Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Thesame
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2015, 13:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Thesame »

Beste forum-leden,

wij hebben concrete plannen om in 2016 van 23 april tot 13 mei op vakantie te gaan naar Zuid-West Amerika. Wij gaan met z'n drietjes; mijn man en ik en onze jongste zoon van 9 jaar.
We kiezen voor een auto-rondreis en plannen alle hotels vooruit. We hopen met onderstaand schema een goede mix te vinden tussen natuur en vermaak. In LA willen we naar Disney en naar Universal. In SF naar Alcatraz.

Wat vinden jullie van dit schema en welke bezienswaardigheden mogen we zeker niet missen?
Wat moeten we voor het eten rekenen per dag, als we zelf niet kunnen koken?
Welke handige tips hebben jullie nog voor ons?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Sandry & Jan
Nuenen

23-apr Amsterdam-San francisco
24-apr San francisco
25-apr San francisco
26-apr Yosemite
27-apr Yosemite
28-apr Sequoia National Park
29-apr Bakersfield
30-apr Las Vegas
1-mei Las Vegas
2-mei Zion
3-mei Zion
4-mei Bryce
5-mei Bryce
6-mei Page
7-mei Page
8-mei Grand Canyon
9-mei Palm springs
10-mei Los Angeles
11-mei Los Angeles
12-mei Los Angeles
13-mei Los Angeles-Amsterdam
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door PSVwally »

Eten per dag is natuurlijk afhankelijk van wat je eisen zijn. Bij de Mac ben je bij wijze van spreken minder dan 30 dollar kwijt. In een echt restaurant veel meer.

Qua route is het opzich prima. Ik zou alleen na Sequoia niet in Bakersfield overnachten, maar bv al naar Ridgecrest rijden (je kan dan die dag nog een flink deel in sequoia zelf blijven). Dan de volgende dag via Death Valley naar Las Vegas. En ik zou 1 nacht Bryce of Page opofferen voor Monument Valley. Afhankelijk natuurlijk van wat de plannen zijn bij deze plekken. Het meer bij Page is nog te koud om in te zwemmen, maar als je bv naar de Rainbow bridge wilt is een extra nacht wel aan te raden.

Overigens als je van plan bent om zowel Disney als Universal in LA te doen overnacht voor Disney dan echt bij Anaheim en voor Universal echt in het noorden, doet dat niet vanuit 1 uitvalsbasis in LA. Vergis je ook niet in de rit van de Grand Canyon naar Palm Springs. Als het niet persé om PS te doen is zou ik eerder stoppen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Marcopstal »

Eind april begin mei is nog vroeg op het seizoen. Op sommige plaatsen kan je nog met sneeuw en lage temperaturen geconfronteerd worden. Iets om rekening mee te houden. (vooral voor de kledij in de koffer)

Voor Yosemite is het de vraag hoe je dit indeelt. Tioga Pass zal nagenoeg zeker nog dicht zijn, maar ook Glacier Point is nog geen zekerheid zo vroeg op het seizoen. Misschien is het aangewezen om op 27/4 reeds het park te verlaten en bvb in Oakhurst te overnachten, dan ben je al een eind onderweg naar Sequoia.

De tijd voor Sequoia is beperkt, maar uiteraard zal daar op ietwat hoogte nog wel sneeuw liggen (en kan er zelfs sneeuw vallen).

Bakersfield is op zich niet aangenaam, er is eigenlijk niets te beleven. Maar goed, je moet ergens overnachten. Ik zou gewoon kijken wat je vind tussen Sequoia en Bakersfield (goede prijs/kwaliteit verhouding).

Ik mis echt wel Death valley in deze opzet. Zeker in die periode van het jaar is dit toch echt wel een must. Een overnachting is ten zeerste aangeraden.

Twee dagen Zion kan ook nog vele zijn in deze periode aangezien het water van de narrows nog erg koud zal zijn. Maar als je niet te vroeg vanuit Vegas vertrekt kan je het zo laten.

Bryce zou ik een dag vanaf halen. Dit ligt hoog en het zal er nog zeer frisjes zijn, vooral 's nachts uiteraard; Bryce is ook niet zo groot.

Ook in Page heb je niet zoveel tijd nodig. Ik zou hier één dag schrappen en Monument Valley in de plaats zetten.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door PSVwally »

Twee dagen Zion kan ook nog vele zijn in deze periode aangezien het water van de narrows nog erg koud zal zijn. Maar als je niet te vroeg vanuit Vegas vertrekt kan je het zo laten.
Uit ervaring van 2 reizen in April en Mei vond ik het temperatuursgewijs behalve laat op de avond heerlijk. Korte broek en tshirt. Wel altijd een vest of trui mee in de rugzak voor de zekerheid want het weer in de bergen kan snel omslaan. Het is natuurlijk wel zo dat resultaten uit het verleden niet persé moeten geleden voor de toekomst.

Als je bv via de hoover dam en dan langs lake mead en valley of fire naar Zion gaat zijn 2 overnachtingen sowieso wel aan te raden. Er is wel meer dan the narrows in Zion. Maar ik heb daar begin Mei flinke drukte gezien. Persoonlijk vind ik ook zonder de wandelingen Zion een geweldige omgeving. Vooral Kolob en het deel na de tunnel (vanuit Springdale gezien) worden vaak niet of nauwelijk bekeken.

Het is overigens voor een volgende keer misschien wel makkelijker om je route in van en naar uit te schrijven (lees bv andere topics en onderschriften door). Dan vallen de reisdagen direct wat beter op. Nu is het net of de afstand Bakersfield - Las vegas bijvoorbeeld peanuts is, maar dit ligt toch verder uit elkaar dan dat je zou denken.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Marcopstal »

Ja, ik zeg ook niet dat het een dag teveel is maar dat het best wel kan, dit in tegenstelling tot Bryce en Page waar ik eerder een dag vanaf zou halen.

Zion zou ik laten afhangen van tijdstip van vertrek in Vegas en aankomst in Springdale. Als je de dag reeds vult (hoover dam , Valley of Fire) dan is het zo prima.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Martin & Marianne »

Thesame schreef: We kiezen voor een auto-rondreis en plannen alle hotels vooruit.
Je zou zo hier en daar wat open kunnen laten en het van het weer af laten hangen hoe je het precies indeelt. Zoals je al kunt lezen uit de reacties hierboven kan het in die peirode nogal wisselen wat het weer betreft. En je zult altijd wel iets kunnen vinden. Of boek iets wat je kunt annuleren, vaak kan dat tot een dag van te voren. Je kunt dan altijd nog ter plekke de route aanpassen als het weer daartoe aanleiding geeft.
Misschien is het een idee om in LA te beginnen en in SF te eindigen, dan heb je net wat meer kans dat je in Sequoia en Yosemite open wegen treft.

Ik zou zeker Death Valley niet overslaan. Dat zal aangenaam zijn in die periode. Naast de bekende bezienswaardigheden (Sand Dunes, Zabriskie Point, Badwater, Dantes View) is het ook leuk om dan naar de Salt Creek te gaan om de pupfish te zien. Zie daarvoor ons 2013-verslag.

Marianne
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Vito »

Mijn ervaring afgelopen jaar was een andere dan van Paul. Het was echt heel koud voor de tijd van het jaar. Nu was dat wel uitzonderlijk met sneeuw in Bryce half mei maar zoals Marc al aangeeft zou ik er zeker rekening mee houden dat het koud kan zijn. Wij waren er echt niet op voorbereid omdat we eigenlijk altijd warm weer hebben gehad in het ZW en dan kom je van letterlijk een koude kermis thuis :wink:
Het advies van Marianne om annuleerbare hotels te kiezen is wel een goede. Dan kun je ter plekke nog wat aanpassen als het echt slecht weer is.

Voor wat betreft het eten, kun je vaak natuurlijk hotels kiezen met ontbijt dan heb je daar geen kosten aan. Verder kopen wij altijd een koelbox en brood en beleg voor de lunch. Er zijn altijd wel picknickplaatsen te vinden, zeker in de NP's.
's Avonds kun je het idd zo duur maken als je zelf wilt. Wij waren gemiddeld met 2 personen met voor- en hoofdgerecht rond de $ 50,- kwijt incl. tip. Je kunt kijken naar ketens als Applebees, in Page bv Fiesta Mexicana en zelfs Denny's, wat niet eens tegenviel qua avondeten. Die zijn goed betaalbaar.
Thesame
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2015, 13:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Thesame »

Dank jullie wel voor jullie reacties. Hier hebben we heel veel aan. Met name de flexibiliteit heeft ons aan het denken gezet. Bij het reisbureau werd ons vanwege kosten afgeraden om met een camper te reizen. Ook zouden we met een camper niet dicht genoeg bij bepaalde mooie plaatsen kunnen komen. Nu hebben we van ervaringsdeskundigen gehoord dat zowel de kosten als de bereikbaarheid enorm meevielen. Daarom kiezen we voor dezelfde route( + Death Valley), maar gaan toch reizen met een camper. We boeken dan wel de hotels voor het begin en het einde van de reis. En natuurlijk ook Yosemite. Zijn er campings die jullie ons kunnen aanraden op onze route? En welke moeten we vooruit boeken om verzekerd te zijn van een plaats? Wellicht nog andere tips voor het reizen met een camper? Enorm bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door PSVwally »

Het kan inderdaad soms zijn dat je met een camper sommige plekken niet goed kunt bereiken. Maar dan heb je vaak een shuttledienstregeling die het probleem oplost. De echt afgelegen plekken/dirtroads zijn idd niet bereikbaar, maar de mooie stukken van het zuidwesten kan je ook met een camper goed doen. Het is voor mijn gevoel in het totaalplaatje wel duurder dan hotels en huurauto, ook al zijn de hotel/motelprijzen de laatste jaren flink gestegen. Het heeft zo zijn voor en zijn nadelen. Je kan bv niet even 's avonds zomaar even ergens naartoe rijden. In de steden is het ook wat onhandiger in het verkeer. Maar ik vind voor beide manieren van reizen wel wat te zeggen. Het is ook mooi om 's avonds met een trui of vest aan voor je kampvuurtje te zitten om naar de sterren te kijken

campgrounds
Page - Wapweah of Lone Rock
Grand Canyon - Mather Campground
Zion - Watchman
Bryce - north of sunset campground
Death Valley - Furnace Creek
Sequoia - Lodgepole
Yosemite - Upper/Lower Pines (moet je volgens mij deze week voor gaan zitten?)
SF - Marin Campground
LA - Dockweiler

Hier een infotopic over de boodschappenlijst voor een camper: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... penlijstje
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Martin & Marianne »

Ik weet niet of er al iets vastgelegd, maar anders zou ik nogmaals willen aanraden om de route andersom te doen zodat je Yosemite op het laatst hebt.
Een camper kan prima, maar met een korte reis kost het ophalen en brengen je wel relatief veel tijd. Hoe ziet je dagplanning er nu uit, incl Death Valley?

Yosemite moet je op 15 december boeken, om 16:00 uur, zie daarvoor ook het artikel op de AA-site. Onderschat dit niet. april is misschien nog niet zo druk maar het aantal plaatsen is nog beperkt in het voorjaar.
Verder zou ik de weekend vastleggen, zeker als je in het weekend in Zion bent.

Marianne
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Anneleen »

Wij hebben afgelopen zomer met een camper door het zuidwesten gereisd en dat is ons heel goed bevallen. Lees gerust ons reisverslag. Er staan ook reviews van de door ons bezochte campings in. De plekken in jullie reisschema zijn perfect met een camper bereikbaar. In ons geval denk ik dat een camper goedkoper was dan auto + hotels omdat we met 6 zijn en 2 hotelkamers nodig hebben. In jullie geval zal dat niet zo zijn.
Met een camper reizen is gewoon een heel andere ervaring. In de parken sta je midden in de natuur, van 's ochtends tot 's avonds en dat vonden wij heerlijk.
Thesame
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2015, 13:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Thesame »

Bedankt voor alles tips. Wij hebben de vluchten en de camper geboekt!!!
Ook het hotel bij aankomst en voor vertrek. En we hebben twee dagen North Pine in Yosemite kunnen vastleggen.

Graag jullie advies:
1) welke camping adviseren jullie in San Francisco?
2 is het handig om voor de 1e dag een auto te huren of kun je vanaf het vliegveld goed met het openbaar vervoer naar Cruise America? Een taxi is erg duur begrijp ik.....
3) welke plaatsen zouden jullie zeker vooraf reserveren?
4) welke andere campings kunnen jullie adviseren?

Alvast enorm bedankt!

22-04-16 dag 1 Amsterdam -San Francisco Aankomst + slapen
23-04-16 dag 2 San Francisco Camper halen + boodschappen
24-04-16 dag 3 Stad + Alcatraz Stad + Alcatraz
25-04-16 dag 4 San Franciso - Sacramento Reis naar tussenstop Yosemite
26-04-16 dag 5 Sacramento-Yosemite Verblijf North Pine
27-04-16 dag 6 Yosemite Verblijf North Pine
28-04-16 dag 7 Yosemite-Sequoia National Park Rit + bezoek aan Park
29-04-16 dag 8 Sequoia National Park-Death Valley Lange rit
30-04-16 dag 9 Death Valley-Las Vegas Rit + verkenning LV
01-05-16 dag 10 Las Vegas LV
02-05-16 dag 11 Las Vegas-Zion Rit + verkenning Zion
03-05-16 dag 12 Zion Zion
04-05-16 dag 13 Zion-Bryce Rit + verkenning Bryce
05-05-16 dag 14 Bryce Bryce
06-05-16 dag 15 Bryce-Page Rit + verkenning Page
07-05-16 dag 16 Page-Grand Canyon Rit + bezoek GC
08-05-16 dag 17 Grand Canyon-Mojave Nation Reserve Rit naar tussenstop
09-05-16 dag 18 Mojave-Anaheim RV Park Rit naar Anaheim
10-05-16 dag 19 Universal City Bezoek pretpark
11-05-16 dag 20 Universal City-Anaheim Rit + bezoek pretpark
12-05-16 dag 21 Camper-auto (overnachting LAX) Met auto naar Hollywood
13-05-16 dag 22 LAX-Amsterdam Vlucht naar huis
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Anneleen »

1) Camping in SF: Marin RV Park: http://www.marinrvpark.com/campground/index.php
Van daaruit kan je gemakkelijk met het openbaar vervoer (ferry, bus) in SF geraken. Staat zelfs op hun website uitgelegd. Dan hoef je geen auto te huren.

2) Wij hadden een camper bij Road Bear gehuurd en we werden opgehaald met een shuttlebus. Doet Cruise America dat niet? Anders moet je eens informeren bij Cruise America hoe je daar het vlotst geraakt. Wij hebben vorig jaar de BART gebruikt om van de luchthaven naar ons hotel en van het hotel naar het ophaalpunt van Road Bear te reizen. Dat ging heel vlot. We hebben in SF ook enkele keren de bus genomen en ik had de indruk dat het openbaar vervoer daar goed is uitgebouwd.

3) Ik weet niet in hoeverre dat nodig is in de periode dat jullie reizen. Enerzijds kan het fijn zijn om de route nog aan te passen tijdens de reis en dan is het niet handig als er veel vastligt. Anderzijds vind ik het persoonlijk niet leuk om tijdens een reis nog tijd te moeten spenderen aan zoeken naar een geschikte camping en dan bijvoorbeeld te merken dat de camping waar je erg graag wou staan vol is. Daarom zou ik de campings in de parken zeker reserveren, tenzij je de route nog open wil houden.

4) Kijk voor reviews gerust in het rubriekje 'campings' op onze reisblog (zie link hieronder). De campings in de parken kan ik al zeker aanbevelen!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door PSVwally »

Ik zou zeker Zion, Bryce, Page en de Grand Canyon reserveren.

Ik denk dat je dag 17 hooguit tot Kingman/Needles/Lake Havasu City kunt rijden, anders is je tijd voor de GC erg kort. Mohave National Preserve is denk ik veel te ver voor die dag. Dat maakt je rit op dag 18 ook een stuk langer overigens.

Ik snap alleen niet hoe je LA nou precies indeelt? Je gaat eerst van Mohave naar Anaheim? Maar dan heb je 2 dagen Universal City? En dan een pretpark (Disney?) in Anaheim? En dan ga je de camper omwisselen voor een auto voor Hollywood, terwijl je daar eigenlijk al 2x door/langs bent gereden?
Als je Universal doet zou ik de avond daarvoor ook echt daar overnachten. Rij bv van Mohave, of waar je ook overnacht de dag ervoor naar Universal. Overnacht daar en doe Universal Studio's en rij 's avonds naar Anaheim en doe dan de dag daarna Disney. Maar ga niet allemaal op en neer rijden, want je zit zo 4u of meer op en neer in de Camper om door LA te komen.

Op dat stuk van dag 17/18 na overigens een leuke trip. Je hebt wel erg weinig tijd voor Seki en vergis je niet in de rit vanuit daar naar Death Valley. Ik zou eigenlijk Sacramento eruit halen en die dag voor Seki inzetten.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Martin & Marianne »

Je zou een dag minder Bryce kunnen doen en die tijd gebruiken voor Page of de Grand Canyon. Tussen Las Vegas en Zion is een stop in Valley of fire een aanrader.

Marianne
Thesame
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2015, 13:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Thesame »

Op dat stuk van dag 17/18 na overigens een leuke trip. Je hebt wel erg weinig tijd voor Seki en vergis je niet in de rit vanuit daar naar Death Valley. Ik zou eigenlijk Sacramento eruit halen en die dag voor Seki inzetten.
Paul, wat bedoel je met Seki?
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door michelly »

Sequoia en Kings Canyon.
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door bello »

Om bij Cruise America te komen neem je vanaf SFO de BART naar Balboa Park en dan de BART naar Fremont. Vanaf daar bus 200 of 216. De 200 stopt bij de mall die naast CA ligt, met daarin allerlei handige winkels en restaurants. De 216 stopt bij een cluster van hotels en motels. In beide gevallen ben je zo'n twee uur onderweg van de luchthaven. Kosten voor BART+bus: een kleine 50 dollar voor twee volwassenen en een kind.

Een taxi schiet een stuk meer op, dan ben je er wel in een minuut of 40. Maar dan ben je incl. 20% fooi meer dan 100 dollar kwijt, als je buiten de spits rijdt althans.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Thesame
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2015, 13:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Thesame: rondreis Zuid-West Amerika twee volwassenen + 1 kind

Bericht door Thesame »

4) Kijk voor reviews gerust in het rubriekje 'campings' op onze reisblog (zie link hieronder). De campings in de parken kan ik al zeker aanbevelen!
Hoi Anneleen,
mooie reisblog. We tellen onze nachtjes af (nog 8 ) en dan start onze reis. Ik heb een reisblogs aangemaakt via Wix. Maar ik zie bij jou hele mooie toepassingen. Zit dat in het standaard 'gratis' programma, of is dit een betaalde versie?

Groetjes,
Sandry Melis
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer