las Vegas
2-okt dag 9 Las Vegas – Zion
3-okt dag 10 Zion
4-okt dag 11 Zion – Bryce
5-okt dag 12 Bryce
6-okt dag 13 Bryce – Capitol Reef
7-okt dag 14 Capitol Reef
8-okt dag 15 Capitol Reef – Moab
9-okt dag 16 Moab – Mesa Verde
10-okt dag 17 Mesa Verde
11-okt dag 18 Mesa Verde – Monument Valley
12-okt dag 19 Monument Valley – Page
13-okt dag 20 Page – Grand Canyon
14-okt dag 21 Grand Canyon – Lake Havasu
15-okt dag 22 Lake Havasu – Los Angeles
16-okt dag 23 Los Angeles
17-okt dag 24 Los Angeles – Pismo Beach
18-okt dag 25 Pismo Beach – Monterey
19-okt dag 26 ???????
20-okt dag 27 ???????
21-okt dag 28 Monterey – San Francisco – Schiphol

- We hebben reeds een vliegtuig geboekt (united) en auto gehuurd (avis)
- we boeken in januari de onderkomens t/m Las Vegas
- vanaf daar boeken we ter plaatsen onderkomens, omdat we geen idee hebben hoe het ons bevalt.
- we hebben twee dagen over op onze planning.
- deze tocht is ongeveer 5000 km
- mocht het te zwaar/veel zijn kunnen hier en daar wat afsnijden

Vragen:
- geeft het problemen om simpele/goedkope onderkomens ter plaatse te vinden, in oktober ?
- zijn er in de plaatsen waar wij willen overnachten toeristen informatisch (VVV's) ?
- uitgaande van deze planning waar kunnen we onze twee "over" dagen het best besteden of voegt San Diego wat toe om deze op te nemen in onze planning ?
- is het op voorhand te zwaar/veel voor ons (echtpaar 67/70 jaar goede conditie) ?

Groet

Wim
AnitaV
Amerikafan
Berichten: 230
Lid geworden op: 09 apr 2016, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door AnitaV »

De eerste dag in San Francisco is handiger aan het eind. Dan kan je de eerste dag op tijd vertrekken (ben je vroeg wakker) naar Yosemite.
Een extra dag Yosemite is overigens ook mooi.

De tijd voor Los Angeles is niet ruim.

Tijd extra bij Moab is nodig. Meestal staan er twee nachten gepland maar drie kan ook.
Nu ben er je heel kort. Je reist vanaf Monument Valley naar Moab en de volgende dag door naar Mesa Verde. Zo zie je niets in Moab en Mesa Verde. In Mesa Verde is het mooi om een tour te doen, dan zie je meer. Maar de tours moeten van tevoren geboekt worden, misschien is er in oktober plaats als je komt maar dat weet ik niet. Het is een heel lang gerekt park dus je bent redelijk wat tijd kwijt met rijden alleen.
In Moab is zoveel te zien: Arches, Canyonlands, Dead Horse Point SP, Corona Arch.

Even heel iets anders :-)
dag 21 Vanaf Grand Canyon - Red Rock State Park. De route 66 nemen, Hackberry en Seligman bekijken. Is een lange dag
dag 22 Red Rock SP - Sequioa
dag 23 Sequioa
dag 24 Sequioa - Cambria
dag 25 Cambria - Monterey via Julia Pfeiffer Burns SP, Point Lobos State Reserve
dag 26 Monterey - San Francisco
dag 27 San Francisco
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door SanFran »

Helemaal eens wat betreft de opmerking over Moab. Daar heb je nu echt veel te weinig tijd. Je hebt daar naar mijn mening 3 overnachtingen nodig zodat je 2 volle dagen hebt. Je kunt dan in elk geval Canyonlands NP, Arches NP en dead horse point SP bezoeken. Daar zou ik dan ook je 2 lege dagen voor benutten. Verder heb je een mooie rustige route. Ik snap alleen Lake Havasu niet zo. Ik zou eerder gaan voor een stop in Kingman. En persoonlijk zou ik eerder een extra dag Yosemite plannen dan Bryce. Yosemite is namelijk veel groter.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis wimpie1: voorbereiding rondreis zuidwesten Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Voor Moab heb je inderdaad meer tijd nodig, dat was al eerder aangegeven. Niet alleen omdat er veel te zien is, maar ook omdat het daar - zeker in Arches - erg druk is, ook in oktober nog. Dus je hebt daar echt wel je tijd nodig.
Voor Mesa Verde kan 1 nacht volstaan: kijk daarvoor eens naar ons 2008-verslag. Wij deden het toen ook op weg van Moab naar Monument Valley. Voorwaarde is wel dat je meerdere nachten in Moab hebt.
In Bryce kan 1 nacht ook voldoende zijn. Ik zou denk ik eerder een nacht bij Zion extra doen, of een nacht in Overton of zo, voor een bezoek aan Valley of Fire.
Een extra nacht Yosemite is wel mooi, dan heb je ook tijd voor de Mariposa Grove (voor de sequoia's).
Kijk voor Yosemite nu alvast eens naar http://www.travelyosemite.com voor accommodatie in het park.
wimpie1 schreef:Vragen:
- geeft het problemen om simpele/goedkope onderkomens ter plaatse te vinden, in oktober ?
Zelfs in oktober kan het op sommige plaatsen (Moab!) druk en duur zijn. Ik zou daar alvast naar kijken. Waarom wachten tot januari?
Leg Springdale (voor Zion) op tijd vast. De Zion Park Motel (via hun site te boeken) is een van de goedkoopste - zo niet de goedkoopste - opties daar.
In Page vonden wij de Red Rock Motel erg plezierig en betaalbaar. Heeft een keuken en aparte slaapkamers. Zie ons 2017-verslag daarvoor.
Je kunt een goed beeld krijgen van de prijzen van eenvoudige motels door eens naar de prijzen van motel6 te kijken. In veel plaatsen op je route heb je wel een Motel6 (Mammoth Lakes, Page, Moab).
wimpie1 schreef: - zijn er in de plaatsen waar wij willen overnachten toeristen informatisch (VVV's) ?
In de parken heb je altijd een visitor center, en in de meeste toeristische plaatsen ook. Altijd nuttig om te bezoeken, maar lees je vooral van te voren goed in. Ik neem aan dat je de Lannoo goed hebt bestudeerd. Kijk ook eens op http://www.ontdek-amerika.nl voor meer informatie over de parken en andere bezienswaardigheden, en vooral: lees veel reisverslagen.
wimpie1 schreef: - uitgaande van deze planning waar kunnen we onze twee "over" dagen het best besteden of voegt San Diego wat toe om deze op te nemen in onze planning ?
Ik zou niets meer toevoegen, je kunt beter op de rest van de route wat meer tijd nemen. Moab en Yosemite heb ik al genoemd. Een extra dag Page is ook niet gek.
wimpie1 schreef: - is het op voorhand te zwaar/veel voor ons (echtpaar 67/70 jaar goede conditie) ?
Dat lijkt me niet, maar neem vooral voldoende tijd overal. Ik had je al naar de verslagen van Bert en Saskia verwezen; zij zijn van ongeveer dezelfde leeftijd. Wij zijn een paar jaar jonger, maar in niet een bijzonder goede conditie, kijk ook eens naar onze verslagen om te zien wat wij op een dag doen.
Hou er rekening mee dat het vroeg donker is in oktober dus de dagen zijn kort.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer