Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Bootlinks: San Francisco -3 weken in te vullen- San Francisco

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Bootlinks
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Bootlinks: San Francisco -3 weken in te vullen- San Francisco

Bericht door Bootlinks »

Hallo,

Wij, man, vrouw met twee dochters van 14 en 12, hebben deze week onze ticket geboekt. Heen op een donderdag in juli en drie weken later terug op een vrijdag in augustus. Aankomst en vertrek in San Francisco.
Onze interesse gaan uit naar de parken, de steden en de kust. Vervoer per auto, wijze van overnachting staat nog open!)
Op basis van reisprogramma's van touroperators hebben we een "werkschema" opgesteld maar we zouden het heel leuk vinden als daar eens kritisch naar wordt gekeken. En als ik het goed begrijp zijn we dan hier aan het goede adres!

donderdag: vliegtuig - San Francisco
vrijdag: San Francisco - San Francisco
zaterdag: San Francisco - Yosemite
zondag: Yosemite - Mammoth lakes
maandag: Mammoth lakes - Death Valley
dinsdag: Death Valley - Las Vegas
woensdag: Las Vegas - Zion
donderdag: Zion - Bryce Canyon NP
vrijdag: Bryce Canyon NP - Moab
zaterdag: Moab - Moab
zondag: Moab - Monument Valley
maandag: Monument Valley - Grand Canyon NP
dinsdag: Grand Canyon NP - Sedona
woensdag: Sedona - Sedona
donderdag: Sedona - Tucson
vrijdag: Tucson - Tucson
zaterdag: Tucson - San Diego
zondag: San Diego - San Diego
maandag: San Diego - los Angeles
dinsdag: los Angeles - Pismo Beach
woensdag: Pismo Beach - Carmel/Montery
donderdag: Carmel/Montery - San Francisco
vrijdag: San Francisco - vliegtuig

Wat wil ik daar verder nog bij vertellen?
- kinderen hebben geen moeite met afstanden autorijden, dagafstanden zijn volgens ons ook niet echt schokkend;
- grove verhouding 2/3 in de parken en 1/3 kust is bewust gekozen;
- we staan open voor elke, onderbouwde suggestie;
- we denken aan hotels/motels maar ook aan kamperen;
- kustweg #1 moet in het schema blijven;
- beesten en steden zijn een belangrijk thema, niet perse in die combinatie :D
- het is een schema waar volgens ons nu alles inzit. Maar het blijft vakantie. Ergens langer verblijven ten koste van een park of stad is geen ramp.

We kijken erg uit naar jullie reacties!
Laatst gewijzigd door markro op 06 dec 2014, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: route even juist weergegeven
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Re: San Fransisco - 3 weken in te vullen - San Fransisco

Bericht door Hans B »

Sorry dat ik weer even wat streng ben, maar dit is nou typisch een route waarbij je alle mooist voorbij rijdt.
Alle mooie plekken worden 'aangestipt', maar vrijwel nergens is tijd om fatsoenlijk iets te bekijken.

Voorbeeld:
Waarom ga je naar Yosemite, om te wandelen, watervallen te zien, enkele delen van het park te bekijken.
Jij rijdt er heen, vanaf SF een uurtje of 3, dus kunt 's middags eventjes in de valley kijken.
Heb je daar al een overnachting geboekt, anders moet je de valley uit, minimaal 1 uur rijden voor het eerste de beste hotel.
De volgende dag vertrek je naar Mammoth, waarschijnlijk via de Tioga Pass, minimaal 4 uur netto rijden.
Dus ook hier maar weer weinig tijd onderweg.

Dat afstanden rijden geen probleem is weet ik. Ik jakkerde ook altijd in een dag naar de Ardèche.
Maar als je wat bijzonder moois wilt zien moet je voldoende tijd nemen, uitstappen en gaan wandelen.

Haal s.v.p. eerst de juiste info, voordat je boekt.
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Oeioei een touroperator route.
Heb je je route al eens uitgezet in bv google maps? Ik mis vooral in het midden de logica in de route? Behalve een volgens mij tikfout op vrijdag Grand Canyon - Moab (moet dat niet bryce zijn??) heb je daarna ook eerst de grand canyon en dan monument valley en dan Sedona???

Je zou eigenlijk zeker een extra dag bij Yosemite moeten zetten.
Dus 1 dag SF - Yosemite, dan een volle dag Yosemite en dan Yosemite - Mammoth Lakes.

Verder heb je heb je op deze manier amper tijd voor Las Vegas en dat is voor de kinderen misschien juist een leuk zwembadmoment. Of juist een leuk shop moment als ze daar al into zijn

Je tijd voor ZIon is ook erg kort, met maar een half dagje. En vanaf hier ga je ook gewoon overal veel rijden en weinig tijd hebben. Bryce Canyon (ik denk dat je met de grand canyon daar een tikfout hebt gemaakt) - Moab kun je via UT12 zo al 5u over rijden, een vd mooiste wegen van het zuidwesten. Je hebt veeeeel te weinig tijd voor Moab. Rond Moab heb je Canyonlands, Dead Horse SP en Arches. Zonde om een van die parken over te moeten slaan als je er toch bent.

Hier loopt je route ineens enorm vaag. Het zou moeten zijn Moab - Monument Valley - Grand Canyon - Sedona in jullie route.
Dan mis ik na Monument Valley het dorpje Page in je route met Antelope Canyon en Horseshoe bend. Ik denk dat dat voor de meeste mensen tot de top 5 bezienswaardigheden van hun vakantie. Zonde om te missen.

Dan neem je een halve dag voor bv Zion, Bryce, Moab en de Grand Canyon, maar wel een volle dag Sedona??
Je hebt steeds 1 dag voor Tucson en San Diego met fikse ritten erheen, maar LA sla je over?

Lees je eens in op http://www.ontdek-amerika.nl over wat je allemaal in de parken kunt doen? Vooral met kinderen van die leeftijd is bv een rangerwandeling of af en toe een duik in een zwembad erg leuk. Ik zou je aan willen raden je route echt drastisch aan te passen en heel de hoek Tucson er zeker al uithalen. Misschien ook Moab wel om wat meer balans en rust in de route te krijgen. Veel rijden is niet erg, maar ik denk echt dat je je verkijkt op afstanden en dingen die er te doen zijn in het zuidwesten.
Bootlinks
Amerika-newbie

Bericht door Bootlinks »

Note mod: probeer aub niet bovenstaande berichten in zn geheel te quoten, dat is onnodig. Ik heb je veranderingen in de route even in het 1e bericht aangepast. Bij een volgende routeverandering kun je beter een nieuw schema neerzetten. Dan zien mensen die reageren gelijk hoe de route is verbeterd zonder dat ze steeds terug moeten scrollen naar eerdere berichten waar nog oude gegevens instaan.

Er zat inderdaad een rare fout in onze route in het hierboven dikgedrukte stukje maar als het goed is heb ik hem hierboven gerepareerd!
We beseffen inderdaad dat we een soort van "chinese tourist" route als " werkroute" hebben opgesteld maar zijn daarom ook op zoek naar jullie input. Termen als " top 5 bezienswaardigheid" helpen daarin erg als onderbouwing! :thumbup:
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik kan wel een top 5 bezienswaardigheid opgeven, maar misschien zijn jullie heel ergens anders in geinteresseerd dan dat ik ben. Daarom zou ik je willen vragen zelf eens te onderbouwen waarom je bepaalde dingen wilt bekijken. Dan reageren wij wel of we jullie dat wel aan zouden raden, of dat je er juist meer of minder tijd voor moet nemen. Lees ook topics van anderen door, daar kun je al heel veel info uit halen. Lees ook reisverhalen die velen hier neerzetten in de links onder hun posts. Een ander belangrijk ding is of jullie persé via een reisorganisatie willen boeken, of dat je dat zelf wilt doen. Zelf doen is handiger omdat je dan zelf bepaald waar je zit, hotels vaak kunt annuleren/veranderen en meestal dichter bij de actie zit en dus na het bezoek van iets niet nog uren moet rijden naar een andere plek. Dingen die bij reisbureauroutes vaak wel zo zijn..teveel in te korte tijd en dan ook nog eens accommodaties die ongunstig liggen. Er zijn ook genoeg mensen die er niet zoveel tijd in willen of kunnen steken hoor en het via een reisbureau boeken.

Maar wat vragen van mijn kant:

Waarom zouden jullie bijvoorbeeld Tucson wilen bezoeken (wat niet echt op de route ligt) en San Diego en waarom dan bv juist niet Los Angeles?
Waar zijn jullie en ook je dochters in geinteresseerd. Als ik beesten zie staan in je verhaal en kamperen dan klinkt dat avontuurlijk, zijn jullie geinteresseerd in wat avontuurlijke wandelingen bijvoorbeeld? Zoek bijvoorbeeld eens op de panoramatrail in Yosemite of Angels Landing en the Narrows in Zion NP?

Ik kan wel een soort van standaard 23 dagen route hier neerzetten, maar het is toch leuker om via een paar vragen en antwoorden op een route te komen die misschien net wat meer voor jullie is weggelegd. Niet iedereen wil bv 2 dagen las Vegas of juist 2 vd 3 weken in de natuur zitten namelijk :)
Bootlinks
Amerika-newbie

Bericht door Bootlinks »

Paul/PSVWally (ik prefereer Paul :lol: ),

Thanx voor je reacties en de tijd die je aan ons besteed!
We boeken zelf, de flexibiliteit e.d. daarvan kennen we. We hebben vooralsnog alleen de routes van touroperators geanalyseerd om te kijken wat zij doen. En als je daar op voorhand geen keuze in maakt krijg je dus deze route. Hier moet in gesneden worden en er moeten nog momenten worden ingebouwd waar we wat meer ruimte inbouwen voor een plaats. Moab, Sedona en Tuscon zijn van die plaatsen waar we op voorhand al bedacht hadden daar wat meer tijd te kunnen spenderen. Nu ik terugkijk op onze keuze voor Tuscon bedenk ik me dat dat wel een plaats is om over te slaan om zo ruimte op andere plaatsen te winnen (Yosemite, LV bijvoorbeeld.)

LA hebben we wel degelijk opgenomen (we noemen het los Angles... :geek2: ) maar daarvan hebben we begrepen dat je de tijd daar in de buurt beter kunt besteden aan de kustroute en/of San Diego. Wat is in reisverslagen heb gelezen is dat LA wat tegenvalt om langer te verblijven...
Voor nu kunnen we aan de slag, zeker ook met de website die je noemt. Tickets zijn deze week geboekt en de kids zijn gisteren pas ingelicht. De zomervakantie komt dus vanaf nu prominenter op het menu van de familie! :thumbup: :clap:
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik zou op dag 2 al gaan rijden. Je bent door het tijdsverschil vroeg wakker en kunt bij wijze van spreken tussen 7 en 730 al San Francisco uit zijn. Éen of 2 volle dagen San Francisco op het einde zijn dan juist weer lekker om de vakantie af te sluiten. Toch vrees ik dat je behalve Tucson nog wel wat schrapkeuzes zult moeten maken.
Moab, Sedona en Tuscon zijn van die plaatsen waar we op voorhand al bedacht hadden daar wat meer tijd te kunnen spenderen.
Eerlijk gezegd denk ik dat je een keuze moet maken tussen bv Sedona/San Diego en Moab. Voor alles heb je gewoonweg geen tijd.

Als ik een route uit wil zetten met je beginidee behalve Tucson dan krijg ik zoiets (en dan voeg ik Page nog niet eens toe):

vrijdag: San Francisco - Yosemite
zaterdag: Yosemite
woensdag: Las Vegas
donderdag: Las Vegas - Zion
vrijdag: Zion
zaterdag: Zion - Bryce
zondag: Bryce - Moab
maandag: Moab
dinsdag: Moab
woensdag: Moab - Monument Valley
Hier zit dus een gat.....
donderdag: Grand Canyon - Sedona
vrijdag: Sedona - San Diego
zaterdag: San Diego
zondag: San Diego - Los Angeles
maandag: los Angeles - Pismo Beach
dinsdag: Pismo Beach - Carmel/Monterey
woensdag: Carmel/Monterey - San Francisco
donderdag: San Francisco

Nu vind ik Canyonlands en Arches persoonlijk behoren tot de mooiste parken in het Zuidwesten, tot zover je dat nog als zuidwest kunt zien natuurlijk. Mooier dan bv de grand canyon. Maar het ligt ook wel een beetje ver uit de route. Zonder Moab zou het dus iets als hieronder kunnen worden. Persoonlijk zou ik dan denk ik wel eerder een dag extra LA of San Francisco doen dan San Diego puur qua stad. Er is ook niets verkeerd overigens met een dag San Diego om te zetten naar Yosemite, Las Vegas of Page.

zaterdag: Zion - Bryce Canyon NP
zondag: Bryce - Page
maandag: Page - Monument Valley
dinsdag: Monument Valley - Grand Canyon NP
woensdag: Grand Canyon - Sedona
donderdag: Sedona - San Diego
vrijdag: San Diego
zaterdag: San Diego
zondag: San Diego - Los Angeles
maandag: Los Angeles - Pismo Beach
dinsdag: Pismo Beach - Carmel/Monterey
woensdag: Carmel/Monterey- San Francisco

Wil je juist wel Moab meepakken dan zou ik dat juist ten koste van San Diego laten gaan. Nu heb je het in je 1e post over beesten en steden. Nu is het altijd maar afwachten wat voor beesten je gaat zien. Aangezien in de onderstaande route Moab is opgenomen zou ik echt eerder kiezen voor LA dan San Diego, al kun je beide steden gewoon niet in 1 of 2 dagen bekijken.

zaterdag: Zion - Bryce Canyon NP
zondag: Bryce - Moab (maar dan wel via de ut12 en capitol reef)
maandag: Moab
dinsdag: Moab
woensdag: Moab - Monument Valley
donderdag: Monument Valley - Page
vrijdag: Page - Grand Canyon
zaterdag: Grand Canyon - Kingman
zondag: Kingman - Los Angeles
maandag: Los Angeles
dinsdag: Los Angeles - San Simeon (kustweg)
woensdag: San Simeon - San Francisco (kustweg)

Als laatste moet je ook eens nagaan of je de route niet moet omdraaien. Nu zit je in het weekend in Yosemite en daar zal het erg druk zijn. Ook altijd proberen om Las Vegas of vrijdag en/of Zaterdag te vermijden ivm dubbele prijzen hotelkamers.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

In drie weken is Moab in een rondje eigenlijk niet te doen. Om overal voldoende tijd te hebben zou ik dat laten vallen. Net als Tucson. Dan nog zul je merken dat het best wel krap al worden, zeker als San Diego een must is.
Onze dochters vonden het altijd heel prettig om meerdere nachten op dezelfde plaats te zitten. Ik denk dat dat sowieso prettig is voor een eerste keer; je hebt dan voldoende tijd om alles op je in te laten werken en op je gemakt te bekijken. Ik neem ook aan dat jullie wel iets anders willen doen dan alleen in de auto zitten. Juist de activiteiten die je overal kunt ondernemen maakt het leuk.
Als jullie kamperen leuk vinden is de combinatie van tent en hotel ideaal. Het zal op veel plaatsen wel erg heet zijn om te kamperen maar je haalt de aanschaf van een tent er al in een paar nachten uit. Kijk voor die manier van rondreizen eens op http://www.michelly.nl.
De tweede route van Paul is mooi. Zelf zou ik nog een extra dag voor Yosemite uittrekken; daar is voor kinderen veel te doen. En als je bijvoorbeeld een wandeling als de Panorama Trail gaat lopen ben je al een hele dag kwijt. Verder kun je er fietsen, raften, zwemmen, paardrijden etc. Kijk eens naar onze reisverslagen daarvoor.
In Los Angeles is meer dan genoeg te oden, maar je moet wel goed kijken wat je er wilt doen;l een beetje rondkijken is daar onmogelijk, daarvoor is het te groot. Wij hebebn er verschilelnde studiotours gedaan. De Warner Bros Tour bijvoorbeeld is een aanrader.

Lees eens wat reisverlsagen en kijk op de NPS-site wat er in de verschillende parken te doen is. Op basis daarvan kun je kijken wat je aanspreekt en wat je overal wilt doen.

Marianne
Bootlinks
Amerika-newbie

Re: Reis Bootlinks: San Francisco -3 weken in te vullen- San Francisco

Bericht door Bootlinks »

Hallo,

We hebben de afgelopen weken nog eens goed gelezen, gedacht en overwogen en dat heeft nu de volgende route opgeleverd waarbij:
- een week kust in takt blijft, het oorspronkelijke idee van de reis is de Pacific Highway #1, daar willen we niet aan tornen;
- Moab is geschrapt ondanks dat het een uitvalbasis is voor de mooiste parken...
- Death Valley is geschrapt, ook een moeilijke keuze maar omdat we toch dagen willen winnen om ergens langer te kunnen verblijven kiezen we voor het schrappen van het minder comfortabele (warmte)
- we nog twee dagen echt lange afstanden moeten rijden; naar Las Vegas en naar San Diego;
- we zullen reizen per campervan en dus vaak willen kamperen (dan is het in de 40 graden+ ook niet aantrekkelijk om naar Death Valley te gaan);
- naar de verdeling tussen dagen in San Diego, Las Vegas en San Francisco willen we nog eens kritisch kijken. Nu is het veel San Diego en weinig San Francisco:

vrijdag: San Francisco - Yosemite (281 km)
zondag: Yosemite - Mammoth lakes (170 km)
maandag: Mammoth lakes - Las Vegas (502 km)
dinsdag: Las Vegas
woensdag: Las Vegas - Zion (282 km)
donderdag: Zion
vrijdag: Zion - Bryce Canyon NP (123 km)
zaterdag: Bryce - Page (249 km)
zondag: Page - Monument Valley (195 km)
maandag: Monument Valley - Grand Canyon NP (244 km)
dinsdag: Grand Canyon - Sedona (177 km)
woensdag: Sedona - San Diego (740 km)
donderdag: San Diego
vrijdag: San Diego
zaterdag: San Diego - Los Angeles (194 km)
zondag: Los Angeles
maandag: Los Angeles - Pismo Beach (284 km)
dinsdag: Pismo Beach - Monterey (238 km)
woensdag: Monterey- San Francisco (195 km)

Is dit een meer realistisch schema? Heeft iemand hierbij nog tips, tricks, aanbevelingen of anderszins? We horen het graag!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Je zou Monument Valley kunnen laten vallen; dat scheelt wat in kilometers en het geeft je wat meer rust. Death Valley zal waarschijnlijk sowieso niet mogen met een campervan maar anders zou ik me niet door de hitte laten weerhouden om die route te nemen. Misschien een extra dag Yosemite om een wat rust te hebben in het begin? Lijkt me sowieso aan te raden met kinderen om het daar voldoende tijd te nemen. Ik zou de dagen SF in het begin doen dan vermijd je het weekend in Yosemite. Zorg ervoor dat je op het juiste moment reserveert voor een camping in het park.
Ik zou ook Sedona vergeten en iets zoeken wat meer op de route GC - San Diego ligt.

Marianne
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Hans B »

Eens met Marianne,
San Francisco twee volle dagen aan het begin.
Zit je downtown, dan is redelijk veel te lopen, anders met OV
Yosemite één extra dag voor een mooie lange wandeling vanaf Glacier Point ??
Death Valley met een camper ?? Lees de voorwaarden van de verhuurmij.
Ik zou Sedona skippen, met Zion / Bryce / Page / Mon.Val / Gr.Canyon heb je een groot blok rode rotsen gebied.
Sedona is mooi, maar voegt niet iets heel speciaals toe.
Laatste vrijdag Monterey - Vliegtuig ?? als je een late middag of avond vlucht hebt.
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ