Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Fraa 2013: Denver-Las Vegas

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Reis Fraa 2013: Denver-Denver

Bericht door michelly »

Misschien heb je dan ook nog iets aan ons verslag van 2007?

Elly
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Als je het zo wil doen zou ik Bisti overslaan. Van Alamogordo kan je via VLA en Quemado rijden en even stoppen in Pie town voor een....pie. Dan noord langs El Malpais NM naar I40 waarna je ook nog de loop via El Morro en Zuni Pueblo naar Gallup kunt maken. Niet vergeten even te kijken in de lobby van El Rancho en wellicht wat te kopen bij Richardson Pawn shop in Gallup.
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

White Sands is ontegenzeggelijk een mooi park. Ben er zelf al 3X geweest. Maar ................. het pas eigenlijk niet in je huidige routeplannen.
Het ligt te ver uit de route en de km en tijd die het kost om er te komen (en ook weer terug te rijden) gaat consequenties hebben voor de rest van je route.

White Sands past m.i. ook meer in een route in het vroege voorjaar waarbij je alle steden en parken in het zuidelijke deel van CA, AZ en NM bezoekt.
Plaatsen en parken die je in de zomermaanden slechts kort bezoekt of zelfs vermijdt omdat het er te warm is voor een uitgebreide kennismaking.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ja inderdaad, het idee van Yeehaw is doenbaar, maar eigenlijk is White Sands de "storende" factor in de trip. Om honderden miles om te rijden voor één park, het lijkt me een beetje te veel moeite.
Maar langs de andere kant stond de VLA jaren geleden al eens in mijn planning om ooit te bezoeken, totaal vergeten nu. Ik ga het nog eens bekijken :p
Reisblog: thisisfraa.be
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Grappig, ik heb hier eens gevraagd wat ze mooier vonden, Bisti Badlands of White Sands. Dat leverde nog een flinke discussie op. De uitslag is onbeslist :wink:
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ik heb het me allemaal nog eens bekeken & in theorie kan het lukken.

Afbeelding

Probleem nummer 1: Er komt maar liefst 875 mijl bij op goed 2 dagen tijd én de reis wordt weer langer er door, vrij pittig lijkt me.

Probleem nummer 2: Verder viel het me ook dat ik op Santa Fe na, de eerste helft van de reis elke avond ergens anders verblijf.

Ik ga toch ergens wat moeten beginnen te schrappen, want anders gaat het weer dezelfde kant op als de allereerste route. 21 dagen kan in principe lukken voor mij, maar eigenlijk is me dat al iets te lang (omdat ik ook maar 3 weken vrij heb). Nu zou ik weer op zaterdag landen & maandag moeten werken, daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in. Er zou toch nog een dagje vanaf moeten. Wat ik eventueel nog kan doen is die dag in Santa Fe schrappen & die dag gebruiken om de afstand van 875 mijl te kunnen verdelen.
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

Cees A schreef:
annet2009 schreef:Dan heb je maar een half dagje voor Bisti Badlands over.
Sorry Annette, maar nu kan ik je niet goed meer volgen.
In dit topic http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=7&t=45721 vind je 1 dag voor 2 nationale parken als Arches (waar je vele mooie wandelingen kunt maken) en Canyonlands meer dan genoeg en voor een kaal stuk woestijn als Bisti Badlands vind je een halve dag dan weer te weinig. :scratch:

Of je bent een echte lange-afstandwandelaar en dan kan ik me voorstellen dat je langer in Bisti Badlands wil doorbrengen.
Of, en daar doet je reactie over Arches en Canyonlands dan weer aan denken, je houdt helemaal niet van wandelen en je stelt je tevreden met een snelle viewpoint-blik.
Dus ............... Welke reactie moeten we serieus nemen ?
Okee, die 1 dag voor 2 nationale parken (Arches en Canyonlands) is dan verkeerd overgekomen.
Ik bedoelde dat het niet 1 dag rijden voor 1 dag Arches + 1 dag rijden voor 1 dag Canyonlands was (zoals TO in zijn openingspost stelde),
maar 1 dag rijden voor 1 dag Arches + 1 dag Canyonlands Island in the Sky, oftewel een rijdag minder.
En dan nog een dag extra als je Canyonlands Needles Districts erbij wilt.

Wat betreft Bisti Badlands lees ik in verschillende verslagen (vraag me nu even niet welke, want heb er zoveel gelezen dat ik dat niet even terugvind) dat mensen vanuit Farmington een dagje Bisti Badlands doen, en dat het zo mooi is dat mensen er nog eens terug gaan omdat ze op een eerdere reis er toch niet alles hadden kunnen zien.
Ben er zelf nog niet geweest, maar heb er voor mijn komende reis wel een hele dag voor uitgetrokken. Toegegeven, op basis van wat ik op internet heb gelezen, nog niet uit eigen ervaring.

Arches en Canyonlands is wel uit eigen ervaring en het lijkt me toch bekend dan beide vanuit Moab gedaan worden.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

Henriëtte schreef: Overigens, ik heb niet de indruk dat Annet bedoelde Arches en Canyonlands samen in één dag kunnen, maar dat je maar één rijdag hoeft te rekenen om de omgeving Moab te bereiken.
Dit dus...
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

annet2009 schreef:Okee, die 1 dag voor 2 nationale parken (Arches en Canyonlands) is dan verkeerd overgekomen.
Bedankt voor de verduidelijking. Ik had toevallig die 2 topics na elkaar zitten lezen en daarom vielen die tegengestelde reacties me op.
Dus ik denk, even vragen wat nou de bedoeling is. Nogmaals dank.
Fraa schreef:Probleem nummer 1: Er komt maar liefst 875 mijl bij op goed 2 dagen tijd én de reis wordt weer langer er door, vrij pittig lijkt me.
Probleem nummer 2: Verder viel het me ook dat ik op Santa Fe na, de eerste helft van de reis elke avond ergens anders verblijf.
je kunt natuurlijk ook naar Santa Fe vliegen i.p.v. Denver
Dan vervallen de eerste 5 dagen van je schema en creeer je de nodige ruimte voor White Sands ............... (en weet ik wat er allemaal nog wordt toegevoegd)
Of, en dat zou mijn voorkeur hebben, je gaat terug naar je eerdere schema zonder White Sands.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Optie 2 gaat het ook worden, hoe mooie White Sands NM ook is, het ligt gewoon te ver uit de weg om al die moeite te doen. Ik zie het echt niet zitten om zoveel miles om te rijden op 2 dagen tijd. Ik heb de route dus ook weer aangepast naar hoe het was, enkel op het einde van de reis heb ik nog 2 locaties toegevoegd (Montrose & Grand Junction).

Afbeelding

http://goo.gl/uBg3r

Ik denk dat deze route er vrij degelijk uit ziet, tenzij ik iets vergeet.

PS: De afstand tussen Albuquerque & Farmington is vrij groot (mét bezoek aan Bisti Badlands ook nog). Dat wordt waarschijnlijk heel vroeg vertrekken om voormiddag nog in Bisti Badlands aan te komen, maar dat moet wel lukken denk ik.
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Je zou ook nog kunnen overwegen om uit je route met White Sands, Rocky Mountain NP weg te laten. Als je toch nog ooit een route vanuit Denver wilt starten dan kun je RMNP dan doen. White Sands ligt zover uit de richting dat dat dan moeilijker ingepland kan worden.

Elly
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

Fraa schreef:Optie 2 gaat het ook worden, hoe mooie White Sands NM ook is, het ligt gewoon te ver uit de weg om al die moeite te doen.
Ik geef je gelijk. Zoals ik al eerder schreef, White Sands past goed in een "voorjaarsroute" met alle zuidelijk gelegen parken. Nu ligt het te ver uit je route.
Overigens een aanrader die april/mei periode. De woestijn (bv in Joshua Tree) staat in bloei, in Palm Springs, Tucson en Phoenix is het aangenaam warm en niet schroeiend heet zoals in de zomer en alle parken waarvan je in de zomer denkt "wat doe ik hier eigenlijk met deze temperatuur" zien er plotseling heel anders, mooier en aantrekkelijker uit.
Fraa schreef:De afstand tussen Albuquerque & Farmington is vrij groot (mét bezoek aan Bisti Badlands ook nog). Dat wordt waarschijnlijk heel vroeg vertrekken om voormiddag nog in Bisti Badlands aan te komen, maar dat moet wel lukken denk ik.
Dat valt toch wel mee ? Albuquerque - Bisti Badlands is iets meer dan 2½ uur rijden. Farmington 45 min verder. Allemaal grote of doorgaande weg dus je kunt flink opschieten.
Als je een beetje vroeg uit Albuquerque vertrekt heb je ¾ dag in Bisti. Nou, in ¾ dag kun je een eind lopen hoor.
Nog een tip voor een fotograaf als jij bent: De meest fotogenieke rotsformatie ligt buiten de parkomheining van Bisti, vlakbij de parkeerplaats.
Als je aan komt rijden over de gravelroad bij Bisti zie je rechts de parkeerplaats en de omheining van Bisti.
Als je daar je auto parkeert en je steekt de weg over (dus weg van de omheining van Bisti) zie je al na een kort stukje lopen de bedoelde formatie. Zou zonde zijn om die te missen.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

michelly schreef:Je zou ook nog kunnen overwegen om uit je route met White Sands, Rocky Mountain NP weg te laten. Als je toch nog ooit een route vanuit Denver wilt starten dan kun je RMNP dan doen. White Sands ligt zover uit de richting dat dat dan moeilijker ingepland kan worden.

Elly
Die heb ik nu ook al weg gelaten, in de route zonder White Sands NM dus. Daar door heb ik nu Montrose & Grand Junction toegevoegd aan de route, die stops lijken me logischer dan White Sands, wat voor veel extra miles zou zorgen.
Zoals ik al eerder zei, White Sands is enorm mooi, maar het lijkt me best dat ik deze hou voor een toekomstige route waar hij beter past in de plannen.
Cees A schreef: Ik geef je gelijk. Zoals ik al eerder schreef, White Sands past goed in een "voorjaarsroute" met alle zuidelijk gelegen parken. Nu ligt het te ver uit je route.
Overigens een aanrader die april/mei periode. De woestijn (bv in Joshua Tree) staat in bloei, in Palm Springs, Tucson en Phoenix is het aangenaam warm en niet schroeiend heet zoals in de zomer en alle parken waarvan je in de zomer denkt "wat doe ik hier eigenlijk met deze temperatuur" zien er plotseling heel anders, mooier en aantrekkelijker uit.
Op zich wil ik het wel bezoeken in September, ik ben iemand die door de dag meestal geen gekke dingen doet, maar pakweg een uurte voor zonsondergang een wandeling doet & dan in het donker terug gaat naar de wagen. Foto's op klaarlichte dag doen me meestal gewoon niets. Dus op zich had ik niet zo'n veel last van de warmte gehad denk ik.
Cees A schreef:Dat valt toch wel mee ? Albuquerque - Bisti Badlands is iets meer dan 2½ uur rijden. Farmington 45 min verder. Allemaal grote of doorgaande weg dus je kunt flink opschieten.
Als je een beetje vroeg uit Albuquerque vertrekt heb je ¾ dag in Bisti. Nou, in ¾ dag kun je een eind lopen hoor.
Nog een tip voor een fotograaf als jij bent: De meest fotogenieke rotsformatie ligt buiten de parkomheining van Bisti, vlakbij de parkeerplaats.
Als je aan komt rijden over de gravelroad bij Bisti zie je rechts de parkeerplaats en de omheining van Bisti.
Als je daar je auto parkeert en je steekt de weg over (dus weg van de omheining van Bisti) zie je al na een kort stukje lopen de bedoelde formatie. Zou zonde zijn om die te missen.
Ja ik zei ook dat dat nog wel doenbaar ging zijn, gewoon ten laatste rond 7u vertrekken om rond 10u zeker in Bisti aan te komen. Dan heb je eigenlijk de hele dag nog om in het park door te brengen.
En bedankt voor de tip! :thumbup:
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Een mooie route tussen Farmington en CdC Chelly is via Shiprock. Dan 491 south en rechtsaf op Ir13 langs de rots. Over Buffalo Pass naar IR12. Links af tot az64. Az 64 is de north rim drive waar al diverse uitkijkpunten zijn.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Zo meteen eens bekijken!

Ik ben nu bezig met de routes van elke dag apart te noteren in het roadbook, met bezienswaardigheden bij. Bedankt voor de tip.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Kan je tss Colorado Springs & GSD niet binnendoor rijden? Ik weet niet hoeveel tijd GSD in beslag neemt, maar het lijkt me mooier om een van de Gold Belt routes te nemen (Shelf Road, Phantom Canyon Road, of gewoon de geasfalteerde High Park Road), in plaats van de Interstate... Als je Victor passeert, zou je even bij de American Eagles Mine Overlook kunnen stoppen. In Canon City dan nog even over de Skyline Drive voor je verder rijdt naar het zuiden.
Ik denk dat dit moet te doen zijn aangezien je Pikes Peak al de dag voordien hebt gedaan.

Opgelet, je Million Dollar Highway route staat verkeerd aangeduid (is US-550).
Na Grand Junction SR-128 niet vergeten nemen (oosten van Arches)
Op dag 15: Little Wild Horse Canyon & Goblin Valley?
Is het niet mooier via UT-12 naar Zion te rijden?
Valley of Fire voor Las Vegas?
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

De route op dat kaartje klopt niet, want ik heb gewoon de plaatsnamen ingetikt & voor de rest nergens op gelet. Het eerste stuk van uw post zat dus ook al in mijn hoofd, maar moet ik nog uitwerken. Million Dollar Highway ging ik nog uitzoeken, ik dacht dat die tussen Montrose & Ouray liep op US550 (op't kaartje staat het gewoon verkeerd). UT12 was vanzelfsprekend, VoF eigenlijk ook, maar deze keer wat uitgebreider. Goblin Valley ben ik vorig jaar geweest & het was wel ok, maar niet iets waar ik nog een tweede keer naar terug moet. Little Wild Horse Canyon ligt daar ook op die weg geloof ik, de moeite? Hoeveel tijd zou je daar aan spenderen?
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

"Million Dollar Highway" loopt strikt genomen enkel maar tss Silverton & Ouray eigenlijk, maar de hele route vanaf Durango is heel mooi. Enkel vanaf Ouray begint het te minderen. Zie: http://qbic66.wordpress.com/2012/08/26/ ... -gunnison/

En Little Wild Horse Canyon was idd een van de hoogtepunten van onze reis vorig jaar :) Zie: http://qbic66.wordpress.com/2012/08/03/ ... ab-torrey/
Je moet toch zéker 1u ver erin wandelen om een goeie indruk te krijgen (in het begin is het ook nog geen slot canyon), +1u terug, + de toegangsweg 15 minuutjes, grof geschat. In principe kan je ook de volledige 8 mijl lange loop met de Bell Canyon wandelen.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ik denk dat dit nu wel helemaal moet kloppen:

Route:

Afbeelding

Kaartje: http://goo.gl/Tfr00
Laatst gewijzigd door Fraa op 13 jan 2013, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Fraa wij reden die buffalo Pass ook tussen Farmington en Chinle, net zoals Yeehaw het beschrijft. Mooie pas.
Foto's staan op onze website, 2009 gedeelte, dag 8. In mijn verslag zelf heb ik er niet veel van geschreven zie ik maar het was wel een mooie route.
Ben het trouwens met Cees eens dat je route zonder White Sands er veel beter en rustiger uitziet.
Die White Sands komen nadien wel eens op de planning :wink:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer