Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Kimdum »

Hoi,

Na wat zoeken ben ik op jullie forum terechtgekomen.
Wij zouden volgend jaar in april/mei 2018 een roadtrip in het zuidwesten gaan doen.
We hebben grotendeels de voorbeeldroute van jullie site gevolgd. We zijn van plan om veel wandelingen in de nationale parken te gaan doen.
Zouden jullie het nog anders doen of denken jullie dat dit voor een eerste reis meer dan voldoende is.
Wij zijn nog heel flexibel in onze data. Dus wat ik me ook afvroeg: zouden jullie nog ergens een dag toevoegen? Of ergens een dag weglaten? Een plaats waar we tijd te weinig gaan hebben bv? Suggesties zijn altijd welkom.



dag 1: Brussel- LA
dag 2: La - Pismo Beach
dag 3: Pismo Beach - Monterey
dag 4: Monterey - SF
dag 5: SF
dag 6: SF
dag 7: SF - Yosemite
dag 8: Yosemite
dag 9: Yosemite
dag 10: Yosemite - Bakersfield (onderweg stoppen aan Sequoia National Park)
dag 11: Bakersfield - Death Valley
dag 12: Death Valley - Las Vegas
dag 13: Las Vegas
dag 14: Las Vegas
dag 15: Las Vegas - Zion NP
dag 16: Zion Np
dag 17: Zion Np - Bryce Canyon
dag 18: Bryce Canyon
dag 19 Bryce Canyon - Moab
dag 20: Moab
dag 21: Moab
dag 22: Moab - Monument Valley
dag 23: Monument Valley - Page
dag 24: Page
dag 25: Page - Grand Canyon
dag 26: Grand Canyon - Joshua Tree
dag 27: Joshua Tree NP
dag 28- Joshua Tree NP - Hollywood
dag 29: Universal Studios
dag 30: LA
dag 31: LA- Brussel
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door SanFran »

Mooie route en heerlijk om zoveel tijd te hebben! Wanneer ga je precies in April? Wellicht een idee om de route om te draaien, zodat je zo laat mogelijk richting Yosemite gaat. Je hebt dan de meeste kans op een open Tioga Pass. Het is wel zonde om Sequoia onderweg mee te pakken, vooral als je van plan bent om lekker veel te wandelen in de parken. Ik zou je aanraden om daar 2 nachten in te plannen ten koste van een nacht Bryce Canyon (hier heb je aan 1 overnachting genoeg) en een nacht Joshua Tree. En wellicht Capitol Reef toevoegen als stop tussen Bryce en Moab. Wat zijn je plannen in Page? Als je geen uitgebreide plannen hebt kun je daar misschien een dag afsnoepen om Capitol Reef toe te voegen.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Hans B »

Route omdraaien zou kunnen als je overweegt de Tioga pass mee te nemen, zoals hierboven is geopperd.
Verder qua indeling prima.
Laat het komen zoals het komt.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou ook de route omdraaien. En wellicht vliegen op SF in plaats van op LA, zodat je Yosemite nóg later in de route kunt doen. De Tioga Pass is zo vroeg in het jaar altijd een risico, maar de kans op een open Glacier Point road is dan heel groot, en de wandelroutes in het park zullen beter begaanbaar zijn als je er iets later bent. En de watervallen mooier!
Hou met de planning ook rekening met het Memorial day weekend; dit is een erg druk weekend, waarin het vooral in parken als Yosemite, Grand Canyon en Zion erg druk is.
Ik zou geen 2 nachten Bryce doen, maar 1 nacht Capitol Reef en 1 nacht bryce. Dat geeft je tijd voor Capitol Reef en de UT12. Voor Bryce blijft er voldoende tijd over. Kijk eens in ons 2013-verslag daarvoor. Wij waren er toen eind mei.
Zoals gezegd is stoppen in Sequoia op weg van Yosemite naar Bakersfiedl niet reëel. Trek er minimaal 1 nacht voor uit. Of stop in Three Rivers; dat geeft je al iets meer tijd. Maar het is wel zo handig om in Yosemite naar de Mariposa Grove te gana. Mocht de Tioga Pass open zijn dan wordt de indeling anders. Als je dan naar Sequoia wilt kun je het beste Sequoia plannen tussen SF en Yosemite.

Marianne
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Kimdum »

Alvast bedankt voor de snelle reacties allemaal.

We zouden sowieso na de paasvakantie te vertrekken dus normaal ergens rond de 23ste april.

Ik ga het eens bekijken met mijn reisgenote om de route dan inderdaad om te draaien, want de tioga pass leek ons ook wel tof, maar we hadden er al rekening mee gehouden dat het moeilijk zou zijn om hem te kunnen doen. Maar als het zou lukken door de route om te draaien zou dat wel fijn zijn.

Zal zeker rekening houden met de tips en een dag Bryce wegdoen. En dan gebruiken voor Capitol Reef.
Verder hadden we een voorlopige dag in Page gepland om misschien de Rainbow Bridge boat tour te doen maar dat zijn we nog niet zeker. Als deze moest wegvallen kunnen we die dag ook nog ergens ander inplannen.
En een dagje Sequoia zal ik er ook bij zetten, zou jammer zijn om dan het park inderdaad te missen doordat er te weinig tijd hadden gepland.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Martin & Marianne »

Zoals gezegd is het niet alleen vanwege de Tioga Pass dat het handig is om de route om te draaien. Als de Tioga Pass nog niet open is, is het ook mogelijk dat de Sonora Pass al wel open is.
Ook het feit dat je eerder in Joshua Tree bent, is ook een voordeel van het omdraaien van de route.

Dag 1 naar SF
Dag 2 SF
Dag 3 SF
Dag 4 SF - Monterey
Dag 5 Monterey - Pismo Beach
Dag 6 Pismo Beach - LA
Dag 7 LA
Dag 8 LA
Dag 9 LA - Joshua Tree
Dag 10 Joshua Tree - Kingman
Dag 11 Kingman - Grand Canon
Dag 12 Grand Canon - Page
Dag 13 Page
Dag 14 Page - Monument Valley
Dag 15 Monument Valley - Moab
Dag 16 Moab
Dag 17 Moab
Dag 18 Moab - Capitol Reef
Dag 19 Capitol Reef - Bryce
Dag 20 Bryce - Zion
Dag 21 Zion
Dag 22 Zion - Las Vegas
Dag 23 Las Vegas
Dag 24 Las Vegas
Dag 25 Las Vegas - Death Valley
Dag 26 Death Valley - Oakhurst/Mammoth Lakes
Dag 27 Oakhurst/Mammoth Lakes - Yosemite
Dag 28 Yosemite
Dag 29 Yosemite
Dag 30 Yosemite - SF
Dag 31 SF

Marianne
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Kimdum »

We hebben rekening gehouden met alle adviezen en jouw route zag er idd echt goed uit Marianne dus hebben we grotendeels overgenomen :)

Ondertussen zijn de tickets geboekt en hebben doen we dus een rondje San Francisco. We hebben de reis ook omgegooid en zijn dan in juni in Yosemite met een hopelijk open Tioga Pass.

De route zoals ie momenteel in mijn excel bestandje staat (kan nog altijd veranderen natuurlijk, tis nog lang) xd.
Een paar vrienden vonden de Grand Canyon North ook echt de moeite dus hebben besloten om de ommetoer tot daar te maken. Hierdoor hebben we wel een dag minder in Moab, maar we willen vooral Arches doen om mee te beginnen en ons eventueel een volgende keer wat meer verdiepen in oa Moab. Keuzes maken is moeilijk (a) xd. We hebben de tijd in SF ook wat opgesplits zodat we op het einde ook nog even kunnen uitblazen en alvast de auto niet meer hoeven te nemen. Onze terugvlucht is pas om 8pm dus dan hebben zeker de voormiddag nog om ook nog wat in SF rond te snuisteren.

Het enige aan deze route nu is dat we in het weekend in Yosemite zitten maar ja weekends kun je nu eenmaal niet steeds vermijden.

Dag 1: Brussel - San Francisco
Dag 2: San Francisco
Dag 3: San Francisco - Monterey
Dag 4: Monterey - Morro Bay
Dag 5: Morro Bay - Los Angeles
Dag 6: Los Angeles
Dag 7: Los Angeles
Dag 8: Los Angeles - Twentynine Palms
Dag 9: Twentynine Palms - Williams
Dag 10: Williams - GCS
Dag 11: GCS - GCN
Dag 12: GCN - Page
Dag 13: Page - MV
Dag 14: MV- Moab
Dag 15: Moab
Dag 16: Moab - Capitol Reef
Dag 17: Capitol Reef - Bryce
Dag 18: Bryce - Zion
Dag 19: Zion
Dag 20: Zion
Dag 21: Zion - Las Vegas
Dag 22: Las Vegas
Dag 23: Las Vegas
Dag 24: Las Vegas - Death Valley
Dag 25: Death Valley - Lee Vining
Dag 26: Lee Vining - Yosemite Valley
Dag 27: Yosemite
Dag 28: Yosemite
Dag 29: Yosemite - San Francisco
Dag 30: San Francisco
Dag 31: San Francisco - Brussel

Nog een aantal vraagjes.

Met deze route in ogen zitten we rond de 28ste mei (memorial day) in LA. Zijn er dan extra euke dingen te doen? Is het dan vooral druk het weekend er voor of vooral druk het weekend er na?

We zouden graag en route Bodie willen meenemen? De dag dat we van Death Valley naar Lee Vining gaan knn we dan Bodie nog doen? Of is het beter dat dan de volgende dag te doen voor we de Tioga Pass (als die open is) nemen?
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door PSVwally »

Als je met GCN de north Rim bedoelt zou ik die eruit halen. Het ligt ook helemaal niet handig in je planning. Zet deze dag bij Moab. Daar is je tijd nu te kort. In mijn ogen heeft de north rim op deze manier in je route helemaal geen meerwaarde.

Verder leuke route
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Martin & Marianne »

Yosemite in het weekend is echt wel iets om te vermijden. Ik weet niet wanneer de weekend precies vallen maar je kunt natuurlijk schuiven met de dagen SF. Is ook wel zo praktisch.
Ik begrijp ook niet waar je de North Rim hebt gepland. ALs je daar naartoe wilt zou je vna Williams naar Page kunnen rijden, en dan tussen Bryce en Zion naar de North Rim kunnen gaan (zie voor die constructie ons 2015-verslag). Ik zou niet zowel de North als South Rim doen.

Memorial Day is op ene maandag, dus het is het weekend ervoor druk.

Voor Yosemite kun je nu al reserveren. Is wel aan te raden.
Ik zou ter plekke bekijken of je Bodie nog kunt doen als je van DV komt. Op zich zal dat wel kunnen.

Marianme
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Marcopstal »

Het lijkt me absoluut zonde om een dag Moab op te offeren aan de GC North rim als je al de South Rim aandoet. Er is wel een verschil uiteraard, maar de Canyon is wel dezelfde.

Los van dat kan je niet zomaar eventjes van South naar North rijden. Je bent dan toch een uur of 5 onderweg.

Bodie zou je in principe wel kunnen plannen op dag 25, maar alles hangt af van wat je voor de rest wil zien natuurlijk.

Let ook op: er is geen 100% zekerheid dat de Tioga Pass al open is. (dit jaar ging ie pas op 29 juni open)
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Kimdum »

Ik heb eens zitten schuiven met de dagen van SF en de North rim er uitgelaten en de extra dag bij Moab gezet.

Het probleem is dat we naar gelang het schuiven ofwel in Las Vegas in het weekend zitten (wat dan vooral qua hotels duurder uitkomt) ofwel in Yosemite in het weekend zitten (waar het dan vooral drukker is?).
Naar wat zou jullie voorkeur dan uitgaan?
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door MichelH »

Kimdum schreef: Dag 5: Morro Bay - Los Angeles
Dag 6: Los Angeles
Dag 7: Los Angeles
Dag 8: Los Angeles - Twentynine Palms
Dag 9: Twentynine Palms - Williams
Dag 10: Williams - GCS
Dag 11: GCS - GCN
Dag 12: GCN - Page
Wellicht kun je de weekenden in Las Vegas en Yosemite vermijden door het volgende stuk anders in te richten:

Dag 5: Morro Bay - Los Angeles
Dag 6: Los Angeles
Dag 7: Los Angeles
Dag 8: Los Angeles - Palm Springs
Dag 9: Palm Springs - Grand Canyon
Dag 10: Grand Canyon - Page

Je zou zelfs nog een dagje minder L.A. kunnen doen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Marcopstal »

Als je effectief logies hebt in Yosemite Valley dan zou ik daar kiezen om met het week-end te zijn. Je hebt er in ieder geval al de vroege uren en late uren waar de dagtoeristen er nog niet/weg zijn. Het grootste probleem in Yosemite is overigens het beperkt aantal parkeerplaatsen. Met twee volle dagen lijkt het me dat je genoeg van de drukte weg kan.

Las Vegas laat je best uit het weekend omwille van de kosten voor overnachting (vrijdag en zaterdag).
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Kimdum »

We hebben idd de route nu uitgestippeld dat we in het weekend in Yosemite zijn en gaan regelen dat we in het park verblijven daar.

Nog even een praktisch vraagje.

Op dag dat we van SF naar Monterey gaan, zouden we dus ook onze huurauto ophalen. Is rond een uur of 10 te doen? We zouden namelijk in de late namiddag nog een sightseeing walvissentoer willen doen in Monterey zelf. Ik zag namelijk dat er nog eentje is om 3 uur in de namiddag.

Ik vraag mij alleen af of dit qua afstand en tijd? Ik zie op google maps dat het ongeveer 2 uur en een half rijden is. Maar ik neem aan dat er file kan zijn bij het vertrekken uit SF. En dan is het natuurlijk een mooie route en stop je al wat meer.

Zou het dus te doen zijn om dan die tour van 3 pm eventueel nog te boeken? OF toch beter om hem dan de volgende dag in de ochtend te doen?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door roelb »

Let ook even op met Las Vegas. In het weekend zijn de hotels vele malen duurder, de zwembaden voller en goede stoelen voor shows ook al sneller verkocht.

Je vraag over de auto: jullie plan lijkt me prima. Je huurt vanaf SFO neem ik aan? Daar ophalen rond 10am betekent dan dat je rond 09.30am in de BART moet stappen in downtown San Francisco. Of een Uber.

Vanaf SFO zul je om die tijd geen file zien naar het zuiden en je bent echt wel in die 2,5 uur in Monterey. Ik denk zelfs nog wel heel wat sneller. Je hebt wel routekeuze daar. De 101 en dan voor Salinas richting Marina afslaan is het meest recht toe recht aan, maar saai. Door de heuvels naar Santa Cruz en dan via de 1 is het mooiste. Zal elkaar niet veel schelen in tijd.

Ik zou gewoon de 3pm tour doen, dat haal je makkelijk. In Monterey Bay kun je even stoppen bij een supermarkt voor je eerste inkopen, daar zit een Safeways.
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Kimdum »

Oke super! Bedankt voor de informatie. Dan weten we dat we ons geen zorgen hoeven te maken en de toer in de namiddag kunnen doen
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door Kimdum »

Zo ondertussen zijn de hotels en de auto ook gereserveerd. Alles met gratis annuleren.

Ga hier eventjes de hotels opsommen, moest er iemand nog een beter alternatief weten hoor ik het graag. Vooral Moab is duur uitgevallen vind ik, dus daar een alternatief zou wel nog mooi zijn (maar dat komt mss omdat we er ook in het weekend zijn?).

We hebben bewust gekozen om terug te keren naar Williams voor de overnachting en niet in Grand Canyon zelf te blijven.

En heel veel tips voor hotels uit de reisverslagen en hier van het forum gehaald, waarvoor dank :)

San Francisco: Hotel Majestic (2 nachten)
Monterey: El Castell Motel (1 nacht)
Morro Bay: Masterpiece Hotel (1 nacht)
Los Angeles: Coral Sands Motel (3 nachten)
Twentynine Palms: Sunnyvale Garden Suites - Joshua Tree National Park (1 nacht)
Williams - Motel 6 Williams East- Grand Canyon (2 nachten)
Page: The Holiday Inn Express (1 nacht)
Monument Valley: San Juan Inn (1 nacht)
Moab: Best Western Plus Canyonlands Inn (3 nachten)
Capitol Reef: The Rim Rock inn (1 nacht)
Bryce: Americas Best Value Inn & Suites, Red Ledges Inn (1 nacht)
Zion: Bumbleberry Inn (3 nachten)
Las Vegas: New York, New York (3 nachten)
Death Valley: Stovepipe Wells (1 nacht)
Bishop: Townhouse Motel (1 nacht)
Yosemite: Tent Cabin Half Dome Village (3 nachten)
San Francisco: Chelsea Inn (mss ook terug Mejstic moest die nog vrijkomen) (2 nachten)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door roelb »

Williams is /niet/ de Grand Canyon. Doe jezelf een plezier, en boek een cabin bij de Bright Angel Lodge of een kamer in Thunderbird, Kachina of het El Tovar. Zeker zover van te voren moet dat geen enkel probleem zijn.

Het NYNY zou niet niet mijn keuze zijn in Las Vegas. Je kunt zoveel beter zitten voor hetzelfde geld. Je zit er ook een paar dagen, dus faciliteiten (zwembad) zijn van belang. Ik zou het beperken tot: Ceasars, Palazzo/Venetian, Cromwell, Cosmo, Vdara, Aria, Bellagio, MGM Signature+grand, Wynn, Mandalay Bay, Delano, Paris, Elara, PH. Gewoon in de gaten houden de aankomende maanden, het is nog heel ver in de toekomst.
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door SanFran »

Wij hebben vorig jaar ook in Williams overnacht en is ons wel goed bevallen. Het is inderdaad nog wel een stukje rijden naar de Grand Canyon zelf. Maar wij vinden de prijs/kwaliteit in de parken vaak erg slecht en gaan daarom meestal buiten het park overnachten. Nadeel is wel dat als je bij Grand Canyon de zonsopkomst/ondergang wil zien je in het donker zou moeten rijden en dat is niet erg fijn met wildlife etc.

We hebben trouwens ook een keer in Tusayan overnacht bij het Best Western, dat was ook goed. En is een stuk dichter bij het park dan Williams.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kimdum: Eerste reis naar Amerika LA - LA

Bericht door roelb »

Er is echt niets mis met de kwaliteit van de accomodatie in Grand Canyon village. Xanterra doet het echt prima. Kleine details als een Keurig machine, ook in de Bright Angel cabins, en een onbetaalbare locatie. En dat voor $120 per nacht, vele malen goedkoper dan de indianen in Tusayan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer