Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Raymon1985
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:30
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Raymon1985 »

Beste mede-liefhebbers,

Eind april/begin mei 2019 zal ik voor een redelijke lange rondreis vertrekken naar Amerika (alleen of met zijn 2en is nog niet duidelijk). Ik heb hiervoor ongeveer 28 dagen de tijd, dus hopelijk kan ik het op veel plekken rustig aan doen. Ik kan hier een dag aan vast plakken wanneer nodig.
Nu heb ik 2 routes uitgestippeld waarvan eentje zonder de westkust is. Nu denken jullie misschien: die mag je niet overslaan! Dat klopt zeker maar de westkust en SF en alles er tussen in heb ik al een keer gezien en hoewel dat ontzettend fantastisch was, weet ik niet of ik deze weer ga rijden als er andere mogelijkheden zijn.

Niets is nog vast, dus tickets ook niet. Elk advies is welkom; komt ie!
Vervoer --> Huurauto / Overnachtingen:--> combinatie van hotels of motels en AirBnB / Budget --> Middenklasse (2 of 3 'hogere klassen')

Dag 1 NL - LAS VEGAS
Dag 2 LAS VEGAS
Dag 3 LAS VEGAS --> via valley of fire --> SPRINGDALE
Dag 4 Zion National Park
Dag 5 SPRINGDALE --> plaatsje bij Bryce .... (tips?) Bryce Canyon + Giant Staircase (te veel of te doen?)
Dag 6 ....plaatsje --> TORREY Capitol Reef
Dag 7 TORREY --> MOAB
Dag 8 Canyonlands
Dag 9 Arches
Dag 10 MOAB --> CORTEZ (of ander leuk plaatsje) Canyon of the Ancients
Dag 11 CORTEZ --> Monument valley (waar overnachten?)
Dag 12 Monument Valley --> PAGE Antelope Canyon
Dag 13 Lake Powell
Dag 14 PAGE --> Grand Canyon (waar overnachten?)
Dag 15 Grand Canyon (is het wel nodig om een hele dag uit te trekken voor GC of kan ik deze beter ergens anders aanplakken)
Dag 16 Grand Canyon --> KINGMAN (of ander leuke plaats, tips?)
Dag 17 KINGMAN --> PALM SPRINGS
Dag 18 Joshua Tree NP

SPLITSING optie 1

Dag 19 PALM SPRINGS --> SAN DIEGO
Dag 20 SAN DIEGO
Dag 21 SAN DIEGO --> LA
Dag 22 LA
Dag 23 LA --> Yosemite South Entrance (?)
Dag 24 Yosemite (Iemand tips over hoe ik Yosemite het best kan indelen en waar leuke overnachtingen?)
Dag 25 Yosemite
Dag 26 Yosemite --> LEE VINING (of ander leuk stadje / tips mooie dingen te zien in de buurt?)
Dag 27 LEE VINING via Death valley --> Las Vegas
Dag 28 LAS VEGAS Terugreis

SPLITSING optie 2

Dag 19 PALM SPRINGS --> LA
Dag 20 LA
Dag 21 LA via Highway 1 --> NOTTLEY'S LANDING (of ander leuke stadje)
Dag 22 NOTTLEY'S LANDING via Highway 1 --> SF
Dag 23 SF
Dag 24 SF --> Yosemite West Entrance (Iemand tips over hoe ik Yosemite het best kan indelen en waar leuke overnachtingen?)
Dag 25 Yosemite
Dag 26 Yosemite
Dag 27 Yosemite--> LEE VINING (of ander leuk stadje / tips mooie dingen te zien in de buurt?)
Dag 28 LEE VINING via Death Valley --> Las Vegas
Dag 29 LAS VEGAS Terugreis

Zo. Tips en advies wordt erg gewaardeerd. Rondreis kan ook beginnen in LA of SF en kan natuurlijk ook tegen de klok in..
Sla ik gave plekken over of verspil ik tijd en geld aan bepaalde plekken?
Ben ik te lang of te kort ergens? Let me know!

Groet Raymon
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Old Faithful »

Bij Bryce kun je [url=https://www.brycecanyonforever.com/] het park logeren. Vlakbij heb je enkele mogelijkheden en anders in Tropic.
Dag 7 zou je deels nog aan Capitol Reef kunnen besteden, als je niet naar Goblin Valley S.P. en/of Little Wild Horse Canyon wilt.
Bij Monument Valley heb je het prachtige, maar dure, View Hotel. Vlakbij ligt Gouldings Lodge en anders zul je door moeten rijden naar Kayenta of terug naar Mexican Hat.
Hoeveel tijd je nodig hebt bij de Grand Canyon, hangt af van je plannen daar. Als je niet veel wilt wandelen en/of een helikoptervlucht wilt maken, kun je aan één overnachting voldoende hebben. Op de dag dat je van Page naar Grand Canyon Village rijdt heb je voldoende tijd voor de uitkijkpunten tussen Desert View en Grand Canyon Village. De volgende dag kun je aan het stuk naar Hermits Rest besteden, voordat je naar Kingman rijdt.
Van Lee Ving via Death Valley naar Las Vegas vind ik te ver voor één dag. Houd er trouwens rekening mee dat het in mei lang niet zeker is dat de Tioga Pas al open is.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Hans B »

Belangrijk is natuurlijk even wat heb je al gezien en hoeveel tijd wil je ergens besteden.
Ben je tevreden met een quick look of wil je uitgebreid wandelen.
Ik zou meteen uit LV vertrekken en niet de eerste dag blijven.
Uiteindelijk kom je er op het laatst weer terug en kun je dan zonder grote verplaatsing in de stad zelf de highlights bekijken.

Ook met 28 dagen kom je tijd te kort.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door IngridZw »

Voor Bryce NP ligt Tropic gunstig als je de volgende dag naar Capitol Reef rijdt. Je hebt er een keuze uit meerdere accomodaties. Als je vanuit het park naar Tropic rijdt kom je langs de Mossy Cave trail. Dit is een leuke eenvoudige wandeling om nog even mee te nemen alvorens je Tropic binnenrijdt.

Wij hebben de 1ste keer in The View gelogeerd. Heb je het geld ervoor over dan zit je op de mooiste locatie voor Monument Valley. De 2de keer zaten we in Mexican Hat in San Juan Inn. Ook een mooie locatie aan de rivier en niet duur. Je kunt eventueel de volgende ochtend Monument Valley bezoeken op weg naar Page. Met een extra volle dag voor Page heb je sowieso genoeg tijd voor Antilope Canyon en lake Powell.
Als je niet veel wilt wandelen is 1 nacht Grand Canyon ruim voldoende. Die nacht kun je gebruiken voor een extra overnachting tussen Yosemity en Las Vegas. Dat geeft je meer tijd voor de Tioga Pass (als hij open is) en Bodie.

Ik zou bij de splitsing kiezen voor optie 1 puur omdat San Diego een erg mooie stad is waar veel te zien is. En als je SF al hebt gezien dan is San Diego een mooi alternatief en tegelijk ook de kustroute van SD naar LA.
Als je vanaf LA naar Yosemity rijdt kun je de 1ste nacht kiezen voor Oakhurst. Het is een lange rit maar onderweg is er toch niets te zien. Oakhurst ligt op zich gunstig voor de sequoia's bij Maripose Grove en voor Glacier Point. Je kan dan doorrijden naar een overnachting in het park zelf of kiezen voor El Portal, net buiten het park.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Martin & Marianne »

Wij deden in 2013 in ongeveer deze[fde periode veel van wat op jouw planning staat. Misschien heb je iets aan ons reisverslag - zeker voor de indeling van Yosemite (zie ook ons 2015-verslag daarvoor) en voor de Grand Canyon (wij deden twee nachten) en Moab etc.
Het zou mooi zijn als je via de oostkant naar Yosemite kon reizen maar dat is riskant in die periode - ook de Sonora Pass kan dan nog gesloten zijn.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door IngridZw »

Als je eind mei in Yosemity bent dan is de kans redelijk groot dat de Tioga Pas open is gezien de openingstijden van de afgelopen jaren (behalve 2017). Als de reistijd nog niet vastligt, je hebt het over vertrekken eind april of begin mei, zou ik dus kiezen voor het laatste.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Martin & Marianne »

Voor Memorial Day is het toch een gok, in dat weekend zelf zou ik Yosemite (met een e :wink: ) vermijden.

Marianne
Raymon1985
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:30
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Raymon1985 »

Super bedankt voor de tips die er al liggen. Ik ga inderdaad proberen mei te pakken zodat de kans om de Tioga pass te rijden wat groter is. Zodoende ook dat ik Yosemite bewaar tot het eind. Ik denk ook dat ik inderdaad niet een volle dag aan GC besteed, aangezien ik de dag ervoor en erna ook tijd heb. Ik wandel zeker graag stukken maar daar vind ik dat niet perse cruciaal.

Een dag plakken tussen Yosemite en Las Vegas is dan een goed idee en misschien dat ik inderdaad het eind gebruik om LV te verkennen ipv aan het begin. Ik ga er nog even aan zitten!

Het wordt trouwens Route 1 omdat ik SD graag wil zien!
Raymon1985
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:30
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Raymon1985 »

Beste allemaal,

Mijn nieuwe planning is af maar voordat ik deze versie wil laten zien nog een vraag over Yosemite. Ik heb al wat tips gekregen maar zit nog in dubio over de indeling in en rond het park. Het ziet er nu zo uit:

Rond midden mei (waarschijnlijk), rijd ik van LA --> Oakhurst (na de tip) omdat het een lange trip is bezoek ik Oakhurst en ga ik niet het park in o.i.d.
De volgende dag zal ik vanuit Oakhurst Mariposa Grove en Glacier Point bezoeken om daarna door te rijden naar Curry Village (wanneer mogelijk) of anders El Portal. De volgende dag een volle dag voor de Valley e.o. De volgende dag vanuit hier doorrijden via de Tioga Pass (wanneer open) naar Mammoth Lake / June Lake / Lee Vining voor een overnachting. Vanuit één van die plaatsjes rijd ik door naar Haiwee (of een ander plaatsje).
De laatste dag rijd ik vanuit daar door Death Valley naar Las Vegas. In het kort:

LA --> Oakhurst
Oakhurst } Mariposa Grove + Glacier Point --> Curry Village / El Portal
Curry Village / El Portal } Yosemite Valley
Curry Village / El Portal --> via Tioga Pass (wanneer open) naar één van die dorpjes
Dorpje --> Death Valley --> Las Vegas

Is dit logisch of mis ik nu de Sequioa NF of King's Canyon? Of doe je dat vanuit de valley? (p.s.: ik kan alle data verschuiven naar achter zodat ik meer kans heb op het open zijn van de Tioga Pass. Ik moet dan alleen zorgen dat ik niet met Memorial Day in Yosemite zit. Voor juni moet ik echter weer terug zijn)

Groet Raymon
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Martin & Marianne »

Raymon1985 schreef:Is dit logisch of mis ik nu de Sequioa NF of King's Canyon? Of doe je dat vanuit de valley?
Ik begrijp niets van je vraag. Sequoia/Kings Canyon is een ander park.
Dus, ja, dat mis je.

Als je de Mariposa Grove van sequoia's bedoelt: dat ligt in Yosemite, dicht bij de zuid-ingang, dus bij Oakhurst. Kijk eens op de kaart van het park op http://www.nps.gov/yose (onder "maps").

Marianne
Raymon1985
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:30
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Raymon1985 »

Ik dacht dat King's Canyon en Sequioa NP onderdeel waren van Yosemite maar ik zie idd op die map dat het een apart park is. Het zou waarschijnlijk jammer zijn die helemaal over te slaan dus ik ga nog puzzelen.
Raymon1985
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:30
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Raymon1985 »

Beste allemaal,

Het reisschema is klaar. Bedankt voor jullie hulp! Natuurlijk zijn jullie overige tips heel erg welkom; ik zit namelijk alleen bij dag 20 even in dubio. Is vanuit LA de twee parken bezoeken en door te rijden naar Oakhurst te veel? Het zou wel jammer zijn deze parken te missen en nog een nacht extra in de reis doe ik liever niet. Ik ga waarschijnlijk tussen de 27e van april en 4e van mei vertrekken zodat ik aan het eind van mijn reis bij Yosemite een grotere kans heb dat de Tioga Pass open is en ik Memorial Day in Yosemite een beetje kan vermijden!

Dag 1 NL --> Las Vegas
Dag 2 Las Vegas --> Springdale
Dag 3 Springdale
Dag 4 Springdale --> Tropic
Dag 5 Tropic --> Torrey/Fruita
Dag 6 Torrey/Fruita -> Moab
Dag 7 Moab
Dag 8 Moab
Dag 9 Moab --> Monument Valley/Mexican Hat
Dag 10 MV/Mexican Hat --> Page
Dag 11 Page
Dag 12 Page --> Grand Canyon Village
Dag 13 GCV --> Kingman
Dag 14 Kingman --> Palm Springs
Dag 15 Palm Springs
Dag 16 Palm Springs --> San Diego
Dag 17 San Diego
Dag 18 San Diego --> Los Angeles
Dag 19 Los Angeles
Dag 20 Los Angeles --> via Three Rivers (King's Canyon / Sequoia NP) --> Oakhurst
Dag 21 Oakhurst --> Half Dome Village / El Portal
Dag 22 HDV / El Portal
Dag 23 HDV / El Portal --> via Tioga Pass --> Mammoth Lakes
Dag 24 Mammoth Lakes --> Haiwee / Lone Pine
Dag 25 Haiwee / Lone Pine --> via Death Valley --> Las Vegas
Dag 26 Las Vegas
Dag 27 Las Vegas --> NL
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Martin & Marianne »

Het is alleen aan reistijd al ruim 7 uur van LA via Sequoia naar Oakhurst. Voor een bezoek aan de General Sherman Tree moet je zeker een uur rekenen. En dan nog wat stops onderweg - het is een erg volle dag en veel van Sequoia, laat staan van Kings Canyon, zul je niet zien.
Wij deden het vorig jaar vanuit LA (ook op weg naar Yosemite) met 2 overnachtingen, en zelfs toen hadden we bijna nergens tijd voor. Kijk voor die route eens in ons 2017-verslag. Jij zult dan dezelfde route rijden.
Als je er graag naar toe wilt laat dan die dag Palm Springs vallen.
Is er iets in Haiwee? Is om. En is niets. Ik zou voor Lone Pine kiezen, of kijk naar iets in DV zelf. Wel zo mooi (zie daarvoor ons 2013-verslag, wij waren er in dezelfde periode). Lone Pine is leuk, neem dan ook de Alabama Hills mee (zie ons 2015-verslag).

Wacht niet te lang met boeken in Yosemite of EL Portal, dat is heel snel vol.

Marianne
Raymon1985
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:30
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Raymon1985 »

Marianne, je tips zijn zoals altijd super gewaardeerd en jullie reisverslag helpt heel goed mee!
Aangezien ik dat gedeelte zeker niet wil missen denk ik inderdaad dat een volle dag Palm Springs niet nodig is; dan maar iets
minder 'rust' om het zo maar te zeggen.

En wat gaaf dat jullie die twee foto's naast elkaar hebben gelegd (1988 en 2013).
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Old Faithful »

Zoals Marianne al schrijft heb je voor Seki eigenlijk minstens twee overnachtingen nodig. Het zou kunnen met één overnachting in Grant Grove. Je komt dan bij Three Rivers Sequoia N.P. binnen en rijdt via de Generals Highway langs de belangrijkste bezienswaardigheden naar Grant Grove voor de overnachting. De volgende dag rijd je Kings Canyon scenic byway heen en terug op weg naar Oakhurst. Als overnachten in Grant Grove niet lukt, zou ik Seki weglaten.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Raymon1985
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:30
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Raymon1985 »

Het is me gelukt om een plekje te bemachtigen in Grant Grove, dus dat is mooi!
Vanuit Grant Grove heb ik de hele dag de tijd om Seki te ervaren om aan het eind van de dag naar Oakhurst te rijden. Daar heb ik 2 overnachtingen geboekt. Hierna heb ik een plekje gereserveerd in El Portal om vanuit daar de valley te bekijken. Misschien dat ik de El Portal reservering toch maar annuleer en voor de overnachting in Half Dome Village ga, al kost dat wel 143 dollar...
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Martin & Marianne »

Je zult Sequoia al bezoeken op de dag dat je van LA komt zoals Old Faithful al aangaf, niet op weg van Grant Grove naar Oakhurst; dan zou ik alleen Kings Canyon doen.
Waarom twee overnachtingen Oakhurst? Dat ligt wel handig als je naar de Mariposa Grove wilt, maar daar zul je niet naartoe gaan als je al in Sequoia bent geweest. Ik zou kiezen voor El Portal of iets in de vallei - ondanks de kosten.
Wel een heated tent nemen, of kijk of er een cabin vrij komt.

Marianne
Raymon1985
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:30
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Raymon1985 »

Bedoel je vanuit Oakhurst rijden naar Glacier Point en Mariposa Grove en daarna doorrijden naar El Portal/Half dome op dezelfde dag? Ja dan slaat 2 overnachtingen in Oakhurst echt niet ergens op...
Dan ben ik de volgende dag zo dicht mogelijk bij de vallei en heb ik lang de tijd om deze te zien. Bedankt!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt makkelijk van Oakhurst via Glacier Point naar de vallei in 1 dag. Je zult niet naar de Mariposa Grove willen lijkt me. Overigens is het niet zeker of de Glacier Point Road open is. Wanneer zou je daar zijn?

Marianne
Raymon1985
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:30
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Raymon1985: 4e keer Amerika maar pas 1e keer volle rondje Zuidwesten (tips en advies gevraagd)

Bericht door Raymon1985 »

Als mijn planning niet veranderd , zal dit de 21e zijn. Dus ik hoop dat ik volgend jaar geluk heb en de wegen open zijn. Waarom zou de Mariposa Grove geen stop zijn eigenlijk?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer