Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Nick39: rondreis met camper vanuit San Francisco

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Nick39
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Nick39: rondreis met camper vanuit San Francisco

Bericht door Nick39 »

Beste allemaal,

Het is nog niet eens zo lang geleden dat we voor het eerst nadachten over een reis naar Amerika. Inmiddels verschillende reisboeken gekocht, brochures opgevraagd, reisverslagen gelezen en al aardig wat uren op het forum meegelezen, veel gezocht en - vooral ook - gevonden! Nadenken over wat we willen zien, doen en wat niet. En dan kijken of het allemaal past qua planning. Daarvoor zijn we ook benieuwd naar jullie mening. En ook of we dingen over het hoofd zien of opvallende keuzes maken.

Wat willen we doen?
We willen in juni 2017 een camperreis maken vanuit San Francisco. Samen met onze dochter die tegen die tijd drieënhalf is. Het wordt de eerste keer Amerika, alles is nieuw en onbekend. We willen veel in de natuur zijn en weinig in grote steden. Zelfs de dagen in San Francisco die nu in onderstaand schema staan, zijn nog volop onderwerp van discussie. Ook in verband met onze dochter willen we niet teveel lange reisdagen. Moet voor haar ook leuk zijn natuurlijk. Dus betrekkelijk korte ritten en vaak onderweg stoppen.

Voorlopig reisschema
We gaan er voor het gemak vanuit dat we starten in San Franscico. Maar Los Angeles zou ook kunnen.
In eerste instantie hadden we het schema precies andersom, dus eerst naar Napa. Om twee redenen hebben we het omgedraaid:
- Naar het schijnt heb je in het voorjaar minder last ochtendmist langs de oostkust/Big Sur.
- We komen nu iets later in Yosemite aan, waardoor de kans groter is dat de Tioga pass open is.
Verstandige keuze?

Start- en einddatum liggen overigens niet exact vast.

3-jun AMS - SF
4-jun SF
5-jun SF
6-jun SF - Castro Valley 20km
7-jun Redwood - Santa Cruz 160km
8-jun Santa Cruz
9-jun Santa Cruz - Monterey/Carmel 80km
10-jun Monterey/Carmel - Big Sur 50km
11-jun Big Sur - Morro Bay 150km
12-jun Morro Bay - Santa Barbara 180km
13-jun Santa Barbara
14-jun Santa Barbara - Sequoia NP 460km
15-jun Sequoia NP
16-jun Sequoia NP - Kings canyon NP 90km
17-jun Kings canyon NP
18-jun Kings canyon NP - Yosemite NP 280km
19-jun Yosemite NP
20-jun Yosemite NP
21-jun Yosemite NP
22-jun Yosemite NP - Lee Vinning 120km
23-jun Lee Vinning - Lake Tahoe 190km
24-jun Lake Tahoe
25-jun Lake Tahoe - Clio 130km
26-jun Clio - Lassen volcanic NP 200km
27-jun Lassen volcanic NP
28-jun Lassen volcanic NP - Red Bluff 100km
29-jun Red Bluff - Napa 280km
30-jun Napa
1-jul Napa - Castro Valley 100km
2-jul Castro Valley - SF AMS 20km

Totaal 2.610 kilometer

Onze vragen (voor dit moment... :wink: )
- We horen graag wat jullie hier van vinden. Hebben we de route in grote lijnen te pakken of zouden jullie andere keuzes maken? Tuurlijk, alles is persoonlijk, maar er zit op dit forum zoveel kennis en ervaring...
- Is Santa Cruz leuk genoeg voor een extra dag? Of beter een extra dag Monterey/Carmel-by-the-sea. In Monterey willen we namelijk naar het zeeaquarium en de 17 mile drive staat ook op het lijstje.
- Voor Yosemite, Sequoia, Kings en Lassen hebben we al campings op het oog. Welke campings moeten we echt niet missen op de route?
- In de bergen bij Santa Barbara hebben we een leuke camping gevonden waar we ook een rustdag willen plannen. Volgende stop is dan Sequoia. 460 kilometer is veel (ik ga er vanuit dat je alleen aan rijtijd al zeven uur verder bent). Tussen beide plaatsen zit op het eerste gezicht niet echt iets bijzonders of een leuke stopover plek. Iemand suggesties?
- Yosemite moeten we dus niet in een weekend plannen om nog enige kans te maken op een plaatsje in de Valley. Maakt het nog iets uit of je de aankomst op zondagavond of op maandag plant?

Alvast hartelijk bedankt!
Laatst gewijzigd door Nick39 op 10 apr 2016, 08:37, 2 keer totaal gewijzigd.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Nick39: rondreis met camper vanuit San Francisco

Bericht door PSVwally »

Het is een mooie rustige route. Het zou voor mij zelfs te rustig zijn, maar als jullie daar van houden prima te doen hoor :thumbup:

Het enige wat ik me afvraag is wat je met redwood bedoelt? Redwood NP ligt op 300 mijl ten noorden van SF? Bedoel je niet Muir woods? Er liggen een aantal redwoods state parks tussen SF en Santa Cruz, maar wel verder dan 20km...en als je redwood city bedoelt vraag ik me af wat je daar wilt doen?

Één echte rijdag naar Sequoia zou ik niet als een probleem zien, het is dan maar zo. Tussen Santa Barbara en Seki is, als je LA over slaat, toch niet zo heel veel te beleven.

De kans dat de tioga pass gesloten is, als je de vakantie in Juni begint, is erg klein. Yosemite buiten het weekend houden is makkelijker en minder druk, maar dan nog moet je een aantal maanden vooraf je camping boeken als je in de valley wilt staan. Kijk hier hoe dat in zn werk gaat.
Jouw dag 22 juni klopt niet helemaal. Aangezien de Tioga pass nu gesloten is kan je dit in google maps niet goed trekken, maar in bv mapquest wel. Van Yosemite valley naar Lee Vining is ongeveer 120 km.

Hou er rekening mee dat als je SF via de oost en noordkant binnenkomt je voor de bruggen tol moet betalen en dat het bij de golden gate brug online betaald moet worden. https://www.bayareafastrak.org/en/ggb/o ... ment.shtml
Bij de andere bruggen heb je nog tolpoortjes waar je kan betalen. Als je de stad uit rijdt betaal je geen tol.
Nick39
Amerika-ontdekker

Bericht door Nick39 »

Dank voor je reactie Paul!

En je hebt natuurlijk helemaal gelijk vwb Tioga pass. Stom, niet gezien. Mooie is wel dat het qua kilometers een flinke slok op een borrel scheelt! Eens nadenken of we dan bij Lee Vinning blijven, of toch alvast een stukje verder rijden richting Lake Tahoe. In plaats van Redwood bedoel ik Anthony Chabot campground in Castro Village (maar aan Redwood road). Ik heb beide in het schema aangepast.

Het topic over boeken in Yosemite heb ik gelezen. Dat blijft dus spannend! Over de tol rond SF ga ik me verdiepen. Was me nog niet bekend.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vind het een hele mooie, rustige route! Soms zijn de afstanden wel heel kort. Geen probleem natuurlijk als er onderweg en ter plaatse genoeg te doen is, maar ik zou bijvoorbeeld Clio overslaan. Maar misschien heb je daar bewust voor gekozen? Ik ken het niet - hoewel wij in 2006 die route wel gereden hebben.
Lassen kan in juni nog deels afgesloten zijn; wij hadden in 2006 in juli nog veel paden die onbegaanbaar waren. Misschien heb je iets aan dat verslag, ook voor Yosemite en Sequoia/Kings Canyon (en voor die laatste in juni zie ook ons 2013-verslag).

Voor Yosemite - Lee Vining zou ik echt een volle dag uittrekken, er is genoeg te doen op dat stuk, het is jammer om meteen naar Lake Tahoe door te rijden. Zie voor de Tioga Road in juni ons 2015-verslag.
Als je het echt rustig aan wilt doen zou je ook nog een extra dag Yosemite kunnen doen, daar is genoeg te doen. Als het niet meer heel koud is kan er gezwommen worden en er zijn leuke rangerprogramma's, veel leuke wandelingen in de vallei en je zou ook een dagje kunnen fietsen. Het indianendorp is ook leuk om even te bekijken. Je kunt ook een dag naar Hetch Hetchy en een dag naar Glacier Point met een wandeling naar Taft Point of Sentinel dome.
Misschien is het Little Cub program leuk om te doen.

Wat het boeken van Yosemite betreft: je hebt nog heel veel tijd, maar vergeet vooral niet om een maand van te voren te oefenen. Je zei dat je al campings op het oog had; zijn dat de campings in de parken? Dan is het voor de campings buiten de parken misschien wel leuk om zo nu en dan een ander soort camping te boeken, met wat meer voorzieningen zoals een zwembad en speeltuintje.

Marianne
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

er zijn leuke rangerprogramma's....Misschien is het Little Cub program leuk om te doen.
Ik ken het verder niet echt, heb alleen een deel opgevangen in Canyonlands. Maar is een rangerprogramma iets voor met een kind van 3? Dat little cub program is volgens mij wel vanaf 3..daar heb je gradaties in.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Sommige rangerprogramma's zijn ook geschikt om met kinderen te doen.
Het little cub programma is iets wat je samen met je kind doet, dus je kunt het zo eenvoudig maken als je wilt. Lijkt me een leuke manier om eens op een andere manier naar het park te kijken.

Marianne
Nick39
Amerika-ontdekker

Bericht door Nick39 »

Fijn te lezen Marianne! En jullie reisverslagen heb ik al eens bekeken. Veel tips!

Qua rijafstand was het soms de keuze voor ofwel twee nachten op één camping of een klein stukje verder rijden (we zijn immers toch al onderweg) en dan bij de volgende camping aankomen. En Clio. Tja... Van Lake Tahoe naar Lassen NP leek me de route via de 89 en 70 leuker dan over de 395. De route 89/70 duurt echter wel langer. Clio ligt dan ergens halverwege. Dus 'gewoon' als stopover. Maar het kan ook ergens anders worden op die route.

Voor wat betreft Yosemite willen we het liefst in de Valley kamperen. Maakt het eigenlijk nog iets uit welke camping? Het boeken voor Yosemite gaan we zeker oefenen. De overige campings moeten we nog uitzoeken. Sowieso een beetje afwisseling inderdaad. Maar dat uitzoeken is de volgende fase. Kom ik vast en zeker nog op terug :wink:

Yosemite - Lee Vinning laten we zo staan. Prima tip. Misschien vinden we inderdaad nog ruimte voor een extra dag Yosemite. Ik lees inderdaad dat er voor de allerkleinsten een Little Cub Program is. Leuk! Ook om dat samen te doen.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Martin & Marianne schreef: Je kunt ook een dag naar Hetch Hetchy Marianne
Dan moet de camper wel maximaal 25 ft zijn alles wat langer is mag die weg niet rijden en er wordt streng op toegezien.
Bij het inganghokje staan strepen op de weg en als de camper daar niet tussen past kan je omdraaien.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, goede tip. Kijk dan ook eens naar de 198 door Sequoia; die wordt afgeraden voor campers van meer dan 22 ft.

Wat de route naar Lassen betreft: de 395 of de 89 scheelt nauwelijks qua tijd. Het is een mooie route.

De Pines campings in Yosemite Valley zijn alle drie prima.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 11 apr 2016, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
toetjero
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door toetjero »

die wordt afgeraden voor campers van meer dan 2 ft.
Nou Marianne, jij denkt toch niet dat mensen met zo'n kleine camper op pad gaan? :wink:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik heb het aangepast. :thumbup: :lol:

Marianne
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Er zit wel een duidelijk verschil tussen afgeraden en daadwerkelijk verboden.
H-H kom je echt niet als je te lang bent, het 22ft advies is niet meer dan dat, we zijn er dan ook grotere (tot 36ft) campers tegen gekomen.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Hoe vond jij de Generals Highway weg als ervaren camperrijder? Ik vond de weg niet moeilijk of gevaarlijk, maar ik vond het niet prettig rijden (met een gewone personenauto). Kom je met een grote camper in de vele haarspeldbochten niet vaak op de andere weghelft?
Groet,

Old Faithful
Nick39
Amerika-ontdekker

Bericht door Nick39 »

Oh kijk, daar had ik geen rekening mee gehouden. We nemen eencamper uit de C25-klasse. En ik dacht er inderdaad aan om via de 198 van Sequoia naar Kings te rijden. Ik lees dat het niet verboden is, maar ja... Eerste keer vakantie in een camper. Wellicht niet zo'n goed plan dan. Rijden in de bergen is absoluut niet nieuw, maar toch. Ben benieuwd naar ervaringen van andere camperrijders over de 198!

@Marianna: bedoel je met de mooie route die over de 395 of de 98?
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Old Faithful schreef:Hoe vond jij de Generals Highway weg als ervaren camperrijder?
Had er totaal geen problemen mee.
Kom je met een grote camper in de vele haarspeldbochten niet vaak op de andere weghelft?
Ja, je komt soms op de andere weghelft dat is niet te vermijden maar dat is geen probleem omdat de meeste mensen je voldoende ruimte geven, in mijn herinnering (laatste keer was 2001) heb je in de meeste bochten voldoende zicht om een tegenligger aan te zien komen.
Alle bochten zijn in een keer te nemen, dit in tegenstelling tot onze Canada reis van afgelopen jaar waar we met de camper (30ft) een paar keer moesten steken om een bocht te kunnen maken en daar waren geen beperkingen opgelegd door het park.
Men is in Amerika nu eenmaal erg voorzichtig met lengte beperking adviezen.
Hou er rekening mee dat het op bochtige en/of steile wegen gemakkelijker is om bergop te rijden dan bergaf.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Nick39 schreef:@Marianna: bedoel je met de mooie route die over de 395 of de 98?
Ik bedoelde de 98, met de 395 hebben we geen ervaring.

Wat betreft de 198: kijk eens waar je naar toe gaat in Sequoia en wat je wilt bezoeken: rijden via de 180 zal waarschijnlijk niet veel meer tijd kosten als via de 198.

Marianne
Nick39
Amerika-ontdekker

Bericht door Nick39 »

Dank voor de reacties!
Nu eerst maar eens de campings uitzoeken...
Nick39
Amerika-ontdekker

Bericht door Nick39 »

De afgelopen periode hebben we de route verder uitgewerkt, campings uitgezocht en ook gekeken naar vluchttijden. Op basis daarvan komen we tot een aantal wijzigingen. Onder andere een paar dagen SF op het einde van de route in plaats van aan het begin. Verder hebben we twee dagen Malibu toegevoegd. Het resultaat is echter dat we precies in het weekend in Yosemite zitten. Dat lijkt ons, met oog op de drukte en de grote animo voor de pines-campings, niet handig.

We zouden eventueel een dag eerder kunnen vertrekken, maar liever niet. Aan het einde hebben we nog twee dagen te vullen. Aangezien we een redelijk rustige route willen houden, lijkt het voor de hand te liggen om in de periode voorafgaand aan Yosemite nog twee dagen ergens heen te gaan. Dan komen we op zondagavond aan in Yosemite (lijkt ons de kans groter/minder klein op een campingplaats op een van de pines-campings) en kan de rest van de route in tact blijven.

Hebben jullie suggesties om die twee dagen voorafgaand aan Yosemite te vullen?

De route zoals 'ie nu is:

Vr DUS - SF
Za SF - Castro valley
Zo Castro valley - Santa Cruz
Ma Santa Cruz - Monterey/Carmel
Di Monterey/Carmel
Wo Monterey/Carmel - Morro Bay
Do Morro Bay - Buellton (Santa Barbara)
Vr Buellton (Santa Barbara)
Za Buellton - Malibu
Zo Malibu
Ma Malibu - Sequoia NP
Di Sequoia NP
Wo Sequoia NP - Kings canyon NP
Do Kings canyon NP
Vr Kings canyon NP - Yosemite NP
Za Yosemite NP
Zo Yosemite NP
Ma Yosemite NP
Di Yosemite NP - Bridgeport
Wo Bridgeport Lake Tahoe
Do Lake Tahoe
Vr Lake Tahoe - Clio
Za Clio - Lassen volcanic NP
Zo Lassen volcanic NP
Ma Lassen volcanic NP - Redd Bluff
Di Redd Bluff - Napa
Wo Napa
Do Napa - Bodega bay
Vr Bodega bay - Petaluma
Za Petaluma - ?
Zo ?
Ma ? - SF
Di SF
Wo SF - DUS
Do THUIS
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je zou wat tijd voor LA kunnen uittrekken, of ga naar Joshua Tree. Of naar Anaheim voor Disneyland of Knotts Berry Farm. Of naar San Diego voor Seaworld en de Zoo. Dan zou ik een dag minder voor de kust uitrekken om daar wat meer tijd te hebben.

Ik zou zeker proberen het weekend in Yosemite te vermijden. Niet alleen om de kans op een plaats te vergroten maar ook omdat het in het weekend een stuk drukker is overal.

Kijk nog eens goed naar de reistijden per dag; de stops in Clio en Red Bluff zijn niet nodig; je kunt die tijd ook gebruiken om wat langer op dezelfde plaats te zitten. Of zijn er leuke campings in die plaatsen?

Marianne
Nick39
Amerika-ontdekker

Bericht door Nick39 »

Dank voor het meedenken Marianne!

Voor wat betreft Yosemite hebben we het denk ik opgelost. We vliegen een dag eerder (tickets ondertussen geboekt!) en doen een nacht minder in Kings NP. Dan kunnen we in principe op woensdag aankomen in Yosemite. Daarnaast overwegen we om een nacht minder te doen rond highway one. Bijvoorbeeld de nacht in Santa Cruz of in Morro Bay overslaan. In dat geval kunnen we op dinsdag in Yosemite aankomen (tot vrijdag). We overwegen om dan richting Brigdeport voor de nacht van vrijdag op zaterdag op Tuolumne Meadows te gaan staan. Is deels first come, first serve. Wie weet hebben we dan geluk.

Clio en Redd Bluff staan er tussen om de rijdagen (met peuter) niet te lang te maken. Denk dat we, als we eenmaal onderweg zijn, pas kunnen beoordelen of dat echt nodig is. Voor nu lijkt het wel ok. Dat geldt trouwens ook voor Bridgeport. Zeker als we op Tuolumne Meadows blijven kunnen we dat nog veranderen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer