Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Kalaman (12/2013) : rode rotsen in de winter

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Reis Kalaman (12/2013) : rode rotsen in de winter

Bericht door kalaman »

Niet zozeer omwille van dat kleine stukje dirt road (maar nu misschien ook impassable), maar ik zie ons niet direct 18km (combinatie Chesler-Druid) door een halve meter sneeuw ploeteren :shock: .

Als je de combinatie Chesler-Druid loopt, dan zie je toch ook alles van Chesler? Dat bijkt althans uit verschillende hike-sites, of ben ik verkeerd?
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

ja je komt dan door chesler park, maar chesler park is ZO prachtig, ik vond het achteraf gezien wel jammer dat we niet het hele rondje chesler park maakten of via dezelfde weg terug, om nog langer in chesler park te kunnen zijn. en onderschat de afstand niet he, het wandelt daar heel traag, af en toe zeer pittig klimmen. Wij verloren in het begin ook veel tijd met het zoeken naar de juiste weg (er waren stone men verdwenen :evil: ). We waren ook wat later begonnen dan initieel gepland door het slechte weer.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

van de afstand hebben we geen 'schrik'. In Oostenrijk doen we regelmatig dergelijke lange wandelingen, maar dan nog eens met de hoogteverschillen erbij.
Wat de wandeling echter wél onmogelijk zou maken is diepe sneeuw en/of modderige ondergrond. Dan passen we liever voor die 18km... :cry: .
De juiste weg vinden zal ook wel geen probleem zijn. Ondertussen zijn er al heel wat gps-tracks te downloaden van internet. Als ik die op Google Earth
leg dan blijken die toch wel allemaal correct te zijn. Ook Martrès bespreekt beide hikes in zijn boek en ook hij geeft de best te volgen richtingen duidelijk aan.

Inmiddels druk bezig met een alternatieve - Nationale Parken - route :wink:
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Er is geen probleem om de juiste weg te volgen om Chesler Park te 'vinden'. Vroeger stonden er geen bordjes, en je komt op verschillende kruispunten, maar nu staat alles mooi aangegeven met bordjes (ze zien er nog uit als nieuw). Je hebt zeker geen gps of zo nodig. ALs je druid arch wil bezoeken kom je niet helemaal tot aan Chesler PArk met het mooie stuk met het joint trail. In ons verslag zie je dat je op een gegeven moment nog 1.3 km naar rechts moet voor Chesler en 5.3 rechtdoor voor Druid Arch.
Chesler Park is voor rode rotsen liefhebbers een echte aanrader, maar dat zal Druid Arch ook zijn, denk ik. Wij hebben deze zomer ook moeten kiezen en hebben voor het eerste gekozen. Qua moeilijkheid zijn beide hikes vergelijkbaar denk ik. Als het weer het toelaat kan je ze misschien wel combineren, in augustus toen wij er waren, was dat absoluut niet mogelijk. Het was er bij momenten een oven, maar dat zal in december wel niet het geval zijn. Maar misschien is die oven wel veranderd in een diepvries :wink:

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Wij hadden moeite om het beginpunt van de wandeling te vinden (net als Henriëtte trouwens toen zij deze hike deden) - niet zo gek dus. Onderweg is het inderdaad goed aangeduid.
(overigens zijn wij ook ervaren wandelaars, hebben een GPS, en ik ken de boeken van Martres net niet van buiten - wat dat betreft verschillen we niet zo veel denk ik. ;-) twas maar een tip om in het begin extra uit te kijken want wij hebben daar echt wel een uur verloren). Als je pas vertrokken bent is er één plaats waar geen wegwijzer staat, en daar moet je wel door hebben dat je daar schuin naar boven op het rotsplateau moet. bij ons had er een leukerd stone mens gezet die de verkeerde richting uitgingen en de "echte" waren verdwenen :evil: )
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Hey Leentje, ik bedoelde er niets verkeerd mee hoor :wink: .
Zoals het er nu naar uitziet (al is het wel nog meer dan 3 weken vooraleer we er effectief zijn) zal het niet mogelijk zijn om de hike te doen, omwille van de sneeuw (en voor woensdag wordt er nog een pak voorspeld :( ).
Hoe dan ook hou ik rekening met jullie tips en zullen we nu (mocht het toch lukken) dubbel zo goed uitkijken, en zeker bij het begin van de hike.
De Cottonwood zullen we allicht definitief moeten schrappen. Er zou al heel wat moeten gebeuren vooraleer die, binnen 2 weken, opnieuw berijdbaar wordt. Dat zou inhouden dat alle huidige, en toekomstige sneeuw van deze week, al zou moeten gedooid zijn én alles opnieuw hard bevroren is. Ik probeer nog wel in de lieve heilige man te geloven die vrijdag langs komt, maar dat de Cottonwood opnieuw berijdbaar zou zijn...nee, dat allicht niet... :cry: .
Ik heb voor die dagen (St-George-Kanab, Kanab-Page en Page-Cannonville) alternatieven voorzien in de zin van St-George-Springdale, Springdale-Bryce en Bryce-Capitol Reef. Dat is nu ook niet direct een straf hé :wink: ...
Voor de Bistis moet ik nog kijken. Maar dat is ook nog lang en ik wacht misschien beter nog een tijdje tot we beter weten welk weer we daar mogen verwachten. Het probleem daar is echter dat er niet direct uitwijkmogelijkheden zijn. Behalve Mesa Verde misschien, maar dat kan je moeilijk als alternatief voor de Bistis zien...Bovendien is in de wintermaanden ook de helft niet toegankelijk.
Ik zou ook heel graag de Indian Route 12 rijden, maar daarvoor moeten we dan helemaal speciaal naar Gallup. Enfin, voor dat stuk zien we nog wel.
Eventueel zouden we vanuit Moab de 128 nemen richting Grand Junction en dan zo naar Ouray (met de Million Dollar Highway hebben we in april ll al wat ervaring opgedaan :o ).
Ik heb voor kerstmis in Monument Valley, The View geboekt en dat is dus een vastliggend gegeven.

@Chari : ik heb jullie (uiteraard :wink: ) gevolgd afgelopen zomer en mede daardoor is Chesler Park gerijpt bij ons. Alleen had ik toen nog geen idee dat we het in de winter zouden doen. Dat het een diepvriezer zou/zal zijn, daar hebben we eigenlijk geen probleem mee. Ons krijg je echter met geen stokken in het ZW tijdens de zomer want ik heb een bloedhekel aan tropische temperaturen (niet om onder een palmboom te liggen met een licht zeebriesje :wink:, maar wél om er onbeschut in af te zien...de Panoramatrail in Yosemite was deze zomer ook al geen pretje...).
De Joint Trail zou misschien nog een bijkomend heikel punt zijn, want in die smalle canyon kan allicht ook een pak sneeuw blijven liggen als al de rest al opnieuw weg is. We zien wel, maar hopen écht dat we het kunnen doen.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

kalaman schreef:Hey Leentje, ik bedoelde er niets verkeerd mee hoor :wink: .
Zoals het er nu naar uitziet (al is het wel nog meer dan 3 weken vooraleer we er effectief zijn) zal het niet mogelijk zijn om de hike te doen, omwille van de sneeuw (en voor woensdag wordt er nog een pak voorspeld :( ).
Allez dan :wink: altijd goed opletten geblazen bij wandelingen in het zuidwesten maar dat weten jullie vast wel.
Ik vind het wel onvoorstelbaar hoe groot het contrast is: pokkeheet in de zomer en dan zoveel sneeuw in de winter. Ik krijg altijd veel tips en idee over het weer via de facebook pagina van de NP's, als je die liked staan de infoberichten op je nieuws pagina. Maar dat heb je vast al?

Als het echt heel slecht weer is, is het dan geen optie om meer in Arizona/zuiden van Californië te doen? (mojave, ladder canyon, anza borrego,...)
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Tipsy_1 schreef: Maar dat heb je vast al?
:wink: . En ook deze : http://forecast.weather.gov/MapClick.ph ... pt4l-I4UtN. Daarvan is het ons al dikwijls opgevallen dat, als men in de VS het 'juiste' weer moet kunnen voorspellen, dat ze altijd op die website kijken. Als we in april bvb de Water Holes Canyon wilden lopen keken ze ook eerst op deze site vooraleer een permit te geven. Het zag toen inktzwart boven Page, maar deze site stelde hen blijkbaar gerust dat het droog zou blijven. En dit is ook zo geweest.
Tipsy_1 schreef: Als het echt heel slecht weer is, is het dan geen optie om meer in Arizona/zuiden van Californië te doen? (mojave, ladder canyon, anza borrego,...).
Maar dat échte Zuidwesten is zó veel méér..."anders" hé...maar dat weten jullie ook wel :wink: .
Het feit dat we eventueel geen enkele dirtroad zouden kunnen rijden en/of de Bistis en Chesler Park niet kunnen lopen wordt toch wel goedgemaakt door het idee aan Bryce/Capitol Reef/Arches/Canyonlands/MV/Grand Canyon in de sneeuw...zeg nu zelf, Leentje, daar kunnen Anza Borrego, Mojave, enz niet aan tippen hé :wink:
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

mmmmmmmmmm, Anza Borrego is echt top hoor! Echt woestijngevoel, slotcanyons, alleen op de wereld plaatsen, dirt roads,.. en dan te midden van al dat niets kleine palmoases. Staat hoog in onze bijzondere momenten top 10 :-)
jaap1
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door jaap1 »

Grand Canyon in de sneeuw is prachtig, maar ook ontzettend glad. Nooit meer ga ik een eindje lopen langs die afgrond met sneeuw die gesmolten is en dan weer bevroren enz,afgrijselijk. Grand Canyon en wij gaan blijkbaar niet samen, we werden daar bijna in de afgrond geblazen een paar dagen terug. Wat een wind de laatste keer.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Het plan is om een stuk van de South Kaibab Trail te lopen, maar no way dat we dit gaan doen als het "icy" is :wink:
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Even intekenen; ik kijk al uit naar de besneeuwde foto's :p
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

...als het maar niet "té" wordt, want dit ziet er echt niet goed uit..eens men al een naam geeft aan n storm : "Winter Storm Cleon Drops Temperatures " :shock:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik zou de titel van het topic maar veranderen in "witte rotsen in de winter." :wink:

Ik wens jullie toch een heel fijne vakantie.
Groet,

Old Faithful
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

:lol: wij hadden eerder gedacht aan "kaartje leggen in de hotelkamer" :?

Bedankt Old Faithful :wink: :thumbup:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

alternatieve route met zo goed als geen dirt roads, maar wel langs wegen waarvan we veronderstellen dat ze, zelfs na zware sneeuw, vrij snel opnieuw berijdbaar zullen zijn :

Afbeelding
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Hallo Kalaman,

Ik denk dat jullie heel mooie foto's gaan hebben met besneeuwde rotsen, maar dat er van hiken toch niet veel in huis gaat komen. Veel van de wandelpaden gaan serieus besneeuwd/bevroren zijn, en ik zou niet graag op zo'n glad weggetje bvb. op het South Kaibab trail lopen, of Angels Landing. Als ik eens kijk op de weersvoorspellingen dan geeft men in Bryce 's nachts temperaturen tot -22C° :shock: Overdag zal het wel wat warmer zijn, maar toch. Desalniettemin denk ik dat je wel geweldige zichten gaat hebben, vriestemperaturen geven ook heldere stralend blauwe luchten.
Hopelijk kunnen jullie toch de meeste dingen doen die op jullie lijstje staan, en als het weer toch te veel roet in het eten gooit, bedenk dan... wij zijn toch maar in de VS :thumbup:

Heel veel plezier en voorzichtig zijn.
Groetjes,
Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@Lilo : that's the spirit, en zo denken wij er ook over :thumbup:
Het wordt hoe dan ook opnieuw een avontuur en we zullen ons humeur zeker en vast niet laten bepalen door het weer, of omdat
we één en ander van ons programma niet kunnen doen hebben.
Dan hebben we toch immers weer een reden om terug te gaan hé, en zoals je ook zegt : "we zijn toch maar in de VS" :wink: .
En liever dáár in de pure natuur met een meter sneeuw dan hier in de grijze, grauwe, verstedelijkte Lage Landen... :(
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

momenteel - (minus) 28°C in Bryce... :shock:

en dit was gisteren Zion NP :thumbup:
Zion NPforum.jpg
Zion2forum.jpg
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Ik zou dan zeker een pulleke of 2 in mijn koffer steken. :lol:

Het gaat ongelooflijk mooi zijn zo met de sneeuw.
Wij waren in 1995 in oktober in GC. Met mist aangekomen, 's nachts sneeuwstorm, 's morgens sneeuwtapijt van 60 à 70 cm. Heerlijk.
In Monument Valley ook nog sneeuw gezien, helaas was die al verdwenen voor we bij Bryce waren.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer