Reis Antropos: eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Antropos
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 aug 2012, 22:25
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis Antropos: eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Bericht door Antropos »

Hoi allemaal,

In 2013 zouden mijn vrouw en ik onze eerste camperreis door de zuidwestelijke staten van de VS gaan maken, maar door de bouw van een nieuwe woning hebben we die reis moeten opschuiven. Volgend jaar is de herkansing! We hadden in mei/juni willen gaan, maar kunnen dan geen vrij krijgen op werk, dus het wordt eind augustus/begin september (2018). Ver weg dus nog, maar om gebruik te kunnen maken van de vroegboekkortingen van Road Bear zijn we nu volop aan het plannen.

Uitgangspunten:
- tussen de 22 en 25 dagen
- de focus ligt op (wandelen in) de natuur
- de basis wordt gevormd door meerdere overnachtingen in Yosemite, Kings Canyon en Zion
- alles ten westen van LA en Yosemite (Highway 1, SF, Montery, enz) bewaren we voor een andere reis
- relatief korte ritten per keer, zodat we mogelijkheden hebben voor spontane stops zonder dat we moeten haasten
- de precieze data liggen niet vast, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat we met de camper niet door Death Valley mogen

Het opnemen van Kings Canyon in de route zorgt voor beperkingen en uitdagingen. Zo zou het starten en/of eindigen in SF betekenen dat we onlogische routes krijgen, of delen van de route dubbel. Daarom gekozen voor LA en LV als start- en eindpunt. De totale eerste schets:

DAG 1 AMSTERDAM - LOS ANGELES
DAG 2 Los Angeles
DAG 3 Los Angeles (camper ophalen)
DAG 4 Los Angeles - Kings Canyon (via Sequioa National Forest)
DAG 5 Kings Canyon
DAG 6 Kings Canyon
DAG 7 Kings Canyon - Yosemite Valley
DAG 8 Yosemite Valley
DAG 9 Yosemite Valley
DAG 10 Yosemite Valley - Mammoth Lakes (via Tioga Road)
DAG 11 Mammoth Lakes - ????
DAG 12 ???? - Valley of Fire
DAG 13 Valley of Fire - Zion
DAG 14 Zion
DAG 15 Zion
DAG 16 Zion - Bryce
DAG 17 Bryce - Capitol Reef (Scenic Byway 12)
DAG 18 Capitol Reef - Monument Valley
DAG 19 Monument Valley - Lake Powell
DAG 20 Lake Powell
DAG 21 Lake Powell - Grand Canyon (south rim)
DAG 22 Grand Canyon - Las Vegas
DAG 23 LAS VEGAS (camper inleveren) - AMSTERDAM
DAG 24 Aankomst AMSTERDAM

Concrete vragen die ik nu al heb:
1. Ik heb nu drie nachten in Yosemite Valley. Is de kans op drie nachten 'scoren' echt veel kleiner dan de kans op twee nachten? Zo ja, dan zou ik overwegen om twee nachten in de vallei te doen en op DAG 9 te verkassen van de vallei naar een hoger gelegen camping. Of is dat sowieso al aan te raden vanwege bezienswaardigheden waar we anders niet aan toekomen?
2. De afstand tussen Yosemite en Valley of Fire is aanzienlijk. Ik heb daarom twee tussenstops ingepland. De eerste is Mammoth Lakes; niet omdat ik daar zo graag heen wil, maar gewoon omdat dat qua afstand 'handig' lijkt. Wat zou een goede tweede stop zijn? Omdat je in Valley of Fire niet kunt reserveren, willen we graag vroeg in dat park aankomen, dus hoe dichterbij we de avond ervoor zijn hoe liever.
3. Ik lees gemengde ervaringen over Monument Valley. Stel, we besluiten om MV over te slaan, wat zou dan een goed alternatief zijn? Ik heb MV nu opgenomen omdat die op de route tussen Capitol Reef en Lake Powell ligt er er bijna geen andere route lijkt te zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Rogier
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Bericht door ingrid1955 »

hallo,

gezien jullie wandelaars zijn :
- een dagje capitol reef zou een tof dagje wandelen zijn. Bv vroege wandeling naar de navajo knobs, en daarna iets helemaal anders : 1 van de slotcanyons van nothom road. tot slot de scenic road, zou je op 1 dag toch mooie indruk krijgen van het park.
- tussen capitol reef en mexican hat en omgeving mexican hat is er heelwat te zien/doen, en MV is zeker in de vroege morgen en in de vooravond echt wel monumentaal. Trouwens, als je van capitol reef naar mexican hat rijdt met allerlei bezoekjes, en de volgende morgen richting lake powel dan zie je automatisch MV.
- Grand Canyon : extra dagje voor wandeling in de canyon? Bv bright angel trail tot aan indian gardens, en dan terug. Zoniet south kaibab trail voor zonsopgang en dan daar zonsopgang meemaken, absoluut de moeite.

Geen ervaring met camperbezoek aan Yosemite, maar als wandelaars zijn zeker het mist trail en taft + sentinel trail ( glacier point road) aanraders.
Las Vegas ligt vlakbij valley of fire, dan zou je daar al 's morgens heel vroeg kunnen zijn. afstand mammoth lakes - las vegas is natuurlijk niet niks.

Jacques
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Bericht door Marcopstal »

Het opnemen van Kings Canyon in de route zorgt voor beperkingen en uitdagingen. Zo zou het starten en/of eindigen in SF betekenen dat we onlogische routes krijgen, of delen van de route dubbel. Daarom gekozen voor LA en LV als start- en eindpunt.
SF of LA, veel maakt dat echt niet uit. De reistijd vanuit beide plaatsen is nagenoeg identiek. Je kan dus perfect van SF naar Sequoia en vervolgens naar Yosemite of in de andere richting en eindigen in SF. Persoonlijk zou ik dan eerder voor SF kiezen. Maar je kan het ook van de prijzen laten afhangen.


Vermits je Death Valley niet doet (mag enkel bij Cruise America) kan je gerust in één rit van Mammoth Lakes naar Valley of Fire rijden. Tussenin is er amper iets te zien dus zou het zelfs zonde zijn hier een dag aan te verliezen.


MV: voor mij nog altijd een prachtig beeld van het iconische westen. Je ziet er in gedachten de cowboys en indianen te paard doorrijden....
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Antropos
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 aug 2012, 22:25
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Bericht door Antropos »

ingrid1955 schreef:hallo,

gezien jullie wandelaars zijn :
- een dagje capitol reef zou een tof dagje wandelen zijn. Bv vroege wandeling naar de navajo knobs, en daarna iets helemaal anders : 1 van de slotcanyons van nothom road. tot slot de scenic road, zou je op 1 dag toch mooie indruk krijgen van het park.
- tussen capitol reef en mexican hat en omgeving mexican hat is er heelwat te zien/doen, en MV is zeker in de vroege morgen en in de vooravond echt wel monumentaal. Trouwens, als je van capitol reef naar mexican hat rijdt met allerlei bezoekjes, en de volgende morgen richting lake powel dan zie je automatisch MV.
OK, maar een dagje wandelen in Capitol Reef zou betekenen dat we dus een extra overnachting daar moeten boeken? Want we komen vanuit Bryce via Scenic Byway 12, dus onderweg naar Capitol Reef is een hoop te zien. We komen dan in de tweede helft van de middag pas aan in Capitol Reef. Als er tussen Capitol Reef en Mexican Hat ook veel te zien is, moeten we vroeg weg en houden we geen tijd over in Capitol Reef. Ik ga dus kijken of ik daar een extra dag voor kan reserveren. Bedankt voor de tip!
Antropos
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 aug 2012, 22:25
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Bericht door Antropos »

Marcopstal schreef:Vermits je Death Valley niet doet (mag enkel bij Cruise America) kan je gerust in één rit van Mammoth Lakes naar Valley of Fire rijden. Tussenin is er amper iets te zien dus zou het zelfs zonde zijn hier een dag aan te verliezen.
Maar dan komen we dus laat aan in Valley of Fire en zijn alle RV-plekken vergeven; toch?
Marcopstal schreef:MV: voor mij nog altijd een prachtig beeld van het iconische westen. Je ziet er in gedachten de cowboys en indianen te paard doorrijden....
Dan gaan we MV er in houden!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou MV er zeker inhouden, het ligt ook op de route, en een overnchting daar (zonsondergang) is aan te raden. Het zou kunnen met 1 nacht Capitol Reef, maar 2 nachten geeft je wel veel meer tijd, ook voor de UT12. Kijk eens in ons 2013-verslag voor de UT95, Capitol Reef en de UT12, en ons 2015-verslag voor de UT12 en Capitol Reef.

Ik weet niet of het (veel) lastiger is om 3 nachten te boeken ipv 2 in Yosemite. Er is echter niet echt een alternatief voor de vallei, zeker niet als je uit Kings Canyon komt. Een eerdere stop heeft dan geen zin. En met een stop in Mammoth Lakes (je kunt ook naar Lee Vining of June Lake kijken) heeft een overnachting aan de oostkant van het park ook niet zoveel zin. Als je veel wilt wandelen aan de oostkant van het park is een nacht op Tuolumne Meadows CG wel mooi, maar dan zou je daar ook 2 nachten kunnen doen en Mammoth Lakes kunnen overslaan. Kijk eens in ons 2015-verslag voor onze indeling bij Yosemite.

Wil je niet naar Sequoia NP? Je zou een of twee nachten op Lodgepole of Dorst Creek kunnen staan, en de andere nacht(en) in Kings Canyon.

Ik weet niet hoe snel de campings vol zijn in VoF. Wil je daar vroeg aankomen dan zou je in Las Vegas of Pahrump kunnen overnachten.

Ik zou een extra nacht GC wel mooi vinden, het is nu iets gehaast op het laatst. Misschien 1 nacht Page in plaats van 2 ? Wat zijn je plannen daar?

Marianne
Antropos
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 aug 2012, 22:25
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Antropos: eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Bericht door Antropos »

@Marianne, dank voor de tips. Ik had jullie reisverslagen een tijd geleden al eens doorgenomen. Ik ga dat nogmaals doen, nu specifiek lettend op UT95/UT12/CR. Tuolomne Meadows CG vind ik een hele goede tip... Mammoth Lakes had ik alleen opgenomen als tussenstop tussen Yosemite en VoF. Maar een nacht in de vallei plus Mammoth Lakes verruilen voor twee nachten Tuolomne Meadows klinkt eigenlijk veel beter. En dan inderdaad vanuit Tuolomne Meadows in één keer rijden naar een camping ergens in of rond Vegas.

Wil ik niet naar Sequioa NP? Nou, ik had begrepen dat voor wandelingen Kings Canyon te prefereren is boven Sequioa. Dus mijn idee was om op weg van LA naar Kings Canyon 'even' te stoppen bij Sequioa voor de sequioa-bomen en dan overnachten in Kings Canyon zodat we de volgende dag gelijk aan de wandelingen kunnen beginnen. Bovendien verblijf ik overnacht ik liever twee nachten op één plaats omdat dat meer rust brengt. Is het in jouw ogen echt zonde om Sequoia NP over te slaan ten gunste van Kings Canyon?

Dan Page/Lake Powell vs GC. Ik heb nog geen plannen in Page. In dat opzicht zou ik dus prima die tweede nacht in Page kunnen verruilen voor een tweede nacht in GC. De reden dat ik dat niet had gedaan, was omdat ik in diverse reisverslagen las dat als je in GC de zonsondergang hebt gezien, je het mooiste van GC eigenlijk al hebt gehad. Vandaar dat ik de rust in het schema wilde brengen met een tweede nacht rond Lake Powell ipv twee nachten GC. Maar ook dit gaan we dus heroverwegen.

Dank!
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Antropos: eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Bericht door Mrvanilla »

Sequioa en Kings Canyon moet je eigenlijk meer zien als één park. Waar overnacht je in Kings Canyon? Grant Grove? In dat geval zit je namelijk net zo ver van wandeltrails in Kings Canyon als in Sequoia.

Je kunt heel mooi wandelen in Kings Canyon maar ik ben wel benieuwd wat je er twee volle dagen gaat doen? Overigens kun je in Kings Canyon ook sequoiabomen zien; de op een na grootste staat daar, de Grant Grove Tree.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Antropos: eerste routeschets LA - LV (aug/sep 2018)

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt heerlijk wandelen in Sequoia NP. Wij hebben in 2013 de General Sherman Tree bekeken en toen via de Congress trail en andere paden lekker rustig kunnen wandelen (zie hier en in ons 2013-verslag voor meer informatie). Voor dit jaar staat de wandeling naar de Tokopah Falls op het programma.

Wat de GC betreft: je kunt daar ook heerlijk wandelen. En met 2 nachten heb je meer kans op een mooie zonsondergang, want het kan natuurlijk ook wel eens bewolkt zijn. :wink: Wij zaten er in 2013 2 nachten en dat was toch eigenlijk niet te lang.
Het zal wellicht ook wat prettiger kamperen zijn (tussen de bomen), maar misschien is Page ook leuk als je aan het strand staat.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer