Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
msimons806
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2017, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door msimons806 »

Hallo allemaal!
Wij willen volgend jaar naar het zuid westen van Amerika gaan.
Qua reistijd lijkt ons april mei ideaal (nog niet zo warm en de natuur oogt niet zo droog). Er zitten ook nadelen aan; te koud om te zwemmen? Pass over Yosemite is nog gesloten. En dit park willen we toch echt zien!
Als we in juli augustus gaan is de temperatuur goed om te zwemmen, dus dat is goed. Alleen dan kun je mogelijk Death Valley niet in.... en dat willen we toch ook echt zien! Maar is wel bijna de helft duurder dan de eerdere periode....

Nu heb ik dus 2 vragen;
- Kun je in april mei tijdens onze reis buiten zwemmen? (zie reisschema hieronder)
- Als de tioga pass dicht is, kun je dan toch naar Yosemite, via Bishop Mono Lake?
Kun je Yosemite dan überhaupt zien als er sneeuw ligt?

Reisschema tot nu toe. We willen het vrij rustig aan doen en tijd om te relaxen en te wandelen.
22 april vlucht LA
23 april camper ophalen --> Joshua Tree 230 km
24 april Joshua Tree
25 april JT --> Williams (route 66) 500 km
26 april Williams --> Grand Canyon --> Page 302 km
27 april Antelope Canyon (alleen een tour te boeken???)
28 april Lake Powell
29 april Page --> Natural Bridge NM, bij fry canyon 322 km
30 april Natural Bridge --> Capitol Reef 173 km
1 mei Capitol Reef
2 mei CR --> Bryce Canyon 2 mogelijkheden, rond de 200 km
3 mei Bryce Canyon
4 mei Bryce --> Zion 120 km
5 mei Zion
6 mei Zion --> Valley of fire --> Hooverdam --> Las Vegas 357 km
7 mei Las Vegas
8 mei LV --> Death Valley 240 km
9 mei Death Valley --> Yosemite ong 470 km
10 mei Yosemite
11 mei Yosemite --> San Fransciso (inleveren camper) 342 km
12 mei Alcatraz
13 mei SF (auto ophalen) --> Pismo beach 400 km
14 + 15 mei Beach
16 mei beach --> Los Angeles (long beach) 311 km
17 mei Disney
18 mei LA (Hollywood ed), auto inleveren
19 mei vlucht naar huis
20 mei thuis

Hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen!
Alvast bedankt!

groetjes Marion
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Marcopstal »

LA - camper ophalen en naar Joshua Tree is mogelijk, maar dan moet je wel bijna een early bird hebben. Kan je pas na de middag de camper ophalen dan kan het al laat worden voor je Joshua Tree bereikt.
Je geeft aan dat je wil wandelen, maar je voorziet geen overnachting aan de GC ? Dat lijkt me toch niet te rijmen.
Voor Page voorzie je veel tijd. Zwemmen zit er hier nog niet in eind april. Hier kan zeker een dag af.
Voor Bryce is de tijd ook ruim, dit is een klein park.
Zion - VOF - Hooverdam - Vegas lijkt me ook wat veel. Toch als je tijd wil hebben voor VOF. De Hooverdam zelf ligt niet op de snelste route en het kost je toch al snel een uur of 2.
Death-Valley - Yosemite is altijd al ver voor één dag, maar begin mei zit dit er ook niet in. Ga je langs de oostzijde dan moet je omrijden via een andere pass die open is en dan wordt het te ver.
2 dagen Pismo Beach halfweg mei lijkt me zonde van de tijd. Het water zal er ijskoud zijn en de temperatuur kan wel aangenaam zijn, maar echt warm zal het nog niet zijn.
Waarom zou je op 18 mei de auto inleveren als je pas op 19 mei terugvliegt. Lijkt me veel moeite voor weinig. Als je de auto inlevert kan je van daaruit met de bus direct naar de luchthaven.

Buitenzwemmen zal er misschien een enkele keer inzitten, zoals bvb in Death Valley, maar op veel plaatsen zal het nog te koud zijn, zeker aan de kust.

Yosemite bereiken is mogelijk, maar delen van het park zijn met nagenoeg zekerheid nog afgesloten. Aangezien je er maar één dag bent niet echt een groot probleem natuurlijk, maar de rit erheen blijft niet evident en kost je toch flink wat extra tijd als je rond moet rijden.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
msimons806
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2017, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door msimons806 »

Dank je wel voor je reactie!
Hier heb ik ten minste iets aan!
Denk dat we dan toch maar voor de zomer gaan ivm het weer. Dat is voor de kinderen toch net iets leuker.
Dan maar meer betalen 8) :)
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Mrvanilla »

Lijkt me met kinderen wel beter ja. Ik vind mei een prachtige periode, maar het weer kan grillig zijn en zeker in de Sierra's kan dat je veel regen of zelfs sneeuw opleveren. Aan de andere kant is het een stuk rustiger en wat goedkoper; alles dus zijn voor- en nadelen.

Overigens is de Pacific Ocean ook in de zomer niet bijzonder lekker om in te zwemmen; het water blijft koud. Natuurlijk zijn zwembaden wel goed vertoeven dan.
Groetjes,
Daniel
msimons806
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2017, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door msimons806 »

Blijft lastig die keuze idd. Kan de voor en na delen van beiden moeilijk afwegen. Voor allebei is veel te zeggen.
Ik ga hier nog eens in overleg...
In mei komt er nog bij dat de kinderen 2 weken ongeoorloofd vrij zijn van school dan... Dus ben nog even aan het bekijken wat de consequenties zijn voor mijn werk bijvoorbeeld. Voor de kinderen valt dit allemaal mee. Ze zitten in groep 8 en doen dan niet veel meer (de toetsen zijn al geweest :D ). En de boete is nog altijd goedkoper dan het prijsverschil... Ik vind het alleen wel belangrijk dat ik er in mijn werk geen last van heb/ krijg
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Franciscus »

Ik zou willen dat ik in mei kon gaan! Prijsverschil is enorm en overal veel rustiger. Ik heb op mijn a reizen in mei altijd prima weer gehad. Inclusief zwemmen in zwembaden bij hotels. En in zee bij LA. In hoger gelegen gebieden kan het inderdaad nog koud zijn en Tiogapas gesloten maar dat neem ik graag voor lief.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Hans B »

Ik heb in september en oktober nog zo veel mensen met schoolgaande kinderen gezien dat ik me af vroeg, waren wij vroeger te braaf ?
Beide seizoenen hebben hun voor -en nadeel, het blijft toch een persoonlijke afweging.
April : gunstige prijs, koeler weer, afgesloten Tioga Pass maar met wat extra mijlen te omzeilen
Aug: duur, erg heet, alles bereikbaar
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Martin & Marianne »

Als je in mei zou gaan, begin dan in SF zodat je Yosemite op het allerlaatst kunt doen. De TIoga Pass blijft een risico, maar je hebt dan al iets meer kans op een open Sonora Pass, en op een open Glacier Point Road.

Marianne
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door PSVwally »

1 mei Yosemite --> San Fransciso (inleveren camper) 342 km
Je moet de camper vaak optijd inleveren. Dus of je dat deze dag kan doen na den rit van een uur of 5 is nog maar de vraag. En wanneer pak je dan alles in en dergelijke?
Ik zou de camper een dag later inleveren of gewoon houden tot je in LA aankomt en alleen daar een auto huren.

Ik ben al een aantal keer in april/mei geweest. Ik zou dat niet laten tegenhouden door een gesloten bergpas. Ja, je hebt her en der kans op minder weer itt het loeihete zomerseizoen, maar ik heb op een aantal regendagen (en zelfs op de regendagen) na altijd korte broeken en T-shirt reizen gehad
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Marcopstal »

Maar ik zou dan eerder kiezen voor mei dan voor april.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Mr. Patrick »

Wij zijn dit jaar in april geweest voor onze eerste rondreis en hebben de hele reis super weer gehad. Maar één uitzondering: in Sequoia NP sneeuwde het nog sterk, het was er een graad onder nul (celsius) en er lag nog heel veel sneeuw. Dat was heel erg bijzonder om mee te maken.
In Yosemite zijn Tiogapass en Glacier Point nog gesloten, maar we hebben ons prima twee volle dagen in de Valley vermaakt. Mist Trail en de Yosemite Falls waren spectaculair. In Death Valley was het net iets over 30 graden C, dat maakt het niet erg indrukwekkend. Maar als je een warmte-aversie hebt, dan wordt het wel heel erg goed te doen.

M.a.w.: voor het weer hoef je het in april niet te laten!
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Marcopstal »

Als het je doelstelling is om ook buiten te zwemmen dan is april echt nog wel te koud hoor. Uiteraard kan je in die periode een mooie reis maken. Aan de andere kant is het niet omdat je vorig jaar in april mooi weer had dat dit een garantie is. Vele jaren terug hadden we in april in Yosemite regen en sneeuw in de vallei. Dat maakt het direct wat minder leuk.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Mr. Patrick »

Ik had er even overheen gelezen dat buiten zwemmen een wens was. Dan is april wellicht iets te koud, zeker om in meren te zwemmen. In Death Valley kon het wel prima!

Het weer is wel altijd een onzekere factor.Je kunt altijd geluk of pech hebben: in augustus kan het net zo goed zo warm zijn dat je alleen maar kunt zwemmen. In de zomer is er bijvoorbeeld weer meer kans op de San Francisco fog...
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Martin & Marianne »

Is dat zwemmen echt een must? Het is wel eens lekker, maar wij hebben ook wel gemerkt dat het er in de praktijk vaak niet van komt. Je kunt eens kijken of er hotels zijn met een verwarmd zwembad.
Voor de (on)mogelijkheden in Yosemite in het voorjaar zie https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/spring.htm. Als je er in mei bent is de kans dat je naar Glacier Point kunt toch we redelijk groot.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door IngridZw »

msimons806 schreef:..In mei komt er nog bij dat de kinderen 2 weken ongeoorloofd vrij zijn van school dan... Dus ben nog even aan het bekijken wat de consequenties zijn voor mijn werk bijvoorbeeld. Voor de kinderen valt dit allemaal mee. Ze zitten in groep 8 en doen dan niet veel meer (de toetsen zijn al geweest :D ). En de boete is nog altijd goedkoper dan het prijsverschil...
Mocht je, ondanks een negatief oordeel van de school of de leerplichtambtenaar toch buiten de schoolvakantie op vakantie gaan, dan kan je een procesverbaal en een boete verwachten. Reken daarbij op € 75 boete per kind per dag.


Toch even goed over nadenken lijkt me.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
msimons806
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2017, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door msimons806 »

Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels de vliegtickets geboekt voor juli - augustus.
Nu nog eens goed naar de route kijken.
Wat is een must om te reserveren?
Sowieso Alcatraz, overnachting bij Yosemite, Zion, San Fransico en LA.
Nu weet ik niet zeker of de campings tussendoor ook geboekt moeten worden van te voren in deze periode. Wie weet dit?
En welke activiteiten raden jullie ons aan (gezin met 2 kinderen van 12 jaar), gezien de plaatsen die we aandoen? Whale watching? Wat meer?
We gaan in ieder geval wandelen in de diverse parken
Alvast bedankt weer!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Martin & Marianne »

Wat is jullie start- en vertrekpunt? En hoeveel tijd heb je? Is de camper ook al gereserveerd? Hou met de route rekening met voldoende tijd om de camper op te halen en de eerste boodschappen te doen etc.
In de zomer mag je van de meeste camperverhuurders niet door DV, dus dat deel van de route zul je aan moeten passen.
In principe zul je alle campings vast moeten leggen. In de meeste parken loopt het snel vol, en dat geldt ook voor de kust. Voor LA en SF weet ik het niet, maar het is wel makkelijk om dat ook vast te leggen.
Zeker voor Yosemite is reserveren lastig; lees je daarover goed in, en oefen een maand van te voren.
Schrijf de route zoals je die nu hebt eens helemaal uit - ik ga ervan uit dat je wat aanpassingen gemaakt hebt. Als we weten hoeveel tijd je overal hebt is het makkelijker om tips te geven.

Marianne
Vin.cent

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Vin.cent »

Altijd leuk om te zien dat mensen dingen vragen, er iets mee doen en dan niks meer laten weten :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis msimons806: reis april mei of toch juli augustus

Bericht door Martin & Marianne »

Marion, ik zie dat je bezig bent met reserveringen. Ik zou daar ook zeker niet langer mee wachten, misschien ben je al te laat voor sommige campings.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer